Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

20 jaardin haaste jatkuu!

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.10.2013 14:48    Viestin aihe: 20 jaardin haaste jatkuu! Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

Kuten kaikki muistanevat, Jouni Isotalo teki HB:llä viime keväänä karmean WR:n / SE:en Espanjan Segorbessa 20 jaardin matkalla (60 nuolta). Tulos 247 mykisti.
Itse en ole HB:llä matkaa ampunut aikoihin, mutta tänään sain kuulla, että argentiinalainen Marcelo Vales on ampunut 250. Tulos on Argentiinan ennätys. Maailmanennätykseksi sitä ei kelpuuteta, koska sääntöjen mukaan tulos on ammuttava kansainvälisissä kisoissa.

Tunnen paljon argentiinalaisia ampujia ja pääsääntöisesti he ampuvat joko HB- tai LB- luokissa. Muitakin on, mutta nämä ehkä tärkeimmät. Voidaan olettaa, että tulos on ammuttu kunnollisissa kilpailuolosuhteissa.

Siispä ylärajaa ei ole vielä saavutettu!

Jouskariterveisin,
Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 08.10.2013 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ohhoh! Löytyykö tuosta kisasta tuloksia verkosta? Olisi kiva katsoa, mitä muut ovat ampuneet. Voisitko vielä kysellä vähän kalustosta - jousi ja nuolet?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.10.2013 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

Kyselen kyllä tarkemmin, mutta itse en kyseistä kaveria tunne, ainakaan en nimeltä muista.
Argentiinalaiset saivat aikoinaan oppinsa Berndt Geschiltä, jonka kanssa Jouni ampui tänä kesänä Unkarin maastokisoissa. Hän käytti "ylipitkiä" sekä painavia nuolia ja mahdollisesti ampui melko löysällä jousella. Näin myös argentiinalaiset ampuivat kun heidän kanssaan kaksi viikkoa viime vuonna harjoittelin / kisasin. Minun käyntini seurauksena ainakin tuntemani ampujat ovat muuttaneet tyyliään. Tämä johtuu siitä, että pitkillä matkoilla tuo yhdistelmä ei toimi. Silloin maastoammunta oli heille uutta, esimerkiksi ETAR- seuralla ei silloin ollut edes ulkorataa, sisälläkään eivät pystyneet ampumaan edes 30 jaardia. Kuvittelivat kai, että 20 jaardia oli tärkein kilpailulaji. Korostin heille samaa, mitä Suomessa olemme "sopineet", eli pitäisi ampua samoilla setupeilla kaikki maastokisat.

Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 08.10.2013 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, kysele ihmeessä! Kaikki tulokset maailmalta kiinnostavat, koska niistä ei juuri koskaan kuule yhtään mitään.

Eikös "Pertti" ole 20 jaardin lonkkariluokan maailmanennätyksen haltija, ja tulos taisi olla jotain 266?

Minusta on hyvinkin luontevaa, että erityyppiset kilpailut ammutaan erilaisella kalustolla. 20 jaardin sisäammunnassa on mukava käyttää löysää jousta ja pitkiä painavia nuolia. Maastoammunnassa sitten eri kalusto. Näinhän tehdään monessa urheilulajissa, vaikkapa golfissa. Ei se perustekniikka siellä taustalla muutu vaikka kalusto vähän vaihtelisikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.10.2013 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sekä ME (266) että EE (265) ovat Nunlist:n nimissä. Pertti on ampunut lähelle, mutta ei tietääkseni yli. Hän on lajin sekä Maailman- että Euroopanmestari.
Niin tuo jousen ja nuolien valinta on tietenkin kiinni ampujasta. "Diili" on ainoastaan Heikin ja minun välinen, ehkä muutkin ovat sen hiljaisesti omaksuneet. Sen taustalla on logiikka harjoittelusta. Ajattelimme, että hallikauden ampuminen on valmistautumista kesän ulkokisoja varten ja 20 y:n kisat ovat vain välipaloja ja motivointia treenamisen jaksamiseksi. Sama koskee Flintiä. Jos nyt sitten joku alkaakin ampumaan "lapsen jousella" saadakseen parempia tuloksia ja voittaakseen, saattaa koko logiikka muuttua. Jos tällainen suuntaus saa vallan, itse tuskin enää vaivaudun mukaan.

Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 08.10.2013 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

???

Jakke optimoi harjoittelunsa ja kalustonsa kesän ulkokisoja ja pitkiä matkoja varten. Joku toinen tekee saman mutta tähtäimessä vain talven sisäkisat ja lyhyet matkat. Kumpikin optimoi välineensä omiin tavoitteisiinsa sopiviksi!

Itse tykkään siitä, että talveksi ja kesäksi on eri kalusto. Pitäisi vain tehdä uusi sisäammuntajousi - suunnitelma ja materiaalit ovat valmiina, puuttuu vain aika. Uudet nuolivarretkin ovat tilauksessa.

Mielenkiintoista hallikautta odotellessa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.10.2013 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi vielä, vaikka menee jo pahasti aiheen ulkopuolelle,

Turha minua on piikittää valinnoistani. Minä olen yrittänyt optimoida harrastukseni kattamaan kaikki maastojousiammunnan lajit, en pitkiä tai lyhyitä matkoja. Tähän on hyvin yksinkertainen selitys, minkä itsekin mainitset, ajanpuute.
Hajoittamalla omat rajalliset resurssit joka suuntaan, on mielestäni huomattavasti vaikeampaa saavuttaa huipputuloksia millään osa-alueella. Eri asia on tietenkin, mitä tavoitteita itselleen asettaa ja mikä on mukavaa. Liian yksipuolinen keskittyminen saattaa myös viedä ilon koko harrastukselta. Mutta silloin on kuitenkin melko helppoa ottaa iisisti ja palata juurille.
Minusta hyvä esimerkki keskittymisestä on Mennan äskeinen tarina Kuralan kisoihin valmistautumisesta. Vastaavia on paljon lisää. Nyrkkisääntö on, että pitää harjoitella enemmän kuin muut. Löysällä jousella harjoitteleminen on varmasti hyvästä, mm. tähtääminen, oikea asento, taulupaniikki jne voivat parantua sen avulla. Mutta se on vain osa harjoittelemista.

Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 09.10.2013 00:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jakke, ei tässä kukaan piikittele! Olet aivan oikeassa kommenteissasi. Ja toisekseen, olet aika pätevästi todistanut periaatteidesi toimivuuden menestymällä kilpailuissa niin MM- kuin EM-tasolla, niin maastossa kuin sisällä. Itse en ole saavuttanut (vielä...) yhtään mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
joustojouni



Liittynyt: 27 Elo 2010
Viestejä: 183
Paikkakunta: turku

LähetäLähetetty: 09.10.2013 05:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

OHHO.
no marcelol on ilmeisen kovat hermot.mä kyl ite ammun talven kaikki kisat lonkkaril etsaan totuteltuu uuteen pyssyyn ennen kesän ebhc kisoi ranskas.aloin muuten myös käyttää ylipitkii nuolii sisäl ja ulkoon tol lonkkaril siis.katotaan jos yhet kisat talvel ampuis puujousel sillain et kaikki tulis samoihin kisoihin hb-sarjaan,mäoon treeneis useinki ampunu yli 250 mut kisat on kisoi niinku tiedetään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com