Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tulkaa hakemaan jousipuuta Espoosta!

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 17.02.2006 19:21    Post subject: Tulkaa hakemaan jousipuuta Espoosta! Reply with quote

!! HUOM: juna meni jo. !! (jkekoni)

Sunnuntaina kello 13:00 meitä lähtee ainakin allekirjoittanut, Juri ja Jkekoni putsaamaan paikan Espoossa. Tontilta löytyy omenapuuta, yksi iso päärynäpuu, pari oksaista marjakuusta, tuomi, tuomipihlajaa (ohuita versoja), orapihlajaa, vaahteraa, oletettua kultasadetta ja jotain muita muita. Tuomo muistaa loput?

Ollaan sovittu tontilla huseeravan rakennusfirman kanssa pelisäännöt eli että tullaan nimenomaan sunnuntaina ja ei päristellä moottirisahalla vaan justeerit vaan suhisee. Paikan päällä voi myös halkoa tukkeja kiiloilla ja lekalla.

Kiinnostuneet laittakoot mulle privaattimeiliä tai voi soitella numeroon 050 4901862. Olisi mukavaa jos paikallisia jousiseppiä ilmestyisi paikalle ja saisimme hyvät puut talteen, muuten ne menee kaikki polttopuiksi.

Tuomolle tunnustusta hyvän apajan löytämisestä ja siitä muille kertomisesta! +++++
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 18.02.2006 09:59    Post subject: jousipuut Reply with quote

Hienoa että putsaatte paikan arvopuista, jotta ne eivät mene hukkaan. Itse olen sunnuntaina varattu ja muutenkin talo pursuilee jousipuita, joten välittömiä tarpeita ei ole, mutta silti ajatus omenapuista ja kultasateesta kiehtoo oudosti...
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 18.02.2006 19:51    Post subject: Reply with quote

kultasadetta (jos oli) ja orapihlaja-aita olivat jo pe aamuna poissa.
atselin kultasadetta siitä risuläjästä ja en niitä siellä nähnyt, muta katselin aika kursiivisesti työmatkalla.

Omenapuut ja siellä sivussa olevat muut puut olivat tallella.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 20.02.2006 09:42    Post subject: Reply with quote

Kertokaahan, mikä oli saalis! Mitä sinne vielä jäi, eli vieläkö kannattaa hakea puuta? Itse en valitettavasti päässyt, räkätauti iski sopivasti viikonlopuksi. En usko, että siellä kultasadetta on koskaan ollutkaan. Sen verran tarkkaan olen ne puut tarkistanut. Parasta siellä on nuo jyhkeät omenapuut, sekä paljon pienempiä erikoisuuksia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 20.02.2006 09:46    Post subject: Reply with quote

Joo, minäkin kaaduin oksennustautiin viikonloppuna, eli en pääsyt paikalle. Muistelen että NCC:n mies sanoi että sunnuntai olisi viimeinen mahdollinen hakupäivä, olikos näin?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 20.02.2006 10:04    Post subject: Reply with quote

Käsitin asian niin, että puupinot kuskataan pikaisesti pois, kun alkavat rakentamaan. Alueen toiseen päähän puut jätettiin vielä pitemmäksi aikaa pystyyn, joten sieltä voi kai hakea omansa pois. Sekin alue kyllä rakennetaan lähitulevaisuudessa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 20.02.2006 11:34    Post subject: Reply with quote

Sanoivat että aloittavat maanataina räjäytystyöt, joten sinne on pääsy kielletty. (en ole kuullut vielä pauketta vaikka olen duunissa melkein naapurissa) Mitä sen jälkeen - en tiedä.

Minä olin ilmeisesti ainoa joka pääsi paikalle uudelleen sunnuntaina.
Otin muutaman vaahteratukin sekä "kultasadetta" jota oli oksa-kasassa sitä toista ohuempaa puuta(saarnipihlaja?) ja yhden tukin omenapuuta(luumupuuta?). Ei oikein pitkä pätkiä näyttänyt löytyvän. En jaksanut yksin ruveta kokonaisia isoja puita kaatemaan, eikä mikään niistä näyttänyt hyvältä.

Jotain oli yritetty kirveellä poikki ja tukea auton hinausköydellä. Ilmeisesti kaatajat tajusivat em puun lahoksi ja jättivät pystyyn.

otin myös 30cm pätkän 3cm paksua marjakuusta, niin pääse kokeinemaan em puun työstöä. Tai sitten voi tehdä marjakuusikahvaisen jousen Cool . Jousikelpoisia pätkiä ei ollut ja rungot olivat julmetun oksaisia, kuten suomessa aina (??).

Olisin ehkä ottanut muutaman vaahteratukin pinosta, jos sieltä olisi sopivia löytynyt, mutta autoni ajoin penkaan jumiin ja piti hinata pois kaverin 4-veto jaggella(Vw polo ei jaksanut), minkä jälkeen ei puiden etsikely jaksanut enää kiinnostaa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 20.02.2006 16:45    Post subject: Reply with quote

Ähh! Pittääkö se muuttaa takaisin piäkaapunkiseuvulle, kun pojat löytää hienoja puuaarteita harva se päivä... Olen netin tavoittamattomissa viikonloppuisin, ja näin siinä sitten käy.

Miten mahtoi tälle isolle päärynäpuulle käydä? Halajan sitä kipeästi kokoelmiini (puuhulluus ei ole naurun asia). Päärynä on erinomaista jousipuuta ja siitä tehtiin mm. Keski-Euroopassa varsijousten tukkeja keskiajalla. Erittäin kaunista, kaikkiin suuntiin hyvin työstyvää, helposti kiillottuvaa puuta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 21.02.2006 02:28    Post subject: Reply with quote

Päärynä oli ikävä kyllä niin känkkyräinen etten millään löytänyt siitä edes yhtä täysmittaista lapaa. Luumusta sain väenväkisin kiemuraiset oksanpuolikkaat kahvaliitosta ajatellen. Muuta vantteraa orapihlajaa, kapeaa tuomipihlajaa, omenaa sekä hyvää vaahteraa tuli. Halkomista riittää vielä pariksi viikoksi, luulen että saavat kuivua ulkovarastossa kuoret päällä kesään asti.
Tuomolle vielä kiitokset, vuoden kulttuuriteko! Teki kyllä vaikutuksen kun kaveri tunnisti puulajit pelkkien oksien ja kaarnan perusteella.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 21.02.2006 08:34    Post subject: Reply with quote

Hienoa, että saitte kuitenkin puuta! Pitänee itse vielä käydä joskus myöhemmin tarkistamassa, mitä on jäljellä ja mitä vielä irtoaisi. Tuosta jkekonin mainitsemasta puusta, jota oli yritetty kirveellä ja autolla nurin. Se on valtava, noin 6-8 metrinen päärynäpuu, suorarunkoinen. Valitettavasti vain se oli kuollut jo vuosi sitten talvella, jonka vuoksi paikallinen nuoriso oli yrittänyt saada siitä polttopuuta ja kaataa sitä autolla! Tosin huonolla menestyksellä. Kyllä siellä minun mielestäni on vielä yksi suorarunkoinen, eläväkin päärynä, jota joskus katselin sillä silmällä, että tuo olis upea, mutta se oli liian suuri rinkkaan.

Tuosta tunnistamisesta. Se auttaa hiukan talvitunnistuksessa, kun on kesällä nähnyt samoissa puissa lehdet ja syksyllä hedelmät...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 21.02.2006 11:15    Post subject: Reply with quote

Puissa on onneksi kasvukauden ulkopuolellakin hyviä tuntomerkkejä. Puiden silmut ovat yhtä yksilöllisiä kuin niiden lehdetkin, ja nuorten haararankojen väri, karvaisuus jne. on myös käypä tuntomerkki. Kasvien tunnistuksessa kannattaa mennä lähelle ja tsekata hyvin pieniä detaljeja.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group