Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mountainash
|
Lähetetty: 07.12.2013 01:42 Viestin aihe: Osage orange ja halkeilu |
|
|
Hei!
Porukasta löytyy varmasti asiantuntioita auttamaan minua osage probleemaan?
Ostin loppukesästä ebaystä pari käsin halkaistua osage steivia ja toisesta olen jo aloittanut jousen veistelyn syksyn mittaan. Puut oli lakattu hyvin päistä ja pintapuun puolelta kuten ne ebayssä myytävät yleensä ovat. Myyjä ilmoitti puun olevan kuivaa. Puun päissä tai pinnoissa ei ollut halkeamia. Nyt huomasin että viimeisen viikon aikana keskeneräinen jousen tekele on halkeillut selän ja vatsan puolelta. Lavat ovat vielä paksuudeltaan yli puoli tuumaa eli jousta ei ole vielä taivuteltu yhtään. Pisin halkeama on kädensijan kohdalla joka on haljennut selän puolelta ja vatsan puolellakin on jo pieni alku kuten kuvasta näkyy. Kädensijan paksuus on vielä n. 2 tuumaa. Erityisesti minua ihmetyttää se että miksi puu on haljennut vasta nyt viimeisen viikon aikana, vaikka olen työstänyt puuta pikkuhiljaa jo toista kuukautta? Selkäpuolen kaivoin lopulliseen lustoon pari viikkoa sitten. Olen säilyttänyt puuta verstaalla samassa paikassa vaakatasossa lämpötilan vaihdellessa +12 - +22 välillä. Puulämmitteinen verstas ei ole välttämättä kovin tasalämpöinen, mutta ilmankosteus on mielestäni ollut ihan normaali.
Tässä muutama kuva kertomaan harmituksen määrästä!
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
-Pasi-
Description: |
Pitkä halkeama selässä kädensijan kohdalla |
|
Filesize: |
189.77 KB |
Viewed: |
807 Time(s) |
|
Pieni halkeaman alku kädensijan puolella |
|
213.96 KB |
807 Time(s) |
|
Halkeama 1/3 lavan päästä |
|
198.14 KB |
807 Time(s) |
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
J Menna
|
Lähetetty: 07.12.2013 17:47 Viestin aihe: |
|
|
Osage on kunkku jousipuu, sanotaan.
Kyllä nuo halkeamat näyttävät johtuvan ilman kuivumisesta ja täten puun kuivumisesta. Paikasta, josta osaget ovat tulleet ei ilmankosteus välttämättä koskaan laske yhtä alas kuin talvisessa Suomessa.
Toki kun ne ovat haljenneet, eivät ne ole olleet aivan puuseppä (8%) kuivaa kamaa.
Osagesta minulla ei ole näppituntuma kokemusta, mutta siitä Amerikan natiivit ovat miljoonia jousia tehneet ja sitä pidetään hyvänä jousipuuna.
Minulla on yksi marjakuusijännejousi joka on vatsasta pitkittäishaljennut, mutta se toimii ihan ok.
Nuo oksan lähellä olevat halkeamat ovat tyypillisiä justiin marjakuuselle/katajalle. En näe niitä vielä projektin kaatajina, varsinkin jos jänneselystät jousen.
Joku voisi neuvoa ujuttamaan liimaa halkeamiin. Puuta lämmittäen ja kuumaa liimaa halkeamiin... Se saatta hieman jeesata.
paljon maksoit rahteineen puusta/puista?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tramppi
|
Lähetetty: 07.12.2013 17:56 Viestin aihe: Re: Osage orange ja halkeilu |
|
|
mountainash kirjoitti: |
Olen säilyttänyt puuta verstaalla samassa paikassa vaakatasossa lämpötilan vaihdellessa +12 - +22 välillä. Puulämmitteinen verstas ei ole välttämättä kovin tasalämpöinen, mutta ilmankosteus on mielestäni ollut ihan normaali.
Tässä muutama kuva kertomaan harmituksen määrästä!
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
-Pasi- |
Veikkaisin syyksi sitä että verstaan RH% on laskenut todella alas puulla lämmittämisen seurauksena, joka taas on saanut puun kuivumaan liian nopeasti => seurauksena halkeamat pinnassa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
suomialex
|
Lähetetty: 07.12.2013 19:16 Viestin aihe: |
|
|
Tossa voisi ehkä auttaa se nk. Amerikkalainen jänneselkä tai sitten raakanahkaselystys.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
J Menna
|
Lähetetty: 09.12.2013 00:56 Viestin aihe: |
|
|
No huh, Reinikaisen esimerkki on jo aika riskitykki.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Lähetetty: 12.12.2013 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Osage halkeilee helposti, mutta pituussuuntaiset halkeamat eivät ole ongelma. Ne eivät vaikuta jousen käyttöominaisuuteen, ellei halkeama mene reunasta ulos. Kuvan halkeamat ovat vähäisiä, enkä olisi niiden takia huolissani.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Martti Auer
|
Lähetetty: 02.06.2014 08:41 Viestin aihe: Re: Osage orange ja halkeilu |
|
|
Tramppi kirjoitti: | Veikkaisin syyksi sitä että verstaan RH% on laskenut todella alas puulla lämmittämisen seurauksena, joka taas on saanut puun kuivumaan liian nopeasti => seurauksena halkeamat pinnassa. |
Täsmälleen, sekä vielä se että ilmankosteus on vähäinen talvisaikaan, eikä sitä tiedä koska ja milloin osage on kaadettu. Itselläni ei ole ollut osagen kanssa vastaavanlaisia ongelmia, luumupuun kanssa hiukan, mutta kannattaa vastaisuudessa säilyttää varmaan tasalämmössä ilmankosteutta tarkkaillen, ovathan nuo tietysti ikäviä osaltaan.
_________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|