View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Elm3ri
|
Posted: 21.05.2012 17:26 Post subject: utelias aloittelija |
|
|
Hei, olen 12 vee tyttö Etelä-Suomesta ja olisin kiinnostunut longbowsta. Haluisin nimittäin ropetta kaverin kanssa metsässä.. Käyttäisimme tietenkin maaleja. Hyvä alue on jo, että sinne saisi mennä, mutta jousi puuttuu. Olisiko tietoa mistä saisin täältä lähiöltä? Olisi myös kiva jos se ei myöskään maksaisi liikaa, kun joutuisisn sillon odottamaan monia kuukausia rahojen haalimiseksi... Tietenkin sen jousen voisi tehdä itse, ja ohjekin löytyy, mutta kun materiaalitkin maksaa ja ei olisi kiva, jos eka jousi menisi kirjaimellisesti paskaks. Nuoliin kyllä voin tietenkin säästää rahaa. : P
Niin, ja en haluaisi muovista jousta, koska ne on pikkulapsille.
Jos on neuvoa, miten saisi halvemmalla jousen, niin kirjoittakaa toki! Olisin silloin iloinen. : ) _________________ *etsii nyyhkyttäen kärpässientään*
//E |
|
Back to top |
|
|
Dzebe
|
Posted: 21.05.2012 18:01 Post subject: |
|
|
Jos innostusta ja kärsivällisyyttä riittää, niin ei muutakun jousen tekoon. Haet lähimetsästä pihlajan ja rupeat väkräämään. Minullakin on mennyt ensimmäiset jouset paskaks. Siitä se lähtee. Ei se kalliiksi tule, jos vain on itsellä puukko, vuolukirves, ehkä raspi tai kavahöylä. Niillä pääsee pitkälle. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
|
Posted: 21.05.2012 20:47 Post subject: |
|
|
Tällaisia tilanteita varten kannattaa melkein hyödyntää iskän luottokorttia:
http://www.ebay.com/itm/Handcrafted-longbow-58-hickory-30-26-/250794929304?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a648aec98#ht_500wt_943
Minulla ei ole kokemusta ko. jousista mutta kaipa ne toimivat. Yhden jousen hinta on 37 dollaria ja postikulut Suomeen 47 dollaria. Kahden jousen postikulut Suomeen on 57 dollaria. Eli yksi jousi maksaisi kuluineen noin 66 euroa ja kaksi jousta maksaisi kuluineen yhteensä noin 103 euroa. En oikein usko, että kukaan Suomessa tekee tuon edullisemmin jousta. Mutta veikkaan, että joku voisi kyllä tarvittaessa auttaa tillerin säädössä, tms. asioissa. Toki itse tehty on aina itse tehty, vaikka se ei välttämättä helpoin ja edullisin tie olekaan. |
|
Back to top |
|
|
Smirkelimies
|
Posted: 21.05.2012 21:20 Post subject: |
|
|
http://selenejousineidot.multiply.com/
Tommonen jousineitoporukkakin näyttäisi ainakin joskus olleen, pääsiskö heidän harjotuksiin mukaan jos se on vielä olemassa? Ajattelin meidän tytön tuonne ilmottaa kunhan täyttää 2 v. :D
Alle 15 v kummityttökin ja pari pienempää siskoa oli kovasti kiinnostunut minun jouskista ja kokeili he ampuakin. Oli kuulemma jollain kaverilla ollut puujouska mutta se oli hajonnut. Onkohan tässä nyt jonkunmoinen puujousibuumi viriämässä varhaisnuorten keskuudessa kun on ollut näitä Sormusten herroja ja Throneksien Gameja yms muinaiselluja.
Sama homma kun oltiin Juhan kaa ampumassa ja tuli pari pirpanaa virpomaan. Kysyin ihan leikillään että haluaako noita ja pupu ampua. No hetihän ne ipanat oli jousta kiskomassa, notta intoa näyttää olevan ihan pikkusillakin. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 21.05.2012 22:50 Post subject: |
|
|
Taitaa olla myös nälkäpelillä ja Katnissilla osuutta siihen, että tyttösiä jouset kiinnostaa!
Ainakin minun 12 v tyttäreni on noista kovin innoissaan, ja mikäs sen mukavampaa!
Voisin harkita Elm3rin auttamista jousen hankkimisessa. Puuta minulla piisaa, mutta aika on juuri nyt kovin kortilla. Voit silti laittaa minulle yksityisviestiä, niin voidaan pohtia asiaa. |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
|
Posted: 25.05.2012 13:36 Post subject: |
|
|
Joo, muovijouset, ns. lelut, on pikkulapsille. Ainakin hyvää asennetta vaikuttaisi löytyvän, se riittää. Mä lopetin leluilla leikkimisen jo 12-vuotiaana, jotenkin ei kiinnostanut ja tuttia mä en ole imeskellyt koskaan. _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 19.07.2012 12:03 Post subject: |
|
|
No niin, tyttö. Tulepas hakemaan jousesi!
Eli kun asenne oli noin kohdillaan, kuten Martti sanoi, ja ikä on aloittajalle passeli, niin rupesin sitten auttelemaan. Valitettavasti aikaa kului turhan kauan, ennen kuin ehdin tuohon paneutua, mutta vielä on kesää jäljellä.
Tällainen siitä tuli. 150 cm pitkä, hieman myötäkäyrä pihlajainen perusjousi. 24 paunaa 26 tuumassa. Sangen miellyttävä ampua ja niputtaakin noin äkkiseltään ihan kivasti. Nuolet on K-raudan rimasta tehtyjä.
Jospa elm3ri tällä pääsisit alkuun? Laitellaan vielä yksityisviestejä |
|
Back to top |
|
|
Kuhmon Ahma
|
Posted: 19.07.2012 12:35 Post subject: |
|
|
Edullisimpia nuortenjousia taitaa olla Falco Robin.
http://home.falco.ee/products_eng/falco_bows/robin/
Falcolta saa tilattua suoraan ja puhuvat suomea (ainakin johtaja).
Little Bear vastakurvijousi on myös loistava peli aloittelijalle, jos semmoisen onnistuu jostain löytämään. _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
|
Kuhmon Ahma
|
Posted: 19.07.2012 12:37 Post subject: |
|
|
Martti Auer wrote: | tuttia mä en ole imeskellyt koskaan. |
Ei pahalla, mutta sen kyllä huomaa! _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 19.07.2012 13:40 Post subject: |
|
|
Kuhmon Ahma wrote: | Edullisimpia nuortenjousia taitaa olla Falco Robin.
http://home.falco.ee/products_eng/falco_bows/robin/
Falcolta saa tilattua suoraan ja puhuvat suomea (ainakin johtaja).
Little Bear vastakurvijousi on myös loistava peli aloittelijalle, jos semmoisen onnistuu jostain löytämään. |
Jos et Ahma huomannut, niin tyttöhän tahtoi oikean jousen. |
|
Back to top |
|
|
Joel
|
Posted: 19.07.2012 17:26 Post subject: |
|
|
Kuhmon Ahma wrote: | Martti Auer wrote: | tuttia mä en ole imeskellyt koskaan. |
Ei pahalla, mutta sen kyllä huomaa! |
Tissiä senkin edestä? _________________ All in all you're just another brick in the wall
|
|
Juha
|
Posted: 19.07.2012 21:56 Post subject: |
|
|
Kuis muuten meni sen jousen kanssa? 26 paunaakin on aika hyvä suoritus nuorelta leidiltä, tosin samalla kehittyy fysiikka vaikkei jaksas ihan heti vetää Rambo tyyliin täysvedolla räjähtävii taakse |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 19.07.2012 21:58 Post subject: |
|
|
Korjaan 24 Mutta kyllähän tuon vetää tekniikalla helppoon ja silkalla voimalla kans, mitä tietty en suosittele. Tekniikka ennenkaikkea. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 23.07.2012 18:16 Post subject: |
|
|
Odotellan, jospa tyttö laittaisi kokemuksiaan tänne. On siinä sekä vetopituudessa että paunoissa kyllä vähän kasvunvaraa. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
|
Posted: 24.07.2012 08:41 Post subject: |
|
|
On kyllä nätti jousi! Aivan esimerkillistä toimintaa Heikiltä! Mutta ole tarkkana, sana leviää, että mistä saa upeita jousia. Kohta on lasten kaverien kaiman kummitkin pyytämässä jousta. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 24.07.2012 22:40 Post subject: |
|
|
Tuomo wrote: | On kyllä nätti jousi! Aivan esimerkillistä toimintaa Heikiltä! Mutta ole tarkkana, sana leviää, että mistä saa upeita jousia. Kohta on lasten kaverien kaiman kummitkin pyytämässä jousta. |
Kiitti! Itekin olen tyytyväinen, vaikka tää oli varmaan nopeimmin koskaan tekemäni jousi. Muutama tunti yhteensä pihlajanpuolikkaasta pintakäsittelyy vaille valmiiksi. Tietysti sisäänajoammunnat lisäksi. Välissä vaan oli kaikenlaista muuta hommaa ja nuolet jäi vähän hengaamaan, siksi ei onnistunut heti keväällä.
Kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaa jos syntyy, niin täytyy ottaa hinta tasapainottavaksi elementiksi... |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
|
Posted: 25.07.2012 22:35 Post subject: |
|
|
Vaan semmosta mistä saa jotain irti. _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 26.07.2012 11:18 Post subject: |
|
|
Martti Auer wrote: | Vaan semmosta mistä saa jotain irti. |
Martti, ei millään pahalla, mutta emme me kaipaa kaikkiin ketjuihin näitä sinun syvällisiä pohdintojasi. Pidä ne vaikka tajunnanvirrassa, perusta sinne vaikka ihan oma ketju sitä varten. Pelottelet noilla merkillisillä kommenteillasi uusia ihmisiä pysymään hiljaa. |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
|
Posted: 26.07.2012 14:32 Post subject: |
|
|
Tarkoitus oli vastata tuohon Joelin kysymykseen, eikä kommentoida tuota mitä heikki sanoi, onhan se hienoa että tekee aloittelijoillekin jousia ilman eri korvauksia, kun ei niissä nyt niin paljon vaivaa varmaan ole osanneella, eri asia tietysti on jos yrittää elää sillä että tekee jousia myyntiin, niin silloin siitä varmaan pitää ottaakin jotakin tai kysyntä kasvaa, en minä ole kasvanut hiekkaerämaan keskellä; että siellä ei olisi muuta imeskellä kuin pieniä kiviä. Kukaan ei ole varmaan ihan niin oppinut ihan pienestä pitäen, että ei tarvitsisi kuin pieniä kiviä, tosin pikkupirut heittelevät pieniä kiviä ihmisten niskaan Lemmenjoen kanjonilla, kyllä lapsille varmaan pienet imeskelyt sallitaan. _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
Elm3ri
|
Posted: 05.08.2012 12:28 Post subject: |
|
|
jee, jousi on tosi hieno ja nuolet samoin! pääsin eilen kokeilemaan, ja tosi kivaa oli ^^
en osaa kuvailla millaista oli, mutta, mutta... ei se niin vaikeaa ollutkaan, mitä kuvittelin. pari naarmua sormiin, ei sentään pahempaa.
annan aplodit Heikin jousen tekemis taidoille. _________________ *etsii nyyhkyttäen kärpässientään*
//E |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
|
Posted: 05.08.2012 23:20 Post subject: |
|
|
Jee, hyvä Heikki ja hyvä Elm3ri!
Luulempa että jouluna pukki käy ainakin Heikin luona!
Eikä varmasti tuo risuja vaan...jousiaihioita. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 06.08.2012 08:18 Post subject: |
|
|
Elm3ri wrote: |
annan aplodit Heikin jousen tekemis taidoille. |
Kiitos kiitos
Ja muista, että sitä ampumaopastustakin on tarjolla - varmaan myös muilta kuin minulta, jos tulet esim. Hämeenlinnan markkinoille... |
|
Back to top |
|
|
|