View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
Posted: 24.08.2012 13:55 Post subject: Rinkkalautalla saareen |
|
|
Oli taas vuosittaisen saari seikkailun aika ja ja tällä kertaa kokeilimme rinkkalautan toimivuutta. Nyt mukana ei ollut venettä, vaan"hengenpelastajat" tekivät donitsilautan turvaamaan vesistön ylityksen.
Jännä juttu miten n.20kg painavat rinkat toimivat ihan hyvin lautan runkona yhdessä muutaman ohkaisen puun ja pressun kanssa.
Etäisyys saareen oli 0,5km ja matka saareen kesti n. 20min.
Kuvassa näkyy yksi lapainen mela, mutta olisi ollut paljon helpompi meloa, jos melassa olisi ollut kaksi lapaa...poistullessa jo oli. |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
Posted: 24.08.2012 14:01 Post subject: |
|
|
Lisää kuvia aiheesta.. |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
Posted: 24.08.2012 14:05 Post subject: |
|
|
Jotain ohjemaahan pitää olla, joten kokeilimme munien keittämistä sammaleeseen käärittynä ja hyvin onnistui.
"Keittoaika" oli 20min. ja valmista tuli. |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
Posted: 24.08.2012 14:10 Post subject: |
|
|
Harrastimme myös poikain käsitöitä ja tuloksena oli hyvin valon suuntaava lyhty. |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
Posted: 24.08.2012 14:13 Post subject: |
|
|
Taitaa jo syksy häämöttää.. |
|
Back to top |
|
|
Joel
Joined: 20 Oct 2009 Posts: 303
|
Posted: 24.08.2012 17:32 Post subject: |
|
|
No huhhuh. Hienoja kuvia. Hienoja maisemia. Hieno lautta. Jag tycker! _________________ All in all you're just another brick in the wall
_________________________________________
http://www.facebook.com/BlueEyedSons <- Tietoa ja yhteystiedot bändiin. |
|
Back to top |
|
|
Ari Laakso
Joined: 23 May 2010 Posts: 515 Location: Hämeenlinna
|
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 24.08.2012 18:35 Post subject: |
|
|
Hyvät kuvat ja kiva tarina! Pitäisi varmaan itsekin kokeilla joskus donitsia tai vastaavaa. |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 24.08.2012 18:51 Post subject: |
|
|
Rajavartiolaitoksen silloinen päällikkö everstiluutnantti Koppinen kehitti jo vuonna 1955 eräänlaisen kehittyneen version tuosta sissitoimintaa varten. "Telttavene" kantaa kuusi henkilöä varustuineen eli noin 650 kg. "Vapojen" päälle pingoitetaan viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä "telon-päällysteinen" (teflon?) telttakangas. Veneellä voi meloa tai purjehtia vielä noin metrin korkuisessa aallokossa.
|
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 24.08.2012 19:03 Post subject: |
|
|
Hieno reissu! _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Heidi
Joined: 31 Oct 2010 Posts: 13 Location: Turku
|
Posted: 24.08.2012 21:12 Post subject: |
|
|
Vau! Hieno reissumeininki ja hienot kuvat! |
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 25.08.2012 05:54 Post subject: |
|
|
Mukavanlaista askartelua kavereilla!
Kyllä rajapäällikkö Koppinen saisi soutaa ja meloa yksinään tuolla veneentekeleellä metrisessä aallokossa. Kölin puuttuminen, olematon omamassa ja täysin pyöreä pohjamuoto tekee sen että Koppinen ei edes pääsi siihen metriseen aallokkoon... _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 25.08.2012 09:44 Post subject: |
|
|
Varjaagi wrote: | Kölin puuttuminen, olematon omamassa ja täysin pyöreä pohjamuoto tekee sen että Koppinen ei edes pääsi siihen metriseen aallokkoon... |
Tahdon olla eri mieltä, sillä kymmenet varusmiehet venettä testasivat kahden vuoden ajan venettä ja se todettiin hyväksi.
Taistelukoulun raportista 27.9.1957:
Quote: |
Vene ei tiettävästi kertaankaan pettänyt eikä johtanut käyttäjiään merihätään, vaikka rungon rakentaminen on usein tapahtunut ensikertalaisten varusmiesten toimesta ja melko pienen kokemuksen omaavien esimiesten valvonnassa. Tämä johtuu siitä, että vene ei voi menettää muotoaan, vaikka sen runko murtuisi jostakin kohdista, sillä murtuneen tai sidoksesta irronneen kohdan viereiset osat pitävät venettä edelleen koossa. Näin on asianlaita esim. köliin ja kaariin nähden. Kölin murtuessa keula- tai perätaipeesta vene pysyy koossa partaiden ja väliruoteiden varassa.
[...]
Yleisin esiintynyt vika on ollut kölin erilainen taipuminen keulassa ja perässä. Jompikumpi pää on aina toista vahvempi, jolloin se pyrkii oikenemaan. [...] Tämä vaara eliminoituu kokonaan, jos keulan ja perän kaarevuus säilytetään narujänteen avulla, jolloin kumpikaan pä ei voi oijeta. Tämä kuuluu rakennusohjeisiinkin, vaikka sitä ei ole aina muistettu noudattaa.
Ohjeiden mukaan rakennettu vene on siis kantava ja kestävä eikä siinä voi tapahtua äkillisiä tuhovaurioita.
[...]
Suurin aallokko, jossa venettä on käytetty, oli Päijänteellä Asikkalan kirkonkylän ja Pulkkilanharjun välillä, jossa ukkosmyrsky nostatti n. 10 km:n pituisella avoimella selällä aallokon, jossa vene pituussuunnassa hyvin mahtui kahden aallon väliin. Aaltojen korkeus lienee ollut n. 1 m. Kulkusuunta oli melkein myönteinen. Veneissä oli täysi, 5-6 miehen lasti. [...] Suuressa sivuaallokossa on oltu Ruotsalaisen pohjoisrannalla etelätuulen nostattaessa vaahtopäitä laineita. Aallonharjujen väli oli silloin n. 2 m. Näiden kokemusten mukaan sissiveneellä voi lähteä ylittämään suurimpiakin sisäjärviämme.
[...] |
|
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 25.08.2012 16:46 Post subject: |
|
|
Juu, tuosta veneestä on ihan lähisukulaisella käyttäjäkokemuksia ja sitä on muisteltu jossain venealan lehdessä joskus -90 luvulla - molempien perusteella ei voi kuin hymyillä sen hyville ominaisuuksille "metrin" aallokossa. On siinä ollut varusmiehillä nenäpää valkoisena
Korvikevene jonka ominaisuudet eivät voi olla kuin korkeintaan heikkoa hieman paremmat jos niitä verrataan varsinaisiin veneisiin.
Toisaalta tarviiko sellaisen veneen ollakaan mikään merenkyntäjä?
Saksalaisilta kopioitu Warpak oli vanerinen kokoontaitettava sissivene joka oli myös raporttien mukaan "erinomainen" mutta luonnossa täysi susi. Mulla oli sellainen mutta eräs keräilijä halusi sen ihan välttämättä kokoelmiinsa.
Raporttien tekijöillä (ja myös suunnittelijoilla) lienee ollut lähtökohtana juuri kevytvene, sissivene, väliaikaisvene tjsp ja jos "erinomaisuutta" peilaa niihin niin miksikäs ei. Normaaleihin veneisiin niitä ei voi verrata.
Vieläkin olen sitä mieltä että Koppisen testiporukka ei ole lähtenyt siihen "metriseen" aallokkoon vaan joutunut siihen ja joutunut laskemaan myötäiseen että ovat päässeet hengissä pois. Setämies kasteli munasta useampaan otteeseen tuolla rimapressuyhdistelmällä juuri sen kiikkeryyden takia. _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 25.08.2012 16:47 Post subject: |
|
|
Hitto vai olikos se Warpak sittenkin venäläisiltä kopsattu....? No jommin kummin. _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
Joined: 17 Jan 2007 Posts: 944
|
Posted: 25.08.2012 17:19 Post subject: |
|
|
Tuo muistuttaa aavistuksen ihan primikelpoista nahkaveneen runkoa.
Tilapäiskelluttajaksi tuollanen veneentapainen on monissa paikoissa aika hankalasti toteutettavissa. Ainakaan nopeasti. Paperillahan kaikki näyttää aina hienolta ja helpolta, mutta jo sopivien riukujen saanti voi olla hanakalaa. Onhan sitä pusikkoa rannat täynnä juu, mutta ihmeesti ne tuppaavat olemaan häviksissä silloin kun niitä tarvitsisi. Lisäksi tuollasen tekeminen vie aikaa ja vaikka sen valmiiksi joskus saisikin, niin eipä se rinkkalauttaa tai havudonitsia kovasti kummoisempi ole.
Ja jos olisi puolijoukkueellinen miehiä käytettävissä, niin kyllä minä mieluummin suosittelisin tekemään tukevan lautan reilun kokoisista tukeista, niin saisi tavarat ja miehet samaan purteen.
Äijillä hieno meininki saaressa! _________________ www.rautasarvi.fi |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 25.08.2012 17:26 Post subject: |
|
|
Ilkka Seikku wrote: |
Ja jos olisi puolijoukkueellinen miehiä käytettävissä, niin kyllä minä mieluummin suosittelisin tekemään tukevan lautan reilun kokoisista tukeista, niin saisi tavarat ja miehet samaan purteen.
|
Kuten jo mainitsin, tuo esittämäni "telttavene" kantaa miehet varusteineen. Kokeiluiden perusteella kuusi miestä tekee tuollaisen tyhjästä 1½ tunnissa ja ½ tunnissa jos osa osista on valmistettu etukäteen. Lauttaan nähden tämä on takuuvarmasti nopeampi valmistaa ja sen takia ei tarvitse hälyttää vihollista kilometrien säteellä kaatamalla metsää oikein urakalla!
Muistutukseksi vielä linkki Arin edelliseen ylitykseen.
http://perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3198 |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 25.08.2012 20:09 Post subject: |
|
|
Rinkkalautta toimii käytännössä ja on nopea valmistaa.
Kaukopartiomiehet käyttivät koplukkaa, kahdesta honkapölkystä tehtyä lauttaa.
Jätesäkitkin kestävät siinä kertakäytön.
Upseerit on ennenkin "rakennelleet" mitä toimivampia systeemejä konttoreissaan ennenkin. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 25.08.2012 21:25 Post subject: |
|
|
Olisi aika itsetuhoista alkaa rakentamaan vihollisalueella tukkilauttaa mikäli ei sattuisi viereen soppelisti valmiiksi kaadettuja puita. Kyllä nuo tilapäiskellukkeet ovat aina käyttökelpoisempia ja tietyllä tapaa jopa turvallisempia vihollisuhkan suhteen vaikkeivat mitään "oikeita" vesikulkuneuvoja olekkaan. Siinä suhteessa Koppisen vene on ihan ok.
Warpak oli, kun tarkemmin muistelin, sodan jälkeinen tuotemerkki vaneriselle taittoveneelle. Malli oli suoraan kopioitu sakujen tai neukkujen sissiveneestä. Ilmeisesti niiden käyttö on voinut jäädä suomalaisilla kokeilujen tasalle tai vain muutamaan keikkaan. _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 25.08.2012 21:32 Post subject: |
|
|
Ja eikös konttoreissa ole helppo kirjoittaa raporttejakin kynällä - hyvä raportti voi tuoda jopa ruusukkeen lähemmäs ja muutama oikein hyvä sitten ihan kaulukseen asti... _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
Joined: 17 Jan 2007 Posts: 944
|
Posted: 26.08.2012 09:30 Post subject: |
|
|
En tiennyt että keskustelun aiheena on SOTATILANTEESSA tilapäisvesikulkuneuvon rakentaminen.
Jotenkin noista jätkien kuvista saa käsityksen että rauhan aikana on toimittu..?
Ja tuo everstiluutnantin-venho ei ole sotaa nähnytkään..
Eli sota ei ymmärtääkseni liity tähän keskusteluun, ellei sitä nyt väkisin tähän tunge. _________________ www.rautasarvi.fi |
|
Back to top |
|
|
Kuhmon Ahma
Joined: 19 Feb 2012 Posts: 550 Location: syrjäkylä
|
Posted: 26.08.2012 16:59 Post subject: |
|
|
Pressukanoottia olen kerran kokeillu ja ei se pystyssä kestänyt ellei sitä melonut "selältään". Joen suvantopaikassa sitä kokeiltiin, minkäänlaiseen aallokkoon ei sillä olisi uskaltanut lähteä jos mieli kuivana pysyä. Oma kajakkini on siihen verrattuna todella tukeva!
Donitsin kantokykyä ei moni arvaa _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
|
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 26.08.2012 20:57 Post subject: |
|
|
Kieltämättä lipsahti vähän offtopikiksi... _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 26.08.2012 21:44 Post subject: |
|
|
Kyseinen Evluti kunnostautui myös hiihtojalkineiden ja taisi myös olla siteiden saroilla. Lopputulokset eivät tainneet oll kummoiset kun kuunteli Immolan varusvääpelin täysin painokelvottomia mielipiteitä niistä. En ole varma osallistuiko myös kevyen sissiahkion tekoon, ne olivat kuulemma ihan hyviä, mutta eivät kestäneet kovin kauan, ei se kyllä ohuesta vanerista tehtynä paljon painanutkaan. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
|