Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Kirvesvarren ohjeita

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Työkalut
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tumpelo



Joined: 29 Aug 2014
Posts: 2

PostPosted: 01.09.2014 04:26    Post subject: Kirvesvarren ohjeita Reply with quote

Löysin pienen opuksen vuodelta 1940 tuolta saunan ylisiltä olkien alta, ohessa pari kuvaa joista saattaa olla hyötyä teille jotka itse teette kirveeseen varsia, mikäli sattuu olemaan niin ettette ole tälläisiä ohjeita aiemmin nähneet.

Vuolukirves ketjussa ainakin näyttäisi olevan jonkinlaista keskustelua kirveisiin liittyen ja onhan jousen teossa hyvä kirves, hyvässä varressa, aivan erinomainen työkalu.

Itse en vielä osaa tuollaista vartta tehdä, kolme vartta olen vasta tehnyt ja kun nyt löysin nuo ohjeet, niin taidan tehdä neljännenkin, jos onnistuisi edes jotenkin sinneppäin, kättä pitää vielä paljon harjoittaa ennen kuin voi sanoa että osaisi tehdä.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 01.09.2014 04:50    Post subject: Reply with quote

Tästä ei ohje enää parane:

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=91.0
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 01.09.2014 04:51    Post subject: Reply with quote

Kiitos, hyvää kamaa!
Taidanpa itsekin taas ryhtyä varsihommiin.
Back to top
View user's profile Send private message
tumpelo



Joined: 29 Aug 2014
Posts: 2

PostPosted: 01.09.2014 08:58    Post subject: Reply with quote

Myös Wikikossa on jonkinsortin ohjetta:
http://wikikko.info/wiki/Kirveen_varttaminen

Tuo kotiverstaan ketju on tosiaan erinomainen, olen sitä useasti selannut ja useasti tulen selaamaan, kun aina siitä löytää uutta, tiedon määrä on niin suuri ettei sitä kykene omaksumaan muutamallakaan lukukerralla.

Tosin ei siitä tiedosta ole hyötyä jos käsi tekee tiedon sivu, mutta ehkä siitä se on että tietää mihin suuntaan sitä käden toimintaa pitää ohjata, jolloin voi jopa onnistua :)

Sitten kun käsi toimii kuinka aivo ajattelee, alkaa tiedosta se todellinen hyöty löytymään.

Huonosta kulmasta kuva tuosta keskentekoisesta pienimmästä varresta liitteenä, jota piti päästä tietenkin keskeneräisenä testaamaan. Varren mutka on paljon reilumpi kuin miltä se tuosta kulmasta näyttää, kantikkuutta pitää hieroa pois ja vähän muotoa löytää.

Tein tuon ennen kuin olin lukenut ohjeita, enkä nyt tiedä jatkaisiko loppuun vai aloittaisiko uuden, sillä tuo varsi on vähän liiankin pitkä veistoon ja terän silmä on liian heikossa kunnossa halkomiseen.

Viikon kuluttua tulisi tahkoon kivi, jolloin vasta teränkin saisi oikeisiin kulmiin, joten taidan odotella tuota hetkeä ennen suurempia liikkeitä.

Sitten kun on välineet tehty, voisi jousen tekoa alkaa, talven pimeinä iltoina ilmeisesti Smile
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 14.11.2014 06:53    Post subject: Reply with quote

Minulle on opetettu, että juurikin tuon kirjan kuvan mukaisessa kulmassa vartettu terä on "illossa" asennossa, so. liian takakenossa, varsinkin karsittaessa illo kirves vakava työturvallisuusriski, tätä on nimenomaan painotettu. Olen saanut neuvoni kirvestä aikoinaan metsätöissä käyttäneiltä (isäukolta enimmät). Pillkkeiden teossa ei ole niin tarkkaa, mutta karsittaessa varren tulisi myös ehdottomasti olla riittävän ohut että kestää paremmin eikä "lyö kynsille".
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 14.11.2014 06:55    Post subject: Reply with quote

...mutta varmasti hyvä kirja! Ja tumpelo, onnea kirveestä, erinomainen terän malli niin veistoon kuin pilkkomiseenkin.
Back to top
View user's profile Send private message
heiluri



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 211

PostPosted: 14.11.2014 19:30    Post subject: Reply with quote

Kiinniti minunkin huomiotani tuo terän hankala takakeno asento,samoin ponsi on aivan päin persettä,kun ponnen nuppi on yläpuolella ei varren päästä saa kunnollista otetta,nupin pitää olla voimakkaampi ala- kuin yläpuolelta,tuo takakassalle tehty varttaminen tekee kirveellä veistämisestä hankalaa ja lisäksi terä lipeää esimerkiksi oksiessa todella herkästi.
Minkä lie teoreetikon väsäämät ohjeet.
Teimme kerran metsäkoulussa pakkaspäiviä pitäessä (kelit olivat opettajille liian kylmiä) erään vanhan kirjasen ohjeiden mukaiset kirveenvarret,olivat kuulema osa jotain muinaista väikkäriä,eikä niillä kirveillä tee paskaakaan,ei karsi,ei halo eikä veistä,minulla on vielä tallessa "retkikirves"noilta parilta pakkaspäivältä eikä sillä viitsi edes kantoja naputella,ponsi lyö sormille.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 14.11.2014 21:39    Post subject: Reply with quote

Eiks Fiskars tutkinut ja tullut siihen tulokseen, että toi mutka lopussa ei ole hyödyllinen ominaisuus. Voisiko se perustua, että jossain hyvässä kirveessä on ollut sellainen, koska varsipuussa on ollut.

Olen itse hakannut halkoja sekä mutkallisella, että mutkattomalla varrella, enkä ole oikein huomannut eroa kumpaankaan suuntaan.

Retkikirves on toki tarkoitettu muuhunkin kuin pilkkomiseen ja uskoisiin että ainakaan siinä muussa mutka ei ole hyödyllinen. Tähän en ota kantaa, koska oma suosikkini veistokirveeksi on vesuri, josta koukku on rälläköity pois. Hukaria ja kukria en ole käyttänyt niin paljon että olisin saanu hyvän tuntuman.

Mietin vielä tota heppiä päässä vai mikä pommeli eikun ponsi se nyt on. Kun katsoin kuvaa, niin näin siinä oksanhangan. Alkuperäinen malli perustuu oksaan, koska paksun puun ohennus kirvesvarreksi on paljon hitaampaa, kuin melkein sopivan paksuisen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 14.11.2014 21:47    Post subject: Reply with quote

En oo kirveeseen koskaan tehnyt vartta, mutta vesuriin, haravaan, keppihevoseen, katuharjaan, petkeleeseen ja sauvalinkoon oon, niin ja sellaiseen avannonhakkausvälineeseen ´==xx===O jolla on hassu nimi, mitä en muista. Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 15.11.2014 07:19    Post subject: Reply with quote

heiluri wrote:
Kiinniti minunkin huomiotani tuo terän hankala takakeno asento,samoin ponsi on aivan päin persettä,kun ponnen nuppi on yläpuolella ei varren päästä saa kunnollista otetta,nupin pitää olla voimakkaampi ala- kuin yläpuolelta,tuo takakassalle tehty varttaminen tekee kirveellä veistämisestä hankalaa ja lisäksi terä lipeää esimerkiksi oksiessa todella herkästi.
Minkä lie teoreetikon väsäämät ohjeet.
Teimme kerran metsäkoulussa pakkaspäiviä pitäessä (kelit olivat opettajille liian kylmiä) erään vanhan kirjasen ohjeiden mukaiset kirveenvarret,olivat kuulema osa jotain muinaista väikkäriä,eikä niillä kirveillä tee paskaakaan,ei karsi,ei halo eikä veistä,minulla on vielä tallessa "retkikirves"noilta parilta pakkaspäivältä eikä sillä viitsi edes kantoja naputella,ponsi lyö sormille.


Jokseenkin samanlaisia aatoksia tuo kuva herätti Very Happy Tuosta nupista (eli "hepistä") isäukko sanoi, että se, onko sitä vai ei on makuasia, mutta varoitti siitä, ett'ei se jäisi liian suureksi. Se että ponsi lyö sormille, johtuu muuten siitä, että varteen on jäänyt liikaa puuta. Se ei anna periksi, ja riittävän kovaa lyödessä se rapsahtaa poikki aivan terän juuresta.
Back to top
View user's profile Send private message
heiluri



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 211

PostPosted: 15.11.2014 08:13    Post subject: Reply with quote

Ponnen muotoilu vaikuttaa siihen sormille lyöntiin,jos se on jyrkkä ja nojaa pikkusormeen se lyö sormille,paras ponnen muoto on sellainen että varsi pysyy löyhässä otteessa mutta ponsi ei muodosta varsinaista lerssiä.
Sen huomaa jopa kevyessä retkikirveessä puhumattakaan raskaammista työkaluista.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 16.11.2014 01:01    Post subject: Reply with quote

Niin joo, tuo on totta.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Työkalut All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group