View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
heikki
|
Posted: 26.11.2011 00:41 Post subject: Puuta voi laittaa takaisin |
|
|
Minulla oli jäänyt tekopuoliin pikkunätti jalava-aihio, koska siihen tulla nitkahti sarana lähelle ylänokkia, enkä silloin oikein osannut päättää, että mitä sen kanssateen. Paahtaminen ja kärkitaivutus ei ratkaissut ongelmaa. Tekele tuntui muuten aika kivalta, joten päätin yrittää saranakohdan korjaamista liimaamalla puuta takaisin.
Ensin siiklasin sen liikaa taipuvan kohdan ja siitä kymmenisen senttiä kumpaankin suuntaan vielä vajaan millin alkuperäistä ohuemmaksi, jotta sain nurkkapyöristykset pois. Sahasin ja hioin reilun parin millin paksuisen viilunpätkän jostakin jalavan jämäpalasta, ja liimasin sen epoksilla paikalleen - paahtomuotin kanssa vähän vastakurvia niinkuin toisessakin lavassa oli. Liiman kuivuttua tasoittelin viilutetun kohdan lähelle toivottua paksuutta ja tilleröin kepin loppuun. Vetelin Osmoa pintaan. Korjaus onnistui hyvin, ja on ainakin toistaiseksi muutamat kymmenet laakit kestänyt.
Erittäin helppo toteuttaa, joten suosittelen kokeilemaan ennen kuin pilkkoo saranaisen yksilön voiveitsiksi. Aion kokeilla tätä myös erääseen pähkinäpensaskeppiin, josta tuli aivan liikaa kahvan tietämiltä taipuva. Lisää paksuutta keskilavasta keskilapaan... |
|
Back to top |
|
|
Iivana
|
Posted: 26.11.2011 23:08 Post subject: |
|
|
Taidanpa kokeilla itsekin. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 27.11.2011 02:19 Post subject: |
|
|
olen kokeillut samanlaista ite viime kesänä ihan vain paunoja saadakseni ja millin viilulla tuli hiontojen jälkeen pari paunaa lisää pitkäjouseen. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 29.11.2011 00:02 Post subject: |
|
|
Yritin tuota kerran yhteen valeakaasia-jouseen. Aivan samaan kohtaan, vastakaaren juureen. Onnistuin kuitenkin kämmäämään liimauksen viimeisellä viipaleella mitä minulla oli tuota puuta. Mukava kuulla että toimii. |
|
Back to top |
|
|
toni
|
Posted: 29.11.2011 16:15 Post subject: |
|
|
Mulla on jokin Nuotion Mikan tekemä lyhyt jousi, jossa on noita millin siivuja, jopa osan matkaa selkä puolella. Hikkoria hikkorin päällä. |
|
Back to top |
|
|
|