Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Epäsymmetrisen jousen tilleröinti?

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sarka



Joined: 18 Aug 2013
Posts: 30

PostPosted: 06.09.2013 20:49    Post subject: Epäsymmetrisen jousen tilleröinti? Reply with quote

Tervehdys,

Kuinkas olette tilleröineet epäsymmetrisiä jousia? Ilman lapojen uudelleen taivuttelua.

Jousiaihioissani on monesti tilanne, että esimerkiksi alalapa on myötäkäyrä ja ylälapa päinvastoin on vastakäyrä.

Samoin vuosikasvu on eri vahvuinen ylä ja alalavassa.

Tilleröinnissä alkuvaiheessa olen katsonut vain, että molemmat lavat tekevät "työtä" jännitettäessä saman verran. Ja hyväksynyt epäsymmetrisyyden.

Siirryttäessä lopputilleröintiin ja lopulliseen vetopituuteen olen taas katsonut, että loppullisessa vetopituudessa lavat ovat symmetrisempiä. Tällöinkin olen koittanut huomioida lapojen erilaisuuden (oksat ja vastakäyryys)

Kuinkas olette tehneet?

Terveisin
Sarka
Back to top
View user's profile Send private message
solisti



Joined: 30 Oct 2012
Posts: 10
Location: Vihtijärvi

PostPosted: 07.09.2013 04:06    Post subject: Reply with quote

Tai jos ollaan tilansteessa jossa toinen lapa on koht suora ja toinen on kuhmutainen kuin fan? Nimimerkillä "jos tästä syreenistä tulee semmoinen kuin maailman hitaimmalla tilleröinnillä nyt meinaan niin lupaam osallistua ensi vuonna Kuralaan" Pitääkö kuhmurakohta jättää jäykemmäksi vai väkisin viedä "kaarelle"?
Back to top
View user's profile Send private message
Sarka



Joined: 18 Aug 2013
Posts: 30

PostPosted: 08.09.2013 01:43    Post subject: Reply with quote

Jos oksankohtaa tarkoitat niin itse olen jättänyt oksankohdat paksummiksi
enkä niitä ole tasoittanu selästä. Jousen selkää olen hionut vain teräsvillalla poistaen puun kuoren viimeiset jäänteet.

Vatsanpuolelta olen edennyt syyn kulun mukaan. Perusajatuksena että ennemin taipuu lavan "oksattomalta kohdalta" kuin oksan kohdalta.

En tiedä onko tämä oikea tapa,mutta näin itse olen tehnyt
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 10.09.2013 12:58    Post subject: Reply with quote

Epäsymmetristä jousta, jossa mutkat on jousen taipumasuunnassa (esimerkiksi juuri mainitsemasi toinen lapa myötäkäyrä ja toinen vastakäyrä) on jokseenkin mahdotonta tilleröidä täydellisen luotettavasti. Yleisenä sääntönä on tietenkin se, että lapaan kohdistuvat rasitukset eivät saa missään kohdassa ylittää puun lujuutta.

TBB-sarjassa yksi ohje oli, että lavan pitäisi taipua kokonaisuutena kuten suorankin lavan, eli tarkastelemalla tilleriä silmiä siristämällä voi yrittää hahmottaa, miten lapa taipuu kokonaisuutena.

T. Kumpulainen mainitsi taas joskus luottavansa siihen, että refleksipuu kestää paremmin rasitusta, jolloin se voi taipua enemmän -> tilleröinti "normaalisti".

Kolmas tapa, jos jousen selkä on vain kuhmurainen (eli ei isoja mutkia), niin vatsan voi vetää sileäksi ja tilleröidä kuhmuroista piittaamatta. Kuhmuran kohta jää vähän jäykäksi mutta entäs sitten.

Viruman seuraaminen auttaa aina, jos lapa näyttää joskin kohtaa viruvan liikaa, niin se myös taipuu siitä kohdasta liikaa. Jos vastakäyrä kohta viruu suoraksi, niin jousi luultavasti rasittuu liikaa siitä kohtaa. Mutta toisaalta, jousi saattaa myös kestää sen (katso edellä), tai sitten ei...

Tilleröinti on aina tietynlaista tasapainoilua puun kestävyyden kannalta. Mitä monimutkaisempi (kuvainnollisesti ja konkreettisesti) aihio, sitä enemmän pitää mennä vain tuntuman mukaan. Lapojen pitää kuitenkin taipua tietyn verran halutun vetopituuden saavuttamiseksi!

Kannattaa myös muistaa, että lapojen ei tarvitse taipua symmetrisesti täydessä vedossa. Ei haittaa, jos toinen lapa taipuu vähemmän kuin toinen. Jousen saa ampumaan hyvin säätämällä kahvan ja nokin paikkaa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 19.09.2013 18:54    Post subject: Reply with quote

Yksi mahollisuus on, että jos mutkia on ees-taas, niin vetää tussilla paksun viivan joka on "suora lapa". Nyt tilleröidään tuota viivaa. Viivat voivat olla eri eri lavoissa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nanook - pakkasen poika



Joined: 13 Apr 2006
Posts: 499
Location: Riihimäki

PostPosted: 03.11.2013 03:23    Post subject: Reply with quote

Oksankohtien kanssa olen toiminut siten, että olen aluksi jättänyt ne muuta lapaa paksummiksi ja pyrkinyt tilleröimään lapoja kokonaisuuksina. Kun ollaan lähellä lopullista tilleriä, voi oksankohtia ohentaa lähemmäs lavan normipaksuutta. Näin voi menetellä myös yhdelle syylle veistetyissä jousissa mutkien kanssa. Paksunnos estää mutkaa muodostumasta saranaksi, mutta lopulta mutkan kohta voi olla lähes yhtä ohut kuin lavan suora osa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 04.11.2013 20:13    Post subject: Reply with quote

Tuomo wrote:
T. Kumpulainen mainitsi taas joskus luottavansa siihen, että refleksipuu kestää paremmin rasitusta, jolloin se voi taipua enemmän -> tilleröinti "normaalisti".


Riippuu ihan siitä, mikä refleksin luonne on. Jos refleksisyys on vetopuusolukon tuotosta, vastakäyrä lapa kestää vetoa huomattavasti paremmin kuin normipuu. Kaikki vastakäyrä puu ei kuitenkaan ole vetopuuta, jolloin lujuus ei ole sen kummempi kuin normipuulla, mutta rasitus on.

Vetopuu on normipuuta tiheämpää ja kovempaa, sen työstöpinnat nukkaantuvat erikoisella tavalla ja luontaiset pinnat ovat toisaalta vahamaisia, himmeän kiiltäviä.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 04.11.2013 20:16    Post subject: Reply with quote

Nanook - pakkasen poika wrote:
Oksankohtien kanssa olen toiminut siten, että olen aluksi jättänyt ne muuta lapaa paksummiksi ja pyrkinyt tilleröimään lapoja kokonaisuuksina. Kun ollaan lähellä lopullista tilleriä, voi oksankohtia ohentaa lähemmäs lavan normipaksuutta. Näin voi menetellä myös yhdelle syylle veistetyissä jousissa mutkien kanssa. Paksunnos estää mutkaa muodostumasta saranaksi, mutta lopulta mutkan kohta voi olla lähes yhtä ohut kuin lavan suora osa.


Täsmälleen sama periaate toimii jousen kärkien keventämisessä vimosilleen. Tilleröinnin aikana pidän kärjet ylivahvoina ja leveinä, mutta kun jousi asettuu tilleriinsä ja oppii taipumaan tietyllä tavalla, voi ulkokaarista poistaa puuta melko dramaattisiakin määriä tillerin elämättä.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group