Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

halpa lastenjousi

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
_joona
Guest





PostPosted: 23.02.2006 17:27    Post subject: halpa lastenjousi Reply with quote

hei, olen 10w poika ja olen jo puolivuotta haaveillut lasikuitujousesta olisikohan
kelään hyvää neuvoa mistä saisin sellaisen 200e halvemman joku 43paunaisen Confused
Back to top
V.T



Joined: 13 Mar 2005
Posts: 214
Location: Kuusankoski

PostPosted: 23.02.2006 21:00    Post subject: Reply with quote

Terve , osoitteita olisi, www.kolumbus.fi/sherwoodshop tuossa on yksi linkki muita en muista mutta jos oot 10v. ei alle 43p. ole hyvä jousi tai siis onhan se mut en en suosittele sulle lähemmäskään 40p. jousta olen ite 12v. ja ammun 33p. jousella mut syndejen jälkeen ostan jäykemmän joten kannattaa sun mennä seuraan ampumaan ensin ja valita sen perusteella jousesi paunat niinkuin minä tein. Wink Wink
_________________
Tarpeeksi kovassa paineessa paskastakin puristuu timantteja Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Lehtis



Joined: 11 Apr 2005
Posts: 847
Location: Riihimäki

PostPosted: 24.02.2006 10:44    Post subject: Re: halpa lastenjousi Reply with quote

joona wrote:
hei, olen 10w poika ja olen jo puolivuotta haaveillut lasikuitujousesta olisikohan
kelään hyvää neuvoa mistä saisin sellaisen 200e halvemman joku 43paunasenjavascript:emoticon Confused


Kannattaa uskoa, mitä ikätoverisi V.T. sanoo. Käy siis ensin jossain seurassa kokeilemassa eri vahvuisia jousia. On hyvä ensin harjoitella tekniikka kuntoon kevyemmällä jousella, ettei tule virheasentoja ja jopa vammoja, joita on myöhemmin hankala korjata. Samalla kannatta myös tutustua eri jousityyppeihin; alatko ammuskelemaan "vaistolla" vastakaarella vai pitkällä jousella, vai päädytkö tähtäinvempeleisiin.

Minäkin, joka aloitin harrastuksen vasta aikuisella iällä, ammuskelin ensin seuramme n. 25-paunaisilla vastakaarilla ja ostin sitten 40-paunaisen lonkkarin (Sherwoodista). Sittemmin on vehkeet entisestään jäykistyneet, mutta ymmärtääkseni olympiajousella ampuvat aikuisetkin pysyvät yleensä 35 - 45 paunan välillä, jotta jaksavat ampua pitempään väsymättä. Lonkkarit ovat yleensä sitten hiukan vahvempia (aikuisilla)painavammista puunuolista johtuen.

Tervetuloa kivan harrastuksen pariin!
Back to top
View user's profile Send private message
joona
Guest





PostPosted: 24.02.2006 11:15    Post subject: no joo. Reply with quote

ehkä menin liian pitkälle paunoissa kun
oon vaan ampunut yhen tyypin jousella ja se oli 45p. Rolling Eyes
Back to top
K.Haulivuori



Joined: 02 Jan 2006
Posts: 122
Location: Nousiainen

PostPosted: 24.02.2006 12:20    Post subject: Reply with quote

Jos olet kymmenen vuotta, niin vetosi tuskin on sitä 28 tuumaa, millä luultavasti jousen jäykkyys on mitattu.
Back to top
View user's profile Send private message
V.T



Joined: 13 Mar 2005
Posts: 214
Location: Kuusankoski

PostPosted: 24.02.2006 13:41    Post subject: Reply with quote

Jep, itse kun kuules Joona ammuin 40p. jousella niin sain siitä vedetyksi noin lähemmäs 30p. joten itse en ainakaan usko että jousi jonka paunat olisivat lähellekkään neljääkymmentä paunaa niin luulenpa että se ei ole se mitä etsit. Sillä jos ostat jousen mitä et jaksa vetää ( Kuten luulen niin jos aiot mukamas ostaa 40p. jousen ) niin se jousi jää varmastikkin lojumaan kaapin perälle koska voimasi eivät riitä. Joten toistoa Wink mene lähimpään seuraan mikä paikkakunnallasi / sen lähellä on ja opettele siellä ja valitse jousesi ja sen paunat siellä opituiden asioiden perusteella. Ja jousiammunta seurat järjestävät myös paljon alkeiskursseja. Wink Wink
_________________
Tarpeeksi kovassa paineessa paskastakin puristuu timantteja Wink
Back to top
View user's profile Send private message
joona
Guest





PostPosted: 25.02.2006 16:32    Post subject: kiitti! Reply with quote

kiitti v.t toi sun linkis oli aika hyvä sitä vois kattoo ja hyvä oli hintakin Very Happy
Back to top
V.T



Joined: 13 Mar 2005
Posts: 214
Location: Kuusankoski

PostPosted: 25.02.2006 21:00    Post subject: Reply with quote

Dodiinh ;D hyvä hyvä Smile
_________________
Tarpeeksi kovassa paineessa paskastakin puristuu timantteja Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 26.02.2006 23:52    Post subject: jäykkä jousi Reply with quote

Nuorelle miehelle on luonnollista haluta mahdollisimman jäykkä jousi, mutta tätä taipumusta kannattaa tosiaan vastustaa. Ammuskelu ei ole kivaa, jos joutuu toimimaan jaksamisensa äärirajoilla. Ainakin kannattaa aloittaa kevyillä jousilla. Sitten myöhemmin voi ryhtyä urheilemaan raskaampien kanssa. Pohjois-Amerikassa ei vaadita juuri missään suurriistallekaan kuin 45-paunan jäykkyyttä.
Back to top
View user's profile Send private message
V.T



Joined: 13 Mar 2005
Posts: 214
Location: Kuusankoski

PostPosted: 27.02.2006 13:10    Post subject: Reply with quote

Jep, jep Joona Simo on ihan oikeassa Wink
_________________
Tarpeeksi kovassa paineessa paskastakin puristuu timantteja Wink
Back to top
View user's profile Send private message
joona
Guest





PostPosted: 27.02.2006 18:22    Post subject: niin Reply with quote

joo niin oli, myönnän :dunno:
Back to top
Guest






PostPosted: 27.02.2006 18:25    Post subject: ai nii Reply with quote

omks kenelakään tietoo ketä täälä tekee jousii ja ois tehny lasten jousen Question
Back to top
V.T



Joined: 13 Mar 2005
Posts: 214
Location: Kuusankoski

PostPosted: 27.02.2006 19:10    Post subject: Reply with quote

Yleensä, lastenjouset on muovisia tai kevyttä metallia ja kaikki täällä tekevät jousia itse en tosin ole vielä jousta päässyt tekemään.
_________________
Tarpeeksi kovassa paineessa paskastakin puristuu timantteja Wink
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 28.02.2006 11:20    Post subject: Reply with quote

Minä olen tehnyt lasten jousen. Tein sen noin 40 mm leveästä ja 10mm paksusta tammisesta vastakäyrästä jalkalistasta, (helsingin metalli ja rauta) jonka b-puolen höyläsin tasaiseks, paksuutta jäin noin 8mm. Kavensin lavat, niin että kärjet on 16mm.(tod näk liikaa)
Lavat kavensin ns "pystysyyn mukaan", joten jousi on hieman S-käyrä sivusuunnassa. Jousella mittaa 135 cm ja veto 50cm on 17 lbs. Kahvaa en kaventanut, kun en jaksanut liimailla kahvapalaa, kun alunperin piti saada valmiiksi uuden omistajan synttäreille. (jotka siis pideään paljon myöhemmin).

Veistin itsenokit ja jänteeksi 8 kuitua Dacro B50 Flemish twist, yksivärinen jänne punoksilla.

Pintakäsittelyksi mehiläisvaha+pihkatärpätti.

Tein myös yhden nuolen 6mm mäntyrimasta. Laitoin siihen hiilikuitunuolen kärjen ns päälle.

Uusi omistaja ei ole vielä kokeillut sitä.

Kustannukset:

Lista: 2.5M*1.4? (sekundaa)
Kärki: 60c
Sulka: 50c
Rima: 1.1? (2/3 jäjellä)

Mehiläisvahaa(18?)+dacronia (12?) ja punoslankaa(??) meni niin vähän että niitä on turha laskea.

Hinnat on ulkomuistista, ja saataa heitää paljonkin.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 01.03.2006 10:55    Post subject: lasten jouset Reply with quote

Olen tehnyt aika paljon lasten jousia, viime vuonnakin toistakymmentä. Niitä voi tehdä monellakin tavalla. Minusta kiinnostavin menetelmä on käyttää pientä puuta, paksuus 3,5-4 cm. Tähän kelpaa hyvin monikin puu. Puutyön osuus jää aika vähäiseksi, selkä vain kuoritaan, vatsapuolelta liiat pois ja paksumpaa tyvipäätä kavennetaan, että jousi taipuu tasaisesti. Siinä se melkein onkin. Olen myös kiillottanut ja värjännyt niitä petsillä ja kietonut kädensijan nahkanauhasta. Nuolet olen tehnyt kuuden tai 8 mm. mäntyrimasta ja sulitukseksi olen yleensä laittanut kaksi hieman kierteisesti kiinnitettyä sulan puolikasta. Kärjet ovat nuorimpien lasten nuolissa nahasta tai kankaasta tehtyjä "tussuja", hieman vanhemmilla tavallisia kenttäkärkiä.

Ehkä kaikkein nopein tapa tehdä lasten jousi on käyttää sitä valkoista muoviputkea, jota käytetään sähköjohtojen läpivienteihin yms. Kaksi eri paksuista putkea voi työntää sisäkkäin tai yhden putken sisälle voi työntää vahvikkeeksi sopivan paksuisen kepin. Sitten vain vähän koloa päihin nokeiksi ja jänne.

Lasten jouset ja nuolet kannattaisi minusta tehdä mittasuhteiltaan käyttäjälle sopivaksi. Usein näkee, että lapselle ei ole viitsitty tehdä kunnon nuolia, vaan muutama 70 cm mittainen vajaakuntoinen aikuisten nuoli on annettu korvikkeeksi. Nämä eivät sitten lennä lapsen jousella oikeastaan mitenkään. Kun nuoli on tehty jouseen sopivaksi, niin se lentää lähes sata metriä aivan pikkulapsenkin jousella. Pikku-ukotkin yleensä edellyttävät aseiltaan jonkinlaista tehokkuutta.
Back to top
View user's profile Send private message
Guest






PostPosted: 01.03.2006 14:56    Post subject: okei Reply with quote

O.K
Back to top
joona



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 2
Location: Vantaa

PostPosted: 18.05.2006 14:17    Post subject: ehkä vielä Reply with quote

voi vielä pistää jotakin linkkii jos tietää Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest






PostPosted: 21.05.2006 13:07    Post subject: Reply with quote

www.iseikku.cjb.net
8v.kummipoika aloitteli jousipyssyilyn Ilkan tekemällä kevyellä saarnijousella jokunen vuosi sitten. Reilu 100 euroa muistaakseni maksoi.
Back to top
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 21.05.2006 19:50    Post subject: Reply with quote

se on kallis. hommahan on samalla nuorisotyötä?...

ja ettei harrastukseen pääsy menis liian vaikeeks(lue kalliiks)

jos osaavasti jousia väsäisin,niin voisin sellaista tarjota.
käsittäkeseni tekijöille tulee helposti itselleen alle #,tilleröityjä jousia?

eli provoa jousten tekijöille:
ylimääräiset kiertoon??,ja järkevään käyttöön??
Back to top
View user's profile Send private message
joona



Joined: 13 Mar 2006
Posts: 2
Location: Vantaa

PostPosted: 22.05.2006 15:44    Post subject: tuli mielee Reply with quote

Noissa ekoissa viesteissäni väitin että ammuin 45 paunasella jousella mutta, sain selville että se oli 35 paunanen Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 23.05.2006 00:20    Post subject: Reply with quote

Toni, sadan euron käsin tehty jousi on jo niin halpa, että pistää jo epäilemään työn laatua.

Mietippä jos yrittäisit elättää itsesi käsityöläisenä, niin missä ajassa jousen pitäisi syntyä jotta pääsisit tuntipalkoille? Vähennä satasesta ensin verot, TEL- ja LEL-maksut sekä jokunen prosentti pajanvuokraan ym. materiaali- ja työkalukustannuksiin. Jos teet hommia vuodessa yli 8500 euron edestä, jousen hintaan lisätään vielä 22% ALV.

Harrastajasta itsetehty jousi tuntuu halvalta koska työtunteja ei lasketa, työkaluihin ja koneisiin uhratut rahat unohtuvat myös nopeasti.

Seikun hinta alle 40 paunaisesta pitkäjousesta on muuten 170 e. Mielestäni sekin on oikein kohtuullista.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 23.05.2006 10:30    Post subject: Reply with quote

tapansa kullakin pyörittää kontrolli talouttaan.

alvi nyt tappaa muutenkin;jos pyörä ei pyöri reilulla tavalla,niin mitä sitä enää pönkittämään omilla tavoillaan?

silti satanen lasten jousesta,jonka ei ehkä tarvitse,jos eka jousi on,olla täyspeli. osumiseen sillä pitäis kuitenkin olla resursseja.

noi jousi kurssit voi olla myös hyvä tapa päästä harrastuksen alkuun.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 23.05.2006 18:56    Post subject: lasten jouset Reply with quote

Olen tehnyt viime vuonna lasten jousia 40 eurolla kappale, mutta ei siihen pystyisi, jos tarkoituksena olisi ammatin harjoittaminen. Yleensä kai neuvotaan laskuttamaan nelinkertaisesti se hinta, minkä haluaa saada itselleen palkkana, jotta kaikki verot ja muut kulut tulevat katetuksi. Eli ammattimainen tekijä olisi myynyt nuo jouseni 160 euron hintaan. Yhden jousen tekoon kului aikaa noin kolme tuntia. Koko prosessi oli ihan mukavaa vaihtelua, mutta jälkeen päin tulee myös olo, ettei taaskaan ole käyttänyt aikaansa järkevien kapitalististen periaatteiden mukaisesti. Mutta eipähän lannevaatteessa ole muutenkaan taskuja.
Back to top
View user's profile Send private message
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 24.05.2006 13:07    Post subject: Reply with quote

Olen tehnyt kaikki jouseni suurin piirtein hintahaitarilla 20-60? ja kaikki kuitenkin käytännössä alle 100?, joten itse olen maksumiehenä aina toiminut ja lisäksi tehnyt, mutta en ole myynytkään jousia muussa mielessä, kuin rahoittaakseni seuraavan jousen tai materiaaleja, enkä tehnyt minkään asteista bisnestä. Malleja on ollut useita, joista jokainen on ollut tärkeässä roolissa, että seuraavakin voisi olla eri malli, koska ei mitenkään yksi malli ole kertomaan muistakin malleista, eikä tekemisen vaivalta säästyvää ilmaista mallia ole olemassakaa, niin että ymmärtäisi tekemäänsä enemmän, kuin tekijä itse ja vieläpä tekemättä.

On tietysti aivan eriasia sitoutua joihinkin takuu ehtoihin ja pyytää täys hinta käsityönsä suhteen, kun puujousen kyllä saa osaamattomissa käsissä tai ensikertalainen hajalle ilman erisääntöä tai osa jousista ei mene henkilöille, jotka eivät jousella tee tai jousta tee.

Aina tapahtuu kehitystä, mutta ei kehitystä siksi, että kehitystä myytäisiin, koska ostaja saa vain edelleenkin jousen ties mistä syystä, tai jousista kiinnostunut saa nähdä vain jousen, jota osaa korkeintaan tulkita tai verrata omiin jousiinsa, tai näkemiinsä, tai kokeilemiinsa jousiin, mutta ei tunne edes tarinaa jousen synnystä ja syytä jousen synnylle (*), tai tiedä mikä on tulos jousen teosta ja mitä valmistaminen opetti tai mitä jousen teolla haettiin, että jousi ei olisi vain jousi, vaikka onkin vain jousi. Tekijä tunnistaa aina jousensa, vaikka tekisi satoja, mutta ulkopuolinen tunnistaa, vain korkeintaan mallin mukaan tai päällisin puolin ja on monesti hakoteillä, vaikka olisikin varma arvailuissaan ja osuisi oikeaan.

* Kun kyseessä ei ole myyntitarkoitus.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 24.05.2006 13:19    Post subject: Re: lasten jouset Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Yhden jousen tekoon kului aikaa noin kolme tuntia.


Vaikka yksipuisen jousen olen kokeellisesti tehnyt 45minuuttiin, niin kyllä yksi jousi päivän tai pari vie mukaanlukien liimailun ja mikäli rauhassa tekee voisi viedä pidempäänkin.

Olen keskustellut tekijöiden kanssa, jotka tekevät suunnilleen tahtiin 7kpl päivässä tai vähintään 3kpl, yhden ja saman mallin osalta. Tuollainen alkaa olla jo itseään toistavaa toimintaa, eikä yksi opittu asia johda helposti toiseen, kuten voisi myös tehdä, ellei tekisi vain yhtä mallia myyntiin ja samalla metodilla, joka on opittu toisen opettamana tai löydetystä jousesta ainoana oikeana.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 25.05.2006 02:19    Post subject: Reply with quote

Ihan pienten lasten halpoja rottinkijousia 10-20# @21" 39? - 49?.
http://www.bogenshop24.de
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 25.05.2006 09:04    Post subject: Reply with quote

empä mäkään koita olla neuvomassa ketään hinnoitteluissaaan...
ja ehkä suotta muutenkinvaivaan asialla itteeni ja muita,kun en jousia kummemmin valmista.

siitä huolimatta,toi alvi tappaa ja näivettää elämää. kohtuuttomasti.

mutta kyllähän tuohon liittyy muitakin seikkoja: juuri tuo puujousen ehtojen sisäistäminen(sisään ampuminen,vetopituus,jne..)
-ja alaikäiselle harjoittelu aseen myyminen.
ite olisin mieluusti varmuudenvuoks yhteydessä vielä vanhempiinkin.
ois levollisempi mieli,kun tietää että harraste on koko perheen pureskelema.
Back to top
View user's profile Send private message
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 25.05.2006 09:21    Post subject: Reply with quote

Muistin laittaneeni kuviakin rottinkijousista, mutta kuvia ei sitten laittanutkaan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 25.05.2006 10:10    Post subject: Reply with quote

toni wrote:
...mutta kyllähän tuohon liittyy muitakin seikkoja: juuri tuo puujousen ehtojen sisäistäminen(sisään ampuminen,vetopituus,jne..)


Moni myyntiin tekevä tekeekin vain korkeintaan paria mallia, juuri noiden ehtojen vuoksi, että voisivat tehdä helpommin jonkinlaisen kaavan tehdäkseen, kuin tuntumalta sopivia. Samalla kuitenkin jo tekijältä itseltään on pois jousien monipuolesempi valmistaminen, vaikkei itse huomaisikaan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group