Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

J. Kidwell: Instinctive Archery Insights

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 26.12.2005 18:04    Viestin aihe: J. Kidwell: Instinctive Archery Insights Vastaa lainaamalla viestiä

Juri,

muistelen sinun kehuneen otsikon kirjaa täällä. Mahdatko omistaa kys. opuksen? Jos näin on, olisiko mitenkään mahdollista saada sitä lainaan? Amazonilta tilaaminen on kortittomalle tympeän hankalaa ja kallista ja kotimaisista nettikaupoista ei löydy. Oletko lukenut Fergusonin Become the Arrow'ta? Voitaisiin lainata päittäin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 26.12.2005 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kirja on Matin, se on kylläkin tällä hetkellä minulla. Fergusonia en ole vielä päässyt lukemaan.
Lainataan vaan, mikäli Matti suostuu. Olaus Mangnus Gothuksen Pohjoisten Kansojen Historia voi olla sen aikaan vaikka panttina.

Ajattelin yrittää suomentaa Rod Parsonsin vaistoammuntaohjeita tässä kevään aikana. Mielestäni tänne päin maailmaa tarvittaisiin neuvoja muistakin tekniikoista kuin kärjellä tähtäämisestä.
Kyseisen brittiherran kielenkäyttö vaan on sen verran monimutkaista että amerikkalaisillakin on ollut vaikeuksia, sanoma on kyllä selkeä ja yksinkertainen. Hemmo on tehnyt aika tanakkaa uraa English longbow kuvioissa.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 26.12.2005 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä vielä Hra Parsons työssään Sherwoodin metsässä.


up_shot.jpg
 Description:
 Filesize:  76.04 KB
 Viewed:  8570 Time(s)

up_shot.jpg



ground_shot.jpg
 Description:
 Filesize:  55.64 KB
 Viewed:  8570 Time(s)

ground_shot.jpg



_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 26.12.2005 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoa!

Monet jenkkivaistoampujat vannovat Fergusonin kirjan nimeen, uskon että siinä on sinullekin jotain uutta.

Enpä ole huomannut, että Parsonsin kieli olisi erityisen hankalaa...toisaalta luen jatkuvasti englanninkielistä akateemista kirjallisuutta ja hyllyssäni on myös Aschamin Toxophilus (1500-l.), alkuperäisasussaan. Voin vallan hyvin osallistua miehen aatteiden kääntämiseen. Ajattelitko julkaista ne täällä vai jossain muussa muodossa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 26.12.2005 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, lainaksi vaan. Mulla on toi Fergusonin kirjakin ja se on ihan asiaa sekin. Laittakaa se lainakirja mulle sitten vaikka postissa takaisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 27.12.2005 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erittäin hienoa Tuukka jos voit osallistua kääntämiseen, minä olen vähän hidas ja kankea kirjoittaja. Pääasia kuitenkin että käännetään.
Jos tänne kelpaa niin olen iloinen. Ajattelin myös tehdä A5 kokoisen valokopiokirjasen jota voi vaikka skaboissa jakaa kiinnostuneille jehovantodistajatyyliin.

Olen tällä viikolla menossa käymään Kemiössä, se on jo melkein lähellä Turkua. Tai sitten annamme Suomen kuuluisan Postilaitoksen hoitaa kirjojen kuljettamisen.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.12.2005 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palaan Turkuun joulunvietosta vasta loppuviikosta. Ilmoittele milloin olet liikenteessä, heitän privana yhteystietoja. Kusti polkee toki myös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 28.12.2005 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuvista muuten: eikö Parsonsin jousiote näytäkin tosi "syvältä"? Itse olen ollut huomaavinani (ja ainakin Asbell on samaa mieltä), että mitä vähemmän kämmentä sivusuunnassa kahvalle antaa, ts. mitä enemmän jousi on peukalon varassa (kohtuudella tietysti), sitä parempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika
Vieras





LähetäLähetetty: 21.02.2006 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parsonsin syvä ote kuten kuvissa tarkoittaa kuten muutkin otteet ampujilla yleensä eli ranteen päällä tavasta riippumatta.

Ampumaotteista kaikki kuten Ishin ja Howard Hillin ja olympia ampujien sekä lyhyen jousen tai lyhyen vetopituuden jousilla ampujilla jotka ampuvat ns peukalon päältä ovat kuitenkin ranteen päällä ja tuntuma on ranteella kulman ollessa eri. Mikäli tuntuma ei ole ranteella tavalla tai toisella ja ranteesta taaksepäin niin syntyy aina väljyyttä ranteen ja jousen väliin.

Kiitän ylläpitoa tästäkin vähästä Very Happy
Takaisin alkuun
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.02.2006 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BTW, missäspäin mun kirja seikkailee?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 21.02.2006 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matti,

kirja on mulla tietokonepöydällä, loppupätkä vielä lukematta. Kaipailetko sitä jo? Heitä osoite niin voin lähettää sen.

Tuukka
Takaisin alkuun
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 21.02.2006 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näyttää ote tosiaan aika syvältä. Nämä jutut liittyvät myös aina ampujan henk. koht. anatomiaan, mikä kenelläkin parhaiten toimii.
Itse olen kyllä samaa mieltä, että käsi vinoon ja jousi peukalotyynyn varaan. Kuperaprofiilinen kahva istuu minun henk. koht. kourassani paljon mukavammin kuin suora.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika
Vieras





LähetäLähetetty: 08.04.2006 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rod Parsons on pitkään ja hartaasti ampuen yltänyt pitkälle ja asian ytimeen huomioissaan.

Lainaus:
But "aim small, miss small" is a poorly considered phrase. We may accept that it can happen, but missing is not something that concerns us. Should it happen, we consider what caused the error and then move on, accepting it as a useful lesson.

MISSING IS NOT SOMETHING WE SHOULD THINK ABOUT.


Kun muistaa olennaisen eli onnistumisen ja unohtaa epäolennaisen eli epäonnistumisen niin keskittyy täysin mahdollisuuteensa onnistua ja tulos vastaa panostettua määrä. Mikäli hyväksyy hudin mahdollisuuden sallii asian unohtamisen jolloin vapautuu valtava määrä huomiota pelkkään mahdollisuuteen osua.
Lupa mahdollisuteen osua on kaikki mitä tarvitaan kun ammutaan vaistolaukaus että keho pyrkii vapaasti mukautumaan tilanteeseen ja tavoittelemaan tasapainoa ja osumaa kun ei mieli muodostu esteeksi missään vaiheessa. Ihan syystä näkee monen ensikertalaisen onnistuvan ensilaukauksella koska panostavat osumisen mahdollisuuteen säätämisen ja ennalta asetettujen tavoitteiden sijasta.
Takaisin alkuun
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.04.2006 23:24    Viestin aihe: onnistuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa on muuten paljon perää! Ainakin omalla kohdallani osumisen ratkaisee yleensä tuo positiivinen asenne ja sen tuoma rento ote ammuntaan. Jos olen pingottunut ja pelkään ohiampumista, niin mikään keskittyminen "pisteeseen" ei auta yhtään mitään. Vastaavasti rentous parantaa heti tuloksia, vaikka ampuisin vain koko maalin hahmoa tai en edes kunnolla keskittyisi koko maaliinkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 11.04.2006 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä pointti, täydet pisteet.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 11.04.2006 18:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos vielä jatkan, niin minä kuvittelin että olisi opittava myös ohiammunnoista, mutta ohiammuntoja tulee niin monia ja paljon, että ei niitä kaikkia edes muista, kannattaa ilmeisesti oppia vain osumista. :bunny: Luulisi että oppisi ohiammunnoista kokemuksen kautta, mutta on vaikuttanut siltä, että silloin ohilaukausten määrä vain jotenkin lisääntyy, koska silloin opettelee ilmeisesti jotakin väärää, joka ei lisää tarkkuuden määrää ja kun muuta ei opettele, niin silloin ei muuta voi osatakaan? Smile
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tkorte



Liittynyt: 23 Jou 2005
Viestejä: 648
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 12.04.2006 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa olla jo jousiampujan oppaassa, se ohut läpyskä tauluampujille, että onnistuneen laukauksen mieleen painaminen on tärkeää.
Mika puhui luvasta ja mahdollisuudesta osumiseen.
Puhtaimmillaan osuminen ON olemassa. Ilman ajatusta tai tietoista keskittymistä. Ei ajatella osumista, ei keskitytä tietoisesti, kaikki vain tapahtuu. Kaikkihan on Herrigelin lukenut Rolling Eyes
En ole euroopan johtava vaistoampuja, kauuuukana siitä, mutta niitä osumia on ollut. Siis sellaisia että jälkeenpäin huomaa kaiken vain tapahtuneen. Ilman ajatusta, osumisen pakkoa. Sellaisen laukauksen ero tarkoituksella osumiseen on se osumisen ajatuksen kokonaan puuttuminen päästä.

Ei ole muuta mahdollisuutta kuin osua.

Näyttäpä luettuna aika kiinalaiselta...
Koska olen vielä polun alkupäässä, näitä laukauksia tulee harvakseltaan.
Oikestaan olen vielä sellainen tuurilla osuja, vahingossa tulee riistaakin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.04.2006 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä myös allekirjoitan tuon Rod Parsonsin havainnon täysin. Tosin pelkästään tällä tiedolla ei vielä ihan pärjää.
Parsonsin vaistoammuntatekniikkaa luettavissa tältä sivulta, kohdat 1-8:
http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm52.
Suosittelen lämpimästi.


Palatakseni vielä otsikkoon, Hra Kidwell suosittelee kovasti tarkkailemaan nuolien lentoa. Sen sijaan että kiinnittäisi huomionsa osumapisteeseen, keskittyykin nuolen lentorataan. Varsinkin pidemmillä matkoilla. Tällöin oppii matkan arviointia jatkuvasti lisää, jopa niistä ohi menneistä nuolista. Se on systeemi jolla ei voi hävitä.
Tämäkin tietysti edellyttää että tekniikka on muuten jo hallussa. Mikäli nuolet ovat samaa sarjaa ja ne ammutaan samalla vetopituudella, niiden lentorata on sama.

Olen käytännössä soveltanut tätä kentällä, niin että vedän taustaan maalarinteipillä pystyviivan. Ammun sitä sitten noin 40 metristä ainoana tavoitteena osua mahdollisimman lähelle teippiä, korkeudesta en alkuun välitä. Keskityn tarkkailemaan jokaisen nuolen lentoa perille asti. Sitten kun teippiin osuminen ei enää tunnu vaikealta ja nuolet alkavat kerääntyä jollekin korkeudelle lisään teippiin keskelle pienen poikkiviivan. Siinä vaiheessa kun nuolet alkavat järjestelmällisesti napsua kohdalleen alkaa lentorata olla piirtynyt tajuntaan.
Tämän jälkeen voikin siirtyä ampumaan yhtä nuolta kerrallaan, eri matkoilta. Senkun asettaa vaan nuolen lentoradan kulkemaan maalin läpi.

Noin 20 metriin saakka nuolieni lentorata on käytännössä suora, eli katson vain vartta pitkin että nuoli osoittaa suoraan kohteeseen. Kuvittelen että se jatkuu suorana jäykkänä tikkuna kohteeseen asti ja tökkään tikun paikalleen. Tätä on helppo treenata kotioloissa tähtäilemällä asioita pelkällä nuolella. Pidemmillä matkoilla voi kuvitella tikun alkavan taipua omasta painostaan.
Systeemin voi saada toimimaan niin pitkälle kuin kohde on vielä näkyvissä, eikä pokakäden takana piilossa.
Vaatii tietysti paljon treenaamista.
Olen taas joutunut koko talven lätkimään hallissa pelkkää 18 metriä, ja joudun nyt opettelemaan pidemmät matkat uudestaan.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.04.2006 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uudestaa:
http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm52

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 01.05.2006 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tkorte kirjoitti:
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin osua.


Tuo voi helposti kääntyä ampujaa itseään vastaan ellei hyväksy huteja aina syystä.

tkorte kirjoitti:
Koska olen vielä polun alkupäässä, näitä laukauksia tulee harvakseltaan.


Tuohan on jo huomattavasti enemmän kuin itsekkään huomaat.

Tuollaisia niin sanottuja täydellisiä laukauksia ei ole tarkoitettu toituvasti ammuttaviksi vaan on vain tarkoitettu ymmärrettäväksi sillä kertaa kun sellaisen saavuttaa. Tuollaisesta laukauksesta ei jää jäljelle mitään koska niin tyhjentävä laukaus on ja kyllä huomaa mikäli kohdalleen sattuu.

Jatkuva täydellisenkin laukauksen toistaminen ei ikävä kyllä kerro muuta kuin ettei ole vieläkään ymmärtänyt täydellistä laukausta lukuisista täydellisistä laukauksistaan huolimatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tilleri



Liittynyt: 04 Huh 2006
Viestejä: 11
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 10.05.2006 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä onko tuttu kauppa Knuutinpojille, mutta tuolta ainakin näyttäisi löytyvän kirjallisuutta ja muutakin sälää näyttää olevan myynnissä:

http://www.flybowshop.com/assets/s2dmain.html?http://www.flybowshop.com/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.05.2006 10:51    Viestin aihe: kauppa Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ollut tuttu kauppa. Siellä näytti olevan 3D-maalejakin ja vähän epätavallisempia versioita, kuten haikara, rotta jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com