Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sulitus - shield vai parabolic

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Sulitus - shield vai parabolic
Shield
14%
 14%  [ 2 ]
Parabolic
21%
 21%  [ 3 ]
Joku muu
42%
 42%  [ 6 ]
Ei väliä
21%
 21%  [ 3 ]
Ääniä yhteensä : 14

Kirjoittaja Viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 09.05.2015 20:30    Viestin aihe: Sulitus - shield vai parabolic Vastaa lainaamalla viestiä

Kumpi sulan muoto on parempi? Shield vai parabolic?

Yleinen konsesus tuntuu olevan, että shield-muoto näyttää paremmalta mutta parabolic-muoto on hiljaisempi.

Kyseessä on siis valmiiksi leikatut, kaupasta saatavat sulkamallit. Kuvassa ylhäällä shield ja alhaalla parabolic.

Eli kumman sulkamuodon valitsisit omiin nuoliisi, shield, parabolic vai joku muu, vai eikö asialla ole mitään väliä?



Shield vai parabolic.jpg
 Description:
 Filesize:  181.02 KB
 Viewed:  486 Time(s)

Shield vai parabolic.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 09.05.2015 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku muu on vastaukseni. Jäljittelen mieluusti muutamia Pohjois Amerikan sulitusmuotoja ja mittoja.
Toki olen Mukkanuolesta ostanut valmiiksi sulitetut nuolet ja ne on sitten sellaset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 10.05.2015 00:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niinhän minä vähän arvelinkin.

Olkoot siis kysymyksenasettelu, että kumpi on "parempi"?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
M.Reinikainen
Site Admin


Liittynyt: 16 Hel 2008
Viestejä: 1591
Paikkakunta: Reso

LähetäLähetetty: 10.05.2015 01:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kun en omissani käytä kumpaakaan, mutta ostan silti valmiiksi leikattuja parabolic sulkia lähikaupasta myyntijousen nuoliin lähes poikkeuksetta.

Selvemmät pituus ja korkes erot jakaisivat vastaus enemmän, mutta kun tässä on niin pieni ero toisiinsa nähden niin ei siihen jää kuin estetiikka sekä oma pervomieltymys.

Omani kun ovat varmaankin koko foorumin pisimmät ja isoimmat.
On mulla silti noita pieniäkin Smile

Kuvan pisin sulitus on 23cm.
Pisin tekemäni on Kiinalais tyylinen jossa on 45cm pitkät kotkan sulat.



Sulat.JPG
 Description:
 Filesize:  769.52 KB
 Viewed:  413 Time(s)

Sulat.JPG



_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Varjaagi



Liittynyt: 08 Huh 2011
Viestejä: 383
Paikkakunta: Varjakka

LähetäLähetetty: 10.05.2015 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun ainoa motivaationi jousten kanssa pusaamiseen kun on metsästys niin olen päätynyt ampumaan parabolicilla. Se on korvakuulolta mutusteltuna hiljaisempi kuin aikaisemmin käyttämäni shield - tätä piti testata laittamalla kaveri ammuskelemaan nuolia n 15m päästä hiukan pään yli. Sulituksen pystyy tunnistamaan lentoäänestä ja se on shieldillä terävämpi ja lievällä hörökorvalla mitattuna myös hiukan kovempi. Testi tosin tehtiin 4" sulilla ja nyt on käytössä 3" parabolicit. Ilmeisesti shield on huomattavasti yleisemmin käytetty sulka sillä PsR:n Pete sanoi että olen ainoa jolle paraboliceja on pitänyt hankkia eikä kukaan muu ole edes kysellyt...
_________________
Aboriginaali varjaagi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.07.2015 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan kavereita. Omat sulitukseni ovat kivikautista mallia eivätkä sulkatehtaan muotoilemia. Primitiivistä jousiammuntaa ei tehdä kaupasta kikkareita kuin lennokinrakennukseen ikään hakemalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 26.08.2015 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan käyttänyt valmiiksi muotoiltuja sulkia. Tai jos joskus olen sattuneesta syystä niin tehnyt, niin asia on unohtunut. Olen kokeillut tietenkin monenlaisia muotoja ja pituuksia vuosikymmenien varrella. Ne ovat lähes aina olleet alkuamerikkalaisia. Shield-muoto esiintyy sielläkin. Parabolic on harvinaisempi, mutta on sitäkin jonkin verran, ainakin ihan pohjoisessa mm. eskimoiden parissa.

Viime vuosina on käyttänyt enimmäkseen samaa mallia kuin Geronimo, eli sulitus on melko pitkä ja etuosaan jätetään "viiksi". Sulitus on suhteellisen kapea ja takaosa jää viisteiseksi, sitä ei leikata eteenpäin vinoon, kuten shieldissä. Viikset vaikuttavat nuolen lentoon vakauttavasti, koska ne tietenkin lisäävät jarru-efektiä. Viiksekäs sulitus on varmaankin huonompi pitkillä matkoilla, koska lentorata menee kaarevammaksi. Runsaassa harjoitusammunnassa viikset tuppaavat kärsimään ja kulumaan pois, ilmeisesti ne on tarkoitettu lähinnä metsästysnuoliin, joilla ei ammuta jatkuvasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com