Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vieras
|
Lähetetty: 06.09.2006 15:15 Viestin aihe: mäntynuolet |
|
|
minulla on tuollainen katajasta väsätty jousi, pituus sellaiset 155cm, ja paunoja taitaa olla sellaiset 50. 28" veto, ja kysymys kuuluukin, että miten paksuja nuolia tuosta männystä "pitää" tehdä. Minulla on nyt tuollaisia 80sentin pituisia suorasyisiä mäntyaihioita 11mm x 11mm.
Kiitoksia jo etukäteen.
Olen kuvitellut että tuolla ei kauheasti olisi merkitystä, kunhan ei kauheasti mene yli eikä alle sentin tuon männyn kanssa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Matti
|
Lähetetty: 06.09.2006 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Se tikun jäykkyys on se mikä on oleellista. Oma huomio on että ennemmin liian jäykkä tikku kuin löysä. Jos sinulla on käsissä tavallista nopeasti kasvanutta mäntyä sen jäykkyys voi olla ihan sopivakin noin paksuna 50 paunaiselle pyssylle, riippuu tiheydestä. Silti 11mm kuulostaa aika hemmetin paksulta. Mulla on 10mm koivuaihioita jotka tuntuu hirveiltä jytkyiltä 9mm verrattuna.
Kun tehdään nuolia tikuista joita ei ole mitattu pitää vaan kokeilla miten ne pelittää (tai mitata). Tällaista vois kokeilla:
- lainaat kaverilta tai ostat jousiammuntakaupasta pari 29" 50# spinetettyä nuolta verrokeiksi. pitäisi lentää aika hyvin.
- pistä kolme omaa mäntynuolta 29" pituuteen.
- ohenna niitä 10,9 ja 8 millisiksi
- ammu ne ja zekkaat onko niistä joku joka ei vipata ja vispaa sivusuunnassa ja lentääkö samalla tavalla kuin mitattu/ostettu nuoli.
- säädät sulkien kokoa tai suosiolla isot sulat kiinni.
Ääh, tästä voisi kirjoittaa paljon lisää...
Nuolten teko pyssyyn sopivaksi on aika säätämistä. Mun parhaiten lentävät nuolet on 8mm koivurimaa Puukeskuksesta, 23grammaa paino keskimäärin ja pitkät sulat. Saitiltani löytyy kuvia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 06.09.2006 22:01 Viestin aihe: |
|
|
Täh? 23 g eli 350 greiniä?? Tuohan on lasten nuolten paino! Minkä jäykkyisistä jousista tuollainen tikku lentää hyvin? Lähtee ainakin lujaa, mutta tositoimiin kelvoton? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Väiski 480 Vieras
|
Lähetetty: 07.09.2006 06:59 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on mun nuolet väännetty 11/32 valmiista seetriaihioista, eli n. 9mm. Spine 50-55#. Vetopituuteen nähden 1.5" ylimäärästä pituutta. 100 greiniset kärjet ja 4.5" sulat isolla kierteellä. Hyvin on toiminu 50 # pyssyissä, paino on mitattu 29 grammaan. 50# pyssyllä voi ampua 30 m melko suoralla kaarella, ei tarvitse tähtäillä pilviin..
Ei sen nuolen tarvii olla mikään keihäs, ellet aio metsästää. Mutta mitä olen kuullut ni riittää toi äsken mainittu nuolimalli, leikkurikärkisenä, metsästykseenkin. Jousi vois kyl olla raskaampi ku 50#...
V. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Lähetetty: 07.09.2006 17:04 Viestin aihe: raskaus |
|
|
Anonymous kirjoitti: | Täh? 23 g eli 350 greiniä?? Tuohan on lasten nuolten paino! Minkä jäykkyisistä jousista tuollainen tikku lentää hyvin? Lähtee ainakin lujaa, mutta tositoimiin kelvoton? |
Olen testannut 22 gramman lyhyttä vesasta tehtyä leikkurinuolta valkohäntäpeuran ruhoon ja hyvin meni läpi sulkiin saakka, vaikka kärkikään ei ollut parhaassa terässä. Jousi oli 55-paunainen 122 cm marjakuusijousi. Tuolla jousella ja nuolella pystyisi tappamaan minkä tahansa Suomen kamaralla tallustelevan nisäkkään, nyt kun Vanni-norsu on vaihtanut valtakuntaa. Jos vain osaa ja uskaltaa ampua tarpeeksi läheltä (n. 15 m). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|