Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nopeus??
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TH



Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 01.01.2013 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
TH kirjoitti:


http://www.youtube.com/watch?v=eAZ_bkGHzJg


Oliko siellä Belgian Eki mukana vai näyttikö se vaan vähän samalta? Filmissä ei tosiaankaan ammuttu jousilla. Oletko kuullut, että tussusodassa olisi siellä käytetty myös hevosia? Siis että ratsukkoa kohti olisi ammuttu. - - Filmi vaikutti minusta enemmän taistelunäytökseltä kuin tussusotaan verrattavalta peliltä, missä tarkoitus on osua vastustajiin. Tässä paukuteltiin pyssyjä ja ratsastettiin hurjasti. Jos nuolia ammuttiin, niin ei ehkä osumistarkoituksessa, vaikka tussuja olisivatkin olleet.


Ei belgialaisia. Euroopasta ajoittain tsekkejä ja saksalaisia, mutta vain yksittäiskappalein. On oikeaa tussusotaa, ei taistelunäytöstä. Aseina jousten lisäksi tuliaseet, keihäät, nuijat, yms. Nuolten tussukärjet isompia kuin Suomessa, lähellä bofferi-nuolia kooltaan.

Olen ollut tapahtumapaikalla, mutta en itse aikataulusyistä pystynyt osallistumaan tuohon, joten toisen käden tiedoilla mennään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 01.01.2013 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:

Supi-vertauksen tarkoituksena oli vain osoittaa, että mitä tahansa puuhaa voi arvostaa tai olla arvostamatta. Kaikki eivät arvosta seksiäkään.


Metsästyksellä ei ole mitään yhtä ainoaa todellista ideaa, sitä voi tehdä hyvin monenlaisista lähtökohdista ja on aina tehtykin. Urheilumetsästystä on aina ollut, vastakohtana pelkälle toimeentulometsästykselle.

Supin nahoilla, kuten muillakin luonnosta pyydetyillä turkiksilla, on niin matala hintataso nykyisin, että tuskinpa niillä tuloilla varsinaista elantoa tienataan. Eiköhän se enempi harrastuksen piikkiin mene, ainakin supien jousipyynti.


Saat arvostaa tai olla arvostamatta mitäs lystäät. En ole tässä säikeessä huomannut kenenkään muun mollavan mitään kuin sinun. Lars on kuulemma pelle..
Metsästää voi kukin miten lystää. Minä metsästän tarpeeseen.
Elinkeinoanikin saat arvostella ihan vapaasti. Moni muukin näistä hommista vieraantunut on niitä ihmetellyt, eikä kykene asiaa hyväksymään nykyajan yltäkylläisyyden keskellä.
Jousi on ihan yhtä tehokas metsästysväine kuin 10000 vuotta sittenkin.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
*Vympel*



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 03.01.2013 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen keskustelu! Very Happy

Tussusodissamme on eräältä etelä-helsinkiläiseltä taistelijalta lähtenyt taju pääosumasta. Minulla on ainakin kaksi kertaa roiskunut veret nenistä (onneksi ei pahemmin murtunut) ja silmäosuman takia olen viettänyt Wehrmachtin suurimmassa sotilassairaalassa Koblenzissa puolitoista vuorokautta. Kaverini toinen silmä on vieläkin ruskea ja toinen vihreä kun tuli tussusta silmään.
Nämä siis ennen nykyaikaisia kypäräkotkotuksia.

Että on se Seikku ihan jännittävää "ottelua" vaikka ei leikkurit ilmassa viuhukaan. Pikku jännäkakka saattaisi supinpyytäjääkin lämmittää.

Munasuojat ottaisin ehdottomasti mukaan jos nyt tussusotaan lähtisin, jopa sitä larsin pelleä vastaan. :flush2:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 03.01.2013 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

*Vympel* kirjoitti:

Että on se Seikku ihan jännittävää "ottelua" vaikka ei leikkurit ilmassa viuhukaan. Pikku jännäkakka saattaisi supinpyytäjääkin lämmittää.



Varmaan on jännää ja hienoa touhua, en mä sitä ole sanonutkaan.
Onko se sitten kovin yleistäkin että tussusodassa paskotaan housuun? Very Happy

Hämmästelen vaan että jousitaistelun historiaan kovasti perehtynyt henkilö väittää tussusodan vastaavan oikeaa sotaa.. Ja sen olettamuksen turvin pitää Larssin nopeaa ampumista lähinnä pelleilynä ja tyystiin sotatilanteeseen sopimattomana sirkustemppuiluna.
Metsästys on siinä mielessä aika hyvä vertailukohde, että siinä eläin pyritään tappamaan. Siihen ei pyritä saamaan mahdollisimman montaa osumaa pisteiden toivossa tai mitään muutakaan. Tavoite on riistan tappaminen. Ammutaan sitten 40 paunaisella tai 140 paunaisella jousella, niin tulos on sama kunhan leikkuri kohteeseensa osuu. Larsmaisen nopea ampuminen toisi valtavan edusn sen suhteen että mahdolliset paikkolaukaukset saisi lähetettyä huikealla vauhdilla. Itse olen jokusen kerran joutunut paikkolaukauksen ampumaan ja hätä siinä meinaa tulla. Jos nopeus olisi larssin luokkaa, niin samassa ajassa kun minä saan kaksi laakia ammuttua suunnilleen kohteeseen, olisi Larssin nopeudella suihkittu tarkkoja laakeja useampikin.

Tussusodassa ansaittu silmäkipu olisi muuten melko varmasti häipynyt yhtä pian kuin olisi alkanutkin jos siihen olisi napsahtanutkin leikkuri, eikä varmaan olisi muitakaan elämän tuskia enää.. Wink
Kuinkas jännää se tussusota olisi jos olisi ihan oikeasti tosi kyseessä. Eli henki kyseessä ja siihen päälle vielä takaraivossa jyskyttämässä stressi perheen ja omaisten selviämisestä jos tulee itselle hengenlähtö tai muuten vaan tappio.. Silloin sitä paskaa voisi joutua lapioimaan vähän isommalla kukkalapiolla sieltä housuista, ehkä?

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
alphaburner



Liittynyt: 13 Mar 2012
Viestejä: 21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.01.2013 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen kuin aloitatte pimppisotaa kannattaa realismin takia marssia muutama viikko-kuukausi autiomaassa tai vaihtoehtoisesti tundralla kärsien kuumuudesta tai kylmyydestä,nestehukasta ja nälästä,kulkutaudeista,ja sitten vasta sotia ne jotka vielä pystyy tai ei ole luovuttanut sodan osalta ja palannut sohvalle tv:n ääreen syömään pizzaa.. Sota kun on ollut muutakin kuin vain tunti pari jouskarilla ammuntaa silloin tällöin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 04.01.2013 11:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Luin tämän viestiketjun läpi ja katsoin alkuperäisen Larsin videon uudestaan. Mielestäni keskustelumme päätyy syvään arvostukseen hänen nopeudesta ja tarkkuudesta. Tämä saattaa muuttaa käsityksiä jousiammunnasta muinaisena taisteluvälineenä.
Jostakin syystä on syntynyt fiilinki, että Larsilla olisi jonkinlainen todistustaakka, minkä seurauksena hänen tulisi osallistua johonkin tussutaisteluun. Minun mielestäni tilanne on pikemminkin toisinpäin. Kukaan tämän foorumin keskustelijoista ei ole kyseenalaistanut itse klipin alkuperäisyyttä. Siispä Larsilla ei ole tarvetta todistella yhtään mitään. Vai onko?
Keskustelijamme ovat mielestäni riittävästi kumonneet kaikki epäilevät kommentit ja todistelut. Muutama ylilyönti ja väittely oli valmis. Tämä itse asiassa on mielestäni ollut hyvä juttu, koska ilman näitä keskustelu olisi tyrehtynyt heti alkuunsa.
Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia. Itselleni tulee mieleen esimerkiksi, että nopeasti ammuttavien nuolien määrä on rajallinen. Ilmeisesti ne pitää asetella yksittäin sormien väliin. Tämä aiheuttaa latausviiveitä. Voi siis olla, että hitaammat tyylit ovat kuitenkin nopeampia, jos täytyy ampua valtava määrä nuolia. Olisiko tässä selitys sille, että ampumatyyli on ainakin Euroopassa jäänyt osin unholaan? Samanlainen asia liittyy jousen jäykkyyteen. Voidaanko olettaa, että ammunta hidastuu, jos paunat lisääntyvät? Itseäni aivan erikoisesti kiinnostaa tuo peukalo-ote sekä nurjalta puolelta ampuminen.
Kuten olen maininnut, olen kysynyt, haluaako Lars tulla Suomeen kertomaan ampumatekniikastaan ja viettämään päivän perinneampujiemme kanssa. Mielestäni ei ole tarpeen vaatia häntä todistelumielessä osallistumaan johonkin tussutaisteluun. Jos joku epäilijä ottelua vaatii, pidän kohtuullisena, että hän jo lähtökohtaisesti rahoittaa osan syntyvistä kustannuksista.
Tällä hetkellä en ole saanut Larsilta vastausta. Suomalaisista halukkuutensa on ilmaissut muutama. Tämä ei vielä riitä, mutta katsotaan hänen vastauksensa ensin.
Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Vympel*



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 04.01.2013 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka pitkän aikaa alphaburner on itse viettänyt sotatoimialueella?
Tundralla vai aavikolla?

Käsittääkseni kukaan ei ole verrannut nykyaikaista sotaa ja tussusotaa toisiaan vastaaviksi. Voe herranen aeka... Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma



Liittynyt: 19 Hel 2012
Viestejä: 550
Paikkakunta: syrjäkylä

LähetäLähetetty: 04.01.2013 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jakke kirjoitti:

Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia.


Ratsailla nuolien pitäminen laukaisukädessä voi olla hankalaa hevosen laukatessa. Saattaa heppa saada jokusen pistovamman Rolling Eyes

_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 04.01.2013 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä Jakke.

Jep, täällä keskustelu usein helmeilee eri suuntiin varsin helposti alkuasetelmasta ja se on ihan ok.
Harmipuolena usein heijastuu takaseinään se että jo vanhat asetelmat/asenteet kaivetaan esiin ja vain löyhästi enää viitataan alkuperäiseen aiheeseen.
Mutta sellaista se on vapailla foruumeilla.

Ja bändissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 04.01.2013 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lueskelin kirjallisuutta ja törmäsin tällaiseen mainintaan:

"An experienced military surgeon who had seen his share of Indian arrow wounds, remarked upon the rapidity with which the American Indian discharged his arrow." He stated that it was exceptional to meet only with a single wound. Adding that "if one arrow took effect, it would immediately be followed by two or three others."

Tämä on kirjasta Silent Death, kirjoittaja Reedstroum E.L., jossa hän kertoo nuolien aiheuttamista vammoista 1860-1870 luvuilla taisteluissa intiaaneja vastaan.

Kommentteja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 05.01.2013 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin metsästäjän näkövinkkelistä kuulostaa erittäin loogiselta, kun tavoite on kerran saada vastustaja pois häiriköimästä. Sotimaan en jousella ole onneksi joutunut, mutta jos nyt olisi jousisodan uhka ja minä päättäisin oman puoleni jousimiesten harjoittelusta, panostaisin ehdottomasti nopeuteen. Harjoittelu voisi olla tyyliin; aina kun jänne on vailla nuolta, kouluttaja tirvaisisi notkealla vittaksella poskelle. Alkaisi nokitus nopeutumaan kuin itsekseen. Shocked
_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 05.01.2013 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sepä selvää kun on haavoittunut niin kaikki vaikeutuu: liikkuminen, takaisin tulitus etc, ja taasen tällöin on alttiimpi uusille osumille, joten lisää risuja sataa niskaan tällaisille hepuille. Pari-kolme nuolta kropassa alkaa olla jo kiusallista kaikilla tavoin mitattuna... Sodi siinä sitten.

Tosin Boromir jaksoi aika kauan vaikka tikut sojottivat vitaaleilla, mutta se on kyllä roisi erikoistapaus historiassa. Keski- Maan historiassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 05.01.2013 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jakke kirjoitti:

Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia. Itselleni tulee mieleen esimerkiksi, että nopeasti ammuttavien nuolien määrä on rajallinen. Ilmeisesti ne pitää asetella yksittäin sormien väliin. Tämä aiheuttaa latausviiveitä. Voi siis olla, että hitaammat tyylit ovat kuitenkin nopeampia, jos täytyy ampua valtava määrä nuolia. Olisiko tässä selitys sille, että ampumatyyli on ainakin Euroopassa jäänyt osin unholaan? Samanlainen asia liittyy jousen jäykkyyteen. Voidaanko olettaa, että ammunta hidastuu, jos paunat lisääntyvät? Itseäni aivan erikoisesti kiinnostaa tuo peukalo-ote sekä nurjalta puolelta ampuminen.


Itse olen kokeillut turkkilaista tyyliä, jossa 3 nuolta kerrallaan nimettömän ja keskarin välissä, kukkosulalla ei niin väliä, mutta nokki pitää tietenkin olla oikeassa asennossa. Melko nopeasti tuolla tekniikalla ampuu, uuden nipun voi aina vyöstä nykäistä, eikä ole niin nuukaa asennella, tosin ei luultavasti pysty Larsin tahtiin laukomaan.
Etsi youtubesta Murat Özverin videoita ko. tekniikasta.

Korealainen ratsastusjousiammunta muistaakseni menee niin, että nuolet on vyöllä ja sieltä vetäistään yksi kerrallaan, maalitauluja taisi olla 2 tai 3 matkalla, joka ei ole pitkä.

Larssista en tiedä, miten paljon nuolia asettelee. Kassain tekniikassahan nuolet täytyy asetella melko huolellisesti.

Mitä tarkoitat nurjalta puolelta ammunnalla, peukalotekniikalla nuoli on aina ns. "väärällä" puolella, tosin kuulemma taitavimmat voivat ampua molemmilta puolilta.
Vetokäden peukalo pitää jännettä ja etusormi painaa nuolta jousta vasten, joten voit ampua vaikka päällään seisten.
Jänne myös väistää eri puolelta kuin sormilaukaisussa, tosin laukaisu on puhtaampi ja sitä väistöä ei niin paljon tule...

Minulle maksatte löpöt, niin tulen esittelemään peukalotekniikkaa, tulee varmasti halvemmaksi, tosin olen sairaan hidas ja epätarkka 70# jousellani... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
alphaburner



Liittynyt: 13 Mar 2012
Viestejä: 21
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.01.2013 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vympelille tiedoksi,että eihän tässä nykysodasta olla puhuttukaan,vaan muinaisista taisteluista,ja sen aikaisilla joukkojen siirroilla aikaa on mennyt viikkoja tai kuukausia,...Nykysodassa sota on pääosin ilmasta toteutettuna ohi jo ennen kuin heikommin varustettu osapuoli edes ehtii siirtyä toiminta alueelle...tai rippeet siitä...
mutta kun kerran haukutaan larsin nopeaa ammuntaa pelleilyksi ja ja halutaan kutsua se aidonkaltaiseen tussusotaan ampumaan oikealla sotajousella,kannattaa toteuttaa samalla tuo realismia tuova ja sotakuntoisia karsiva keskitysmarssi..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilkka Seikku kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:

Supi-vertauksen tarkoituksena oli vain osoittaa, että mitä tahansa puuhaa voi arvostaa tai olla arvostamatta. Kaikki eivät arvosta seksiäkään.


Metsästyksellä ei ole mitään yhtä ainoaa todellista ideaa, sitä voi tehdä hyvin monenlaisista lähtökohdista ja on aina tehtykin. Urheilumetsästystä on aina ollut, vastakohtana pelkälle toimeentulometsästykselle.

Supin nahoilla, kuten muillakin luonnosta pyydetyillä turkiksilla, on niin matala hintataso nykyisin, että tuskinpa niillä tuloilla varsinaista elantoa tienataan. Eiköhän se enempi harrastuksen piikkiin mene, ainakin supien jousipyynti.


Saat arvostaa tai olla arvostamatta mitäs lystäät. En ole tässä säikeessä huomannut kenenkään muun mollavan mitään kuin sinun. Lars on kuulemma pelle..
Metsästää voi kukin miten lystää. Minä metsästän tarpeeseen.
Elinkeinoanikin saat arvostella ihan vapaasti. Moni muukin näistä hommista vieraantunut on niitä ihmetellyt, eikä kykene asiaa hyväksymään nykyajan yltäkylläisyyden keskellä.
Jousi on ihan yhtä tehokas metsästysväine kuin 10000 vuotta sittenkin.


Sirkuspellen rooli on ihan OK, ei siinä ole mitään negatiivista. Negatiiviseksi se muuttuu siinä vaiheessa jos pellen tai esiintyjän väitetään edustavan jotakin mitä hän ei edusta.

En ole arvostellut elinkeinojasi. Väitän silti, ettei kukaan Suomessa voi pitää pääelinkeinonaan supikoirien metsästystä primitiivijousella. Jos käyttää satoja ansoja, niin ehkä sitten. Tunnen kyllä henkilön, joka elättää itseään lähinnä sienestyksellä ja onkimisella sekä tekemällä lähes ruokapalkalla töitä tuttavien rakennuksilla. Tai hän eli näin, kunnes verottaja pani reilut harkintaverot. Ei uskonut, ettei terve mies muka tienaa vuodessa kuin 7000 - 8000 mk (tämä oli 1990-luvun alussa). Ilari joutui hakeutumaan normaaliin oravanpyörään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 22:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilkka Seikku kirjoitti:
*Vympel* kirjoitti:

Että on se Seikku ihan jännittävää "ottelua" vaikka ei leikkurit ilmassa viuhukaan. Pikku jännäkakka saattaisi supinpyytäjääkin lämmittää.



Varmaan on jännää ja hienoa touhua, en mä sitä ole sanonutkaan.
Onko se sitten kovin yleistäkin että tussusodassa paskotaan housuun? :D

Hämmästelen vaan että jousitaistelun historiaan kovasti perehtynyt henkilö väittää tussusodan vastaavan oikeaa sotaa.. Ja sen olettamuksen turvin pitää Larssin nopeaa ampumista lähinnä pelleilynä ja tyystiin sotatilanteeseen sopimattomana sirkustemppuiluna.
Metsästys on siinä mielessä aika hyvä vertailukohde, että siinä eläin pyritään tappamaan. Siihen ei pyritä saamaan mahdollisimman montaa osumaa pisteiden toivossa tai mitään muutakaan. Tavoite on riistan tappaminen. Ammutaan sitten 40 paunaisella tai 140 paunaisella jousella, niin tulos on sama kunhan leikkuri kohteeseensa osuu. Larsmaisen nopea ampuminen toisi valtavan edusn sen suhteen että mahdolliset paikkolaukaukset saisi lähetettyä huikealla vauhdilla. Itse olen jokusen kerran joutunut paikkolaukauksen ampumaan ja hätä siinä meinaa tulla. Jos nopeus olisi larssin luokkaa, niin samassa ajassa kun minä saan kaksi laakia ammuttua suunnilleen kohteeseen, olisi Larssin nopeudella suihkittu tarkkoja laakeja useampikin.

Tussusodassa ansaittu silmäkipu olisi muuten melko varmasti häipynyt yhtä pian kuin olisi alkanutkin jos siihen olisi napsahtanutkin leikkuri, eikä varmaan olisi muitakaan elämän tuskia enää.. :wink:
Kuinkas jännää se tussusota olisi jos olisi ihan oikeasti tosi kyseessä. Eli henki kyseessä ja siihen päälle vielä takaraivossa jyskyttämässä stressi perheen ja omaisten selviämisestä jos tulee itselle hengenlähtö tai muuten vaan tappio.. Silloin sitä paskaa voisi joutua lapioimaan vähän isommalla kukkalapiolla sieltä housuista, ehkä?


Tussusota vastaa oikeaa sotaa siinä, että molemmissa pyritään osumaan vastustajiin projektiileilla. Ja molemmissa voi olla samanlainen taktiikka, eli vastapuoli etsitään maastosta ja väijytetään. Tussunuolen kantama on tosin vain noin puolet samalla jousella ammutun leikkurin kantamasta. Tietenkään fiilis ei ole aivan sama, eikä sen tarvitsekaan olla. Ei nyrkkeilykehässäkään tavoitella katutappelun tunnelmaa. Tussusota on kuitenkin jousiammunnan haastavammasta päästä, koska maalitaulut liikkuvat ja ampuvat takaisin samanlaisilla välineillä ja maalitauluilla on samanlaiset aivot kuin ampujalla. En aio jankata tästä itsestäänselvyydestä tämän enempää. Metsästys on aivan jotain muuta. Elukat eivät ammu takaisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jakke kirjoitti:
Moi!

Luin tämän viestiketjun läpi ja katsoin alkuperäisen Larsin videon uudestaan. Mielestäni keskustelumme päätyy syvään arvostukseen hänen nopeudesta ja tarkkuudesta. Tämä saattaa muuttaa käsityksiä jousiammunnasta muinaisena taisteluvälineenä.
Jostakin syystä on syntynyt fiilinki, että Larsilla olisi jonkinlainen todistustaakka, minkä seurauksena hänen tulisi osallistua johonkin tussutaisteluun. Minun mielestäni tilanne on pikemminkin toisinpäin. Kukaan tämän foorumin keskustelijoista ei ole kyseenalaistanut itse klipin alkuperäisyyttä. Siispä Larsilla ei ole tarvetta todistella yhtään mitään. Vai onko?
Keskustelijamme ovat mielestäni riittävästi kumonneet kaikki epäilevät kommentit ja todistelut. Muutama ylilyönti ja väittely oli valmis. Tämä itse asiassa on mielestäni ollut hyvä juttu, koska ilman näitä keskustelu olisi tyrehtynyt heti alkuunsa.
Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia. Itselleni tulee mieleen esimerkiksi, että nopeasti ammuttavien nuolien määrä on rajallinen. Ilmeisesti ne pitää asetella yksittäin sormien väliin. Tämä aiheuttaa latausviiveitä. Voi siis olla, että hitaammat tyylit ovat kuitenkin nopeampia, jos täytyy ampua valtava määrä nuolia. Olisiko tässä selitys sille, että ampumatyyli on ainakin Euroopassa jäänyt osin unholaan? Samanlainen asia liittyy jousen jäykkyyteen. Voidaanko olettaa, että ammunta hidastuu, jos paunat lisääntyvät? Itseäni aivan erikoisesti kiinnostaa tuo peukalo-ote sekä nurjalta puolelta ampuminen.
Kuten olen maininnut, olen kysynyt, haluaako Lars tulla Suomeen kertomaan ampumatekniikastaan ja viettämään päivän perinneampujiemme kanssa. Mielestäni ei ole tarpeen vaatia häntä todistelumielessä osallistumaan johonkin tussutaisteluun. Jos joku epäilijä ottelua vaatii, pidän kohtuullisena, että hän jo lähtökohtaisesti rahoittaa osan syntyvistä kustannuksista.
Tällä hetkellä en ole saanut Larsilta vastausta. Suomalaisista halukkuutensa on ilmaissut muutama. Tämä ei vielä riitä, mutta katsotaan hänen vastauksensa ensin.
Jakke Lehtinen


Ei Larsin tarvitse osallistua tussutaisteluun, ellei halua. Ei kenenkään tarvitse. Ei Martti Auerinkaan tarvitse tehdä sarvijousta todistaakseen olevansa "maailman paras sarvijousentekijä". Jos joku haluaa uskoa ilman todistusta, niin totta kai niin saa tehdä. Käsittääkseni jotkut ovat kuitenkin täällä vaatineet Auerilta näytettä ja ihan samasta asiasta on kysymys Larsin kohdalla, jos Larsin kerran väitetään edustavan "muinaista taistelutaitoa". Jos Larsin olisi väitetty olevan vain loistava show-ampuja, niin mitään epäselvyyksiä ei olisi, video on riittävä todistus. Mikä tässä on vaikeaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuhmon Ahma kirjoitti:
Jakke kirjoitti:

Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia.


Ratsailla nuolien pitäminen laukaisukädessä voi olla hankalaa hevosen laukatessa. Saattaa heppa saada jokusen pistovamman :roll:


Intiaanit pitivät nuolia jousikädessä, kärjet ylös päin. Niin olen itsekin tehnyt ja tällä tavalla voi pitää kymmentäkin nuolta, kun jousen kahva ei ole paksu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuomo kirjoitti:
Lueskelin kirjallisuutta ja törmäsin tällaiseen mainintaan:

"An experienced military surgeon who had seen his share of Indian arrow wounds, remarked upon the rapidity with which the American Indian discharged his arrow." He stated that it was exceptional to meet only with a single wound. Adding that "if one arrow took effect, it would immediately be followed by two or three others."

Tämä on kirjasta Silent Death, kirjoittaja Reedstroum E.L., jossa hän kertoo nuolien aiheuttamista vammoista 1860-1870 luvuilla taisteluissa intiaaneja vastaan.

Kommentteja?


Preeriavyöhykkeen intiaanit ovat tunnettuja nopeasta ammunnastaan, mutta tietenkään taistelun jälkeen ruumissa olevat nuolet eivät kerro mitään siitä, miten nopeassa tahdissa ne on ammuttu. Varsin usein oli tapana lätkiä jopa kymmeniä nuolia jo tapettuun viholliseen. Luutnantti Grattanissakin oli sen verran paljon nuolia, että hänet tunnistettiin vain kellonperistä. Tämä "overkill" on yleismaailmallinen tapa, ensimmäinen tietämäni esimerkki on yli 20 000 vuoden takaa Wadi Kubbaniyasta, itäisestä Afrikasta. Ehkä tällä tavalla kaatoon osallistumattomatkin soturit pääsivät ikään kuin osalliseksi kaadon kunniasta.

Mutta lääkäri ei siis ollut varsinaisesti väärässä päätelmässään, nopeasti ammuttiin ja tietenkin yhden osuman jälkeen on jo oman turvallisuuden vuoksi syytä jatkaa ampumista. Ensimmäinen osuma ei välttämättä vielä pudota kohdetta, ainakaan heti. Jopa sydämeen osuneen luodin jälkeen ihminen elää vielä noin viisi sekuntia ja siinähän ehtii revolverilla ampua monta kertaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma



Liittynyt: 19 Hel 2012
Viestejä: 550
Paikkakunta: syrjäkylä

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Kuhmon Ahma kirjoitti:
Jakke kirjoitti:

Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia.


Ratsailla nuolien pitäminen laukaisukädessä voi olla hankalaa hevosen laukatessa. Saattaa heppa saada jokusen pistovamman Rolling Eyes


Intiaanit pitivät nuolia jousikädessä, kärjet ylös päin. Niin olen itsekin tehnyt ja tällä tavalla voi pitää kymmentäkin nuolta, kun jousen kahva ei ole paksu.


Ne kerrat mitkä olen jousen kans metsällä hiippaillut, olen pitänyt toista nuolta jousikädessä juuri noin. Enempää nuolia siinä ei mahdollisessa paikkaustilanteessa kerkeä kuitenkaan ampumaan.

Erehdyin kerran pitämään nuolta kärki alaspäin ja reiteenhän se mokoma tökkäsi. Embarassed

_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Kuhmon Ahma



Liittynyt: 19 Hel 2012
Viestejä: 550
Paikkakunta: syrjäkylä

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossapa vielä kyseinen tekniikka videolla

Intiaanityyli alkaa 3:10 kohdalla
http://www.youtube.com/watch?v=H0ahOkSQEBE

_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.01.2013 23:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuhmon Ahma kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:
Kuhmon Ahma kirjoitti:
Jakke kirjoitti:

Minusta, jos keskustelua halutaan jatkaa, voisi pohtia tämän ampumatyylin vahvuuksia / heikkouksia.


Ratsailla nuolien pitäminen laukaisukädessä voi olla hankalaa hevosen laukatessa. Saattaa heppa saada jokusen pistovamman :roll:


Intiaanit pitivät nuolia jousikädessä, kärjet ylös päin. Niin olen itsekin tehnyt ja tällä tavalla voi pitää kymmentäkin nuolta, kun jousen kahva ei ole paksu.


Ne kerrat mitkä olen jousen kans metsällä hiippaillut, olen pitänyt toista nuolta jousikädessä juuri noin. Enempää nuolia siinä ei mahdollisessa paikkaustilanteessa kerkeä kuitenkaan ampumaan.

Erehdyin kerran pitämään nuolta kärki alaspäin ja reiteenhän se mokoma tökkäsi. :oops:


On tosiaan vaarallista pitää kärkiä alaspäin. Eräs kaverini teki niin ja tökkäsi rinnettä noustessaan nuolella reiteensä. Iso verenvuoto. Onneksi oli armeijan ensiside takin taskussa ja kaveri mukana, joka ajoi lähimpään sairaalaan.

Minullakin oli nuorena tapana pitää kärkiä alaspäin sen enempää asiaa ajattelematta, kunnes 1980 sain tietää, että intiaanit tekivät toisin. Vaihdoin heti tyyliä ja vasta tuon kaverini onnettomuuden jälkeen tajusin syyn sille, miksi kärkien on oltava ylhäällä. Tietysti se on turvallisempaa myös hevosta käytettäessä, satulaan hypätessä ei tökkää niin helposti hevosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 11.05.2013 05:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
verottaja pani reilut harkintaverot.


Niinhän siinä käy.

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Vastaavasti metsästyksen kohdalla voisi sanoa, että supikoirien metsästys on leikkimistä


Se on kyllä totta.

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Jos olet lukenut edelliset kommenttini ja ymmärtänyt luetun, niin tiedät mistä tässä on kyse. Mutta kerrataan vielä. Tässä on kyse siitä, että halutaan testata, onko Lars "löytänyt" muinaisen taistelutaktiikan vai ainostaan tavan ampua nopeasti. Eli toimiiko Larsin systeemi kentällä jousikamppailussa vai ainoastaan kameran edessä juutuubissa. Mikä tässä on sinulle ongelmallista? Oletko joskus kuullut puhuttavan lähteiden lähdekriittisestä tarkastelusta tai mediakritiikistä? Sinulle ehkä riittää usko, mutta minulle ei riitä. Helsingin yliopistossa olen oppinut, että asioita pitää kyseenalaistaa ja juuri sitä teen, miellyttää se uskojaa tai ei.


Kyse on käsittäkseni sirkustempusta, ehkä on helppoa nykäistä ratakärjet vyöstä, leikkureilla homma ei kävisi noin fiinisti, siinä menisi oma aikansa asetella niitä sormien väliin, eikä niitä otettaisi niin helposti viinestä tai mitenkään muutenkaan, niille olisi tehtävä oma telineensä tai siinä olisi oltava avustaja. Larsiin ei tarvitse kommentoida kuin että teeppä sama leikkureilla.

alphaburner kirjoitti:
simo h oli kans vain hyvä siksi kuin larssikin,eli on harjoiteltu työkalun käyttöä..ja nyky miehille olis jo simon päivän makoilu paukkupakkasilla paikoillaan ylipääsemätön asia... kertoo karua kieltä nykyajasta,ja elämän helppouteen ja mukavuuteen ja pään kestämättömyydestä että noin puolet ikäluokasta enää pystyy/kestää sen nykyisen 6kk päiväkodissa...
Leikkisodissa oppii taktiikkaa ja oppii työkalun ominaisuuksia ja käyttöä,mutta tosi sota on tuskaa,pelkoa,verta,irtoraajoja ollut joka aikakaudella,ja siihen vaikea olisi harjoitella,kun paine,stressi aivan eri tasoa..
Larssi kuitenkin nopea edelleen lajissaan..


Sotahan on yhtä saatanan perkelettä ja vittua, mahdollisimman ikävä kokemus, mutta aika kultaa muistot.

Tuomo kirjoitti:
Lueskelin kirjallisuutta ja törmäsin tällaiseen mainintaan:

"An experienced military surgeon who had seen his share of Indian arrow wounds, remarked upon the rapidity with which the American Indian discharged his arrow." He stated that it was exceptional to meet only with a single wound. Adding that "if one arrow took effect, it would immediately be followed by two or three others."

Tämä on kirjasta Silent Death, kirjoittaja Reedstroum E.L., jossa hän kertoo nuolien aiheuttamista vammoista 1860-1870 luvuilla taisteluissa intiaaneja vastaan.

Kommentteja?


70% nuolesta haavoittuneista kupsahti.

Itsestäni kerrotaan jousammuntakerhossa että ammun kuin konekivääri, ja sitä hieman paheksutaan.

Kokkisen kanssa oli tultua Floridassa kuukauden metsästysretkellä, missä ammuimme päivittäin 85 paunaisilla jousilla, 60 paunainen tuntui sen jälkeen lelulta.

Kuhmon Ahma kirjoitti:
Ne kerrat mitkä olen jousen kans metsällä hiippaillut, olen pitänyt toista nuolta jousikädessä juuri noin. Enempää nuolia siinä ei mahdollisessa paikkaustilanteessa kerkeä kuitenkaan ampumaan.

Erehdyin kerran pitämään nuolta kärki alaspäin ja reiteenhän se mokoma tökkäsi. Embarassed


Aivan oikeaoppinen taas joukoissa mukana. Oli niissä leikkurit tai tussut, niin eräät pitävät tussukärkiäkin ylöspäin, se on kuitenkin jakaantunut kahteen eri koulukuntaan, sillä tussusodassa on olemassa myös vääräoppisia, jotka pitävät jatkuvasti nuolia väärinpäin kädessä, tarkoituksella, kuten RSS.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 11.05.2013 05:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.youtube.com/watch?v=G89TPT8jSNw
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Varjaagi



Liittynyt: 08 Huh 2011
Viestejä: 383
Paikkakunta: Varjakka

LähetäLähetetty: 11.05.2013 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...kyllä minusta tuossa oli tussu ihan oikein päin Wink
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com