Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sulkien liimaus

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Materiaalit
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lehtis



Joined: 11 Apr 2005
Posts: 847
Location: Riihimäki

PostPosted: 13.11.2011 15:29    Post subject: Sulkien liimaus Reply with quote

Olen käyttänyt nuolieni sulkien liimailussa useampaakin alan liikkeistä hankkimaani sulkaliimaa. Kaikki toimivat sinänsä hyvin, mutta kuivumisaika on turhan pitkä kaikilla, 15 - 20 min, ennen kuin voi turvallisesti siirtyä seuraavaan sulkaan tarvitsematta pelätä, että varsinkin vähänkin jäykempi kaareva sulka pyrkii karkuun. Itse kokonaisista kalkkunan sulista repimällä tehdyt sulat ovat myös hankalia muovimaisen tarttumapinnan hidastaessa liiman kuivumista valmiiksi leikattujen sulkien styroxmaiseen liimauspintaan verrattuna.

Jotkut käyttävät kuulemma pikaliimaa, syanoakrylaattia, tavallisena tai geelimäisenä. Minä en ole oikein koskaan oppinut niiden kanssa pelaamaan, kun tuntuu siltä, että kaikki muu kyllä tarttuu joka paikkaan, mutta ei toivotut kohdat toisiinsa. Pikaliimat eivät myöskään ole "täyttäviä", kuten varsinaiset sulkaliimat.

Ei kumminkaan tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, vaan apu löytyi Tiimarista. Bongasin sieltä sulkaliimojen kanssa samaa tuubikokoa olevan liiman nimeltään UHU hart. Se on vedenkestävää, täyttävää ja nasahtaa alle 10 minuutissa, eli puolet nopeammin kuin alan erikoisliimat ja maksaa saman verran, alle vitosen. Nyt ehtii tunnissa sulittamaan kaksi nuolta, eli yhden kuivuessa voi samalla leikellä seuraavaa sulkaa ja muotoilla välissä valmiita sulituksia. Nyt muutaman viikon ammunnan jälkeen niin sisällä kuin kosteassa ulkoilmassakin sulat istuvat tiukassa. Suosittelen.
Back to top
View user's profile Send private message
heiluri



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 211

PostPosted: 13.11.2011 15:59    Post subject: Reply with quote

Minä käytän Blastic Badding Repair Extremeä sulkien ja nokkien liimaamiseen,hiukan geelimäinen,täyttävä ja aika nopeasti kuivuva,ja mikä parasta,aika edullista.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 13.11.2011 17:15    Post subject: Reply with quote

UHU-Hart on parasta mitä minäkin olen kokeillut. Se hakkaa jopa varsinaiset sulkaliimat puunuolessa 100-0.
Minulla on tuommoinen kuusipaikkainen, niin Hartin kanssa tekee tusinan nuolia ihan järkevässä ajassa.
Hartilla olen liimannut myös luonnonsulat puunuoleen, ja hyvin on pysynyt. Pitää vain muistaa aavistus karhentaa pintaa.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 13.11.2011 17:17    Post subject: Reply with quote

No hups vaan. Eli hartilla olen liimannut myös luonnonsulat myös hiilikuitunuoleen, ja hyvin on pysynyt.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 13.11.2011 20:09    Post subject: Reply with quote

Pitääpä kokeella tota Tiimarin liimaa. Ite olen pärjännyt kiitettävästi seuraavalla:FLETCH-TITE -Platinum
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 13.11.2011 23:27    Post subject: Reply with quote

Eri-keeper ja vastaavat ovat olleet minulla käytössä vuodesta 1969. Ei ehkä paras, mutta kyllin hyvä, eikä haise myrkylliseltä. Leikkaan yhden sulan, liimaan nuolenvarteen sulituslaitteella ja kuivumisen aikana leikkaan seuraavan sulan tai pari. En ole katsonut kellosta aikaa, mutta ei siihen mielestäni kauan mene. Liiman ei tarvitse olla täysin kuivunut, kun sulituslaitteen voi jo irrottaa seuraavaa sulkaa varten.
Back to top
View user's profile Send private message
patis



Joined: 17 Oct 2010
Posts: 288
Location: Helsinki

PostPosted: 14.11.2011 10:39    Post subject: Reply with quote

Titebond III olen itse käyttänyt. Kestää kosteutta ja kuivahtaa riittävästi 5min. Mitään muuta en ole (vielä) käyttänyt joten vertailupohjaa ei ole.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 14.11.2011 17:40    Post subject: Reply with quote

mitä tahansa on sillä hetkellä käytössä, yleensä teen nuolet viimetingassa ennen metsästysreissua, joten ne kyllä kestävät sen ajan vaikkapa juuri tuolla simon mainitsemalla erikeepperillä. Parhaaksi olen havainnut epoksin, minulla on vieläkin nuolia jotka tein joskus 2-3 vuotta sitten ja liimasin sulat epoksilla. Ei ole liimaukset pettäneet.
Yleensä kuitenkin käytän pikaliimaa tai erikeepperiä kun niitä on yleisimmin käsillä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 14.11.2011 23:05    Post subject: Reply with quote

Kiilto kotiliima. Riittävän nopea, täyttävä, pitävä, helposti saatava, halpa.

Enempi käytän silti geelipikaliimaa, kun se on vielä mopeempi.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 14.11.2011 23:36    Post subject: Reply with quote

Saundersin sulkaliima. Kun käyttää kontaktiliiman tapaan, kuivumisaika nopeutuu ainakin puolella.
Back to top
View user's profile Send private message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 15.11.2011 00:49    Post subject: Reply with quote

Tavallinen kontaktiliiman "yleiskäyttö" sulkiin ja pellavanaru punos molempiin päihin.
Jotkut nuolet pistänkiinni vain punoksilla ylä ja ala päähän, ilman liimaa sulkien alla. Eipä oo vielä lähteneet irti vaikka rispauksia onkin..
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 15.11.2011 07:29    Post subject: Reply with quote

pikaliimaa pääasiassa. niissäkin on eroja. loctite tuntuu olevan riittoisampaa ja ei liian valuvaa. jotkut halvemmat valuvat ennen kuivumistaan vähän liikaa. eri keeperiäkin olen kokeillut ja pihkasta tekemääni tököttiä iha primitiivimielessä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 16.11.2011 00:48    Post subject: Reply with quote

UHU hart ostettu ja kokeiltu.

+ / Todettu kestäväksi ja vettä hylkiväksi ja nopeasti kuivuva (noin 2 min) Seuraavaksi pitkä aikainen kosteus koe niin, että nuoli haudataan maahan viikoksi.
- / Erittäin tahraava, tarvitsee sulitus koneen tai sulitus muotin.

Loppu päätelmät: Pysyn vielä vanhassa menetelmissäni ja käytän tätä muissa hommissa johon kontakti liima ei sovelle tai kestä.
Kokeilen vielä yhteen täyteen satsiin nuolija ja annan vasta sitten "OMAN" lopullisen palautteen Smile
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 29.12.2011 11:35    Post subject: Reply with quote

M.Reinikainen wrote:
UHU hart ostettu ja kokeiltu.

+ / Todettu kestäväksi ja vettä hylkiväksi ja nopeasti kuivuva (noin 2 min) Seuraavaksi pitkä aikainen kosteus koe niin, että nuoli haudataan maahan viikoksi.
- / Erittäin tahraava, tarvitsee sulitus koneen tai sulitus muotin.

Loppu päätelmät: Pysyn vielä vanhassa menetelmissäni ja käytän tätä muissa hommissa johon kontakti liima ei sovelle tai kestä.
Kokeilen vielä yhteen täyteen satsiin nuolija ja annan vasta sitten "OMAN" lopullisen palautteen Smile


Hokasin että tota UHU liimaa on myös puikon lisäksi nestemäisenä, tai siis sellaisessa...miten sen nyt selittää...vahamaisessa muodossa eli pullosta voi suuttimen kautta puristaa liimaa. Ostin kokeeksi kun maksokin jopa 2,5 euroa ja olikohan joku 3 desin puteli Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Emil Lindfors
Site Admin


Joined: 12 Jan 2007
Posts: 93
Location: Turku

PostPosted: 31.12.2011 01:42    Post subject: Reply with quote

Pysyn edelleen vahvasti kontaktiliiman kannalla. Ylivoimaisesti helppokäyttöisin ja nopein, kun ei tarvitse sekuntiakaan pitoaikaa, vaan tarttuu heti. Liimaan sulat yleensä 3-4 nuolen sarjoissa. Ensin levittää liimaa varsiin, sitten kaikkiin sulkiin, ja lopuksi vain tökkää kiinni. Se on siinä. Puolessa tunnissa sulittaa helposti 10-20 nuolen sarjan. Viimeistelen aina sidoksella, jotta nokki kestää, ja samalla sulat varmasti pysyvät kiinni.
Back to top
View user's profile Send private message
Emil Lindfors
Site Admin


Joined: 12 Jan 2007
Posts: 93
Location: Turku

PostPosted: 31.12.2011 01:58    Post subject: Reply with quote

Niin, ja HUOM! kontaktiliimoissa on muuten suuria eroja. Parhaita ovat Casco (musta tuubi) ja Bostik (sininen tuubi?). Suurin osa muista ovat surkeita, eikä niihin kannata koskea. Kiilto, Plastic Padding y.m. eivät pidä ja ovat kökköisiä, joten jätä ne kauppaan. Cascoa saa ainakin K-raudasta. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Rakonczay



Joined: 15 Mar 2005
Posts: 623
Location: Kuusankoski

PostPosted: 31.12.2011 08:50    Post subject: Reply with quote

Ihan samalla brändillä ja nimellä olevissa sulkaliimoissakin on ollut eroa 5-20 minuuttia. Mulla on ollut onnea ja olen saanut 5 minsan version. Kaverilla kuivu ihan samanlainen liima 20 minuutissa ja siinä alkoi kahdella koneellakin talkoissa menemään kaljaa / nuoli turhan paljon. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Materiaalit All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group