Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 22.04.2008 22:49 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | tein tässä muutamassa päivässä kuusesta varsijousen ei mikään hieno vielä mutta tehoja on semmoset 38.72 paunaa |
Hieman kevythän tuo on varsijouseksi mutta kyllä sillä räksiä ampuu marjapuskista
Seuraavassa vaihdat lukemat toisin päin...72.38#. Puulajia joutunet kuitenkin vaihtamaan.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 23.04.2008 09:21 Viestin aihe: |
|
|
Aluminiseoslaatuja tihkui N-liiton hajoamisen jälkeen siviilipuolle, kun ne lakkasivat olemasta valtiosalaisuuksia. Lieneekö joku päätynyt jousimateriaaliksi?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Risto Rautiainen
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 149
|
Lähetetty: 23.04.2008 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Kivan näkönen varsijousi! Tuo näyttää siltä että siihen vois virittää vähän jämäkämmänkin kaaren. Eli hiukka paksumman. Payne-Gallwey esitteli kirjassaan sellaisen mallin, jossa kaari on edestä katsottuna hieman u:n muotoinen, jolloin jänteen ja tukin kulma pienenisi ja jänne hankaisi mahdollisimman vähän tuohon tukkiin. Näitä en kyllä ole tainnut museoissa nähdä, onko muut? Jänteen voisi siihen jämäkämpään jouseen tehdä siten että kierität pellavalankaa lautaan oikealle etäisyydelle (=jänteen pituus) laitettujen tappien ympärille ja sitten kierität suojukset sekä päihin että keskelle tukin kohtaan. Pitäisi näyttää tältä:
Tuossa jänne ei veny, sen saa suojattua kunnolla ja siihen saa riittävästi paksuutta kestämään jämäkämmätkin voimat.
Virittämiseen käytät sitten apuna eri narua. Tämän takia noissa kaaren päissä voisi olla kahdet eri levyiset nokit.
Vasamiin voi käyttää mitä vaan vähän painavampaa puuta: tammea tjsp.
Paunat saat tosissaan mitattua, kun kiinnität jousen jalkalenkistä johonkin kiinni ja ripustat sangon jänteeseen. Sitten vaan painoja sankoon, kunnes oikea vetopituus on saavutettu. Tosin ei taida muovisangot kestää...
Itellänikin on jonkinlainen useita vuosia sitten kasattu viritelmä. Kaukana historiallisesta ja aika löysä, mutta muuten ihan hauska projekti.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 23.04.2008 13:23 Viestin aihe: |
|
|
Hieno!
Toi on käsitääkseni tyypillinen koneiston periaate keskiaikaisesta euroopasta. Tosin pultit, alumiini jne ei ole tietenkään istoriallisia.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Risto Rautiainen
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 149
|
Lähetetty: 23.04.2008 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Pultit ei, eikä moni muukaan asia. Mutta alumiinia tuossa ei sentään käytetty.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 23.04.2008 14:03 Viestin aihe: |
|
|
Ahaa. Toi viripyörän väri oli sellainen että otaksuin sen ja/tai virpyörän kehikon olevan alumiinia.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tonto Man
Liittynyt: 20 Tou 2008 Viestejä: 9 Paikkakunta: Janakkala
|
Lähetetty: 15.06.2008 12:38 Viestin aihe: |
|
|
Laitoinkin tämän jo toisaanne, mutta sopii paremmin tänne. Myos materiaalivalonnoista on viite myös...
.....
Kera vanhan Väinämöisen,
Päälle laulajan ikuisen.
Laativi tulisen jousen,
Jalon kaaren kaunistavi:
Kaaren rauasta rakenti,
Vaskesta selän valavi;
Noita on kullalla kuvaili,
Hopealla huolitteli.
Kaari oli kaunnihin näköinen,
Jousi jonki maksavainen:
Hevonen selässä seisoi,
Varsa juoksi vartta myöten,
Kapo kaarella makasi,
Jänö jäntimen sijassa.
Vuoli piiliä pinosen,
kolmisulkia kokosen:
Varret tammesta vanuvi,
Päät tekevi tervaksesta.
Minkä saapi valmihiksi,
Sen sitten sulittelevi
Pääskyn pienillä sulilla,
varpusen vivustimilla
......
Lainaus: Kalevala, Joukahaisen kosto.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
sjsepp
Liittynyt: 17 Hei 2009 Viestejä: 5
|
Lähetetty: 23.07.2009 13:10 Viestin aihe: |
|
|
JVL kirjoitti: | Toinenkin kuva... |
Kaaresi lienee tasapaksu ja tasaleveä? Se nimittäin näyttäisi taipuvan lähinnä aivan tukin vierestä. Kaaren leveät päät näyttäisivät olevan lähinnä nuolen lähtönopeutta hidastavaa kuollutta massaa, josta kannattaa hankkiutua eroon. Tämä onnistuu helpoiten siten, että teet jousen lapojen etuprofiileista kolmion muotoiset siten, että aivan jousen kärjet ovat todella kapeat (esim. yhtä leveät kuin paksut) ja jousen keskikohta yhtä leveä kuin nytkin. Jos jousi on tällä hetkellä vaikkapa 6cm leveä, kärjistä se olisi tämän muutoksen jälkeen vaikkapa 0,6cm leveä. Tai jos noin kapeaksi leikkaaminen huolestuttaa, voit jättää kärkiin vähän enemmän tavaraa.
Mikäli kaari on kiinnitetty runkoon 90 asteen kulmassa, kuten näyttäisi, hankaa jänne pahoin runkoa ja hidastaa merkittävästi nuolen lähtönopeutta. Parhaiten tästä ongelmasta pääsee eroon muotoilemalla kaaren lavat sellaisiksi, että ne kohoavat hieman (esim. 2cm) ylöspäin matkalla kärkiin. Vaihtoehtoisesti kaaren voi kiinnittää tukkiin sellaisessa kulmassa, että jänne ei hankaa tukkia edes jousen ollessa virittämätön. Tätä jälkimmäistä ratkaisua en ole itse tosin kokeillut, mutta se on ollut keskiajalla laajassa käytössä.
Mutu-tuntumalla näillä muutoksilla lähtönopeus ainakin tuplaantuu ja kaaresta tulee kestävämpi kun kaaren tyvi ei rasitu suhteessa läheskään yhtä paljon kuin nyt. Lisäksi varsijousen massa putoaa merkittävästi.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
sjsepp
Liittynyt: 17 Hei 2009 Viestejä: 5
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mps989
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 78 Paikkakunta: Lappeenranta
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Andes
Liittynyt: 09 Tam 2011 Viestejä: 228 Paikkakunta: Rovaniemi
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 03.10.2011 11:04 Viestin aihe: |
|
|
Toi $65 ei muuten oo paha, kun pituus on alle 40" niin postikulut pysynee kurissa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leppis
Liittynyt: 19 Syy 2011 Viestejä: 24
|
Lähetetty: 09.10.2011 23:32 Viestin aihe: |
|
|
minkähän pituinen tuo jvl:n virekynsi on? itsellä vähän ongelmia kynnen teossa (paskat metallin työstö välineet). seuraavat jalkajouseni ovat luokkaa 175...200 paunaa, joten ajattelin käyttää jotain muuta kuin tappilukkolaukaisua. ajatuksena olisi muotoilla kynsi esim. M22 mutterista rälläkällä. porakoneella kun en ole saanut paksuun teräkseen reikää tehtyä(vääränlainen terä??), olisi mutterissa reikä valmiina akselia varten. paksusta pyörötanko alumiinista saisi varmaan helpommalla muotoiltua virekynnen, mutta ei viitsisi alkaa erikseen tilaamaan jotain kallista alumiinin pätkää. virekynnellä saisi liipaisinvoiman helposti alle 2 kilon, vieläpä hyvin lyhyellä liipaisimen painalluksella.
tappilukolla 200 paunan laukaisu on varmaan aika perseestä, pitää olla julman pitkä laukaisuvipu ja pitkä liike vielä vivun päässä laukaistaessa, joka epäilemättä häiritsee suoritusta.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leppis
Liittynyt: 19 Syy 2011 Viestejä: 24
|
Lähetetty: 09.10.2011 23:32 Viestin aihe: |
|
|
minkähän pituinen tuo jvl:n virekynsi on? itsellä vähän ongelmia kynnen teossa (paskat metallin työstö välineet). seuraavat jalkajouseni ovat luokkaa 175...200 paunaa, joten ajattelin käyttää jotain muuta kuin tappilukkolaukaisua. ajatuksena olisi muotoilla kynsi esim. M22 mutterista rälläkällä. porakoneella kun en ole saanut paksuun teräkseen reikää tehtyä(vääränlainen terä??), olisi mutterissa reikä valmiina akselia varten. paksusta pyörötanko alumiinista saisi varmaan helpommalla muotoiltua virekynnen, mutta ei viitsisi alkaa erikseen tilaamaan jotain kallista alumiinin pätkää. virekynnellä saisi liipaisinvoiman helposti alle 2 kilon, vieläpä hyvin lyhyellä liipaisimen painalluksella.
tappilukolla 200 paunan laukaisu on varmaan aika perseestä, pitää olla julman pitkä laukaisuvipu ja pitkä liike vielä vivun päässä laukaistaessa, joka epäilemättä häiritsee suoritusta.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 10.10.2011 12:27 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen monasti miettinyt tollaista tappilukkoa, missä liipasimen kärki olis vireasennossa kaaren alapuolella. pystykahvan takana. Liipasin olisi siis vetopituuden melkein vetopituuden 60cm pituinen. Liipasimen kääntö 90 astetta aikaansaisi tapin nousun 4mm, joten liipaisinvoima jäisi kohtuulliseksi. samalla liipaisuvoima kohdistuisi olkapäähän, eikä sitä pitäisi painaa ylöspäin kättä ja poskea vaesten kuten perinteisessä tappiluokossa.
Jousi siis olisi saman puolen käden ja olkapään varassa, kun toisella kädellä laukaistaisiin.
Tää pitäisi piirtää, mutta en jaksa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|