Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Kärkien paino vs. paunat & jousen heitto

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mahe



Joined: 06 Feb 2012
Posts: 102

PostPosted: 01.06.2012 16:44    Post subject: Kärkien paino vs. paunat & jousen heitto Reply with quote

Olen nyt ammuskellut noilla tammipyramideillani vuorotellen, ja minua on alkanut askarruttaa, mikä mahtaa vaikuttaa eniten siihen että lähestulkoon samanlaiset jouset ovat luonteeltaan niin erilaisia.

Ensimmäinen on siis 31-paunainen ja "puhdas pyramidi", ts. lapojen kärkiä ei ole erikseen kavennettu vaan lavat kapenevat tasaisesti. kärjen leveys nokin kohdalla on jotain 15mm:n luokkaa.

Toinen on taas 33-paunainen ja otin kärjistä viimeiseltä n. 10-15cm:ltä puuta pois sen verran että ihan kärki kapeni nokin kohdalta vajaaseen 10 milliin.

tammipyramidi 2 heittää selvästi äkäisemmin, koroa pitää ottaa 20m:n matkalla alle puolet siitä mitä ykkösellä.

Kumpi mahtaa vaikuttaa tuohon eroon enemmän, kärkien kevennys vai pari paunaa?
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 01.06.2012 23:23    Post subject: Reply with quote

Veikkaisin, että kärkien kevennys. Mutta muuttujia voi olla muitakin. Toinen jousi saattaa olla vähemmän myötäkäyrä, esimerkiksi. Sentinkin ero tässä suhteessa voi antaa erilaisen tuloksen. Tärkeintä kuitenkin, että molemmat jouset toimivat. Pienet erot ärhäkkyydessä ovat melko yhdentekeviä ainakin lyhyehköillä ampumamatkoilla.
Back to top
View user's profile Send private message
Mahe



Joined: 06 Feb 2012
Posts: 102

PostPosted: 02.06.2012 10:02    Post subject: Reply with quote

Settiäkin noissa on saman verran millien tarkkuudella.

Eihän tuolla merkitystä sinänsä ole, pääasia tosiaan että nyt on kaksi toimivaa jousta. Näitä juttuja vaan alkaa miettimään kun sen jousen on itse tehnyt, että mistä johtuu mikäkin piirre. Jos vaikka saisi ideooita seuraavaan väkerrysprojektiin.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 02.06.2012 17:24    Post subject: Reply with quote

Ruotsissa duunaavat ja puunaavat tuollaisia 33-36 paunaisia usein lasikuituvahvisteisia ikkunaleikkauksellisia LB-jousia, että niissä olisi mahdollisimman paljon heittoa alumiininuolilleen etupäässä, jotta näiden ei tarvitsisi niin vahvaa jousta jännittää ja ehkä että näillä olisi tähtäykselle aikaa, siinä on joku ns. kevennys ja ammuskelevat aika paljon vakiomatkoilta, lyhyiltä matkoilta, 18-20 m; niin eihän siinä silloin välttämättä niin kovin vahvaa jousta tarvitakaan, kunhan se vain yltää sinne maalitauluun asti, ampuen fitatauluja tahkoten jatkuvasti 6x36 nuolta, laskien pisteitään. Ne ei saanut niitä yksipuisia kestämään, jolloin siirtyivät lasikuituvahvisteisiin tai laminaatteihin ja jokaisella jousiammuntakerholla vaikuttaisi olevan oma asiantuntemus asiasta, kyllähän nämä kilpailevatkin toisiaan vastaan, että nämä eivät ole saaneet asiaa yhden puun alle, mutta en mä ole pyrkinyt heitä opettamaankaan asiassa.

Tietysti pyrkivät silloin saamaan välineensä optimiin, eikä se varmaan huonoakaan tee, jos nyt haluaa osuakin johonkin ja tietää että miten jousi käyttäytyy ym, eikä tee vain jotain sinne päin, niin ei se mun mielestä mikään huono idea ole tietenkään.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 02.06.2012 20:34    Post subject: Reply with quote

Kevyemmät kärjet liikkuvat nopeammin.
Käsitärskyäkin tulee vähemmän, mikä tarkoittaa sitä että energiaa ei jää niin paljoa jouseen tärisemään vaan siirtyy nuoleen.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 04.06.2012 21:35    Post subject: Reply with quote

Itselläni ainakin on muodostunut tavaksi ajaa se viimeinen 15 senttiä pyramidijousten kärkiä selvästi kapeammiksi mitä se tasainen pyramidimaisuus kärkien osalta olisi. Oon joskus digivaa-alla laskeskellut grammojakin kun oon ns duunaillut muuten valmista pyramidijousta ja loppuosien kavennuksella, siis kärkien oon saanut pois muistaakseni 12 grammaa painoa. Se on jo lastunkin määrässä ihan kiva kourallinen. Mitä se sitten tehoissa tekee, en tiedä laskennallisia arvoja, mutta mielestäni sen huomaa jousen heitossa kyllä.

Oon miettinyt että pitäisi ajaa ne kärjet sellaisiksi pyöreähköiksi tikkumaisiksi, eli ottaa kaikki turha sieltä pois ja tehdä vaan jänteeseen sitten tavallisesta poikkeava kiinnitys jotenkin niin että jänteen saa siihen tikkuun ilman nokkiuria, jos hokaatte mitä ajan takaa. Kärjet näyttää ainakin tuollaisissa 45-50 paunasissa lankku pyramideissa kestää hyvinkin kapeina.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 05.06.2012 07:36    Post subject: Reply with quote

Kärkien painon vaikutuksesta oli muistaakseni TBB I:ssä jotain juttua. Mutta kuten sanottu, kevyempi parempi.

Voit testata sitä hyvin teippaamalla kärkiin vähän lisäpainoa ja katsomalla, miten osumapiste muuttuu. Toki kronollakin voi testata, jos sellainen on.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 05.06.2012 19:23    Post subject: Reply with quote

Olen ajatellut asian niin että jos kärjistä saa vaikka sen 12 grammaa pois, niin nuoli lähtee kuin olisi kenties saman verran tai ainakin puolet kevyempi. Kuusi grammaa kevyempi nuoli kyllä lähtee saletisti kovempaa kuin painavampi.
En kuitenkaan oikeasti tiedä kuinka asia on, osaisikohan joku viisaampi kertoa?
Back to top
View user's profile Send private message
Kuhmon Ahma



Joined: 19 Feb 2012
Posts: 550
Location: syrjäkylä

PostPosted: 05.06.2012 20:24    Post subject: Reply with quote

Jousen nokit ei liiku nuolen kanssa yhdensuuntaisesti, joten tuskin tuo ihan noin yksinkertainen juttu on Rolling Eyes
_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group