Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Toinen jännehikkori
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 30.06.2013 01:30    Post subject: Reply with quote

Hyvin ammuttu 18 metriltä! Kauriin vitaali ei sopisi tuohon väliin.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 01.08.2013 00:52    Post subject: Reply with quote

Tänään kokeilin liimata talvella valmisteltuja mateen nahkoja jousen selkään jänisliimalla. Ennenkin minulla on ollut vaikeuksia saada tarttumaan mitään jänneselän päälle, niin nytkin. Nahat lohkeaa hyvin helposti pois. Syynä saattaa olla kusiparkitus joka on ehkä jättänyt rasvoja nahkaan. Tuohetkaan ei pysynyt edellisessä erikeeperillä. Pitänee karhentaa nahat ja selkä uudelleen ja kokeilla titebondia, jos sitä jostain sais. Tai unohtais koko nahotuksen.

Toisaalta jouseen tulee ihan uusi tatsi kun väri on tommonen tummempi ja onhan se luonnon camo. Ehkä yritän vielä uudelleen. Kovasti muistuttaa käärmeennahkaa made.

Onko ideoita? Popniiteillä vai ruuveilla?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 01.08.2013 03:01    Post subject: Reply with quote

Jouseen tulee tuon nahan myötä jännä vanha "saundi."

Kyllä minulla on erikeepperillä B3 (kosteuden kestävällä) käärmeen nahat pysyneet kiinni kuin tauti!
Kerran olen nahan selästä ottanut pois ja vaikka silloin pidin märkää rättiä selän(nahan) päällä, ei vesi sitä läpäissyt ja jouduin nahan repimään raakasti irti, jolloin nahan liimapinta jäi selkään kiinni ja nahkaan tuli uusi puhdas pinta nahan säilyessä muuten täysin ehjänä..on se kestäväääääää!!
Nahat ovat olleet ensin vedessä pehmenemässä vähän aikaa..siitä rullalle ja jänteiden päälle, joille olen levittänyt liiman.
Sideharsoa sitten kevyesti rullannut nahan päälle.

Jos olen maalaillut tai ollut muuten epävarma selkään tarttumisesta, olen kuumalla vesirätillä ensin pehmittänyt jänneselkää..
Mateen nahoissa on varmasti ollut rasvaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 01.08.2013 12:14    Post subject: Reply with quote

Kiitos tiedoista. Yritin eilen Jurin kolvausmenetelmää: painoin nahkaa kiinni silitysraudalla. Kärkiin tuntuu ottaneen kiinni, mutta muuten en ilmeisesti uskaltanut lämmittää tarpeeksi. En ehkä myöskään antanut jännekerroksen pehmetä tarpeeksi liimalla. Rupesi hirvittämään että jännekerros vaurioituu.

Prismasta näkyisi saavan Kiillon B 3-liimaa, kokeilenpa sillä. Jatkoliimausta helpottaa se että nahka on osittain kiinni, ei ala luistella. Ehkä varmistan parilla huopanaulalla lavan keskeltä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 01.08.2013 23:46    Post subject: Reply with quote

Liimauksen irtoamisen takia minäkin liimaan aina jänteet kerralla, koska olen huomannut esim. lavan mutkien kohdalle liimatessani vahvistus jänteet , että jos jänneselkä jää alla kuivaksi/kovaksi, päälle liimaus on kuin lasin päälle liimaisi...ei pidä, vaan hilseilee irti.

Tämän ilmiön vuoksi nahkasi ei pysy kiinni jänneselässä...jänneselkä on liian kuiva ja kova!!
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 02.08.2013 00:23    Post subject: Reply with quote

Juu, niin se taitaa mennä kuten Ari sanoo. Kolvauksessa pitäisi saada liimaa ensin tarttumaan kiinni kummallekin pinnalle. Tämän jälkeen hyytyneet liimapinnat sulatetaan ja painetaan yhteen.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 06.08.2013 22:11    Post subject: Reply with quote

Jes, B3:lla pysyy hyvin. Laitoin kapeaa raakanahkanauhaa kahvaan ja nahan liitoskohtaan. Antiikkivahaa kaiken päälle.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nanook - pakkasen poika



Joined: 13 Apr 2006
Posts: 499
Location: Riihimäki

PostPosted: 06.08.2013 23:52    Post subject: Reply with quote

Hyvältä näyttää!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 08.08.2013 03:47    Post subject: Reply with quote

Voi peeveli kun yhteys on katkennut välillä ja täällä on tapahtunut näin kivaa!!!

En olis käyttänyt B3 liimaa vaikka se toimii ja on hyvä säänkestävä puuliima. Se ei ole järin elastista. Traditioukkona tulen itse liimaamaan viime talven mateen nahat seuraavasti:

Pari kertaa lämmintä vettä jänneselän päälle, sitten kolme kertaa kuumaa jänesliimaa. Odottelua.
Mateennahka huolellisesti puhdistettuna ja ja pari päivää vedessä liotettu. Upotan mateen nahan +47c asteiseen jänisliimaan (kuten jänteetkin, +52c ne jo kipristyy) ja venytän siitä jänneselän päälle.

Annen liiman geeliintyä. Painelen luulla tai sormella sen tiukasti pintaan. tarvittaessa silitysraudalla.

Uskon että pysyy. Jo pelkästään järeä usko saattaa olla se ratkaiseva tekijä.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 08.08.2013 11:40    Post subject: Reply with quote

Joo, kyllä se varmaan tuolla Mennan reseptillä pysyy. Erona on myös se että Menna oikeasti osaa.

Minä vaan ihan vähän karhensin ja laitoin ohutta jänisliimaa pari kolme kerrosta. Liimaa oli liian vähän. Kun olen aiemmin laittanut kovan liiman päälle uutta liimaa, on toisinaan uusi kerros hilseillyt pois. Siksi vähän pelkäsin että nahka irtoilee osittain ja osittain istuu kiinni... siinä se homma on kun rapsuttaa nahan palat pois.

Onkohan mateen nahassa pienen pieniä reikiä? Ihan kuin jostain olisi tullut vähän liimaa läpi? Voi olla ettei reikiä ole.

Joo, on se B3 aika arveluttava valinta mutta toisaalta kosteudenkesto on plussaa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 08.08.2013 16:27    Post subject: Reply with quote

Mun käsitääkseni staattisen voi tehdä myös lasikuitulaminaatiin ja se antaa samat edut. Se ei ylleensä ole ollut tapana, lisäksi tähtäimen kanssa nopeuden boostaaminen ei ole juuri tarpeellista tunnetulla matkalla.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 09.08.2013 01:50    Post subject: Reply with quote

Se karhennus tietysti, eli hionta 40-60 paperilla jänteiden suuntaisesti, jotta jänteen "karvoja" nousee pystyyn.

Mulla ja Alexilla ei jänteiden uusiokerroksien liimauksessa ole ollut vielä tähän päivään ongelmia. Tarkasti tietysti.

Pinnat puhtaina, karheina, huolellinen kosteutus/esiliimaus (ihan niin etttä osa jänteitä vaalenee) ja hyvä tulee. On ainakin tullut.

Mateennahka on mielestäni yksi tyylikkäimmistä selystyssuojista käärmeiden ohella.

Ja se on niin Suomalainen. Kevättalvella tai aiemmin laitan johonkin jännejouseeni mateennahkani. Se on sitten: Made in Finland.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 09.08.2013 11:46    Post subject: Reply with quote

J Menna wrote:
Mateennahka on mielestäni yksi tyylikkäimmistä selystyssuojista käärmeiden ohella.

Ja se on niin Suomalainen. Kevättalvella tai aiemmin laitan johonkin jännejouseeni mateennahkani. Se on sitten: Made in Finland.


Kiinnostaisi kokeilla myös esim ankeriaan nahkaa. Tai hauen, miksei ahvenenkin. Nieriässä on kirkkaat värit.

Mateennahkaa saa myös kalliilla valmiiksi parkittuna mutta siitä on väripigmentit häipyneet. Oulussa voi jättää kalakauppiaalle mateennahkatilauksen sesonkiaikana, eikä maksa mitään, hienoa toimintaa!! Ammattilainen osaa nylkeä nahat siististi, roippeita ei o kuin ihan vähä.

Norjassa onkivat tosi isoja kaloja, kuinkahan pelittäis ruijanpallas tai turska?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Andes



Joined: 09 Jan 2011
Posts: 228
Location: Rovaniemi

PostPosted: 09.08.2013 13:54    Post subject: Reply with quote

Itse olen suosinut 4-5kg taimenen nahkoja jousen selätykseen, mutta saattas se jänkhäkoirakin kelvata johonki huonompaan kepakkoon Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 09.08.2013 13:58    Post subject: Reply with quote

Laita Andes kuvia joissa taimenselystys.

Kiinnostaa kovasti.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 09.08.2013 14:12    Post subject: Reply with quote

No se se vasta oiskin hieno. Vielä kun ois itse pyydetty kala vapavehkeillä. Joo kuva ois mukava nähdä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 27.08.2013 10:22    Post subject: Reply with quote

Smirkelimies wrote:
Jes, B3:lla pysyy hyvin. Laitoin kapeaa raakanahkanauhaa kahvaan ja nahan liitoskohtaan. Antiikkivahaa kaiken päälle.


Sehän näyttää hyvältä Smile
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
pexi



Joined: 30 Jun 2010
Posts: 149

PostPosted: 27.08.2013 23:15    Post subject: Reply with quote

Hyvännäköinen jousi... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Andes



Joined: 09 Jan 2011
Posts: 228
Location: Rovaniemi

PostPosted: 05.09.2013 13:59    Post subject: Reply with quote

J Menna wrote:
Laita Andes kuvia joissa taimenselystys.

Kiinnostaa kovasti.


Kun saiskin joskus sellasen.. Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group