Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kyynärpää kipeytyy

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
J.J. Mikkonen



Liittynyt: 26 Lok 2012
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 18.01.2013 12:14    Viestin aihe: Kyynärpää kipeytyy Vastaa lainaamalla viestiä

Moro! Mikä voisi olla ammunta tekniikassa vika kun oikean käden kyynerpää kipeytyy ampuessa?(ammun vasenkätisesti)eli jousi käsi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 18.01.2013 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli jousikäden kyynärpää kipeytyy?

Voisin veikata että kyynärpää on koukussa joko sisään tai ulospäin. Tyypillisesti usein naisilla kyynärpää taipuu liikaa sisään.

Jos ammut metsästystyylillä käsi koukussa niin muuta tekniikkaa niin että käsi on suorassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
J.J. Mikkonen



Liittynyt: 26 Lok 2012
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 18.01.2013 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä jousikäden kyynärpää.Jep ammun aina ns. metsästys tyylillä käsi koukussa. Pitääpä kokeilla neuvomallasi tavalla ampumista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 18.01.2013 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, luut jonoon vaan, niin tulee kuorma tuettua oikein. Vaikka siitä fita-tyylistä näillä sivuilla välillä kenoillaan, niin on sillä hyvät puolensa myös tässä asiassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 21.01.2013 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja kyllä sitä metsästääkkin voi jousikäsi suorana, se vaan tahtoo tilanteen tuomien mausteiden kanssa se tyyli jokaisella muuttua hieman ns alkukaintaisemmaksi, käsi ei ihan ojennu kuin oppikirjoissa, menee hieman kyyryyn vaistomaisesti kun näkee riistan yms. Hienosäädöt tahtoo unohtuu ja jälelle jää vaan sellanen karkeemotorinen jousiammunta, varmaankin tuokin muuttuu enemmän kontrolloiduksi tilanteiden ja kokemuksen myötä, saas nähdä miten ajan kanssa (allekirjoittaneella) käy.

Toinen juttu on se ettei kannata vetää itteensä tukkoon ja kipeeksi niin että lihakset tulehtuu, ei oo mukava tunne.

_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 21.01.2013 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yks syy voi olla ampujan kyvyille ja fysiikalle liian jäykkä jousi. Asennot ja oikeat nivelkulmat unohtuvat helposti kun punnertaa puoliväkisin jyrkänjäykkää jousta vireeseen ja koittaa "taikoa" jostakin ne täyden vedon viimeiset tuumat...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JoniAulis



Liittynyt: 02 Syy 2013
Viestejä: 32
Paikkakunta: haukipudas

LähetäLähetetty: 13.09.2013 02:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minulla on kans kyynärpää ongelma. Niin kauan kuin muistan, oikean käteni kyynärpää on kipeytynyt esim. Kivien tai lumipallojen heitossa. Nyt sain vastakäppyrään jänteen tehtyä ja nuolenkin hommattua. Ekat 20 laukausta meni hienosti, hetki tästä ja kädessä alkoi tuntumaan tuo tuttu kipu. Eli pelkoni kävi toteen. Oiskohan tuolle mitään tehtävissä kotikonstein? Veto tapahtuu siis oikealla. Oli muuten erittäin hienoa ampua jousella näin aikuisiällä ensimmäistä kertaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 13.09.2013 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

Itselläni ei vetokäden kyynärpää ole koskaan kipeytynyt ja olen jo jonkinverran ampunut. Tästä päättelen, että oikein ammuttaessa käden ei pitäisi kipeytyä.
Joko ampumatekniikassasi on puutteita tai sitten jokin rakenteellinen ongelma voi olla aiheuttajana. Toisaalta, menee jonkinaikaa ennenkuin kätesi lihakset tottuvat, eli kai ne voivat tulla alussa kipeiksi.
Muutamia mahdollisia teknisiä syitä:

Jousesi voi olla liian jäykkä. Kun aikuisiällä aloittaa, jousen pitäisi olla alle 30 paunaa täydellä vedolla. Vasta kun kroppa tottuu, jäykempi pyssy. Sanoisin ainakin puoli vuotta.

Et vedä nuolta kunnolla ankkuriin vaan käsilihaksilla jonnekin puoliväliin. Silloin rasitus jää koko suorituksen ajaksi käsilihasten varaan. Näillä sivuilla tätä ampumatyyliä usein suositaan, ja sillä on varmasti omat etunsa, mutta sellainen joka haluaa ampua paljon, rasittuu varmasti.

Yksi mitä voisit tehdä, on että osta nykyaikaista kuminauhaa (noin 7 /10 cm leveätä ja kokeile sillä ensin. Urheilukaupoista sitä saa eri jäykkyistä (älä osta jäykintä!), maksaa pari euroa. Laita nauhan päät yhteen ja tämä pää vasuriin kämmenen alapuolelta nyrkissä olevaan käteen. Niinkuin pitäisit jousta. Silmukkapuoli oikeaan käteen, niinkuin pitäisit jännettä. Venyttele sillä, vähän kerrassaan.

En ole lääkäri -yritän heitä jopa karttaa, en siis uskalla sanoa miten kroppa kestää, mutta olisin itse hyvin varovainen.

Jos haluat aloittaa aktiivisemman ampumisen, sinun kannattaa ensin käydä jonkun kokeneemman juttusilla. Oletko tarkistanut, onko lähialueellasi joku seura, mistä voisi lähteä liikkeelle?

Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 13.09.2013 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jakke tietää kyllä, mistä kirjoittaa. Ehdottoman samaa mieltä olen siis Jaken kanssa.

Se, että kyynärpää on vaivannut aiemminkin ja kipu alkaa noinkin pian ammunnan aloittamisesta, viittaa kyllä mielestäni johonkin vanhaan vammaan tai rakenteelliseen ongelmaan.

Useimmiten jousiampujien murheenkryyni ovat olkapäät. Etsimällä tietoa sanoilla kiertäjäkalvosin tai rotator cuff, löytyy paljon asiaa. Itselläni alkoi vetokäden olkapään yläosa joskus keväällä vaivaamaan. Venyttelin ja lihaskuntoharjoituksia tein mutta vasta kunnollinen ja säännöllinen venytys roikkuen auttoi yllättäen. Eli rekkitangossa roikkuen venytys tuntui upealta ja jossakin siellä olkapäässä oli jäykkiä lihaksia, jotka selvästi kaipasivat täsmävenytystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JoniAulis



Liittynyt: 02 Syy 2013
Viestejä: 32
Paikkakunta: haukipudas

LähetäLähetetty: 13.09.2013 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En muista että olisin kyynärpäätä koskaan loukannut joten kai siinä on rakenteessa jotain. Penkkipunnerrus tulos kehitys tökkäsi nuorempana kuin seinään tuon kyynärpään takia. oulun seuran opastus iltamiin tarkoitus mennäkkin heti lokakuussa kunhan jatkuvat. Tarkoitus olikin että en ennen sitä ampuisi mutta kun ei malttanut odotella. Toivottavasti 3 viikossa ei kerkeä liiaksi omaksumaan virheitä tekniikassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.09.2013 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko, että kyynärpään koukussa pitäminen on ongelman syy. Lääkäreiden mukaan juuri se on ergonomisesti oikea tapa ampua jousella, sillä stressin ottavat silloin vastaan lihakset, eikä nivel. Olen ampunut jousella käsi koukussa tasan 50 vuotta, eikä kyynärpää ole koskaan kipeytynyt. Kaikki abot ampuvat käsi koukussa.

Kyynärpäätä pitäisi käyttää lääkärissä ja selvittää, onko siellä jotain elimellisesti pielessä. Jokin krooninen tulehdus esimerkiksi voi olla päällä. Jos mitään lääketieteellistä vikaa ei löydy, niin kannattaisi siirtyä aluksi paljon kevyempään jouseen ja harrastaa myös venyttelyä ja painoharjoittelua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 19.09.2013 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

En usko, että kyynärpään koukussa pitäminen on ongelman syy. Lääkäreiden mukaan juuri se on ergonomisesti oikea tapa ampua jousella, sillä stressin ottavat silloin vastaan lihakset, eikä nivel. Olen ampunut jousella käsi koukussa tasan 50 vuotta, eikä kyynärpää ole koskaan kipeytynyt. Kaikki abot ampuvat käsi koukussa.

Jousen sen hetkistä vetovoimaa vastaava voima siitä jousikädestä menee läpi, olipa sitten koukussa tai ei.

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 19.09.2013 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T. Manner kirjoitti:
Lainaus:

En usko, että kyynärpään koukussa pitäminen on ongelman syy. Lääkäreiden mukaan juuri se on ergonomisesti oikea tapa ampua jousella, sillä stressin ottavat silloin vastaan lihakset, eikä nivel. Olen ampunut jousella käsi koukussa tasan 50 vuotta, eikä kyynärpää ole koskaan kipeytynyt. Kaikki abot ampuvat käsi koukussa.

Jousen sen hetkistä vetovoimaa vastaava voima siitä jousikädestä menee läpi, olipa sitten koukussa tai ei.


Kyllä, mutta käden ollessa koukussa tärskyn ottavat vastaan lihakset etupäässä, jolloin itse niveleen kohdistuva rasitus pienenee. Hyppääpä vaikka jakkaralta jäykin, ojennetuin jaloin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.09.2013 02:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kyllä, mutta käden ollessa koukussa tärskyn ottavat vastaan lihakset etupäässä, jolloin itse niveleen kohdistuva rasitus pienenee. Hyppääpä vaikka jakkaralta jäykin, ojennetuin jaloin Smile


En hyppää, se sattuu, sitäpaitsi olen ymmärtänyt, että tuollaisessa voi käydä todella huonosti. Shocked

Käden olisi oltava todella paljon koukussa, jotta niveleen kohdistuva voima pienenisi paljon. En kyllä lisäksi ole tähän mennessä tavannut jousta, jonka tärsky olisi sitä luokkaa, että se riittäisi kipeyttämään nivelet. Pienillä kulmilla lisäksi lihastyö lisää niveleen kohdistuvaa voimaa, lihas kun osaa vain supistua (= veto) ei työntää. Isommat vaatisivat hetken piirtämistä.

Olen kyllä Simon kannalla, että siinä kyynärpäässä on jokin muu vialla ja se kannattaa tutkituttaa.

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 20.09.2013 04:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T. Manner kirjoitti:
Lainaus:
Kyllä, mutta käden ollessa koukussa tärskyn ottavat vastaan lihakset etupäässä, jolloin itse niveleen kohdistuva rasitus pienenee. Hyppääpä vaikka jakkaralta jäykin, ojennetuin jaloin Smile


En hyppää, se sattuu, sitäpaitsi olen ymmärtänyt, että tuollaisessa voi käydä todella huonosti. Shocked

Käden olisi oltava todella paljon koukussa, jotta niveleen kohdistuva voima pienenisi paljon. En kyllä lisäksi ole tähän mennessä tavannut jousta, jonka tärsky olisi sitä luokkaa, että se riittäisi kipeyttämään nivelet. Pienillä kulmilla lisäksi lihastyö lisää niveleen kohdistuvaa voimaa, lihas kun osaa vain supistua (= veto) ei työntää. Isommat vaatisivat hetken piirtämistä.

Olen kyllä Simon kannalla, että siinä kyynärpäässä on jokin muu vialla ja se kannattaa tutkituttaa.


Jos ampuu käsivarsi suorana jousella, missä on edes vähän händsokkia, epämiellyttävän eron kyllä huomaa siihen, jos kyynärpää on vähän edes koukussa. Käsivarressa on muuten molempiin suuntiin työtä tekeviä lihaksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.09.2013 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Käsivarressa on muuten molempiin suuntiin työtä tekeviä lihaksia.

Jaaha, jos ajattelet olkavarren lihaksia niin koska ne voivat vain vetää niin kyllä tämä vetä kohdistuu kyynärniveleen, se on ainoa paikka, joka sille pistää vastaan. Kyynärniveltä toki taivutetaan kahteen suuntaan, mutta molempiin vetämällä.

Lainaus:
Jos ampuu käsivarsi suorana jousella, missä on edes vähän händsokkia, epämiellyttävän eron kyllä huomaa siihen, jos kyynärpää on vähän edes koukussa.

Tärähdys on tärähdys eikä tunnu mukavalta, mutta en minä ole sen kokenut pääasiassa kyynärpäähän sattuvan. Tai sitten voi olla, että en ammu kyynänivel lukossa, ei se ainakaan meikäläisellä yli mene.

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 20.09.2013 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sori, luin alunperin kysymyksen huonosti, eli itse puhuin vetokäden mahdollisesta kipeytymisestä vaikka kaveri selvästi kirjoitti ampuvansa vasenkätisesti. Olen muiden kanssa samaa mieltä, että jousikäden kyynärpään kipeytyminen ei johtune vetopituudesta tai käden taivuttamisesta.
Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 21.09.2013 00:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T. Manner kirjoitti:
Lainaus:
Käsivarressa on muuten molempiin suuntiin työtä tekeviä lihaksia.


Niin, vetäviä (hauis ja se toinen pienempi, mikä se nyt olikaan) ja työntäviä (ojentajat). Molemmat supistuvat tehdessään työtä.



Tärähdys on tärähdys eikä tunnu mukavalta, mutta en minä ole sen kokenut pääasiassa kyynärpäähän sattuvan. Tai sitten voi olla, että en ammu kyynänivel lukossa, ei se ainakaan meikäläisellä yli mene.[/quote]

Juuri lukossa olevaa kyynärpäätä tarkoitin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 10.10.2013 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nostanpas tämän jousikäden kyynärpään kipeytymisen omien kokemusten nojalla taas esille.

Olen oikekätisesti ampuva, eli jousi vasemmassa kädessä ja sen käden kyynärpäässä alkoi jo keväällä olla "tenniskyynärpäähän" viittaavia oireita. Puristusvoima heikkeni ja vesiämpärin nostaminen mösällä tiskipöydälle ei ollut mukavaa, mutta jousiammuntaa vaiva ei haitannut ollenkaan. Itse ammuntasuorituksessa ei tunnu ollenkaan kipuja, mutta suorituksen jälkeen kättä taivutellessa oli kiputuntoja.

Oletin, että istumatyöläisenä PC:n ääressä tulee vasenta pidettyä liian staattisessa asennossa ja paikat jumittuu. Tulehduskipulääkekuurin söin kesällä oma-aloitteisesti sekä hieroin salvaa kipualueille. Helpotti hetkeksi mutta vaiva uusi nopeasti pillereiden pureskelun loputtua. Kävin ihan työterveyslekuriakin morjenstamassa ja sama hoito uusiksi fysioterapeutin vääntelyn avittamana. Ei pysyvää apua.

Ihan hiljattain olin pari kertaa neulatyynynä kiinalaista lääketiedettä ja hoitoja hallitsevan henkilön käsittelyssä ja kivut tuntuvat rauhoittuneen hiukan. Taitaa kumminkin olla niin, että lopullinen apu löytyykin ampumatekniikastani tai paremminkin sen korjaamisesta.

Viime viikolla harjoitushallilla valmentajamme huomasi, että pokakäden kyynärpääni ei ollut aivan suorassa ja kehoittikin kiinnittämään siihen huomiota. Olin aina kuvitellut ampuvani käsi suorana, mutta ihan viimeinen ojennus taisikin puuttua. Minut tuntevat tietävät, että ammun 7-alkuisilla paunoilla ja perinnejouset potkaisevat hiukan enemmän, kuin reflex-deflex l......tujouset, niin siitäpä sitä laukaistessa tulikin tärskyä niveleen. Nyt kun olen tietoisesti keskittynyt ojentamaan käden kunnolla, tuntuu kyynärpää jo paljon paremmalta ammunnan jälkeen.

Pieni lisähuomio vielä: Olen koko kesän tuskaillut, kun osumatarkkuus on ailahdellut ja en mielestäni ampunut niin hyvin kuin olisi pitänyt. Ikääkin jo syytin. Nyt kunnolla ojennetulla kädellä ero osumakuviolla on kuin yöllä ja päivällä ja harjoitustaulu meni eilenkin noposaan vaihtoon... "FITA-pönötyksessä" lienee kumminkin taikaa koukkukädellä ampumiseen verrattuna... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Smirkelimies



Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 1055
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 11.10.2013 02:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minullakin on ilmaantunut ko. vaivaa tänä syksynä. Jänne räpsyy käteen jos ei ole jousikäsi hieman koukussa. Ja koukussa ampumisesta kipeytyy kyynärpää. Hankala löytää toimivaa kompromissia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 11.10.2013 02:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esalta hyvää tekstiä!

Smirkeli, nosta jännekorkeutta ja kierrä jousikäden kyynärpäätä hieman ulospäin. Eli pyöräytä jousikättä hieman myötäpäivään (jos ammut oikeakätisesti). Tällöin kyynärpään mukana ranne kääntyy hieman ulospäin ja pois jänteen tieltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Smirkelimies



Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 1055
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 12.11.2013 03:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aloinpa varsin selvittää miten ranteen pitäisi ihan ihanteellisessa tapauksessa.

Olen ollut huomaavinani että puujouskalla ampujilla ranne taittuu helposti koukkuun niin että kämmenpohja painuu muotoilematonta kahvaa vasten. Siitä voinee seurata jänteen räpsymistä käteen koska käsivarsi voi tällöin tulla jänteen tielle, vai mitä?

Jos ampuisi niinkuin huiput kusilaiturit, pitäisi ranteen pysyä suoremmassa, kai?

Mutta kun ampuu paljon kerralla, ei jaksa pitää rannetta suorana ja alkaa räpsyä.

Oiskohan se noin että ranne suorana, vai kui? Kusilaitureilla taitaa olla semmoset kahvat jotka pakottaa ranteen suoraan. Ja sormia yhdistää mystinen lenkki, muuten he ei osais ampua. Jos vastassa olisi moderni jousiarmeija, riittäisi kun yöllä pönisi niiden sormilenkit, sitten ne antautuisi.



Ei räpsy.jpeg
 Description:
 Filesize:  196 KB
 Viewed:  4929 Time(s)

Ei räpsy.jpeg



Räpsyy.jpg
 Description:
 Filesize:  56.34 KB
 Viewed:  4929 Time(s)

Räpsyy.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Esa Konga



Liittynyt: 29 Tou 2010
Viestejä: 176
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 12.06.2014 01:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi, kävin fysioterapeutilla tästä syystä. Ymmärsin häneltä että parempi ampua pokakäsi suorana, jolloin lihakset ei rasitu. Hieman jäi arveluttamaan, kun kipua oli 6 kk ammuntatauon jälkeenkin. Tosin nyt ampumalla ehkä 700 laakia alkuvuoden aikana, mutta keveällä aseella helpottanut. Pääsyynä hänen mukaamsa liian edessä olevat olkapäät ja siitä johtuva väärä pokakäden asento. Tähän tulee treeniohjelma, jonka lupasi vielä salilla kädestä pitäen opettaa. Eli näin minulla toimistorotalla ja noilla mennään, lisäksi alle 40 paunalla jatketaan. Esa
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti AIM Osoite Yahoo Messenger MSN Messenger
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 12.06.2014 07:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehtis kirjoitti:
Nostanpas tämän jousikäden kyynärpään kipeytymisen omien kokemusten nojalla taas esille.

Olen oikekätisesti ampuva, eli jousi vasemmassa kädessä ja sen käden kyynärpäässä alkoi jo keväällä olla "tenniskyynärpäähän" viittaavia oireita. Puristusvoima heikkeni ja vesiämpärin nostaminen mösällä tiskipöydälle ei ollut mukavaa, mutta jousiammuntaa vaiva ei haitannut ollenkaan. Itse ammuntasuorituksessa ei tunnu ollenkaan kipuja, mutta suorituksen jälkeen kättä taivutellessa oli kiputuntoja.

Oletin, että istumatyöläisenä PC:n ääressä tulee vasenta pidettyä liian staattisessa asennossa ja paikat jumittuu. Tulehduskipulääkekuurin söin kesällä oma-aloitteisesti sekä hieroin salvaa kipualueille. Helpotti hetkeksi mutta vaiva uusi nopeasti pillereiden pureskelun loputtua. Kävin ihan työterveyslekuriakin morjenstamassa ja sama hoito uusiksi fysioterapeutin vääntelyn avittamana. Ei pysyvää apua.

Ihan hiljattain olin pari kertaa neulatyynynä kiinalaista lääketiedettä ja hoitoja hallitsevan henkilön käsittelyssä ja kivut tuntuvat rauhoittuneen hiukan. Taitaa kumminkin olla niin, että lopullinen apu löytyykin ampumatekniikastani tai paremminkin sen korjaamisesta.

Viime viikolla harjoitushallilla valmentajamme huomasi, että pokakäden kyynärpääni ei ollut aivan suorassa ja kehoittikin kiinnittämään siihen huomiota. Olin aina kuvitellut ampuvani käsi suorana, mutta ihan viimeinen ojennus taisikin puuttua. Minut tuntevat tietävät, että ammun 7-alkuisilla paunoilla ja perinnejouset potkaisevat hiukan enemmän, kuin reflex-deflex l......tujouset, niin siitäpä sitä laukaistessa tulikin tärskyä niveleen. Nyt kun olen tietoisesti keskittynyt ojentamaan käden kunnolla, tuntuu kyynärpää jo paljon paremmalta ammunnan jälkeen.

Pieni lisähuomio vielä: Olen koko kesän tuskaillut, kun osumatarkkuus on ailahdellut ja en mielestäni ampunut niin hyvin kuin olisi pitänyt. Ikääkin jo syytin. Nyt kunnolla ojennetulla kädellä ero osumakuviolla on kuin yöllä ja päivällä ja harjoitustaulu meni eilenkin noposaan vaihtoon... "FITA-pönötyksessä" lienee kumminkin taikaa koukkukädellä ampumiseen verrattuna... Smile


Mikäs Lehtiksen vetopituus on? Kun ammutaan jäykemmillä jousilla, niin silloin vetopituuskin voi helposti lyhentyä, veto lyhistyy tai luhistuu, siinä kannattaa silloin varmaan tarkkailla vetopituuden muutoksia. Tai vaikka jännittäisikin loppuun, tai nuolen kärkeen asti, niin "ankkuroinnissa" se veto voi lyhetä tuuman kaksi, nuolen kärki työntyy eteen, liikkuu eteen tuuman pari, ennen laukaisua, vaikka ampuisi kevyemmilläkin jousilla, en tiedä että onko hyvä tai huono asia, jokaisella on vähän oma tyyli.

Vaikka ammuttaisiinkin kyynerpää koukussa, niin siinäkin kyynärpää tai koko käsi ja olkapää, voi olla henkilöllä aivan väärässä asennossa, siitä ei ole lainkaan mitään takeita, ammutaan silti väärin.

Asiaa ei ehkä voi niin yleistää, kun ammutaan käsi koukussa, jne.

Mikäli ammutaan kyynärpää lukossa, niin silloin tulee varmasti ongelmia, tämä fita tyyli, miten sen olen käsittänyt, mutta vaikka kuvittelisi että ampuisi käsi suorassa, niin kyynerpää voi olla silti lukossa ja ampuu väärin, henkilö ei tee siinäkään oikein, eihän sitä välttämättä kevyemmillä jousilla varmaan niin huomaa, jos tulee joitakin vikoja tai paikat on ammuttu hajalle pidemmän ajan kuluessa, mutta kun siirtyy vahvempiin, niin siinä voi käydä, ehkä sen huomaa ennemmin.

Itselläni ei ole ollut kuitenkaan mitään ongelmia omassa koukussani tai siinä on käsi ennemminkin kaaressa, kyynärpää on kaaressa, käsi muodostaa kaaren, mutta kaikki jos ketään, ei välttämättä ammu samalla tavalla lainkaan käsi koukussa, sillä sen saa niin miljoonaan eri asentoon. Riippuu myös mitä lihaksia käyttää, ehkä Lehtis ei osaa käyttää kyynärpään lihaksia.

Vesisuksilla mentäessä, pitää ainakin pitää kyynerpäät koukussa, jotta kyynärpäät eivät saisi tärskyjä. Ei siinä tarvitse kauheasti tehdä väärin, kun paikat alkavat kipeytyä, siitä ei ole kuitenkaan sanottu että mikä on oikea kyynerpään koukkuasento, jne. Sitä voi helposti lukita kyynerpään, jos kuvittelee ampuvansa käsi suorassa, tekee tällaisia kokeiluja ja paikat kipeytyvät.

Moni ei osaa laittaa kättäkään oikein nyrkkiin, kokeilkaa, lyökää nyrkkeilysäkkiin täysillä ilman hanskoja ja tsekatkaa mitkä paikat hajoo.

Ei siitä niin varmaa voi sanoa, jotkut tekevät väärin ja thats it, eikä ole ollut paikalla itse katsomassa. Olen huomannut esim. monella, että vaikka on oletettavasti 28 tuuman veto ja siihen tehty nuolet ja jouset, niin vetopituus on silti 24 tuumaa, kun ammutaan, vaikka ehkä kuvitellaan tekevänsä siinä oikein.

Tai kuten Lehtiskin kuvitteli ampuvansa käsi suorana, niin siinä oli vain kyse väärästä asennosta, eikä siitä että olisi ammuttu käsi "koukussa", tiedä siitä missä asennossa Lehtiksen kyynärpää oli joka vaikutti siihen ja siihen.

Lehtis voisi kuitenkin kokeilla kunnon koukkua ja sitten kertoa siitä, eikä perusta käsityksiään vain oletuksiin.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pexi



Liittynyt: 30 Kes 2010
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 13.06.2014 03:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 13.06.2014 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehtis ampuu luut jonossa, eli käsi suorana vetopituuden ollessa jousen selkään mitattuna yli 28 tuuman. Steriileissä oloissa mittanuolen kanssa menee yli 29, mutta oletettavasti hiukan alle jää tosissaan ammuskellessa. Jos jäisi paljon alle, eli jos ojennus ei ole kohdallaan ja asento kunnossa, niin kyllä sen osumista heti näkee. Itse asiassa sen tuntee jo laukaistessa, että nuolta saa hakea jostain muualta, kuin taulun parempia pisteitä antavalta alueelta.

Olen edelleen sitä mieltä, että jos veto ja pito jää enempi lihasten varaan ilman luuston antamaa tukea, niin sen kyllä kipuiluna ennen pitkää huomaa enemmän ammuttaessa. Ei se parjattu FITA-pönötys tyhjästä ole muodostunut... Ja vetää nuo nousevan aurigon suunnassa olevat ampujatkin vetonsa perille asti, itse asiassa pidemmälle kuin fitailijat ja samoin ovat nuo Brittein saarten LB-ampujatkin kaariaan taivutelleet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 13.06.2014 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai niin, oli tuossa Martilla jotain loppukommenttiakin: Olen minä joskus hiukan koukkuakin kokeillut, mutta ei ole minun juttuni ja en sillä kurilla osaa ampua. Ei tullut hommasta toistettavaa. Eikä minun jousten paunoilla viitsi edes montaa kertaa yrittää. Joillekin muille se voi olla se oma toimiva tyyli ja oletan, että metsästyshommissa, missä ei suoritusta tarvitse toistaa kymmeniä kertoja peräkkäin, koukkuilu toimii hyvin ja on tuonut tuhansia vuosia proteiinia purtavaksi.

Niissä isompien liittojen kisoissa, joissa minä olen toisten suorituksia nähnyt, käytännössä ainoita koukkukätisiä ovat jotkut talja-ampujat, jota vetävät apupyörävehkeensä itselleen säädettyyn vetopituuden takatoppariin asti, jolloin jousikäsi käytännössä melkein kuin nojaa seinään hiukan koukussa. Osa talja-ampujista ampuu jousikäsi suorana, eli kahta koulukuntaa sielläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 13.06.2014 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt pitää muistaa sellainen asia, että mihin suuntaan eri voimat vaikuttavat. Kyynärpää koukussa ampujat tuntuvat perustelevan koukkuisuutta sillä, että kyynärpää ei kestä iskuja, jos se on täysin suora ja lukittuna. Mutta, jousen hukkaenergia liikkuu nuolen suuntaan. Kokeilkaa vaikka ampua avoimella otteella, eteenpäin jousi lentää. Iskun voima kohdistuu kädestä poispäin, ei käteen päin. Se tarkoittaa sitä, että jousen tärähdyksen näkökulmasta ei ole merkitystä, onko kyynärpää koukussa vai ei. Jousen vedon aiheuttamien rasitusten kannalta asia taas on tärkeä, aivan kuten Lehtis kertoikin. Jos taas jousi tärähtää laukaisussa pahasti, niin ei se varmasti ole hyväksi kyynärpäälle pitemmän päälle, ampuipa miten tahansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 13.06.2014 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin joo, siinä voi olla jousessakin vikaa, miksi käy niin, sekin kannattaa tarkistaa, siinä voi olla monessa asiassa vikaa, jotka kannattaa käydä läpi. Mulla oli joku jousi aikoinaan joka oli käyrä johonkin suuntaan ja se heitti jousta laukaisussa johonkin suuntaan joka aiheutti rasitusta käteen, en tiedä mikä paikka kipeytyi tai niin muista, mutta lopetin sillä jousella ampumisen aika äkkiä, ennenkuin tuli mitään vakavampaa, mutta se antoi jonkun tärskyn. Ei perinnejousten pitäisi antaa niin tärskyä mitä muidenkaan, jos ne on vain oikein tehty.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 13.06.2014 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tärsky voi johtua esim. siitä että kärjet on jätetty liian painaviksi, joka hidastaa myös heittoa, kädensijaa voi myös jättää, tai siihen voi laittaa painavampaa materiaalia, jolloin siinä on enemmän massaa; joka ottaa niitä tärskyjä vastaan, sekä jännelinjan kannattaa olla suhteessa ok.

Pienempikin kipu kannattaa ottaa huomioon, eikä vain ampuile, kunnes kivun jo huomaa, silloin se on jo myöhäistä ja toipumisaikaan voi mennä pidempään, lihaskivut paranevat nopeasti, tai luunmurtumat, nivelet tai esim. tenniskyynärpää on jo vakavampi juttu, sen toipumiseen voi mennä reilu vuosi, sitten ehkä löysemmillä jousilla ampujilla tässä voi olla etu että paikat eivät kipeydy niin helposti, monet ovat siirtyneet löysempiin juuri sen takia, että paikat eivät kestä, mutta en tiedä, voihan siihen vaikuttaa myös se että kuinka kauan on ampunut, jos ammunnan aloittaa vasta aikuisiässä, niin silloin voi tulla ongelmia, lihaksisto ei ole tottunut, luusto ei ole tottunut, entisaikoina jousiampujat ampuivat pikkunappulasta saakka ja käyttivät aika vahvoja, yli sadan paunan jousia, itse olen ampunut jo 3-vuotiaasta saakka, oma-aloitteisesti.

Jolloin tulee kysymys, että pitäisikö tässä rakentaa perinneampujaa tai perinnejousta, ehkä saitin nimen voisi muuttaa ennemminkin perinneampujaksi, joka tähtäisi silloin yli sadan paunan jousiin, tai onko perinnejousi sittenkin yli sadan paunan värkki.

Jos tässä puhutaan taas Adam Karpowiczista, niin hän sanoo, että sellaisella 60 paunaisellakin oppii ampumaan aika nopeasti, ja että sellaiset alle 60 paunaiset olivat varmaan lasten ja naisten jousia, en tiedä sitten että kuinka paljon Karpo ampuu, silloin puhutaan ehkä jousesta sodankäyntivälineenä, metsästysjouseksi riittää lainsäädännönkin mukaan kai sellainen 45 paunainen, kannattaa olla vähän ylimääräistä, koska metsässä kosteus voi pudottaa jousesta paunoja pois, Howard Hill ampuu kuitenkin jousikäsi aika selvästi koukussa ja tämä ampuu nopeasti, nuoli lähtee samantien, ilman että sitä pidetään juuri ollenkaan jossakin ankkurointiasennossa, jne, mutta Howard Hill metsästi aika paljon eikä käyttänyt aikaansa vain radalla, fitapönötyksen voi unohtaa ainakin metsästyksessä, radalla aina kehitellään tällaisia uusia konsteja. Howard Hill käytti aika vahvoja, joitakin satapaunaisia jousia. Radalla ne paunamäärät tuppaavat jäämään ehkä n. 33 paunaisiksi, en usko että nousevan auringonkaan pojat niin vahvoja jousia käytä nykyään, näin jonkun mestarin ampuvan, niin jännitti aika hitaanpuoleisesti, ei siinä voi olla kovin paljon paunoja, kunhan nuoli lentää maalin asti.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 23.07.2014 07:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keskustelin tästä asiasta yhden, joka ampuu taljatähtäimellä ja kyynerpää huomattavasti koukussa ja on kilpaillut Pekingin olympialaisissa ja tällä on Ruotsin paras valmentaja, niin ei hän lähde sitä vaihtamaan, sanoi näin, se ei ole hänelle vaihtoehto. Sanoo että ampuu tarkemmin kyynärpää koukussa.

Jos jollakin nyt kyynärpää kipeytyy, niin se voi olla monella vähän väärässä asennossa, mutta hänellä on tosiaankin abo-tyyli ja selitti myös että miksi.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pexi



Liittynyt: 30 Kes 2010
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 24.07.2014 06:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No..... kannattaa vaihtaa lajia...... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 24.07.2014 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taljalla ammutaankin kyynärpää vähän koukussa. Vetopituus on laitteessa vakio ja koukussa pitäminen aiheuttaa laukaistaessa käden ojentumisen loppuun, jolloin jousen like menee maalia kohden. Suoralla kädelle liike voi olla minne tahansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 25.07.2014 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei hän sitä niin selittänyt kylläkään, niin eli jousi liikkuisi eteenpäin taljalla laukaistessa, miksi pidettäisiin kyynärpäätä koukussa, hän sanoi että rentouden kannalta, jos pitää kättä suorassa niin jotkut lihakset jännittyvät kuten esim. olkapää, painotti rentoutta, sekä sitä että silloin myöskään rasitus ei ole kyynärpäässä, mutta kyllä mäkin huomasin, osasin korjata omaa koukkuani vähän hänen ohjeista, kyllä talja-ampujaltakin voi jotain oppia, voivat olla yleensä aika asiantuntevaa porukkaa, mitä olen huomannut joissakin seuroissa, millä sitten ampuvatkaan, mutta voihan se olla myös niinkin, että taljajousi liikkuu eteenpäin, miksi myös kyynärpää koukussa, vaikutti hänen omalta valinnaltaan, sanoi että ei siihen ole mitään yhtä tapaa eikä jousiammunnassa ole mikään oikein tai väärin.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 25.07.2014 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis hän ampui huomattavasti koukussa, n. 45 asteen kulmassa.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma



Liittynyt: 19 Hel 2012
Viestejä: 550
Paikkakunta: syrjäkylä

LähetäLähetetty: 27.07.2014 00:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Smirkelimies kirjoitti:
Aloinpa varsin selvittää miten ranteen pitäisi ihan ihanteellisessa tapauksessa.

Olen ollut huomaavinani että puujouskalla ampujilla ranne taittuu helposti koukkuun niin että kämmenpohja painuu muotoilematonta kahvaa vasten. Siitä voinee seurata jänteen räpsymistä käteen koska käsivarsi voi tällöin tulla jänteen tielle, vai mitä?



Kun ostin tuon lyhyellä jännevälillä olevan jousen, sillä tuli alussa muutama räpsy ranteeseen. Vaistomaisesti aloin pitää rannetta vähän koukussa että kyynärvarsi olisi etempänä jänteen linjalta. Seurauksena räpsyi yhä pahemmin. Sitten aloin pitää ranteen täysin suorana ja kiinnitin siihen erityistä huomiota, että jousikäden peukalo osoittaa suoraan kohti taulua. Siihen loppui räpsyt Smile
Jousen kahvan pidän peukalohangassa (elämänviivan suuntaisena).

_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Kuhmon Ahma



Liittynyt: 19 Hel 2012
Viestejä: 550
Paikkakunta: syrjäkylä

LähetäLähetetty: 27.07.2014 00:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin viime viikolla ampua 65 paunaisella taljalla jossa oli ihan helkkarin liian pitkä vetopituus minulle. Nyt on vasemman käden kyynärvarressa noin 6x6 cm kokoinen sinisen punertava kohouma Very Happy

Vaarallisia vehkeitä Shocked

_________________
Mull' on kourat kontiolta, veren juojalta vekarat,
linnulta lihan pitimet, havukalta haarottimet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 10.08.2014 05:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katselin tuossa juutupeakin, niin siinä joku korealainen pitää olympiajousella myös kyynärpäätä aika huomattavasti koukussa maailmanluokan tasolla, tai jotkut useammatkin, recurvella, hieman kyynärpää koukussa, jotkut ampuivat kyynärpää jopa lukossa ja jotkut suorana, ei siinä ole varsinaisesti mitään oikein tai väärin, tai vain niin voisi ampua, se on vähän niin ja näin, mutta tietysti omista kokemuksistaan voi aina kertoa.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esa Konga



Liittynyt: 29 Tou 2010
Viestejä: 176
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 23.09.2014 04:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laiton tuossa yllä omaa kokemustani kyynärpään kipeytymisestä. Olen siis tässä välillä hieman käynyt punttisalilla, sekä kesälomalla tehnyt ruumiillisia töitä. Ja ollut kokonaan ampumatta millään yli 40 paunaisella. Muutenkin ampunut kovin vähän.

Nyt kuitenkin parin viime viikon aikana olen ampunut luulen hieman yli 500 laukausta. Ja ei juuri mitää kipua kyynärpäässä tällä hetkellä. Voi olla että ihan ekalla virittämisellä on pientä vihlontaa, mutta loppuu siihen.

En tiedä mikä auttanut, liikunta vai kevyehkö jousi vai laiska treenaaminen. Fysioterapeutin ohje oli kuitenkin tuo ylävartalon lihasten vahvistaminen. Siis kun valitin kyynärpääkipua. En muista enää teoriaa miksi näin, mutta näin sanoi. Ja siis ei puhunut mitään käsilihaksista, vaan selkä ja rinta läninnä. Lihasten lisäksi puhui jostain istumatyöläiselle tyypillisestä rintakehän "avaamis" tarpeesta.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti AIM Osoite Yahoo Messenger MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com