Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jousiampujan perusopas (kirja tekeillä!)

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 03.11.2013 03:26    Viestin aihe: Jousiampujan perusopas (kirja tekeillä!) Vastaa lainaamalla viestiä

*JOUSIAMPUJAN PERUSSOPAS*

Alkutekstin luonnos:

Tämä kirja on monipuolinen läpileikkaus kaikesta jousiammuntaan liittyvästä. Opas ei pyri olemaan täydellinen kaiken kattava tietopaketti vaan esittelee lajiin liittyvän olennaisimman tiedon yksissä kansissa. Onpa kyse sitten eri välineistä, tekniikasta, säädöistä, harjoittelemisesta tai jousien rakentamisesta. Teoksen perusteella jokaisen on helppo etsiä lisätietoja omista kiinnostuksen kohteista lajiin liittyen.

Jousiammunta voi olla hauska laji niin perheen kesken, yksinään metsässä samoten, keskiaikaisessa vaatetuksessa Turussa, hevosella laukaten, kajakissa auringonlaskua tuijotellen tai kilpaviivalla olympialaisissa. Nykypäivänä jousiammuntaa voi harrastaa niin miehet kuin naisetkin aina lapsuudesta eläkepäiville asti. Pyörätuoli tai jopa käsienkään puute ei ole este lajin harrastamiselle.

Jousiammunta on myös sosiaalinen laji, olen itse tutustunut moniin uusiin ihmisin lajin parissa ja saanut elämyksiä, jotka muuten olisivat jääneet kokematta. Itse olen harrastanut jousiammuntaa seitsemän vuotta ja opastanut uusia ihmisiä lajin pariin vuosikausia. Aloitin ampumisen tähtäinjousella, josta siirryin vaistojousiin, sitten karsittuun barebow-jouseen ja lopulta lyhyeen vastakaaren peukalorenkaalla ampuen. Ammatiltani olen puuseppä ja olen rakentanut myös jousia omaan käyttööni.

Harva ampuja tietää kuitenkin monipuolisesti lajin jokaisesta osa-alueesta. Kursseilla ja lajin alkuvaiheessa tämä varsinkin korostuu. Monesti kiinnostutaan yhdestä jousityypistä ja muut harrastuksen kiinnostavat seikat jäävät huomiotta. Seuroissakin tiedetään pitkälti vain niistä asioista, joista seuran jäsenet ovat kiinnostuneita.

Olen vuosien varrella monta kertaa kirjoittanut, koonnut ja selvitellyt lajiin liittyvää tietoa sekä kasannut kurssioppaita. Huomasin, että olen kerännyt tietooni lajista vaikka minkälaista faktaa ja lukenut aiheesta kuin aiheesta. Päätinkin ottaa nyt härkää kunnolla sarvista ja koota kerralla monipuolisen tietopaketin suomalaiselle harrastajalle. Oppaassa on varmasti myös mielenkiintoista tietoa pidempäänkin lajin parissa touhunneelle.

Toivottavasti tämä opas tarjoaa uusia näkökulmia ja antaa sinulle mietittävää sekä haasteita tulevia ammuntoja varten. Lajista voi löytää useammankin vuoden harrastamisen jälkeen yhä uusia piirteitä!

---------------------

Oppaan olisi tarkoitus valmistua vuoden 2014 loppupuolella. Ensimmäinen rajapyykki on saada tekstin 1. versio valmiiksi, jonka jälkeen luetutan sitä lajia harrastavilla ammattitaitoisilla ihmisillä ja kerään kommentteja sekä parannusehdotuksia. Tekstin kirjoittamisen ohessa tehdään kuvitusta ja valokuvauksia kirjan sisältöön liittyen. Toisinsanoin aion panostaa myös kirjan ulkonäköön. Sen pitää olla mahdollisimman houkutteleva ja tyylikäs kannesta lähtien: temmata lukija mukaansa lajin ihmeelliseen maailmaan!

Osa kirjan sisällöstä tulee olemaan sähköisessä muodossa. Kirjalle osoitetaan oma kotisivu, josta löytyy sisältöä videoiden muodossa sekä paljon kuvia sisältävät esimerkiksi yksittäiset ohjeet ovat vain sähköisessä muodossa. Tällä tavalla kirjan sivumäärä ei tule kasvamaan liikaa, tekstin määrä pysyy kohtuullisena ja kirja on helppo sekä mukava lukea kannesta kanteen.

Kirjan lopullinen julkaisumuoto on vielä avoin. Mahdollisesti pieni alku painoserä, jonka jälkeen yksittäisiä kirjoja saa tilattua esimerkiksi Lulu.com-palvelusta (kirjoja painetaan aina tilauksien mukaan). Mahdollista englanniksi kääntämistä voidaan myös harkita myöhemmin.

Jos et pääse aloittamaan jossakin seurassa lajia opastetusti, niin tämä kirja on sitten toiseksi paras vaihtoehto opetella asioita ja hankkia tietoa. Kirjan perimmäinen tarkoitus onkin toimia laji- ja tieto-oppaana kaikille uusille ampujille Suomessa sekä tarjota vanhoille harrastajille uutta ajateltavaa sekä näkökulmia lajin monipuolisuuteen!

(ps. myös kieliasuun tarkoitus satsata, tätä tekstiä ei ole vielä kukaan "oikolukenut"...)

---------------------

*SISÄLLYS*

Huom! Luonnos, sisältö ei ole vielä lopullinen!

Jousiammunta kivikaudelta avaruusajalle
- Lyhyt aikajana
- Välineiden kehityksen kohokohdat
- Tunnetut ihmiset lajin historiassa

Jousiammunta harrastuksena sekä lajina
- Minkälaisesta lajista on kyse?
- Jousiammunnan eri muodot Suomessa ja maailmalla
- Lajin harrastaminen turvallisesti
- Ampuminen kotona, seuran tiloissa ja luonnossa
- Liitot, kilpailulajit & sarjat

Jousien esittely
- Taljajouset (compound bow)
- Tähtäinjouset (target recurve bow)
- Vaistojouset (barebow)
- Japanilaiset jouset (Yumi)
- Perinnejouset (traditional bow)
- Komposiittijouset (composite bow)
- Primitiivijouset (primitive bow)
- Varsijouset (crossbow)

Muut välineet
- Ampujan välineet
- Työkalut
- Erilaiset taustat niin kotona, radalla kuin metsässä
- Jousien huoltaminen & kunnossapito

Perustietoa ampumisesta
- Mistä saada ohjausta?
- Hallitsevan silmän selvittäminen
- Jousen virittäminen turvallisesti
- Sopiva jousen jäykkyys
- Oman vetopituuden selvittäminen

Jousiammunnan opettaminen
- Mitä asioita ottaa huomioon?
- Hyvät aloitusvälineet
- Mitä kertoa uudelle ampujalle?
- Tekniikan opettelua ilman jousta
- Videokameran & peilin käyttö harjoittelussa
- Erilaiset harjoitteluvälineet

Jousen ostaminen
- Mitä tiedettävä jousta hankittaessa?
- Eri vaistojousien erot
- Hintatasot
- Ulkomailta vai Suomesta?
- Käytetyn jousen hankinta

Ammuntatekniikka
- Perustekniikka
- Eri jousille ominaiset tekniikkapiirteet
- Vaistoammunnan eri tähtäystavat
- Peukalolaukaisun ihmeet
- Erilaiset peukalorengastyypit
- Käyttö
- Peukalolaukaisun edut

Perussäädöt ja viritykset
- Miksi jouselle tehdään säätöjä ja virityksiä?
- Eri jousille tehtävät perussäädöt
- Erilaiset testit

Nuolet
- Yleistä nuolista & fysiikkaa
- Erilaisten nuolten ominaisuudet (hyvät ja huonot puolet)
- Hiilikuitu
- Alumiini
- Puu
- Bambu
- Sulat ja niiden ominaisuudet
- Muovisulat
- Luonnonsulat
- Kärjet
- Nokit
- Kokoaminen & valmistus
- Puunuolissa erityisesti huomioitavaa
- Korjaaminen

Jänne
- Materiaalit
- Valmistaminen
- Flemish-jänne
- Endless loop -jänne
- Huolto
- Erilaiset nokinpaikkamerkit

Harjoittelu & lihaskunto
- Alkulämmittely ennen ammuntaa
- Jousiammunnan tehokas harjoittelu & lihaskuntotreenaus
- Erilaiset ammuntaharjoitukset
- Jousiammuntapelit
- Ammuntatemput

Jousen & välineiden rakentaminen
- Yleistä
- Valmistaminen
- Kokopuiset jouset
- Laminaattijouset
- PVC-jouset
- Ammuntatarvikkeiden valmistus

Metsästys
- Yleistä metsästyksestä
- Luvat & Suomen laki
- Tarvittavat varusteet & välineet

Henkinen puoli
- Keskittyminen
- Miten harjoittaa mieltä ja henkistä kestävyyttä?

---------------------

*LIITTEET*

- Lajisanasto (englanti/suomi)
- Lajitermit selitettynä
- Mittayksiköt
- Linkkejä maailmalta
- Linkit kirjan video-oppaisiin
- Lista lajiin liittyvästä kirjallisuudesta
- Suomalaiset jousiammuntaliitot

*HAKEMISTO*

---------------------

Saa heittää tässäkin vaiheessa jo kommentteja sekä ajatuksia aiheesta! Tässä on osittain samoja aiheita kuin Tuomon "Puujouset"-kirjassa mutta minun lähtökohtani on paljon yleisempi (niinkuin "alkupuheessa" onkin kerrottu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 03.11.2013 03:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisätäänpä vielä, että ainakin itse olisin monta kertaa kaivannut tämmöistä opusta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 03.11.2013 05:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatkuvasti pelkällä ammuntaviivalla nököttäminen on vähän tylsää.

Tästä ei ole tarkoitus tulla "teknistä" kattavaa opasta (kuten esimerkiksi Jousiampujan ABC on tähtäinjousille ja mahdollisesti tämä tuleva "Puujouset"-kirja on jousenrakentajille.

Harrastuksessa on paljon muutakin tiedettävää: puunuolet, vaistojousityypit, vaistoammuntatavat, ratsastusjousiammunta, mitä kaikkea muuta jousella voi tehdä kuin ampua taulu- tai maastoammuntaa esimerkkien ja harjoitusten kera, peukalorenkaan käyttö ja tekeminen itse, liikkuviin maaleihin ampuminen, liikkuessa ampuminen jne... Pientä tietoa mitä ei löydy kuin hakemalla monista eri lähteistä ja paljon omaa aikaa käyttämällä jos sittenkään. Esimerkiksi puunuolien kasaus, oikominen, koristelu, maalailu ja pintakäsittely on oma taiteenlajinsa ja mukava osa harrastusta (ja jokainen voi tämmöistä tehdä).

Tämmöistä treeniä tein radalla toissa viikolla:



Vanhojen ottomaanien käyttämä peukalorengas ote jänteeltä (tosin kuvassa peukalonahkahanska) ja ylimääräisiä nuolia voi pitää vetokäden nyrkissä ja ampua yllättävän nopeasti. Peukalotyylillä ammuttaessa voi taas jousta pitää miten päin tahansa ja nuoli pysyy paikallaan (varsinkin jos käyttää lyhyttä jousta).

Näiden asentojen lisäksi ammuin takaperin kävellessä, sivuttain liikkuessa ja hyppiessäkin radalla Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pexi



Liittynyt: 30 Kes 2010
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 03.11.2013 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 04.11.2013 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikuttaisi olevan pientä päällekkäisyyttä Tuomon kirjahankkeen kanssa mutta hienoa, että kotimaisia alan opuksia tullee lisää...

Sisällön tuottamiseen mennee aikaa, varsinkin kun aihealue on noinkin laaja. Äkkiseltään tulee mieleeni, että yhdistäisi nämä kaksi kirjahanketta jolloin kummankin tekijän työmäärä pienenisi eikä hanke kaatuisi sen ylivoimaisuuteen...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 04.11.2013 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä Arin kanssa.

ja MJkarcher:
Lainaus:

Jousien esittely
- Taljajouset (compound bow)
- Tähtäinjouset (target recurve bow)
- Vaistojouset (barebow)
- Japanilaiset jouset (Yumi)
- Perinnejouset (traditional bow)
- Komposiittijouset (composite bow)
- Primitiivijouset (primitive bow)
- Varsijouset (crossbow)


Pelkistä taljajousista voisi (kai?) tehdä yhden kirjan niistä kiinnostuneille.
En näe eroa perinnejousilla, komposiittijousilla ja primitiivijousilla. Nehän ovat kaikki niitä kaikkia. Sarvijousi on perinnejousi ja primitiivijousi, kuten pygmien jousetkin.
Ovelaa että yhtäkkiä yhden valtion jousen esiteltäisiin omana settinään: Japani???

Miksei vaikka Korea tai Egypti?

Funtsaa vähän mitä olet tekemässä, mihin kannattaa tähdätä ja panauteua ja sitten keskittäisin kaiken voiman, tarmon ja asiantuntemuksen siihen pisteeseen. Eli jokainen noista jousten esittelyiden alla olevista jousista tarvitsee 300-400 sivuisen kirjansa eikä edes se olisi kattava.

Hieno ajatus. Hieman rajaisin...
Onnea hankkeelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 04.11.2013 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jousiammunta on kyllä todella pieni laji Suomessa. On tosiaan niin, että jousiammunnasta ei ole kirjoitettu ainuttakaan hyvää yleisteosta, jossa lajia tarkasteltaisiin monesta eri näkökulmasta. Jousiampujan ABC on hieno kirja mutta keskittyy tähtäinammuntaan. Suuri jousikirja, no, se on mitä on. Pari vanhempaa pikkuteosta löytyy myös. Sekä tietenkin Kylmän jousimetsästyskirja. Mutta hyvä yleiskirja puuttuu, sellainen joka esittelisi lajia kattavasti ja kertoisi jousiammunnan monipuolisen olemuksen, että vaikkapa tähtäinammunta on vain yksi pieni mutta näkyvä osa koko jousiammuntaa.

Toki mistä tahansa jousiammunnan osa-alueesta voisi kirjoittaa millaisen kirjan tahansa mutta yleisteoksessa ei ole tarkoituskaan pyrkiä täydelliseen kattavuuteen vaan pikemminkin vertailevuuteen, esitellä kaikki jousiammunnan osa-alueet, välineet, kilpailut, tekniikat, tms. Sen perusteella on mahdollista hankkia lisätietoa, jota löytyy englanniksi vaikka kuinka paljon.

Aloittelevalle harrastajalle, joka menee jonkun seuran harjoituksiin, annetaan todennäköisesti vastakaarijousi käteen ja sitten ammutaan 20 metriltä seuraavat vuodet. Pahimmillaan siinä on koko jousiammunta. Jotkut onnekkaat törmäävät hallilla lonkkarityyppiin ja saavat vaihtoehtoisen näkökulman välineisiin ja ammuntaan, jotkut taas retkahtavat taljajouseen. Hyvä ja kattava yleisteos olisi loistava nimenomaan aloittelevan harrastajan näkökulmasta, koska sen avulla omaehtoinen tiedon etsintä helpottuisi huomattavasti. Muistan kuinka luin nuorena ensimäistä kertaa Suurta jousikirjaa, se oli upea elämys. Varsinkin jousen rakentaminen kiehtoi mutta koska kirjan ohjeet olivat vain lasikuituvastakaarta varten, niin eihän siitä mitään tullut. Silloin ei vielä tiennyt puujousista yhtään mitään.

Kannatankin tätä projektia ja toivottavasti se toteutuu! Aiheen rajaamisen sijasta toivoisin oikeastaan laajentamista, jotta kirjasta tulisi oikeasti kattava yleisteos. Mutta silloin ei riitä vain eri asioiden esittely, vaan hyvän yleisteoksen voima tulee synteesistä, siitä, että eri asioita osataan yhdistää eri näkökulmista. Esimerkiksi taljajousella ja harjanvarsijousella on aika paljon eroa mutta on niillä aika paljon yhteistäkin. Siksi kirjoittajalla pitääkin olla tietoa valtavasti, jotta kokonaiskuvan luominen jousiammunnasta onnistuisi.

Sisällysluettelon perusteella kirjalla näyttäisi olevan jonkin verran päällekkäisyyttä oman tekeleeni kanssa, joskin se on aika itsestään selvää. Ei jousiammunta nyt sentään niin laaja ala ole, että siitä voisi kirjoittaa useamman kirjan ilman päällekkäisyyksiä! Oma teos keskittyy toki jousen rakentamiseen, johon liittyvät materiaalit ja teoria. Sen lisäksi tulee tietenkin nuolet. Erityisesti jousiammuntaa haluan painottaa – siihen liittyy niin paljon hämärää tietoa. Esimerkiksi tähtäämisen tekniikat (instinctive, split vision, gap shooting, point on) esitellään monessa oppaassa mutta todella harvassa ne selitetään oikeasti perusteellisesti. Tähtäinammunnan tekniikka esitellään lukuisissa englanninkielisissä kirjoissa mutta miten sitä voi soveltaan (moderniin) perinneammuntaan? Sekä paljon muuta puu- ja perinnejousiin ja –jousiammuntaan liittyvää tietoa, jota joutuisi muuten kaivamaan hyvin monesta lähteestä. Oman kirjan täsmällinen aiheen rajaus selviää pikkuhiljaa ajan myötä, joskin sen olen päättänyt, että taljajousi mainitaan jossakin ohimennen ja modernista lonkkarista on ehkä kuva tai pari. Ja muovinokkia näytetään vain siitä kertovassa alaluvussa, ei muualla! Eli perinteisissä ja luonnonmateriaaleissa pysytään!

Ari, ei oma hankkeeni kaadu sen ylivoimaisuuteen! Hommaa riittää mutta tahti kiihtyy ja tulostakin (toivottavasti) syntyy. Kaksi lukua on taitettu lähes valmiiksi, joskin tekstit vaativat vielä hiomista. Kaksi lukua on loppusuoralla, niitä muotoillaan vielä raspilla. Aika montaa lukua pitää veistellä kirveellä ja vain hyvin harvasta luvusta on vasta pelkkä aihio. Talven aikana jos saisi valmiiksi noin 100-sivuisen esittelypaketin, jonka kanssa voisi mahdollisia kustantajia kiusata. Eli kyllä tämä tästä etenee! Valmistumisvuotta en vain uskalla vielä arvata…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 05.11.2013 05:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllä oleva sisällysluettelo on vielä aika raakile, eli sitä ei kannata vielä silmät ristissä tuijotella ja sadatella. Olen sitä nyt aika paljon muokkaillut, siistinyt sekä pohdiskellut ja jäsentänyt sisältöä tarkemmin.

Tuomo: Pitää sanoa kyllä todella paljon kiitosta tuosta viestistä ja jopa minun ajatuksien tiivistämisestä Smile

Haluan ehdottomasti korostaa tätä lausetta ”esittelee lajin kattavasti ja kertoo jousiammunnan monipuolisen olemuksen”.

Ari: Mietin itse asiassa aiemmin, että olisin Tuomoon yhteyksissä kirjan suhteen mutta minulla on niin erilaiset lähtökohdat, mielenkiinto ja pyrkimykset tämän oman tekeleeni suhteen, niin jätin asian suosiolla. Samojen aiheiden sisältökin tulee varmaan vähän eri näkökulmasta.

Mistä tahansa asiasta jousiammuntaan liittyen voisi tehdä yhden kirjan kokonaisuudessaan (tai vaikkapa useamminkin). Minulla on kuitenkin tarkoitus kasata sellainen yleistieto yksiin kansiin, jonka aloittelijan olisi hyvä tietää. Tarkemmin mietittynä oikeastaan kenen tahansa ampujan. Minua kiinnostaa itse yhtä paljon perinteiset puujouset, nykyaikaiset lasikuituperinnejouset, aasialaiset jännejouset, tähtäinjouset kuin taljatkin. Tai no, totta puhuen näistä taljajouset kyllä kaikkein vähiten mutta niiden tunteminen kuitenkin kiinnostaa.

Suomessa on paljon tähtäinjousiampujia, joilla ei mitään tietoa vaistoammunnan maailmasta. Sama juttu varmasti päinvastoin perinnejousipuolellakin. Kirjaan on tarkoitus kasailla vinkkejä ja asiaa esim. uusista ammuntaharjoitteista tähtäinjousimaailmasta vaistoammuntaan ja toisinpäin.

Monesti seurassa tai yksinään harrastaessa keskitytään siihen yhteen asiaan ja muista ei niin tiedetäkään. Näistä itselle tuntemattomista asioista saisi kuitenkin valtavan paljon irti omaankin ammuntaan. Toisaalta jos on kiinnostunut vain olympialaisiin osallistumisesta ja tiukasta siihen treenaamisesta, niin tämän kirjan ”tähtäinjousiosio” tuskin tarjoaa hirveästi uutta tietoa. Sama juttu jousien rakentamisessa jos olet lukenut ”Traditional Bowyer’s Biblet” kannesta kanteen tai luet tulevan Tuomon kirjan puujousien tekemisestä. Mutta kaikki muu kirjassa voikin olla sitten mielenkiintoista ja herättää uusia ajatuksia!

Henkilökohtaisesti minulla on alun perin tähtäinjousiammuntatausta mutta useamman viime vuotta sitten olen vaistojousilla ampunut ja viimeiseksi nyt korealaisella jousella peukalolaukaisulla. Tästä oikeastaan kumpuaakin tämä kirjan tarve. Minä olen itse joutunut tietoni etsimään niin monesta paikasta ja lukemaan sekä kyselemään todella paljon. Rehellisesti sanottuna muutamasta asiasta pitää vielä vähän selvitellä itsellekin kaikki faktat kuntoon. Suurimman osan tekstistä kuitenkin saan aika "kivuttomasti" kirjoitettua

Olisin siis itse monta kertaa kaivannut tällaista opusta. Varmasti moni muukin vaikkei tiedä/tunnusta sitä. Alun perin mietin semmoista lyhyempää kirjaa mutta nyt kun olen vähän jo palautettakin saanut asiasta, niin pitää tätä laajuutta vielä miettiä tarkemmin.

Kaikista eniten minua kiehtoo tämmöinen ajatus:

Kun lajista entuudestaan mitään tietämätön ihminen saa tämän kirjan käteen niin se on niin mielenkiintoinen, että se herättää palon jousiammunnan kokeilemiseen. Onpa kyseessä sitten olympialaiset, ratsastusjousiammunta, ilmakiekkojen ammunta pellolla, metsästys taljajousella, korealainen peukalolaukaisu, jousien rakentaminen, puunuolien kasaamien rakkaudella, jousiammuntatemput, jousipelien pelailu kavereiden kanssa... Kirjassa pitää siis olla kattava perustieto kaikesta mitä jousella voi tehdä ja harrastaa sekä mitä muuta lajin parissa voi touhuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 05.11.2013 05:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja ihan noista jousista vielä:

Minä erottelen omassa näkemyksessäni seuraavasti jouset:

- Modernit jouset (talja- sekä tähtäinjouset)
- Perinnejouset (nykyaikaiset pitkä-, vastakaari- ja hevosjouset, materiaalit lasikuitu, hiilikuitu & puu)
- Primitiivijouset (ensisijaisesti materiaaleina puu, mutta myös muut kuten nahka/jänne: englantilaiset pitkäjouset, intiaanien jouset jne.)
- Komposiittijouset (ovat primitiivijousia mutta kuitenkin niin erilaisia verrattuna esim. puisiin pitkäjousiin ja merkittävä jousityyppi myös nykypäivänä)
- Varsijouset (voivat olla moderneja, perinne- tai primitiivijousia).
- Japanilainen jumi-jousi. On nykypäivänäkin vielä budo-laji (Kyudo) mitä voi harrastaa Suomessakin usealla paikkakunnalla. Sen takia se on tuossa listalla eriteltynä, ei tästä nyt omaa kokonaista "kappaletta" tekstiä kuitenkaan tule. Tai mistäs sen vielä tietää vaikka tuleekin Smile

Oma jaotteluni pohjaa siis siihen mikä on merkittävää nykypäivän harrastajalle... Pakko jollakin tavalla erotella esim. lasikuitupelit ja kokopuiset jouset toisistaan.

Kuka moni Suomessa sanoaa ampuvansa nimenomaan "pygmien käyttämällä jousella"? Paljon kuitenkin puhutaan jännejousista ja Kyudosta. Vaikkakin pygmien jousetkin olisi hyvä tietää Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 05.11.2013 06:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuhan heitin vaan kehään jotain ihmetyksen aiheita.
Katsos, mulle ne ovat samaa mahtavaa kamaa kaikki jouset ennen moderneja materiaaleja ja sen tähden silmissäni ei nouse korkeammalle vaikkapa Korealainen kuin Turkkilainenkaan jousiammunta, vaikka niillä olisikin harrastuskerhoja tai salit perinteineen joka maassa. Näen ne yhtä hienoina tai omanlaisinaan kun taas komeita ovat vaikka Amazonin viidakkojenkin jouset. Jousia perinteisessä mielessä omassa ympäristössään omana palana kulttuuriaan. Kaikki hienoja.

Sitten jos jotkut ovat lasikuitumallinuksia vanhoista jousista niin saa mun puolesta olla. Ne ovat lasikuitujousia.

Eli eipä mitään hätää. Kukin jakaa jouset miten jakaa. Minä kulttuuripiireittäin ja/tai ajanjakson mukaan, joku toisin.

Tahtoo vaan sanoa että, tiukka projekti tuo kirja laajudessaan. Kannattaa se tehdä kun sellaista ei ole tehty. Ihan kuin joku jousikin jota ei ole kaveripiirissä: kannattaa kokeilla tehdä sellainen. Pidän ihmistyypistä jotka ottaa härkää sarvista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 05.11.2013 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitus ei ole aloittaa pitempää keskustelua aiheesta kun se ei kuitenkaan pysyisi kasassa eikä sinänsä oikein kuulu laudan aiheisiin, mutta huomio kuitenkin:

Hyppy yksipuisesta jousesta sarvi/jänne jouseen on monessa suhteessa paljon suurempi kuin se, että tuo jälkimmäinen sitten tehdään lasikuidusta.

Osittain eri asia sitten on, että se tekeminen ei oikein tahdo onnistua kun materiaalit ovat liian erilaisia. Toisin sanoen sivuprofiilin kopiointi kyllä sujuu, mutta moni muu asia ei sitten enää kopioidukkaan ja lopputulokset ovat vajaita.

Kyllähän lasi- ja hiilikuitulujitteista jousi saadaan aikaiseksi, mutta se täytyy suunnitella aika tavalla eri periaatteilla.

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 05.11.2013 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Hyppy yksipuisesta jousesta sarvi/jänne jouseen on monessa suhteessa paljon suurempi kuin se, että tuo jälkimmäinen sitten tehdään lasikuidusta.


Jep. Valmista sarvilevyä kun ei saa ostettua mistään ja sarven työstäminen levyksi ei ole ihan helppo juttu. Lasikuitulevyä saa kaupasta...sama pätee osin myös jänteisiin, nekin on työstettävä itse.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 06.11.2013 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jep. Valmista sarvilevyä kun ei saa ostettua mistään ja sarven työstäminen levyksi ei ole ihan helppo juttu. Lasikuitulevyä saa kaupasta...sama pätee osin myös jänteisiin, nekin on työstettävä itse.

Tuokin on totta, tarkoitin kuitenkin enemmän käsitteellistä hyppyä yksinkertaisesta varsin monimutkaiseen.

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 06.11.2013 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Erinomainen juttu!
Kun itse päätin panostaa jousiammuntaan, lainasin kirjastoista ja kavereilta kaikki mahdolliset ulkomaiset kirjat, joista sitten valikoiden etsin aina jonkin tietyn asian, jota sitten koitin soveltaa lonkkarille. Lienee turha mainita, että lähes kaikki teksti liittyi tähtäinjousiin. Kun tämä ei riittänyt, otin yhteyttä muutamiin ulkomaisiin ampujiin, joiden luona ja avustuksella sitten valmentauduin. Suomalainen kirjallisuus ja osaaminen valitettavasti eivät olleet perfektionistille lähelläkään sitä mitä olisi pitänyt.
Minusta on myös hienoa, että yrität tehdä kirjasta kokonaisvaltaisen. Meillä on jo aivan tarpeeksi omanurkkaista ajattelua, mistä seurauksena on ollut pirstaloituminen. Puet sanoiksi sen, minkä kaikki jo tiedämme: olemme kaikki jousiampujia.
Toivon, että onnistut projektissasi. Homma on todella laaja, itse kyllä rajaisin, mutta aihe on niin herkullinen, että teet ison palveluksen kun vaan viet sen loppuun asti.
Kannattaa varmaan myös pyytää apua muilta.

Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 12.11.2013 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia vaan kaikille kommenteista. Sain hyvin ajateltavaa jo tässä vaiheessa laajuudesta sekä sisällöstä.

Aktiivisenä ihmisenä tein kirjalle jo verkkosivut:
http://jousiammunta.info/sisalto.html

Verkkosivuille tulee enemmän ja enemmän käyttöä sitä mukaa kun projekti etenee.

Päivittelin samalla mm. sisällysluettelon ja aloitin jo "tylysti" kirjoittamisen.

Laajuus vielä mietityttää, asiaa ja kappaleita on kuitenkin niin paljon. Näistä en kuitenkaan haluaisi tinkiä (kokonaisvaltaisuuden takia) mutta en haluaisi oppaasta mitään 500-600 sivuista järkälettäkään.

Eli katsellaanpa miten projekti alkaa tekstin muodossa muotoutua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 31.12.2013 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä päätettiin ammuntavuosi rullaluistimien päällä. Taitaa olla 5-6 vuotta edellisestä kerrasta luistinten päällä, joten siihen nähden ihan hyvin meni. Pitää vaan treenata tuota nuolen nopeampaa jänteelle laittoa.

http://www.youtube.com/watch?v=wIYTO2fPNag

Kannattaa kokeilla, lystiä puuhaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Varjaagi



Liittynyt: 08 Huh 2011
Viestejä: 383
Paikkakunta: Varjakka

LähetäLähetetty: 31.12.2013 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Meillä on jo aivan tarpeeksi omanurkkaista ajattelua, mistä seurauksena on ollut pirstaloituminen. Puet sanoiksi sen, minkä kaikki jo tiedämme: olemme kaikki jousiampujia." - Jakke

Amen!!! vai oisko oikea sana Hallelujaa!!!

Minä en ainakaan ole vielä törmännyt, enkä usko kenenkään muunkaan törmänneen, sellaiseen jousityyppiin joka on parempi tai huonompi muita - nimittäin kaikki ovat vaatineet jousiampujan eikä yksikään jousi ole itsekseen nokittanut ja ampunut nuolta - edes ohi.

_________________
Aboriginaali varjaagi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com