Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erilaisia harjoituksia?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 13.03.2011 23:35    Viestin aihe: Erilaisia harjoituksia? Vastaa lainaamalla viestiä

Harjoittelu johtaa tuloksiin. Toki joskus sattuu se vähän "huono päivä", mutta keskimäärin tuloksen ovat harjoittelun kaltaisia. Jousiammunnassa joskus ilmenee onnenkantamoisiakin, mutta usein ne tasaantuvat epäonnen kanssa pitkässä juoksussa.

Mutta,
Miten harjoittelette?
Pitääkö kukaan harjoituspäiväkirjaa?
(juoksussa se oli A ja O, paranneltiin ohjelmia, opittiin virheistä. Harjoituspäiväkirja on aika paljastava ja opettavainen)
Kuinka montaa nuolta kerralla?
esim 30x3nuolta, 7x10 vai 10x12nuolta? Vai ihan miten sattuu...
Keskittynyttä ammuntaa 30 laukausta vai 120 kutia ammuskelua kerralla?
Vaihteletteko etäisyyksiä yhdessä ammuntasessiossa vai aina kerralla yhtä esim 18m?

Sisärata-ammunnassa ja ammunnassa jossa on muita ampujia, joutuu latomaan usein hieman kuivakasti tietyltä etäisyydeltä ja samaan rytmiin, jotta kukaan ei satuta itseään, mutta entä muuten?

Kävelyä metsässä ja ammuntaa sattuman varaisesti eri etäisyyksiin?
Liikkuvaan maaliin harjoittelu?
Vaikeista ampuma-asennoista /puusta / taaksepäin kääntyen?

Rytmitättekö kautta / talvella määrää, keväällä laatua... jne?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 14.03.2011 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harjoittelu on jäänyt hieman muutto/remppapuuhien jalkoihin mutta eilen pääsin hieman ampumaankin. Tarkkuus oli hakusessa mutta sain sentään kaikki osumaan taustaan. Yleensä ammun neljän nuolen settejä ja vaihdan etäisyyttä sen jälkeen. 12kpl nuolia ja kolmelta eri matkalta tulee siis ammuttua. Aloitusetäisyys on noin 60yds ja siitä 5-10yds välein lähemmäksi maalia. Myös aivan lyhyet matkat on hyvä hanskata. Niissä ammun samalla tavalla aloittaen esim. 20m matkalta ja siirtyen aina 5m lähemmäksi. Mitään vaikeiden asentojen treeniä en ole tehnyt. Ruoto on kankea eikä helposti taivu akrobatiaan. Rinteet ja muut korkeuserot on myös "ohjelmassa". Yllättävää mieten paljon tähtäystä saa muuttaa kun ammutaan ylä- tai alasuuntaan. Metsässä tykkään ampua. Tasamaa (kenttä tai joku muu tasaplaani) ei oikein ole mieleiseni ampumapaikka.

Nyt kun on mahdollisuus niin pyknäilen keväästä oikean maastoradan lähimetsään. Korkeuseroja on ihan kivasti eikä maastokaan ole ihan lettosuota. Riittävästi siirtymiä niin tulee ainakin osa liikunnasta hoidettua samalla Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Laakso



Liittynyt: 23 Tou 2010
Viestejä: 515
Paikkakunta: Hämeenlinna

LähetäLähetetty: 14.03.2011 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä harjoittelen oman talon päädyssä eli ammun n.15m matkalta talon päätyyn tehtyyn taustaan (aina vähän jänskättää ettei seinään tule reikiä...vaimo ei tykkää??) ja tälle 15m matkalle laitettuihin eläin siluetteihin (jänistä, teertä ja pyytä) jotka ovat n. 5cm paksua solukumia ja kiinnitetty maahan vaarnoilla.
Ammun 12 nuolen sarjoja..siten, että pyrin ampumaan 2 nuolta kuhunkin maaliin...lähin n. 4m(yllättävän vaikea ampua).
Ammun kun huvittaa ja niin pitkään kuin huvittaa(sitä huvitusta rajoittaa perhe ja kaikki siihen liittyvä.... eli silloin tällöin).
Kolasin muuten juuri eilen "radan" auki, että pääsee ampumaan jousten sisäänajo -ammuntoja/kokeiluja.
Pisempää matkaa on tullut harjoiteltua tosi vähän, mutta nyt täytyy harjoitella, että osuu edes lähelle taulua Kuralassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 14.03.2011 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä myös omassa pihassa, max matka on 30m.

Ammuskelen ihan fiiliksen mukaan, tällä hetkellä 3x3 nuolta, treenaan peukalorenkaalla ja nuolet laukaisukädessä.

Niin kauan ammuskelen, että olen tyytyväinen.
Joskus riittää yksi sarja, joskus saa vääntää tuntikaupalla.

Jostain syystä treeni on tänä talvena painottunut +20m ammuntaan.

Nyt muutama päivä siis peukalotekniikkaa ja matka on 10-15m, tosin 20m myös välillä testailtu ja tuntuu se osuvan tuoltakin.

Maalina on suklaamunan sisältä yleensä löytyvä muovimuna, joka roikkuu narussa.

Myös tyhjät maitotölkit, vessapaperirullan hylsyt yms sopii maaliksi.
3D peurakin tuli hommattua, mutta ei ole raaskinut vielä rei´ittää tuota.

Kesällä sitten lapset virittelee kaiken maailman tavaraa maalitauluksi pitkin pihaa, joten saa hiukan vaihtelua.

Kesämökillä on myös mahdollisuus ammuskella ala- ja yläviistoon maastossa.

Treenikertoja tulee töistä ja perheestä johtuen 0-7 viikossa. Joskus saatan ammuskella moneen otteeseen saman päivän aikana.

Yleensä ammun ihan normaalisti seisaaltaan, mutta kyykystä ja taaksepäinkin onnistuu, en juurikaan treenaa näitä kuitenkaan.

Ammuskelen lähes kelistä riippumatta, sakea lumi- tai vesisade pitää poissa, mutta pakkanen ei. Tänä talvenakin parinkympin pakkasilla tuli ammuskeltua.
Eroa ei oikeastaan ole, kuin vaatetuksessa, talvella enemmän ja kesällä vähemmän... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 21.03.2011 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammutaan kun keritään, sää sallii, on valoisaa ja muutenkin sopiva olotila. Valitettavasti harvassa ovat ne hetket, jolloin nuo kaikki ehdot toteutuvat... Käytännössä 0-1 kertaa viikossa. Kevään tullen olisi kyllä tarkoitus ammuskella enemmänkin. Nyt olen ampunut ihan 20 jaardia, piakkoin olisi kiva siirtyä American Round -matkoille. Pitkät matkat, yli 40 metriä, ovat kuitenkin jotenkin mukavia - se pakottaa ampumaan keskittyneesti, kehittymisen näkee ja virheet paljastuvat armotta. Onhan se nuolia kuluttavaa mutta kuitenkin. Ilman mitään suunnitelmaa mennään, ammutaan kun ammutaan, useimmiten rinkulataulua, välillä kantoja, tms., välillä lasten leluja (luvalla!).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 21.03.2011 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harjoittelun laatu ja määrä on minulla vaihdellut aina, eikä siinä yleensä ole mitään systeemiä. Tänä talvena ampuminen on jäänyt vähille, kun paksun lumen vuoksi ei ole tullut juurikaan liikutuksi maastossa. Välillä oli useampi viikko ilman ammuntaa. Nyt olen taas pikku hiljaa aloitellut. Eilen ammuin pihassa noin 10 m etäisyydeltä, pidempään matkaan ei ollut mahdollisuuksia lumen vuoksi. Ampumakuntoni on tämän vuoden puolella ollut ennätysmäisen huono. 47-paunainen jousikin tuntuu ikävän raskaalta. Olen nyt ottanut tavaksi voimistelumielessä jännitellä 50-paunaista korealaisjoustani, ilman ampumista. Se on jo hieman ehtinyt parantaa kuntoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 22.03.2011 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ampumakuntoni on tämän vuoden puolella ollut ennätysmäisen huono. 47-paunainen jousikin tuntuu ikävän raskaalta


Seuraus ja syy samassa lauseessa Wink

Julman nopeasti lihaksisto näin iän myötä lössööntyy. Nuorena pystyi ottamaan hyvin "huilatun" jakson jälkeen pykälää tämäkämmän tapauksen. Nyt joutuu tuskailemaan jos vähänkään velttoilee.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Väiski 480



Liittynyt: 01 Hei 2007
Viestejä: 136
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.03.2011 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parina viime vuonna kun tuli ammuttua enemmän treenit oli hallissa 18m tai alle fiiliksen mukaan.

Kesällä ruskeasuon kentällä kävelyammunta on loistavaa treeniä. 30 yds-matkalta aloitin, ammuin yhden nuolen ja 5 yds/satunnainen matka taaksepäin ja taas yks nuoli. Viine tyhjäks ja sama uusiks eri aloiuspisteestä. Vähän fiiliksen mukaan.

Joskus kun oikein ottaa suoritus pannuun voi sen uusia, tai vastaavasti jos senhetkiseltä matkalta osuu hyvin voi fiiliksen vuoksi ampua muutaman osuman lisää.

Maastossa treenaamista ei korvaa mikään. Mettään vain aina kun pystyy, jos saa kavereita mukaan niin aina sen parempi.

Kisat on hyviä treenikeikkoja. Kisoihin lähteminen motivoi enemmän mua kun treeneihin lähteminen. Vaikka kisat menis perseelleen niin ne kannattaa ottaa hyvänä treeninä.

Maastossa mietin vielä jokaista suoritusta erikseen. Tiedän, että kun suoritukseni on hyvä, nuoli osuu mihin haluan sen osuvan. Jos näin on, voi itselleen hymyillä. Jos vastaavasti ei ole pitää pysähtyä hetkeksi ja miettiä miksi nuoli törröttää väärässä paikassa, mitä teen seuraavalla nuolella toisin?

Tämä päte niin hyviin kuin hunoihinkin suorituksiin. Jos ammuntateknisesti hyvä suoritus ei osu on virhe ainoastaan matkan arvioinnissa, jos ammuntateknisesti huono suoritus ei osu...niin no.

Meikäläinen ei siis ammu mitään tiettyjä sarjoja, en oo sen kummemmin käyttäny treniohjelmia. Mun "mietintäsysteemi" on ikäänkuin muotoutunut vuosien varrella. Toki aina pitää pyrkiä ampumaan ihan mitä vain, jotta tuntuma säilyy.

V.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 26.03.2011 02:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen nyt lähiaikoina ampunut surkean vähän. Kumminkin kun tulee lähdettyä ampumaan, niin se on kyllä lähes aina metsässä tai jonkinnäköisessä improvisoidussa paikassa ampumista. Hankala kuvitella ampuvani hallissa, vaikka olen sen pari kertaa tehnytkin ja on ihan hauskaa ollutkin.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 26.03.2011 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

How

Väiski, tuo oli aika hyvä mitä kerroit yllä. Kun olen seurannut ammuntaasi sivusilmällä (luuletko että en ole!) hallissa niin olen tuumaillut että mitä se nyt oikein tekee. Kiva kuulla että tekemisessä on ajatusta takana. Tosin en uskonutkaan sinun "vain" laukovan mitä sattuu.

Kun olen kerran "taiteilija" niin ammunnassa ja urheilussa yleensä aivoni asettuvat toisenlaiseen "rationaaliseen tilaan" ja tulosta tehdään vain armottomalla sarjatyöstöllä... Ehkä se ei olekaan koko totuus. Hyvä jos niin ei ole. Ehkä itse nojaan liikaa mättöön/määräharjoitteluun/tulosseurantaan. Juoksussakaan ei voittaja yleensä ole se joka treenaa eniten tai kovimmilla tehoilla. Kokonaisuus ratkaisee.

Se on päivänselvää että mielen/asenteen pitää olla valmis kuin fysiikankin. Joskus taas on kiva yllättää itsensä asetelmasta: "tänään on paska sää, kolottaa, ..tuttaa, mitäköhän tästäkin tänään tulee..." ja sitten mutkan takaa alkaa kulkea kuin unessa. Nuolet vaan osuu. Tiedostaa ja ei tiedostaa, jotenkin hassusti ristiin.
Koko homman suola. Semmoinen päivä kun sattuu tussusotaan niin auta armias vihollisia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Laakso



Liittynyt: 23 Tou 2010
Viestejä: 515
Paikkakunta: Hämeenlinna

LähetäLähetetty: 13.04.2011 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
i. Ampumakuntoni on tämän vuoden puolella ollut ennätysmäisen huono. 47-paunainen jousikin tuntuu ikävän raskaalta. Olen nyt ottanut tavaksi voimistelumielessä jännitellä 50-paunaista korealaisjoustani, ilman ampumista. Se on jo hieman ehtinyt parantaa kuntoa.


Tänään harjoittelin/sisäänammuin 50" pitkää jännejoustani ja mittasin kuinka pitkä vetoni on kyseisellä jousella...tulos n. 20".
Ajattelin ,että täytyyhän se veto pitemmäksi saada eli täytyy pudottaa paunoja pois, että jaksaa vetää ainakin 24"ja vielä tähdätä...Luulin ,että jousi on 20" vedolla ainakin 60# ja menin mittaamaan paunat...Vain 49#!!
Hitto, että ammunta kunto on talven jäljiltä huono!
Nyt jos jousen viimeistelee täyteen vetoon sopivaksi, niin kesällä se tuntuu jo löysältä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 13.04.2011 23:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin tänään VSJM:n 3D-radalla ampumassa parin taljamiehen ja yhden vastakaarimiehen kanssa. Olin aika lailla kipsissä ammunnan suhteen, mutta yhdellä rastilla olin suoritukseeni tyytyväinen. Osuin samalta etäisyydeltä kuin taljamiehet yhtä hyvin 3D-ahmaan, vesanuolella ja bambu-osage-jousellani. Olisi pitänyt ottaa kuva siitä nipusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 18.04.2011 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kuvat olisi joskus kivoja. Nanook kävi ampumassa mun hallilla viime lauantaina ja kyykyytti mua taas todella. No, aina Nanook on ollut kova "lyhyillä" matkoilla.
Ammuttiin pieneen tölkkiin ja monta kertaa Nanook osui heti ekalla ja se söi. Etäisyys n.12m. Kerran se sika ampui siihen pikkutölkkiin kolmen nuolen nipun niin että ne nuolet hankas kaikki toisiaan.
Mun ammuntaa taas heikensi se että nielin kolme isoa tölkillistä siinä samalla. (seli, seli, seli...)

No katotaan miten sen käy American Roundissa... Tuskin sen raitajousi ees heittää nuolia niin pitkälle... Ha!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 19.04.2011 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun lumet ovat lähes sulaneet ja on saanut muutaman taustan duunattua tontille niin ammunta on pääosin 40-60yds matkojen ammuntaa ja lähes päivittäistä. Murheena on ollut se, että noin puolet laukaisuista menee jotenkin ketuille ja tätä olen koittanut hingata pois. Selkeä laukaisuvirhe. Eilen oli hyvä päivä, sain 12 nuolen setistä kaikki pisteille 60yds matkalta 50cm tauluun Smile

Huomasin myös, että nuolisetistäni on kaksi nuolta selvästi "väsyneitä" ja lentävät kovin levottomasti. Tästä päättelin, että nuolivarsi ei ole enää entisensä vaan on alkanut taipumaan enemmän. Pitäisi varmistaa asia mittaamalla spine uudelleen. Onko muilla havaintoja vastaavasta?

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 19.04.2011 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pöh, pullistelua American Roundia varten! Mulla osuukin 80 jaardista kaikki 37 nuolta 20 sentin tauluun...!

Nyt on tosiaan hienot kelit harjoitella ja itsekin olen pyrkinyt pihalle ampumaan lähes joka ilta. Matkat 30-50 jaardia ja kunhan loputkin lumet sulavat, niin laitan AR-radan pystyyn ja keskityn 40-60 jaardin matkoille. Hyvältä kyllä tuntuu, olen itsekin ampunut pieneen (50 sentin Field-taulu) tauluun ja aika hyvin menee. Jos tavoitteeksi ottaisi, että ampuisi AR:n pummitta sekä tekisi oman ennätyksen.

Minulla oli yksi kumma nuoli, lensi selvästi ylemmäs kuin muut nuolet, se oli myös koko setin painavin nuoli! Tarkisin suoruuden ja ko. yksilö oli aika käyrä. Väsyneisiin nuoliin en ole törmännyt mutta ehkä sekin aika koittaa. Taitaa vain mennä nuoli poikki ennen väsymistä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 19.04.2011 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taisi jäädä kevään ammunnat väliin. Sain murrettua oikean käden kämmenselästä jotain ja siinä sivussa sormen pari. Vähän ketuttaa kyllä. Rautupilkkireissukin taisi mennä sivusuun.

Kesällä pitää ottaa takaisin, vaikka tuskin malttaa antaa olla. Parin viikon päästä varmaan pakko ampua ja kiroilla.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 19.04.2011 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onpa hauska huomata, että AR-treenit ovat käynnistyneet vähän yhtäällä ja toisaalla. Luulisin saavani oman ratanikin ammuntakuntoon tällä viikolla - taustapakka vain on vielä vaiheessa. (Entinen on liian pieni Embarassed )

Viikonloppuna maalla käydessä otin velipojan ladosta pari tyhjää isoa rehusäkkiäkin mukaan. Ajattelin kokeilla, saisiko niistä viriteltyä pressutaustaa taulun taakse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 19.04.2011 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Nyt kun lumet ovat lähes sulaneet ja on saanut muutaman taustan duunattua tontille niin ammunta on pääosin 40-60yds matkojen ammuntaa ja lähes päivittäistä. Murheena on ollut se, että noin puolet laukaisuista menee jotenkin ketuille ja tätä olen koittanut hingata pois. Selkeä laukaisuvirhe. Eilen oli hyvä päivä, sain 12 nuolen setistä kaikki pisteille 60yds matkalta 50cm tauluun Smile

Huomasin myös, että nuolisetistäni on kaksi nuolta selvästi "väsyneitä" ja lentävät kovin levottomasti. Tästä päättelin, että nuolivarsi ei ole enää entisensä vaan on alkanut taipumaan enemmän. Pitäisi varmistaa asia mittaamalla spine uudelleen. Onko muilla havaintoja vastaavasta?


Tämä nyt liittyy aiheeseen löysästi, mutta raportoinpa silti huomioistani. Pari viikkoa sitten luulin ammuntatekniikkani menneen kertakaikkisen sekaisin. Tahkosin tekniikkatreeniä aikani kunnes tajusin numeroida nuolet. Huomasin, että puolet nuolista niputti nätisti 20-30 senttiä ylävasemmalle tähtäyspisteestä ja puolet lensi sikin sokin ympäri taustaa. Ensimmäinen johtopäätös oli, että puolet juuri valmistuneesta ja ilman sulistusta ampumalla spinetetystä nuolisetistä oli alkanut väsyä ja liian notkea spine sai ne lentämään minne sattuu. Tätä päätelmää tuki se tosiasia, että nuolen varsien paksuus oli hiottu vain 7 milliin, jotta spinen sai sopivaksi hieman yli kolmikymppiseen raitajouseen.

En kuitenkaan pystynyt selittämään vasemmalle yläviistoon niputtavia selvästikin liian jäykkiä nuolia. Käytän jänteen toisessa päässä tukkikytkyä ja solmulla on tapana ajankuluessa hieman luistaa. Olin pohtinut jännekorkeuden nostoa jo aiemmin, mutta kun jänne ei lyönyt ranteeseen olin jättänyt sen tekemättä. Nostin jännekorkeuden takaisin neljään tuumaan ja voilá: nuolet alkoivat niputtamaan jälleen.

Teoria: nuolisettini ei ollut ehkä aivan täydellisesti spinetetty edes alkujaan ja käyttö kenties löysytti heikoimpia varsia entisestään. Todellinen ongelma syntyi kuitenkin jännekorkeudesta, jonka laskiessa jousi alkoi iskemään voimakkaammin, jolloin liian löysät nuolet alkoivat lentää minne sattuu. Jäykemmät nuolet alkoivat taas lentää vasemmalle, koska matalampi jänneväli löi ne enemmän poikittain lähtövaiheessa.

Kannattaa siis kokeilla aavistuksen verran korkeampaa jänneväliä, jos jousi sen sallii. Korkeampi jänneväli näytäisi kelpuuttavan vähän kehnomminkin spinetetyt nuolet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 19.04.2011 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuomo kirjoitti:
Taitaa vain mennä nuoli poikki ennen väsymistä!


Joo, mulla ainakin yleensä niin käy, tai sitten hukkuu, kun yritän jotain hölmöä maalia maastossa.

Yleensäkin harrastusta eniten rajoittava seikka on krooninen nuolipula, tosin nyt tilanne näyttää kirkkaammalta kuin koskaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 20.04.2011 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kannattaa siis kokeilla aavistuksen verran korkeampaa jänneväliä, jos jousi sen sallii. Korkeampi jänneväli näytäisi kelpuuttavan vähän kehnomminkin spinetetyt nuolet.


Kiitti vinkistä. Mulla on jotakin 6-7":n jännekorkeus jo nyt, että homma voi olla sillä toisella laidalla ja vaatia pientä pudotusta. Pitääpä kokeilla.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 20.04.2011 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hienoja vinkkejä tulee kokeneemmilta. nämä kun itse joskus ihmetellessä muistaisi edes osittain. ihmetellessä jotain juttua, no vaikka miksi nuolet poukkoavat aina oikealle kun siis ammun useimmiten vasenkätisesti eli jousipuu on oikeassa ja jännettä vedän vasurilla. molemminpuolin tosin pystyn ampuilemaan, mutta vasuri on vähän tutumpi ja osuvampi tyyli.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ddog



Liittynyt: 27 Lok 2010
Viestejä: 91
Paikkakunta: Oulunsalo

LähetäLähetetty: 20.04.2011 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:


Huomasin myös, että nuolisetistäni on kaksi nuolta selvästi "väsyneitä" ja lentävät kovin levottomasti. Tästä päättelin, että nuolivarsi ei ole enää entisensä vaan on alkanut taipumaan enemmän. Pitäisi varmistaa asia mittaamalla spine uudelleen. Onko muilla havaintoja vastaavasta?


On valitettavasti. Uusi koivurimasta tehty nuolisetti oli todella hyvä pari ampumakertaa, sen jälkeen alkoivat löystyä selkeästi. Spinelukema muuttui luokasta ~500 jonnekin ~700 korville. Just nyt en muista miten tuo taipuma muutettiin paunoiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 21.04.2011 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ddog kirjoitti:
On valitettavasti. Uusi koivurimasta tehty nuolisetti oli todella hyvä pari ampumakertaa, sen jälkeen alkoivat löystyä selkeästi. Spinelukema muuttui luokasta ~500 jonnekin ~700 korville. Just nyt en muista miten tuo taipuma muutettiin paunoiksi.


Olen joskus aikonaan myös tehnyt nuolisetin koivurimasta. En silloin tiennyt mitään spinettämisestä, mutta sellainen näppituntuma jäi, että nuolet menivät aika letkuiksi jonkin ajan kuluttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 22.04.2011 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli mieleeni, että jos koivunuolien spinet elää noin radikaalisti, pitäisi aihioita varmaan jumpata reilusti ennen käyttöä.

Toinen mahdollisuus olisi tietenkin että toi johtuu ilman kosteuden muuttumisesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 26.04.2011 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen tuli ammuttua fieldin peruskierros 14 rastia. Ammunta oli hieman vaikeata kun verensokeri heitteli railakkaasti ja olin pökrätä pariinkin otteeseen kesken kierrosta. Pojoja heltisi heikohkot 56 pinnaa joka ei jää paljoakaan ekojen kisojeni kokonaispistemäärästä ja siinä ammuttiin sentään koko kisa 28 rastia. Nuolia onnistuin tärväämään vain kaksi joista pojan kaatuva jousi rikkoi toisen. Vaikuttaa ihan lupaavalta kesän kisoja ajatellen. Syömiset/juomiset kohdalleen niin pysyy ainakin pystyssä koko kierroksen ja pientä lisätreeniä niin 200 pinnan lähes maaginen (minulle)
raja saattaa hyvinkin mennä puhki tän kesän aikana Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 26.04.2011 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin, AR-rata on pystyssä ja käytössä! Eilen ammuin sillä ekaa kertaa ja on se 120 sentin taulu kyllä iso! Tuon jälkeen on taas kynnys ampua esim. 50 sentin tauluun samoilta matkoilta. Kuitenkin, 50 ja 40 jaardin ehdin ampua, pisteitä yhteensä 330. Sää oli tyyni.

Field ja hunter -taulut on hankittu, taustat valmiina, vielä kun saisi puolikkaan radan pystyyn field/hunter -radan mitoituksella, niin voisi sitäkin harjoitella. Joku niissä pitkissä matkoissa vain kiehtoo! Toki tulee harrastettua sekalaista ammuskelua, sen mitä muuten ehtii.

Onnistuin myös rikkomaan kisajouseksi aikomani jousen, tai siis se päätti ihan itse hajota, kiva palkeenkieli nousi läheltä lavan kärkeä. Pikaliimaa ja lankaa, niin eiköhän se siitä. Ja toinen jousi kisajouseksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 28.04.2011 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkekoni kirjoitti:
Tuli mieleeni, että jos koivunuolien spinet elää noin radikaalisti, pitäisi aihioita varmaan jumpata reilusti ennen käyttöä.

Toinen mahdollisuus olisi tietenkin että toi johtuu ilman kosteuden muuttumisesta.


Ilmankosteudella on tosiaan voinut olla vaikutusta. Koivunuolien kosteuseläminen on ainakin suurempaa kuin esimerkiksi männyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 28.04.2011 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin upeassa säässä tosiaan ammuskelmassa kahdella saarnijousellani, pitkäjousella eli flättärillä 27" vedolla ja 55# oikeamminkin ja lyhytjousella tai sanoisinko itselleni melko sopivalla keskipitkällä eli 145 cm nokista nokkiin ja 22" vedolla 44#.

jouset ovat oikeasti sisäänampumisvaiheessa ja voi herranjee kun on julmanoloinen tuo pitkäjousi valkosaarni. heittää naapurissa ampuneiden kilpa-ampujienkin kertoman mukaan todella lujaa. tämä saarni sattuu olemaan se paras yksilö jonka silloin löysin kurssilta. olen tyytyväinen kätteni työhön. ei muuta kuin raakaa ammuntaa ,, no pientä viimeistelyä sille toki, petsaus ja vahaus joo, pitää tehdä.. semmonen havainto myös tuli, että jänteellä en tule tarvitsemaan ainakaan niin isoa nokinpaikka, josko ollenkaan sitä kun vastaisuudessa teen jänteitä.

lisähuomioita,, ammuin härvelimiesten keskellä, oli taljan suomenmestari joka aloittaa maailmancuppia ja yksi long bow-kuitujousimies, näkyi osuvan vaistolla todella tarkasti,, kun vertaa omiini Embarassed

ammuin eri matkoilta, 10 m, siinä lyhytjouseni oli tarkempi.. en tiedä mistä johtui, mutta lyhyellä tuntui osuvan samat nuolisetit keskemmälle tai kasaan paremmin kuin pitkällä jousella. sit 15 m ja tässä ehkä lyhyt vielä oli parempi. sit 20 m ja pitkäjousi osui paremmin ja 30 m, niin pitkäjousella ainakin itse tällä kertaa osuin paremmin.

nuolisettejä oli kahdenlaisia, molemmilla ammuin kummallakin useita sarjoja, n. 200 laukausta yhteensä. toinen setti oli suht hyvä spinetetty 50-55# ja toinen huonompi spinettämätön, arviolta n. 35-40# spinen kieppeillä eli aika lutkuja jousiini nähden, mutta lensivät nekin yllättävän hyvin. ei vetäneet tiettyyn sivuun eikä kolahdelleet jouseen, ei mitään.

josko huomennakin menisi hauskaa pitämään jousilla ja nuolilla..

niin ja vähän ne jotkut fita-miehet katsoivat touhujani, mutten välittänyt. asiallista porukkaa, jousimiehiä kuitenkin.

_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 28.04.2011 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jousipata kirjoitti:


ammuin eri matkoilta, 10 m, siinä lyhytjouseni oli tarkempi.. en tiedä mistä johtui, mutta lyhyellä tuntui osuvan samat nuolisetit keskemmälle tai kasaan paremmin kuin pitkällä jousella. sit 15 m ja tässä ehkä lyhyt vielä oli parempi. sit 20 m ja pitkäjousi osui paremmin ja 30 m, niin pitkäjousella ainakin itse tällä kertaa osuin paremmin.



Olen itse huomannut omalla kohdallani ja varsinkin tuttavien vielä vähemmän ampuneiden kohdalla, että lyhytjousen ankkurointi, kun se osuu eteen, on paljon luontevampi, ja siten osuu paremmin. Pidempiä matkoja en juuri harrastakaan. Vastaavasti taas pidempi meto on paljon ergonomisempi, kun veto ei tule niin paljon takaolkapäälle vaan lapojen väli pääsee töihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 29.04.2011 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pullistellaan nyt sitten vähän. Arin suoritukseen ei ole mitään mahdollisuuksia mutta tässä 6+6 nuolen sarjat 120 sentin AR-tauluun, matkana 40 jaardia. Seuraavalla kierroksella sain yllätyksekseni ammuttua vielä paremmin, sain tuon kolmosen kitkettyä pois...! 50 jaardia sujuu ihan kohtuullisesti, 60 jaardissa on vielä tekemistä, jotenkin siinä ammunta hajoaa ja nuolet menevät vähän mihin sattuu. Vielä kun Turussa osuisi näin!


AR.jpg
 Description:
 Filesize:  85.03 KB
 Viewed:  9675 Time(s)

AR.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 29.04.2011 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pyssymies, joo näin vähemmän ampuneena se on varmasti yksi oikea selitys lyhkärin osumiselle lyhyemmillä matkoilla. lyhkäri on luontevasti edessä ja se auttaa osumisessa lyhyemmillä ts. alle 20 m matkoilla, joille käsittääkseni metsästysjousi on pääasiassa suunniteltukin.

myös 60 jaardia tuntuu äkkiseltään melkoisen pitkältä matkalta. no eihän se vaadi kuin harjoittelua ja lisää harjoittelua. ampuu sitten vaikka ohi jos ei osu,, edes taustaan,, kuten uskon käyvän.

pisimmillään tarkkuutta olen varmaan pikkupoikana ampuillut lasikuituinkkarijouskarintapaisella n. 100 m matkalle, osumat saattoivat olla jopa 5 metrin kasassa hyvänä päivänä.

taulu näyttää aika pieneltä jo 30 metristä näin vähän ampuneelle.

rusan radalla muuten huomasin, että pari ostojousilla ampuvaa eivät tienneet mikä on nuolen spine. kun ensin olin sanonut, että osa nuolistani on vielä spinettämättä ja osa on spinetetty, niin ihmettelivät, että mikä se sellainen spine on? no siitä huolimatta he kyllä osuivat asiasta tietämättäkin paljon mua tarkemmin tauluun. toinen ampui puunuolilla ja toinen hiilikuituisilla. hiilarinuoli oli kuulemma "toiseksi jäykin" mitä saa.

_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 10.05.2011 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipa sitten viikonloppuna kunnon flow päällä. Matka 40 jaardia, valkoiset nuolet ensin, sitten punaiset. Viimeisellä nuolella veto jäi aavistuksen vajaaksi ja se jäi selvästi alas. Kyllä se kisajousi tulee olemaan ihan tavallinen yksipuinen, n. 35 paunainen, pitkä ja myötäkäyrä.


40_jaardia.jpg
 Description:
 Filesize:  109.03 KB
 Viewed:  9559 Time(s)

40_jaardia.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 10.05.2011 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuomo, osun yhtä hyvin, mutta matkana on 10 metriä.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 11.05.2011 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaahans. Ite en yhtään tykkää sisäradoista, käyn kovilla pakkasilla vain ja ainoastaan ja silloin eläintauluihin eli las kuit vahvisteisiin kuviin. Aina kun mahdollista meen kesämökille pariksi tuntia roilauttelemaan 3D rusakkoon ja etäisyydet vaihtelee 7 - 15m. noin 12m alkaa jo suht luotettavaan osuakkin tolla lyhyellä inkkarikepillä, muilla kun en ny ammu.

Sitten on noita Erätukun puluja eli pari muovista pulupatsasta, nihin sitten kans jos alan luulla olevani kovinkin hyvä ampuja, rusakkoon kun uitennii osuu suht ok. Pulu on niin peni että harhaluulot karisee suurimmaksi osaksi, tekee tiukkaa osuu ollenkaan.

Nut on tulossa Oulun jousimiehillekkin maastorata 3D värkkeineen noin 6km päähän kotiluolasta eli sinne sitten vaan kesänmittaan töitten jälkeen laukomaan muitten mukana ainoona primiukkona.

_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andes



Liittynyt: 09 Tam 2011
Viestejä: 228
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 11.06.2011 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harjotteleeko porukka puuhun ampumista miten usein? Onko minkälaisia virityksiä tehtynä? Itellä tullu reenailtua pihamännyn käpyihin osumista, jäljitellen linnun tiputtamista pystykorvan haukkuun. Tuntuu että aika paljon enemmän pitäs panostaa tuohon harjottelumuotoon tasamaahan nähen, nimittäin yllättävän vaikeeta osua. Saati jos ei puuhun ampumista yhtään harjottele niin on se jahtitilanteessa aika toivotonta osua. Melko jyrkässä kulmassa yläviistoon ammun, joten nuolet löytyy n. 50m:n päästä aukealta. Mielessä ollu kyllä viritellä köysi ja taljapyörä ylös petäjään ja nostaa vaahtomuovilla täytetty juuttisäkki korkeuksiin, niin ei tarviis niin paljon kävellä eestaas. Tai sitten ihan vaan virvelillä siima oksan yli ja teerenkuva keikkumaan.
Nyt on itelläki ensimmäiset pihlaja- ja tuomiaihiot ollu kuivumassa, ensimmäinen juuri työn alla. Alkaa vaikuttaa pahasti siltä että tämä touhu vie mennessään, sen verran hienolle tuntuu jo karkeesti työstetyn lyhyen pihlaja-aihion hypistely Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 11.06.2011 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

puuhun vain käpyjä tai joustavia oksia blunttinuolilla joskus kokeillut ampuilla. ohihan ne tuntuvat enimmäkseen menevän. nuolihukka on nuissa touhuissa suurta ja siksikin niin harvoin raskii harjoitella. flu-flu-sulat auttaisivat jonkin verran kenties.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 11.06.2011 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos takaraivossa on pelko nuolen hukkaamisesta, niin osuminen on ainakin minulle ihan mahdotonta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 18.06.2011 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen ammuin Nanookin ja Hämeenlinnan Nez Percen (Arin) kanssa ja uusista pitkäsulkaisita nuolista kaksi hajosi ohilaukausujen tähden. Ei ole hallinnassa vielä uusi nuolityyppi.

No, ammuttiin maastossa ja eri etäisyyksisltä, mutta ihan vikalla rastilla tehtiin hauska kokeilu: Kaikki latasivat jouset ja ovat valmiina ja vuorotellen joku toimii tulenjohtajana. Eli kun tulenjohtaja laukausee on muiden laukaistava välittömästi. Vaikutti selvästi se odottelu ja herkistely kun laukaisun piti tapahtua alle sekunnissa esiampujasta.
Meillä ei vielä sotilaallinen kuri ollut ensiluokkaista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Väiski 480



Liittynyt: 01 Hei 2007
Viestejä: 136
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.06.2011 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulenjohtajanhan pitäis keikkua siellä lähempänä maalia ja kyyläillä miten osuu Smile Ei muuta kun jousijoukkueenjohtaja huutamaan huomiota ja TULTA!

V.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 23.06.2011 01:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tulenjohtaja voisi olla tykistön tapaan niin lähellä maalia kuin mahdollista, kuitenkin suojassa tulitukselta. huutelisi tulikomentoja ja koroja. esim. metrin yli, metrin vasemmalle tai 5 cm alle kunkin laukauksen jälkeen ja näin ampuja osaisi korjata tähtäystään eli vaistoaan tässä tapauksessa.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 02.11.2012 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mutta hei.

Kausi on paketissa ja kun muutama viikko meni ihan ampumatta vikan kisan jälkeen (Taka-Hikiä) niin olipa eilen jousi raskas ampua. Se vähä lihas oli kaikonnut käsistä. Ehkä jousikin oli levännyt ja nyt kipakassa kunnossa näytti että ei tässä taivuta enää mihinkään. Jännejousi kun on. 60 laukausta ja olin ihan puhki. Nuolet oli ihan ympäärinsä tauluissa...Kesän tuntuma kaikonnut.

No kuitenkin, tässä harjoitteluani kesältä ja loppukesästä. Metodinani on ollut että ammuin pääsääntöisesti miltei joka päivä, vaikka sitten ihan muutaman kudin verryttelyn.
Treeniohjelmassa oli aina yhdenlaista ampumista kerrallaan.
- Esim 20y 10nuolen sarjoina. Tätä ehkä 6-10krt.
- Tai 5x3 nuolen sarjoina ja kaikki eri etäisyyksiltä ja eri asennoista. Puskien takaa ja jotkut kävlystä ja miten milloinkin. Viisitoista nuolta setissä ja neljä rundia oli yleensä tarpeeksi.
- Joskus 40y-50y ja koko viine (15-20 nuolta) tyhjäksi 4-6krt.
- Kun mieli oli oikein tyyni ammuin 3nuolta kymmenisen kertaa
Joskus vaan ihan hassuttelua , ihan sittä verkkaa vaan.

Vakiomatkoilta kirjanpito. Vaikka luulee että muistaa harjoitusluvut, niin ei niitä muista kun harjoituksia tulee useita. Niin se vaan on. Kirjanpito sisältää nuolikirjanpidon, eli niitä korjataan jos usein ilmenee poikkeavaa lentorataa.

Alla kuvaa kun on ammuttu viine tyhjäksi ja näistähän seuraa usein nokkirikkoja aika paljon kun oikein on fiilis kohallaan.



kasaa.jpg
 Description:
 Filesize:  178.27 KB
 Viewed:  6753 Time(s)

kasaa.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 02.11.2012 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja tästä nokkikorjaushässäkästä sisuuntuneena siirryin usein kaksipisteharjoitteluun.


2 piste harj.jpg
 Description:
 Filesize:  163.03 KB
 Viewed:  6752 Time(s)

2 piste harj.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 02.11.2012 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tai nelipisteharjoittelua.
Tuossa bambukepissä on omena ja kun keppi oli puolitoistametrinen, sen sai tuoreen omenan painosta kivasti heijaamaan edes takas jonkun aikaa. Näin oli yksi liikkuvakin maali mukana.
Ammuin tällaisia usein niin että tammen lehteen yksi nuoli sitten vaihdoin ampuma paikkaa ja seuraavaan pisteeseen seuraava nuoli ja taas paikan vaihto jne...
Eli en tulittanut yhtä pistettä kerrallaan, vaan rääkkäsin joka laukauksella koron/etäisyyden korjaamista. Joskus sujui, joskus ei.
Ja ihme juttu: mitä pienemmät maalitaulut, niin sitä nipumassa nuolet alkoivat olla. Miten se menikään Ishillä - ei osunut paperimaalitaulun keskelle kun maalitaulu oli niin iso. Mutta osui pieneenkin eläimeen!


Olisi kiinnostavaa kuulla miten esim Lehtis treenaa. Enta Rakonzay? Ai niin se, voitti ilman harjoitteluakin. Mutta jos treenaa niin miten?
EntäTuomo?
Entä muut?



nelipiste harj.jpg
 Description:
 Filesize:  150.29 KB
 Viewed:  6751 Time(s)

nelipiste harj.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 03.11.2012 00:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

Jos takaraivossa on pelko nuolen hukkaamisesta, niin osuminen on ainakin minulle ihan mahdotonta.


Jos takaraivossa on tuollainen pelko niin kehittymismahikset on aika minimissä. Sullakin, Heikki, on nuolia ihan hitonmoinen kasa. Ammu surutta äläkä mieti meneekö nuoli tärvikselle vai osuuko se. Ota iloa ja varmuutta osumista. Ohi menneet ja rikkoontuneet ovat ansainneetkin sen Wink

Oikeasti siis...nuolen hukkaamispelko tai -rikkominen tekee johonkin aivonosaan eston ja se haittaa pirusti sellaista rentoa ja osumavarmaa ampumista. Joku sanasepompi osaisi taatusti sanoa tuon paremminkin...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 04.11.2012 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se näin on, että nuolen hukkaamis- tai rikkoutumispelko ehkäisee tehokkaasti luontevaa ampumista. Samoin käy, kun pelkää ohiampumista. Olen menettänyt varmaan sata hyvää riistatilannettakin näiden pelkojen vuoksi. Ampuessa täytyisi olla huoleton ja ehkä jopa hivenen välinpitämätön olo. Parhaat laukaukset tulevat melkein aina silloin, kun mieliala on tyyppiä "kokeillaan miten lähelle menee".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 05.11.2012 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla toi nuolen hukkaamisen pelko liittyi siihen Andesin kysymykseen puuhunampumisen harjoittelusta - sitä ei juuri tule tehtyä. Normitaustoihin ja maakohteisiin ammun kyllä aivan surutta. Kyllähän nuolivarasto pitää saada kiertämään...
Ja se on tosiaan kumma, miten pieneen taustapakkaan syntyy pienempiä - tai siis vähemmän isoja - kasoja kuin isoon patjaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 05.11.2012 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavoitteena on ollut ampua mahdollisimman usein edes vähän. Joskin tänä syksynä ammuntakertojakin on ollut aivan liian vähän - muuta puuhaa liikaa ja jos joskus olisi ehtinyt, niin on tullut vettä. Olen pyrkinyt ampumaan useimmiten pitkää matkaa, eli yli 20 jaardia, talvella tosin keskityn 20 jaardiin ja alle. Lisäksi ammun aina vähintään yhden sarjan läheltä vain pakkaan, usein silmät kiinni, tavoitteena ihan perustekniikan harjoittelu. Hyvin vähän olen käyttänyt sovellettuja maaleja tai mukauttanut ammuntaa metsästystä huomioiden, jotenkin tuntuu, että ihan perusammunnassakin on riittävästi hommaa ja kiinnostavia elementtejä.

Tällä hetkellä ammun kahdella nuolisarjalla, toisessa on kuusi nuolta ja toisessa kymmenen, joka alkaa olla jo vähän liikaa yhteen kasaan ammuttuna. Siksi ammunkin välillä joka nuolen eri pisteeseen, ihan tarkoituksella!

Kesällä ammuskelin erityisesti kävelyammuntaa, 10-60 jaardia molempiin suuntiin. Ja siten, että pakassa oli useampi taulu, ihan jo siksi ettei keskusta kuluisi liikaa. Samalla se on hyvää harjoitusta hudin pelkoa vastaan. Laitoin tarkoituksella pienen, 35-senttisen taulun pakan kulmaan ja ammuin sitä kävelynä aina 50 jaardiin asti. Jos meni ohi, niin sitten meni. Vaikka nuolet ovat kulutustavaraa, niin ne ovat arvotavaraa, jota ei silti viitsi ihan turhaa haaskata. Siksi en ole juurikaan ampunut muuhun kuin solumuovipakkaan. On minulla kyllä judo-kärjillä varustetut nuolet, sekä saarniset taulunuolet (jotka kestävä mitä vain) huviammuntaa varten, mutta ne on jäänyt todella vähäiselle käytölle.

Olen ihan tietoisesti pyrkinyt muuttamaan "ammuskelua" vähän tavoitteellisemmaksi, eli purkamaan ammuntasuoritusta osiin ja miettimään niitä vähän paremmin. Olisi kiva oppia ampumaan edes suurin piirtein "oikein", eli hyvin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Varjaagi



Liittynyt: 08 Huh 2011
Viestejä: 383
Paikkakunta: Varjakka

LähetäLähetetty: 17.11.2012 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään tuli pitkästä aikaa ammuttua pidempi "normi"treeni takapihalla eli 5-6 eri maalia siten että matkat ovat ekalla setillä ihan mitä sattuu 3 ja 22-25 m väliltä. Kun viini on tyhjä niin siitä vaan lähimmälle maalille ja sen nuolet taas sitten seuraaviin maaleihin. Loppujen lopuksi kaikki nuolet onkin sitten viimeisessä isossa pakassa jossa on kauris ja pari muuta pienempää otusta ja sitten voikin lähteä ampumaan setin sitten toiseen suuntaan samalla sydeemillä - mulla on pakoissa molemmin puoli taulut. Kun radan on kävellyt kerran edes takaisin kepinheittoja on kertyy lienee luokkaa 50-70. Joskus ammun myös siten että ammun radan keskeltä molempiin suuntiin vaihtamatta rintamasuuntaa, joskus myös hyppää pakan päälle seisomaan tai istun sillä...

Muutama keppi tuli ammuttua siten että kun kalkkunataulun alaosa repsotti niin huomasin että tuuli aina välillä nostyi sen irti pakasta ja siellä alla oli keltainen 3cm muoviprikka. Välillä piti odottaa minuuttitolkulla keskittyneesti prikan tulemista näkyviin sen mittaiseksi hetkeksi että siihen pystyi ampumaan... melkein kuin livetilanne metsällä Idea

_________________
Aboriginaali varjaagi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.11.2012 08:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuolet ne ompuista tykkää, tai mybe not. Omena maalitauluna kepinnokassa tuntu mukavalta ja vaihtelevalta idealta....niin kauan kuin latasin siittä ensimmäisen nuolen läpi. Ihan märkänä koko nuoli ja sulitus läjässä.... Toimisikohan tämä vähän paremmin kotimaisilla kuivahkoilla ompuilla kuin noilla nestettä pursuavilla ulkomaalaisilla.....Oilisihan ne pienempiäkin, haastetta enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com