Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mäntyrimaa Bauhausista 10 mm ja 8 mm paksuja

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 19.11.2010 22:56    Viestin aihe: Mäntyrimaa Bauhausista 10 mm ja 8 mm paksuja Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli ostettua 43 metriä yhteensä. Suht suoria 8 mm rimoja löytyi vain neljä n. 2 m pitkää pätkää. Ne vääntyvät kun säilytetään pystyasennossa ja onhan niissä puun syytkin ohjailemassa kuivuessaan. Osa myyntihyllykössä olleista 8 millisistä oli todella venkuroita rekurveja. Kun oikein penkoi, niin löytyi melko suoria em. 4 kpl.

Sit päädyin ostamaan 10 mm paksuisia 19 kpl paketin. eli yhteensä n. 38 metriä on 10 mm rimoja koska ne olivat huomattavasti suorempia kuin kasit. Onhan niissä tilleröintiä ja barrelointia ja spinettelyä niissäkin osassa. On kuitenkin varaa enemmän muokata ja oletettavasti kestävät todella vahvankin jousen potkuja hyvin. Pätkiskelin ne Bauhausin tiskillä n. vajaan metrin pituisiksi ja osan jopa kolmeen osaan eli ns. lyhytnuoliaihioiksi lyhytjousea ajatellen ja tällöin nuolten pituudeksi saattoi jäädä n. 60 cm lyhyimmillään.

Yhteensä nuoliaihioita taisi tulla n. 89 kpl. Sata pitää miehellä olla, jotta on valmis.

Pisimpiin on helppo tehdä self-nokit kun on varaa. Lyhimpiin aattelin tekaista hirvensäärestä luunokit ja -käret. jos vain osaisi...

_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.11.2010 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulostaa siltä että minä voisin ottaa spinemittarin pajaan mukaan ensi kerralla.
Näkee sitten millaisia jäykkyyksiä rimoistasi löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 20.11.2010 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jo vain, ota toki spinemittari jos ei liikaa vaivaa ole ja muistat. on sitten helpompi jaotella rimoja keskenään mahdollisimman samankaltaisiksi nuoliksi ja jakaa huonompiin ja parempiin.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 24.11.2010 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten on spinetykset menneet?
Itse olen koittanut 8 ja 10 millin rimaa.
Kun luokittaa nuo rimat ja valkkaa kieroimmat ja huonosyisemmat pois, niin olen havainnut, että kaupallinen vasittu nuoliaihio on ollut edullisin vaihtoehto. Myös boksiaihioiden laatu on ollut ylivoimainen.
Tätä hinta laatua voisi parantaa, jos pääsee itse kaupasta valkkaamaan. Minä en pääse.
Eniten 8 millisestä sain tuonne neljänkympin hujakoille sijoittuvia aihioita. Mutta on tietenkin riippuvainen puun laadusta.

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 24.11.2010 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

8 millisistä löytyi yksi keppi, joka oli just kohallaan paunamääriltään mun reilu 50 paunaista flättäriä ajatellen. 10 millisissä oli paljon hyviä aihioita, vaativat hiontaa kun useita oli yli 100 paunaisille sopivia.

kaikkia en vielä ehtinyt spinetellä. tarkoitus olisi ensin lyhentää ne sopiviksi, loputkin ja sitten spinettää. yksi 8 mm löytyi josta ei ole edes kukkakepiksi, oli niin notkea ja harvat syyt poikittain.

_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 24.11.2010 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin juuri spinetellyt setin omia nuoliani. Koska en ihan luottanut omaan mittariini, otin setin eilen pajalle mukaan ja sitä myöten referenssiarvot Jurin (paljon siistimmin tehdyllä) mittarilla. Päästiin naulalleen samoihin lukemiin (36-44), joten jos mittarit on joko kohdillaan tai sitten meillä on Jurin kanssa identtiset virheet niissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 25.11.2010 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliskohan 8 mm koivu parempi raskaille nuolille kuin 10mm mänty?

Noista saa muuten hyviä vipukeihitä. Onko kiinostuneita noita tekee, mulla on vivun aihioita ja 12x1mm huonekaluputkea kärjiksi. Voin ottaa noita pajalle jos jotakuta kiinnostaa ja mulla on auto käytössä ens ti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 25.11.2010 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkekoni kirjoitti:
Oliskohan 8 mm koivu parempi raskaille nuolille kuin 10mm mänty?



Koivusta on tosi vaikea nähdä syykulkua, ja jos se on huono, niin katkeaminen on herkässä raskaan jousen kanssa. Perustelen tätä kokeiluilla, joissa taivuttelin koivuvarsia vähän liikaakin: katkeaminen oli aina pelottavan raju, säleitä lenteli.

Pihlajan vesoja raskaisiin nuoliin, niin eipä tarvi pelätä hajoamista. Työmäärääkään ei tosin saa silloin pelätä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 25.11.2010 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkekoni kirjoitti:
Oliskohan 8 mm koivu parempi raskaille nuolille kuin 10mm mänty?

Noista saa muuten hyviä vipukeihitä. Onko kiinostuneita noita tekee, mulla on vivun aihioita ja 12x1mm huonekaluputkea kärjiksi. Voin ottaa noita pajalle jos jotakuta kiinnostaa ja mulla on auto käytössä ens ti.


Olen kiinnostunut tekemään myös vipukeihäitä kyllä. Ota mukaan jos vain mahdollista kaikki tilpehööri mitä omaat. Nuorena heittelin tavallista keihästä, itsetehtyjä enimmäkseen, mutta myös tehdastekoisia. Vipu on toki aivan eri juttu.

_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 26.11.2010 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljonko tuo 10mm Bauhausrima maksaa/metri (nuoli)?

Itse hain hätäpäissäni Kodin Terrasta 10mm pyöreätä mäntyrimaa ja sen hinta oli 2e/m. Hyllyä sai penkoa melko hartaasti ennen kun löysi 6kpl kelvollista vartta. Varren hionnan ja spinen mittauksen jälkeen settiin sopivia löytyi vain neljä.

Mukkanuoli myy 11/32":n spinetettyjä ja lajiteltuja varsia hintaan 1,7e/kpl. Säästyy paljolta vaivalta eikä tarvitse puljata epäsopivia pois.

Oma nuolenrakenteluni on jo pienen aikaa perustunut valmisvarsiin ja muutenkin tekemisen helppouteen ja nopeuteen. Tarkkuus on kyllä hieman parantunut eikä nuolia enää huku/katkeile ihan entiseen malliin.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 26.11.2010 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro, loysin pari vuotta vanhan tilauskyselyn mista olin tilannut 8 mm keppia. Hinnat lienevat muuttuneet vuosien saatossa ...

"Hei !
Minulla on 8 ja 10 milliä halkaisijaltaan olevaa mäntyistä pyörökeppiä .
Pituus 8mm kepillä on max. 100 cm ja 10 mm kepissä max. 150 cm.
Metrihinta ( alv 0 % ) 8 mm kepillä on 36 snt/m ja 10 mm kepillä 60 snt/metri.
Toimitan minkä mittaista haluat.

Terveisin Tapio Alitalo, Forssa"

Yrityksen web-sivusto on http://www.kukkakeppi.fi/

Tilasin tuolloin 50 kpl ja toimituskulut ei ollu mahdottomia, mut jos asuu nurkilla niin ... hinta on ainakin Terran nahden hieman eri, mutta keskenaan sopivia (suunnilleen sama massa ja jaykkyys) saa kuitenkin hakea ...

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 26.11.2010 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro, kyselin kukkakepista hintoja ja nykyaikana ilahduttava vastaus

"Moi ! Hinnat ovat ennallaan , Terveisin Tapio Alitalo"

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 26.11.2010 17:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

10 mm rima n. 2 m pitkinä maksoi muistaakseni 2 € per rima eli n. 1 € per metri eli noin saman per nuoli ja pääsee tietenkin itekin valkkaamaan siitä hyllyköstä mahdollisimman suoria tai suorasyisiä. 8 mm rima oli muistaakseni saman hintaista, mutta kierompia enemmän valmiiksi.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 26.11.2010 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juusiis...mun pointtini oli se, että ei enää jaksa/viitsi nysvätä nuolia vanhoista haapalauteista (senkin olen tehnyt) viimotten päälle viimeisteltynä vaan panostan tekemisen helppouteen ja nopeuteen ja suostun maksamaan siitä hieman enemmän. Joku yläraja nuolen hinnalle lienee kuitenkin jossakin 5e paikkeilla...referenssinä kesällä tähtäinvärkkiin ostamani Easton A/C/G setti...17e/nuoli

Aloitellessani maastoammuntaa onnistuin tärväämään jotakuinkin 10 nuolta viikossa poikki tai sammalten kätköihin. Ketutti pirusti kun just antaumuksella ja vaivalla duunaamani setti meni metsässä puoliksi. Nykyään satsaan nuolissa vain setin tasaisuuteen enkä niinkään ulkonäköön.

Ei sillä, että arvostelisin vaivalla tehtyjä nuolia vaan sillä, että nuolet ovat kulutustavaraa eikä niihin kannata kovasti kiintyä. Jos niin käy, niin tulee liiankin varovaiseksi ampuessaan ja mieli on mahdollisessa nuolen hukkaamisessa eikä pisteitä tai saalista antavassa osumassa.

Nimim. Maastokisaan mennessä 38 nuolta ja kotiin palatessa 8 ehjää

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 27.11.2010 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa muuten katsoa TARKKAAN että rimoissa ei ole Z-jatkoja. Joissain on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com