Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Lapin vaellus- ja (mahdollisesti) metsästysmatka 7pv
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 15.02.2012 17:21    Post subject: Lapin vaellus- ja (mahdollisesti) metsästysmatka 7pv Reply with quote

Terve!

Tavoitteena on suorittaa noin viikon vaelluksen Lapissa jousen kanssa. En halua lähteä yksin, sillä minulla ei ole aikaisempa kokemusta lapista. Tavoitteena olla "in the middle of nowere",vaeltaa, nauttia luonnosta ja mahdollisesti metsästä pienriista jousella. Matkan ajankohta olisi syksy tai kevät (ei hyttyshelvettiä Smile )

Haluaisin keskustella varusteista + olisi kiva, jos kokeneet vaeltajat antaisivat yleisiä neuvoja yms.

Varusteista muutama ehto:

Hinta. Ei ole paljon raha käytettvissä.

Suht. kevyesti liikenteeseen. En halua isoa rinkka selässä. Tavoitepaino koko kuormalle on max 15 kiloa joista 5kg ruoka ja 1litra vettä. Käytännössä joudun tinkaa aika paljon varusteissa.

Minulla on kaksi reppua. 40l Halti passi metsästysreppu (940g) ja perus 70l anatomic rinkka joka toki sopii paremmin mutta painaa jo 2,5 kiloa, sekä epämukava metsästyksen kannalta, jos meina ampua jousella.

Makupussini on Savotta military (2,3kg) Mukava, lämmin ja jonkin verran veden kestävä. Miinuksena ovat koko ja paino. http://www.finn-savotta.fi/?page=14&bb=7&tt=true&lang=

On minulla myös kevyempi kesäpussi (extr. -4). Pärjääkö semmoisen kanssa jos mene nukkumaan vaikka fleece takki päällä?

Makualustana on tavallinen solumuovialusta (noin 400g ja 1,5 cm paksu) On toiminut hyvin Turun seudun metsissä.

Majoitteenä on savotan loue (paino 730g)
http://www.finn-savotta.fi/?page=21&bb=1&tt=true&lang=

Vaatetus:

tekninen alusasu (paita + pitkät kalsarit)
kevyt fleece
kevyet vaellushousut 2x (voi laittaa päällekkäin, jos tule kylmä)
paksu fleece (kevyen päälle. on toiminut hyvin tänä talvena -15 asteessa)
Mil-tec sadeviitta
http://www.varusteleka.fi/product/sadevaatteet/mil-tec-jenkkimallin-sadeviitta-ripstop-nailon/_39K0L3GSW
sukat (monta paria)
2 t-paita
kalsarit ( monta paria Smile )
pipo + hanskat

On myös muita varusteita, joista olisi tavoitteena keskustella, mutta nyt aika loppu kesken :)

Mitä luulette? onko jotain muutettava? Onko jotain mikä ei toimi/sopii lappiin?
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 15.02.2012 17:49    Post subject: Reply with quote

Onko sinulla vielä metsästyskorttia?
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 15.02.2012 17:50    Post subject: Reply with quote

...ja tuo 15kg kuulostaa todellakin liian vähäiseltä kuormalta.
Back to top
View user's profile Send private message
Dzebe



Joined: 23 Jul 2011
Posts: 193
Location: Pielavesi, P-Savo

PostPosted: 15.02.2012 17:55    Post subject: Reply with quote

Itsekin olen miettinyt, luultavasti Ruotsin lapissa käymistä. Toissakesänä kävimme veljien kanssa "kala"reissulla. Porhallettiin kolmeen päivään 50km, ja eihän siinä kerinnyt oikein kalastamaankaan. Pieniä tammukoita vain tuli. Maisemat korvasivat kalasaaliin.. En voi sanoin kuvailla. Arjeplogissa käytiin, melkein norjan rajalla. Kierrettiin valmis reitti, eikä tullut kuin kaksi kertaa ihmisiä vastaan. Telttana meillä oli naapurin itsetekemä vähän puolijoukkuetelttaa muistuttava keskisalkoteltta, josta sai tarvittaessa saunan, laavun tai vaikka pitää nuotiota keskellä telttaa. Ainoana miinuksena keskisalon painavuus(tottakai meni metrinkokoiseen kasaan). Ja kyllä telttakangaskin märkänä painoi jonkin kilon ylimääräistä. Mutta kaikenkaikkiaan mahtava reissu oli! Vielä jos saisi vastaavan reissun metsästyksen merkeissä, se olisi aivan mahtavaa. Suosittelen aivan kaikille, viikon kalastusluvat ovat samanhintaiset kuin Suomessa päivän vastaava. Tottakai matka vähän alkoi puuduttaa, mutta hyvässä seurassa sekin oli oma kokemuksensa!
Back to top
View user's profile Send private message
Dzebe



Joined: 23 Jul 2011
Posts: 193
Location: Pielavesi, P-Savo

PostPosted: 15.02.2012 18:05    Post subject: Reply with quote

Itsellä oli vähän päältä 20kg rinkka, ja kaikki muonat eivät olleet edes minun kannettavani. Tietysti, ensimmäistä kertaa olin tuollaisella patikkaretkellä, ja luultavasti olisin voinut pakata järkevämminkin. Mutta kyllähän se on parempi, että on hieman ylimääräistä kannettavaa, kuin se että sitten maksimoidaan kurjuutta. :'D
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 15.02.2012 20:39    Post subject: Reply with quote

Pyssymies:

Metsästyskorttia ei ole vielä. Hankitaan kyllä.

15kiloa on jopa paljon. Siis oikeasti. Tosiasia on se, että suomalaiset ovat tottuneet kantamaan yli 20kg rinkkoja selässä... eikä ihme, kun savotan putkirinkka painaa jo 3kg + 3kg teltta ja 3kg:n makupussi alustan kanssa. siinä jo noin 9kg painoa + muut tavarat, ruoka ja vesi. Tälläisen kuorman kanssa on erittäin vaikea ampuja jousella, mikälli tilanne tuleekin yhtäkkiä vastaan...

minä, vaikka iso mies olenkin Smile haluaisinlähteä kevyesti liikenteesen, MUTTA, en halua tehdä tyhmiä virheitä, joten kysynkin neuvoja varusteista teiltä. Saan jo noin 4 kg pudottamaan käyttämällä alle kilon kantolaitetta ja alle kilon majoitetta.
Back to top
View user's profile Send private message
Dzebe



Joined: 23 Jul 2011
Posts: 193
Location: Pielavesi, P-Savo

PostPosted: 15.02.2012 21:05    Post subject: Reply with quote

Totta, rinkan ja muidenkin varusteiden laadulla on iso merkitys. Myös sillä kuinka järkevästi saat pakattua tavaraa mukaan. Sellaisia perusjuttuja tietty, että ruoan kannattaa olla pieneen tilaan menevää. Pussipastat ovat aika hyviä. Juomaveden taitaa jo lapista saada ihan purosta? Ainakin Ruotsissa oli vesi hullun kirkasta. Vaikka en mikään asiantuntija olekaan, mukava illan ratoksi puhella näistä asioista. ( :
Back to top
View user's profile Send private message
Heidi



Joined: 31 Oct 2010
Posts: 13
Location: Turku

PostPosted: 15.02.2012 21:33    Post subject: Reply with quote

Siistiä, kun suunnittelet reissua! Smile Oletko ajatellut mihinpäin? Varusteista tuli mieleen, että itse valitsisin 70 l rinkan vaikka onkin painavampi; 7 pv on kuitenkin pitkä aika ja mitä vähemmän tarvitsee pakata ulkopuolelle, sen parempi. Vaikuttaa todella paljon kantomukavuuteen! Kesäpussi saattaa myös olla liian ohut; pitkälle kevääseen/kesään saattaa olla lunta(riippuu minne menet) Yöt ovat todennäköisesti vilakoita, myös syksyllä. Tosin olet iso mies Wink Ja esimerkiksi sisäpussilla saa muutaman asteen lisälämpöä.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 15.02.2012 21:34    Post subject: Re: Lapin vaellus- ja (mahdollisesti) metsästysmatka 7pv Reply with quote

evgevin wrote:
Terve!

Tavoitteena on suorittaa noin viikon vaelluksen Lapissa jousen kanssa. En halua lähteä yksin, sillä minulla ei ole aikaisempa kokemusta lapista. Tavoitteena olla "in the middle of nowere",vaeltaa, nauttia luonnosta ja mahdollisesti metsästä pienriista jousella. Matkan ajankohta olisi syksy tai kevät (ei hyttyshelvettiä Smile )

Haluaisin keskustella varusteista + olisi kiva, jos kokeneet vaeltajat antaisivat yleisiä neuvoja yms.

Varusteista muutama ehto:

Hinta. Ei ole paljon raha käytettvissä.

Suht. kevyesti liikenteeseen. En halua isoa rinkka selässä. Tavoitepaino koko kuormalle on max 15 kiloa joista 5kg ruoka ja 1litra vettä. Käytännössä joudun tinkaa aika paljon varusteissa.

Minulla on kaksi reppua. 40l Halti passi metsästysreppu (940g) ja perus 70l anatomic rinkka joka toki sopii paremmin mutta painaa jo 2,5 kiloa, sekä epämukava metsästyksen kannalta, jos meina ampua jousella.

Makupussini on Savotta military (2,3kg) Mukava, lämmin ja jonkin verran veden kestävä. Miinuksena ovat koko ja paino. http://www.finn-savotta.fi/?page=14&bb=7&tt=true&lang=

On minulla myös kevyempi kesäpussi (extr. -4). Pärjääkö semmoisen kanssa jos mene nukkumaan vaikka fleece takki päällä?

Makualustana on tavallinen solumuovialusta (noin 400g ja 1,5 cm paksu) On toiminut hyvin Turun seudun metsissä.

Majoitteenä on savotan loue (paino 730g)
http://www.finn-savotta.fi/?page=21&bb=1&tt=true&lang=

Vaatetus:

tekninen alusasu (paita + pitkät kalsarit)
kevyt fleece
kevyet vaellushousut 2x (voi laittaa päällekkäin, jos tule kylmä)
paksu fleece (kevyen päälle. on toiminut hyvin tänä talvena -15 asteessa)
Mil-tec sadeviitta
http://www.varusteleka.fi/product/sadevaatteet/mil-tec-jenkkimallin-sadeviitta-ripstop-nailon/_39K0L3GSW
sukat (monta paria)
2 t-paita
kalsarit ( monta paria Smile )
pipo + hanskat

On myös muita varusteita, joista olisi tavoitteena keskustella, mutta nyt aika loppu kesken :)

Mitä luulette? onko jotain muutettava? Onko jotain mikä ei toimi/sopii lappiin?


Sinun venäjän kielen taidolla menisin käymään itärajan takana Kuusamon korkeudella sijaitsevissa suomensukuisissa kylissä. Siellä on vielä hienoja metsiä. Emannuus kävi siellä työreissulla, kehu kovasti.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dzebe



Joined: 23 Jul 2011
Posts: 193
Location: Pielavesi, P-Savo

PostPosted: 15.02.2012 21:49    Post subject: Reply with quote

Yksi asia joka vaikuttaa varustukseen, on leiriytyminen. Joissain tilanteissa paras on, että sinulla on tukikohta, josta teet pistoja kevyellä varustuksella, jolloin metsästys on mielekkäämpää. Tämä on mielestäni kaikinpuolin paras vaihtoehto. Tukikohdanhan voi aina siirtää, jos ei maasto miellytä. Mutta kaikillahan on omat tyylinsä, ja en kiellä sitä, ettei kokoajan liikkuva tyylikään huono olisi.
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 15.02.2012 22:15    Post subject: Reply with quote

Dzebe:
Hyvä kertomus omasta matkasta. Inspiroiva :)

Toi leirin idea on hyvä. Matkan tyylistä (vaeltaminen vai kiinteä leiri) pitäis vielä miettiä. Täytyy tosiaan miettiä tavoitteet tarkkaan, onko metsästys se pääjuttu, vai onko se vaellus ja ammutaan vain jos tilaisuus tulee vastaan. Kallistun kuitenkin siihen suuntaan, että haluaisin nähdä maisemia ja liikkua jonnekin "eteenpäin" Smile

Veden suhteen luulisin, että litran pullo riitttäisi ja toivon, että lapin puurovettä saa juoda sellaisenaan. Ainahan sen voi myös kiehauttaa. Minulla on tarvittaessa taitettava 5 litran vesisäiliö leiriä varten.

Smirkelimies:
Minun mielestäni jousimetsästys on Venäjällä kielettyä. En ole asiasta varma. Joka tapauksessa, täällä kerta pysyn Suomen rajojen sisäpuolella, vaikka hyvä ehdotus onkin.

Ruuasta sen verran, että panostan kuivattuen ruokiin. Minulla on kuivuri kotona, joten saan kuivattua lihaa ja vihanneksia suht helposti ja edullisesti. Tuolloin ruokapussin koko ja paino myös pienenee huomattavasti.

Heidi:
Vaikka maalaisjärjen mukaan toi 70l reppu onkin parempi vaihtoehto, niin kuitenkin haluan fiilistellä pienen repun kanssa. Osa varusteista tulee roikkumaan paksulla vyöllä (vesipullo, sadeviitta, puukko + pientarvikkeet). Toinen juttu on se, että ison rinkkaan usein pakataan paljon ylimääräistä, kun taas pienen repun kanssa joutu karsia pois turhat tavarat.

Laitan kuvia omista varusteista myöhemmin Smile
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 15.02.2012 22:52    Post subject: Reply with quote

Makupussin kanssa kallistun enemmän savotan talvipussin. Kyllä, se on niin, että louteessa nukkuessa pussi voi kastua sateessa ja onhan se pikkasen kylmempää, joten better safe then sorry.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 16.02.2012 08:24    Post subject: Reply with quote

http://www.relaa.com/keskustelu/index.php?PHPSESSID=4e1fb758c6ab03765aa1dd7565ecd1af;wwwRedirect

Tuolta löytyy määrättömästi vaellusinfoa, erityisesti kokemuksia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 12:09    Post subject: Reply with quote

kiitos linkistä! vaellus.net/ on myös hyvä sivusto
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 16.02.2012 12:57    Post subject: Reply with quote

evgevin wrote:
Dzebe:
Hyvä kertomus omasta matkasta. Inspiroiva :)

Toi leirin idea on hyvä. Matkan tyylistä (vaeltaminen vai kiinteä leiri) pitäis vielä miettiä. Täytyy tosiaan miettiä tavoitteet tarkkaan, onko metsästys se pääjuttu, vai onko se vaellus ja ammutaan vain jos tilaisuus tulee vastaan. Kallistun kuitenkin siihen suuntaan, että haluaisin nähdä maisemia ja liikkua jonnekin "eteenpäin" Smile

Veden suhteen luulisin, että litran pullo riitttäisi ja toivon, että lapin puurovettä saa juoda sellaisenaan. Ainahan sen voi myös kiehauttaa. Minulla on tarvittaessa taitettava 5 litran vesisäiliö leiriä varten.

Smirkelimies:
Minun mielestäni jousimetsästys on Venäjällä kielettyä. En ole asiasta varma. Joka tapauksessa, täällä kerta pysyn Suomen rajojen sisäpuolella, vaikka hyvä ehdotus onkin.

Ruuasta sen verran, että panostan kuivattuen ruokiin. Minulla on kuivuri kotona, joten saan kuivattua lihaa ja vihanneksia suht helposti ja edullisesti. Tuolloin ruokapussin koko ja paino myös pienenee huomattavasti.

Heidi:
Vaikka maalaisjärjen mukaan toi 70l reppu onkin parempi vaihtoehto, niin kuitenkin haluan fiilistellä pienen repun kanssa. Osa varusteista tulee roikkumaan paksulla vyöllä (vesipullo, sadeviitta, puukko + pientarvikkeet). Toinen juttu on se, että ison rinkkaan usein pakataan paljon ylimääräistä, kun taas pienen repun kanssa joutu karsia pois turhat tavarat.

Laitan kuvia omista varusteista myöhemmin Smile


Jousimetsästys keväällä on Suomessakin kiellettyä Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 16.02.2012 13:45    Post subject: Reply with quote

Mahtavaa!
Täytyy näemmä olla muualta muuttanut, hoksatakseen mitä hienoa on meidän maassa. Oman elämän suola on nimenomaan juuri tuon tyypiset metsästysreissut. Sen takia olen tänne lappiin muuttanut. sen takia teen myös työtä, joka ei niitä itselle mieluisimpia ole. Jos asuisin vaikkapa Helsingissä, niin olisin melko varmasti alkoholisoitunut jo ajat sitten... Very Happy
Minulla oli viime syksynä talotyömaa alla, siitä huolimatta oli pakko tehdä muutama yön yli reissu.
Minä olen tuommoisia metsästysreissuja tehnyt kohta 15 vuotta. Pisin yhtäjaksoinen metsätysreissu kesti kaksi viikkoa paikalliseen kansallispuistoon. Tuli käveltyä kartalla rapiat 100 kilometriä. Metsästyskävely on erilaista kuin vaelluskävely. Vauhti on hitaampaa ja käynti mutkikkaampaa. Lisäruokaa sain puroista ja joista, sekä söin ampumieni lintujen lihaa. Parhaat palat säilöin suolaan.
Itellä on kevyt anatomicci käytössä, mahdollisimman virtaviivainen makuupussi ja paksu solukumipatja (ilmapatjojakin on ollut, vaan mukavuus vähenee kummasti parin kipinän jälkeen).
Jos haluaa oikein kevyttä, niin ei kannata ottaa reppumaista rinkkaa ollenkaan. Vanhoista rinkan viilekkeistä saa hyvät remmit ja kantokehyksen voi väännellä puusta itse. En ole vielä ehtinyt itselle tekemään. Toinen vaihtoehto on ottaa putkirinkasta pussiosa pois kokonaan. Pussiosaltaan rikkinäisen laaturinkan voit löytää halvalla käytettynä.
Kun yövytään laavuvaatteessa, niin tavarat voi kaarrestaa parissa kaupan muovikassissa laavuvaatteen sisään ja sitoa kiinni ohuella narulla tai kumiköydellä. Tätä varten kehykseen kannattaa tehdä lenkkejä. Ohut (näitä on paksuja ja painaviakin) avaruuslakana (esim.tec-fen) solumuovipatjan kanssa on mielestäni paras ja kevein alusin. Sen saa tiukkaan rullattuna kantamuksen sivuun nätisti. Hyvä avaruuslakana lisäeristää kummasti, eikä tartte vetää hirveää kasaa havuja, vaikka maa olisi jäässä. Säästyy ympäristö ja aikaa.
Luotettava ja hyvä kirves on kanssa ihan ykkönen. Varren pitää olla täysimittainen (katso tuolta kirves-keskustelusta). Terän painossa voi vähän tinkiä, mutta missään nimessä ei varren pituudessa. Painava terä on tietysti tehokkaampi. Vähän kun lyö enempi voimalla, niin kevyt terä maksaa itsensä takaisin kannettaessa.
Vuolukelpoinen puukko on yhtä tärkeä, ellei tärkeämpikin kuin kirves.
Ns."Eräpuukkoja" kannattaa välttää, kun teet käsitöitä, niin hoksaat kyllä, millä puukolla on mukavinta vuolla. Sillä ne lähtee sytötkin mukavimmin. Itse käytän Itäsuomalaismallisia puukkoja, niissä on mittasuhteet kohillaan (tällä hetkellä Heikkisen Tommi).
Toinen pärjää ohuemmalla pussilla ja toinen tarvii paksumman. Omat on semmosia, että eristettä on riittävästi, mutta malli tyköistuva. Sovin sinne sisään paksun villakerraston ja kuivien varavillasukkien kanssa nukkumaan. Kun tarvitsee kuitenkin paksumman kerraston varalle, niin sen voi vetää yöksi päälle (villa on paras) tällöin voi olla liikkeellä vähän ohkasemmallakin pussilla, eikä silti palele. Tämä ei toimi, jos pussi on liian iso. Ja tietenkin sopivasti. Esimerkiksi otanko paksun Arctic-talvipussin vai kolmen vuoden ajan tukevan pussin. Ei niin, että ohut festaripussi menisi tällä metodilla loppusyksystä. Pussin kaula-aukolla on iso merkitys, koska pään kautta pakenee melkoisesti lämpöä. Itsellä on myös pipo päässä nukkumaan mennessä. Tiedän, että joskus on suositeltu pussissa alasti nukkumista, että se pussi toimisi paremmin. En tiedä, mutta kerrastossa on ollut itsellä lämpimämpi. Tästä on kokemusta enempikin kuin pari yötä satunnaisesti.
Tulitikkuja kannattaa myös pakata varmasti vedenpitävästi parikin varapakkausta, niin ei mee reissu pilalle jos kastuu läpi.
Vettä voi juoda täällä melkein mistä vain, poikkeuksena muutama asutuskeskuksen lähistö.
Leiriin kevyt vesipussi tai leili (n.5 litraa), niin ei tartte jatkuvasti laukata hakemassa vettä. Pieni ohut rosterinen keittokattila on parempi ja kevyempi kuin pakki. Sen lisäksi kahvipannu, niin kahvin perästä ei tarvi tiskata. Lisäksi pieni paistinpannu, mutta se ei ole välttämätön. Keittimet kannattaa jättää kotiin. Metsähallituksen metsästyslupaan sisätyy oikeus tehdä tulet maapuusta.
Ruokaa varten voit itse kuivailla kotona uunissa 50 asteen lämmössä esiruskistettua jauhelihaa ja esikeitettyjä kasviksia. Pakastevihanneksia ei tartte keittää ennen kuivausta. Peruna pitää keittää aina. Kun esikeität ruokatarpeet, niin ne valmistuu nopeammin maastossa. Tällai voi tehdä keittoja kuiva-aineista vain lisäämällä lihaliemikuutio ja vesi. Jauhelihasta voi tehdä myös kastikkeen, johon voi keittää lisäski 5 minuutin riisiä tai tyehdä perunamuussia jauheesta. Parhaimman makuista (verrattuna lisäaineilla höystettyyn muusijauheeseen) muusia saa perunahiutaleista ja maitojauheesta ryydittämällä sitä hiukan voilla (kanattaa otta oikeaa voimakassuolaista voita, säilyy paremmin).
Nämä maistuu paremmalle ja on halvempia kuin kaupan valmiit retkiruoat. Olen syönyt "sissimuonaa" sen verran paljon, että ei mene enää alas kuin muutama ruokalaatu. Teollinen maku ja lisäaineet saavat minut voimaan pahoin.
Tässä vähän jorinoita josko olisi apua. Käy lukemassa tarinoitani (enempi viihteellisä kuin informatiivisiä) tuolta jousella ja nuolella sivustoilta jos kiinnostaa, laitat hakusanaksi metso, niin pitäis löytyä.
Tässä vielä tunnelmia viime syksyltä, antamaan mielikuvitukselle siivet!
P.S. perinnepuristi voi laittaa silmät kiinni, ettei tule näppyjä pienestä yksityiskohdasta...
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 15:47    Post subject: Reply with quote

pyssymies: tiedän kyllä asiasta :)

Iivana:
Juuri tälläistä vastausta odotinkin, kiitos!
Voisitko kertoa , millainen rinkka sinulla on käytössä?
Voikon kirveksen korvata hyvällä taittosahalla?
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 16:00    Post subject: Reply with quote

Käytän myös vastaava yhdistelmä: avaaruspeite (kevyt ja halpa) + makuualusta.

Toinen asia mikä mietittää: minulla on hyvä letherman wave ja Markku Vilppolan takomat puukot. Minkä näistä mukaan?

Nahkamies kotelossa painaa jo yli 300g!
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 17:08    Post subject: Reply with quote

Tässä keittiöosasto:

Kahvipannu 900ml, jossa saan keitettya kaikki ruoat tarvittaessa. En muuten juo kahvia, vaan aamulla kaakaota (oma sekoitus: kaakaojauhe + maitojauhe + kuuma vesi. nam!). Sisällä iso 600ml kuksa, lusikka + kevyt keitin tableteilla. Laskelmien mukaan, jos käytän matkan aikana 5 pakkausta (1 pakkaus = 1,5h polttoaika), niin polttoainen paino on vain 400g
, mikä on kevyempi, kuin 0,5 litraa marinolia... Ainakin minulla mene marinolia aika paljon, kun en osa sitä oikein annostella. :)

Koko homma painaa 300g + polttoaine.

Toi kenttäpullo ja kuppi on ehkä vähän overkill, koska painaavat tyhjänä 500g (saa varmasti otettu kevyempi pullo mukaan) Smile , MUTTA KUN SE ON VAAN NIIN TYYLIKÄS!!! tykkän siitä kovasti. Sen saam myös vyolle komeasti roikkumaan.

Eli tässä keittiöosasto, jonka yhteispaino 800g + polttoaine 400g + pesutarvikkeet (pyyhe, patapata, pieni sieni) alle 100g.

yht, alle 1300g
Kommenteja?
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 17:13    Post subject: Reply with quote

P.S. Iivana, tulen savu ei peittänyt kokonaan metsästysvälineitäsi Smile

Myönnä pois, että primijousi sopisi paremmin kuvaan Smile)
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 16.02.2012 17:21    Post subject: Reply with quote

evgevin wrote:
pyssymies: tiedän kyllä asiasta :)

Iivana:
Juuri tälläistä vastausta odotinkin, kiitos!
Voisitko kertoa , millainen rinkka sinulla on käytössä?
Voikon kirveksen korvata hyvällä taittosahalla?


Taittosaha on hyvä, mutta ei korvaa kirvestä. Minulla on yksi joutilas perinteisenmallinen, alle kilon painoinen kirveenterä, joka sopisi tarkoitukseen kuin nappi paitaan. Kiinnostaako..?
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 16.02.2012 17:22    Post subject: Reply with quote

evgevin wrote:
Käytän myös vastaava yhdistelmä: avaaruspeite (kevyt ja halpa) + makuualusta.

Toinen asia mikä mietittää: minulla on hyvä letherman wave ja Markku Vilppolan takomat puukot. Minkä näistä mukaan?

Nahkamies kotelossa painaa jo yli 300g!


Itse ottaisin noista tuon vasemmanpuolimmaisen.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 16.02.2012 17:29    Post subject: Reply with quote

...ja sitten vielä, että vaikka vähän viisastelinkin, pidän reissuideaasi mielettömän positiivisena.

Tuo 15 kg:n raja kyllä kuulostaa tiukalta.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 16.02.2012 21:48    Post subject: Reply with quote

Minulla on Osprey Argon 80. Emäntä osti itselleen moisen naisten mallin, niin laitoin sitten minäkin. Entinen Karrimorin Sabre levisi käsiin. Muuten oli hyvä, alkoi vain vanhemmuuttaan menettämään muotoa ja rasittamaan selkää. Nykyinen rinkka on erittäin hyvä selässä, mutta tehty kevyeksi ja keveistä materiaaleista. Ainakin tähän asti kestänyt kohtuullisesti. Rikkontuneen soljen sain paikallisesta partiokaupasta tilalle nopeasti suoraan kotiin. Keveydestä joutuu kärsimään lujuudessa.
Kokemusta on myös Savotan LJK-mallista ja Saccin rinkoista, mutta ovat enempi tehty lujiksi ja tiettyyn hommaan ja siksi painavia.
Puukoista tuo vasemman puoleinen näyttää hyvältä.
Taittosaha on ok, mutta ei korvaa mielestäni kirvestä, koska sillä ei voi pieniä kantoja ym. sitkeitä maapuita. Vanhan mallinen puuvartinen on hyvä, koska sillä kestää vääntääkin. Sen sijaan Fiskarssin muovivartinen on kevyt, tosin sillä ei kestä vääntää mitään.
Minulla on semmoinen pikkuinen leathemanin micra. Harvoin tarvitsee, ja silloinkin lähinnä pihtejä. Oli isolle nahkamiehelle niin vähän käyttöä, että jätin sen pois matkasta. Pikkukilkkeitä kun alkaa lastaamaan reppuun, niin niillä nousee äkkiä repun paino.
Olisi se perinnejousi ollut tietty tyylikkäämpi, mutta minkäs teet kun kesä meni harjoittelun osalta sivu suun ja lintupaistia teki mieli.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 16.02.2012 22:29    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Käy lukemassa tarinoitani (enempi viihteellisä kuin informatiivisiä) tuolta jousella ja nuolella sivustoilta jos kiinnostaa, laitat hakusanaksi metso, niin pitäis löytyä.


Oisi se pirullista jos saisi samalla tavalla saalista kuin Iivana. Kaatoryyppyjä pitäisi kantaa reissulla pullotolkulla, niistä olisi päällä jatkuva kohmelo. Ja yhtä helvettiä on raahata takaisin kymmeniä kiloja metson lihoja. Jotoksella kuluisi illat veristen nuolien pesuun ja saaliin käsittelyyn. Seurauksena kulumaviat ja alkoholismi. Confused
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nanook - pakkasen poika



Joined: 13 Apr 2006
Posts: 499
Location: Riihimäki

PostPosted: 16.02.2012 23:13    Post subject: Reply with quote

pyssymies wrote:


Jousimetsästys keväällä on Suomessakin kiellettyä Very Happy


Majavaa saa pyytää huhtikuun loppuun saakka. Tosin Lapissa taitaa silloin vielä vallita enemmänkin talviretkeilyolosuhteet. Sukset mukaan...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 16.02.2012 23:22    Post subject: Reply with quote

Quote:

...ja sitten vielä, että vaikka vähän viisastelinkin, pidän reissuideaasi mielettömän positiivisena.
Tuo 15 kg:n raja kyllä kuulostaa tiukalta.


sen takia puukkoja punnitaankin Smile ehkä puukon lisäksi vois ottaa pienet pihdit... Kyllä, toi 15 on ihan realistinen. Katsotaan.

Argon on hyvä rinkka. Olen ospreyn rinkkoja aina ihaillut.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 00:21    Post subject: Reply with quote

En malttanut lukea koko ketjua läpi, kun kiirehdin kommentoimaan. Vettä on turha kantaa mukana, korkeintaan pienessä vesipullossa sen verran, että voi kulkiessa välillä naukkailla, jos keli on lämmin. Puroja on Lapissa niin tiuhassa, ettei juomavesi ole mikään ongelma. Olen aina juonut keittämätöntä purovettä Lapissa, eikä mitään ongelmia ole tullut. Vaikka kaikissa retkeilykirjoissa aina tästä varoitellaan.

15 kg on minusta sopiva kantamuksen määrä, siis rinkan paino täysine varusteineen. Tähän päälle sitten puukko ja muu aseistus. Viimeksi pojan kanssa reissussa ollessani rinkan paino oli jotain hiukan yli 20 kg, enkä nauttinut sen kantamisesta poluttomassa maastossa. Pelkkä tyhjä rinkka painoi 4 kg ja retken jälkeen ostin tilalle ison repun, joka painaa vain 900 g. Ruokaa kannattaa olla reilusti, jotta se ei lopu kesken.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 00:59    Post subject: Reply with quote

Kuvan kaltaiset kenttäpullot ovat huonoja; turhaa painoa. Käytän itse pientä vesipulloa, joita voi ostaa jokaisesta ruokakaupasta. Se on paljon kevyempi ja kun se on kirkasta muovia, niin näkee milloin sisäpuoli alkaa näyttää nuhjuiselta. Pullon sitten täytän lähes joka puron kohdalla ja lutkuttelen vedet kulkiessa. Kuumalla ilmalla vettä kuluu lihaksikkaalla miehellä uskomaton määrä päivän aikana.

Olen pitänyt periaatteena kantaa vain yhtä pienehköä kattilaa ja sillä on pärjätty aina ilman ongelmia. Joskus olen ollut ilman kattilaakin, mutta kylmien ruokien syöminen käy ajan mittaan tylsäksi. Mitään keittimiä en tietenkään kanna. Nuotio riittää.

Kirves voi olla hyvä talvella tai muulloin kylmällä kelillä. En ole sitä koskaan vaelluksella kantanut. Keittonuotion puut kerää viidessä minuutissa ilman mitään aseita. Kannatan isoa puukkoa, jota voi käyttää riukujenkin poikki hakkaamiseen. Jos täytyy katkaista riuku esim. joen ylitystä varten tai leiriytymiseen. Mitään Afroditen kuvia en maastossa puukolla vuoleskele, joten puukko saa olla iso. Sillä avaa kyllä ruokapaketitkin ja pystyy vuolemaan tarvittaessa nuolen nokin, mikä on tarkin työ, mihin puukkoa koskaan käytän. Ison puukon lisäksi pienehkö Leatherman on hyvä, jos siinä on mm. purkinavaaja, viila, pihdit.

Ompeluvarusteet on syytä olla. Tarkoittaa yhtä tai kahta isohkoa neulaa ja muutama metri tukevaa lankaa. Ropin reissulla rinkkani kantohihna hajosi ja ilman neulaa ja lankaa loppureissu olisi mennyt melkoiseksi improvisoimiseksi.

Ensiapuvarusteet kannatta ottaa. Ainakin laastareita, sideharsoa, desinfiointiainetta (pienessä muovipullossa), aspiriinia tai muuta särkylääkettä. Ehkä jotain muutakin harkinnan mukaan. Melko pienikin haava voi olla kiusallinen, jos ei ole mitään sidetarpeita mukana.

Kartta ja kompassi tietenkin on oltava. Myös pieni kalenteri on hyvä, johon voi merkitä kunkin päivän kulkureitin ja tärkeimmät tapahtumat tai havainnot.

Villasukat kannattaa varata yöpymistä varten. Siis sukat, joita käytetään vain yöpymiseen. On tärkeää, että ne pysyvät puhtaina, jotta ne lämmittävät parhaiten. On pirullista yrittää nukkua, jos jalkoja paleltaa. Ja nehän ovat tietenkin se kohta, joka helpoiten kärsii kylmästä, myös kesällä. Olen ottanut tavaksi varata myös yökerraston, jotta voi aina mennä nukkumaan kuivissa kuteissa. Pipo päässä ja kaulaliina viileillä keleillä auttavat huomattavasti lämpimänä pysymisessä.

Leikkurien lisäksi on syytä ottaa mukaan muutamia kumiblunttinuolia. Niillä on mukava ampua esim. lahoja koivuja ja muuta vastaavaa. Pelkkä maastoammunta on jo suuri nautinto avarassa, kumpuilevassa maastossa. Jouseen pitää olla varajänne. Nuolia täytyisi olla ainakin 10, vaikka jotkut pitävät vähemmän. Yli 15 nuolta alkaa olla jo turhaa painolastia. Jousen täytyisi olla sen verran vanha ja koeteltu, ettei se tuota yllätyksiä rikkoutumalla.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 01:10    Post subject: Reply with quote

Painoa kannattaa ajatella jokaisen esineen kohdalla, sillä vähäinenkin tinkiminen hiukan kaikesta merkitsee montaa miinuskiloa koko pakettia ajatellen. Toisaalta on tiettyjä välttämättömyyksiä, jotka on oltava mukana jo oman turvallisuuden kannalta.

Iso muovinen jätesäkki on muuten monasti hyväksi havaittu varuste. Sillä voi suojata kamoja sateen sattuessa yms. Kerran olen käyttänyt jätesäkkiä varastoimalla siihen siviilivaatteet, ja tekemällä siitä jemman reissun lähtöpisteeseen. Näin vaelluksella ei tarvinnut kantaa ylimääräisiä vaatteita (olin liikkeellä bussilla).

Narua tai nahkahihnoja tarvitsee myös mitä erilaisimpiin tarkoituksiin.
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 17.02.2012 01:56    Post subject: Reply with quote

mie kans en lukenut koko ketjua läpi. silti jotakin vastaan. luin simon tekstin kuitenkin ja iivanan tekstin. niissä on paljon kokemusperäistä vankkaa asiaa.

ite lapin asujana syntyjäni ja myöhemminkin siellä satunnaisesti vaeltaneena tuskin paljoa osaan lisätä nuihin asiaa. ota suolaa ja sokeria pikkuisen vesitiiviisiin pusseihin mukaan. auttaa jaksamaan ja saat makua mettäruokiin. lihaliemikuutiot ovat myös hyviä kuten iivanakin totesi.

ite olen jaksottanut lyhyitäkin vaelluksia lapista monin paikoin löytyvistä eräkämpistä. olen ottanut jonkun kämpän tukikiohdakseni ja tehnyt sen ympäristöön muutaman päivän aikana useamman n. 10 - 30 km pituisen vaelluksen. en ole metsästänyt aiemmin. nyt tulevalla vaelluksella voin metsästääkin kun kortti on ja se pakottaa ajoittamaan reissun syksyyn, mikä muutenkin on marjaisaa ja parasta aikaa lapissa.

kun yksi kämppä kyllästyttää, voi etsiytyä seuraavaan ja tehdä siitä taas tukikohdan. tukikohtatyyppisessä vaelluksessa mahdolliset metsästysvälineet kuten nyt jousi ja nuolet ovat helpommin käytettävissä koska iso osa tarvikkeista on kämpässä vaelluspistoreissun/metsästysreissun aikana. jos porukkaa on useampi henkilö, niin joku voi jäädä kokkaamaan, pilkkomaan puita ja vahtimaan tavaroita toisten metsästysreissun ajaksi tai maistelemaan viinaa, jos semmonen sattuu olemaan mukana kuviossa Smile väkevää viinaa voi olla hieman mukana lääkkeeksi muovipullossa.

kompassi. henkilökohtaisia lääkkeitä riittävästi. kyypakkaus. ongenkoukku ja vähän siimaa, voit tehdä vavan sopivasta puusta kirveellä tai puukolla. narua, lankaa, pellavalankaa, teippiä,

jos myöhään syksyllä liikut, niin joku kevyt pieni otsalamppu on kätevä. pokkarikamera tai kamerakänny ikuistamisia varten. sellaisen ltaamiseksi on saatavissa nykyään ihan pieniä aurinkokennolatureita.

lapin erämaissa toimii vain sonera tai elisa kännyköissä, ainakin syrjempänä. dna ei itellä toimi enää sirkankylästä pohojoshen mentäessä ollenkaan, siis kittilästä ylös.

jätesäkit ja muovipussit ovat monessa käteviä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 17.02.2012 09:49    Post subject: Reply with quote

evgevin wrote:


Toinen asia mikä mietittää: minulla on hyvä letherman wave ja Markku Vilppolan takomat puukot. Minkä näistä mukaan?

Nahkamies kotelossa painaa jo yli 300g!


Noista ainoa, jolla tekee jotakin eräreissussa on tuo vasemmanpuoleinen.

Teräasetta jokseenkin aina vyöllä kantaneena voin vain ihmetellä, mihin tarvitsee jotain muuta kuin perisuomalaista puukkoa... sen koko on tietysti vähän tilannesidonnainen juttu. Simon teesit tässä suhteessa miellyttää.
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 10:42    Post subject: Reply with quote

Hyviä neuvoja.

Tilanne on nyt se, että todennäköisesti lähden syksyllä.

Joka tapauksessa, päätin Simon neuvosta jättää painavan kenttäpullon kuppineen kotiin ja korvata sen kevyemmällä pullolla.

Puukoista: kallistun myös vasemmanpuoliseen Smile, mutta kun nahkamiehessa on niin paljon työkaluja jousentekoa varten... vaikea luopua niistä...

Onko muuten toi mun sadeviitta http://www.varusteleka.fi/product/sadevaatteet/mil-tec-jenkkimallin-sadeviitta-ripstop-nailon/_39K0L3GSW
mielestänne sopiva sadevarustus lappia varten?

Minulla on myös olemassa pientarvikepussi/survivorkit, joka roikku vyön taskussa pullon sa sadeviitan kanssa. Kuvasta näkyy pussin sisältö. Pussi on vesitiivis ja kevyt (547g).

Kuvasta puuttu jeesusteippi, 2x neulaa, 20e seteli + pieni 26g opinel taittoveitsi (ehkä jätän sen pois). lisään ne myöhemmin.

minulla on aina tulentekovälineet myös taskussa

Onko jotain, mitä vois lisätä?
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 10:48    Post subject: Reply with quote

Simo,

Hyvä, kun muistutit villasukista. Minulla on just sopivat villasukat nukkumiseen

Jousipata:
Otan mukaan ison jätesäkin, johon saan varusteet tarvittaessa. On muutenkin kätevä kyllä. Minulla on muuten elisan liittymä :)

Minulla on myös kunnon kompassi + katrra toki omassa tarkussa, joten pillin kompassi ei ole ainoa Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 17.02.2012 11:40    Post subject: Reply with quote

Pikkutarvikepussi näyttää tutunoloiselta. Itsellä on mukana vielä varapatterit lamppuun. Loppusyksystä on melko pitkään pimeää.
Kirvestä en kyllä jättäisi itse pois mistään hinnasta. Jos kastuu läpi asti, niin kunnon kantotuli kuivattaa mukavasti. Tämä on tietysti tottumiskysymys. Olen joskus kuskannut koottavaa pikkusahaa rakotulia varten, mutta totesin, että yhtä kuuma tulee kirveen kanssa ja sen kirveen tarvitsee silti kuitenkin, sahaa ei.
Sadeviitta on hyvä, kyseisen kappaleen laadusta on vaikea sanoa kun en ole nähnyt. Sen sadeviitan saa narunpätkillä helposti tauolla sadesuojaksi, ja kun tekasee pienet tulet eteen niin siinä on mukava laittaa ruokaa. Sadeviitan alla voi myös nukkua, kun sen naruilla virittelee toisesta päästään puuhun ja toisesta päästään maahaan. Reunat laskostaa sitten niin, että tulee harja. Joskus, kun ei voinut nukkua kun pari-kolme tuntia kerrallaan, niin tuo sadeviitta viritys oli nopea tehdä kun sen osasi ja sopivat narunpätkät oli valmiina. Jos ei tuullut kovasti, se oli mukavampi kuin bivakkisäkki, jonne tahtoi aina kertyä kosteutta vaikka gore-texiä olikin.
Jos on elokuun kieppeillä liikenteessä, niin rankisen unohtamisen huomaa. Syyskuun lopulla lentävää riesaa ei juuri enää ole.

Quote:
Kaatoryyppyjä pitäisi kantaa reissulla pullotolkulla, niistä olisi päällä jatkuva kohmelo.


Quote:
että voi kulkiessa välillä naukkailla

...ootte ollu salaa katsomassa puskassa kun olen ollut metillä Very Happy

Faktahan on se, että tuolla metsässä on niin paljon hommaa, jos siellä on yötä, että monesti jää se illan ainoakin rommitee juomatta. Kun pistää mieluummin nukkumaan, kun alkaa vettä keittämään.
Se tuo metsästys varsinkin jousella vaatii sen verran valppaana oloa ja terävyyttä, että eipä se onnistu jos on taipumus naukkailla vähän enempi. Eniten viinapullosta on hyötyä sellaisena muovisena ja tyhjänä, kun on hyvä vesipullo.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 11:42    Post subject: Reply with quote

Ei ole kokemusta ko. sadeviitasta, mutta se saattaa olla hyvä. Varsinkin jos sen avulla voi korvata laavun, niin se puolustaa hyvin paikkaansa varusteluettelossa. En huomannut viitan painoa mainitun, mutta ilmeisesti se on kevyt.

Kannattaa jättää varusteista pois jokainen esine, mitä et ehdottomasti tarvitse. En usko, että teet mitään esim. pillillä. Myös mehiläisvaha on turha, jos jousenjänne on lähtiessä hyvin vahattu. Ei se viikon reissulla tarvitse toista vahausta. Nuolten varasulat ja varakärjet ovat minusta turhia viikon reissulla. Otan mieluummin sen verran valmiita nuolia, ettei muutaman rikkoutuminen tai katoaminen ole mikään ongelma.

Tämä saattaa tuntua nipottamiselta, mutta tällaisista pienistä esineistä kertyy helposti kilo turhaa massaa ja se kilo painaa, kun olet kantanut rinkaa pari päivää. Turhat esineet myös vaikeuttavat niiden tarpeellisten löytymistä. Joutuu enemmän muistelemaan, missä pussukassa mikäkin oli.

Tussikynän tai mustekynän sijasta käytän itse maastossa lyijykynää, joka on toimintavarmempi.

Hammasharja täytyy olla, samoin pieni saippua. Jos ei peseydy, voi tulla hiertymiä yms. Muutenkin munat vaahdossa kulkeminen käy ajan päälle kiusalliseksi.
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 12:46    Post subject: Reply with quote

Simo.

Sadeviitan paino on 360g, mutta en halua pitää sitä ainoana majoitteena. Minulla on myös savotan loue (paino n 800g), jonka otan mukaan.

Hygieniapussi on myös olemassa ja sen paikka on repussa.

Tämän pussukan tarkoitus on aina olla mukaana, kun käyn metsässä. Se roikkuu vyöllä kenttäpullon/kupin, sadeviitan ja puukon kanssa + pieni määrä ruokaa. Tämä on tarkoitettu siltä vaaralta, jos jätän reppuni leiriin (tilaston mukaan näitä tapauksia on paljon), lähden pienelle retkelle ja eksyn Smile silloin minulla on aina
1. hätämajoite (viitta + avaruuslakana)
2. vesipullo + veden keittamismahdollisuus
3. puukko + tulentekovälineet ja naru
4. jos oikein huonosti menee, niin saan tehtyä jousen ja Hyvät nuolet
5. kalastusvälineet

Pilli on erittäin tärkeä, sillä ihminen ei pysty kauan huutamaan apua, mikäli on eksyksissä. Siis oikeasti, jos jonkun vamman takia ei pysty liikkumaan, nin pillin avulla saa edes jonkinnäköisen toivon, että löydetään...
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 13:33    Post subject: Reply with quote

Iivana:

Varapatterit. Unohdin niitä :)

Jotenkin toi kirves tuntuu vaan lian raskaalta, jos liikkuu yksin Smile mutta jos on kaveri mukana, niin tavarat voi jakaa.
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 17.02.2012 13:59    Post subject: Reply with quote

Tuntuu ihan kuin olisit jo ensi viikolla lähdössä!

Tuosta naruvyyhdestä yhdessä kuvassa tuli mieleen tämä näppärä ohje: http://alasin.varusteleka.fi/2010/05/10/kuvitetut-ohjeet-paracord-rannekkeen-tekemiseen/

- sittenpä on reilusti naruakin mukana, kun eksyt ilman sitä reppua...
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 14:49    Post subject: Reply with quote

Jos eksyt, niin jousen ja nuolien tekeminen on suunnilleen viimeinen asia, mihin kannattaa ryhtyä. Suomessa on maastosta maantielle matkaa keskimäärin 2 km. Lapissa on tietysti paikkoja, missä tuo etäisyys on isompi, mutta en usko että löydät paikkaa, mistä ei puolessa päivässä kävele joelle tai jonkinlaiselle tielle. Edes maailman suurimmassa erämaassa Amazonasissa ei liene paikkaa, mistä ei kävele 10 päivässä ihmisasutuksen pariin. Syönyt mies paastoaa helposti tuon ajan, jos on vettä (olen itse paastonnut parhaimmillaan 8 päivää ilman ongelmia).

Rinkan kadottaminen on kyllä mahdollista. Onkin syytä miettiä, mihin sen käsistään laskee. Jos aikoo yhtään pidemmälle mennä rinkastaan, niin se on syytä jättää jollekin helposti maastosta erottuvalle paikalle, kuten kukkulalle. Olen kerran "kadottanut" tuollaisen kukkulankin, kun pimeässä palailin leirilleni. Leiri oli laaksossa olevalla kukkulalla, joka päivällä näkyi ainakin kilometrin päähän, mutta yöllä sain harhailla ympäriinsä tunteja, kunnes osuin tuolle mäelle.

Voihan sen pillin ottaa mukaan, jos se antaa turvallisuuden tunnetta, mutta sen käytännön merkitys on heikko. Jos katkaiset esim. jalkasi, kunnon avomurtuma, niin tuskinpa tajunta kovin pitkään säilyy. Se on ehkä suurin riski hukkumisen ohella (jokien ylitys). Tuskin sinua aletaan hakea päiväkausiin, joten kohtalo on omassa kädessä. Jalkoja onkin syytä varoa, varsinkin kivikkoisissa rinteissä. Viime reissulla pojan kanssa hän selitti jälkeen päin nyrjäyttäneensä nilkkansa pari kertaa, mutta maastossa hän ei siitä maininnut.
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 15:18    Post subject: Reply with quote

Olet oikeassa jousen kanssa. Varsinkin, jos on vähän ruoka vyön taskussa, niin ei sitä jousta tarvitaan. Ehkä toi jousisetti on turha hifistely :)

Pieni palaa mehiläisvahaa on hyvä jousen kosteussuojan kannalta.
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 17.02.2012 15:21    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Lapissa on tietysti paikkoja, missä tuo etäisyys on isompi, mutta en usko että löydät paikkaa, mistä ei puolessa päivässä kävele joelle tai jonkinlaiselle tielle.


Utsjoen Kaldoaivissa on paikkoja joista on matkaa lähimmälle tielle noin 30 km, mutta luonnollisesti vähemmän lähimmälle purolle.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 17.02.2012 15:43    Post subject: Reply with quote

Itse lisäisin perhoja kalastustarvikkeisiin. Joskus oli kiva onkia pikkusiikoja lelluttamalla mustaa perhoa tyynen järven pinnassa illalla onkivavan avulla. Tervastulet heijastui veden pinnasta syksyisessä alkuyössä, mikä varmaan houkutteli kaloja osaltaan.

Perhon kanssa ei tartte välttämättä matoa, painoa tai kohoa. Virrassa tosin ehkä painokin voi olla hyvä. Perhoa voi pompottaa ihan veden pintakalvossa. Pysy itse piilossa, harjukset yms arvokalat on hyvin arkoja.

Siiman ei tartte olla kovin paksua, liian paksu pelottaa kaloja. Musta on hyvä yleisperhon väri, tietääkseni.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 17.02.2012 17:58    Post subject: Reply with quote

Jaa,minä en muusta tiiä muutaku että kilon meetvurstitanko ja vedenpuhdistustabletteja mukaan niin siinähän raavaampikin mies pysyy rasvasessa ja energiapitoisessa muonassa jo puol viikkoo, heh heh. Vedenpuhdistustablettien kanssa kehtaa juoda vähän epäilyttävämmästäkin purosta. Siihen kun meetvurstin kanssa paistaa sieniä ja syö marjoja yms päälle niin hyvin menee.

Varustelekassa on armeijan keittimiä 9 euron hintaan, se on sellainen pieni metallinen laatikko johon tehdään tuli sytytinpaloilla, kyllä Saksanmaan poijjaat tietää.

Koko homma menee taskuun eikä tuo paljoo lisäpainoa.

Smirkeli mainiti yleispätevät mustat perhot. No Red Tag ainakin on sellainen ja Zulu myös. Kuusamossa ainakin pikkusiika napsii niihin ihan mielellään, niin ja harjus tietty.

Mutta kaiken a ja o on se iso meetvurstitanko Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 17.02.2012 19:59    Post subject: Reply with quote

yks minkä ite olen ottanut mukaani on hiertymien ja kutinoiden jatai ötököiden pistokirvelyiden varalle on soveltuva lääkkeellinen paksuhkorasvainen rasvatuubi. bepanthen tai sibicort esim soveltuvat. kun hikoaa ja munaskuut alkavat kutiamaan, eikä ole pesumahdollisuuttaa viikkoon, niin sipasu kutiavalle alueelle ja kohta helpottaa, niin sen takia olen nimennyt sellaisen rasvan 'persrasvaksi'. Smile
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 17.02.2012 21:19    Post subject: Reply with quote

Erämaassa voi joutua hyvinkin pahaan pulaan kuten kävi yhdelle tutulle vanhemmalle äijälle muistaakseni Saariselällä männä vuosina. Äijä oikoi jalkojaan illalla taukotuvalla tunturissa hiihtokavereiden kanssa kovan hiihtopäivän jälkeen. Kämpälle tulvahti ykskaksyllättäen tamperelaisia rouvia, joista joku kaivoi pirtupullon repustaan.

Aikansa hömpsyteltyään rouvat alkoi vaatia tanssia. Ei auttanut estelyt, äijät joutui järjestämään kenttäoloissa musiikkia laulamalla ja taputtamalla tahtia, taisi jollain joku huuliharpun tapainenkin olla. Tanssinrytkettä kesti sitten tuntikausia.

Notta varo vaan! Kyllä pienimuotoisen eksymisenkin kestää, mutta tamperelaisrouvat voi olla henkisesti liian kova paikka. Siinä ei auta metvurstit, tapletit eikä pillit. Shocked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 17.02.2012 22:40    Post subject: Reply with quote

Smirkelimies: Kiitos kalastusneuvoista. pistän pari perhoa settiin.

Joo, niitä tamperelaisrouvia pitäis varoa, kiitos kun kerroit. Smile :yes: :yes: :yes:

Juha:
Meetvirsti on muuten minulla mukana retkeissä. Tabletteja en ole testanut, kun ainahan veden voi kiehautta tarvittaessa. Turun kuhakuonossa vesitilanne on heikko ja jouduin juomaan suovettä Smile Keitin kerran, eikä mitään ongelmia tullut. Näihin on hyvä lisätä jotain mehutiivistettä maun takia :)

Bepanthen on hyvä asia. Minä en kauan likaisena pysty olemaan. Peseydyn vaikka kylmässä purossa. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 18.02.2012 12:03    Post subject: Reply with quote

Minulla on kanssa saippuapala matkassa ja desinfiointipyyhkeitä. Aukesi kerran jalkoväli niin pahasti, ettei pystynyt kävelemään. Daktarin puuteri on hyvää kanssa tuohon vaivaan.
Sitten on mukana pihkasalvaa, kuusenpihkasta ja villarasvasta tai vaseliinista tehtyä perserasvaa matkassa. Ehkäisee perseen hiertymisen ja mahdollisen silsa-infektion.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
evgevin



Joined: 01 Jun 2009
Posts: 419
Location: Turku

PostPosted: 18.02.2012 12:18    Post subject: Reply with quote

Iivana: desinfiontipyyhet ja kosteat vauvapyyhet on pakko olla, minun mielestäni Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Andes



Joined: 09 Jan 2011
Posts: 228
Location: Rovaniemi

PostPosted: 18.02.2012 22:19    Post subject: Reply with quote

Smirkelimies wrote:
Kyllä pienimuotoisen eksymisenkin kestää, mutta tamperelaisrouvat voi olla henkisesti liian kova paikka. Siinä ei auta metvurstit, tapletit eikä pillit. Shocked


Nuorta miestä varoittaen; aina ne ei ole tamperelaisrouvia!

Nimim. "Luirojärven saunaa ja partiotyttöjä kaiholla muistellen" Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group