Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Massa katoaa...

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 15.07.2012 23:42    Viestin aihe: Massa katoaa... Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt. On jo aiemmin pitänyt kirjoittaa aiheesta... olenkohan minä vai puntari sekaisin vai molemmat, mutta..

Liotin tuossa varhemmin keväällä jänteet irti kahdesta jousesta kun niissä oli liikaa vajaavuuksia ja ajattelin käyttää jänteet parempiin puihin. No: liotin ensimmäisen ja liotin toisenkin ja kuka tätä on tehnyt niin tietää että jänteet irtoaa nätisti levynä jousen seästä. Siinä on tietysti osin liimaa jänteiden mukana vaikka ne irtoaa. Siis siellä seassa, nehän ovat liimassa uitetut liimatessa. Kuivasin sitten erikseen nämä kummatkin liimaiset jännesykkyrät ja pidin tarkkaan tiedossa että minkä otin irti mistäkin jousesta. Tiesin että paljon olin jänteitä painoiltaa liimannut. Sitten muutamien viikkojen jälkeen punnitsin kuivan jännekasan että paljon se kasa panaa ja jumalist: 70g!!! Olen ihan saletti että olin liimannut kyseiseen jouseen 80g jänteitä (siis kuivia revittyjä jänteitä 80g + liimaa) ja nythän siinä oli vielä liimaakin mukana ja silti vaaka näyttää vaan 70g liimoineen kaikkineen!!!
Minne katosi 10g tai enempikin kun liimakin on mukana niissä. Otin jänteet kovasti kaikki talteen jousen selsästä, eli hukka ei tullut.
No unohdin asian.

Mutta nyt tulee miltei toisinto. Ottomaani jousi kaipasi kädensijan kohdalle vielä neljättä liimakerrosta ja siihen tuli liimattua kaikkiaan huikeat +7g lisää jänteitä (siis taas kuivia, revittyjä jänteitä tarkkaan punnittu). Jousi painoi ennen liimausta 360g. Liimailin niitä ja jousen paino lisääntyi liimoineen kaikineen liimansivelyineen 15g, eli 375g mutta kuivui sitten aika pian painoon 358g. No, tämänhän ymmärtää kun siinä kuivuu kaikki se muukin liimattu jännemassa, mutta hiivatti, mitä tapahtui noille jänteille jotka irroitin kevyempinä kuin mitä olin ne liimannut?

Ilmeisesti "kuivatkin" jänteet imevät ja päästävät kosteutta aika lailla ilman kosteus % muuttuessa...?

Onko vastaavia kokemuksia? nimimerkki: huolestunut kun paino putoaa vaikkei ole laihdutuskuuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com