Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ampuminen ilman sormisuojaa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 16.02.2008 11:37    Viestin aihe: Ampuminen ilman sormisuojaa Vastaa lainaamalla viestiä

Kun ammun käytän ampumahanskaa ja se suojaa sormiani hyvin, mutta verrattuna siihen kun ammun ilman ampumahanskaa se tuntuu kömpelöltä ja tunnen myös osuvani paremmin ilman suojaa. Ainoa ongelma on että jo muutaman laukauksen jälkeen alkaa sattua sormiin. Ampuuko kukaan aina ilman sormisuojaa? Miten vahvistaa sormet niin että pystyy ampumaan ainakin 50 paunaisilla jousilla ilman sormisuojaa?

Olen yrittänyt ampua muutaman laukauksen ilman suojaa kun treenaan mutta ei sormet ole tulleet ollenkaan kestävämmäksi. Ei mulla ole kiire asian kanssa mutta olisi kiva 2 vuoden sisällä pystyä ampumaan ilman suojaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.02.2008 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ampumahanska on omassa jännekädessäni niin kömpelön tuntuinen että en pysty ampumaan sillä ollenkaan. Hanska estää minulla myös tiiviin, luontevan ankkurin. Oletko kokeillut sormiläppää? Läppä suojaa sormia jänteen paineelta mutta ei ympäröi sormia kauttaaltaan ja on paljon näppärämpi IMHO. Läppä lisää jopa nuolen nopeutta verrattuna paljain sormin ampumiseen.

Jänteen paksuntaminen keskipunoksen kohdalta helpottaa paljaalla vetoa jos suojan kanssa ei tunnu yhtä hyvältä Laughing En tunne ketään joka ampuisi ilman suojaa, vaikka abot usein niin tekevätkin, paksujänteisillä jousillaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 17.02.2008 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitä hanskojakin on monenlaisia. Itse olen huomannut parhaiksi sellaiset mallit joissa ei ole saumaa sormen päässä, vaan nahka kiertää yhtenäisenä nauhana sormen pään. Hanskojen nahkan paksuuksissakin on eroja, usein halvimmat ovat myös ohuimpia ja parhaita ammuttavia. Kerran näinkin päin. (Lasikuitu)perinnemihet ainakin yhteen aikaan suosivat Martinin peurannahkaista, keltaista, hanskaa. Siinä on 'kovitetut' sormenpäät ja sauma vielä päässä. Mielestäni huonoin koskaan kokeilemani hanska, jolla ampuminen on täysin tunnotonta ja kohtuullisen laukaisun aikaansaaminen toivotonta.
Kannattaa koittaa muutamaa mallia, voi löytyä se sopiva. Läppä on tietysti vaihtoehto joka kannattaa kokeilla. Itse en ole läppään oppinut, mutta toiset vannovat sen nimiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 17.02.2008 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tunnen kaksi henkilöä jotka ampuvat ilman hanskaa. Tunti - puolitoista pystyvät treenaamaan päivässä, alle 45 paunaisilla jousilla.
Jokusen vuoden ovat jo sormiaan kovettaneet. Parin viikon tauon jälkeen joutuu taas aloittamaan varovaisemmin.

Minä tykkään vähän paksummasta hanskasta. Sormenpääni ovat niin herkät ja taiteelliset. Very Happy

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 17.02.2008 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuin joskus nuorena useinkin ilman sormisuojusta, mutta jouset taisivat olla alle 40-paunaisia ja jänne paksu. Varsinaisessa harjoittelussa käytin lähes aina suojusta, mutta maastossa kulkiessa ammuin monasti paljaalla.

Olen enimmäkseen käyttänyt itse tehtyä hanskaa, mutta 1990-luvun alkupuolella meni muutama vuosi läpän kanssa. En kuitenkaan pitänyt siitä yhtä paljon kuin hanskasta. Nykyinen mallini suojaa vain etu- ja keskisormea.

Jossakin vaiheessa käytin myös irrallisia suojatuppeja kahdessa sormessa, mutta se oli huono ratkaisu. Jompi kumpi tuppi katosi maastossa turhan helposti ja uusia sai olla jatkuvasti tekemässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Asko Hirvonen



Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 40
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 18.02.2008 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä ei ole kokemusta kuin hanskalla ampumisesta, mutta olen kyllä miettinyt, että toimisikohan nuo finger-saverit. Ainakin tuo 3 Rivers Archery myy noita. Onhan tuokin yksi vaihtoehto eikä edes kovin kallis.

http://www.3riversarchery.com/Product.asp?c=1&s=55&p=0&i=5402
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tkorte



Liittynyt: 23 Jou 2005
Viestejä: 648
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 18.02.2008 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hätätilassa lähtee ilman hanskaa, mutta kun treenaa sen kaa niin kai se parempi käyttää aina. Tosi liukkaan läpän ja paljaan ero on nuolen lähdön kannalta jo merkittävä.

Morjens Asko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Asko Hirvonen



Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 40
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 19.02.2008 01:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve!

Selvisit näemmä hengissä treeneistä. Cool Olikos sulla kisat nyt viikonloppuna? Miten meni?

Sori offtopic. Nyt taas asiaan.

Itsellä ainakin toiminut tuo Eastern-Archeryn myymä hanska vallan mainiosti. Eikä ollut sekään kallis. Olikohan peräti 8e. Jotenkin tuntuu tyhmältä maksaa jostain peurannahkaisesta lähemmäs kolmekymppiä. Ainakin opiskelijan budjetti pyrkiytyy aina noihin halvempiin.

Onko läpällä ja paljaalla oikeasti suurikin ero nuolen lähtönopeudessa? Entä läpällä ja hanskalla? Meinaan vaan, että onko sillä käytännön kanssa mitään väliä? Niin ja mihin se ero perustuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 25.02.2008 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toxophiluksessa annetaan jo satoja vuosia sitten ohjeita ammuntahanskan vahvistamiseksi niin että sormet kestävät ampumista.
Lopputoteamus on että jos kaikista vahvistamisista huolimatta sormet ei ala kestämään, on parempi unohtaa ampuminen. Embarassed
No siihen aikaan lapset vain ampui alle 50 paunaisilla jousilla.

Itsellä sormet kestää kyllä ampua alle 40# jousilla ilman hanskaa. Miesten jousilla joudunkin sitten vähän teippailemaan, että peurannahka riittää.
Käppä/hanska asia on ihan tottumiskysymys. Olen muutaman kerran kokeillut läppää, kun sillä saa muka puhtaamman laukaisun helpommin. Nuolten käsittely tuntuu sen kanssa vaan pirun hankalalle Evil or Very Mad
Jotenkin jännetuntumakin on parempi hanskalla.
Ne luuranko sormisuojat on kyllä ihan syvältä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com