Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 02.03.2009 16:49 Viestin aihe: Liimoista? |
|
|
Päivää vaan kaikille,olen ihan uusi kirjoittelija täällä ja saanut huolestuttavan päännouseman,suunnittelen jousen (istu ja pala) tekemistä.
Elikkäs,millaisia liimoja olette tekeleissänne käyttäneet,lähinnä teollisia,en vielä viitsi affenan nahkoja taikka uimarakkoja keitellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pertsa
Liittynyt: 01 Maa 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 02.03.2009 19:23 Viestin aihe: |
|
|
Kaikki epoksi liimat ovat suosittuja, jotkut käyttävät B3 liimaa. Jos ollaan tosi primitiivisiä on käytössä mm. jänisliima, terva tökötti sun muut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 03.03.2009 14:25 Viestin aihe: |
|
|
Kiitän.
Hain tuossa lähinnä erilaisia liimojen tuotenimiä,kyselyni liimojen ominaisuuksista tuotti paikallisissa liikeissä lähinnä....öööö tuota eikainiitäsellasiaoo kun tuota ehh...teollisuudessa...kait? Vastauksia.
B 3 liimoja löytyy kyllä täytyneen sellasella alotella noita liimaustestejä,ideoin tässä jonkinlaista bambu selkäistä saarni taikka hikkori... tai jotain ,pitkääjousta,tai ehkä lyhyempääkin...tiijä häntä?
Tekeillä myöskin tammi flättäri,lyhyt,saapa nähä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 03.03.2009 19:39 Viestin aihe: |
|
|
En suosittele B-kolmosta mihinkään minkä täytyy kestää vääntöä ja kiskomista.
Oma ehdoton suosikkiliimani on Titebond III. Sitä saa Plektrasta.
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11153
Vaatii tarkat kontaktipinnat, puristukseen sopii parhaiten sisäkuminauha. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 03.03.2009 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Ahhaa,tuotapa täytyy kysäistä,pari muutakin epoksia eholla,mutta jos jollakin on jo kokemusta jostain niin miksipä keksiä ruutia uudestaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 03.03.2009 23:17 Viestin aihe: |
|
|
Titebond ei ole epoksia. Se on yksikomponenttista ja vesiliukoista, kuivuttuaan siitä tosin tulee vedenkestävää. Aivan hillittömän hyvä puuliima, ja mukava käyttää.
Saumasta tulee kova mutta joustava, Bee-kolmosella sun muilla Erikeeppereillä taas pehmeä mutta venyvä.
Niin juu, ja uretaaniliimoistakaan ei minulla ole mitään valittamista.
Kolmas mitä käytän on Cascon 24 tunnin pro-epoksi.
Bambu vaatii puristulujaa puuta vatsakseen. Hikkori alkaa jo pelittämään mutta saarni rusentuu, ellei sitten kikkaile vatsaa rajusti kapeammalla selällä.
Suosittelisin kyllä harjoittelemaan yksipuisella suorasyisellä lankulla ennen kuin alkaa tekemään laminaattijousta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 03.03.2009 23:32 Viestin aihe: |
|
|
Kiitän vihjeistä,elämässä pittää olla haasteita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 04.03.2009 01:16 Viestin aihe: |
|
|
Mun on jo ihan periaatesyistäkin vänkättävä Jurin väitettä B3:sta vastaan.
Ainoa B3:lla liimaamani sauma joka on pettänyt oli tuossa Merbaujousiyritelmässäni ja siinäkin se mielestäni petti vain siksi, että Merbau on hartsinen ja öljyinen puu ja oikea liima tuossa olisi ollut joku liuotinpohjainen tai epoksi.
Liiman valinnassa on mielestäni lähdettävä siitä mitä liimataan ja valita liima sen mukaan. Pehmeämmässä ja huokoisemmassa puussa pelittää hienosti vesiliukoiset liimat mutta kovissa ja hartsi- tai öljypuissa pitää olla tämäkämpää tavaraa.
Taiteilijoille tarvikkeita myyvistä liikkeistä löytää jänisliimaa. Kuullostaa työläältä ratkaisulta mutta on todella helppoa imeyttää veteen ja hauduttaa vesihauteessa liimaksi. Puuta puuhun en ole tuolla liimannut mutta ainakin jänneliimauksissa se on hyvä. Pitää vain pitää lämpöisenä koko aktin ajan.
Titebondia en ole vieläkään kokeillut. Uskon kuitenkin Jurin kokemuksiin ja jos jotakin luokittelua pitää tehdä, niin laitan sen B3:n yläpuolelle ihan puheisiin luottaen _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 04.03.2009 03:18 Viestin aihe: |
|
|
Ari Rantala kirjoitti: | Liiman valinnassa on mielestäni lähdettävä siitä mitä liimataan ja valita liima sen mukaan. |
Nimenomaan!
B-3 on ihan hyvä liima mm. huonekaluihin ja kaikenlaisiin palikoihin. Taipuviin rakenteisiin taas kannattaa käyttää paremmin niihin soveltuvia litkuja. Jänisliimakin olisi muuten oikein hyvä, mutta sillä on hyvin vaikea liimata puuta hyytelöitymistaipumuksensa vuoksi.
Ari Rantala kirjoitti: | Pehmeämmässä ja huokoisemmassa puussa pelittää hienosti vesiliukoiset liimat mutta kovissa ja hartsi- tai öljypuissa pitää olla tämäkämpää tavaraa. |
Ainakin bulletwoodin ja Ipen kanssa Titebond pelittää aivan loistavasti, molemmat hyvin öljyisiä puita. Olen kyllä ensin pyyhkinyt pinnat huolellisesti asetonilla. Näitä puita saakin pyyhkiä pitkään ja hartaasti ennen kuin rätti alkaa pysyä valkoisena.
Jotkut amerikkalaiset jousentekijät ovat jopa jättäneet pyyhkimisen väliin, eikä kuulemma ole ongelmia ilmennyt. Minä en uskalla.
Ainoa kerta kun Titebond on minulla pettänyt oli Tonkin-bampua liimatessa. Kyseisessä bambulajissa on hyvin paksu kerros niitä tiukkoja voimakuituja mitä muissa bambuissa on vain pinnassa. Hioessa kävi niin ettei sitä vaaleampaa ja pehmeämpää aluskerrosta jäänyt jäljelle lainkaan. Tilleröidessä lähti sitten laminaatit irtoilemaan. Liimasinpa vielä kahteen kertaan bambun takaisin ennenkuin ymmärsin missä on vika. Aikaisemmissa bambuselissä kun ei ollut minkäänlaisia ongelmia.
Seuraavalla kerralla käytän vastaavassa tilanteessa epoksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 04.03.2009 13:29 Viestin aihe: |
|
|
Tässä pari bambu/bulletwood liimausprojektia, liimana Titebond III.
Ensin öljynpoisto asetonilla, liiman levitys kummallekin pinnalle, sitten pikainen kuminauha käärintä ja lopuksi muottiin 12 tunniksi. Kätevää, eikö?
Olen porannut kahvan keskelle parin milin reiän ja naulannut palat toisiinsa hammastikulla. Tämä pitää kappaleet paikoillaan puristukseen laitettaessa. Sitten vielä varmistukset pariin paikkaan venyvällä sähkömiehen teipillä..
Jälkimmäisen kuvan muotti on vain yhdelle lavalle kerrallaan, takedown jouseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 04.03.2009 13:44 Viestin aihe: |
|
|
Kuulostaa mielenkiintoiselta,sääli etteivät kuvat näy.
Tuolla toisissa keskusteluissa on jonkin verran vilahdellut erilaisia muotti- ja paininpuu virityksiä joista näin noviisinakin olen saanut hyviä vinkkejä projektiini.
Nyt pitäisi vain löytää sopivat jousi materiaalit jostain,bambun saan sopivasti eräältä tutulta vapamestarilta,liekkö jo liiankin laadukasta jouseen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 04.03.2009 13:44 Viestin aihe: |
|
|
Nonniin,taas hötkyilin näkyyhän ne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 04.03.2009 15:42 Viestin aihe: |
|
|
Kuvat näkyy jostain syystä tällä osastolla vain kirjautumalla.
Vapamestarin bambu on varmaan sitten sitä Tonkinia. Todennäköisesti myös halkaisijaltaan ohutta, aiheuttaa kapeat lavat ja tarvitsee vatsaksi lujaa puuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 04.03.2009 17:00 Viestin aihe: |
|
|
Ei ole tonkinia saanut,joten on jotain muuta,"pöllit" näyttävät olevan noin 80-100mm halkaisijaltaan joten vaikuttavat ainakin minusta aika sopivilta jousivärkiksi,jos nimittäin raskii myydä muutaman slaissin.
Mietin tuossa että saisiko tuollaisesta putkesta lohkomalla ja liimaamalla tehtyä myös mahapuolen ja siihen sitten pinnasta selkä?
Samaan tapaan kuin tuosta lattiabambusta on tehty? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari
Liittynyt: 24 Hel 2009 Viestejä: 51 Paikkakunta: Saarijärvi
|
Lähetetty: 16.03.2009 19:43 Viestin aihe: liimoja |
|
|
Kertokaa viisaat, mikä on paras liima nahkalle!
Kestää kosteutta, taivutusta, helppo käyttää.
Liimaan ensin puukontuppinahkan lestan päälle. Sitten
vasta ompeleet.
Outo tapa, jos nahan joutuu kastelemaan ennen päälle-
kiskomista. _________________ kari |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 16.03.2009 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Älä liimaa!!!
Kastele nahka, venytä ja ompele lestan päälle.
Nahka kiristyy kuivuessaan, ei varmasti irtoa.
Ompleiden reiät kannattaa lyödä ennenkuin kastelee.
Muissa tapauksissa vastaus on kontaktiliima tai perinteisempi maitoliima.
Sivellään kummallekin pinnalle, annetaan kuivua noin 15-30 minuuttia kunnes on kosketuskuiva. Yhdistetään palat, puristetaan tai naputellaan nuijalla kiinni. Täysin vedenkestävä sekä taipuisa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Emil Lindfors Site Admin
Liittynyt: 12 Tam 2007 Viestejä: 93 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 17.03.2009 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Kun käyttää naskalia, ei tarvitse tehdä reikiä etukäteen. Aloittaa vain yläpäästä ja tekee reijät sitä mukaa kuin ompelee. Paljon helpompi niin, kun ei tarvitse mitoittaa nahkaa niin tarkasti. Ompelee vain ja leikkaa sitten ylimääräisen pois. Lesta pysyy tosiaan varmasti paikallaan koska se on leveämpi kuin kahva, eikä siten mahdu tupesta ulos... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Emil Lindfors Site Admin
Liittynyt: 12 Tam 2007 Viestejä: 93 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 17.03.2009 13:57 Viestin aihe: |
|
|
Nyt taitaa kyllä mennä aiheen vierestä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 17.03.2009 17:59 Viestin aihe: |
|
|
Emil Lindfors kirjoitti: | Kun käyttää naskalia, ei tarvitse tehdä reikiä etukäteen. Aloittaa vain yläpäästä ja tekee reijät sitä mukaa kuin ompelee. |
Ehkä minulla oli sitten vain huono tekniikka kun koin tuon niin hankalaksi, naskali tökki sormeen ja jäljestäkin tuli hieman epätasaista.
Etukäteen rei-itettynä sujui minusta jouhevammin. Nahan muoto ja reikien paikat piti kyllä mitata tarkasti paperilapun avulla.
Tuolta löytyy aika viimeisen päälle hyvää neuvoa nahan muotoiluun:
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/15538/t/Leather-tooling-arm-guard-Tutorial.html
Välineitä voi helposti tehdä itsekin esim. poronsarvesta.
Menee kyllä aikalailla aiheen vierestä. Voisikohan joku mode nyppäistä tämän erikseen? Vaikka "puukon tupen valmistus" tai jotain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
Liittynyt: 25 Lok 2004 Viestejä: 2220 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 27.08.2009 08:52 Viestin aihe: |
|
|
Liimoista vielä, minulla meni pieleen yksi liimausprojekti, liimana TiteBond 3, vieläpä tuore puteli. Tein bulletwood-bulletwood-laminaattijousta. Liimattavat pinnat olivat höylän jäljiltä. Siklasin pinnat vielä puhtaaksi, hioin karkealla hiekkapaperilla, pölyt pois ja kevyt pyyhintä tärpätillä. Sitten TB3:sta molemmille pinnoille, kuminauhapuristus vuorokaudeksi. Parin päivän jälkeen sauma aukesi tilleröidessä ihan tuosta vain, laminaatit irtosivat toisistaan aivan kuin olisivat vain teipattu toisiinsa. Liimapintojen tutkimisen perusteellakaan ei oikein ymmärrä, mikä meni pieleen. Jotenkin näytti siltä, kuin välissä ei olisi edes ollut liimaa. Olikohan pinnat sittenkin liian öljyisiä? Hämmentävää. Pitänee yrittää uudestaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 27.08.2009 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Höylätty puupinta ei ole aivan paras mahdollinen liimauspohja. Pinikin hionta auttaa melkoisesti.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuomas
Liittynyt: 10 Mar 2006 Viestejä: 79
|
Lähetetty: 27.08.2009 13:12 Viestin aihe: |
|
|
Bulletti on haasteellista liimattavaa, mulla räpsähti yksi epoksilla liimattu bambu-bulletti. Siitä huolimatta, että olin tinnerillä siivonnut bullettia niin kauan, että siitä ei enää irronnut väriä rättiin. Ilmeisesti tuon kanssa ei voi liioitella, huolellinen puhdistus (puussa on paljon öljyä) ja karhennus on must!
Mahtaiskohan joku muu liuotin kuin tinneri toimia paremmin? Haiseekin niin vietävän pahalta...
Tuomas |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jakke
Liittynyt: 16 Tou 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 27.08.2009 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Osaisiko joku kertoa simppelin konstin katkenneen nuolen (kärjestä) jatkamiselle. Samaten, mikä liima olisi paras. Pitäisi olla sovellettavissa kenttäolosuhteissa, missä kunnon työkaluja ei ole. Kysymykseni johtuu siitä, että kisoissa yleensä paras nuoli katkeaa. Olisi hienoa saada se pelittämään mielellään samantien, mutta viimeistään seuraavaksi päiväksi.
Terveisin,
Jakke Lehtinen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 27.08.2009 13:48 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mahtaiskohan joku muu liuotin kuin tinneri toimia paremmin? Haiseekin niin vietävän pahalta... |
Teakin putsaukseen käytetään yleisesti joko asetonia tai MEKiä.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 27.08.2009 13:50 Viestin aihe: |
|
|
tuomas kirjoitti: | Mahtaiskohan joku muu liuotin kuin tinneri toimia paremmin? Haiseekin niin vietävän pahalta... |
Kyllä: Asetoni. Sekään ei kyllä erityisen sulotuoksuista ole.
Kokeilin joskus myös tinneriä bulletwoodiin, hinkkasin myös niin pitkään että rätti pysyi puhtaana. Oli mielestäni ilahduttavan nopea suoritus...
Sitten kokeilin vielä asetonilla. Ihan kuin olisin saanut aloittaa homman taas alusta.
Ilman kaasunaamaria ei hommaan pidä ryhtyä! Siinä nimittäin saa aikaa kulumaan, iloisissa liuotinhöyryissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 27.08.2009 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mahtaiskohan joku muu liuotin kuin tinneri toimia paremmin? Haiseekin niin vietävän pahalta |
Juri mainitsi asetonin. Tosin se on vähän sama kuin vaihtaisi navetan hajun sikalaan...
Pitämisongelmissa veikkaisin reilun karhennuksen pelittävän. Jos ei ihan raspipinta niin kuitenkin karheahko, on sitten liimalla pintaa ja tilaa ottaa kiinni. Monissa muissakin liimauksissa homma kusee kintuille jos liimalla ei ole tilaa vaan se puristetaan liitoksesta ulos. Saatoin tehdä juuri tänään itsekin niin kun liimasin TB-III:lla massarandubaviilun kyudojousen vatsaan enkä tainnut karhentaa tarpeeksi...
Lainaus: | Osaisiko joku kertoa simppelin konstin katkenneen nuolen (kärjestä) jatkamiselle. Samaten, mikä liima olisi paras. Pitäisi olla sovellettavissa kenttäolosuhteissa, missä kunnon työkaluja ei ole |
Tästä on puhuttu ennenkin ja jos sellainen konsti olisi olemassa niin uskoisin sen olevan myös käytössä. Ainoa pikakikkakakkonen mikä tulee mieleeni on ohutseinämäinen putki jonka sisään katkenneet päät tällätään. Painopiste on huihaimissälie eikä varmasti enää olisi muutenkaan paras nuolesi...Taitaisi olla edes sääntöjen mukainenkaan enää... _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
Liittynyt: 25 Lok 2004 Viestejä: 2220 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 07.09.2009 12:25 Viestin aihe: |
|
|
No niin, bulletwood-bulletwood-laminaatti kiukuttelee edelleen. Ostin polyuretaaniliimaa (Casco) ja liimasin sillä. Pintojen karhennus karkealla hiekkapaperilla, pölyt pois kostealla liinalla (liiman ohjeissa suositeltiin pintojen kostuttamista). Liuottimia en käyttänyt. Kuminauhapuristus. Saumasta tuli hieno, lähes näkymätön. Pito olikin sitten surkea, sauma napsahti auki jousta jänteelle laitettaessa. Pito oli ehkä hivenen parempi kuin TB3:lla. Jos TB3:nen vastasi maalarinteippiä, niin PU-liima vastasi ehkä ilmastointiteippiä. Liimapinnat näyttivät taas siltä kuin siellä ei mitään liimaa edes olisi ollut välissä.
Pitää siis ostaa asetonia ja karhentaa pinnat jollain muulla kuin karkealla hiekkapaperilla. PU-liimalla teen varmaan kolmannen yrityksen. Liimoissa ei sinänsä ole mitään vikaa, testasin pikaisesti tuon TB3:sen kuusikalikoilla. Puhdistamaton höyläpinta -> puristus -> vasaralla sai erottaa palaset toisistaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mangrove
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 646
|
Lähetetty: 07.09.2009 16:33 Viestin aihe: |
|
|
Masschelein-Kleiner, L. (käänt. Kuokkanen-Kekki, M.). 1987. Vanhat sideaineet, lakat ja kiinnitteet. Ammattikasvatushallitus, Helsinki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 07.09.2009 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Niin se vaan on, mikään liima ei tartu kunnolla öljyiseen pintaan.
Bulletwoodia bulltwoodin päälle on tässä mielessä myös varsin vaativa yhdistelmä.
TB-3 vaatii tiukasti yhteensopivat pinnat. Itse olen ajanut suoraksi ja sileäksi nauhahiomakoneella, ja sitten vielä pyyhkinyt ja pyyhkinyt ja pyyhkinyt asetonilla päälle.
Uretaaniliimai taas hyötyy vähän rouheammasta karhennuksesta, rautasahan terällä pituussuuntaan vetelemällä saa hyvän pohjan. Kuminauhapuristus ei vaan taida uretaanille aivan riittää.
Kummatkin liimat ovat kyllä hyviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 07.09.2009 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Vielä yksi juttu.
Anna TB-3:sen olla puristuksessa rauhassa ainakin 12 tuntia, äläkä rasita jousta senkään jälkeen vielä pariin vuorokauteen.
Uretaanin väitetään olevan täysin asettunutta jo muutaman tunnin kuluessa, mutta silti suhtautuisin siihenkin maltillisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 07.09.2009 17:32 Viestin aihe: |
|
|
Uretaaniliima ei yleisesti ottaen vaadi puristusta (kuten ei epoksikaan) kuin sen verran, että kappaleet ovat yhdessä ja ilmaa ei jää väliin. Uretaanin tarttuvuus on yleisesti ottaen erittäin hyvä koska se otta mysö kemiallisilla sidoksilla useimmista pinnoista kiinni. Tällöin puhtaus on tärkeämpää kuin karheus.
TB3 näyttäisi olevan ristisilloitettu PVA, joka vaatii kyllä erittäin sopivan karhennuksen.
Kovimman puristuksen puuliimoista vaatii fenoli (esim. liimapuupalkeissa).
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
A.Arffman
Liittynyt: 16 Huh 2009 Viestejä: 129 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Lähetetty: 07.09.2009 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Kävi vähän aikaa sitten sillä tavalla että kun liimasin bambua massarandubaan araldi epoxilla (16h kuivumisaika) annoin kuivua 20h jonka jälkeen lähdin muotoilemaan aihion päitä vannesahalla. Kun olin saanut ensimmäisen kärjen oikean muotoiseksi kuului NAPS! ja kärjessä ollut vastakurvi oikeni ja liitos aukesi. Toiselle päälle kävi samalla tavalla.
Syitä mitä itse mietin:
1.Liima kuumui liikaa vannesahalla leikkaamisesta
2. Liimaus vaiheessa puristimet olivat liian tiukalla ja liima puristui pois saumasta
Nyt ei syy ollut se että puu olisi niin öljyistä, koska repeytyneessä kohdassa liimaa jäi tasaisesti molempiin pintoihin (oikeastaan hieman enemmän b woodiin)
Mitä muita syitä voisi olla?
Onko liima vain huonoa?
Kannattasiko käyttää tuota uretaani liimaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 07.09.2009 20:48 Viestin aihe: |
|
|
Jotkut Araldit ovat ns. joustaviksi modifioituja epokseja, siitä seuraa aika hyvä iskunkesto, mutta lämmönkesto ja vedenkesto heikkenevät. Useimmat ei-pikaepoksit vaativat aika pitkän kovettumisajan, tai sitten lämpökäsittelyn, ennenkuin ovat täysin kovettuneita eli täyden lujuuden saavuttaneita.
Jos liimalle annetaan 16h kovettumisaika niin arvaanpa sen täyden lujuuden ajan olevan joitakin vuorokausia (ilman lämmitystä). Lämmitettäessä tuo kemian 10 asteen sääntö pitää aika hyvin paikkansa, eli jokainen 10 asteen lämpötilan nousu puolittaa kovettumisajan.
Nuo kaksi arvausta ovat suunnilleen ne joihin itsekin päätyisin, lisättynä vielä kolmannella eli väärällä sekoitussuhteella.
Hmmm. olisi pitänyt lukea huolella loppuun asti. Tuo liiman molempiin pintoihin jäänti kyllä viittaa vahvasti lämpenemiseen tai väärään sekoitussuhteeseen.
Uretaanit eivät ole aivan niin arkoja sekoitussuhteelle, joten se on niille pieni etu.
Tuo liimasauman paksuus on sitten hankalampi juttu, en ole koskaan tehnyt puulle kokeita, mutta muutama yleissääntö pätee melkein kaikille aineille.
- joustava liima ja paksumpi sauma
- iskun arka paikka niin paksumpi sauma
Lujitemuoveille kun aikanaan tein testejä niin esim. Sikalla voi käyttää hyvinkin 3mm saumoja (leikkaus)lujuuden kärsimättä, repimislujuus vain parani paksummalla saumalla.
Kovemmille epokseille semmoinen 0.5mm alkoi olla yläraja, mutta puulle oikeastaan paksummankin sauman kyllä pitäisi toimia (riippu liimattavan kapppaleen kimmomodulista).
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 08.09.2009 00:52 Viestin aihe: |
|
|
T. Manner kirjoitti: | Uretaaniliima ei yleisesti ottaen vaadi puristusta (kuten ei epoksikaan) kuin sen verran, että kappaleet ovat yhdessä ja ilmaa ei jää väliin. |
Hyvä tietää. Valmistajien ohjeita lukemalla ei sitten näköjään paljoa viisastu.
Onko sinulla käsitystä siitä miksi lasikuitulaminaattijousien valmistajat pumppaavat niin hirmuisia paineita muotteihinsa? Ovatko he samanlaisen harhaluulon vallassa kuin minä, vai onko siinä joku muu trikki? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 08.09.2009 11:21 Viestin aihe: |
|
|
Se mikä oli ennen aradit:ia on nykyään casco strong professional 24h.
Saatavana k-raudoista 2x100mg tuubit on 20-30€.
Toi täytää hyvin vähän huonommankin sovituksen. Käsineet on must. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 08.09.2009 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Onko sinulla käsitystä siitä miksi lasikuitulaminaattijousien valmistajat pumppaavat niin hirmuisia paineita muotteihinsa? |
Parikin syytä, jotkut käyttävät liimaukseen limakalvoja, joissa liimaa on vakio määrä/pinta-ala, tällöin ei juuri virtailua tapahdu. Toisaalta siinä painetaan aika jäykkiä liuskoja muottiin muotoonsa ja jossain kohdin voi puristuminen olla vähän huonoa, varsinkin jos käytetään puristuvaa muottia eikä paineletkua tai alipainetta.
Uretaani ja epoksi eivät vaadi puristusta sen takia, että ne kostuttavat liimattavat pinnat aika lailla itsestään, tuo kostutus on se yleisesti vaadittu ominaisuus onnistuneelle liimaukselle, joissain hartseissa käytetään lisänä pintajännityksen modifiointiaineita kostutuksen parantamiseksi.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
Liittynyt: 25 Lok 2004 Viestejä: 2220 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 05.10.2009 12:47 Viestin aihe: |
|
|
Nyt näyttäisi pitävän! Bullet-bullet-laminaatti, noin 4 sentin perry-refleksillä siis kyseessä. Pintojen siklaus puhtaaksi vanhoista liimaroippeista, karhennus/uritus rautasahan terällä "siklaamalla", huolellinen puhdistus asetonilla, PU-liimaa ja kuminauhapuristus. Vielä ei olla täydessä vedossa mutta näyttäisi kestävän. Mahtava tuntuma alkuvedossa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 05.10.2009 13:26 Viestin aihe: |
|
|
Tuli mieleeni että uhut kalvo -> vähän epoksia -> vähän kustannuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 05.10.2009 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tuli mieleeni että uhut kalvo -> vähän epoksia -> vähän kustannuksia. |
Useimmat noista prepreg-liimakalvoista eivät kyllä ole ihan halpoja, mutta kun sekoitusta ei tarvita niin työ on aika nopeaa ja varmaa.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|