Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nautaparkkia?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 22.11.2014 01:58    Viestin aihe: Nautaparkkia? Vastaa lainaamalla viestiä

Pakkohan tällaistakin projektia oli kokeilla. Laitoin nimittäin koiran puruluita parkkiliemeen likoamaan siinä toivossa, että lopputulemana olisi kasviparkittua naudannahkaa. Ostin muutaman puruluun ja -rullan, joista tarkistin, että ne olivat hehkuttamatonta naudan nahkaa. Liotin rullat ensin auki ja kaavin muutamaan kertaan huolellisesti kaikki irtomähnät pois. Koneellisestihan ne on kaavittu jo teurastamolla, missä kaikki herkullisimmat kerrokset ja lihanroippeet on erotettu makkaraprosessiin lähetettäväksi ja loput jalostettu koiria varten. Radikaalin kaavinnan vuoksi nahkoissa on tietenkin kaikenlaista naarmua ja skrupua myös, mutta en antanut sen häiritä. Tarkoitus oli vain oppia itse jotain.

Keittelin sitten parkkivettä pajunkuoresta ja tein näppituntumalla neljännestä keitinvedestä ensimmäisen parkkiliuoksen ja nahkat sinne uppeluksiin. Siinäpä lilluivat muovilootassa verstaan nurkassa. Sekoittelin puukepillä aina silloin tällöin. Lisäsin tiukempaa parkkilientä parin viikon välein, ja jossain vaiheessa myös merisuolaa, koska home tykkäsi kasvaa liemen pinnalla. Muutaman viikon välein leikkasin nahan reunasta pikku suikaleen, josta tarkastelin parkin imeytymisen syvyyttä. Aika hitaasti se väri tummui, joten keittelin vielä lisää parkkeja saadakseni tiukempaa tavaraa.

Nyt ollaan kuvien osoittamassa tilanteessa. Luulisin, että nahkat alkavat olla jo läpeensä parkkiintuneita, ja jos keskelle jää raakarantua, niin eipä se haittaa mitään. Kolmannessa kuvassa näkyy tuore leikkauspinta, jossa ehkä hiven raakaa keskellä ja hyvä niin.

Mitäs näille nyt pitäisi tehdä?

Ajattelisin, että pois liemestä ja pesua ja vähän pinnan kaapimista ja kuivattelua, mutta pitääkö nyt tehdä jotakin muutakin, jotta lopputulos ei ole inkkaripeltiä? Rasvaparkituksessa sitä nahkaa pitää vanutella ihan tolkuttomasti, mutta entäs tässä?


Jaa että kauanko nahkat sitten olivat liemessä? Viime jouluviikolta asti! Uutta tuoretta lientä lisäilin muistaakseni toukokuussa. Tämä ei ehkä ole hätäisen miehen hommaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoniAulis



Liittynyt: 02 Syy 2013
Viestejä: 32
Paikkakunta: haukipudas

LähetäLähetetty: 22.11.2014 02:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai näitä täytyy kokeilla. Smile olen tuossa lueskellut lapinkäsitöitä kirjaa jossa kehoitetaan käyttämään 3kg pajunkuorta per 10 littaa vettä. Aika paljon. Tummanruskeaa halutessaan koivunkuorta ja pajua fifty fifty. Itse lähinnä ajatellut tuota poronnahan parkitsemista.. Mutta tämähän kans on mielenkiintoinen kokeilu.

Puolikuiva nahka kierteelle ja puunuijalla pieksämään, venyttelyä myös.
Näin siis ohjeistetaan tuossa kirjassa, toimiiko tuohon sinun materiaaliin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 23.11.2014 03:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän se kaikki parkkinahka ole mekaanisesti muokattava, jos pehmeää aikoo saada. Muuten kuivunee takaisin raakanahkamaiseksi levyksi. Olen tehnyt vain erilaisia aivo- ja rasvaparkkeja, mutta ylimääräisen nesteen poiskiertäminen, ja sen jälkeen hetken aukilevitettynä kuivahtaneen, mutta yhä kostean nahan mekaaninen muokkaus venyttelemällä ja vaivaamalla voisi toimia tässäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 24.11.2014 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko Heikillä joku salainen kellariluola, kun tuollaisia keitoksia voi kotioloissa tehdä lähes vuoden verran? Tai ehkä samassa taloudessa asuvat ovat vain tottuneet vähän epämääräisempiinkin juttuihin? Aika vähän tulee meillä enää noottia, jos hirven jänteet ovat unohtuneet pyykkitelineelle kuivumaan tai luita pyörii pitkin pihaa. Raadot olen kyllä oppinut hautaamaan melko pian...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 24.11.2014 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Very Happy

Heh, ei tässä mitään man cavea tarvita. Mulla on hyvin ymmärtäväisiä kotijoukkoja.

Parkituskokeilua helpotti toki se, että astiaa saattoi pitää verstaassa, mutta kyllä se olisi voinut olla vaikka sängyn alla: ei nimittäin juuri haise! Aluksi tietty tuoksahteli ihan sille parkille itselleen, mutta ei mitään pahoja katkuja tullut. Suola tietenkin auttoi asiaa. Lohennahkoja olen rasvaparkinnut ihan tuossa keittiössä. Se on simppeliä hommaa ja itse asiassa siistimpää hommaa kuin itse ruuanlaitto (joka hoituu siinä sivussa). Ei hellasäröä.

Katsotaan sitten jos näistä tulee kelpo kamaa, että otanko työn alle jonkun teurasmullikan nahan joskus. Karvotus tuottanee silloin kunnon aromeita ja roippeiden loppusijoitus pitää miettiä kunnolla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com