Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jänteen suojapunos

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Oheisvarusteet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mahe



Joined: 06 Feb 2012
Posts: 102

PostPosted: 01.09.2012 18:41    Post subject: Jänteen suojapunos Reply with quote

Mistä langasta teette suojapunoksen jänteeseen nokinpaikan ja sormien kohdalle?

Olen tehnyt jänteen pellavaisesta haukisiimasta, suojapunoksena olen käyttänyt karhunlanka- nimellä myytyä ilmeisesti keinokuitulankaa. Tuo karhunlanka tuppaa vaeltamaan jolloin pellava paljastuu alta ja kuluu. Joko lanka on liukasta tai sitten en saa sitä tarpeeksi kireälle?

Onko tuon estämiseen jotain konsteja? Itse jänne on vahattu mehiläisvahalla, pitäiskö se suojapunoskin vahata?

Toki uuden jänteen tekaisee aika noopsasti kun homman on kerran opetellut, joten kai tuon punoksen voisi jätää poiskin...
Back to top
View user's profile Send private message
patis



Joined: 17 Oct 2010
Posts: 288
Location: Helsinki

PostPosted: 01.09.2012 20:55    Post subject: Reply with quote

Itse käytän brownellin ihan virallista jännepunoslankaa. Tuo on sellaisenaan todella liukasta. Minulla ei ole juurikaan punos vaeltanut eli veikkaisinpa, että et saa sitä tarpeeksi kireälle. Punos pitää vetää mahdollisimman kireälle ja huomioida sitten vielä jänteen kiertymissuunta ettei jännettä kiertäessä punos purkaudu/löysty. Itse vahaan myös punoksen lopuksi. Itselleni melkeen jänteen suojausta tärkeämpi funktio on tehdä jänne miellyttävämmäksi vetää sekä tuoda lisäpaksuutta jota tarvitaan nokin hyvään istuvuuteen.
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 02.09.2012 17:39    Post subject: Reply with quote

Patis puhuu asiaa. Aika erikoiselta kuulostaa kyllä ongelmasi, minäkin olen melko varma, että vika ei ole langoissa vaan siinä, että punos jää löysälle ja kenties vielä kiertää väärään suuntaan jänteen kierteen suunta ja vetosormien asento huomioon ottaen.

Miten teet punoksen? onhan jousi jänteellä ja tukevasti penkissä kiinni, kun kierrät punosta?
Back to top
View user's profile Send private message
Mahe



Joined: 06 Feb 2012
Posts: 102

PostPosted: 02.09.2012 22:07    Post subject: Reply with quote

Joo tiukkaan jänteeseen kieputan.

Olen pariin edelliseen jänteeseen tehnyt punoksen omatekoisella pellistä taitellulla punontalaitteella, jolla langan saa nopsasti kieputettua jänteen ympäri.

Ilmeisesti sillä ei lanka tule tarpeeksi tiukalle, joten nyt kiersin punoksen ihan käsin tiukalle vetäen ja vahasin vielä päälle.

Kesti ainakin ekan session, jää nähätäväksi kestääkö pidemmän päälle.
Back to top
View user's profile Send private message
Dzebe



Joined: 23 Jul 2011
Posts: 193
Location: Pielavesi, P-Savo

PostPosted: 03.09.2012 19:23    Post subject: Reply with quote

Itse käytin jänteeksi pitkänsiiman selkäsiimaa, ja suojapunokseen kalastajan lankaa(?). Hyvin pelitti, niin kauan, kuin jousi vain pelitti...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Oheisvarusteet All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group