Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Pyramidia saarnilankusta

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Juha

PostPosted: 04.06.2011 08:55    Post subject: Pyramidia saarnilankusta Reply with quote

Eilen yöllä klo 2:13 pyärähti imoille uusi jousi, ensimmäinen pyramidijousi mun tekemänä. Ristin itseni samalla myös lankku loveriksi, en voi sille mitään!

No asiaan: 145cm pitkä, 5cm lapojen leveimmästä kohtaa, kaventuu pyramidina kärkiin ( yllättäen). paksuutta 1,1cm koko matkalta. Suurin haaste oli/ on saada kädensijan liimaus pitämään koska kahvan lankun paksuus oli 1,9cm. voi olla että joudun irroittamaan kädensijan kertaalleen ja vetämään väliin ohuen hieman taipuisamman materiaalin, kahva tuolla paksuudella taipuu juuri sen verran että voi pompsauttaa kädensijaa pikkuhiljaa irti puusta... Mikäli en väärin muista niin ainakin Jurilla oli droppia tähänkin asijaan? :)

Oon nyt sitä mieltä että tällainen malli on äärettömän hyvä (ja helpohko) aloittelevien jousimaakareiden tehdä, kummastella ja kokea. Asia ei vaikeudellaan tapa kenenkään innostusta ja jousesta muuten oikeesti tulleepi ihan hyvä peli ampua Smile Näistä lankkujousista oli aika hyvä kappale TBB kirjasarjassa ja tein jouseni niin että puun syyt juoksevat pitkittäin selässä, lustot on melkosen vahvoja jässiköitä, paksuutta näyttäs olevan parhaimmillaan 7mm ja vaihtelee 4-7mm välillä jousen lapojen eri kohdissa. Tämä lankku ei sallinut itseään vietävän yhdelle lustolle selästä, mutta seuraava odottelee jo tuossa aika lupaavan näköisenä lustoomistakin ajatellen.

Eilen yöllä sitten jänne helähteli ja 3D rusakko vavahteli, tarkkuuskin on kepissä kohdillaan. 24inch vedolla antaa 41lb, eli voinen ammuskella tuolla aikani ja napauttaa 5cm mittaa pois niin saan paunat tuonne haluamalleni 45lb tuntumaan. ON kyllä unelma vetää täyteen vetoon noiden inkkarijousien jälkeen, ei tunnu oikeen miltään. Onhan to aika kevyt keppi tiettu verrattuna 50 paunaiseen 117cm inkkarikepukkaan, sunnuntaiammuskelua :)

Josko joisukuume nyt viikoksi hellittäs, tätä keppia edelsi kokonaisen miniverstaan rakentaminen kesämökille, laitteitten roudaus sinne ja hihnahiomakoneen ostot yms, vaan mitä sitä ei jousihullu ihminen keppinsä etään tekisi! Ensimmäistä kertaa alkaa olla kunnon puitteet tehdä näitä jousia ja kun sadepäiviä riittää niin mikäs niitä on miniverstaalla tehdessä sateen suojassa.

kuvia tulloo kuhan maltan istuu jossain välissä tietsikalle, tää sepostus tulee N900 kautta aamukaffelta kesämökiltä. Roger and out!
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata

PostPosted: 04.06.2011 10:03    Post subject: Reply with quote

upea tarina, sykähdyttävä. ja tarina on tietenkin tosi.

mulla on yksi saarnilankku melkein samoissa mitoissa kuin tuo sun jousesi. 145 cm nokista nokkiin, 44# 23" ja lavat ovat karvan verran inkkarijousen suuntaan, ehkei niinkään pyramidi. sillä ammuskelin mm. kuralan kisat ja ainakin osittain aie tänään petikon maastossa käydä läiskimässä. settiä on ottanut jo yli tuuman ainakin. leveähkölapainen ja kulmat vain kevyestipyöristetyt.. näkyy mun videossa kuralasta, se jossa ammun kolme nuolta ja kommentoitsen kun yksi ainoa nuoli osui keskelle just kuvatessa.
Juha

PostPosted: 04.06.2011 21:34    Post subject: Reply with quote

Jep jep. Itselläni alkaapi säätäminen nuolien kanssa, tolle mallille kuin ei ole yhtään testattua ja hyväksi koettua nuolta varastossa. Aloitin hieman ylipitkillä ja lyhentelen verkalleen niin että napsahtaapi lento ja spine kohdillensa.

Millaisiin nuoliin olet itse päätynyt tossa melkeen pyramidijousessa? Oon niin tottunut 5/16 nuoliin että niillä lähdin hakemaan nyt kin passelia settiä. Ehkä kannattaisi vaihtaa astetta paksumpaan nuoleen? Ainakin liimattavia kärkiä sekä metsästys että taulukärkinä löytyy ikävän vähän yli 125 grainisina 5/16 kepille ja ite kun oon mieltynyt pikkasen raskaampiin kärkiin. Tietenkin jos alkas tekemään leikkurinsa itse...mut nyt ei jaksa alkaa vääntään taas ihan uutta asiaa nollapisteest.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
pyssymies

PostPosted: 04.06.2011 23:48    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
Jep jep. Itselläni alkaapi säätäminen nuolien kanssa, tolle mallille kuin ei ole yhtään testattua ja hyväksi koettua nuolta varastossa. Aloitin hieman ylipitkillä ja lyhentelen verkalleen niin että napsahtaapi lento ja spine kohdillensa.

Millaisiin nuoliin olet itse päätynyt tossa melkeen pyramidijousessa? Oon niin tottunut 5/16 nuoliin että niillä lähdin hakemaan nyt kin passelia settiä. Ehkä kannattaisi vaihtaa astetta paksumpaan nuoleen? Ainakin liimattavia kärkiä sekä metsästys että taulukärkinä löytyy ikävän vähän yli 125 grainisina 5/16 kepille ja ite kun oon mieltynyt pikkasen raskaampiin kärkiin. Tietenkin jos alkas tekemään leikkurinsa itse...mut nyt ei jaksa alkaa vääntään taas ihan uutta asiaa nollapisteest.

Nuolissa ei ole olennaista paksuus, vaan jäykkyys.
Back to top
Juha

PostPosted: 05.06.2011 09:35    Post subject: Reply with quote

pyssymies wrote:
Juha wrote:

Nuolissa ei ole olennaista paksuus, vaan jäykkyys.

Toki, perusedellytys. Nyt kuitenkin jos haeskellaan sellasta mukavan lyhkästä nuolta joka olisi esim 11/32 niin siihen käy näpäkkään heto valtava määrä liimattavia leikkureita,kun taas 5/16 varsiin joudut aina tuunaamaan terän nuolen varren ja leikkurin kiinnityksen välisen eron takia. No, eilen löytyi suht helposti spineltään passeli mitta 125gr kärjellä varustettuna. "Nuoli lentää suoraan ja liiallinen kalanuinti jäi pois, eli homma bueno. Seuraavaksi vedän 10mm pyöröriman metallilevystä läpi tollasesta soppelin pyöreestä reiästä ja haen sopivaa nuolenpituutta pikkasen paksummasta kepistä, ei tee pahaa vaikka nuoliin saisi varreltaankin vähän lisämassaa, jousi heittää neihan ok.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
Juha

PostPosted: 05.06.2011 09:39    Post subject: Reply with quote

jousipata wrote:
upea tarina, sykähdyttävä. ja tarina on tietenkin tosi.

mulla on yksi saarnilankku melkein samoissa mitoissa kuin tuo sun jousesi. 145 cm nokista nokkiin, 44# 23" ja lavat ovat karvan verran inkkarijousen suuntaan, ehkei niinkään pyramidi. sillä ammuskelin mm. kuralan kisat ja ainakin osittain aie tänään petikon maastossa käydä läiskimässä. settiä on ottanut jo yli tuuman ainakin. leveähkölapainen ja kulmat vain kevyestipyöristetyt.. näkyy mun videossa kuralasta, se jossa ammun kolme nuolta ja kommentoitsen kun yksi ainoa nuoli osui keskelle just kuvatessa.

Hei Patis viittiks laittaa linkin mulle siihen videoon vai löytyykö se esim youtuben kautta? pyöristin itsekkin hieman kulmia niin lankkujousi näyttää pikkasen paremmalta, vaikkaa se hyvännäköinen lustolle viety selkä puuttuukin...

-- Old Chinese Poem --
Back to top
jousipata

PostPosted: 05.06.2011 19:27    Post subject: Reply with quote

nuo petikon kisat joissa ammun sillä näkyy videolla, se maastotakkinen karvanaama.
jousipata

PostPosted: 05.06.2011 19:29    Post subject: Reply with quote

tuossa yksi:

http://youtu.be/T6R7qtGrm6o
heikki

PostPosted: 06.06.2011 08:28    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
pyöristin itsekkin hieman kulmia niin lankkujousi näyttää pikkasen paremmalta

Minäkin väsäsin keväällä pajassa pyramidimallisen, pitkän. Siitä tuli ihan käypäinen ja aika helpostikin, tosiaan. Pelkän kulmien pyöristelyn sijasta tein selkäpuolelle reilun kavennuksen eli trapetsoinnin, yhteensä 1/4 leveydestä pois selässä. Tällä hain sitä, että selän vetolujuus ja vatsan puristuslujuus olisi juuri sopivasti tasapainossa. Onnistui ainakin tyydyttävästi, koskapa jousi on edelleen ehjänä eikä ottanut settiä kuin nimeksi. Sanoisin täten, että selkäpuolelle saa tehdä hyvinkin reilun pyöristyksen, jos syykulku on ok.
Back to top
Juha

PostPosted: 06.06.2011 09:56    Post subject: Reply with quote

jousipata wrote:
tuossa yksi:

http://youtu.be/T6R7qtGrm6o

Jees, sitä vaan kallionpäältä ammuskellaan Smile Täällä kun on vaan tätä aakeeta laakeeta peltomaata.

Ihan hyvin vilahti toi lapamallikin tossa pätkässä, vaikutti toimivan oikeen näpäkkään toi jousi.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
Juha

PostPosted: 06.06.2011 09:59    Post subject: Reply with quote

heikki wrote:
Juha wrote:
pyöristin itsekkin hieman kulmia niin lankkujousi näyttää pikkasen paremmalta

Minäkin väsäsin keväällä pajassa pyramidimallisen, pitkän. Siitä tuli ihan käypäinen ja aika helpostikin, tosiaan. Pelkän kulmien pyöristelyn sijasta tein selkäpuolelle reilun kavennuksen eli trapetsoinnin, yhteensä 1/4 leveydestä pois selässä. Tällä hain sitä, että selän vetolujuus ja vatsan puristuslujuus olisi juuri sopivasti tasapainossa. Onnistui ainakin tyydyttävästi, koskapa jousi on edelleen ehjänä eikä ottanut settiä kuin nimeksi. Sanoisin täten, että selkäpuolelle saa tehdä hyvinkin reilun pyöristyksen, jos syykulku on ok.

Ok, toi oli uutta mulle Smile Mutta juoksiko sulla syyt pitkittäin jousen selkään nähden koko jousen matkalta, vai onko sulla yhdelle lustolle viety selkä jousessa?

-- Old Chinese Poem --
Back to top
heikki

PostPosted: 06.06.2011 10:28    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
Mutta juoksiko sulla syyt pitkittäin jousen selkään nähden koko jousen matkalta, vai onko sulla yhdelle lustolle viety selkä jousessa?

Lankkuselkä suoraan höylästä, ei syiden kaivelua. Juoksivat lähes ehjinä päästä päähän, mutta kuitenkin sen verran epämääräisesti, että jätin pari tuumaa ylimääräistä pituutta.
Back to top
Juha

PostPosted: 19.06.2011 10:48    Post subject: Reply with quote

Tuosapa kuva pari, ainakin yhdestä näkee ton puun syiden kulun selässä ja lustojen paksuuden.

Sitten pari läpäisytestikuvaa, tuosta pitäneekin avata uusi topikki kun kiinnostaapi että millä tapaa muut testaa jousen tehoja. Mulla ny kriteerinä sai toimia Lusifer grillin kansi ja siellä takana toi 3D rusakko, Juiseksi ristitty.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
Juha

PostPosted: 19.06.2011 10:52    Post subject: Reply with quote

Laitetaas vielä yksi kuva.

Nuolet jakso tunkeutua ihan mukavasti vielä kohteeseenkin läpäistyään ensin ton grillin kannen. Huti laukaus meinas vilahtaa kokonaan lävitte, oiskohan sulat pölissy ku perseeseen ammutulta kalkkunalta, toppas matka tohon sulan edessä olevaan vahvikeeseen.

Eli tuollainen 43lb tuntumassa oleva pyramidijousi näyttäs nakkaavan nuolta suht ok omia tarpeita ajatellen.

Nuolet mäntyä ja 145gr terillä, sulat liian korkeet, sais nappasta reilusti matalammiksi.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
Juha

PostPosted: 19.06.2011 10:53    Post subject: Reply with quote

Matka tossa ammuskelutestissä oli noin 15 metriä.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
jousipata

PostPosted: 20.06.2011 18:59    Post subject: Reply with quote

kovat on tehot kun tuollainen grillin kansi kuitenkin on jonkun paksuista peltiä, onko yli millistä ja menee läpi reilusti.

ite ammun vanhoihin lankkuihin tai lautoihin ja ne halkeavat osumista kuin kirveellä huitastuna. vaarana on tosin tuhota nuolikin siinä ja en kaikkia ammukaan tehotestausmielessä.
Juha

PostPosted: 20.06.2011 21:34    Post subject: Reply with quote

jousipata wrote:
kovat on tehot kun tuollainen grillin kansi kuitenkin on jonkun paksuista peltiä, onko yli millistä ja menee läpi reilusti.

ite ammun vanhoihin lankkuihin tai lautoihin ja ne halkeavat osumista kuin kirveellä huitastuna. vaarana on tosin tuhota nuolikin siinä ja en kaikkia ammukaan tehotestausmielessä.

Onhan sekin yksi tapa tehdä saunapuita Cool
Joskus olen nähnyt testin jossa ämpäri on laitettu hiekkaa täyteen, leneekö ollut vielä märkä sellaista. sitten on vetästy leikkurikärjellä ämpäristä läpi. Olisi mielenkiintoista kokeilla minkä verran tollainen nuoli uppoaa sellaiseen materiaaliin.

Mukavaa tossa grillinkannessa on se että se oli täysin kunnossa oleva, ei siis rusteinen yms, en vaan malttanu olla vetäsemättä....

-- Old Chinese Poem --
Back to top
pyssymies

PostPosted: 20.06.2011 21:43    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
jousipata wrote:

Onhan sekin yksi tapa tehdä saunapuita Cool
Joskus olen nähnyt testin jossa ämpäri on laitettu hiekkaa täyteen, leneekö ollut vielä märkä sellaista. sitten on vetästy leikkurikärjellä ämpäristä läpi. Olisi mielenkiintoista kokeilla minkä verran tollainen nuoli uppoaa sellaiseen materiaaliin.

Mukavaa tossa grillinkannessa on se että se oli täysin kunnossa oleva, ei siis rusteinen yms, en vaan malttanu olla vetäsemättä....

Muoviämpäristä (siis hiekkaa täynnä olevasta) menee leikkurilla helposti läpi, kevyelläkin (450 greiniä) nuolella.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum