Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

ELB:in mittoja?

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 07.08.2006 17:04    Post subject: ELB:in mittoja? Reply with quote

Olisko saatavilla virallisia tai vähemmän virallisia mittoja ELB:in tekoon. Ja miten mahtaa pihlaja kyseiseen jousimalliin sopia? Mahdollisuus olis saada suorarunkoista pihlajaa jonka runkovahvuus on noin 20 cm. Reilusti poikki. kuori pois ja halki. Selän ajattelin jättää koskemattomaksi. Pistäkää ohjetta ketkä jaksavat helteellä vaivautua. Kiitos.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 07.08.2006 18:05    Post subject: Reply with quote

Pihlajastakin saa elbin mutta vähän laiskan oloisen. Tekisin itse siitä kahvasta taipuvan 70" pitkän 28" vedolle, 3cm leveän kädensijasta josta tasaisesti kapenee 10mm nokkeihin. Poikkileikkaus enemmän reilusti pyöristetty suorakaide kuin D-kirjaimen muotoinen. Lämpökäsittely vatsalle ja lopuksi hyvä kosteussuojaus. Kyllä sillä pitäisi nuolen lentää ihan mukavasti muttei huippulujaa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.08.2006 19:33    Post subject: Reply with quote

Pihlajalle sopii hyvin Elb-tilleröity flättäri. Elliptinen kaari, taipuu kahvan kohdalta ja kärjistä hädin tuskin havaittavasti. Litteä vatsa, pyöristetyt reunat.
Ampujan siipivälin - varpaista päälakeen pituinen, 35-45 mm leveä puoleenväliin lapoja josta kavennus noin 10 mm nokkeihin.
Varovainen lämpökäsittely vatsalle maitokahvin väriseksi on myös mahdollinen muttei välttämätön.
Hyvin tilleröitynä nuoli lentää kovaa ja tarkkaan.

Ensin halki, sitten kuori pois ja liimaa päihin. Jousen selkä löytyy tosiaan kuoren alta, älä vahingoita sitä. Vähän vahvemman selän saat jos maltat kaataa vasta syksyllä kun kasvukausi on loppunut.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 07.08.2006 21:23    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Pihlajalle sopii hyvin Elb-tilleröity flättäri. Elliptinen kaari, taipuu kahvan kohdalta ja kärjistä hädin tuskin havaittavasti. Litteä vatsa, pyöristetyt reunat.
Ampujan siipivälin - varpaista päälakeen pituinen, 35-45 mm leveä puoleenväliin lapoja josta kavennus noin 10 mm nokkeihin.
Varovainen lämpökäsittely vatsalle maitokahvin väriseksi on myös mahdollinen muttei välttämätön.
Hyvin tilleröitynä nuoli lentää kovaa ja tarkkaan.

Ensin halki, sitten kuori pois ja liimaa päihin. Jousen selkä löytyy tosiaan kuoren alta, älä vahingoita sitä. Vähän vahvemman selän saat jos maltat kaataa vasta syksyllä kun kasvukausi on loppunut.

Juu pystyn varsin hyvin odottamaan syksyyn. Siellä ne puut pysyvät.. Ja entäs sitten tuo jousen paksuus, kädensijan kohdalta, lapojen puolesta välistä ja nokkien kärjistä. Ja lämpökäsittelyn voi vissiin toimittaa silitysraudalla?? Ja kädensijan varmaan voi kaventaa 30mm leveyteen? Ja onkos tuo kuvan jousi pihlajaa?
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.08.2006 23:18    Post subject: Reply with quote

Täältä löytyy loput mitat sekä erinomaiset ohjeet:
http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm52.showMessage?topicID=12.topic
Varsinkin jos jousi on ensimmäisiäsi, kehotan noudattamaan ohjeita hyvin tarkkaan. Et voi epäonnistua, mutta opit paljon.

Kädensijaa voi myös kaventaa, mutta tee ensin tämä. Nuolen lennon tai tähtäämisen kannalta kapeammasta kädensijasta ei ole oikeastaan mitään hyötyä, se juttu on kiinni nuolesta.
Kapeammasta kädensijasta tulee myös paksumpi ja jäykempi ja ehkä hiukan mukavampi käteen, muttei välttämättä yhtään parempi. Jousi silloin on jo paljon hankalampi tehdä.

Silitysrauta käy jos vatsa on sileä ja tarpeeksi tasainen. Kuumailmapuhallin on myös hyvä.

Kuvan jousi on vaahteraa, lämpökäsitelty.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 08.08.2006 00:40    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Täältä löytyy loput mitat sekä erinomaiset ohjeet:
http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm52.showMessage?topicID=12.topic
Varsinkin jos jousi on ensimmäisiäsi, kehotan noudattamaan ohjeita hyvin tarkkaan. Et voi epäonnistua, mutta opit paljon.

Kädensijaa voi myös kaventaa, mutta tee ensin tämä. Nuolen lennon tai tähtäämisen kannalta kapeammasta kädensijasta ei ole oikeastaan mitään hyötyä, se juttu on kiinni nuolesta.
Kapeammasta kädensijasta tulee myös paksumpi ja jäykempi ja ehkä hiukan mukavampi käteen, muttei välttämättä yhtään parempi. Jousi silloin on jo paljon hankalampi tehdä.

Silitysrauta käy jos vatsa on sileä ja tarpeeksi tasainen. Kuumailmapuhallin on myös hyvä.

Kuvan jousi on vaahteraa, lämpökäsitelty.

Kiitoksia. Välttävällä kielitaidollani sain ehkä? kaiken tarpeellisen ulos tekstistä. Tavoitteeni olis saada paunat pysymään juuri 40 yläpuolella jotta keppiä vois metsällä käyttää. Toinen asia on tuleeko se koskaan onnistumaan. No pihlajaa ainakin riittää...
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 08.08.2006 12:27    Post subject: Reply with quote

Varmasti onnistut jos seuraat ohjeita kärsivällisesti. Hra Baker osaa kyllä asiansa, voit luottaa siihen. Minultakin voi kysellä jos tuntuu epävarmalta.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Väiski 480
Guest





PostPosted: 08.08.2006 12:50    Post subject: Reply with quote

Tässä toinen näkökulma aiheesta:

Toi Jurin ehdottama malli on kyllä hyvä ja toimiva. Itse tein samanlaisen kepukan samasta vaahterasta. Mä en vaan tykänny siitä kädensijan leveydestä. Se on tietysti makuasia. Oon kanssa väsänny sellasia litteähkövatsaisia ELBejä saarnesta ja hyvin skulaa. 30 mm leveä kahvasta ja kapenee suoraviivaisesti 10 mm päihin. Paksuus kahvan kohdalla on n. 20 mm, päissä hivenen päälle 10mm. Mittaa jousilla on 74" mikä on liikaa, hyvin vois ottaa 2 tai 4" pois. Paunoja on löysemmässä 45#+ ja jäykemmässä jotain 50# kieppeillä. En tosin tiedä miten pihlaja toimii, mutta kokeilemalla selviää.

V.
Back to top
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 08.08.2006 14:35    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Varmasti onnistut jos seuraat ohjeita kärsivällisesti. Hra Baker osaa kyllä asiansa, voit luottaa siihen. Minultakin voi kysellä jos tuntuu epävarmalta.

Tuon kynähärvelin käyttöä en kyl keksinyt? Tai sit en viitsinyt ajatella tarpeeksi.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 08.08.2006 17:18    Post subject: Reply with quote

Heh, joo! Kynähärvelillä saa piirrettyä keskilinjan kiemuraiseen halkaistuun staaviin, hyvä keksintö ihan oikeasti.

Väiskille muuten kolme hurraa huutoa, ampui juuri EFACissa eläinkierroksen uuden maailmanennätyksen. Kepitti kahdella pisteellä Tapani Säilän seitsemän vuotta vanhan edellisen ennätyksen. Väiski on paras!
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 08.08.2006 21:34    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Heh, joo! Kynähärvelillä saa piirrettyä keskilinjan kiemuraiseen halkaistuun staaviin, hyvä keksintö ihan oikeasti.

Väiskille muuten kolme hurraa huutoa, ampui juuri EFACissa eläinkierroksen uuden maailmanennätyksen. Kepitti kahdella pisteellä Tapani Säilän seitsemän vuotta vanhan edellisen ennätyksen. Väiski on paras!

Onkos noi tikut ihan vapaasti liukuvat tossa kapulassa? Ne ilmeisesti vaan painetaan kiinni steivin kylkiin ja vedetään ja kynä piirtää keskilinjaa. Mutta jos nyt puun neljännnes osa ajetaan vannesahalla suorasivuiseksi, niin mitä hyötyä enää on laitteeesta?
Back to top
View user's profile Send private message
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 08.08.2006 22:01    Post subject: Reply with quote

Ei noiden mittojen ja keskilinjojen tarvitse olla niin millilleen kohdallaan. Huomasin miten ekoja jousia tuli mitattua aivan hulluna ja ihan turhaan. Sen kun vetää silmävaralla keskilinjan greiniä/oksia tutkien ja sitten kavennukset lapojen päitä kohden - se riittää. Hioessa voi sitten tasoittaa pahimpiä möykkyjä. Jousen voi tehdä aihiosta toimintavalmiiksi hyvinkin nopeasti, monet tekevät alle tunnissa, varsinkin kun on muutaman vääntänyt niin alkaa olla tuntumaa ja silmää mistä voi alussa napsia pois ja miten paljon. Toisaalta voi naatiskella hitaasti ja tutkia jokaisen työvaiheen hyvinkin syvällisesti, miten vaan on kullekin kivempaa :)

Kannattaa samantien tehdä kaksi identtistä jousta jos vaan on mahdollista.

Ronskisti vaan sanon minä!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 08.08.2006 22:02    Post subject: Reply with quote

Ei noiden mittojen ja keskilinjojen tarvitse olla niin millilleen kohdallaan. Huomasin miten ekoja jousia tuli mitattua aivan hulluna ja ihan turhaan. Sen kun vetää silmävaralla keskilinjan greiniä/oksia tutkien ja sitten kavennukset lapojen päitä kohden - se riittää. Hioessa voi sitten tasoittaa pahimpiä möykkyjä. Jousen voi tehdä aihiosta toimintavalmiiksi hyvinkin nopeasti, monet tekevät alle tunnissa, varsinkin kun on muutaman vääntänyt niin alkaa olla tuntumaa ja silmää mistä voi alussa napsia pois ja miten paljon. Toisaalta voi naatiskella hitaasti ja tutkia jokaisen työvaiheen hyvinkin syvällisesti, miten vaan on kullekin kivempaa :)

Kannattaa samantien tehdä kaksi identtistä jousta jos vaan on mahdollista.

Ronskisti vaan sanon minä!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 08.08.2006 22:24    Post subject: Reply with quote

Unohdin sen sanoa että mitat ovat yksilöllisiä ja jousikohtaisia johtuen puulajista, puun laadusta ja designista. Siksi mitat ovat aina ohjeellisia ja varsinkin mutkaisia ja oksaisia paikkoja joutuu yleensä hieman "soveltamaan". Paksuutta kannattaa tarkkailla kunnolla sillä siellä ne paunat ja kestävyys ovat.
Ugh!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 09.08.2006 14:09    Post subject: mitat Reply with quote

Aloittelijan on ehkä hyväkin noudattaa jonkun antamia eksakteja mittoja, sillä jostain on aloitettava. Kun jousia tekee enemmän, niin mittanauhan tarve vähenee. Paljaalla silmälläkin näkee tehdä esim. päiden leveyden millilleen saman levyisiksi. Olen monta kertaa havainnut tämän, kun olen tehnyt jousen ilman isompia mittailuja. Paksuudenkin sanoo pian vaisto, että mitä luokkaa sen on syytä olla, kun tähtää tiettyyn jäykkyyteen. Muutenkin jousen teko on enemmän taidetta kuin tiedettä. Jos lopputulos näyttää hyvältä, niin se on yleensä hyvä.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 09.08.2006 16:58    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Nuolen lennon tai tähtäämisen kannalta kapeammasta kädensijasta ei ole oikeastaan mitään hyötyä, se juttu on kiinni nuolesta.
Kapeammasta kädensijasta tulee myös paksumpi ja jäykempi ja ehkä hiukan mukavampi käteen, muttei välttämättä yhtään parempi. Jousi silloin on jo paljon hankalampi tehdä.


Kyllä. Nuolen lento on kiinni nuolesta, mutta kahvan leveys vaikuttaa kyllä siihen, kuinka tarkka nuoltensa kanssa pitää olla. Kapea kahva antaa anteeksi heittoja nuolten jäykkyydessä, kun taas leveä, taipuva kahva ei (tätä voi kompensoida ylipitkillä nuolilla, joita harva kuitenkaan käyttää).

Luulenpa että 98 prosentilla puujousen tekoa aloittelevista ei ole käytössään spinemittaria tai edes kelvollista käsitystä spinen merkityksestä, kun välineitä nuolten tekemiseksi identtisiksi on aniharvalla kokeneemmallakaan. Minulla on spinemittari, greinivaaka ym. tilpehöörit nuolten tarkkuustekoon, mutta silti pidän nuolten trimmausta keskenään juuri samanlaisiksi ja kuhunkin jouseen sopivaksi tympeänä, aikaavievänä hommana: hiontaa ja testausta, hiontaa ja testausta. Niinpä suosin jousissani kavennettua, 26mm leveää kahvaa, jonka ansioksi luen sen, että myös suurpiirteisemmin tehdyt nuolet, vanhoista seteistä ylijääneet yksilöt ym. lentävät sinne minne pitää. Todisteeksi voisi tarjota myös Kuralan kisat lukuisia kertoja voittanutta ampujaa, jonka nuolet ovat spinettämätöntä kahdeksan millin rimaa, joustensa kahva erittäin kapea.

Koko matkalta taipuvan jousen leveys kahvassa vaihtelee käytetystä puusta ja jousen muista mitoista riippuen, kun taas kavennettu kahva voi olla joka pyssyssä samanlainen täysin riippumatta jousen puulaadusta, jäykkyydestä ym. Identtinen kahva jousten välillä ei ainoastaan helpota nuolen samanlaisena toistuvaa lähtöä, vaan parantaa usein myös ampujan tarkkuutta, kun yksi iso muuttuja - ote jousesta - toistuu aina samanlaisena (tämän opin kantapään kautta, ja tarkkuuteni parani monta pykälää). Mm. Dean Torges on sanonut kokemuksen syvällä rintaäänellä, että koko matkalta taipuva jousi korostaa ampujan formivirheitä jäykkäkahvaiseen verrattuna.

Ilmaisia lounaita ei jousenrakennuksessa tietenkään ole: kapea, jäykkä kahva vähentää rasitusta jakavan puun määrää jousessa, on aikaavievämpi tehdä kuin matala ja taipuva ja monen mielestä ruma. Tekemisen vaikeudesta en menisi takuuseen. Ainakin minulta luonnistuu standardijäykän kahvan teko vähemmällä pähkäilyllä kuin taipuvan kahvan juuri oikean taipuman määrän ja laadun metsästäminen. Vähänkin liikaa taipuva jousen kahva on erittäin huono homma, reilusti ylijäykkä ei ongelma ensinkään (kunhan jäykkää on ainoastaan kahva, ei kolmekymmentä senttiä kaarta).
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 10.08.2006 02:33    Post subject: Reply with quote

Minulla taas on käynyt samat 40-45# kaupan aihioista tehdyt nuolet joka jouseen. Melkein keskeltä ampuvasta ikkunaleikkauksellisesta lasikuitulonkkarista sekä puolitoista tuumaa paksusta kahvasta taipuvasta puujousesta ja myös muistakin siltä väliltä lähtee aivan samalla tavalla, täsmälleen siihen suuntaan mihin nuoli osoittaa täydessä vedossa. Jousten jäykkyys on vaihdellut 45-50 paunan välillä. Nuolet ovat olleet tuuman tai pari vetopituuttani pidempiä.

Nuoli taipuu mutkalle jänteen iskusta tietyllä jousella ja tietyllä vetopituudella tietyn määrän. Nuoli taipuu sen minkä taipuu oli kahvan leveys mikä hyvänsä. Nuolen taipuman määrään ei vaikuta kahvan leveys vaan jänteen antama isku. Jos nuolen taipuma riittää leveämmän kahvan kiertämiseen, se kiertää sen nätistä. Ohuemman kahvan nuoli kiertää vain kauempaa.

Pitää kyllä paikkansa että ikkunaleikkauksellisesta jousestani voisin ampua myös jäykempiä nuolia, mutta sellaiseen en ole jaksanut vaivautua.

On myös totta että mukavalla kahvalla ampuu paljon tarkemmin kuin epämukavalla. Torgesin käteen ei ehkä taipuva kahva oikein sopinut, itsekin kiinnitän kahvan muotoiluun paljon huomiota.

Mielestäni taipuvan kahvan muotoilu on helppo homma. Pitää taipuman vain sellaisena ettei sitä käden kohdalta voi juuri silmin havaita, sen vain tuntee. Feidareiden viilaus on paljon työläämpää.

Pääpointsini oli kuitenkin auttaa aloittelija alkuun hyvällä ja helpolla ohjeella. Mukava väittely kuitenkin Smile
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Lehtis



Joined: 11 Apr 2005
Posts: 847
Location: Riihimäki

PostPosted: 10.08.2006 08:43    Post subject: Reply with quote

Olen huomannut saman, kuin Juri. 40-45# nuolet tuntuvat liikahtavan asianmukaisesti niin 40 ja 51# Falcoista kuin n. 60# omatekoisista ELB´eistäni. Näinhän se tosin kirjatietojen mukaan pitäisikin mennä: ikkunaleikkaukselliseen lasikuituun verrattuna "laiskempi" mutta paksukahvainen puujousi ja suhteellisesti notkeampi nuoli jousen jäykkyyteen verrattuna. Noin sen laskeskelin jousia tehdessä ja onnistuin mielestäni mukavasti. Ilmeisesti pelivaraa on enemmänkin ja jos nuolet setissä ovat keskenään suunnilleen samanlaisia, niin tavanomainen jännekorkeuden ja nokinpaikan säätö omien kykyjen trimmaamisen lisäksi riittää onnistuneeseen ammuskeluun. Hienosäätelyn jätän niille, jotka siitä ovat kiinnostuneet.
Back to top
View user's profile Send private message
M. Haverinen



Joined: 14 Aug 2004
Posts: 74

PostPosted: 11.08.2006 21:08    Post subject: Reply with quote

Tjoo.. Tuolla ihan alussa kyseltiin mittoja. Siihenkin kysymykseen pitäisi löytyä enemmän tavaraa jostain kaukaisesta historiasta "jouset" viestiketjua.

Itse olen tykännyt leveistä taipuvista kahvoista. Uskon kuitenkin, että jokaisella on oma lemppari jousi tyyppi ja kahvan malli, joka löytyy vaan kokeilemalla. Aikanaan jopa hylkäsin käytöstä todella hyvä heittosen flättiksen kun en vaan osannut ampua sillä. Päätin, että ELB on meikäläisen juttu, ja empä ole sen koomin flättiksiä paljoa tehny! Nyt olen tosin ruennut mietiskelemään leveämmän flättiken tekoa, kun tämä rannikkoilmasto ei oiken näitä kapeita jousia suosi! Evil or Very Mad

Nykyään oikeastaan kaikkien jousten keskikohta on 34-36mm leveä. Se alkaa jo tuntua ehkä hieman epämukavalta, jos vatsapuolen reunoja ei pyöristä tarpeeksi. Tosin näin leveä kahva ei ole tarpeellinen, ellei tee hieman jäykempiä jousia.

Nyt on taas uskaltautunut tekemään muutamia jousia, kun ei ole satanut aikoihin ja puuvaraston kosteus on pysynyt sentään alle 60%. Tänään sain tilleröityä yhden (amerikkalaisen) jalava kepakon. Pituutta oli reilusti (184cm ntn) kun tähtäsin vähän jäsympään keppiin, mutta paksuutta ei jäänyt tarpeeksi ja paunat jäi #70 korville. Otin pätkät päistä pois ja sitten sieltä löyty ne paunat joita haettiin, mutta pituus ei taida enää sallia haettua sataa paunaa, ainakaan ilman armotonta settiä. Taidan tilleröidä huomenna sen #80 tienoolle.

Yhdyn edellisiin nuolien jäykkyyden kanssa. Kapeampi kahva ei ole niin ranttu nuolen spinelle. "Spinetoleranssia" saa kuitenkin parannettua ylipitkillä nuolilla kuten Tuukka sanoi. Myös reilun kokoinen sulitus auttaa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että liian jäykät nuolet menevät liikaa vasemmalle (oikeakätisellä). Tämä on ainakin minun kokemukseni.
Back to top
View user's profile Send private message
jousimies



Joined: 13 Nov 2005
Posts: 16
Location: turku

PostPosted: 11.08.2006 23:31    Post subject: Reply with quote

Kiitosta kaikille vastanneille. Jokaisella varmasti on omat mieltymyksensä jousien mittoihin, mutta enköhän noista ohjeista itsellenikin sopivat löydä. Nyt vaan odottelua ja seuraavaksi puun kaatoon. Tulee varmaan samalla reissulla muutama vaahterapöllikin mukaan. Ei jousipuuta varmasti liikaa varastossa koskaan ole...
Back to top
View user's profile Send private message
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 21.08.2006 11:34    Post subject: Reply with quote

Tauluammunta ELB http://www.fix.net/~ggoven/p35.html#lemon

Keskiaikaisen ELB jousen mittoja http://www.primitiveways.com/Otzi's_bow.html

Keskiaikaisiin ELB jousiin erikoistuneen Jaroslavin sivut http://lukakostym.org/

ELB Pitkäjousia eli Englantilaisia pitkäjousia on kahta erilaista. Tauluammuntaan soveltuvina eli käytännössä kevyemmille nuolille paremmin soveltuva eli jäykemmällä kädensijalla oleva (Target) malli, jota kutsutaan myös tauluammunta tilleröinniksi, sekä paremminkin sotanuolien eli raskaampien nuolien ammuntaan soveltuva eli taipuvammalla kädensijalla oleva (Medieval) malli. Medieval eli keskiaikaisempi malli on tunnettu myös sotajousimallina.

Sivuista tauluammunta jousi kapenee melko suoraviivaisesti ja keskiaikaisempi malli on enemmänkin heinän lehden mallinen sivuiltaan.

Lisäksi on Standard mallia ja sitten Deluxe mallia, jotka eroavat lähinnä ainoastaan viimmeistelyn osalta, kun käytetyt materiaalit saman laatuisia.

Tuossa Rod Parsonsin tarkat ELB poikkileikkauskuvat http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=382
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group