View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 09.04.2012 19:49 Post subject: Suomalais-ugrilainen sakarallinen örkkijousi |
|
|
Valitettavasti en saa kuvia tänne itse mitenkään ladattua, mutta semmonen siis tulossa. Päivällä tein vahvistuspunoksia. Niitä se tarviikin.
Mittaa on 180,5 cm nokkiväleillä, Leveyttä 43 mm lavoissa ja paksuutta 18mm vaihtelevasti.
Paunoja tullee n. 105 suht täydellä 27" vedolla. Saa nähä kesatääkö. Selkä luonnonkäyrää pihlajaa, maha lylymäntyä 2/3 kaskialueeltaan, päissä lylykuusta jkekonin oksista. Sakarat koivua, punokset pellavaa. Selässä epoksia, Helsingin Sanomia ja jos kestää, niin päällystys koivuntuohella.
Jos jaksan johki picasaan avata tilin ja laittaa kuvia, niin eikö sekin käy. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 09.04.2012 19:50 Post subject: |
|
|
Voitte kuvitella itse millainen on örkkijjousi. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 09.04.2012 23:08 Post subject: |
|
|
Kuulostaa aika hurjan näköiseltä tekeleeltä, mutta hurjan näköinenpä on myös se Uruk hai, joka sillä ampuu!
Kuvat olis kyllä ihan must! Ja onnea rojektille. |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 11.04.2012 13:17 Post subject: |
|
|
Muista sitten tuhrii nuoletkin oikeen likasen ja saastasen näkösiksi, ei örkkijousella voi ammuskella puhtosia puunuolia |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 12.04.2012 02:25 Post subject: |
|
|
Mun rumat nuolet näköjään tunnistaa. Juri oli löytänyt nuolen maastoradan varrelta ja heti tunnisti sen ja toi mulle. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 22.04.2012 12:18 Post subject: |
|
|
Vajaalla jännekorkeudella antaa nyt n. 9" vedolla 40# ja 18" vetasulla 85#. Hirveä homma saaha yksin jänteelle. Tämähän on varsinainen sotajousi. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Ukkonen
|
Posted: 22.04.2012 15:34 Post subject: |
|
|
Tämä kuulostaa mielenkiintoselta.
Mitä muuten tarkoittaa "2/3 kaskialueeltaan"? _________________ Onnellisesti väärässä |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 22.04.2012 22:32 Post subject: |
|
|
Nakkisorminäppäinvirhe "kaskialue" tarkoittaa keskialuetta mahasta. Mittailin örkin paunoja ja antaa 9" vedolla 40#, 18" vetasulla 85#, 28" vedolla antaisi arviolta 125#. En ole vielä uskaltanut vetää sinne asti. Ammuin yhden laukauksen tänään vajaalla vedolla, n. 20" suunnilleen ja enempää en voinut kun jänne irtosi jousen palautusiskussa. Pitää tehdä joku ugrijousissa silloin tällöin nähty väkänen sakaroiden juuriin joka estää jänteen poislentämiset - ennen jatkoammuntoja. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Ukkonen
|
Posted: 22.04.2012 22:39 Post subject: |
|
|
Aivan. Ajattelin, että se on joku termi, vaikka kävikin mielessä myös typo. Se myös ihmetyttää tuo hesareiden käyttö; Sanomalehti + epoksi = jonkinlainen köyhän miehen lasikuitu?
Siitä tuli mieleen, että kun selailin noita primitiivimatskuja, niin ajatuksia herätti nokkoskuitu. Onko sitä kukaan käytellyt jonkun liiman kanssa vahvikkeena? _________________ Onnellisesti väärässä |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 23.04.2012 00:03 Post subject: |
|
|
Se Hesari tarttui kun laitoin sitä kuivumissuojaksi epoksin päälle. Epoksia laitoin sen takia kun pihlajaselässä oli rankkoja pitkittäishalkeamia. Laitoin Jurin ohjeiden mukaan epoksia ja lämmitin anopinhiustenkuivaajalla eli kuumailmapuhaltimella epoksin ihan valuvaksi ja märän villasukan hajuiseksi sen takia, että juoksevana tunkeutuu ohuisiin halkeamiin paremmin. Se kesti sitten kuivua. Kuljetuksen ajaksi peitin sanomalehdillä ja ne unohtuivat pariksi päiväksi siihen autotallissa olemaan. No sen arvaa, Hesaria on vähän selässä vieläkin. Mitään kuituja en ole käyttänyt enkä sellaisia aiokaan käyttää. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Ukkonen
|
Posted: 23.04.2012 00:38 Post subject: |
|
|
Aivan, kiitos selvennyksestä.
Minua nuo kuidut sinäänsä kiinnostavat, olen jopa alustavasti katsellut noita lasi- ja hiilikuitulaminointeja, mutta se ei taida sitten olla enää tämän foorumin juttuja. _________________ Onnellisesti väärässä |
|
Back to top |
|
|
Kuhmon Ahma
|
Posted: 23.04.2012 16:23 Post subject: |
|
|
Ukkonen wrote: |
Minua nuo kuidut sinäänsä kiinnostavat, olen jopa alustavasti katsellut noita lasi- ja hiilikuitulaminointeja, mutta se ei taida sitten olla enää tämän foorumin juttuja. |
Kokeilin allergisoivia kuituja kerran ja eihän siitä mitään tullut. No oli ehkä vääränlainen kuitu jne.. Seinää koristaa se jousenkuvatus nyt. _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
|
|