Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tiipii

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jyspe



Joined: 06 Jun 2012
Posts: 1

PostPosted: 06.06.2012 18:41    Post subject: Tiipii Reply with quote

Hei,
Olen aikeissa tehdä hyvän tiipiin, johon tulisi avotuli keskelle ja kaipaisin siihen ohjeita joltakin sellaiselta henkilöltä, jolla on vankka kokemus kyseisen asumuksen käyttämisestä. Kuka tahansa kodan väsääjä ei tiedä, kuinka tehdä sen tyyppinen asumus hyvin ja saada sinne raikas sisäilma hengittää. Huithaitvärkkääjiä ja neuvojia löytyy ja ohjeita netistä, mutta osaavakäytäntöhän lopulta sen sanoo. Onkohan kellään tietämystä(enemmän kuin luettua) tai kuuluuko tuttavapiiriinne henkilöä, joka on tiipiiasiantuntija? Olen netin ohjeiden mukaan selvillä siitä, että tiipii koostuu ulkovaatteen lisäksi sisäverhoilusta(ns. kastevaate) ja katossa olevista savuläpistä. Voisiko joku tiipiissä asunut kertoa, miten kaikki osat toimii ja mitkä ovat niiden mitoitus. Täytyykö kaikkea säädellä sään/vuodenaikojen mukaan, ainakin katon savuläppiä varmasti tuulen mukaan. Teoriaa olen lueskellut, mutta en vieläkään ole riittävän perillä kaikista tiipiin salaisuuksista.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 07.06.2012 13:40    Post subject: Reply with quote

Gladys R. Laubin, The Indian Tipi, mulla on ollut kaksi tipiä.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 28.02.2013 18:56    Post subject: Reply with quote

Hanki tosiaan tuo Laubinien kirja, minkä Auer mainitsi. Siis hanki se. Siinä on kaikki oleellinen, mitä pitää tietää. Ilman sitä on jotenkin turhaa ryhtyä puuhaan ja keräilemään tiedon muruja nettiartikkeleista tai muilta kyselemällä. Laubinien kirja ei ole täydellinen, mutta sen lukeminen on perusedellytys asian hallinnalle.

Olen tehnyt tipejä vuodesta 1973 ja asunut niissä kaikkina vuodenaikoina. Tipi on pihassa joka kesä toukokuun alusta syys-lokakuulle.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group