Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sireenit ulvoo, seireenit laulaa entä syreeni...?

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 25.01.2015 10:04    Post subject: Sireenit ulvoo, seireenit laulaa entä syreeni...? Reply with quote

Hei täältä lyhyiden jousten recurvitehtaalta.

Siitä lähtien kun Tuukka Kumpulainen totesi syreenin yhdeksi parhaista jousipuista olen etsinyt omaani.
Tuomolla on komea pistoolikahvainen luonnesyreenijousi jo matkalla MM-kisoihin. Senkään valmistus ei ole ollut ongelmatonta...
Minulla ei vieläkään ensimäistäkään kunnollista viiden jousenvääntövuoden jälkeen.

On toki helpompaa tehdä jousi profiloimatta tai ilman rekurveja. (tipien taivutuksia). Olen kuitenkin päättänyt että teen näitä rekurviprofiloituja jousia vaikka juuri syreenistä ei niitä meinaa tulla sitten millään. Vuodesta 2009 olen kaatanut ehkä 35-40 syreeniaihiota, jotka kuoresta päätelleen ovat kierteettomiä ja riittävän paksuja, suoria, etc. jouseksi.
No sitten on lustojen oltava tarpeeksi paksut ja joskus kuoren alta paljastuu ikäviä pahkoja tai muita ongelmia, jotka ohjaavat palikan uuniin. Oksia ei saa osua ainakaan rekurvien kohdille eikä mielellään muuallekkaan kun tekeillä on nimenomaan jännevahvisteinen rekurvijousi. Mieluiten klassisella sivuprofiililla. Semmonen pohjoisten tasankojen tykki.

Tässä settiä kolmelta viime vuodelta.

Ylimmät kaksi ovat viime lokakuulta. Sitten on pari vuodelta 13 ja alin taitaa olla 12 vuosikertaa.
No joo, yksi on ilman rekurveja, mutta ei siitäkään taida tulla...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 25.01.2015 10:09    Post subject: Reply with quote

Etuprofiilit näyttävät tältä. Ja nyt heti näkee että ei alimmasta lyhentämättä tule linjakasta jousta. Ei.
Syreenin kierteelle vetäminen jatkuu pitkään. Nyt mulla on ollu muotissa nämä viimeiset (ylimmät 2) noin kolme kuukautta. Katotaan riittääkö...
Kierteelle veto kuitenkin varmasti jatkuu vielä - sen olen huomannut. Myös pitkittäislinjat muuttuvat - tulee kuperuutta, kourua jne vaikka sahatessa ne oli ihan suorat.
onneksi olen jättänyt uusimpiin vähän enempi työvaraa joka sekin varmasti hupenee kun kiertyminen jatkuu.

Aion kuitenkin selättää (ja selystää!) ainakin yhden syreenin. Ja se on nyt jo aika lähellä.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 25.01.2015 10:13    Post subject: Reply with quote

Näin ne kieroutuu. Näitä on ollu pari tusinaa...

Olen siis muotittanut nämä tuoreina. Ehkä pitäis antaa puolikkaan staavin kuivua vuosi -pari ja sitten kastella-höyryttää päät. On vaan aika vaivalloista höyryttää toi keskikohta b-profiilille niin että pysyis sitte ehjänä.
Olen valinnut ehkä jousimallin joka ei vain sovellu syreenille.

mutta...

Nyt kuitenkin toiveikkaana jänneselystämään syreeniä!!!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 30.01.2015 06:36    Post subject: Reply with quote

Raspasin ton toiseksi ylimmän mittoihin silleen että lavat täsmäsivät lev/paks. 0,2mm tarkkuudella toisiinsa.
Rykäsin yhdestä epäonnisesta jännevaahterasta (se outo lustomurtuma vaahterajänne) jänteet irti liottamalla ja liimasin ne syreeniin.
Olen aiemminkin liotellut jänteitä irti ja liimannut sitte ne uuteen. Olen vaan purkanut koko pakan aina ihan alkutekijöihinsä ja liimannut sitten uudelleen. Nyt liimasin koko kakkuna kun jousien mitat täsmäsivät toisiinsa muutoin. Tai oikeastaan tein syreenistä sellaisen että ne täsmäsi.

Hankaniemihän on tätä tehnyt jo. Pitää vaan ottaa jousi likoamasta ajoissa, ettei koko jäännekerros ole jo ihan taikinaa. Tuollainen jännekeros irtosi 28 tunnin liotuksella just sopivasti. Oli revittävä kovaa, ja paketti oli tiiviisti kasassa.

Laitoin sitten vielä punoksen päälle että tulis tiivis setti. Tuli. Punoksen poistin seuraavana aamuna ja se lähti aika nätisti. Sitten liimasin hieman lisäjänteitä kohtaan joka mielestäni sitä kaipasi. Parina päivänä sitten olen hionut pinnan ja liimannut kuumalla, jotta tulis pylpyrä sileä jänneselkä. Samalla olen hieman kiristellyt vastapinnelankaa. On näitä puuhia aikuisella.

Kiinnostaa kovasti että millainen on ominaisuuksiltaan sitten tämä syreeni jännejousena. Ampumaan päässee maalis-huhtikuun taitteessa.

Ja sehän on pirua se, etä jos tämä on huono tai sitten ihan dimangi, niin se on vain tämän jousen ominaisuus. Se ei vielä kovinkaan kattavaa kuvaa syreeneistä jännejousina. Mutta onhan alku ainakin ja viisastava vaikutus on enempi kuin ei jännesyreeniä laisinkaan.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 01.02.2015 07:57    Post subject: Reply with quote

Syreeni voi kyllä toimia hyvin jännejousessa, vaikka se aika painavaa tavaraa onkin. Puristuslujuutta löytyy aivan eri tavalla kuin vaikkapa tuomipihlajassa, johon tulee helposti puristusmurtumia. Toisaalta, minulla on kaikki syreenijouset (tosin vain 6-7 kappaletta, kaikki ohutlustoisia) hajonneet selästä, aina on joku säle noussut. Se ei ole fataalia, vaan jousi käyttäytyy ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Edes tilleri ei välttämättä muutu.

Syreenikisajousesta meni taas selkä viime viikolla, ties kuinka monennen kerran (lähestytään jo kymmentä), mutta tilleri ei ole muuttunut yhtään. Punosta vaan päälle ja hyvin toimii.Heitto on tosin vähän hidastunut.

Hyvä jousi voisi tulla laminoimalla tuomipihlajaselkä syreenivatsaan!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 01.02.2015 08:59    Post subject: Reply with quote

Nyt on kyllä jännän näköinen paketti, koska saa avata?
Ei voi kuin toivottaa paljon onnea vaan!
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 01.02.2015 21:49    Post subject: Reply with quote

Kuule Juri. Oonhan tätä oottanu että löydän "sen" syreenin mut... Jos jännyydestä puhutaan ni tää on ihan diibadaaba projekti verrattuna tohon sun jalkajousijuttuun. Se on nastan näkönen projektsoni. Mietin että tilleröidäänkö sitä kaarta rälläkällä? Jos millään muullaakaan? Aika cool, kun kipunat lentää tillerivaiheessa. Heh.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 02.02.2015 07:13    Post subject: Reply with quote

Pinta näyttää tältä. Jätti se narupunos ihan pienet painaumat.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 02.02.2015 07:13    Post subject: Reply with quote

Koko tykki tälleen pinteessä hieman.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 06.02.2015 00:32    Post subject: Reply with quote

Hyvältähän tuo näyttää. Pienet painaumat jänteessä tuskin mitään haittaavat, on vaan taiteellisemman ja arvoituksellisemman näköinen. Kankaasta revityt suikaleet tai muu vastaava sidontanauha ei jätä tuollaisia jälkiä ja on nopeampi kiertääkin kuin naru. Suosittelen sitä.

En ole tehnyt yhtään jännejousta syreenistä, mutta kieltämättä haastava materiaali yksipuisenakin. Muutama on mennyt poikki ilman mitään hyvää syytä. Vuonna 2009 tekemäni B-profiilinen yksipuinen syreeni on kestänyt, vaikka en asettanut siihen aikoinaan suuria toiveita. Ko. puu ei ole ideaali, oksaa löytyy ja se on tehty pienestä puusta, joten selkä on hyvinkin kupera. Kuuden vuoden jälkeen uskaltaa ehkä jo ajatella, että kyllä siitä jousi taisi tulla.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 06.02.2015 07:29    Post subject: Reply with quote

No ni, jo on ropellilla syreenin nokit... Toki eri suuntiin, eli se saattaa pelata ilman rekurvien lyhentämistä. Katotaan asiaa maaliskuussa.
Tuo jänteiden liimailu kostutti puuta ilmeiseti sen verran että se intoutui taas "uuten jengaan". On se vaikea puu/puska.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 27.02.2015 23:51    Post subject: Reply with quote

Ei tule syreeniistä rekurvijännejousta ei.

Puu/pensas saattaa olla soveltuva jonkinlaisiin jousiin, mutta kyllä nämä rekurvijännejousi kokeilut saa nyt syreenin osalta riittää.

Aika uskomatonta: 2 kk muotissa viileämmässä tilassa ja kuukausi lämpösessä. Ja palikka oli jo perin ohut. Kun selystin ei kierrettä ollut yhtään ja palikka tuntui niin työstöön kuin näppiinkin kuivalta.
Johtuuko kiertyminen sitten jänteiden vetävästä vaikutuksesta vai liiman puuta kosteuttavasta, on minulle aika sama. Pitää kai tyytyä siihen tosiasiaan että ei syreenistä tällaista saa.
Pitää kai kokeilla "vaan b-jousta". Josko sellannen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 28.02.2015 01:31    Post subject: Reply with quote

No on siinä kierrettä!

Minulla on tuomipihlajajousi tulossa, jossa on vähän samaa vikaa. Vaikka kuivattu on, niin kiertyminen vain jatkuu. Pitäisi kai olla todella pitkään muotissa kuivumassa, mielellään vielä vähän vastakkaiseen suuntaan väännettynä.

Tai sitten on vain parempi vältellä kierteisiä aihioita.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 28.02.2015 03:43    Post subject: Reply with quote

Tämän vuoksi vastakaarijouset eivät ole olleet erityisen suosittuja, yksipuisina jännevahvisteisina versioina. Aasialaiset komposiitit ovat tietysti eri juttu.
Back to top
View user's profile Send private message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 28.02.2015 13:56    Post subject: Reply with quote

Tarvitset selvästi paremmat syneenit.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group