Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Rinkkalautalla saareen

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 13:55    Post subject: Rinkkalautalla saareen Reply with quote

Oli taas vuosittaisen saari seikkailun aika ja ja tällä kertaa kokeilimme rinkkalautan toimivuutta. Nyt mukana ei ollut venettä, vaan"hengenpelastajat" tekivät donitsilautan turvaamaan vesistön ylityksen.
Jännä juttu miten n.20kg painavat rinkat toimivat ihan hyvin lautan runkona yhdessä muutaman ohkaisen puun ja pressun kanssa.

Etäisyys saareen oli 0,5km ja matka saareen kesti n. 20min.
Kuvassa näkyy yksi lapainen mela, mutta olisi ollut paljon helpompi meloa, jos melassa olisi ollut kaksi lapaa...poistullessa jo oli.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 14:01    Post subject: Reply with quote

Lisää kuvia aiheesta..
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 14:05    Post subject: Reply with quote

Jotain ohjemaahan pitää olla, joten kokeilimme munien keittämistä sammaleeseen käärittynä ja hyvin onnistui.
"Keittoaika" oli 20min. ja valmista tuli.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 14:10    Post subject: Reply with quote

Harrastimme myös poikain käsitöitä ja tuloksena oli hyvin valon suuntaava lyhty.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 14:13    Post subject: Reply with quote

Taitaa jo syksy häämöttää..
Back to top
View user's profile Send private message
Joel



Joined: 20 Oct 2009
Posts: 303

PostPosted: 24.08.2012 17:32    Post subject: Reply with quote

No huhhuh. Hienoja kuvia. Hienoja maisemia. Hieno lautta. Jag tycker!
_________________
All in all you're just another brick in the wall
_________________________________________

http://www.facebook.com/BlueEyedSons <- Tietoa ja yhteystiedot bändiin.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 24.08.2012 17:50    Post subject: Reply with quote

Herrajestas noita kirjoitusvirheitä...oli se sittenkin rasittava matka kun vieläkin pätkiiii...

:D

Ohessa linkki donitsilautan teosta viime vuonna.

http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3198
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 24.08.2012 18:35    Post subject: Reply with quote

Hyvät kuvat ja kiva tarina! Pitäisi varmaan itsekin kokeilla joskus donitsia tai vastaavaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 24.08.2012 18:51    Post subject: Reply with quote

Rajavartiolaitoksen silloinen päällikkö everstiluutnantti Koppinen kehitti jo vuonna 1955 eräänlaisen kehittyneen version tuosta sissitoimintaa varten. "Telttavene" kantaa kuusi henkilöä varustuineen eli noin 650 kg. "Vapojen" päälle pingoitetaan viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä "telon-päällysteinen" (teflon?) telttakangas. Veneellä voi meloa tai purjehtia vielä noin metrin korkuisessa aallokossa.

Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 24.08.2012 19:03    Post subject: Reply with quote

Hieno reissu!
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Heidi



Joined: 31 Oct 2010
Posts: 13
Location: Turku

PostPosted: 24.08.2012 21:12    Post subject: Reply with quote

Vau! Hieno reissumeininki ja hienot kuvat! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 25.08.2012 05:54    Post subject: Reply with quote

Mukavanlaista askartelua kavereilla!

Kyllä rajapäällikkö Koppinen saisi soutaa ja meloa yksinään tuolla veneentekeleellä metrisessä aallokossa. Kölin puuttuminen, olematon omamassa ja täysin pyöreä pohjamuoto tekee sen että Koppinen ei edes pääsi siihen metriseen aallokkoon...
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 25.08.2012 09:44    Post subject: Reply with quote

Varjaagi wrote:
Kölin puuttuminen, olematon omamassa ja täysin pyöreä pohjamuoto tekee sen että Koppinen ei edes pääsi siihen metriseen aallokkoon...


Tahdon olla eri mieltä, sillä kymmenet varusmiehet venettä testasivat kahden vuoden ajan venettä ja se todettiin hyväksi.
Taistelukoulun raportista 27.9.1957:
Quote:

Vene ei tiettävästi kertaankaan pettänyt eikä johtanut käyttäjiään merihätään, vaikka rungon rakentaminen on usein tapahtunut ensikertalaisten varusmiesten toimesta ja melko pienen kokemuksen omaavien esimiesten valvonnassa. Tämä johtuu siitä, että vene ei voi menettää muotoaan, vaikka sen runko murtuisi jostakin kohdista, sillä murtuneen tai sidoksesta irronneen kohdan viereiset osat pitävät venettä edelleen koossa. Näin on asianlaita esim. köliin ja kaariin nähden. Kölin murtuessa keula- tai perätaipeesta vene pysyy koossa partaiden ja väliruoteiden varassa.
[...]
Yleisin esiintynyt vika on ollut kölin erilainen taipuminen keulassa ja perässä. Jompikumpi pää on aina toista vahvempi, jolloin se pyrkii oikenemaan. [...] Tämä vaara eliminoituu kokonaan, jos keulan ja perän kaarevuus säilytetään narujänteen avulla, jolloin kumpikaan pä ei voi oijeta. Tämä kuuluu rakennusohjeisiinkin, vaikka sitä ei ole aina muistettu noudattaa.

Ohjeiden mukaan rakennettu vene on siis kantava ja kestävä eikä siinä voi tapahtua äkillisiä tuhovaurioita.
[...]
Suurin aallokko, jossa venettä on käytetty, oli Päijänteellä Asikkalan kirkonkylän ja Pulkkilanharjun välillä, jossa ukkosmyrsky nostatti n. 10 km:n pituisella avoimella selällä aallokon, jossa vene pituussuunnassa hyvin mahtui kahden aallon väliin. Aaltojen korkeus lienee ollut n. 1 m. Kulkusuunta oli melkein myönteinen. Veneissä oli täysi, 5-6 miehen lasti. [...] Suuressa sivuaallokossa on oltu Ruotsalaisen pohjoisrannalla etelätuulen nostattaessa vaahtopäitä laineita. Aallonharjujen väli oli silloin n. 2 m. Näiden kokemusten mukaan sissiveneellä voi lähteä ylittämään suurimpiakin sisäjärviämme.
[...]
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 25.08.2012 16:46    Post subject: Reply with quote

Juu, tuosta veneestä on ihan lähisukulaisella käyttäjäkokemuksia ja sitä on muisteltu jossain venealan lehdessä joskus -90 luvulla - molempien perusteella ei voi kuin hymyillä sen hyville ominaisuuksille "metrin" aallokossa. On siinä ollut varusmiehillä nenäpää valkoisena Wink
Korvikevene jonka ominaisuudet eivät voi olla kuin korkeintaan heikkoa hieman paremmat jos niitä verrataan varsinaisiin veneisiin.
Toisaalta tarviiko sellaisen veneen ollakaan mikään merenkyntäjä?

Saksalaisilta kopioitu Warpak oli vanerinen kokoontaitettava sissivene joka oli myös raporttien mukaan "erinomainen" mutta luonnossa täysi susi. Mulla oli sellainen mutta eräs keräilijä halusi sen ihan välttämättä kokoelmiinsa.

Raporttien tekijöillä (ja myös suunnittelijoilla) lienee ollut lähtökohtana juuri kevytvene, sissivene, väliaikaisvene tjsp ja jos "erinomaisuutta" peilaa niihin niin miksikäs ei. Normaaleihin veneisiin niitä ei voi verrata.

Vieläkin olen sitä mieltä että Koppisen testiporukka ei ole lähtenyt siihen "metriseen" aallokkoon vaan joutunut siihen ja joutunut laskemaan myötäiseen että ovat päässeet hengissä pois. Setämies kasteli munasta useampaan otteeseen tuolla rimapressuyhdistelmällä juuri sen kiikkeryyden takia.
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 25.08.2012 16:47    Post subject: Reply with quote

Hitto vai olikos se Warpak sittenkin venäläisiltä kopsattu....? No jommin kummin.
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 25.08.2012 17:19    Post subject: Reply with quote

Tuo muistuttaa aavistuksen ihan primikelpoista nahkaveneen runkoa.
Tilapäiskelluttajaksi tuollanen veneentapainen on monissa paikoissa aika hankalasti toteutettavissa. Ainakaan nopeasti. Paperillahan kaikki näyttää aina hienolta ja helpolta, mutta jo sopivien riukujen saanti voi olla hanakalaa. Onhan sitä pusikkoa rannat täynnä juu, mutta ihmeesti ne tuppaavat olemaan häviksissä silloin kun niitä tarvitsisi. Lisäksi tuollasen tekeminen vie aikaa ja vaikka sen valmiiksi joskus saisikin, niin eipä se rinkkalauttaa tai havudonitsia kovasti kummoisempi ole.
Ja jos olisi puolijoukkueellinen miehiä käytettävissä, niin kyllä minä mieluummin suosittelisin tekemään tukevan lautan reilun kokoisista tukeista, niin saisi tavarat ja miehet samaan purteen.

Äijillä hieno meininki saaressa!
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 25.08.2012 17:26    Post subject: Reply with quote

Ilkka Seikku wrote:

Ja jos olisi puolijoukkueellinen miehiä käytettävissä, niin kyllä minä mieluummin suosittelisin tekemään tukevan lautan reilun kokoisista tukeista, niin saisi tavarat ja miehet samaan purteen.


Kuten jo mainitsin, tuo esittämäni "telttavene" kantaa miehet varusteineen. Kokeiluiden perusteella kuusi miestä tekee tuollaisen tyhjästä 1½ tunnissa ja ½ tunnissa jos osa osista on valmistettu etukäteen. Lauttaan nähden tämä on takuuvarmasti nopeampi valmistaa ja sen takia ei tarvitse hälyttää vihollista kilometrien säteellä kaatamalla metsää oikein urakalla!

Muistutukseksi vielä linkki Arin edelliseen ylitykseen.
http://perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3198
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 25.08.2012 20:09    Post subject: Reply with quote

Rinkkalautta toimii käytännössä ja on nopea valmistaa.
Kaukopartiomiehet käyttivät koplukkaa, kahdesta honkapölkystä tehtyä lauttaa.
Jätesäkitkin kestävät siinä kertakäytön.
Upseerit on ennenkin "rakennelleet" mitä toimivampia systeemejä konttoreissaan ennenkin.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 25.08.2012 21:25    Post subject: Reply with quote

Olisi aika itsetuhoista alkaa rakentamaan vihollisalueella tukkilauttaa mikäli ei sattuisi viereen soppelisti valmiiksi kaadettuja puita. Kyllä nuo tilapäiskellukkeet ovat aina käyttökelpoisempia ja tietyllä tapaa jopa turvallisempia vihollisuhkan suhteen vaikkeivat mitään "oikeita" vesikulkuneuvoja olekkaan. Siinä suhteessa Koppisen vene on ihan ok.

Warpak oli, kun tarkemmin muistelin, sodan jälkeinen tuotemerkki vaneriselle taittoveneelle. Malli oli suoraan kopioitu sakujen tai neukkujen sissiveneestä. Ilmeisesti niiden käyttö on voinut jäädä suomalaisilla kokeilujen tasalle tai vain muutamaan keikkaan.
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 25.08.2012 21:32    Post subject: Reply with quote

Ja eikös konttoreissa ole helppo kirjoittaa raporttejakin kynällä - hyvä raportti voi tuoda jopa ruusukkeen lähemmäs ja muutama oikein hyvä sitten ihan kaulukseen asti... Wink Laughing Wink
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 26.08.2012 09:30    Post subject: Reply with quote

En tiennyt että keskustelun aiheena on SOTATILANTEESSA tilapäisvesikulkuneuvon rakentaminen.
Jotenkin noista jätkien kuvista saa käsityksen että rauhan aikana on toimittu..?

Ja tuo everstiluutnantin-venho ei ole sotaa nähnytkään..

Eli sota ei ymmärtääkseni liity tähän keskusteluun, ellei sitä nyt väkisin tähän tunge.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kuhmon Ahma



Joined: 19 Feb 2012
Posts: 550
Location: syrjäkylä

PostPosted: 26.08.2012 16:59    Post subject: Reply with quote

Pressukanoottia olen kerran kokeillu ja ei se pystyssä kestänyt ellei sitä melonut "selältään". Joen suvantopaikassa sitä kokeiltiin, minkäänlaiseen aallokkoon ei sillä olisi uskaltanut lähteä jos mieli kuivana pysyä. Oma kajakkini on siihen verrattuna todella tukeva!

Donitsin kantokykyä ei moni arvaa Wink
_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 26.08.2012 20:57    Post subject: Reply with quote

Kieltämättä lipsahti vähän offtopikiksi...
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 26.08.2012 21:44    Post subject: Reply with quote

Kyseinen Evluti kunnostautui myös hiihtojalkineiden ja taisi myös olla siteiden saroilla. Lopputulokset eivät tainneet oll kummoiset kun kuunteli Immolan varusvääpelin täysin painokelvottomia mielipiteitä niistä. En ole varma osallistuiko myös kevyen sissiahkion tekoon, ne olivat kuulemma ihan hyviä, mutta eivät kestäneet kovin kauan, ei se kyllä ohuesta vanerista tehtynä paljon painanutkaan.
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group