View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
jkekoni
|
Posted: 17.07.2006 11:59 Post subject: Jousen skaalaaminen |
|
|
Tein kokopuisen jäykkäkahvaisen kahvan suhteen epäsymmetrisen jousen bulletwoodista. Strategisia mittoja:
TODELLINEN JOUSI:
Pään leveys 5mm
Levein kohta 18mm
Lavan paksuus 8-11mm (ja kahva)
Pituus 130cm
Veto 55cm.
Jäykkyys 105N (22#)@55cm
Setti 4cm.
Jos nyt skaalaan jousen 1.38:lla saan
FIKTIIVINEN JOUSI
Pään leveys 6.5mm
Levein kohta 25mm
Pituus 180cm
Veto 76cm
Lavan paksuus 11-15mm
Jäykkyys 30#@76cm
Setti 6.5cm
Onko toi laskentatapa millän tavalla realistinen?
Voisi kuvutella että pienessä jousessa puu taipuisi paremmin kuin isossa, sillä energia ei mene lavassa tasan vaan sisä ja ulkoreunoille. Tämä siitä huolimatta, että lavan pituus kavaa myös.
Vai kasvaako jäykkyys neliöön ?
Eli 42#@76cm |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 17.07.2006 13:18 Post subject: |
|
|
Sen verran osaan sanoa että setin määrä jousessasi on mielestäni suhteettoman suuri bulletwoodille, huolimatta siitä että keppi hyvin kapea ja paksu.
Trooppiset kovat ja öljyiset puulajit ovat erittäin hitaita kuivumaan. Puutavarasi on ollut ulkosäilytyksessä säiden armoilla tähän asti. Jos haluat setin pienemmäksi niin anna kuivua sisällä pitkään ja rauhassa.
En aivan usko että puutavaran ominaisuudet ovat eksakstisti laskettavissa skaalaamalla. Kuitujen ynnä muiden solurakenteiden mittasuhteet eivät pysy samoina mittakaavaa muutettaessa. Tällekin asialle voi tietysti kokeellisella tutkimuksella löytää jonkin suuntaa antavan kertoimen (joka puulajille erikseen) jos aikaa ja intoa sellaiseen puuhaan on.
Luulen että kokemuksella ja käden taidoilla on kuitenkin suurempi vaikutus lopputulokseen. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 17.07.2006 22:41 Post subject: |
|
|
Toi oli muuten hyvä pointti toi kosteuspitoisuus, en ole ajatellut.
Olin laittanut vain sahatun bulletwoodin sisälle. 2 sahaamatonta lankkua oli edelleen ulkona, kun 304cm on emmän kuin huonekorkeus. Täytyy tuoda loputkin sisälle. Työhuoneeni saanee 30cm korkean ei kiinteän jalkalistan. P:
Aion muuten tehdä TBB:n bend testin tolle bulletwoodille. Lisätietoja kun saan tehtyä...
En usko että solurakenne sinänsä aiheuttaa muutoksia skaalauksessa... poislukien yhden suhde >>100 skaalaukset.
Se mikä tulee mieleen on että jousen jäkkys lisääntyy suunnilleen neliössä paksuuden suhteen ja lineaarisesti leveyden suhteen.
(Selkokielellä muuten samanlainen kaksi kertaa leveämpi jousi sisältää tuplat paunat, kaksi kertaa paksumpi 4 kertaiset.)
Olen miettinyt että onko edellinen peukalosääntö vai onko todellisuus mutkikkaampaa.
Tossa skaalaamisessa kasvaa paksuus, mutta myös taivutussäde kasvaa...
Haluaisin osata laskea näitä juttuja, ettei tarvitsis rikkoa tarpeeksi jousia, että sais perstuntuman asioihin. Myöskään rikkominen ei aina kasvata perstuntumaa kovin hyvin, kun kaikki on eri muodoilla ja eri puulajeista tehtyjä... |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 18.07.2006 00:53 Post subject: |
|
|
Joo, varmasti pitää paikkansa. Kaksi kertaa leveämpi jousi tekee saman kuin kaksi toisiinsa sidottua, eli kaksinkertainen paunamäärä. Heittonopeus ei tosin taatusti kasva kaksinkertaiseksi.
Kaksinkertainen paksuus voi olla hankalampi juttu. Riippuu mm. täysin puusta millaista paksuutta suhteessa leveyteen se sietää ilman katkeamista tai hirmuista settiä.
Auttaa jo kovasti kun löydät ensin yhdellä puulajilla tarkoituksiisi sopivat mittasuhteet. Leveyttä voi sitten muutella vertailemalla sekä muiden jousenrakentajien suositusten mukaan, tässä kannattaa ottaa huomioon haluttu jäykkyys. Jousi kertoo itse sopivan paksuuden. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
|
Posted: 18.07.2006 15:01 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | Trooppiset kovat ja öljyiset puulajit ovat erittäin hitaita kuivumaan. Puutavarasi on ollut ulkosäilytyksessä säiden armoilla tähän asti. Jos haluat setin pienemmäksi niin anna kuivua sisällä pitkään ja rauhassa. |
Aamen. Alan Case kertoi "kuivana" ostetusta bulletwood-pulikasta, jonka paino laski tasaisesti kaksi vuotta kuivalle ullakolle jemmattuna ennen asettumistaan tasapainokosteuteen. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 18.07.2006 19:13 Post subject: |
|
|
AUTS!
Vuosien kuivattaminen ei kuuunut niihin suunnitelmiin, mitä mulla on ton puun varalle. Tai siis sen osan tosta puusta, jolle mulla on suunnitelma.
Täytyynee maalata työstämättömän puun päät ainakin ongelmien välttämiseksi.
Mitenköhän tota voisi kuivata nopeammin?
Aivot rupeavat miettimään 20cm+20cm+2.2m:n putkea, jonne työnnetään kuumaa ilmaa, DEFAN sisätilalämppärillä.
(Sisälämppäreissä on ylilämpörajoitin).
Ainoa vaan että tossa varoitettiin liian nopeasta kuivaamisesta.
Toi idea kuulustaa juurikin tollaiselta liian nopealta kuivaamiselta.
Toi K-1 kuivaus ei sano mulle yhtään mitään... Sanooko muille?
Toisaalta toi on ollut ulkona ilmeisesti vain joitakin kuukausia, joten se ei ehkä välttättä ole ns. täysin märkää, vai onko?
Pitäisi varmaan ruvata punnitsemaan testikapulaa, ainoa vaan että mulla ei ole sopivaa vaakaa kala- ja henkilövaa'at eivät ole kovin tarkoja.
Ai niin mutta naapurissa on K-kauppa! |
|
Back to top |
|
|
|