Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sulitus - shield vai parabolic

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Nuolet
View previous topic :: View next topic  

Sulitus - shield vai parabolic
Shield
14%
 14%  [ 2 ]
Parabolic
21%
 21%  [ 3 ]
Joku muu
42%
 42%  [ 6 ]
Ei väliä
21%
 21%  [ 3 ]
Total Votes : 14

Author Message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 09.05.2015 20:30    Post subject: Sulitus - shield vai parabolic Reply with quote

Kumpi sulan muoto on parempi? Shield vai parabolic?

Yleinen konsesus tuntuu olevan, että shield-muoto näyttää paremmalta mutta parabolic-muoto on hiljaisempi.

Kyseessä on siis valmiiksi leikatut, kaupasta saatavat sulkamallit. Kuvassa ylhäällä shield ja alhaalla parabolic.

Eli kumman sulkamuodon valitsisit omiin nuoliisi, shield, parabolic vai joku muu, vai eikö asialla ole mitään väliä?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 09.05.2015 22:11    Post subject: Reply with quote

Joku muu on vastaukseni. Jäljittelen mieluusti muutamia Pohjois Amerikan sulitusmuotoja ja mittoja.
Toki olen Mukkanuolesta ostanut valmiiksi sulitetut nuolet ja ne on sitten sellaset.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 10.05.2015 00:50    Post subject: Reply with quote

No niinhän minä vähän arvelinkin.

Olkoot siis kysymyksenasettelu, että kumpi on "parempi"?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 10.05.2015 01:48    Post subject: Reply with quote

Itse kun en omissani käytä kumpaakaan, mutta ostan silti valmiiksi leikattuja parabolic sulkia lähikaupasta myyntijousen nuoliin lähes poikkeuksetta.

Selvemmät pituus ja korkes erot jakaisivat vastaus enemmän, mutta kun tässä on niin pieni ero toisiinsa nähden niin ei siihen jää kuin estetiikka sekä oma pervomieltymys.

Omani kun ovat varmaankin koko foorumin pisimmät ja isoimmat.
On mulla silti noita pieniäkin Smile

Kuvan pisin sulitus on 23cm.
Pisin tekemäni on Kiinalais tyylinen jossa on 45cm pitkät kotkan sulat.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 10.05.2015 09:59    Post subject: Reply with quote

Minun ainoa motivaationi jousten kanssa pusaamiseen kun on metsästys niin olen päätynyt ampumaan parabolicilla. Se on korvakuulolta mutusteltuna hiljaisempi kuin aikaisemmin käyttämäni shield - tätä piti testata laittamalla kaveri ammuskelemaan nuolia n 15m päästä hiukan pään yli. Sulituksen pystyy tunnistamaan lentoäänestä ja se on shieldillä terävämpi ja lievällä hörökorvalla mitattuna myös hiukan kovempi. Testi tosin tehtiin 4" sulilla ja nyt on käytössä 3" parabolicit. Ilmeisesti shield on huomattavasti yleisemmin käytetty sulka sillä PsR:n Pete sanoi että olen ainoa jolle paraboliceja on pitänyt hankkia eikä kukaan muu ole edes kysellyt...
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 18.07.2015 11:32    Post subject: Reply with quote

Komppaan kavereita. Omat sulitukseni ovat kivikautista mallia eivätkä sulkatehtaan muotoilemia. Primitiivistä jousiammuntaa ei tehdä kaupasta kikkareita kuin lennokinrakennukseen ikään hakemalla.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 26.08.2015 07:23    Post subject: Reply with quote

En ole koskaan käyttänyt valmiiksi muotoiltuja sulkia. Tai jos joskus olen sattuneesta syystä niin tehnyt, niin asia on unohtunut. Olen kokeillut tietenkin monenlaisia muotoja ja pituuksia vuosikymmenien varrella. Ne ovat lähes aina olleet alkuamerikkalaisia. Shield-muoto esiintyy sielläkin. Parabolic on harvinaisempi, mutta on sitäkin jonkin verran, ainakin ihan pohjoisessa mm. eskimoiden parissa.

Viime vuosina on käyttänyt enimmäkseen samaa mallia kuin Geronimo, eli sulitus on melko pitkä ja etuosaan jätetään "viiksi". Sulitus on suhteellisen kapea ja takaosa jää viisteiseksi, sitä ei leikata eteenpäin vinoon, kuten shieldissä. Viikset vaikuttavat nuolen lentoon vakauttavasti, koska ne tietenkin lisäävät jarru-efektiä. Viiksekäs sulitus on varmaankin huonompi pitkillä matkoilla, koska lentorata menee kaarevammaksi. Runsaassa harjoitusammunnassa viikset tuppaavat kärsimään ja kulumaan pois, ilmeisesti ne on tarkoitettu lähinnä metsästysnuoliin, joilla ei ammuta jatkuvasti.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Nuolet All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group