Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pituusammuntanuolet ... grainit/pauna

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 18.09.2008 13:31    Viestin aihe: Pituusammuntanuolet ... grainit/pauna Vastaa lainaamalla viestiä

Nuolissa "suositushan" oli 10 gr/pauna, mikäs olis pituusammuntanuolissa suositeltava minimi.
Haverisen 90 paunaa ja n. 500gr nuoli tekee noin 5,6 gr/pauna.
Mietin vaan kuinka kevyt nuoli vois olla ettei jousi "lyö tyhjää" ja vaurioidu VAI antaako kevytkin nuoli aina sen verran vastusta että jousi kestää ?

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.09.2008 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei minulla ole ainakaan yksikään jousi hajonnut liian kevyen pituusnuolen vuoksi. Kevyin nuoleni on 8 grammaa, mutta se lentää parhaiten vain hyvin kevyillä jousilla. Pituusnuolia kannattaa tehdä useampia erilaisia, kokeilla mikä lentää parhaiten ja yrittää sitten tehdä lisää vielä tätä parempia. Kuvittelin esim. pitkään, että bambu olisi se paras materiaali, mutta tehtyäni muutamia hikkoripituusnuolia, nämä voittivat bambut mennen tullen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.09.2008 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suurin osa primiluokkien pituusenkoista on ammuttu hyvin lähelle 5 gr / lbs. nuolilla. Ei kevyempikään puikko jousta riko, mutta nuolella on oltava massaa jotta se jaksaa läpäistä ilmaa. Kovasti vitosta kevyemmät nuolet eivät edes lisää useimpien jousten heittonopeutta, käteen jää vain pienempi liike-energia ja suurempi hidastuvuus. Mitä kevyempi (luonnonmateriaali)nuoli on, sitä todennäköisemmin se on myös spineltään liian heikko. Vähänkin lähdössä vispaava nuoli jää metrikaupalla jälkeen vakaasta nuolesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka Koivusaari



Liittynyt: 04 Mar 2005
Viestejä: 232

LähetäLähetetty: 19.09.2008 12:42    Viestin aihe: Re: Pituusammuntanuolet ... grainit/pauna Vastaa lainaamalla viestiä

Umpipuista jousta en ole ikinä saanut kuivalaukauksella rikki.
Pituusnuoli saisi tietysti ilmanvastuksen takia olla mahdollisimman raskas ja riittävän nopea.

Ja nuolen massahan pitää siis sovittaa kaaren massaan eikä paunoihin. 10 greinin sääntö pätee vain pitkille keppijousille.


Perinteisesti muotoillun suorakaarisen jousen tehollinen inertia on suunnilleen 1/30 sen massasta.( Sen voi laskea tarkastikin. Vertailuluku on lavan painopisteen kulkeman matkan ja iskupituuden suhteen neliö.) Tuosta voi laskea ylärajaa heittonopeudelle ja saa jonkinlaisen odotusarvon hyötysuhteelle.
Mitattu virtuaalimassa on sitten käytännössä jonkunverran suurempi, koska siinä on korruptiovoimat mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 19.09.2008 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Ei minulla ole ainakaan yksikään jousi hajonnut liian kevyen pituusnuolen vuoksi. Kevyin nuoleni on 8 grammaa, mutta se lentää parhaiten vain hyvin kevyillä jousilla. Pituusnuolia kannattaa tehdä useampia erilaisia, kokeilla mikä lentää parhaiten ja yrittää sitten tehdä lisää vielä tätä parempia.


Aika kevyt nuoli! Vieläkö noin kevyt lentää pitkälle? Itse olen tehnyt pituusnuolia vain kolme kappaletta, uuden aina edellistä kevyemmän. Tulokset on parantuneet aina uuden nuolen kanssa mutta olen miettinyt että kannattaako enää yrittää keventää (uusin on 16 grammaa)?
Nuolet olen tehnyt mäntyrimasta ja barreloinut siten että päät ovat 5-6mm paksut ja keskeltä n.7mm. Kaipa pituusammuntanuolessakin on merkitystä sillä että jos nuoli on liian notkea niin epävakaa lähtö heikentää tulosta? Riittävän jäykkä mutta silti keveä aihio sallisi tietysti vielä nuolen ohentamisen mutta jossain kohtaa tulee kai vastaan sekin että liian kevyt nuoli hidastuu nopeammin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 19.09.2008 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuukka Kumpulainen kirjoitti:
Suurin osa primiluokkien pituusenkoista on ammuttu hyvin lähelle 5 gr / lbs. nuolilla. Ei kevyempikään puikko jousta riko, mutta nuolella on oltava massaa jotta se jaksaa läpäistä ilmaa.


Hetken pohdittuani vastaan itse itselleni: Smile
Laskin tuon suhdeluvun omalle 42lbs jousella ja 16 grammasella nuolella ja suhde oli n. 5,9. Eli sen puoleen voisi vielä pari kolme grammaa pudottaa. Lienee syytä testata, josko joku metri tulisi lisää kantamaan.
Jousen nopeudesta ilmeisesti riippuu se missä kohtaa tulee raja vastaan tuon nuolen keventämisen kanssa ja tulos alkaa taas tippua. Elikkä samoilla paunoilla mutta nopeampiheittoisella jousella optimi nuolen paino on pienempi kuin hitaammalla. Kö?
Millaisia kantamia muut ovat saaneet noilla paunoilla? Itellä paras n.155m tyvenellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 22.09.2008 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bongasin tuollaisen sivun pituusammuntanuolista. En ole vielä itsekään ehtinyt syventymään sivun mietteisiin syvemmin mutta äkkivilkaisulla vaikuttaisi ihan asiallisilta ohjeilta.

http://margo.student.utwente.nl/sagi/artikel/turkish/

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 22.09.2008 08:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matti Matinpoika kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:
Ei minulla ole ainakaan yksikään jousi hajonnut liian kevyen pituusnuolen vuoksi. Kevyin nuoleni on 8 grammaa, mutta se lentää parhaiten vain hyvin kevyillä jousilla. Pituusnuolia kannattaa tehdä useampia erilaisia, kokeilla mikä lentää parhaiten ja yrittää sitten tehdä lisää vielä tätä parempia.


Aika kevyt nuoli! Vieläkö noin kevyt lentää pitkälle? Itse olen tehnyt pituusnuolia vain kolme kappaletta, uuden aina edellistä kevyemmän. Tulokset on parantuneet aina uuden nuolen kanssa mutta olen miettinyt että kannattaako enää yrittää keventää (uusin on 16 grammaa)?
Nuolet olen tehnyt mäntyrimasta ja barreloinut siten että päät ovat 5-6mm paksut ja keskeltä n.7mm. Kaipa pituusammuntanuolessakin on merkitystä sillä että jos nuoli on liian notkea niin epävakaa lähtö heikentää tulosta? Riittävän jäykkä mutta silti keveä aihio sallisi tietysti vielä nuolen ohentamisen mutta jossain kohtaa tulee kai vastaan sekin että liian kevyt nuoli hidastuu nopeammin.


Tuo kevyin bambunuoleni lentää pitkälle (suhteellisen pitkälle) vain keveillä lasten jousilla. Pari vuotta sitten tuolloin 8-vuotias poikani ampui myötäkäyrällä 20-paunaisella katajajousella ja paksulla jänteellä 101 m käyttäen tuota nuolta. Aikuisten jousilla ammuttaessa tuo nuoli häviää sitä raskaammille hikkorinuolille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com