Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tuohinauhaa jouseen

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Harri
Site Admin


Joined: 07 Jul 2004
Posts: 83
Location: Turku

PostPosted: 01.11.2005 10:06    Post subject: Tuohinauhaa jouseen Reply with quote

Kirjoitti: Johanna Seppä

Olisiko teillä vinkkiä millainen tuohinauha käy jousen päällystämiseen? Minulta kyseltiin siitä Saksassa kokeellisen arkeologian seminaarissa mutta en osannut auttaa. Lupasin kuitenkin selvittää asiaa ja vaikka lähettää tuohinauhaa jos sellaista löytyy. Saisin hankittua sellaista mitä punontaan käytetään. Voi kun se kysyjä voisi itse kirjoittaa tänne englanniksi... olisi varmaan saanut näistä edellistä keskusteluista hyviä neuvoja kun lylystäkin kyseli.


Tämä viesti on kirjoitettu alunperin:
http://www.utbl.net/perinnejousi/viewtopic.php?t=64
Splittasin omaksi aiheekseen.
T:Ylläpito
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 01.11.2005 23:38    Post subject: tuohinauha Reply with quote

En ole koskaan päällystänyt jousta tuohinauhalla, joten kovin viisaita neuvoja en osaa antaa. Olen nähnyt kerran Kuralassa, kun Aallonloiske päällysti varsijousen kaaren tuohinauhalla. Jostakin lehtijutusta luin, että Aallonloiske hankkii omat tuohinauhansa itäsuomalaisista koivuista, niissä kun on jotenkin eheämpi tuohi. Se kai se tärkein kriteeri on, ettei ole liian oksainen puu, mistä nauhaa lähtee kiskomaan.

Orimattilan varaston ugrijousissa tuohinauha näyttää hyvin ohuelta, eli välttämättä tuohen koko paksuutta ei ole käytetty. Ja joissakin jousissa tuohia oli vain selässä, pienehköjä vinoneliön muotoisia paloja, jotka oli liimattu peräkkäin.
Back to top
View user's profile Send private message
M. Haverinen



Joined: 14 Aug 2004
Posts: 74

PostPosted: 06.11.2005 18:25    Post subject: Reply with quote

Olen kyllä jo kerännyt tuohta jousen päällystys aikeissa, mutta en ole vielä päässyt toteutukseeen asti. Sellainen käsitys minullakin on että tuohi pitää halkaista ennen laittamista. Minua on neuvottu, että kun tuohi liotetaan, se halkeaa helposti ja nauha "liimataan" samoin tein jousen pintaan. Liimaa ei tarvita, vaan kostea tuohi liimautuu omilla liima-aineilla. Useimmat tuohipinnoitteet joita olen nähnyt, ovat laitettu kiertämällä suhteellisen kapeaa (noin 2-3cm) nauhaa jousen ympäri. Olen myös miettinyt, voisiko koivun tuohta käyttää samalla tavalla selän vahvistamiseen kuin TBB:ssä neuvvotaan käyttämään kirsikkapuun kuorta. Kirsikkapuun kuori on samalla tavalla vetolujaa puun ympäryys suunnassa eikä pituus suunnassa.

Tuohihan pitää siis tietenkin kerätä pitkänä "spiraalina" rungon ympäri, eikä suorana nauhana rungon pysty suuntaan. Tällä tavoin nauha voi olla useita kymmeniä metrejä pitkä. Itse olen kerännyt noin 25m pitkän ja pari senttiä leveän nauhan yhdestä erinomaisesta rungosta.

Tuohen irroittaminen on helpointa nila-aikaan eli keväällä pian lehden puhkeamisen jälkeen aina juhannukseen asti. Joskus tuohi irtoaa vielä heinäkuussakin, mutta harvoin yhtä hyvin. Omasta mielestäni tuohi on helpointa irroittaa vielä pysyssä olevasta puusta mutta tämä tarkoittaa yleensä puulle tappotuomiota, ellei puukon kanssa ole todella varovainen. Olen ymmärtänyt, että kun tuohta kerättiin esim. köysien valmistukseen tai virsuihin ja kontteihin, tuohi voitiin ottaa samasta puusta useana vuotena, ilman että puu olisi heittänyt henkeänsä. En tiedä, onnistuuko tämä aivan peräkkäisinä vuosina vahingoittamatta puuta liikaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Jukka Koivusaari



Joined: 04 Nov 2005
Posts: 232

PostPosted: 08.11.2005 22:28    Post subject: Re: Tuohinauhaa jouseen Reply with quote

Mä olen noita tehnyt.
Tuohi saisi olla mahdollisimman ohutta ja pehmeää. Vanhoista puista kiskotun paksun tuohen sisäkerroksista saa sitkeitä suikaleita.
Tuohet liotetaan suolavedessä pehmeiksi ja niistä kiskotaan paperinohuita kerroksia.
Sisäpintaan levitetään ohut kerros liivatetta ja annetaan kuivua.
Kuiva liima nuollaan tahmeaksi , tuohi painellaan jouseen kiinni ja sidotaan tiukasti pehmeällä kangasnauhalla paikoilleen kuivumisen ajaksi.

Silloin kun jousi kääritään kokonaan, tuohinauha saisi olla kapeaa, koska leveää nauhaa on hankala kietoa siististi vaihtelevanpaksuiseen lapaan.
Back to top
View user's profile Send private message
antsu
Guest





PostPosted: 05.12.2005 17:49    Post subject: Reply with quote

Oman jouseni kun päällystin niin otin elävästä puusta kiertämällä n. puolen metrin leveydeltä nauhaa, jonka myöhemmin kavensin siistiksi 25mm leveäksi. Riitti hyvin. Tuohi irtoaa parhaiten tuohikuussa joka on kesäkuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin.
Back to top
teijo
Guest





PostPosted: 23.12.2005 16:15    Post subject: Reply with quote

Tuohta voi halkaista/halkaista kuivanakin, ensin kahtia ja sitten ne puoliskot kahtia jne. Kovvoo hommoo(=vaikeaa) mutta siinä sitä oppii.Oksia ei tod. tarvi olla..
Mie olen tarvinnut suht ohutta tuohta vettä vastaan jänneselkäisiin jousiin.
Liimana kontaktiliima Twisted Evil .Tuohi ei laske kosteutta kumpaankaan suuntaan, niin en laittas yhtään ylimääräistä kosteutta siihen väliin.Kontaktiliima ei tartu suoraan luuliimaan eli se pitää pohjustaa modernilla vesiohenteisella liimalla ja antaa sen kuivua rauhassa.
Kuvan jousi osage 50#@26" 56"ntn jänneselkä+tuohi
Back to top
teijo
Guest





PostPosted: 23.12.2005 16:16    Post subject: Reply with quote

jaaha
Back to top
Arwi



Joined: 26 Aug 2004
Posts: 329

PostPosted: 23.12.2005 17:50    Post subject: Reply with quote

Komian näkönen peli.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 23.12.2005 18:04    Post subject: Reply with quote

Todella asiallisen näköinen jousi, Teijo.

Juuri minun makuuni jäykkyyden, vetopituuden ja jousen pituuden suhteen. Kuvan perusteella jousen jännekulma täydellä vedolla on (jopa karvan yli) 90 astetta. Stakkaako jousi pahasti vedon lopussa?
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 23.12.2005 19:02    Post subject: Reply with quote

Hieno peli!
Vetopituuskin pysyy aisoissa kun nuolen kärjestä ei näy vilaustakaan.
Millaista jännekorkeutta pidät noin lyhyessä jousessa? Tuukankin kysymys kiinnostaa.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 24.12.2005 01:36    Post subject: Reply with quote

hieno on.kelpais kyllä katella enempiki noita kuvia.......???varsinki jos? ois kuvaa selästä tuohiliitoksineen sekä nokkia?entä,onko kukaan muuten kokeillu kirsikan tuohta?
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 27.12.2005 13:41    Post subject: Reply with quote

Kiitos.
Kuvassa taisin vetää vähän yli 26".Nuolet on normaalisti 29".Kyllä sen huomaa että ei yli 26" hyödytä vetää,muuttuu veto jäykemmäksi aika äkkiä,kuten kaikki tiedämme.Jännekorkeus on,ei ole jousi nyt tässä,silleen että noi 5" sulkien kärjet koskettaa jousen runkoa.Vajaa minun fistmele.Jänne lyö ranteeseen,muttei haitaks asti.Kesällä tulee ammuttua aika paljon ilman ranne- ja sormisuojia.
Tuohiliitokset on n. 5mm limittäin,kuvassa näkyy ne vihreät lankakierrokset sillä kohtaa.
Kuvia on,pitää joskus laittaa lisää.
Mulla oli toinen jänneselkä+tuohi (pitkä)jousi josta uskaltanee jo ottaa uusia kuvia. Annoin tutulle vedettäväksi ilman nuolta,itse olinampunu jo vuoden, ja bäng Rolling Eyes Kymmenen cm pätkä kärjestä pois... Se tais olla 60" ntn... Nyt se on 56"ntn jäykillä vastakaarilla(ensmäine), 50#@28".Pari viikkoa olen ammuskellut.
Nyt mie oon sitten koukussa vastakaariin Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 29.05.2006 11:57    Post subject: Reply with quote

Onko tuohi enemmänkin suojaava, vai syiden nostoja estävä jousen selässä ?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jukka Koivusaari



Joined: 04 Nov 2005
Posts: 232

PostPosted: 19.06.2006 14:14    Post subject: Reply with quote

Tuohi on pelkkä kosteussuoja/koriste - liian venyväistä vahvikkeeksi.

Kokeilin muuten sitä ruotsalaisten paleoplanetilla mainostamaa keittotemppua. Toimii.

Tuohta keitetään suolavedessä jonkin aikaa .
Nahkeista lämpimistä tuohista saa helposti irroteltua ohuita kerroksia.
Liimaa ei tarvita . Kosteana tällainen tuohi tarttuu puuhunkin riittävän lujasti , ainain käärittäessä .
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 06.12.2006 17:38    Post subject: Reply with quote

Tkorte,
kuinka monta gramaa jänteitä (riivittyä ja kuivaa) liimasit tohon jouseen?
millainen on heitto tossa kepissä?
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group