Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jousentekotyökaluni

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Työkalut
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 18.05.2006 12:34    Post subject: Jousentekotyökaluni Reply with quote

Stanley Surform - kaavin (se yhden käden perusraaputin): ensimmäinen jousentekoon ostamani työkalu ja edelleen käytössä joka ikisen jousen teossa. Ties kuinka mones terä kulutuksessa. Korvaamaton, voi käyttää myös silloin, kun jousta ei saa kiinni mihinkään, poistaa puuta aina tasamäärän. Repii oksankohdissa ja mutkaisessa syyssä. Ei toimi kovin hyvin erittäin kovissa puissa.

Joutsenkaulasikli: pieni mutta ratkaisevan tärkeä työkalu. Tällä onnistuu kaikkien jousen pintojen (myös kuperien / koverien) siloittelu ja ohennus, työstää kovimpiakin puita vaivatta. Lähes ainoa työkalu minulla jousen tillerin hienosäädössä. Terä kuumenee polttavaksi kovassa työstössä.

Puolipyöreä raspi: paras työkalu jousen feidien ja kahva-alueen karkeaan muotoiluun, jos käytössä ei ole nauhahiomakonetta.

Richard Baugh Bow Scraper: uusin hankintani, kavahöylän ja siklin ristisiitos. Työstää puuta hallitusti kuten sikli, mutta tätä suurempi voimankäyttö mahdollista ilman sormien palamista. Toimii kovimmillakin puilla toisin kuin Surform. Syö puuta hitaasti, työvaiheesta riippuen etu / haitta.

Kavahöylä (Record ja Stanley): yleensä käytössä kirveen ja kaapimen välillä. Työstää puuta nopeasti, mutta repii oksankohdissa /mutkissa.

Kirves ja puukko: jousipuun raakatyöstössä ja monasti myöhemminkin parhaat, monipuolisimmat työkalut. Peruslaatusälää, Moraa ja Fiskarsia, joita voi käyttää surutta milloin mihinkin hommaan.

Karkea hiomapaperi: 40-hiomapaperi klossiin viritettynä toimii hyvin lankkulattajousen hallitussa ohentamisessa. Ei voi ottaa liikaa kerralla, ei revi.

Recordin pitkähöylä: työstää jousiaihion kyljet ja selän haluttaessa viivasuoriksi ja sileiksi nopeasti. Nautinnollisen fyysinen työkalu (elopaino n. 4 kg)
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 18.05.2006 13:40    Post subject: työkalut Reply with quote

Stanleyn Surform on tosiaan mainio peli. Käytän sitä yleensä sen jälkeen, kun vannesaha ja raskas hiomakone ovat ensin sanoneet painavat sanansa. Surformin jälkeen kun tarvitaan hienompaa lastua ottavaa työkalua olen yleensä käyttänyt ikkunalasin paloja. Ne tylsyvät melko nopeasti, mutta lasinpalojahan maailmassa riittää. Nyttemmin on tullut käytetyksi myös siklejä.
Back to top
View user's profile Send private message
Eero



Joined: 01 Nov 2005
Posts: 69
Location: Helsinki

PostPosted: 18.05.2006 16:50    Post subject: Reply with quote

Itsellä käytössä eniten pieni Fiskars-kirves ja Stanley kavahöylä. Sikliäkin käyttelen välillä. Hiomapaperit 60 ja ylöspäin. Jousen nokit teen moottorisahan pyöreällä teräviilalla. Myös minä pidän raspista esim. kahvan kaventeluun.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 18.05.2006 17:05    Post subject: Reply with quote

Fiskars raivauskirves. (myös vesuri käy) Aivan ehdoton raakatyöstöön.

Kiila ja kirveitä halkomiseen. Halpoja mallia motonet. (riittävän hyviä, eli siis eivät kai kovin, mutta ei haittaa.)

Kavahöylä mallia Clas Ohlsson.(parempiakin lienee)
Pärepuukko mallia Clas Ohlsson.

Hiekkapaperi viimeistelyyn.
Mora lähinnä nokkeihin.

Raspi, kirkkaan keltainen mallia kahva.

Saha mallia biltema. (Vain katkaisuun.)

Höyläpenkki mallia LIDL.

Halpoja liimapuristimia mallia Class Ohlsson. (Yllättävän hyviä!)


Last edited by jkekoni on 30.06.2006 09:43; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 18.05.2006 17:53    Post subject: Reply with quote

Puun katkaisuun pieni linkkarisaha jolla saa 10-15cm paksuja puita nurin nopeasti.
Isot pöllit pitää halkoa kiiloilla ja lekalla.
Raakatyöstöön Fiskarsin pieni veistokirves. Tällä tehdään steivi valmiiksi kuivattavaksi.
Tilleröintiin tasapintainen puolikarkea raspi jonka toisella puolella on viila. Tällä pistän paunat ja balanssin kohdalleen.
Pyöröviilalla nokit.
Viimeistelyyn suorakaiteen muotoinen em. viilalla teroitettu sikli, 200 ja 800 santapaperia, lasipullo ja Danish Oilia.

Sitten liimaushommiin suosittelen liipasinpuristimia (tai miksi niitä oikeasti kutsutaan) ja säädettävää jigiä.

Vannesaha ja nauhahiomakone ovat kivoja jos laiskottaa ;)

Tuumasin että pelkästään pikkukirveellä saa valmiin pyssyn jos jaksaa sillä tarkasti nakutella.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 24.05.2006 20:08    Post subject: Reply with quote

Omat välineet ovat lähinnä olleet tässä paria puristinta lukuunottamatta...

Ps. Ai tämä olikin mahdollisesti kisa siitä kenellä on perinteisimmät...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 27.05.2006 14:00    Post subject: Reply with quote

Tuollainen varmaan toimii nuolien valmivatamiseen (Scraper.jpg).

Omiakin on jo muutamaan otteeseen käytössä olevana ideana esitetty muutamalla kuvalla (Kuvat).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 27.05.2006 18:06    Post subject: Reply with quote

Tämä on nähdäkseni nuoliaihioiden valmistamiseen soveltuva laite http://marc.stoneflake.net/Msc/Wood%20Properties/dowelmakingjig.pdf
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 07.06.2006 09:41    Post subject: Reply with quote

Vetotelineestä kuvia,
http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm13.showMessage?topicID=3930.topic
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest






PostPosted: 29.06.2006 14:38    Post subject: Reply with quote

Terve,
minulla nuo työkalut taitavat olla kovin vaatimattomat mutta ehkäpä se innostaa jonkun kaltaiseni köyhän jousen tekoon.
Kirves(itte tehty), puukko(itte tehty), kawa(itte tehty), japanin saha, raspi(puolipyöreä), hiekkapapereita.
Siinä ne. -niin ja näillä emmeillä tulee tehtyä vuodessa useampia kymmeniä jousia.
-i seikku
Back to top
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 30.06.2006 00:26    Post subject: kalut Reply with quote

Joo, ei siihen välttämättä monimutkaista tekniikkaa tarvita. Pienestä pyöreästä puusta saa jousen pelkällä puukollakin parissa tunnissa. Melkein kaikki 1970-luvun jouseni syntyivät siten. Muutama vuosi sitten tein taas yhden tuolla periaatteella nuoresta saarnesta. Yllätyin itsekin, miten nopeasti se syntyi. Ja niin vaan sekin jousi otti riistaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Guest






PostPosted: 30.06.2006 09:28    Post subject: No nyt! Reply with quote

Perinnejousi on kyllä silloin PERINNE kun se valmistetaan perinteisillä työkaluilla! Nykyaikaisilla työkaluilla tehtynä se on pelkkä jousi! Seikku tekee nimenomaan PERINNEJOUSIA! Mitä tyäkaluihin tulee Esim Seikun oma valmisteinen kava on suorastaan erinomainen! Ei tarvitse pelata ruuvien kanssa säätääkseen terää eikä muuten terä takkuile Exclamation Jr
Back to top
Guest






PostPosted: 28.07.2006 13:16    Post subject: Reply with quote

puun kaatoon kunnon saha. raakatyöstöön vesuri. vesurin jälkeen kavahöylällä jousi oikeeseen muotoon ja sitten raspilla ohennetaan vatsaa niin kauan kunnes taipuu ja 40 hiomapaperilla ja raspilla tilleröinti. hiomapaperilla viimeistely ja Pyöröviilalla tehdään nokit.
Back to top
marko



Joined: 30 Mar 2006
Posts: 66
Location: Hamina

PostPosted: 28.07.2006 13:18    Post subject: Reply with quote

hitto unohdin kirjautua. Edellinen viesti tuli siis multa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 28.07.2006 23:55    Post subject: Re: No nyt! Reply with quote

Anonymous wrote:
Perinnejousi on kyllä silloin PERINNE kun se valmistetaan perinteisillä työkaluilla! Nykyaikaisilla työkaluilla tehtynä se on pelkkä jousi! Seikku tekee nimenomaan PERINNEJOUSIA!


Jaa minä kun olen kuullut että Seikku tekee jousia saarnesta. Kerropa, perinnetietoinen vieras, mistä Seikku saarniaihionsa hankkii: onko hänellä kenties jalopuumetsikkö takapihallaan? Jos Seikku tekee saarnijousia lankkutavarasta, eivät hänen jousensa sinun määritelmiesi mukaan ole pätkääkään perinteisiä. Ostopuulla puolet perinnejousen tekoon liittyvästä työstä on jo tehty ennenkuin jousentekijä saa pulikkaa käteensä, vieläpä viimeisen päälle koneellisesti. Tällainen jousi ei muutu perinteiseksi vaikka jousipuristi viimeistelisi puolivalmisteensa ukkovarpaan kynnellä päreen sammuttua.

Tämä ei ole kritiikkiä Seikkua kohtaan, jonka jousenteosta en tiedä muuta kuin olen puolitutuilta kuullut ja lehdestä lukenut. Kyselen vain intomielisen vieraan perinnelinjausten perään. Vieraalle vielä tiedoksi, että allekirjoittanut (aivan kuten moni muu tämän forumin jäsen) tekee myös vuosittain kymmeniä jousia perinteisillä työkaluilla, kirveellä, puukolla ja kavalla, niiden vannesahalla raakatyöstettyjen "pelkkien jousten" ohessa, jotka ovat myös omin käsin metsästä haettua shittiä. Moderniin lankkutavaraan en koske.
Back to top
View user's profile Send private message
Guest






PostPosted: 01.08.2006 10:43    Post subject: Lisää perinne tietoutta!! Reply with quote

Kyllä täällä perinnetieoutta piisaa! Jos luit oikein tarkkaan niin puhuin työkaluista "se voi olla ettei tekstistäni saa selvää kun siellä oli kirjoitus virhekkin" enkä puista! Olen henkkoht ollut monet kerrat Seikun luona tekemässä jousia ja olen omin silmin nähnyt "enkä kuullut puolitutulta" kuinka esim TUOREESTA pihlajasta valmistetaan jousi! Minulla itselläni on kyseisellä menetelmallä valmistettu jousi jolla olen saanut saalista! eikös se ole perinnejousi? Seikku tekee perinnejousia mm pihlajasta,vaahterasta, tammesta,kuusesta,männystä,koivusta ja katajasta ja nämä kaikki on Seikun pihapiiristä tahi metsästä itse kaadettuja puita! Ai niin Seikku valmistaa jousia myös sarvesta jos Herra Kumpulainen hyväksyy sen perinne materiaaliksi! Olet kuullut ihan oikein että Seikku valmistaa jousia myös saarnesta! Seikku tienaa elantonsa tekemällä jousia ja jos asiakas tilaa saarni jousen niin kai se silloin saarnista tehdään! Mutta silloin kun Seikku tekee jousen niin Hän tekee sen KÄSITYÖNÄ ITSE VALMISTAMILLA TYÖKALUILLA!!! Ja tähän ihan loppu kevennykseksi voisin mainita että olen ampunut Seikun valmistamalla haapa jousella joka toimi tosi hyvin Exclamation jr-ei puolituttu vaan tuttu Exclamation
Back to top
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 02.08.2006 13:10    Post subject: Reply with quote

Lauta-tavara on käsityökaluille vain hidaste. Kohtullisen kokoisen puun hilpasee justeerilla alas nopeammin kuin mitä menee lisä aikaa kuivan puun esim vaahteran työstöön. (Listat ovat sitten eri juttu). Märkä puu on NIIN paljon helpompaa vesuroida muotoon. Vaahtera valittu siksi että sitä saa sekä metsästä että lautana.

Pihlaja-lautojen löytämine kaupasta, kuten myös hikkoripuiden etsiminen metsästä lienee hankalaa. :P

Kuivumista ei lasketa, koska sen eteen ei tarvii tehdä aktiivisesti mitään. Embarassed

Vastaavasti lauta-tavaraan on helppo piirtää muodot ja vetäistä vannesahalla extrat pois ja HOP jousi on melkein tillerissään. Tietekin puun muotojen seurailu hankaloittaa tilannetta.

T:Joonas, joka harrastaa luonnonmateriaaleista sekä kone, että käsityökaluilla(teräs) tehtyjä jousia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 14.11.2006 17:45    Post subject: Reply with quote

mullakin on vissiin sitten aika alkeelliset työkalut. vesuri puukko kirves hiomapaperia ja taltta.
taltalla on ainakin noita tuomijousia aivan mahtava tilleröidä. mutta sen pitää olla äärimmäisen terävä.
olen myös pelkällä vesurilla jousen tehnyt.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Joonas



Joined: 04 Nov 2005
Posts: 36
Location: Pyhäselkä

PostPosted: 04.06.2007 14:00    Post subject: Reply with quote

Minullakin melko vaatimattomat vehkeet:
Fiskars vesuri
Pieni veistokirves
puukko
kirvesmiehen saha
rautasaha
hiomapaapperia+pari raspia

On mulla sitten semmonen bilteman nauhahiomakone, mutta en oo sitä jousenrakennukseen käyttäny ku ei vajaan tule sähköjä Smile
Puukon kahvojen muotoiluun enemmänkin.

Sikliä en valitettavasti omista, siihen hommaan vilauttelen puukkoa
_________________
Joonas
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 18.10.2007 21:19    Post subject: Reply with quote

Miten isoa surform raspia käytetään oikein? Minulla on sellainen mutta se vain repii pieniä paloja irti. Mitä olen kuullut siitä sen pitäisi olla tosi hyvä. Jotenkin en saa sitä kuitenkin tiomimaan..

Tässä kuva sellaisesta mikä minulla on.

http://www.geocities.com/salampsio/oak3.htm
Back to top
View user's profile Send private message
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 18.10.2007 21:28    Post subject: Reply with quote

Hah hah haa! Keksin epäkohdan! Onko Seikku valmistanut terän kavahöylään itse? Entä: onko seikku kenties itse tehnyt sahansakkin?

Eli: Kukaan meistä ei ole tehnyt tuolla logiikalla perinnejousta. Sääli. Vaihdetaan siis foorumin nimeksi: Melkein perinnejousi foorumi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 18.10.2007 23:11    Post subject: Reply with quote

Vai vielä tästä jaksetaan..
Täällähän kiistellään meikäläisen tekemisistä kuin tyttöset konsanaan ala-asteen discossa.. Very Happy
Koko kawa on tehty itse ja niitä samanlaisia kawoja on tullut tehtyä aika paljon, on oikeen ameriikkaankin asti mennyt Shocked Tuota japanin sahaa en ole itse tehty, tosin pari sahaa on kyllä tullut tehtyä+scapula-sahoja öööö..jokusia kymmeniä?
Leveät saarnilankut, joita ei minun metsissäni kasva, kuten Kumpulainen arvailikin, sahailen pöytäsirkelillä tasaleveiksi soiroiksi. Siitä alan sitte veistelemään kirveellä. Nämä siis näitä myytäviä jousia, joissa tuota sirkeliä joudun käyttämään. Kuten "Jr" totesikin, että saarnipyssyjä minulta tilataan, niin paha se silloin on mennä tekemään koivumäntyjousta.

Töiden ulkopuolella(jos näin nyt voi sanoa)värkkäilen sitten jousiakin kyllä ihan perinteisestikin katsoen korrektisti, joskus ilman puukkoakin.
Oikein hauskaa on tehdä jousi hetken mielijohteesta metsällä ollessa.
Tätä suosittelen kaikille innokkaille.
Voi pojat jos tietäisitte minkälaisia rimpuloita siellä on tullut värkättyä. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 20.10.2007 20:48    Post subject: Reply with quote

Mazku wrote:
Miten isoa surform raspia käytetään oikein? Minulla on sellainen mutta se vain repii pieniä paloja irti. Mitä olen kuullut siitä sen pitäisi olla tosi hyvä. Jotenkin en saa sitä kuitenkin tiomimaan..

Tässä kuva sellaisesta mikä minulla on.

http://www.geocities.com/salampsio/oak3.htm


Vai että Stanleyn iso surform repii vain pieniä paloja irti. Itselläni on Stanleyn iso surform ei ihan samaa mallia mitä tuo yllä oleva, linkki, vaan erilaisella kahvalla, hyvin kuitenkin pelittää mihin pitääkin pelittää. Toinen tuollainen erikoisraspi voisi olla myös hevosenkengittäjän raspi - se on aika iso ja siinä on paljon massaa; sillä pitäisi tulla myös tasaista jälkeä. En nyt osaa sanoa, että miksi raspisi repisi vain pieniä paloja irti, ehkä olet työstänyt johonkin kovempaan puumateriaaliin? Kuitenkin olen huomannut, että kun siihen saa niitä irto-, tai varateriä, tasaisia tai puolipyöreitä, niin se puolipyöreä on melkein parempi, se ottaa enemmän. Se tasainen käy pehmeämpään materiaaliin, mutta se puolipyöreä terä, niin se käy erittäin loistavasti kovimpiinkin puumateriaaleihin käsittääkseni ja ottaa aika paljon, eli siinä kannattaa suosia kumpaakin, sitä tasaista ja puolipyöreää terää, puolipyöreä kovempiin materiaaleihin, jos et saa sitä Stanleyn surformia muuten toimimaan, niin kokeile siihen sitten sitä puolipyöreää terää ja kertoile kokemuksistasi. Niitä kai saa sieltä mistä osti sen aikaisemmankin, jos niillä ei ole niin kysy että tilaavat. Se puolipyöreä on melkein 50 % parempi. Muuten viestelen kirveellä ensin aina aihion, jne. harvemmin jos koskaan käytän mitään koneita jousten tekemiseen.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 21.10.2007 17:38    Post subject: Reply with quote

Jos raspi repii paloja, niin kenties sitä on vedetty vastasyyhyn. Lankkujousen kohdalla on usein niin, että raspia pystyy tietyssä kohdassa vetämään vain yhteen suuntaan, kun syyt menevät tietyllä tavalla.
Back to top
View user's profile Send private message
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 21.10.2007 19:25    Post subject: Reply with quote

Kiitos pitää sitä puolipyöreää kokeilla sekä katsoa miten syyt menevät
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 30.11.2007 18:33    Post subject: Reply with quote

Minä taidan olla elitistipaskiainen kun teen lähes kaiken koneellisesti. On vannesaha, on sorvi, on moottorihöylä, on nauhahiomakone on konevärkkiä jos jonkinlaista ja lisää TEEN aina tarpeen mukaan Very Happy

Pitänee joskus laittaa kuva "pajasta" jos joskus saan sen siivottua esittelykuntoon...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 01.12.2007 04:07    Post subject: Reply with quote

Meikäläisellä kanssa on kaikenlaista vehjettä mutta tilleröinnissä ei toimi vaadittavalla herkkyydellä kuin käsityökalut. Vannesahasta ja nauhahiomakoneesta on kyllä monenlaista hyötyä ja ajansäästöä muissa karkeammissa vaiheissa.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 03.02.2010 18:24    Post subject: Tässä pari ihan toimivaa kampetta... Reply with quote

Ei kaikkea kannata kaupasta ostaa. Eikä kaikkia jämäpaloja puusta heittää pois. Nämä on viritelty jämistä mitä löytyi. Kaupasta piti hakea nuo kuvassa näkyvät messingöidyt huonekalupultit sekä uudet siklit.
Pitäisi tehdä vielä vastaavat kaarevapohjaiset versiot kaarevien aihioiden liimapinnan tasoitteluun.
Kyseiset höylät leikkaavat kaapimalla, ja varsinkin kavamallinen käsiversio on ollut jo kiivaassa käytössä. Juri oli askarrellut vastaavan ja pitihän se itsekin tehdä. Ei ne pojat turhaan kehuneet...
Samalla periaatteella onnistuu varmaan tehdä kaarevapohjainen "oikea" höylä. Sais nopeutettua kaarevan lylyn sisäkaarteen työstöä.
Näitä ja muutamia muita juttuja rakennellessa tuli mieleen, että melkein kaikki on nykyään kaupallista. Itsetehdyllä on aina vähän "huono" kaiku.
Ja ihan syyttä. Jos ei peukalo ole ihan keskellä kämmentä melko moni juttu onnistuu itsetehdenkin.
Tuli eilen uusin metsästys ja kalastus lehti. Nytkun on puuhaillut enempi käsitöiden kanssa, niin se kaupallisuus suorastaan hyppäsi silmille. Joskus tuntuu nähdäänköhän metsää puilta. Keskiössä tuntuu olevan aina vain uudet hilavitkuttimet ja luonnon "suorittaminen" sarvipiikkien määrässä, kilogrammoissa, senteissä sekä saaliin määrässä.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
marianne kortesoja



Joined: 28 Jan 2010
Posts: 45

PostPosted: 03.02.2010 21:58    Post subject: paras työkaluni kaikenlaisiin hommiin Reply with quote

on ehdottomasti toi ukko!! ittelläki työkalut käres pysyy, mutta monesa asiasa käytän koneitten sijaan tota kotoista leipämoottori. sillä on sitte kaikenlaiset härvelit, uuret ja vanahat ja mitä ei o sen se tekee...

hauska lukea noita juttuja.. toivottavasti mäkin joskus ehdin keskittyä niin paljon, että voisin asiantuntevasti sanoa mikä väline on minkäkin moinen... no se on kaiketi ittestä kiinni Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message
Kaunisvesi



Joined: 17 Apr 2012
Posts: 12
Location: Joensuu

PostPosted: 04.05.2012 02:21    Post subject: Reply with quote

Uutena tällä foorumilla ja yleensäkin uutena jousiharrastelijana olen talossani vanhasta varastotilasta rakentamassa kunnollista puusepän verstasta. Aina jotain kunnollista tilaa tarvitsee nikkarointiin ja rakentamiseen, niin samapa tuo on nyt keskittää kaikki yhteen paikkaan, eikä hujanhajan ympäri mökkiä. Vanhassa talossa kun aina riittää jotain värkättävää. Kummallisesti kaikkea laatikkoa ja roinaa sitä nurkkiin kertyy, joita sitten ei edes kymmeneen vuoteen avaa, eli kierrätykseen vaan!
Vannesaha ja höyläpenkki on ostoslistalla kärjessä...ja jotain pientä. Yksi väliseinä, ei onneksi kantava, pitää rysäytää alas, niin mahtuu paremmin pitkien kepukoiden ja lautatavaran kanssa siellä pyörimään.
Onneksi tältä foorumilta löytyy hyviä vinkkejä, niin ei tarvitse ihan joka asiassa (jousiin liittyen) hakata ittekseen päätä seinään ja keksiä pyörää uudelleen.
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 04.05.2012 05:04    Post subject: Reply with quote

samat kalut kuin kaikilla muillakin. puuttuu höyläpenkki ja sähköiset karkeatyöstökoneet. eikä ole enää edes moottorisahaa kuin ennen metsurina ollessani oli.

puukko on se käytetyin. sitten on erilaisia raspeja, erilaisia siklejä, kiinankavahöylä, jurilta ostettu kavasikli, pari japsisahaa, useita kirveitä erilaisia, tavallisia puolipyöreitä ja pyöreitä, sekä lattaviiloja, yks stanleyn höylä, porakone, dremelinkopio, kaaritalttoja, ... mitä vielä, mutta onhan niitä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 07.05.2012 08:13    Post subject: Reply with quote

Hyviä työkaluja on monia, jokaisella työkalulla on omat hyvät piirteensä. Viimeinkin kun ostin kunnollisen kavahöylän (Veritas), niin ehkä siitä on tullut lempityökaluni. Hyvän kavahöylän terä on paksu, säädettävyys on helppoa ja nopeaa. Terän kun vielä teroittaa kunnolla ihan peiliksi, niin kavahöylällä sujuu niin karkea työstö kuin aivan hienotilleröintikin. Oksankohdatkaan eivät aiheuta ongelmia.

Hyvä työkalu- ja verstasfoorumi: http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Työkalut All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group