View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 13.01.2012 23:44 Post subject: Vinkkejä uuteen projektiin. |
|
|
Uutta projektia ajattelin pikkuhiljaa aloitella. Löysin isäukon pajalta aarteen, eli ikivanhan peräkärryn jämän, jossa oli kaksi pinkkaa lehtijousia. Allaoleva on 92,5 cm pitkä ja tasan 5 cm leveä.
Ajattelin tehdä samantyylisen kuin aiemmin, eli kivääriperämallilla, mutta entäs liipaisin? Kannattaako edes yrittää vanerista?
Millaista vetopituutta tuohon kannattaisi tavoitella? Onko ok tehdä jänne perinteiseen tyylin daccronista? |
|
Back to top |
|
|
ddog
Joined: 27 Oct 2010 Posts: 91 Location: Oulunsalo
|
Posted: 14.01.2012 01:43 Post subject: |
|
|
Lähtisin liikkeelle teräksisestä virepyörästä ja liipaiimesta ja jänteeksikin valitsisin vaijerin. Kyllä se varmaan dacronistakin onnistuu, mutta tulee todella paksuksi ja lenkkien punokset eli servingit on tehtävä huolella. |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 18.01.2012 23:09 Post subject: |
|
|
ddog wrote: | Lähtisin liikkeelle teräksisestä virepyörästä ja liipaiimesta ja jänteeksikin valitsisin vaijerin. Kyllä se varmaan dacronistakin onnistuu, mutta tulee todella paksuksi ja lenkkien punokset eli servingit on tehtävä huolella. |
Kiitos.
Saisko noita virepyöriä valmiina jostain? Tällä hetkellä metallintyötömahdollisuudet ovat aika rajalliset, eikä taidoissakaan kehumista ole. Millaista vaijeria kannattaisi laittaa?
Ja entäs se vetopituus? Olisko tommoseen 93 senttiseen kaareen joku reilu 30 senttiä sopiva pituus? |
|
Back to top |
|
|
Smirkelimies
Joined: 15 Jan 2009 Posts: 1055 Location: Oulu
|
Posted: 19.01.2012 10:09 Post subject: |
|
|
Eikös Limingantullissa, Motormanin lähellä ole se iso metalleja myyvä liike, jossa leikataan metallit asiakkaan haluamaan muotoon. En millään muista firman nimeä vaikka joskus olen siellä käynyt. (Muistaakseni se oli Limingantullissa.) Tai ammattikoululla voinee teettää osat. |
|
Back to top |
|
|
Jukka Koivusaari
Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
Posted: 19.01.2012 14:03 Post subject: |
|
|
Tell wrote: | ddog wrote: | Lähtisin liikkeelle teräksisestä virepyörästä ja liipaiimesta ja jänteeksikin valitsisin vaijerin. Kyllä se varmaan dacronistakin onnistuu, mutta tulee todella paksuksi ja lenkkien punokset eli servingit on tehtävä huolella. |
Kiitos.
Saisko noita virepyöriä valmiina jostain?
|
Nailonisia on saanut joskus ulkomailta postimyynnistä.
Tell wrote: |
Tällä hetkellä metallintyötömahdollisuudet ovat aika rajalliset, eikä taidoissakaan kehumista ole.
|
Metallipyörä on liian raskas. Lukko aukeaa hiaasti ja jänne hyppää nuolen yli.
Alumiinia voi ehkä harkita.
Ennen valaisin muoviputkeen jostain 2-komponettihartsista. Vahvikkeeksi pumpulia tai lasikuitusilppua.
Tell wrote: |
Millaista vaijeria kannattaisi laittaa?
|
EI KANNATA !
Vaijeria on mahdoton koekuormittaa ja mitoittaa tarkasti.
Ja se saattaa väsyä poikki pelkästä taivuttelusta.
Käytä dacronia tai pellavalankaa.
Tell wrote: |
Ja entäs se vetopituus? Olisko tommoseen 93 senttiseen kaareen joku reilu 30 senttiä sopiva pituus? |
Kuinka paksu tuo jousi on ?
Käytätäkö kokonaista lehtijousikimppua vai tasapaksua lattaa ? |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 19.01.2012 21:20 Post subject: |
|
|
Jukka Koivusaari wrote: | Kuinka paksu tuo jousi on ?
Käytätäkö kokonaista lehtijousikimppua vai tasapaksua lattaa ? |
Käytössä tällä hetkellä vain yksi tasapaksu latta, jonka paksuus on noin 6 milliä. Ajattelin samantyylistä varsijousta kuin JVL tuossa muutama vuosi takaperin. |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 19.01.2012 22:23 Post subject: |
|
|
Hevosenluuta saan myös hyvin todennäköisesti. Ehkä siitä saisi hyvän virepyörän? |
|
Back to top |
|
|
Andes
Joined: 09 Jan 2011 Posts: 228 Location: Rovaniemi
|
Posted: 25.01.2012 00:25 Post subject: |
|
|
Itellä on lojunu lipastossa joutavana pitkän aikaa hirven sarvesta tehty virepyörä, siitä voisin luopua pienellä rahalla.. |
|
Back to top |
|
|
Jukka Koivusaari
Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
Posted: 07.02.2012 18:48 Post subject: |
|
|
Tell wrote: | Jukka Koivusaari wrote: | Kuinka paksu tuo jousi on ?
Käytätäkö kokonaista lehtijousikimppua vai tasapaksua lattaa ? |
Käytössä tällä hetkellä vain yksi tasapaksu latta, jonka paksuus on noin 6 milliä. Ajattelin samantyylistä varsijousta kuin JVL tuossa muutama vuosi takaperin. |
Eli sen pitäisi kestää tasaisesti taivutettuna vetoa noin puolet pituudestaan. Kolmasosa ainakin. Vähän riippuu karkaisun laadusta.
Tasaisesti ei tasapaksu latta taivu. Se pitäisi saada tilleriin.
Pystytkö kaventamaan lapoja ?
Tarkemmin iskupituuden laskisin vasta sitten kun jousi on saatu jänteelle ja tilleriin. Jos lyhyellä vedolla pystyt mittaamaan jousivakion, turvallisen vetopituuden saa helposti laskettua.
150 Joulen kuormituksen tuon kokoisen jousen pitäisi kestää ongelmitta vaikka siitä olisi kolmannes tilavuudesta leikattu poiskin.
Koejännitysvaiheessa tuommoinen jousi kannattaa sitten kääriä johonkin paksuun kankaaseen, kumiin tai muuhun sirpalesuojaan . Jos sattuu poksahtamaan. |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 07.02.2012 22:52 Post subject: |
|
|
Jukka Koivusaari wrote: | Tasaisesti ei tasapaksu latta taivu. Se pitäisi saada tilleriin.
Pystytkö kaventamaan lapoja ? |
Kotopuolessa on rälläkkä. Sillä ehkä vois kaventaa, mutta hankalaksi taitaa mennä sen jäähdyttelyn vuoksi.
Quote: |
Tarkemmin iskupituuden laskisin vasta sitten kun jousi on saatu jänteelle ja tilleriin. Jos lyhyellä vedolla pystyt mittaamaan jousivakion, turvallisen vetopituuden saa helposti laskettua. |
Mitäs tää jousivakio tarkoittaa? |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 08.02.2012 08:40 Post subject: |
|
|
Quote: | Mitäs tää jousivakio tarkoittaa? |
Tuolta löytyy tietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 20.02.2012 19:43 Post subject: |
|
|
Edistystä. Yläpuolista lapaa joudun ehkä vähän vielä kaventamaan. |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 08.04.2012 18:31 Post subject: |
|
|
Edistystä. Kaverini onnistui hankkimaan ammattikoululta palan alumiinia. Tuon mitat ovat 8x5x3. Riittää ehkä jopa kahteen virepyörään.
Jousivakionkin sain lasketuksi. Kaaren vastus 18,5 sentin vedolla oli 74 paunaa (33,52kg), joten...
k = -mg/x
jossa m= massa (=vetovastus?), g=putoamiskiihtyvyys, x=vetopituus
joten...
k=-33,52 kg x 9,81 ms2 / 0,185 m = -1777,47
Meniköhän se nyt oikein? Mites tosta sitten lasketaan vetopituus? |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 09.04.2012 09:59 Post subject: |
|
|
Lukion kakkoskurssin fysiikankirjassa oli näemmä miinukset molempien kohdalla, jolloin tulos ei olekaan negatiivinen (1777,47 N/m). |
|
Back to top |
|
|
Leppis
Joined: 19 Sep 2011 Posts: 24
|
Posted: 09.04.2012 14:17 Post subject: |
|
|
Jousivakion laskeminen ei ole välttämätöntä.
Nyt kaarta rasittava energia on
E = 0,5 x F x s
E = 0,5 x (33,52 x 9,81) x 0,185 = 30, 4 J
jossa
s = matka kaaren keskeltä jänteen keskelle vedossa ( m)
F = vetovoima ( N )
Jos esimerkiksi tuplaat vetopituuden tuosta, kaarta rasittava energia nelinkertaistuu eli menee noin 122 jouleen. Vetopituuden kaksinkertaistaminen näet ~kaksinkertaistaa vetovoiman. Samalla kun matka kaksinkertaistuu, energia ~nelinkertaistuu ( 2 x 2 = 4 )
"Tehollisen" kaaren tilavuuden laskisin näin:
V = 0,5 x L x h x s
jossa L = kaaren nokkivälien pituus ( cm)
h = kaaren leveys keskellä kaarta ( cm)
s = kaaren paksuus ( cm)
Tuo laskutapa edellyttää, että kaari on tilleröity oikein. Nyt kaaresi rasittuu keskeltä edelleen enemmän kuin kärjistä, joten en käyttäisi ihan noin suurta tilavuuslukemaa kaaren tilavuusenergian ( J / cm^3) laskennassa. Tulee liian optimistinen tulos. Hyvälle jousiteräkselle voidaan käyttää likimain arvoa 1 J/cm3, kun lasketaan kaaren suurinta varastoitavissa olevaa energiaa. Varmuuden vuoksi ei kannata jättää turhaa terästä, koska ennalta määrättyyn vetopituuteen vedettäessä, jäykkä kohta siirtää taipumaa vähemmän jäykkään kohtaan ja kaari hajoaa pienemmällä vetopituudella, kuin, että kaari olisi tilleröity=muotoiltu oikein.
Kaari olisi syytä saada balanssiin ennen koeponnistusta, kun näyttää toinen lapa olevan toista selvästi leveämpi. Jänne pitää olla melko lujaa, jottei veny/poksahda. Itsel olen vedellyt 80 kg voimaista varsijousta vireeseen paksuilla rukkasilla. Tauluammunnassa tuo käy pitkän päälle raskaaksi ja menee ainakin mulla jo enemmän voimaharjoittelun puolelle kuin tarkkuusammunnan.
Viritykseen voi tehdä esim tällaisen härvelin:
Wippe (eng.)
Voiman puolittava väkipyörä saattaa olla myös hyvä. Pitkävetoisessa varsijousessa ei mulla tuo väkipyörä toimi, kun saa kiskoa melkein korviin saakka, jolloin kehon voimantuotto alkaa olla kovin huono. Mieluummin vetää tuplavoimalla puolet lyhyemmän matkan rukkaset kädessä. |
|
Back to top |
|
|
Tell
Joined: 14 Apr 2006 Posts: 59 Location: Oulu
|
Posted: 09.04.2012 16:16 Post subject: |
|
|
Kiitos.
Entä se vetopituus? Miten saan laskettua sen sitten kun tuo tehollisen kaaren tilavuus on selvillä? |
|
Back to top |
|
|
Leppis
Joined: 19 Sep 2011 Posts: 24
|
Posted: 09.04.2012 17:14 Post subject: |
|
|
0,185 m vetopituudella kaaren energia on noin 30, 4 J mittauksesi perusteella.
Jos kaaren energia olisi täydessä vedossa esimerkiksi 150 J, saataisiin vetopituudeksi ja vetovoimaksi:
vetopituus = [neliöjuuri ( 150 J / 30,4 J )] x 0,185 m = 0,41 m
vetovoima = [neliöjuuri ( 150 J / 30,4 J )] x 33,52 kg = 74,4 kg
Laske kaaren "tehollinen" tilavuus aiemmassa viestissäni esittämällä tavalla (cm^3) ja kerro tilavuus kertoimella 1 J / cm^3, niin saat energian (J), jonka kaari pystyy hyvällä tuurilla varastoimaan. Laske sen jälkeen vetopituus ja vetovoima yllä olevilla kaavoilla, sijoittamalla energia tuohon 150 Joulen paikalle yllä olevissa kaavoissa. Sinuna kuitenkin käyttäisin 1 J / cm^3 tilalla arvoa 0,8 J / cm^3 eli pelaisin enemmän varman päälle, koska tilleröinti ei ole niin justiinsa kohdallaan. Kääri kaari johonkin paksuun kankaaseen, kun koeponnistelet, niin ei käy pahempia vahinkoja. Valmiissa teräskaarisissa jalkajousissa käytetään monesti nahkasuojia kaaren suojana ( hidastaa lenteleviä jousen kappaleita ylikuormitustilanteessa)
Huom! Vetopituutta, voimia ja energioita suhteuttaessa toisiinsa pitää lähteä aina jännittämättömästä kaaresta liikkeelle. Kun kaari on kiristetty jänteelle on kaaressa jo jännitystä eli kaarta rasittavaa energiaa varastoituneena.
ps. Minulla ei ole kokemusta teräskaaren valmistuksesta eli kaikki mitä tässä kertoilen pohjautuu vain yleiseen tietoon jousista sekä lujuusopin ja dynamiikan tiedoista(20 vuoden takaa). |
|
Back to top |
|
|
|