View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 02:59 Post subject: Perinteinen Suomalainen varsijousi |
|
|
Aloitimme kollegan, Jarin, kanssa varsijousiprojektin. Valmistamme näitä kaksi kappaletta, tarkoituksena on päästä keväällä ampumaan.
Nojaamme raskaasti Suuressa Jousikirjassa julkaistuun Olavi Paaterin ja Martti Arkon artikkeliin "Perinteisen Suomalaisen varsijousen valmistus". Tietääksemme ainoat ohjeet mitä näistä vehkeistä on julkaistu.
Apua löytyy myös näistä mainioista Sireliuksen vuosisadan alussa piirtämistä kuvista. Eli näistä kuvista ja tunnelmista lähdetään, soitellen sotaan! |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:14 Post subject: |
|
|
Onnistuimme saamaan kaarten aihiot aseseppä & puukkoseppämestari Taisto Kuortilla, suuret kiitokset!. Ne ovat MS 416 jousiterästä, 8 x 50 x 860 mm. Aihiot olivat jyrsittu ohenemaan kaaren keskivaiheilta päihin 8 millistä 4 millimetriin.
Piirsin mitat ja leikkasin rälläkällä etuprofiiliin. 45 mm keskeltä, josta suora kavennus 27 mm päihin. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:18 Post subject: |
|
|
Tämän jälkeen alkoi nokkien muotoilu takomalla. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:25 Post subject: |
|
|
Tapit hitsaamalla kärkiin 12 mm pulteista. Sihtailua, taivuttelua ja kohdistamista.
Jousiteräs on hyvä kuumentaa väh. sataan asteeseen ennen hitsausta, vähentää kai lämpöelämisestä aiheutuvia vääntöjä. Hitsisaumakin hieman pehmenee hehkuttaessa. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:33 Post subject: |
|
|
Hiomisvaihe meinasi jäädä välistä! Homma sisälsi runsaasti toistuvaa mittailua työntömitalla. Tämä ei ollut kivaa, mutta parhaamme yritimme. Kaaret ovat juuri niin symmetriset kuin mitä onnistuimme tekemään. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:35 Post subject: |
|
|
Sitten nokkien muotoilua... |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 29.12.2014 03:36 Post subject: |
|
|
Olis sentään ny vaan takonunne tapit.. Ihme aidan alittalua toi tollane hitsailu
Muistakaa takoa se kaari elliptiseksi ennen virittelyä tai tulee helvetin ohut lapainen ja nuolet vinkoisit minne sattuu. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:40 Post subject: |
|
|
Kaarten sivuprofiilin muotoilu. Käytimme pellistä leikattua sapluunaa symmetrisyyden varmistamiseksi. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 03:45 Post subject: |
|
|
Valmiit muodot. Tämän jälkeen kaaret menevät vuoden vaihteen jälkeen karkaistaviksi sekä päästettäviksi Vallilan takomoon. Tämä vaihe vaatii jo ammattitaitoa, sekä isoja uuneja. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 05:37 Post subject: |
|
|
Tässä sitten joksikin aikaa muuta puuhaa kaarten karkaisua odotellessa.
Virepyörät tehdään hirvesarven tyvikruunuista. Perinnemalliseen pellavajänteeseen pyörän halkaisijan tulisi olla noin 45 mm, siihen tarvitaan iso hirvi. Lisäksi tukin ylä- sekä alapuolelle tarvitaan runsaasti lapiosarvista leikattuja sarvilevyjä.
Onneksi on olemassa Ilkka Seikku, joka lähetti kohtuuhintaan laatikollisen kaikennäköistä hauskaa sarvirompetta, kiitokset vielä! |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 05:52 Post subject: |
|
|
M.Reinikainen wrote: | Olis sentään ny vaan takonunne tapit.. Ihme aidan alittalua toi tollane hitsailu  |
Sori Mikke, onhan se kyllä vähän noloa! Nämä ekat tehdään vielä varmuuden vuoksi Jousikirjan ohjeen mukaan. Ensi kerralla varmasti taotaan!
Olisiko sinulla muuten lainata vähän järeämpää paunamittaria?  |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 29.12.2014 06:00 Post subject: |
|
|
On mulla toi 220lb asti yltävä.
Toni Turunen karkaisi ensimmäisen omansa autonjousi karkaisumossa. Tekevät siellä myös rasitus testejä joista kyllä selviää monenko kilan vastus kaarestasi löytyy.
Löytyykö itseltäsi jo sitä kruunu sarvea?
Mulla on muutama, mutta mu pitää ensin vähän viilailla niitä jotta näkee onko niissä halkeamia. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 07:47 Post subject: |
|
|
Haa, mainiota! Arvelisin että 220 paunaa kyllä riittäisi. Jos menee yli, niin sittenhän tietää edes sen verran
Vallilan Takomossa tekevät myös lehtijousia. Rasitustesteistä ei ollut puhetta, mutta kaaret pitäisi jotekin niputtaa toisiinsa jotteivat väänny karkaisussa. Ajattelin väsätä lattaraidoista jonkinlaisen halsterin. Koeponnistukset pitänee tehdä itse. Paunamäärän lisäksi kiinnostaa mm. turvallinen tai muuten järkevä vetopituus n
Meillä on nyt kaksi paksua tyvipalaa. Toinen on aivan umpiluuta, mutta toisessa on pienen kolikon verran hohkaa keskellä. Vähän pelottaa käyttää sellaista kun voimat ovat ilmeisen suuret. Jos sinulta löytyisi sopivaa kruununjuurta, olisimme äärimmäisen otettuja! |
|
Back to top |
|
 |
Kuhmon Ahma

Joined: 19 Feb 2012 Posts: 550 Location: syrjäkylä
|
Posted: 29.12.2014 08:41 Post subject: |
|
|
Kuhmossa aseseppä Immosen pajan seinällä on autenttisen näköinen jalkajousi. En tiedä kuitenkaan miten laukaisukoneisto on tehty. Käykäähän vilkaisemassa jos sillä suunnalla liikutte  _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
 |
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 29.12.2014 09:19 Post subject: |
|
|
Erittäin mielenkiintoinen projekti!!!
Hieman sielua tosin riipii ja yöunia häiritsee se että ilkeätte tehdä "perinteisen suomalaisen jalkajousen" loisteputkivalojen varassa - käyntikin olisi varmasti parempi jos tekisitte jalkajouset rasvalamppujen ja päreiden valossa jos päivänvalo ei riitä...
No ei vaiskaan, seuraan hommaa mielenkiinnolla!!! _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 10:29 Post subject: |
|
|
Putkivalot ovat tosiaan melkein vielä nolompia kuin hitsaaminen, kylläpä hävettää. Ensikerralla kolhitaan vain hiilloksen loimussa! Tämän otsikoksi pitäisi vaihtaa: " Nykyaikana valmistettu perinteinen suomalainen varsijousi". |
|
Back to top |
|
 |
J Menna

Joined: 21 Feb 2008 Posts: 1742 Location: Rajamäki
|
Posted: 29.12.2014 12:21 Post subject: |
|
|
Hyvää tiedossa. Juri ku ryhtyy ni tuskin kusee. Komeita muuten nuo Sireliuksen piirrokset. Huomiona että tukki on yllättävän keveän näköinen.
Itaalian reisulla monessa myymälässä myytiin turistikrääsänänä jalkajousiakin. Ihan pikkupistooleista tykkeihin. Matkamuistokrääsää silti vaikka vaikuttivatkin toimivilta. Laitoin valmistajan tehtaan nimen muistiin. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 13:31 Post subject: |
|
|
Kiitos! Sireliuksen piirrokset vaikuttavat erittäin tarkoilta. Tukin pituus tuntuu olevan aina sama kuin kaaren. Vetopituuden suhteesta en ole vielä päässyt selvyyteen, mutta näyttäisi olevan lähellä 20 sentin hujakoilla joka jousessa. Jokin nyrkkisääntö varmaan oli käytössä. Nykyaikainen jousiteräs varmaankin mahdollistaisi pidempiä vetopituuksia kuin autenttiset mellon raudan ja kovan teräksen ahjohitsatut laminaatit. Oli kyllä huikeaa sepäntyötä siihen aikaan!!! Katsotaan nyt mitä tästä tulee... |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.12.2014 13:34 Post subject: |
|
|
Kaaret ovat aika painavia. Uskoisin että on montakin hyvää syytä tehdä tukista mahdollisimman kevyt. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 26.01.2015 04:49 Post subject: |
|
|
No niin, homma jatkuu! Kaarien karkaisu ja päästö.
Toimenpiteen suoritti asiantunteva seppä Jarkko Kotakorpi, Vallilan Takomossa.
Vaarana on että kun hehkuva teräs pulautetaan kylmään veteen, se voi vääntyä. Tämän vuoksi hitsasin kaaret kärjistä yhteen lattaraudan kappaleiden avulla, seppä lisäsi vielä klemmarin keskemmälle pitämään pakettia kuosissaan. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 26.01.2015 05:25 Post subject: |
|
|
Tässä kohdassa projekti voi joko ottaa askeleen eteenpäin, tai sitten valtavan harppauksen taaksepäin.
Paketti helvetin esikartanoon 940° asteeseen noin varttitunniksi. Sitten punahehkuinen rauta vesialtaaseen, sähinää ja vesihöyryä! Yritin ottaa videota, mutta hermostuksissani sähläsin koko jutun.
Kaikki meni kuitenkin hyvin, kaaret säilyivät ehjinä ja muodossaan. Lopuksi lasinkovat kaaret laitettiin päästöuuniin sitkistymään. 430° astetta, kaksi tuntia. Proseduuri on sama kuin ajoneuvojen lehtijousille. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 26.01.2015 05:28 Post subject: |
|
|
Vielä kuva helpottuneesta ilmeestäni. Päästöuuni vasemmalla takanani. |
|
Back to top |
|
 |
J Menna

Joined: 21 Feb 2008 Posts: 1742 Location: Rajamäki
|
Posted: 26.01.2015 11:06 Post subject: |
|
|
Nastaa menoa. Jalkajousen tekoon tarvii / saa olla puitteet jo vähän reilummat kuin höyläpenkki ja pari käsityökalua. Hyvä henki tekemisessä. |
|
Back to top |
|
 |
Jakke
Joined: 16 May 2008 Posts: 236 Location: Espoo
|
Posted: 26.01.2015 23:20 Post subject: |
|
|
Juri,
Tätä projektia on mukava seurata, kiitos. Onko käsitystä, paljonko tulee paunoja?
Jakke Lehtinen |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 26.01.2015 23:37 Post subject: |
|
|
Kiitos vaan!
Jäykiltä tuntuvat, muuta en vielä osaa sanoa. Käsivoimin en saa taipumaan. Toiveet ovat jossain 150 paunan hujakoilla. Tarkemmin selviää kun Miken paunamittari saapuu. Jännekorkeudesta tai vetopituudesta ei vielä ole kuin harmaa aavistus. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 27.01.2015 00:48 Post subject: |
|
|
Noilla materiaali vahvuuksillä voisin epäillä paunojen kohoavan 25cm vedon kohdilla jo noin 160lb. Jos vetoa on lopussa noin 32-35cm niin en ihmettelisi yhtään 250lb tulosta. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 27.01.2015 07:27 Post subject: |
|
|
Nyt kun Teemulla on yksi varsijousenkaarimestari niin sieltähän voi tilata moisen ...  _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
 |
Andes

Joined: 09 Jan 2011 Posts: 228 Location: Rovaniemi
|
Posted: 30.01.2015 08:07 Post subject: |
|
|
Iskupituushan on melko lyhyt n. 15cm, niin kyllä siitä olis hyvä joku 300 paunaa irrota. Ihan vaan mututuntumana aateltuna, jos ottaa vertailukohdaks vaikkapa oman tehastekosen vastakaaren jossa 175paunaa 27cm:n iskupituudella ja materiaali kuitenkin terästä kevyempää painemuovattua lasikuitua ja nuoletkin kevyempiä..
Mutta mielenkiintonen projekti, tehä mahollisimman autenttinen alkuperästä vastaava luulyötteineen ja koristekaiverruksineen, vaikkei paunamäärät ihan alkuperäsien tykkien tasolle ehkä yltäiskään, saa nähä. On pelkästään jo seinälläkin koristeena muotokieleltään niin kaunis näky, että kyllä siinä silmiä lepuuttaa ja antaa ajatuksien virrata vuosisatojen taa..
Paljonko on tullu rojekti kustantamaan? Mielenkiintosta olis joskus tehä vastaava, mutta ei ole löytyny kunnon jytäkkää kaarta myynnistä noista euroopan nettiputiikeista, jotain 120 paunasta ritsaa vaan. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 30.01.2015 09:23 Post subject: |
|
|
Kattotaan ny millanen tulee... 85 euroa/nassu on yhteensä mennyt tähän mennessä. Eipä taida kovin paljoa lisäkustannuksia enää tulla, materiaalit ovat aika lailla kasassa. Auttaa kyllä kovasti kun on mahdollisuudet työstää itse suurin osa raakatavarasta asti. Aikaa kyllä menee, keväällä olisi tarkoitus päästä ampumaan.
Tässä ensimmäinen yritys etsiä mahdollista jännekorkeutta ja jänteen pituutta. Homma keskeytyi kun viritys(jänne)vaijerin lukko petti. Ensi kerralla taidan laittaa kaksi lukkoa peräkkäin. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 30.01.2015 09:26 Post subject: |
|
|
Jee, paunamittari tuli!
Tälläisellä virityksellä yritetään ensi kerralla. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 31.01.2015 09:20 Post subject: |
|
|
Oletetulla (eli hatusta revityllä) 9 cm jännekorkeudella 190 paunaa/86,5 kg. Pitkällä jänteellä.
Kenties jännekorkeus voisi olla matalampikin? Kenties Miken mittari ei aivan riitä? Kenties virityspukki voisi olla pidempi? Kenties... |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 31.01.2015 10:03 Post subject: |
|
|
Kärjet ovat tässä siis liikkuneet 5 cm lepotilasta laskien. Ei ehkä tule ihan lelua... |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 31.01.2015 10:29 Post subject: |
|
|
Jos laitan suorallle jouselle löysän jänteen ja vedän samaan pisteeseen kuin 6 tuumaa esi viritettyä jousta niin ensimmäinen on aina jäykempi
Ei paljoa mutta jonkin verran.
Ajattelinkin että saattaa mittarista lukemat jäädä vähän keskun
Olisko toinen saman lainen mittari avuksi niin tulee kahden mittarin voimat??
Ota nyt silti uus mitta kun saat kaaren ansin vireeseen.
Yksi kosti on vain asettaa mittarin viisaria noin 50 kiloa taaksepäin ja ottaa uusi lukema jojon lisäät tuo aloitus kilo määrän?
Olen itse vetänyt tuon mittarin noin 30 kiloa pidemmälle kuin viisarit antaa myöden. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 31.01.2015 22:35 Post subject: |
|
|
Tätä pusaamista seuraa mielellään...  _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 19.02.2015 05:41 Post subject: |
|
|
Projekti liikahti taas askeleen eteenpäin. On uusi virityspukki, uusi viritysjänne sekä uusi paunamittari. Parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen saatiin tuurilla ja arvaamalla melko sopivan mittainen koejänne. B-50 Dacronia, 82 säiettä. Jännekorkeus on kuvassa 5 cm.
Pikkasen arveluttaa että tuliko laitettua liikaa vastakäyrää kärkiin. Laukaisussa kun jänne lyö vähän sivuviistossa kaarta päin, niin se voi vaikka nuljahtaa toiselle puolelle kärkikaaren yli ja jatkaa matkaansa lähimmän kuusen latvaan. Näkee sitten... |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 19.02.2015 05:53 Post subject: |
|
|
Sitten seuraa jännittäviä hetkiä, kirjaimellisesti!
Todellinen vetopituus saadaan lisäämällä viivoittimen lukemaan 6.
20 cm - 158#
24 cm - 202#
28 cm - 250# |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 19.02.2015 06:00 Post subject: |
|
|
Tässä kohdassa meni jo pupu housuun. En ollut varma kestääkö jänne tai pukki enempää, joten en kiskonut enempää. Jostain näiltä väleiltä luulisi löytyvän se lopullinen vetopituus.
33 cm - 302#. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 19.02.2015 09:07 Post subject: |
|
|
Reippaasti isompi jänneväli. Joku 10-12cm olis hyvä. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 19.02.2015 20:23 Post subject: |
|
|
Upea!
Ja onneksi olkoon tämän foorumin paunaennätyksestä! Lieneekö kukaan esittänyt edes 200 paunan lukemia; nyt mentiin yli 300 paunan! Mittari näyttää laadukkaalta, onko tuo peräti 300 kiloon asti, vai näenkö väärin luvun mittarin kyljessä?
Kyllä jänne kestää, sentään 82 säiettä. Mutta kuinka paljon tuollainen jousi kestää vetoa? Äkillinen hajoaminen täydessä vedossa ei ole välttämättä terveellistä.
Onko tuo 300 paunaa lopullinen jäykkyys? Tuleeko tuohon joku virityskoneisto? Muuten voi olla välilevyt vaarassa... |
|
Back to top |
|
 |
J Menna

Joined: 21 Feb 2008 Posts: 1742 Location: Rajamäki
|
Posted: 19.02.2015 21:58 Post subject: |
|
|
Joo välilevyt vaarassa. Koneiston vai ampujan selän?
Nyt on Härre Gyyd tykki eikä mikään pikkuritsa. Tää on kai jousien panssarivaunu. Mietin itekki että miten koneisto kestää tuollaisen 300 paunan vireessä olemisen ja siitä tuhansien laakien laukaisujen jatkuvan toiston. Pehmeähän laukaisusta tuskin koneistolle tullee. Noin 150 kilon vapautuminen varmaan aiheuttanee jo rekyyliä tukkiinkin.
Tämä on kiinnostavaa.
Joku sulttaani otti ja kuoli kun Ottomaani jousensa räjähti poikki ja silmille. Ensi laukaukset teen kuitenkin mieluummin Ottomaanijousella (itsetehdyllä) kuin tuolla Jurin monsterilla. Toki Jurikin omatekemäänsä luottaa. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 20.02.2015 00:03 Post subject: |
|
|
Tuomo: On näitä yli 250 ja jopa 400 paunan teräskaaria suomessä muutamia. Toni Turusen opinnäyte jalkajousessa oli muistaakseni kutakuinkin sama lukea? ja sillä on ammuttu kuralan pellolla niin pituuta kuin kilpaulussa turun linnan pihalla. Flemming Mikolla on muistaakseni tuo yli 400 jerkkunen pajalla jossain mikäli oikein muistan. Itselläni on kaksi taonta vaiheessa ja yksi ollut jo vireellä mutta joutui uudestaan ahjoon hieno mekanismin takia..
Mutta juu. Kun en noista aikaisemmista viesteistä (enenn vuotta 2008)täällä tiedä niin luultavasti Jurin jousi on ensimmäinen josta tänne on kuvi julkaistu.
http://163.172.176.180/perinnejousi.utbl.net/keskustelu/viewtopic.php?t=892
Kuva Tonin jousesta _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Varjaagi
Joined: 08 Apr 2011 Posts: 383 Location: Varjakka
|
Posted: 20.02.2015 00:52 Post subject: |
|
|
Näyttää hyvält... ei kun siis helevetin hienolta!!!!!! _________________ Aboriginaali varjaagi... |
|
Back to top |
|
 |
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 20.02.2015 02:41 Post subject: |
|
|
Hienoa rojektia, tosiaan! Vikassa kuvassa vetopituus on jo 33 cm eli roimasti yli suomalaiskansallisten (ja kansainvälisten) teräskaaristen varsijousten. Onko tarkoitus tehdä siis perinnemateriaaleista jousi, jonka vetopituus vastaa lähinnä moderneja kaupallisia rekurvivarsijousia, a la Barnett ja nykyisin myös Excalibur?
Ruotsissa kuoli aikoinaan eräs historiaharrastaja teräskaarisen varsijousen katkettua täydessä vedossa ja kaaren irtopään iskeydyttyä ampujan päähän. Tämän seurauksena siellä ei ole luvallista osallistua mihinkään julkisiin perinneammuntoihin teräskaarisella jousella ilman jousen selkään kiinnitettyä, helvetin rumaa mutta oikeasti pelastavaa turvahihnasysteemiä. |
|
Back to top |
|
 |
Kuhmon Ahma

Joined: 19 Feb 2012 Posts: 550 Location: syrjäkylä
|
Posted: 20.02.2015 02:54 Post subject: |
|
|
Varjaagi wrote: | Näyttää hyvält... ei kun siis helevetin hienolta!!!!!! |
Komppaan 101 prosenttisesti! _________________ Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet.. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.02.2015 03:04 Post subject: |
|
|
Kiitos paljon!
Luulen että jännekorkeuden olisi hyvä olla niin matala kuin mahdollista. Se ainakin vähentää jänteen kulumista ja venymistä, tekee säädön ja vaihdon helpommaksi sekä antaa pidemmän potkun vasamalle. Jänteen tulisi kuulemma lepoasennossa juuri ja juuri koskettaa tukkia vasten. Liian matala jännekorkeus on sitten varmaan sellainen jossa kaari tulee liian jyrkkään kulmaan tukkiin nähden. Mikä sitten on liian jyrkkä kulma ja mikä ei? Siinä on vielä ihmettelemistä, nyt taitaa jännekorkeus tosiaan olla liian matala. Nokkitappeja ainakin kannattaisi vielä lyhentää jotta jänteen saisi helpommin päälle.
Tuomo, mittarin näyttää 300 kg asti. Laadukkaalta tosiaan vaikuttaa vaikka onkin Biltemasta, maksoi 50 ?. Viritykseen tarvitaan vyöstä riippuva vekaratalja, käsivoimin ei todellakaan onnistu.
300 paunaa on mukavan pyöreä luku, enkä uskalla vetää paljoa pidemmälle. Vetopituudesta tulisi kylläkin aika paljon noita Sireliuksen kuvia pidempi, eikä kapine olisi niin autenttinen. Eipä tuollainen moderni jousiteräs muutenkaan ole entisaikojen seppien mestariteoksia vastaava, joten pakkohan se on jokin kompromissi hyväksyä.
Toni Turusen jousi näyttää todella hienolta, kiitos Mikke kuvasta! |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.02.2015 03:09 Post subject: |
|
|
Juha, vastatakseni jossain toisessa aiheessa esittämääsi kysymykseen. Tätä todella voisi tarvittaessa tilleröidä rälläkällä. Teräs on päästetty 430° asteeseen, joten karkaisu ei kärsi ellei kuummenna sen yli. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.02.2015 03:12 Post subject: |
|
|
Tuukka, niinpä! Tämä on oikeasti hyvä kysymys... |
|
Back to top |
|
 |
Andes

Joined: 09 Jan 2011 Posts: 228 Location: Rovaniemi
|
Posted: 21.02.2015 06:56 Post subject: |
|
|
Malttamattomana aihetta kyttäilly, millonka ilmaantuu uutta päivitystä, tulihan sitä viimein
Eihän tuosta ihan lussu kaari oo näemmä tulossa. Tosin originaalista vetopituudesta joutuu kait jonkun verran tinkimään, että saa riittävästi potkua. Ite päätysin siihen 250paunan kompromissiin..
Mietinki tuossa onko niitä museokaarien mittoja mittailtu, että vois vähän arvioida niiden jäykkyyttä tuohon kaareen verraten, niin löytyhän tuolta toisesta säikeestä infoa. Vaikuttas että aika paljon paksumpia on olleet ennen, eli saavuttettu varmaan se 300paunaa hyvinki jo puolta lyhyemmällä vedolla mitä tuossa Jurin kaaressa:
Juri wrote: | Aihiot olivat jyrsittu ohenemaan kaaren keskivaiheilta päihin 8 millistä 4 millimetriin.
Piirsin mitat ja leikkasin rälläkällä etuprofiiliin. 45 mm keskeltä, josta suora kavennus 27 mm päihin. |
Mangrove wrote: | Mittailin valokuvista tunnettujen kiintopisteiden perusteella Kansallismuseon perusnäyttelyn kahden eri varsijousen kaarien mittoja. Toisessa kerroksessa olevan pohjois-savolaisen teräskaaren paksuudeksi keskellä sain 17 mm, puolivälissä kaarta 15 mm ja sakaran alussa 10 mm. Vastaavasti samat lukemat asehuoneen varsijouselle ovat 15 mm, 13 mm ja 11 mm. Koska suomalaisissa varsijousissa kaaren leveys on noin 80-90 cm, jokaista keskeltä kärkea kohden edettyä kymmentä senttimetriä kohden kaaren paksuudesta häviää kaksi millimetriä.
|
|
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 21.02.2015 07:48 Post subject: |
|
|
Andes, voi olla aika vaikea verrata koska kaaret tehtiin ennenvanhaan aivan eri tekniikalla. Seppä takoi ja ahjohitsasi vatsan kovasta teräksestä ja selän mellosta raudasta. Kyseessä oli siis kahden metallin mestarillinen laminaatti. Pehmeä rauta selässä suojeli kaarta katkeamiselta, karkaistu teräs taas hoiti vatsapuolella ponnahdusvoiman. Tämä kaari taas on tehty yhdestä kangesta nykyaikaista huipputeknistä seostettua jousiterästä. On selvää etteivät vanhat laminoidut kaaret kestäneet mukisematta yhtä pitkiä vetopituuksia kuin nykyiset. Tämän vuoksi veto oli lyhyt mutta kaaret järeitä. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 21.02.2015 14:19 Post subject: |
|
|
Tuo Toni Turusen kaari on nimen omaan taottu yhteen kahdesta eri aineesta. Jos ennyt ihan väärin muista niin selkä on meltoa, keskellä on terästä ja vatsaassakin on meltoa. Tällaisen kaaren mestari on myöskin tehnyt mutta nyt juuri en muista onko kyseinen teräs tässä vai toisessa. Muistaakseni Toni teki kolme kaarva joista kaksi laminoituja, Yksi selkä melta ja vatsa hiiliterästä ja toinen missä molemmat sivut meltoa ja keskellä hiiliteräs.
Tämä opinnäyte työ on sitten myös kokonaan taottu tilleriin eikä mitään hiomisia rälläkälla tai muilla välineillä ole suoritettu Taottiinhan ne ennenkin kokonaan muotoon ja vasta sitten otettiin pelkästään pinta kiiltäväksi. Ei muuta. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
|