Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vuolukirves
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 27.05.2010 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fiskarssin pieni yleiskirves saa minultakin pinnat veistokirveenä. Jousiaihiot
on tullut sillä veisteltyä. Pienempien klapien tekoonkin hyvä työkalu.
Isompien kanssa hyvä on perinteisempi, esmes Billnäsin kirves. Hyvät
ohjeet semmoisen varttamiseen löytyy myös Olli Aulion Suuresta
retkeilykirjasta. Tuosta tuohen siivusta siinä ei tosin mainita mitään, vaikka
varmasti pätevä kikka sekin.
Ihan oikeastakin veistokirveestä olen kyllä haaveillut, Gränsforsista tai
vastaavasta.
Onkohan noista Fiskarssin muovivartisista muuten kukaan saanut vartta
poikki? Mitä sillä tekee jos niin käy?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 27.05.2010 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pyssymies kirjoitti:
Minun mielestäni kulunut Fiskarsin Orijärveläinen on tuosta hyvä esimerkki. Oletko, Juri, kokeillut?

En ole, joten en myöskään ala sitä arvostelemaan. Smile
Yleistyökalua ja erikoistyökalua ei mielestäni myöskään ole kovin hedelmällistä vertailla toisiinsa.
Rosellit sun muut vastaavat eivät ehkä edusta perinteisiä puukkoja, mutta Suomalaista puukkokulttuuria kylläkin. Se että vieläkin syntyy uusia malleja ja innovaatioita, on vain todiste siitä että kyse on elävästä kulttuurista eikä kuolleesta museosta. Perinteisten mallien arvoa tämä ei mielestäni mitenkään alenna. Uudet vermeet joko todistavat elinvoimansa käyttökelpoisuudellaan tai sitten katoavat yhtä nopeasti kuin ilmestyivätkin.

Kirveskulttuuri näyttää ikävä kyllä Suomessa kuolleen joskus 60-luvun tienoilla. Hakkuukirveitäkään ei kukaan enää käytä kun kaikilla on moottorisahat. Vanhojen hirsitalojen kunnostuksiin tarvittavat piilut hankitaan nykyisin Ruotsista. Onneksi sentään siellä osaavat yhä asiansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 27.05.2010 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puukoista puheenollen, niin voisin suositella Heikkisen Maurin Tommeja Suomussalmelta. Olen käyttänyt Heikkisen tommia töissä viitisen vuotta. Harmi kun se tippui viime talvena vyöltä. Terä kestää ja on terävä. Saa kovuuteensa nähden helposti teräväksi. Teräkulma vuoluun on juuri sopiva, vamoin lasku kärkeä kohti. Tommin mallissa näkyy satojen vuosien itäinen puukkoperinne. Perinne on elävää, koska kyse on käsintehdystä käyttötyökalusta. Tosin hyvästä sellaisesta. Omaani toivoin kovaa terää, koska vuolin tervaskannosta kiehisiä pääasiassa. Tällöin kova terä pysyi pitkään ottavana. Kovuudesta johtuen piti raajoessa olla nivelien kohdalla varovainen, koska terään tuli luusta helposti pikkuisia lohkeamia. Nämä lähtivät teroittamalla pois. Mutta minulla olikin erikoiskova terä, koska pyysin Mauria päästämään terän vähän kovemmaksi. Putoaminen harmittaa, mutta minulla on kaksi tommia kaapissa ja yksi pulveriterästommi tulossa.
Näissä on vähän samaa suomalaista sielua kuin po. kirveessäkin. Linjakas, yksinkertaisen tyylikäs, toimiva käytännöllinen muotoilu ja yksityiskohdat. Eli vaatimattoman, yksinkertaisen ulkokuoren sisällä on luotettavasti toimiva, käyttöä kestävä ja tarkoitukseen erinomaisen sopiva työkalu. Sanoisin, että nämä ovat vähän sellaista "zeniläistä" designia.
Ja jos osaa katsoa, niin löytyy hieman mystiikkaakin. Ponsi puukossa on viesti ajan takaa rautakaudelta ja puukon kahvan muotoilu mahdollistaa terän viiltosuunnan ja teräpuolen erittäin nopean vaihtamisen kädessä. Molemmat onnistuvat yhdellä liikkeellä katsomatta. No eihän näistä vuoluhommissa, mutta se kertoo omaa tarinaansa myös siitä puukon toisen käytön perinteestä...
Niin, ja puukkohan pitää saada tupesta yhdellä kädellä...

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 27.05.2010 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meikäläisen metsäpuukko löytyy tuolta, sivun alalaidasta. Olen siitä aikalailla pollea!
./viewtopic.php?t=1335&start
Huh huh, ei saa yllyttää enempää! Näistä kyllä jaksaisi jauhaa vaikka maailman tappiin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.05.2010 00:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Roselli ei taida oikein olla kauppamiehiä. Tarkastelin pari vuotta sitten Riihimäen erämessuilla hänen esillä olevia puukkojaan. Joukossa oli yksi minun makuuni. Isokokoinen väkipuukko. Kysyin sen hintaa. Roselli naureskeli alentuvasti ja sanoi, että "näitä on tehty venäläisiä ostajia varten". Ei vaivautunut mainitsemaan hintaa. Joten kaupat jäivät tekemättä ja "mestarista" jäi hiukan outo kuva. Termistä "Rosellin puukko" tulee minulle aina tämä tapaus mieleen. Tätä voisi kertoa kouluesimerkkinä merkanttiopiskelijoille tavasta, jolla ei kannata suhtautua mahdolliseen asiakkaaseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 28.05.2010 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep. Puukon idea on vaan olla vyöllä kannettava yleistyökalu, minun ymmärtääkseni. Verstaalla sitten pitääkin olla jos jonkinlaista kiilaa Smile Eikä erään mainitsemani yrittäjän tuotteissa eikä itse yrittäjässä minua muu kismitä kuin se, että hän itse esiintyy jotenkin "perinteisten" puukkojen tekijänä. Ja se, että on rakentanut työkaluja, mitkä eivät toimi Very Happy

Usein ei ymmärretä ostosignaaleja. Mies ilmeisesti ei itse arvostanut väkipuukkoaan ja oletti kaikkien muidenkin ajattelevan tuotteesta samoin. Sekin sangen tyypillinen virhe.

Olen kyllä törmännyt puupäisiin Mora-puukkoihin aina silloin tällöin. Hintaa peritään yleensä muutama euro. Laatu/hinta -suhteeltaan ehkä paras puukko.

Tuo Tommi on Puukko. Se vika siinä on, että se puuttuu itseltäni Smile

Okei Juri, selvä. Mutta olipa kiva inttää

Very Happy Kiitos Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 28.05.2010 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mora Viking on aivan upea. Etenkin hinta-laatusuhteeltaan. Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 28.05.2010 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="pyssymies"]Olen kyllä törmännyt puupäisiin Mora-puukkoihin aina silloin tällöin. Hintaa peritään yleensä muutama euro. Laatu/hinta -suhteeltaan ehkä paras puukko.[quote]

Erehdyin kerran heittämään tämän mielipiteen Kuralan kisojen iltanuotiolla puukkomestari Pälikön kuullen. Seurasi mielenkiintoinen keskustelu, jossa en paljon sanan sijaa saanut. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 28.05.2010 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No aivan varmasti. Mutta jos terä on hyvä, niin terä on hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arwi



Liittynyt: 26 Elo 2004
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 29.05.2010 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matti Matinpoika kirjoitti:

Onkohan noista Fiskarssin muovivartisista muuten kukaan saanut vartta
poikki? Mitä sillä tekee jos niin käy?


En ole kuullut, että näistä uudemmista olisi mennyt poikki, mutta tiedän tuttujen piiristä menneen niitä ensimmäisen sarjan muovi (taimitäikinäonkaanmateriaalia) vartisia halkaisukirveitä menneen varresta poikki.
Fiskarssilla on oman kokemukseni ja kuuleman mukaan erittäin hyvä takuu.
Meikäläisen vanhasta ns. voikukkaraudasta (rikkaruohonpoistaja) katkesi muovinen osa, josta tein kyselyn s-postilla fiskarssin asiakaspalveluun, että saako siihen uutta palikkaa varaosana, kun sen palikan kerta sai hyvin irroitettua.
Vastasivat, että anna osoitteesi niin saat postissa kokonaan uuden värkin tilalle ja näin kävi. Jäi hyvä mieli fiskarssista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terla



Liittynyt: 04 Huh 2010
Viestejä: 107
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 29.05.2010 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Roselli ei taida oikein olla kauppamiehiä. Tarkastelin pari vuotta sitten Riihimäen erämessuilla hänen esillä olevia puukkojaan. Joukossa oli yksi minun makuuni. Isokokoinen väkipuukko. Kysyin sen hintaa. Roselli naureskeli alentuvasti ja sanoi, että "näitä on tehty venäläisiä ostajia varten". Ei vaivautunut mainitsemaan hintaa. Joten kaupat jäivät tekemättä ja "mestarista" jäi hiukan outo kuva. Termistä "Rosellin puukko" tulee minulle aina tämä tapaus mieleen. Tätä voisi kertoa kouluesimerkkinä merkanttiopiskelijoille tavasta, jolla ei kannata suhtautua mahdolliseen asiakkaaseen.


Surkeaa käytöstä Rosellilta. Itsekin käsityötä koko ikäni tehneenä ja myyneenä tiedän, että joka ikinen ihminen pitää palvella alusta loppuun asti hyvin. Mulla ois saattanu hihat palaa... :fight3:

Tuntuu hieman uskaliaalta aliarvostaa asiakas puukkokaupassa. Omaa artikkeliani (tauluja) myydessä väärinkäytöksen seurauksena voisi olla sivellin korvassa... puukkokaupassa käteen osuu luontevasti puukko. Very Happy

_________________
Ars est immortalis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 29.05.2010 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palataanpa vielä hetkeksi Mora-puukkoon. Tuollainen kolmikerrosrakenne on itseasiassa oikeastaan perinteistäkin perinteisempi. Lisäksi Moran muotoilu on perinteisen työkalumainen. Tuollaisia ne työkalut on ollut satoja ellei tuhatta vuotta. Kaivetaanpa vähän laminoituja teriä arkistoista.
Novgorodin kaivauksissa on löytynyt runsaasti erilaisia teriä. Kerroslaminoituja teriä on kerroksista 28-17, eli 900-1250 luvuilta. Tämän jälkeen terät on laminoitu siten, että teräosa on terästä ja hamara rautaa.
Näistä "kunnon puukoista" vielä sen verran, että jos aikoo tehdä puukolla muutakin kuin pitää kirjahyllyssä, niin kyllä yksi oleellisimpia asioita on kunnon terä. Se on puukon sielu. Jos terä ei ole kunnossa, niin on mielestäni ihan sama vaikka tuppi ja kahva olisivat tehty kalliista materiaaleista miten hienosti tahansa. Näitäkin muka perinteisiä puukkoja näkee. Tökeiröimmissä on levystä hiottu terä, jossa on "pajamusta" hamara. Siitä jo näkee, että levyähän se on. Nämä kokonaan kiillotetut terät onkin sitten vaikeampi, ellei tunne tekijää. Minä en ole mikään puukkoentusiasti, mutta olen sitä kuskaillut viimeiset 12 vuotta työkaluna matkassa. Niin kyllä siinä ajassa oppii makulan erottamaan. Kun minulla on ollut myös kirves mukana, niin harvemmin olisi isoa veistä tarvinnut. Ainakaan noita kevytteräisiä ns. Leukuja. Tuollainen Saksi voisi olla hyvä. Aina sitä kelkalla ajaessa tarvii ranteenvahvuisia puita hankalassa paikassa katkoa. Ja kun satulassa ollaan, niin kuljetuspaikka selkäpuolella olisi ihan hyvä.
Ehkä niissä roselleissa on hyvä terä, mutta eräpuukolla ei aínakaan vuolu eikä nylky onnistu edes välttävästi. Yleensä laadukkaalla tavispuukolla onnistuu ainakin vuolu erinomaisesti.
Rosellin UHC-teriä en ole kokeillut. Näissä pienemmissä terissä saattaisi vuoluominaisuudet olla periaatteessa ihan hyvät.
Ylimielisyydessä on kuitenkin omat vaaransa, myös ammattitaidon kehittymisen suhteen...

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 29.05.2010 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita kolmikerroslaminoituja Mora-puukkoja tehdään vieläkin, niitä saa halvalla Clas Olhsonista. Valmistajana Erik Frost, Mora, Sweden.
Laatu on hintaan nähden mielestäni oikein hyvä, mutta oikeisiin kunnon teriin näitä ei voi edes vertailla. Eikä ehkä pitäisikään. Tylsyvät nopeasti, mutta toisaalta taas ovat myös nopeita terottaa.

En minäkään yritä esittää minkäänlaista puukko- tai kirvesasiantuntijaa, sellainen en tosiaankaan ole. Puhun pelkästään omista vajavaisista kokemuksistani, joten saatan olla väärässä monessakin asiassa. Inttäminen on kuitenkin kivaa! Smile

Minulla muuten pyörii nurkissa yksi vanha alkuperäinen punapäinen mora. Vaatisi vähän kunnostusta, läikistä päätellen sitä on viimeksi käytetty maalipurkkien avaamiseen. Jos jotain keräilijähenkistä kiinnostaa, niin tarjouksia otetaan vastaan. Itselläni ei ole sille käyttöä.
Alkuperäinen vaakunakuvioinen nahkalenkkinen muovituppikin olisi, mutta se on tälle puukolle liian pieni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 30.05.2010 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nyt saa puukkopuolelle lipsua, niin laminaatithan on kovinta 'hottia' nykyisin. Hieman sivuun vielä, niin itsellä on joukko Fällknivenin veitsiä mehtuukäytössä ja niissa on laminoitu terä, joka toimii minusta hienosti. Tuo kommentti Rosellin Eräpuukosta saa minulta kannatusta, kannoin sellaista jonkun vuoden repussa hirvihommissa vaan repussa pysyi ensikokemusten jälkeen. Nikkarinpuukolla olen paljon hirvia suolistanut ja nylkenyt, mutta sekin on muissa hommissa kun siirryin metsästyshommissa lähes täysin veitsien käyttöön. Ja 'synteettisiin' materiaaleihin. Very Happy

Kirveisiin palatakseni, niin onko kokemuksen lisäksi jotain niksejä niiden tahkoamiseen olemassa? Ei tullut oikein kiinnitettyä riittävästi huomiota hommaan kun poikana joutui tahkoa pyörittämään. Pelolla odotettiin päivää kun teroittaja tuli kansakoululle käymään ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 31.05.2010 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Nikkarinpuukolla olen paljon hirvia suolistanut ja nylkenyt, mutta sekin on muissa hommissa kun siirryin metsästyshommissa lähes täysin veitsien käyttöön. Ja 'synteettisiin' materiaaleihin.

Kyllä sitä puukkoakin on silloin tällöin käytettyä tullut. Itsellänikin on nykyään "ammattiveitset" mukana repussa muovitupessa. Sujuu nylky ja raajominen ihan eri tavalla "oikeilla" työkaluilla.

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 31.05.2010 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Morasta(kin) puheen ollen, on sillä muitakin ystäviä: http://analogperiphery.blogspot.com/2010/03/review-mora-knife.html

Kaipaisikohan tämä ketju jo vähän moderointia?
- nimim. "alkuperäisen aiheen vierestä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 01.06.2010 01:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heikki kirjoitti:
Kaipaisikohan tämä ketju jo vähän moderointia?
- nimim. "alkuperäisen aiheen vierestä"

Älkääs nyt hosuko, minulla on vielä kirveenvarsi kesken!

Tai olisiko helpointa muuttaa alkuperäisen aiheen nimeä? Esim. "Suuri kirves ja puukkokeskustelu".
Kyllähän puukotkin ansaitsevat huomiota osakseen. Samaan syssyyn me saadaan nekin selvitettyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.06.2010 03:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se niin vaarallista ole, jos keskustelu hieman rönsyilee. Joillakin foorumeilla siitä ollaan niin tuhannen tarkkana, mutta en näe täällä mitään ongelmaa, jos kuitenkin pysytään jossain määrin säikeen aiheessa. Liian tiukka moderointi vain haittaa keskustelua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 01.06.2010 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eipä sitten mitään jakamista. Kyllähän nämä suomalaisen diplomatian peruselementit sopivat samaankin ketjuun.

Mulla on ainaisen rahapulan lisäksi ainainen puukkopula. Joudun tyytymään moriin ja Järvenpääläiseen AUK:in kurssipuukkoon ynnä Marttiinin hirvenpääpuukkoon, joka on kyllä hieno lahjaesine, mutta muuten aika surkea. Olen kuitenkin lykännyt kunnollisen vuolupuukon ostoa siihen saakka, kunnes hinta on säästetty eikä tartte enää rahaa miettiä. Kuvittelin ostavani Rosellin tai sitten kenties Vilppolan tekemän, ja nyt alkaa Vilppola olla voitolla. Haukkukaapas nyt, ketkä tunnette hänen puukkojaan, onko ne hintansa väärttejä? Twisted Evil Vai eikö kukaan uskalla muuta kuin ihastella...


Jännittävää seurattavaa sekin, miten Jurin kirvesvarsiprojekti etenee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 01.06.2010 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi Rosellia kokeilleena...osta suosiolla Vilippolalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 01.06.2010 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt ovat varsiaihiot kuivuneet pannuhuoneen katonrajassa hyvän aikaa, eikä paino enää näytä putoavan. Putsasin odotellessani terän ruosteesta ja liasta. Laitoin vielä uuden pinnoitteen shellakalla ja noella, tuli tosi "aidon" näköinen. Alkuperäisestä sinisestä maalista ei enää ollutkaan kuin rippeet jäljellä.
Punainen väri varsikalikassa on ripsauslangan kalkkia, siitä oli paljon apua sovituksessa. Varren lopullinen muotoilu on kai järkevintä tehdä sitten kun varsi on lopullisesti kiinnitetty.
Jatkuu huomenna tai ylihuomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 01.06.2010 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heikki kirjoitti:
No eipä sitten mitään jakamista. Kyllähän nämä suomalaisen diplomatian peruselementit sopivat samaankin ketjuun.

Mulla on ainaisen rahapulan lisäksi ainainen puukkopula. Joudun tyytymään moriin ja Järvenpääläiseen AUK:in kurssipuukkoon ynnä Marttiinin hirvenpääpuukkoon, joka on kyllä hieno lahjaesine, mutta muuten aika surkea. Olen kuitenkin lykännyt kunnollisen vuolupuukon ostoa siihen saakka, kunnes hinta on säästetty eikä tartte enää rahaa miettiä. Kuvittelin ostavani Rosellin tai sitten kenties Vilppolan tekemän, ja nyt alkaa Vilppola olla voitolla. Haukkukaapas nyt, ketkä tunnette hänen puukkojaan, onko ne hintansa väärttejä? Twisted Evil Vai eikö kukaan uskalla muuta kuin ihastella...


Jännittävää seurattavaa sekin, miten Jurin kirvesvarsiprojekti etenee.


Taitaa olla tarve- ja arvostuskysymys. Olen katsellut ja kädessä pidellyt niin Vilppolan kuin joidenkin muidenkin mestareiden vuolupukkoja ja niitä kovasti kuolannutkin. Loppupeleissä on kuitenkin käynyt niin, että omasta takaa löytyvät Rosellin nikkarinpuukot, tavallinen ja UHC-versio, ovat tälle miehelle ja näille vuolutaidoille enemmän kuin riittäviä. Rajoittavana tekijänä on siis käyttäjä eikä tuote. Jos osaisin enemmän 'tuotetta' hyödyntää, niin hankkisin erilaisia 'tekijämiesten' puukkoja niin monta, että itselle käypäinen löytyy. Tai ostaisin 'laatuterän' ja tekisin kahvan itse. Nykykäytössä olen päätynyt 'moderneihin' metsästysveitsiin, joiden ergonomia, terä ja hygeniaominaisuudet on siihen käyttöön ns. 'optimoitu' ja vuoluominaisuuksissa sitten tehty kompromissia, toki makkaratikun saa tehtyä ja jonkinlaiset kiehisetkin, vaikkei niistä 'lintupuukoiksi' olekaan. Smile Paljon on omalta kohdaltani kyse myös 'tunteesta', ostan sitä mitä 'sydän sanoo' kun 'tekninen minä' on suorittanut esivalinnan, joskus esivalintakin jää väliin ja päätös perustuu pelkkään tunteeseen. Tosimieskin voi olla 'herkkä' kun työkaluja, aseita tai moottoriajoneuvoja valitaan. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 02.06.2010 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä nyt pitää koittaa se kiilavärkki vissiin löytää pikapuolin.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 02.06.2010 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kellään kokoemusta nepalilaisesta kukrista jousenrakennusvälineenä?

Meinaan että ulkonäkö viittaa mielestäni enemmän työkaluun kuin aseeseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 02.06.2010 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iivana kirjoitti:
Kyllä nyt pitää koittaa se kiilavärkki vissiin löytää pikapuolin.

Juu, ei tässä enää kauaa malta odotella. Kirves pitää saada mukaan Bulgarian reissulle, parisen viikkoa enää aikaa. Teräsuojuskin on jo melkein valmis.
Marjakuusi taitaa olla lähimpänä niitä hyvältä kiilalta vaadittavia ominaisuuksia tämän hetkisestä puuvalikoimastani. Jotenkin ei vaan kuulosta niin perisuomalaiselta.

Luulisin että koiranmulkkukiilan voi tehdä vain kahdella tavalla, oikein tai väärin. Pitää ehkä tehdä alkuun pari treenikappaletta ja kokeilla niitä jonkun palikan päähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 02.06.2010 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juri kirjoitti:

Kirves pitää saada mukaan Bulgarian reissulle



Näin se halkomakiila sai arvaamattoman ylennyksen Very Happy Hienoa!

Kukriveitsiä on eräällä tuttavalla parikin Nepalin tuliaisina. Ei mitään turistirihkamaa vaan suoraan käytöstä. Vakuuttavan tuntuinen peli noin hypistellen sanottuna, mutta epäilen että terän ja kahvan kulma (ainakin noissa parissa) tekee veistämisen hankalaksi. Pusikon raivaamiseen ja henkivartijan yleistehtäviin varmasti pelvoittava työkalu.

Puukkoihin vielä palatakseni, onko kellään kokemusta Timo Miettisen puukoista? Pajansa (http://www.viikinpaja.fi/Sep_n_paja/sep_n_paja.html) on ihan työpaikan vieressä, kannattaisikohan käydä vähän hypistelemässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 11.06.2010 00:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

... Kirveenvarsisarja jatkuu.

Sain jalomielisen lahjoituksen, tervaksia! Ja oikein vielä palokannosta! Kiitoksia paljon!!! Smile
Vaimoni ilme alkoi jo alla aika huolestuneen näköinen penkoessani postin tuomia aarteitani pihalla aivan onnessani. Puoliksi palaneita halonpätkiä!!?
Tuoksusta tuli kyllä pisteitä, se onkin aivan huumaava.

Leikkasin muutaman ohuen siivun ja löin pannun päälle pikakuivatukseen. Annoin olla yöyn yli ja kuumensin vielä kuumailmapuhaltimella, kunnes pihkat alkoivat kuplimaan pinnalla.

Sitten eikun kiilaa tekemään. Mukavan pihkaisen tahmeaa tavaraa, pehmeää mutta pinkeää. Tämä on varmasti universumin parasta kirveenkiilamateriaalia! Kuvassa näkyy oma versioni "koiranmulkkukiilasta". Toivottavasti ymmärsin asian oikein.

Jatkuu taas huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 11.06.2010 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikalailla. Terän olet varmasti sovittanut jo etukäteen mahdollisimman hyvin...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 11.06.2010 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen sahauksen ei tarvitse olla läheskään noin pitkä, vaan eipä tuo haitanne. Jäi aiemmin kertomatta, että jos kiila on tuon mallinen, tarvitset toisen kiilan ristiin. Senkin mallinen kiila on nimittäin olemassa, mikä vuollaan yhdestä puusta valmiiksi ristiin päältä katsottuna. Tuo on kyllä nopeampi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 11.06.2010 23:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, terän sovitin ihan vimpan päälle. Just eikä melkein. Cool

Mulkkukiilalle kävi surkeasti, terska katkesi välittömasti kun pääsi terän sisälle ja jäi tietysti sinne nalkkiin. Eikä systeemiä tietenkään pystynyt purkamaan enää millään. No kaivelin ja ronkin mitä irti sain, sitten ei hädässä enää muu auttanut kun silpaista nauhahiomakonella loppukiila vähän solakammaksi ja mättää perään. Upposi kyllä onneksi ihan pohjaan asti kun tarpeeksi nuiji.
Eiköhän se siellä pysy, on sen verran tahmean pihkaista. Hiomanauhakin tukkeentui oitis. Jos ei pysy, niin harmittaa perkeleesti.
Tuohta en laittanut väliin kuin yhden ainoan paperinohuen kerroksen. Ei vaikuttanut terän sijoitukseen laisinkaan, toisin kuin luulin.
Ristikiilat kuulostavat meikäläiselle vielä liian monimutkaiselta teknologialta, taitaa mennä vielä jonkun aikaa ennenkuin pääsen seuraavalle tasolle.

Huomenna varsi viimeistellään loppuun asti ja tervataan. Saa nyt ensin imeä kosteutta takaisin kylmäkellarissa yön yli. Terän suojus onkin jo valmis.
Tässä taas kuvia:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 12.06.2010 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terän teroituskulma näyttää hyvältä veistokirveelle. Terän asento saattaa olla hieman "illo", mutta ei veistokirveessä haitanne. Tuskin sekään, ettei ole toista kiilaa poikittain. Perinteisen kirveen idea on kuitenkin käynyt näköjään todella hyvin selväksi, mikä on hyvä asia. On nimittäin nopeasti katoavaa kansanperinnettä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.06.2010 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terän silmän sisäprofiili aukeaa yläpäästään hieman sivuille, päädyt taas vaikuttavat suhteellisen suorilta. Toinen poikittainen kiila saattaisi kuitenkin olla ihan paikallaan.
Sen voisi kenties vielä yrittää lisätä. Niin että lyö ensin puukolla päähän poikittaisen halkeaman ja pakottaa siitä sisään ohuen lisäkiilan. Yritän kuitenkin toistaiseksi tulla toimeen ilman, siinä voi käydä kuten mulkkukiilalle.

Tervaus alkoi myös hieman arveluttamaan. Mitähän hyötyä siitä pitäisi olla, lahonsuojaa vai?
Pelkään hieman että varsi jää tahmeaksi, tai sitten haju on niin tymäkkä ettei matkalaukkuani huolita lentokoneeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.06.2010 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, asiat selviää parhaiten kokeilemalla.
Kirveenvarsi pitää tervata, koska siitä tulee niin ihkun värinen!
Hillittömän hieno kellertävä sävy! Toisaalta terva vaikuttaisi myös tekevän varren nahkeammäksi, jolloin otteen pito paranee.

Tein pikatervauksen Iivanalta saamiani neuvoja vapaasti soveltaen. Kastelin rätin ensin pineenitärpätillä ja sitten loiskautin siihen lorauksen venetervaa. Hieroin varren ohennetulla tervalla, annoin olla hetken, ja pyyhin ylimääräiset pois. Kuumensin kuumailmapuhaltimella kunnes terva muuttui märän näköiseksi ja pyyhin taas pois mitä irtosi, kunnes rätti jäi valkoiseksi Jäähdyttyään pinta tuntuikin jo käteen aivan kuivalta.

Hieraisin päälle vielä serotiinilla (kuivikeaineella) höystettyä pellavaoljyvernissaa ja taas kuivasin ylimääräiset pois. Nyt annan taas kuivua rauhassa yön yli.

Tekee mieli vielä mainita että vietettyään yön kylmäkellarissa varsi oli kerännyt lisää painoa jopa viisi grammaa. Puun paisumisen huomasi myös siitä että kiilan päästä oli tursunnut pihkaa ulos. Mielestäni aika hulppeaa että kiilapuu sisältää myös oman liimansa!

Humenna tulee taas lisää kuvia, halusitte tai ette. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 13.06.2010 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä sitten valmis kirves.
Tai no, yksi tai kaksi ohutta vernissakerrosta vielä varren suojaksi, mutta ei se ulkonäkö tästä enää muutu.

Suuret kiitokset Pyssymiehelle ja Iivanalle avusta!
Sori vaan Terla, taisi sitten kuitenkin mennä sinne tee-se-itse osastolle. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 14.06.2010 23:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinhän tuo näyttää hienolle. Varsi on suuniteltu ilmeisesti veistoa varten, kun on noin lyhyt. Näissä terissä on yleiskirveiksi loistavat veisto-ominaisuudet.
Ja vaikka tästä vehkeestä ei nimikilpailua olekkaan, niin ehdottaisin Iltamakirvestä, englanniksi Partyaxe, Ballhatchet taikka oma suosikkini Ivan's negotiator. Very Happy
Niin on näppäränkokoinen, että kulkee kätevästi povitaskussa.
Kyseisellä työkalulla voi "veistellä" iltamissa kiperiä lastuja "verbaalisesti haastavien" ja "agressiivisorientoituneiden" yrittäessä hakea pakkomielteenomaisesti sosiaalista kontaktia "estyneen persoonan angstilla"...

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 14.06.2010 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing
Kyllä näin on, varsi on erityisesti ja nimenomaan suunniteltu yhdellä kädellä tapahtuvaa veistämistä varten. Tälläistä juuri tarvitsinkin. Terän myös teroitin hyvään veistokulmaan, loivat muodot siinä oli tosin jo valmiiksikin.
Testasinkin kirveen jo ennen pintakäsittelyä. On aivan perkeleen hyvä peli, ihan huippu!!! Nyt kyllä Svedupetterikirveet kalpenevat, Suomipoika tuloo ja huitoo!!! Ärh, örh!

Kahvassa on kädelle kolme mukavaa kohtaa: Yksi ponnen päässä voimakkaaseen hakkaamiseen, niskan kyrmyssä pikkutarkkaan nysväämisen sekä sitten vielä löytyy kakkosvaihde varren mutkasta puolijoutuisaan työstöön.
Kokonaisuuden painoksi tuli 844 grammaa, noin tuplasti pikkuFiskarsiin nähden. Eipä juuri pahemmin tökkinytkään, edes kuivaan saarneen.

Seuraavaksi onkin vuorossa isöisän vanha hakkuukirves, jonka isäni löysi vintiltään. Itsekin olen ollut tuota varten pikkujätkänä tahkoa pyörittämässä monet kerrat. Varsi on nyt rikki ja teräkin aika huonossa hapessa. Tämä tulee säilymään juuri sellaisena kuin on, pitkävärtisena yleiskirveenä, mutta kuntoon sekin nyt laitetaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 15.06.2010 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan käsittämättömän hieno! Kolmikko Juri, pyssymies ja Iivana ansaitsee Pro Finlandia -mitalin kulttuuriperinnön elvyttämisestä ja tietojen ylöskirjaamisesta.

Iivana kirjoitti:

Ja vaikka tästä vehkeestä ei nimikilpailua olekkaan, niin ehdottaisin Iltamakirvestä, englanniksi Partyaxe, Ballhatchet taikka oma suosikkini Ivan's negotiator. Very Happy


Setämies pohojanmaalla tapasi sanoa meidän poikasten puukoista (mm. 20-senttinen kauhavalainen) että "kyllä tuolla miestä kurissa pitää niin kauan että ehtii isompaa terää hakemaan".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 15.06.2010 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jäi tuo ristiin kiilaaminen vielä kaivelemaan. Siellä nimittäin on varren päädyissä vielä pikkuisen väljää.
Minun on vaikea kuvitella muuta tekniikkaa kuin että ensimmäisen kiilan jälkeen lyödään puukolla halkeama poikittain ja sinne sitten lisää kiilaa. Mutta kuinka se tehdään oikein?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 15.06.2010 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinullekin Heikki on tulossa kohtapuolin tavaraa. Löysin vielä parempikuntoisen terän. Kunhan pääsen matkahuollossa käymään.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 15.06.2010 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri siten se tehdään oikein, toki voit sahallakin sahata pienen lähdön. Ja lyömisen tulee onnistua kerralla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 15.06.2010 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saha on hieman helpompi/varmempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 16.06.2010 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos!
Juu, ohutteräisellä Japaninsahalla alku. Koivu voi tosiaan haljeta aika hallitsemattomasti.
Tämmöinen tuli, jospa nyt pysyisi:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 16.06.2010 15:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä on nätti Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 16.06.2010 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisit vaan sävyttänyt puun päät siniristilipuksi Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekkorre



Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 113
Paikkakunta: Raasepori

LähetäLähetetty: 17.04.2011 21:49    Viestin aihe: Kirves Vastaa lainaamalla viestiä

Nostellaanpas hyvää ketjua parilla kuvalla. Ei ole hetkeen tullut aseita tehtyä, mutta työkaluja kyllä Razz

Tässä siis kuvia vastavalmistuneesta (?) projektistani. Muutama vuosi sitten tuli liiterin alusmujuista löydettyä kaksi ilmeisesti Billnäsin kirveenterää. Tämä on niistä myöhemmin löytynyt ja sirompi yksilö. Kunto oli löydettäessä surkea, vuosikymmenet märässä mullassa eivät tee raudalle hyvää. Terä näki rälläkkää siinä määrin, ettei ainakaan enää ole asiaa museoon.

Noin kyynäräinen varsi on koivua ja veistelty tuoreena vähän liiankin lähelle lopullista muotoa ja jätetty kuivumaan jääkaapin päälle. Sovitukset eivät ole jurimaisen jetsulleen, tuoreena istui silmään, kuivuttuaan upposi pari senttiä syvemmälle ja varttaessa keittelin pehmeäksi, jolloin terä ei ihan yhtä syvälle mennytkään. Kiilat ovat reilu kymmenen vuotta köllötellyttä omenapuuta.

Kyseessä on ihan täysiverinen käyttötyökalu. Pinta on terässä rälläkän ja varressa puukon jäljiltä. Voisin kuvitella ehkä öljyäväni tai tervaavani varren. Tällainen normimittainen varsi käy veistelyssä omaan käteen erinomaisesti, ote on suunnilleen puolestavälistä vartta. Terään vedin alustavan teroituksen tahkolla, ja jo nyt tuntuu lastu lähtevän ihan ajatuksesta.

Perinteisessä mallissa on yksi valtava etu muoviseen: Heti, kun ottaa kirveen käteen, tulee jotenkin hirveän karski olo. Myöhemmin valokuvia katsoessa yllättyy, millainen olmi sitä oikeasti onkaan. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 18.04.2011 00:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä vaan näyttää komialta! Tervaa ja vernissaa vaan pintaan niin tulee tosi äijän näköinen!
Rälläkkään olisi voinut kyllä ensin kokeilla sellaista pyörivää teräsharjaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 18.04.2011 00:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

:clap:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Smirkelimies



Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 1055
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 18.04.2011 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juri kirjoitti:
Kyllä vaan näyttää komialta! Tervaa ja vernissaa vaan pintaan niin tulee tosi äijän näköinen!
Rälläkkään olisi voinut kyllä ensin kokeilla sellaista pyörivää teräsharjaa.


Biltemasta saa fosforihappoa. Sitä pintaan ja kelmua päälle. Päivässä parissa happo syö ruosteen pois. Ensin kannattaa tosin harjata enimmät ruosteet pois, happo sitten tekee työnsä myös kraatereiden pohjalta ja jättää ruosteelta suojaavan fosfaattipinnan. Parhaiten ruoste lähtee jos saa upotettua kappaleen kokonaan happoon. Sivelykäsittelyä saattaa joutua toistamaan useamman kerran hankalissa tapauksissa. Huuhtelussa painepesuri on paras. Nettipalstoilta voi etsiä fosforihappoa myös jauheena, bilteman pullo on aika pieni. Fosforihappo on varsin turvallinen, sitä esim kokiksessa. Happohöyryjä ei tosin kannata hengitellä turhan paljo.

Toiseksi paras happo on sitruunahappo, mutta se ei jätä fosfaattipintaa. Agrimarketista sai ainakin ennen sitruunahappoa jauheena, sitä on myyty sikojen ripulilääkkeenä säkeissä.

Ruostetta voi poistaa myös sähkökemiallisesti kotioloissa.

Jos haluaa poistaa ruostetta esim kahden pellin välistä tai muusta hankalasta kolosesta, tankista tms on hapot hyviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 18.04.2011 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi ruoste pitäisi saada täydellisesti pois? Jos kyseessä on kuitenkin "antiikkinen" käyttöesine, niin pieni ruostepatina ei haittaa yhtään. Päinvastoin, esine, jonka pitää olla patinoitunut, näyttää lähes rumalta, jos se on modernisoitu, esimerkiksi kiillottamalla liikaa. Irtoruoste lähtee teräsharjalla, loput mitä pitää lähteä, lähtee parhaiten liottamalla esinettä lamppuöljyssä ja hiomalla kevyesti teräsvillalla. Ja patina säilyy!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 18.04.2011 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse harjasin käsin teräsharjalla ja putsasin paloöljyllä, mutta ruostetta oli aika vähän. Liiskaksi hakatut hamaran reunat siistin metalliviilalla. Uuden "maali"pinnan tein sekoittamalla kiukaasta rapsutettua nokea shellakkaan, sen saa halutessaan liuotettua helposti poiskin.
Ymmärrän kyllä että vuosikausia märässä mullassa maannut terä kaipaa jo järeämpiä toimenpiteitä. Ruostekerros voi olla paksu ja metalli sen alla syöpynyt kauttaaltaan kuoppaiseksi.
Hienoa kuitenkin että vanha kelpo kirves on taas pelastettu oikeaan käyttöönsä!

Fosforihappo kuulostaa hyvältä konstilta, kiitos tiedosta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com