Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Papukaijansulka

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 30.07.2008 23:59    Viestin aihe: Papukaijansulka Vastaa lainaamalla viestiä

Otsikko kertoo paljon. Sain tuttavalta mahtavan värisiä Onnikaijan sulkia ja aion sulittaa niillä jokusen nuolen. Ovat toiselta puolen sinimustia ja toiselta keltaruskeita. Värit siis erottuvat kaikki eivätkä ole sotkeentuneet pahasti toisiinsa kuin raja-alueelta.

Varsinainen kysymys onkin se, että onko kenelläkään kokemusta miten hyvin ko. kaijasulat kestävät nuolessa? Vaikuttavat ainakin "rakenteeltaan" heiveröisemmiltä kuin esim. kalkkunansulat.

No ne on jo leikattu mittaan ja huomenna liimailen ne kiinni...eli tiedän melko pian itsekin miten ne kestävät Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.08.2008 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisia niistä sitten tuli. Ampumiskestävyys selviää kunhan kärkien liimaus on kovettunut ja pääsen sipaisemaan vielä lakkaa pintaan. Jotenkin tulee sirkus mieleen kun noita katselee...

Mitä pintakäsittelyä muut käyttävät nuolissaan?

Itse ajattelin ensin, että jätän nuo puupintaisiksi mutta sorvauksen yhteydessä kolmirullaohjain "valssaa" pintaa tiiviimmäksi ja kastuessaan se "pöhähtää" auki. Tämän huomasin kun vaimo kasteli nuoliaihiokasan yläpuolella olevia kukkiaan....



Kaijansulat.jpg
 Description:
 Filesize:  68 KB
 Viewed:  2742 Time(s)

Kaijansulat.jpg



_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.08.2008 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Tuollaisia niistä sitten tuli. Ampumiskestävyys selviää kunhan kärkien liimaus on kovettunut ja pääsen sipaisemaan vielä lakkaa pintaan. Jotenkin tulee sirkus mieleen kun noita katselee...

Mitä pintakäsittelyä muut käyttävät nuolissaan?

Itse ajattelin ensin, että jätän nuo puupintaisiksi mutta sorvauksen yhteydessä kolmirullaohjain "valssaa" pintaa tiiviimmäksi ja kastuessaan se "pöhähtää" auki. Tämän huomasin kun vaimo kasteli nuoliaihiokasan yläpuolella olevia kukkiaan....


Kivan näköisiä sulkia, mutta valkonen nuolen väri ei ihan täysin uppoo
meikäläiseen, ei silti paha. Mä laitan mun nuoliin yleensä vaan puuöljyn,
kun olen ensin hionnut pinnan hienolla hiekkapaperilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.08.2008 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kivan näköisiä sulkia, mutta valkonen nuolen väri ei ihan täysin uppoo
meikäläiseen, ei silti paha.


Mä olen tehnyt jopa punaisiakin nuolia. Ne on kätsyjä noin löydettävyyden kannalta Wink

Kokeilin muuten Tana merkkistä mehiläisvaharasvaa parantamaan sulkien ryhtiä ja se perkele toimi Smile En vielä tiedä miten se pidempiaikaisesti vaikuttaa mutta hyvin se liistrasi harottavat sulat yhteen eikä vaikuttaisi nuolen varressakaan hassummalta pinnalta.

Tanahan on siis kenkien hoitoon tarkoitettua hunajalta haisevaa väritöntä rasvaa jota ysein myydään ostarien tuulikaapeissa tai toreilla. Kenkäkaupoista en ole sitä bongannut.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.08.2008 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:

Mä olen tehnyt jopa punaisiakin nuolia. Ne on kätsyjä noin löydettävyyden kannalta Wink


Punainen voisi sopiakin noihin sulkiin. Täytyy testata joskus sirkusvärejä,
ne voivat tosiaan olla tehokkaita löydettävyyden kannalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.08.2008 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän nuo sulatkin huomaa metsiköstä. Eli olkoon varsi puunvärinen Wink

Tuli vielä mieleeni kuinka isäukko aikoinaan tällääntyi iltamarientoihin ja duunasi hiuksistaan melkoisen...öööh...teoksen suavella. Suavekin siis voisi olla pelittävä aine sulkien hoitoon. Periaatteessa samaa ainettahan ne ovat hiukset kuin sulatkin...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 01.08.2008 16:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nyt tulee kulttuurishokki: eikä oo samaa materiaalia. sori ari.
Hienoja sulkia! itse olisin tehnyt ehkä enemmän sademetsätyylisiä nuolia. pitkiä tummia ja isolla kärjellä.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.08.2008 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
nyt tulee kulttuurishokki: eikä oo samaa materiaalia. sori ari.


Sä olet Santtu lintsannut koulusta silloin kun oli puhetta keratiinista...

Toi setti on noille lyhytpätiäisille. Tuntui jotenkin hölmöltä vetää nuolen puoliväliin...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.08.2008 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aikoinaan käyttänyt jonkin verran papukaijan sulkia, lähinnä araa. Minulla taitaa olla vieläkin yksi nuoli, jossa on sinikeltaiset aran sulat. Sain aran sulkia ollessani kesätöissä Korkeasaaressa 1983. Ihan hyviä ne ovat mielestäni. Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista. Myös pöllönsulat ovat melko pehmeitä, mutta pelaavat hyvin kukkosulkina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 02.08.2008 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa? Olen tässä kokeillut tekemiäni erilaisia nuolia ja yrittänyt laatia tilastoa osumatarkkuudesta, mutta sulituksen suhteen vaikuttavimpana tekijänä näyttäisi olevan sulituksen koko ja sijoitus. Joissain parhaista nuolistani on variksen ja lokin sulkia, mutta myös joissain huonommin osuvista nuolista löytyy joutsenen ja hanhen sulkia (papukaijan sulkia en ole kokeillut Smile.) Mukana testeissäni on tietysti vielä muitakin vaihtelevia tekijöitä kuten jäykkyys ja painopiste,
pitäisi varmaan saada ne vakioitua ennen kuin sulituksesta voi sanoa mitään konkreettista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 18.09.2008 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kokeilin muuten Tana merkkistä mehiläisvaharasvaa parantamaan sulkien ryhtiä ja se perkele toimi En vielä tiedä miten se pidempiaikaisesti vaikuttaa mutta hyvin se liistrasi harottavat sulat yhteen eikä vaikuttaisi nuolen varressakaan hassummalta pinnalta.


Tuli huomattua, että ajan kanssa tuo mehiläisvaharasva vetää sulat erikoisen näköiseen kökköön. Alkavat harottamaan joka suuntaan tai taipuvat "rullalle" vartta vasten tai sekä että. Älkää siis kokeilko sitä.

Kökön saa vielä toimivaksi suihkuttamalla ensin sulkiin rasvanpoistosprayta ja sitten putsaamalla kuumaan veteen kostutetulla rätillä. Kannattaa asettaa sulka sulalta jotain pintaa vasten pyyhkimisen ajaksi ja pitää rätti lämpimänä. Pyyhinnän jälkeen voi "lingota" käsien välissä pyörittelemällä enimmät vedet pois ja jättää sitten kuivumaan.

Nyt en muista sen kaverin nimeä joka osti Kuralassa setin tekemiäni nuolia. Niiden sulissa on tuo sama vaharasvakäsittely.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.09.2008 00:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matti Matinpoika kirjoitti:
Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa? Olen tässä kokeillut tekemiäni erilaisia nuolia ja yrittänyt laatia tilastoa osumatarkkuudesta, mutta sulituksen suhteen vaikuttavimpana tekijänä näyttäisi olevan sulituksen koko ja sijoitus. Joissain parhaista nuolistani on variksen ja lokin sulkia, mutta myös joissain huonommin osuvista nuolista löytyy joutsenen ja hanhen sulkia (papukaijan sulkia en ole kokeillut :).) Mukana testeissäni on tietysti vielä muitakin vaihtelevia tekijöitä kuten jäykkyys ja painopiste,
pitäisi varmaan saada ne vakioitua ennen kuin sulituksesta voi sanoa mitään konkreettista.


Lokin sulat menevät "kasaan" yllättävän nopeasti. Ei se silti käyttöä haittaa, näyttävät vaan sitten huonoilta. Variksen sulat tuntuivat haurailta, niistä lähti paloja helposti. Mutta käyttäisin ilman muuta molempia, jos ei muuta olisi. Merilokin sulat ovat ehkä paksumpia ja parempia kuin ne, mitä minä olen käyttänyt. Kannattaahan noitakin sulkia kokeilla, ainakin itse tykkään vaihdella sulituksen laatua. On tylsää käyttää monta vuotta yhtä ja samaa laatua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 20.09.2008 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Matti Matinpoika kirjoitti:
Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa?


Lokin sulat menevät "kasaan" yllättävän nopeasti. Ei se silti käyttöä haittaa, näyttävät vaan sitten huonoilta. Variksen sulat tuntuivat haurailta, niistä lähti paloja helposti. Mutta käyttäisin ilman muuta molempia, jos ei muuta olisi. Merilokin sulat ovat ehkä paksumpia ja parempia kuin ne, mitä minä olen käyttänyt. Kannattaahan noitakin sulkia kokeilla, ainakin itse tykkään vaihdella sulituksen laatua. On tylsää käyttää monta vuotta yhtä ja samaa laatua.


Lokin ja variksen sulkia löytyy todella helposti ja siksi niitä on tullut näin harrastuksen alkuvaiheissa käytettyä. Harakan sulkiakin ihan aluksi käytin vähän mutta ne menivät vielä helpommin länään. Mutta jos nuoli siitä huolimatta vaikuttaa hyvältä niin annan sulituksen yleensä olla. Jos lento tuntuu oudolta mutta nuolenvarressa ei ole havaittavia vikoja niin silloin saatan kokeilla sulituksen uusimista.
Jotenkin tuntuu että harrastuksen 'primitiivisyys' kärsisi jos alkaisi käyttämään muita kuin itse retkillä luonnosta löydettyjä sulkia. Vaikka ne eivät aina ihan priimaa olisikaan. Toisaalta puolentoista vuoden jälkeen on vähän jo varastoa ja valinnanvaraakin kertynyt. Ja alkaa myös oppimaan mistä ja milloin kannattaa hyviä sulkia etsiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com