Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jousen profilointi ja jänneselystys

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:17    Post subject: Jousen profilointi ja jänneselystys Reply with quote

Nyt Mennan akan poika laittaa kuvaa tehtaalta. Lähinnä haluan kannustaa/ruoskia jännejousen tekoon jo muutoin äärimmäisen päteviä jousen tekijöitä esim. Mikke, Tuukka, Tuomo, Juri jne...
Ja tietty monia muitakin tekijöitä, vaikka tehtynä olisi vasta jousi tai kaksi. Mulla on tämmönen kutina: Jännejousi se on Jousi.
Ja profiloitujännejousi on JOUSI.
Tekeminen se vain opettaa ja jaettu kokemus onnistumisineen tai epäonnistumisineen on aina autuutta.

On ilmeisen todettua että vastakaarihässäköillä on vaikeampi osua, mutta siihenkin tottuu tai oppii ja kun makuun pääsee niin pois ei pääse. Tämä ei ole mikään pitkäjousiin tai puujousiin kohdistuva vastaveto, vyön alle lyönti, vaan innoke kokeiluihin. Testatkaa. Meikä tekee sitä näin.

Yleensä laitan muottiin puun heti tuoreeltaan, mutta tämä kyseinen ehti kuivahtaa ja uitin sitä useita päiviä imurinputkessa. Tämän tein jo vime syksynä. Piirun verran Eskimou muotoinen jousi etuprofiililtaan. Vaahteraa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:20    Post subject: Reply with quote

Sitten likistetään muottiin. Muotteja mulla kolme ja kehitys kehittyy, eli mihinkään en ole aivan tyytyväinen. Vielä joskus tulee se hyvä.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:22    Post subject: Reply with quote

Sitten liksitetään pohjaan saakka. Joskus kiristän parin-kolmen päivän aikana (varsinkin tuoreen puun) ja näin se menee vielä nätimmin sinne muotin pohjaan saakka asti.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:29    Post subject: Reply with quote

No hö, ei toi edellinen ollu ihan oikee kuva ku oli aika vajaa muotitus, mutta... Niin, näitä tulisi periaatteessa tuoreista puista yks kahessa viikossa. Pari viikkoa annan sen kuivua siinä. esim. Syksyllä pari päivää ulkona. Pari päivää +10 asteisessa porstuassa ja siitä sitten +20 asteen lämpöön reiluksi viikoksi. Sitten se jo pitää muotonsa näillä mitoilla ja voi irrottaa.
Paksuudet taipuvissa lavoissa näissä heiluu 18-15mm hujakoilla ja leveydet samoissa kohdin 30-40mm. Rekurvit taipuu siististi mieliuten alle 11mm paksuisina. Kaikki hiukka upuulajista.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:33    Post subject: Reply with quote

Tämmönen Eskimou siitä tuli. Tämän vaahteran lisäksi työn alla on toinen vaahtera ja yksi jo sisääammunnassa oleva oikein lupaava jalava (Mikke huom, kyllä on hyvää puu tuo jalava), sekä orapihlaja.
Profiilit rokkaa näin.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:38    Post subject: Reply with quote

kaikki kattoo että ompa pikät rekurvit Mennalla. On ne. Niissä on työvaraa kun aina ne twistaa hiukan tai enemmän. Kun ovat ylipitkät ja hieman ylileveät muottivaiheessa ni alan viimein voitaa sen suonsilmäkkeen. Leves rekurveissa ja twistaus laitetaan kohilleen vasta tillerivaiheessa. Näin olen todennut. Toki ne pitää laittaa muottiin mahollisimma just suoraan.

Tässä meikä alkaa valmistelemaan jännehommaa ja siksi on pinta karhennettu syiden suuntaisesti.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:48    Post subject: Reply with quote

Ei tämä mahottoman ihme hommaa ole. Siis tämä jousihomma.
Jos jaksaisin, niin oikolukisin juttuni jotka tänne laitan ja ottaisin paremmat kuvat, mutta jätän sille saralle kehittämisen varaa reilummin.

Jänteet ku repii ni samalla vaivalla ne punnitsee tarkasti kahteen yhtä painavaan nippuun ja laittaa likoamaan astioihin. Eripituiset jänteet sievästi sidottuna löyhään solmuun, joissa kussakin 7-10 jännesäiettä.
Jänteet liimaan kolmessa erässä. Ekaan reilu 30g, tokassa noin 30 g ja vikassa pisimmät jänteet n. 25g. Yhteensä 70-90g. Olettaen että jousen pituus hönkii alueella 120-140cm.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 06:57    Post subject: Reply with quote

Ja sitten kuumaa jänesliimaa (+70) jousen selkään pari settiä ja aletaan. Muistan, oisko ollu Jim Hamm, joka aloitti aina jänteiden liimauksen jousen tipeistä (tekikö inkkaritkin hänen mukaansa aina näin?), niin meikä tekee toisin. Tämä on vähän Turkkilaista menoa, aloitan kädensijasta. Parista syystä: siihen tulee enemmän jänteitä kuin tipeihin ja kun kerran kolmessa erässä liimaan ni kädensijan jänteet ehtii eniten kuivata kun siinä alueilla niitä on paksuin kerros.

Samaten aloitan reunoista. Tämäkin Turkkilainen havainto on näyttänyt hyvää tulosta loppupeleissä. Jos pituus jousta hakee ja pyöreää selkää niin sitten voi edetä toisin.

Hesarin teksit jotka vilkkuu kuvissa ovat oikeasti vahinko. Mutta osuvat sellaiset.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 07:06    Post subject: Reply with quote

Simo ei kampaa, ei kampaa Kekoni, ei moni muukaan... Kullakin omat metodinsa, mutta kun olen jänteiden kampauksen muutamia kerran tehnyt niin parempaa lopputulosta en saa millään. Tulee siisti sentin leveä jännelettu, jonka voi laskea jousen selälle tyynellä mielellä ja varmuudella siitä että homma etenee tasaisesti.

Sitten liimataan koko jouseen jänteet aina silleen että puskusaumaa ei tule vaan n.10cm päällekkäisyyttä. Päällekkäisyydet/saumakohdat merkataan muistiin.
Tässä vaiheessa pinta näyttää aika roisilta. Ei silti syytä paniikkiin.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 07:16    Post subject: Reply with quote

Joku mörkö laittoi ylileveän kuvan ja pilasi kätevän katseltavuuden tyystin... Se oli toi lähikuva jänteistä. Hitto. Oisinpa mode ni korjaisin.
Kuitenkin. Nyt jouseen vejän refleksinarun. Tässäkin ylipitkät nokit auttaa. Sitten pintaan kuuma liimakerros ja pinta painellaan varoen tasaiseksi. Jousi saa nyt olla viileässä +10-15 paikassa, muutaman (2-4 tuntia), jonka jälkeen pinta painellaan uudelleen sileällä esineellä (luu, puu, metalli) jota kastetaan välillä veteen. (tulee ihan simosiisti pinta) Ken on kokeillut niin tietää.

Kuvassa näkyy 12 tuntia kuivunut jännesetti, jossa näkyy yhä hyvin jännenippujen päällekkäisyydet.
Nyt jälki näyttää jo ihan Nanookilta. Siistiltä.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 14.04.2014 07:23    Post subject: Reply with quote

Ny aloin miettiä että mitä mä täällä intoilen tästä jännetouhusta. No, innostaakseni. Ja jäi kuitenki kokonaan kertomatta esim eka kertalaisille että miten jänteet kannattaa repiä jne. Ohuiksi. 1-2mm. Ja tusina muuta pikku asiaa unehtui.

Tjaa. Väsykin painaa. Ja taloremppa. Tulipahan taas hoettua samat jutut...
Ehkä tämä johtuu siitä kun on kevät ja mittelöt sekä samurait tulossa. Tiiä sitte. Tykkään simppelisti tästä touhusta. Se kai vain vaivaa eniten.

Jatkan ku etenee.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 14.04.2014 08:44    Post subject: Reply with quote

Yritin juurikorjata lähettämääsi kuvaa mutta mun kone jostain kumman syystä ei näytä sitä missää??
Kuvat ja teksti ovat minulla tallessa. Eli ei sen puoleen hätään
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 14.04.2014 16:23    Post subject: Reply with quote

Mennan kuvat kohdassa:

"Sitten liimataan koko jouseen jänteet aina silleen että puskusaumaa ei tule vaan n.10cm päällekkäisyyttä. Päällekkäisyydet/saumakohdat merkataan muistiin.
Tässä vaiheessa pinta näyttää aika roisilta. Ei silti syytä paniikkiin."
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 16.04.2014 21:09    Post subject: Reply with quote

Ekaa jännejousta tekevälle suosittelen aivan suoraa profiloimatonta aihiota. Tarkoitus on saada tuntuma jänteiden liimaushommaan ja jännejousen tilleröintiin.

Puujousen tilleröinti on käsittämättömän nopea ja yksinkertainen toimitus verrattuna vastakäyrän, runsaasti jänteitä sisältävän jousen tilleröintiin. Vastaavasti suoran jännejousen tilleröinti on helpompaa kuin B-profiilisen tai klassisen tilleröiminen. Jouduin hiljattain korjaamaan vuonna 2001 tekemäni B-profiilisen jännejousen tilleriä. Eli 13 vuoden jälkeenkin voi joutua vielä palaamaan siklin äärelle.

Puuksi suosittelen mahdollisimman tiukkaa tavaraa. Kaikenlaiset tuomet ja vastaavat saa unohtaa. Hikkori on hyvä, jalava ja saarni menettelee. "Luonnepuut" kannattaa myös unohtaa, sen pitäisi olla mahdollisimman oksatonta. Kovin suurta paunamäärää ei kannata tavoitella ensimmäiseen yritykseen. 30-paunainen onnistunut jousi on parempi kuin 60-paunainen "ryppyvatsa".
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 17.04.2014 05:59    Post subject: Reply with quote

Simo puhuu silkkaa asiaa.
Tavoitteet pitää olla korkealla, kunniakkaat, mutta eivät pöyhkeät.
Jännejousi on kimurantti, mutta opittavissa, vaikka ei täysin hallussa vuosienkaan väännön jälkeen.

Itse olen esim. aikaa sitten lopettanut hyvänkin puuaihion kanssa sen että koetan saada samasta pölkystä kaksi jousta kikkailemalla. Mielummin siis aihiosta yksi todella hyvä jousi. Usein siinä käy kylmät kun alkaa paksustakin (yli 10cm halkaisijaltaan) tukista väkisin vääntämään kahta jousta ja tuloksena lopulta kaksi kompromissiä ja kyynel silmäkulmassa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 17.04.2014 07:43    Post subject: Reply with quote

Siksi minä lekkaankin jokaisen potentiaalisen tukin aina 35 /65% toisen aihion eduksi. Yksi jäykkis ja toinen kikkailu keppi!!
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.04.2014 07:59    Post subject: Reply with quote

Tuo on totta, ettei jännejousipuuta halkaistessa kannata kikkailla mahdollisimman monen aihion saamiseksi samasta puusta. Jännejousia tehdessä lukumäärä ei ratkaise, vaan laatu. Kannattaa "tuhlata" vaikka kuutio puuta, jos tuloksena on yksi hyvä jännejousi. Hyvin pidettynä se hyvä jännejousi kestää todennäköisesti kauemmin kuin tekijänsä. Voi vielä pojanpoikakin kaivaa esiin papan jousen ja lähteä tekemään hirvittäviä tekoja.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 02.05.2014 10:58    Post subject: Reply with quote

Kolmas kerros jäntehiä liimattu ja jousi kuivunut 5 päivää.
Koetan tehdä vikan jännekerroksen aina vimpan päälle eli oikein tasaseksi ja mahd. pitkistä ja hienoksi reivityistä jänteistä. Eli jänne selystyksen laatu kolmessa kerroksessa pyrkii parantamaan laatuaan jos vain suinkin pystyy.

Pinnenaru on kiristetty kutakuinkin lopulliseen kireyteen. Negatiivista "jännekorkeutta" on yli 20cm. Rekurvithan ovat ylipitkät ja tekevät jo aika svengiä kiemuraa paljastaen muodoissaan pienet heitot puun paksuudessa...
Jänteitä on 3-4 kerrosta taipuvissa kohdissa. Rekurveissa vain kaksi ja niissäkin jänteet enimmäkseen keskellä. Reunoista kun otan levyttä pois tillerivaihessa, jolla ohjaan mahdollisia twistauksia.

Nyt tuo saa kuivua kuun tai pari-kolme. Hidastelu tässä vaiheessa vain parantaa lopputulosta.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 02.05.2014 22:54    Post subject: Reply with quote

Kauhia tykki taas Mennalta tulossa..
Kiva kun noita infokuvia on mukana.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 03.05.2014 00:26    Post subject: Reply with quote

Kauhia ja kauhia... Ihanan koetan ennemmin tehdä...
Mutta Ari haistoi oikein. Lapojen leveys, paksuus ja jännekerroksien paksuus antaa odottaa kyllä ainannii 70 paunaista.
Mulla onki 40-60 paunaisia nivaska. Tästä vähän vaihtelua kokoelmaan.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 03.05.2014 10:40    Post subject: Reply with quote

Jos se on 70-paunainen, niin ensimmäinen viritys on mielenkiintoinen kokemus noin vastakäyrällä jousella. Paitsi jos käyttää niitä turkkilaisia virityspulikoita, jotka helpottavat.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 03.05.2014 22:18    Post subject: Reply with quote

Ei tossa Turkkilaiset virityskapulat juuri auta kun nokit lyhenee.
Eli kyllä, virityksestä tulee taas mielenkiintoinen. Ehkä myös hikinen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 09.08.2014 04:11    Post subject: Reply with quote

"Eskimou" on nyt jänteelle asetusvaiheessa. Ihan kiva, mutta aika jännä...
Jousi taipuu ihan jees, on tiukka ku Faaaan, mutta olin liimannut kädensijaan lisäpalan kun alkuperäiseen kädensijan kohtaan oli kuivausvaiheesa tullut pieni pitkittäishalkeama. Se sinänsä ei olisi haitannut, mutta hifistelin ja höyläsin tasaiseksi ja kun jousi oheni liikaa kädensijan kohdalta,- tein siihen lisäpalan paksuuden tähden. Lisäpalan liimauksen olin vahvistanut poikittaisella jännepunoksella. Lisäpala oli liimattu puuliimalla.

Kääntelin jousta ja liimasauma petti. poks.
Purin jännepunokset pois ja tein uuden lisäpalan n.2,5-3mm paksuisista vaahteran siivuista (4kpl päällekkäin) ja liimasin nyt epäprimitiivisesti epoksilla.
Kääntelin ja poks - liimasauma petti. Koko kakku irtosi hiljalleen. Nyt ei ollut mitään poikittaispunoksia jänteistä tai naruistakaan.

Liimasin ne jo uudelleen ja teen nyt punoksen päälle, niin eiköhän se siitä sitten.

Mutta,
Kädensijan paksuntajat: Kuinka ohuista viiluista olette kasanneet kädensijan joka kestää? 1mm? 1,5mm?

Onko joku tehnyt toimivia puutappeja viilujen läpi?

No mitä tämä opetti? Turha hifistely pois, koska pieni halkeama ei kädensijan nahkapalan tai narupunoksen alta mihikään näy tai haittaa.
Ja että ei tee kädensijaa liian valmiiksi kuin vasta tilleröintivaiheessa. Pari milliä ylimääräistä paksuutta tai leveyttä ei haittaa aiemmissa työvaiheissa mitään.
Jousihan ei tule nyt jäykällä kahvalla pelaamaan ihan siten kuten tuollainen hieman B-mallinen rekurvi jännejousi pitäisi. Kahvan pitäisi elää hiukan, mutta vain todella hiukan laukaisussa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 11.08.2014 20:02    Post subject: Reply with quote

Ni että minkä paksuisista viiluista olette tehneet toimivan kädensijan?

Ja onko kukaan onnistunut lisäämään pitävyyttä puutapeilla viilukerroksien läpi?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 11.08.2014 20:20    Post subject: Reply with quote

Jos ohuet vaahterasiivut epoksilla eivät pysyneet paikoillaan, niin johan on kumma. Vaahteran liimattavuuden pitäisi olla erittäin hyvä. Irtosiko liima vai pettikö puu?

Ei ohuista viiluista liimaaminen ole taikakeino, joka toimisi aina. Kenties se vähän auttaa mutta samanlainen palikka viiluista liimattu on kuin kokopuinenkin. Puutappien toimivuutta epäilen myös, vastannee huonoa punosta, ja päistähän sauma ensimmäiseksi aukeaa.

Jos haluat vain jäykistää kahvaa, niin ei siinä mitään liimaa edes tarvita. Sopiva palikkaa kahvaan ja punokset ympärille, keskelle ja päihin, niin siinähän se toimii lähes samoin kuin liimattukin.

Tai laita ruuveilla kiinni!

Kuva olis kiva...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 11.08.2014 20:50    Post subject: Reply with quote

Niin, siis se ei pitänyt ilman punoksia, pelkällä liimalla. Kuvaa tullee.

Ruuveilla... Vitsihuumoria.
Jäisin kiinni perinnejousikisoissa kun metallinpaljastin piippaisi välineiden tarkastauksessa!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 14.08.2014 14:17    Post subject: Reply with quote

Kädensijan paikkaaminen on kimurantti homma, ruuveja ei kannata käyttää, ne halkaisevat puun ajan mittaan, koklaappas vaan nahkaliimalla liimaamista.

Mä otan aina yhdestä puusta neljä aihiota, riippuu siitä, että kuinka hyvin puun osaa halkaista.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Ertsi



Joined: 18 Mar 2015
Posts: 20
Location: Joensuu

PostPosted: 15.05.2015 12:08    Post subject: Reply with quote

J Menna wrote:
Ny aloin miettiä että mitä mä täällä intoilen tästä jännetouhusta. No, innostaakseni.


Eikä mennyt hukkaan! Hyvin on iskenyt silmään nuo sun tekemät ottomanit jne recurvijouset ja nyt kun tämän ohjeen luki, on jo kova polte itse päästä harjoittelemaan Smile
Varmaan voi soveltaa hyvin hamppuselkäiseen ja miksei B-malliseenkin, mitkä itseä kiinnostaisi erityisesti...

Tuo imurinputkessa uittokikka onkin näppärä ja tuo taivutuspuu/profilointipuu, pitää tuommoset duunata itellekin.
Mutta semmonen perustavanlaatunen kysymys, että minkä halkaisijan puista olet näitä recurveja alkanut tehdä? Tuntuu olevan niin että jos liian ohuesta alkaa vääntää, todella pienetkin mutkat tekevät aihiosta mahdottoman työstää jouseksi asti. Varsinkin kun kirjoitit miten recurvikärkiä joutuu taivuttelun jälkeen mahdollisesti vielä muokkaamaan, vaatii aika tasaista materiaalia selkäpuolelle eikä mitään ohuen 5-6cm halkaisijan puun D muotoa.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 16.05.2015 07:05    Post subject: Reply with quote

Liian ohuen halkaisijan omaavasta puusta on huono jousta alkaa tekemään kun selästä tulee tällöin hyvin pyöreä ja rasitus käy selässä kapealle alueelle.

Noin korvakuulolla sanoisin että n.8cm halkaisijan palikasta kannattaa jo koittaa. Vähän isompi parempi. Profiloinnissa mulla on leveydessä työvaraa muutamia millejä, rekurveissa joskus 10 milliäkin extra leveyttä. Jää sitten pelivaraa jos/kun alkaa twistailemaan/kiertymään. Rekurvien kohdille ei myöskään voi oksia osua.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ertsi



Joined: 18 Mar 2015
Posts: 20
Location: Joensuu

PostPosted: 16.05.2015 07:57    Post subject: Reply with quote

Ok, hieman samaa huomannut itsekin...

Nyt tuossa 4 pihlaja-aihiota työstin näitä silmällä pitäen 130-150cm pitkiä ja hieman samanlainen profiili kun tuossa sun aloitusviestissä. Pyramidijousi? Vai eskimo mikälie :D

No yhden siinä jo turasin kun kiristin hieman liian reilusti toista recurvia ja vatsapuolelta pomppasi säle pystyyn...
Hieman tuntuu olevan hankala tehdä näppituntumalla juuri oikea paksuudeltaan, jonka taivutuskin onnistuu ja jos vielä paunatkin osuisi kohdalleen - tämä kaikki ilman taivuttelua ja tilleröintiä.
Onko sulla jotkut tietyt mitat aina kädensijalle/lapojen leveydelle ja paksuudelle jotka mittaat ja sitten lätkäset taipumaan? Kun tilleröinti ilmeisesti hoidetaan vasta jänteiden liimailun jälkeen?
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 16.05.2015 22:59    Post subject: Reply with quote

Kyllä on mittoja hieman varioiden eripuulajeilla kun niissä on eri ominaisuuksia. jouseni ovat 135-120cm pitkiä. esim jalava/saarni/marjakuusi lev. paks. mitat noin:

Kädensija lev. 25mm +-2mm ja paks 25-30mm jos haluaa kädensijaan B-profiilia niin alle 30mm taipuu vähemmällä riskillä.

Lapojen leveydet on vaihdelleet 30-40 mm välillä, mutta paksuudet ovat tärkeämmät profilointivaiheessa. 18-15mm taipuu nätisti.

Rekurvit tipeissä. Lev jopa 20mm ja paksuus 10-12mm. Ohuempi taipuu nätimmin. Jo 10mm rekurvi on taipumaton jänteillä. liimaan jänteitä kädensijaan ja lapojen taipuviin osiin 4-5 kerrosta ja rekurveihin vain 2. Jo 2 kerrosta on pitänyt muodon ja tulee kepeämmät tipit.

Mittailen kuivan profiloidun jousen työntömitalla 10cm välein ja täsmään leveydet ja paksuudet raspaamalla/viilamalla ne 0,2mm tarkkuudella. Tämä helpottaa tilleröintiä, joka tehdään vasta sitten jänteiden kuivuttua. Jänteet olen punninnut kumpaakin lapaan identtisesti, joten suuria muuttujia/heittoja ei enää tulee, vaan pääsee usein aloittamaan tilleröinnin hyvästä tilanteesta.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 19.05.2015 00:19    Post subject: Reply with quote

Et ole ajatellut defleksiä laittaa keskiosiin?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 20.05.2015 10:58    Post subject: Reply with quote

On mulla yks semmonenkin. Classic I. Saarnijännejousi vuodelta 2011. Yhä kunnossa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ertsi



Joined: 18 Mar 2015
Posts: 20
Location: Joensuu

PostPosted: 21.05.2015 04:59    Post subject: Reply with quote

Voi kehveli, en nyt millään keksi miten saat nuo aihios taipumaan noin hyvin..
Pari päivää tossa liottanut vedessä pihlajoita ja kaikissa nuo mitat mitä annoit alittuu, niin vaan yksi lapa jo räksähti. Kahdesti kerkesin lisäämään kiristystä puristimilla, vaan jäi aika rutkasti vajaammaksi taipumiset verrattuna noihin sun lapoihin. Syyt katkeili läpeensä eli materiaali oli ilmeisesti ok muuten. Onneksi on 3kpl jäljellä.

Samanlaisen telineen väsäsin samoilla ruuvipuristimilla, harmi vaan en nyt kuvia saa arvioitavaksi mikä siinä kusee.. Voiko olla vain että pihlaja ei niin vain taivu samallailla?
Miten rankat reunapyöristykset muuten olet noihin tehnyt, jos ollenkaan?
Sanoit tuossa että tuoreen puun painat pohjaan taivutuksessa 2-3pv aikana, miten valmistellun puun sitten nopeammin?
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 21.05.2015 23:32    Post subject: Reply with quote

Ertsi:
Quote:
Samanlaisen telineen väsäsin samoilla ruuvipuristimilla, harmi vaan en nyt kuvia saa arvioitavaksi mikä siinä kusee.. Voiko olla vain että pihlaja ei niin vain taivu samallailla?


Pihlaja on kierteinen puu useimmiten ja kyllä, en ole rekurvittanut kuin yhden pihlajan ja se veti niin twistille että toinen pihlaja jäi jo tekemättä. Kun pihlaja ei ominasuuksiltaan yllä tuomipihlajaan tai syreeniin (hyvin kierteisiä puita myös) niin en ole satsannut pihlajarekurvijännejousiin sen koommin.

Ertsi:
Quote:
Miten rankat reunapyöristykset muuten olet noihin tehnyt, jos ollenkaan?


Teen lievät pyöristykset niin selän reunoihin kuin varsinkin vatsan reunoihin, ettei sinne jää vain mitään säleen alkua tms. On olemassa käsite "puusepän pyöristys" ja näihin teen hieman reilumman pyöristyksen, viilalla useimmiten ja pitkittäis suuntaan.

Ertsi:
Quote:
Sanoit tuossa että tuoreen puun painat pohjaan taivutuksessa 2-3pv aikana, miten valmistellun puun sitten nopeammin?


Ööö, nyt en ehkä ihan ymmärrä kysymyksen asettelua... Eli tuore puu, varsinni saarni, jalava, marjakuusi taipuu kivasti n.10 mm paksuna ja juuri noin 3 päivän aikana lisään painetta. Olen taivuttanut joskus jo samana päivänä, puut on niin yksilöitä. Se on herkkä vaihe kuunnella sitä puuta siinä muotissa, että paljon se ottaa vastaan..
Kastellun ja höyrytetyn puun olen taivuttanut kutakuinkin samantien heti, rauhallisen tasaisesti useasta kohdasta painetta lisäten.
Täytyy sanoa että ei rekurvien tekeminen helppoa ole, muutehan näitä tekisi kaikki!!! Onnistumisprosentti näitä jo hiukan tehneenä on n.50% paikeilla. Edellä mainutuista laatupuista onnistuu paremmalla prossalla, mutta juuri noista kierteisista puista hajoaa noin puolet. Esim. yksi aivan priiman näköinen kataja oli taivutuksessa huhtikuussa, mutta ei kestänyt ja harmi että hyvältä näyttävä yksilö meni polttopuuksi. Minulla on ollut katajajännejousi ja se oli kovasti toimiva.
Sen rekurvialueen tulisi olla ihan ilman oksia tai mitään visaisia kierteitä. Käytä aina nahkapaloja tai joitain muita pehmikkeitä puristimien alla, ettei jousen selkään tule teräviä painaumia puristimista.

Hyvä puu on yli puoli ruokaa jousihommissa. Jatka vaan sitkeästi. Kun sitten viimein onnistuu, olet jo puoli kaarretta edellä muita juoksijoita ja mitali on miltei varma!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 22.05.2015 22:38    Post subject: Reply with quote

Vaahtera uitettuna ja keitettynä taipuu melkein solmuun.

Pähkinäpensas kuivattuna, uitettuna ja keitettynä melkein yhtä hyvin.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ertsi



Joined: 18 Mar 2015
Posts: 20
Location: Joensuu

PostPosted: 24.05.2015 07:48    Post subject: Reply with quote

J Menna wrote:
Pihlaja on kierteinen puu useimmiten ja kyllä, en ole rekurvittanut kuin yhden pihlajan ja se veti niin twistille että toinen pihlaja jäi jo tekemättä. Kun pihlaja ei ominasuuksiltaan yllä tuomipihlajaan tai syreeniin (hyvin kierteisiä puita myös) niin en ole satsannut pihlajarekurvijännejousiin sen koommin.

Ööö, nyt en ehkä ihan ymmärrä kysymyksen asettelua... Eli tuore puu, varsinni saarni, jalava, marjakuusi taipuu kivasti n.10 mm paksuna ja juuri noin 3 päivän aikana lisään painetta. Olen taivuttanut joskus jo samana päivänä, puut on niin yksilöitä. Se on herkkä vaihe kuunnella sitä puuta siinä muotissa, että paljon se ottaa vastaan..
Kastellun ja höyrytetyn puun olen taivuttanut kutakuinkin samantien heti, rauhallisen tasaisesti useasta kohdasta painetta lisäten.
Täytyy sanoa että ei rekurvien tekeminen helppoa ole, muutehan näitä tekisi kaikki!!! Onnistumisprosentti näitä jo hiukan tehneenä on n.50% paikeilla. Edellä mainutuista laatupuista onnistuu paremmalla prossalla, mutta juuri noista kierteisista puista hajoaa noin puolet. Esim. yksi aivan priiman näköinen kataja oli taivutuksessa huhtikuussa, mutta ei kestänyt ja harmi että hyvältä näyttävä yksilö meni polttopuuksi. Minulla on ollut katajajännejousi ja se oli kovasti toimiva.
Sen rekurvialueen tulisi olla ihan ilman oksia tai mitään visaisia kierteitä. Käytä aina nahkapaloja tai joitain muita pehmikkeitä puristimien alla, ettei jousen selkään tule teräviä painaumia puristimista.

Hyvä puu on yli puoli ruokaa jousihommissa. Jatka vaan sitkeästi. Kun sitten viimein onnistuu, olet jo puoli kaarretta edellä muita juoksijoita ja mitali on miltei varma!


Ei ole aivan läpihuutojuttu tämä... Tuossa nyt 3 pihlaja-aihiota tuhonnut, kun kaikista nousseet säleet pystyyn vatsapuolelta. Ne oli noita vedessä liotetttuja, joten taidanpa tehdä niin että uusiksi yritetään vasta tuoreilla puilla Very Happy. Painun tästä pitkäjousen höyläämiseen prkl..
Yksi viikon liotettu pihlaja olisi mutta jospa siitä tulisi ihan perus puujousi.

Kahteen pihlajaan yritin höyryttämistäkin kangas-folio-silitysrauta kombolla, jotkut lavat tuntuivat taipuvan jo hyvin vaan sitten aina toinen lapa olikin paska ja aivan toivoton tapaus... Oli muuten näissä kaikissa se 8-12mm taivutettavien osien paksuus.

Meinasin sanoa että tuo kierteisyys ei näissä ole vielä ongelmana ollut mutta niin vaan saattoi sekin olla vaikuttavana tuohon taivuttamiseen, kun hyvin tasalaatuiseksi työstetty puu yhtäkkiä nurkasta nousee sälöille ja siinäpä ne syyt menikin aivan toisin kuin silmällä tuli aikasemmin katsottua...

Saattaisi olla, että olisi hyvä pyrkiä vähän maltilllisempiin taivutuksiin kuin noissa mennan jousissa, saisi edes jotain onnistumista takataskuun näissä. Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
suomialex



Joined: 06 Mar 2012
Posts: 201
Location: Stadi

PostPosted: 25.05.2015 04:23    Post subject: Reply with quote

Ertsi, ennen kuin ryhdyt tekemään lyhyitä rekurvijännejousia niin suosittelen että teet jokusen B ja D mallisen jännärin. Kokemus jonka saat sitä kautta vähentää hiustenlähtöä ja harmaantumista. Pihlaja tuon malliseen jouseen on myös vähän kyseenalainen... voisi ajatella että Juha tehtyään rekurvejaan nyt vuosikausia voisi ottaa pihlajan tietynlaisena kokeellisena haasteena tämäntyyppisen jousen tekemisessä, mutta vain jos aihio olisi täysin virheetön ja suora. Pihlaja antaa pitemmässä jousessa aika paljon anteeksi ja oksankohdista lähtevät pienet puristusmurtumat eivät sanottavasti heikennä suorituskykyä, mutta lyhyessä jousessa puu joutuu huomattavasti suuremman väännön kohteeksi ja pihlajalla on paha tapa katketa odottamattomasti vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa ja jousi on ampunut useita satoja laukauksia. Varsinkin lyhyen jousen tekemiseen suosittelen Jalavaa... puun elastisuus ja kokonaisvaltainen kestävyys antaa mahdollisuuden tehdä aika lyhyen jousen joka kestää almpumista vaikka tilleri ja lapojen kaartuminen ei olisi heti ihan kohdallaan.
Back to top
View user's profile Send private message
suomialex



Joined: 06 Mar 2012
Posts: 201
Location: Stadi

PostPosted: 25.05.2015 04:33    Post subject: Reply with quote

ainiin, eikä kannata ensimmäisiä lyhäreitä oli ne sitten D, B tai rekurveja pakottaa niin järkyttävälle vastakaarelle kuin mitä näkee Juhan jousissa jos ei ole kokemusta niiden jumppaamisesta ja tilleröinnistä vaan aloittaa hyvin loivista vastakaarista. nimim. pilannut monta hyvää potentiaalista jousta haukkaamalla liian ison palan liian aikaisin. Toisaalta tietynlainen rämäpäisyys ja kokeilunhalu kyllä kehittää taitoja huimasti suhteessa siihen että valitsee aina turvallisen vaihtoehdon. Älä myöskään jää taistelemaan palikan kanssa josta ei tunnu jousta tulevan vaan ota uusi tilalle. Kyllä tässä maassa puuta riittää.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 25.05.2015 11:56    Post subject: Reply with quote

J Kekoni mainosti tuolla vaahteran taipumisominaisuuksia ja kyllä, taipuu kasteltuna höyrytettynä hyvin. Vaahtera on vain kinkkinen jousipuu (muutoin kuin sarvijousien runkopuuna) ja itse en ole onnistunut edes tyydyttävästi kertaakaan. Saati että olisi tullut hyvä. Olen tehnyt 6 puuvahterajousta ja 3 jännevaahteraa. Ei hyviä kokemuksia.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 25.05.2015 23:06    Post subject: Reply with quote

On tehnyt pari jousta vaahterasta(??), mutta en ole hakemut puun rajoja noissa.

Olet siis sitä mieltä että vaahtera ei olisi hyvä jännejousten materiaali. Olen yllättynyt.

Jännejousia en ole tehnyt (pl sarvijänneviritelmät mitkä on kesken/rikki).


Last edited by jkekoni on 25.05.2015 23:26; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 25.05.2015 23:21    Post subject: Reply with quote

Kyllä. Jännejouseksi vaahtera on aina ollut oikukas. Esim tämän viestiketjun alussa esitelty vaahterajännejousi, "eskimou" tuli valmiiksi, mutta pitkittäislinja veti niin pahoin sivuun että siitä ei hyvää tullut. Ammuttava tosin, muttei hyvä, ainakaan omalla mitta-asteikollani.
Yhdessä taas tuli käsittämätön selkämurtuma. Muutamia hajonnut sisäänammuntavaiheessa ihan päks poks äkkisesti. (Ei jännejousia)

En tee vaahterasta jännejousta ennen kuin joltakulta se onnistuu ja hän on ampunut sillä pari vuotta aktiivisesti. (300-700 laakia viikko). ja jos tällöin vaahterajännejousi on ehta peli, ryhdyn itse toimeen. Vastaavia ehtoja pelejä on jännejousina mulla saarnesta, marjakuusesta, jalavasta. Uskon että hyvä jännejousi tulee myös katajasta, tuomipihlajasta ja syreenistä kunhan THE yksilö löytyy. Vielä ei ole ihan löytynyt vaikka muutamia yrityksiä takana kustakin.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group