Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sulittaminen
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Poweri



Liittynyt: 28 Jou 2007
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 08.05.2008 08:44    Viestin aihe: Sulittaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Kun sulitetaan sulat niin sanotusti kierteelle,pitääkö sulan olla jommasta kummasta päästä keskellä nuolta.
Säädin sulituskoneen niin, että sulka on keskellä nuolta nokinpuoleisesta
kärjestään,ja lähtee kiertämään oikealle nuolen perästä katsoen.
teinköhän oikein?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 09.05.2008 01:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm. Nuolihan on pyöreä, sulka on siis aina keskellä nuolta.
Olen laittanut kukkosulan keskikohdan suurin piirtein nokin halkaisijan linjaan, 90° kulmaan jänteeseen nähden.
Tuskin sillä on niin tarkkaan väliä kunhan sulat ovat samasta siivestä, saman suuntaisia keskenään sekä tasaisin välein.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 09.05.2008 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poweri ilmeisesti on siis kiertänyt sulkaa ikäänkuin nuolivarren ympärille?
Laita vaan ihan suoraan se nuoli, nuolirungon mukaisesti. Samanpuolen siiven sulista sukaset muodostavat tuon kierteen.
Eli et kääntele tai vääntele mitään mihinkään, vaan suorana laitat sulat kiinni.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 09.05.2008 10:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun sulitetaan koneella, niin sulituslaitteen kampa määrää sen kierteen tai suoruuden. Kierteisellä kammalla, jota jousimetsästäjät usein käyttävät, on vaikea ellei mahdoton sulittaa suoraan.

Itse en ole sitä sulan 'paikkaa' erityisemmin miettinyt vaan säätänyt kamman niin, että sulka mahdollisimman 'tiiviisti' seuraa nuolen vartta. Modernistina käytän puunuolissakin muovinokkeja ja liimaan nokit lopulliseen asentoonsa vasta sulituksen jälkeen. Voi sitten 'säätää' asentoa, jos haluaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Poweri



Liittynyt: 28 Jou 2007
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 12.05.2008 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sulituslaitteessa suora kampa,mutta sitä voi vähän säätää
eri asentoihin.(merkki Spigarelli).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 12.05.2008 18:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos haluat metsästysnuolen joka lentää kovaa metsästysetäisyyksille (n.30 m) niin suosittelen laittamaan kierrettä sulitukseen. se tuo myös lisää vakautta nuolen lentoon, ja on täten ehkä hieman tarkempi.
jos tarkoituksesi on ampua pitkää matkaa tai muuten vaan eikä metsästää niin vaivalta säästyy kun laittaa suoran sulituksen.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ekkorre



Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 113
Paikkakunta: Raasepori

LähetäLähetetty: 13.05.2008 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Santtu Risku kirjoitti:
jos haluat metsästysnuolen joka lentää kovaa metsästysetäisyyksille (n.30 m) niin suosittelen laittamaan kierrettä sulitukseen. se tuo myös lisää vakautta nuolen lentoon, ja on täten ehkä hieman tarkempi.
jos tarkoituksesi on ampua pitkää matkaa tai muuten vaan eikä metsästää niin vaivalta säästyy kun laittaa suoran sulituksen.


Eikö kierre hidasta nuolen lentoa samankokoisella sulituksella? Vakauttaa enemmän, mutta syö hieman vauhtia. Vai vaikuttaako se ollenkaan hidastavasti?

Tietääkö kukaan, mitä eroa on pienen ja kierteisemmän sulituksen ja suoran isomman käyttäytymisellä? Kuvittelisin, että kierrettä lisäämällä saadaan pienemmällä sulituksella vastaava vakaus, joten sulituksen ei tarvitse olla niin painava. Se, miten merkittävä etu saavutetaan esim. lähtönopeuden suhteen, on minulle hämärän peitossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 13.05.2008 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eikö kierre hidasta nuolen lentoa samankokoisella sulituksella?


Faktaa ei ole tyrkyllä mutta sanon jotta...aivan varmasti hidastaa.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 13.05.2008 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo, kyllä se hidastaa, mutta tämä hidastus tulee esiin vasta noilla 30 m ja åidemmillä matkoilla. Myös Flu-Flu nuolet vai mitä ne nyt onkaan on yleensä sulitettu kierteisesti ja jopa neljällä sulalla jotka ovat tavallista korkeampia. näitä käytetään paljon lentoon ammuntaan ja metsästykseen, jotta ohi mennyt nuoli ei niin kauas lentäisi.
Jos ei metsästä tai harrasta lentoon/korkeisiin kohteisiin ammuntaa, niin suosittelen pitkähköä matalaa ja suoraa sulitusta. tällainen sulitus vakauttaa nuolen hyvin varsinkin jos on oikeasti pitkä. vaikka 15-20 cm. tällaisia sulituksia on käytetty yleisesti lyhytvartisissa nuolissa etenkin pohjois-amerika tasankoalueilla intiaaninen parissa.
Eekkorre mainitsi tuossa tuon sulituksen painon, niin sillä nyt ei suoraan sanottuna ole mitään merkitystä, ellei sitten tee huippuhifi pituusammuntanuolta tms. Lähtönopeutta kun katsotaan, niin sulituksien paino on varmaankin viimeinen asia jolla on merkitystä.
Sulituksen ei myöskään tarvi normaaliin tauluammuntaan tahi muuhunkaan olla kovinkaan korkea.itse pidän 4 cm maksimikorkeutena omissa nuolissani. ei sillä ettäkö sen mittaisin, mutta näin näppituntumalla.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 13.05.2008 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä sulitus hidastaa lentoa, erityisesti jos se on kierteellä. Vaikutus vain on alle 30m matkoilla sen verran vähäinen, että se ei metsästyskäytössä juurikaan asiaan vaikuta. Sulituksen painolla kyllä on vaikutusta lähtönopeuteen ihan mitattavissa määrin ja sen takia nopeutta tavoittelevat talja-ampujat ovat muovisulkia käyttäessään siirtyneet yhä lyhyempiin sulkiin.

Seuraava esimerkki ei tietysti ole kovin relevantti perinnejousille, mutta omalla taljallani käy niin, että 2" muovisulkia ja 4" luonnonsulkia verrattaessa pieni painoero, 12-15 gr, saa aikaan sen että luonnonsulkainen nuoli on aina n. 30m etäisyydelle asti nopeammin perillä kuin muovisulkainen. Toisaalta luonnonsulkainen nuoli hidastuu sen verran tehokkaammin (lopussa), että muovisulkainen osuu mainitulta matkalta ylemmäs kuin luonnonsulkainen nuoli.

Kierteen vaikutus sulituksessa on saada nuoli pyörimään ja vakauttaa nuolen lentoa. Samalla yritetään minimoida 'vinoon' asennetun leikkurin ohjausvaikutusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 14.05.2008 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rod Parson Englannista kertoi ammuskelleensa pellolla 150 metrin päässä oleva puuta. Nuolet olivat sulitettu hieman viistoon, osa suoriksi ja osa kierteisesti. Suorina sulitetut nuolet lensivät noin metrin kauemmaksi kuin kierteiset samalla tähtäyksellä.
Ero hidastavuudessa oli hyvin pieni. Kierteiset sulat vakauttavat nuolen lennon kuitenkin nopeammin ja tehokkaammin.

Minäkin laitan sulat aina hieman viistoon. Suora sulitus hidastaa vähemmän mutta nuolen ei lennä niin vakaasti. Vaikutus tarkkuuteen saattaa olla lyhyillä matkoilla merkittävämpi kuin pitkillä.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapio Miettinen



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 58
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 16.05.2008 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytän suoraa sulitusta koska se on helpompi tehdä . Nuolet lentävät joka tapauksessa pyörien .
Talja-aikoinani kokeilin molempia mutta suurin ero oli varsinaisessa sulituksessa suoran eduksi lisäksi suoraan liimattuja on helpompi korjata maastossa .
Nyt on kokeilussa sulitus neljällä sulalla . Alku tuntuma on hyvä ja eipähän tarvitse huomioida miten päin nuolen laittaa jänteelle ja pitkät kalkkunansulat saa hyödynnettyä tarkemmin . En minä nuuka ole Laughing .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 16.05.2008 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan joutunut korjaamaan sulitusta maastossa.
Suosikkiliimani on Saundersin sulkaliima, se on paksua mutta elastista. Sulkia ei saa irti nuolen varresta kuin veistämällä.
Geelimäinen pikaliima on myös toiminut ihan hyvin mutta se on kallista.

Yritän parhaillani löytää sopivaa koostumusta primitiiviselle vedenkestävälle kuumaliimalle. Koivuntuohiterva vaikuttaa aika lupaavalta.
Männynpihka ja shellakka ehtivät jäähtyä ennenkuin saa sulan paikoilleen, ovat myös turhan kovia ja hauraita. Mehiläisvahan lisääminen saattaisi auttaa.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni



Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 1453
Paikkakunta: aurajoki

LähetäLähetetty: 16.05.2008 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mutta miten kierteen suunta vaikutaa nuolen lentoon?
pyrkiikö se esm,ottamaan koukkausta?(sulituksen kierteen puolesta:oik/vas.)
tuota oon teoriatasolla joskus pähkäillyt...

mulla on muuten tököttiä=tuohitervaa muutama gramma,nuoliin en ole sitä vielä käyttänyt.kaikkeen muuhun pieneen kikkailuun kyllä...
kuivuneen tökötin pinta pitäisi saada vähemmän kosketusherkäksi.tämä mun klimppi jättää hiven nahkean pinnan.ehkä tuhkan hierontaa,tms?
ominaisuus voi toki olla erästäkin kiinni?

muuten on erittäin tiukaksi kuivuvaa.veikkaan sulan ennemin hajoavan päreiksi,ennekuin irrottavan yhtaan osaa sulan rankaa pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapio Miettinen



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 58
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 19.05.2008 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla kyllä sulat irtoilevat kastuttuaan tai kun ammun kohteesta läpi . Haittaahan tästä ei ole kun onhan noita nuolia . Sulat on helpompi laittaa käsipelillä takaisin kun ne ovat suorassa . Olen käyttänyt kuuma liimaa, kontaktiliimaa , martinin sulkaliimaa , nestemmäistä ja hyytelömäistä pikaliimaa jne . Parhaana pidän hyytelömäistä pikaliimaa sulituksen helppouden ansiosta . Sulituksessa käytän ja parikymmentä vuotta omistamaani sulituslaitetta .

Jonkun sortin kuumaliima voisi olla hyvä . Sekä nuolen että sulan on oltava kuumia liimauksessa ja sulat eivät oikein välitä lämmöstä ja varren lämmityksessä jo kiinni olevat sulat irtoavat . Koostumuksessa olisi hyvä huomioida lämpötila vaikutukset - 30 - +40 c .

Neljän sulan nuolet ovat muuten pirun käteviä ampua . Katse voi olla kohteessa koko ajan kun nuolen voi laittaa kummin päin vaan . Eilen illalla ammuin niitä sekaisin kolmisulkaisten ja huomasin huomattavan eron ampumisen vaivattomuudessa nelikoiden eduksi .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni



Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 1453
Paikkakunta: aurajoki

LähetäLähetetty: 19.05.2008 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

neli sulkaisen?hhhmmm.ehkä munkin pitäis koittaa asiaa..
omistan tosin tasan yhden nelisulkaisen nuolen,mutta se on flutari,ja sen kanssa olen taannoin kokeillut,hiljattain totuttelemaani;nuolen "vaistolinjan"nostoa silmäni alle.
tätä ennen olen ampunut ankuroimalla nokin suupieleen.
toi tosin on jääny kokeilu asteelle,koska mutu vaan vie laukaistaessa nokin suupieleen,koitti ajatella mitä hyvänsä...

muta tuossa silmän holeille nokitettuna se haittasi todella paljon tähtäämistä,mutta flutarin sultuksen koon huomioon ottaminen,niin kyllähän se on selvää....

silti tää varmaan pitää laittaa kokeiluun.normimmilla sulituksen kooilla.
kun tähtäyslinjan korotus on edelleenki vasta kokeilun alla....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 19.05.2008 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juri kirjoitti:
En ole koskaan joutunut korjaamaan sulitusta maastossa.
Suosikkiliimani on Saundersin sulkaliima, se on paksua mutta elastista. Sulkia ei saa irti nuolen varresta kuin veistämällä.
Geelimäinen pikaliima on myös toiminut ihan hyvin mutta se on kallista.
.


Saundersin NPV on tosiaan hyvää sulkaliimaa. Itse käytän sitä luonnonsulille aina riippumatta nuolimateriaalista. En ole saanut pikaliimaa toimimaan riittävän hyvin luonnonsulille. Geelimäinen pikaliima toimii muovisulille hyvin.

Saundersin kanssa olen huomannut, että hiljaa hyvä tulee. Ensimmäinen sulka aamulla, toinen sulka töistä tullessa ja kolmas maata mennessä = nuoli päivässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.05.2008 01:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se kyllä vähän hidasta liimaa mutta hiton hyvää ja riittoisaa.
Löysin viime keväänä metsäradalta pakan alta turpeesta edellisenä syksynä sinne hukkaamani nuolen. Sulista oli haivenet mädäntyneet irti mutta ruoti oli vieläkin tiukasti liimattu.

Yleensä sulkien välillä on riittänyt 2-3 tupakkia kuistilla putkeen + vessassa käynti taikka kerrosvoileivän tekeminen & syöminen . Koiran kusetustakin olen kokeillut onnistunein tuloksin.

Ennätykseni Saundersin liimalla on 10 nuolta 1 päivässä, se oli lauantai. Ensimmäinen sulka heti kun heräsin, viimeiset menivät yöleffan mainostauoilla.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 20.05.2008 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
Juri kirjoitti:
En ole koskaan joutunut korjaamaan sulitusta maastossa.
Suosikkiliimani on Saundersin sulkaliima, se on paksua mutta elastista. Sulkia ei saa irti nuolen varresta kuin veistämällä.
Geelimäinen pikaliima on myös toiminut ihan hyvin mutta se on kallista.
.


Saundersin NPV on tosiaan hyvää sulkaliimaa. Itse käytän sitä luonnonsulille aina riippumatta nuolimateriaalista. En ole saanut pikaliimaa toimimaan riittävän hyvin luonnonsulille. Geelimäinen pikaliima toimii muovisulille hyvin.

Saundersin kanssa olen huomannut, että hiljaa hyvä tulee. Ensimmäinen sulka aamulla, toinen sulka töistä tullessa ja kolmas maata mennessä = nuoli päivässä.


Minkäs tyyppistä toi on, kontaktiliimaa? Pikaliiman kanssa tekovaiheessa meinaa sormet liimaantua ja sulat irtoilla Embarassed
Pitänee tilata saundersia jostain kokeeks, aikasemmin käytin kiillon maitoliimaa (lateksipohjainen), kuivu hitaasti ja tuntu kun pelkkä liima ei pidä sulkaa kiinni.

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 20.05.2008 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juri kirjoitti:
Yleensä sulkien välillä on riittänyt 2-3 tupakkia kuistilla putkeen + vessassa käynti taikka kerrosvoileivän tekeminen & syöminen . Koiran kusetustakin olen kokeillut onnistunein tuloksin.

Ennätykseni Saundersin liimalla on 10 nuolta 1 päivässä, se oli lauantai. Ensimmäinen sulka heti kun heräsin, viimeiset menivät yöleffan mainostauoilla.


Joo, saa sillä enemmänkin päivässä aikaan, mutta mulle toi rytmi sopii muun elon lomassa hyvin. Muutaman kerran olen ollut 'hätäisempi' ja huomannut, että (kaupan) hieman kierot sulat eivät pysy paikallaan vaan vetävät kieroon, vaikka liiman luulisi olleen jo asettunut. Niinpä olen päätynyt hieman hitaanpaan sykliin. Viikonloppuna voi kyllä tulla useampikin nuoli päivässä.

Saundersin liimatyyppiä en tiedä, haisee liuottimille kuin pienoismalliliima, mutta tuntuisi olevan joustavampaa. Omat Saunderstuubit olen ostanyt Merrysportista Vantaalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Basileo



Liittynyt: 28 Syy 2007
Viestejä: 37
Paikkakunta: Porvoo

LähetäLähetetty: 23.05.2008 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kokeilin tässä äsken UHU hart-liimaa joka on tarkoitettu etupäässä balsalle mutta on hyvä puuliima muutenkin.Kuivuu nopeasti mutta ei niin nopeasti kuin syanoakrylaatti.Toimi hyvin.
Liimaa pitäisi löytyä ainakin askarteluliikkeistä,olen käyttänyt sitä toisessa hobbyssani, puisten purjelaivapienoismallien rakentamisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rivet



Liittynyt: 17 Hel 2007
Viestejä: 12
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 16.04.2009 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kumma juttu, että minulla sulat pitää ihan tavallinen puuliima. Kerran ammuin nuoleni pöheikköön ja sinnehän se hävisi. Kuukauden päästä serkkuni koira tuli kyseinen nuoli hampaissa leikkimään. Vain yksi sulka oli irronnut, tosin loput olivat varsin kuraisia. Hyvin oli kestänyt Suomen sateisessa suvessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 16.04.2009 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Siinä käyttämäni sulitukset,taaemmassa (anteeksi alumiinikeppi) nuolessa kuusi vapaallakädellä leikattua ja etummaisessa ylisiisti nelituumainen,noissa ei ole mitään isompaa eroa maks. 30 metrin matkoille.
Isosulkainen on jahti ja maastoammunnoissa kätevämpi,ainoa miinus on melkoinen tuuliherkyys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Emil Lindfors
Site Admin


Liittynyt: 12 Tam 2007
Viestejä: 93
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 22.04.2009 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sulkien liimaamiseen minun mielestäni ehdottomasti kätevin on kontaktiliima. Pitää erittäin hyvin, kunhan on hyvälaatuista esimerkiksi bostik. Huonoakin on olemassa. Parasta kontaktiliimassa on helppous. Väittäisin että saan sulat liimattua kymmeneen nuoleen puolessa tunnissa.
Olen huomannut, yllättävän usein, että kaikki eivät ymmärrä miten kontaktiliima kuuluu käyttää kun eivät vaivaudu lukemaan mitä paketissa lukee. Käyttävät sitten tavallisen liiman tapaan ja valittavat miten hankalaa on liimata, pitkää kuivumisaikaa ja huonoa pitoa Smile ...
Tavallisia käyttönuolia, joissa täydellinen ulkonäkö ei ole pääasia, liimaan yleensä kolmen tai neljän sarjoissa. Ensin merkkaa kynällä sulituksen paikan, pienet viivat kynällä riittää, sitten levittää liimaa kauttaltaan nuolien ympärille merkkien väliin. Sen jälkeen liimaa kaikkiin sulkiin. Kun viimeisen nuolen sulkiin on saanut liimat, voi jo aloittaa kokoamaan ensimmäistä. Tökkii vain sulat kiini toinen toisensa jälkeen, pysyy heti. Itse käytän pahvinpalasesta taitettua kampaa ihan vapaalla kädellä. Voiko olla helpompaa!? Smile
Ainakin etupää kannattaa sitoa ohuella langalla, ettei löydä sulkaa törrröttämässä kädestä. Takapää kannataa sitoa pidon varmistamiseksi. Itse sidon yleensä koko sulan, jos vain viitsin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 22.04.2009 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt ihan vaan erikeeperiä jo vuodesta 1969. Ei ehkä ole paras liima, mutta sisällä liimattaessa ei tarvitse hengittää liuottimien käryjä. Sidon sulat lisäksi etu- ja takapäästä. Veteen ammuttaessa puuliima pehmenee valkoiseksi, mutta kuivuu taas muutamassa minuutissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 22.04.2009 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myös veden kestäviä puuliimoja on olemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ekkorre



Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 113
Paikkakunta: Raasepori

LähetäLähetetty: 23.04.2009 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimeisimmät sulitukseni olen tehnyt pitkälti samoin, kuin Emil Lindfors kuvaili, tosin sitonut (laiskuuttani) vain etupäästä ja käyttänyt sulan pitelemisessä kahta teipillä yhteen saranoitua rimanpätkää. Kätevältä tuntuu. Kontaktiliiman käyttö tosiaan tuntuu äkkiseltään jotenkin nurinkuriselta, koska liiman annetaan kuivua ennen liimausta.

Ihan ensimmäiset nuolet tuli sulitettua erikeepperillä ja sekin toimi ihan hyvin, tosin sulkaa piti pitää paikallaan, kunnes liima kuivui. Sulituksen kestävyydessä ei ollut ongelmia, vaan jostain syystä nuolet hävisivät, katkesivat tai joutuivat koiran tai kissan pureskelemiksi ennen sulkien irtoilua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 23.04.2009 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Olen käyttänyt ihan vaan erikeeperiä jo vuodesta 1969. Ei ehkä ole paras liima, mutta sisällä liimattaessa ei tarvitse hengittää liuottimien käryjä. Sidon sulat lisäksi etu- ja takapäästä. Veteen ammuttaessa puuliima pehmenee valkoiseksi, mutta kuivuu taas muutamassa minuutissa.


Vähän Simoa lyhyemmälläkin kokemuksella voinee olla yhtä mieltä että mikä vain tavanomainen puuliima on ihan hyvä sulittamiseen, viimeaikoina Timpurin D3:sta on tullut käytettyä. Syksyllä ammuin pari nuolta hukkaan, jotka nyt keväällä löysin. Sulat oli vielä enimmältä osin kiinni, vaikka olivat yli puoli vuotta muhineet kosteahkossa heinikossa. Terät olivat pahasti ruosteessa ja nuolenvarret sinistyneet.

Ei tosiaan paras liima (kestävin), mutta täysin riittävä sulitukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kaitsu



Liittynyt: 21 Hei 2009
Viestejä: 41
Paikkakunta: Pälkäne

LähetäLähetetty: 03.08.2009 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kumpikos pitäisi tehdä ensin, sulitus vaiko nuolivarren pintakäsittely? Äkkiseltään kun tuntuisi ettei ainakaan huokoisten materiaalien liimaamiseen tarkoitetut puuliimat ota kunnolla kiinni lakattuun tai vahattuun tms. pintaan. Eli kumpi ensin lakka vai sulat? Olis ensimmäinen tusina nuoliaihioita tykötarpeineen tulossa ja liimana on tarkoitus käyttää Kiillon B3:sta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 04.08.2009 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä ainakaan öljyä tai vahaa tikkuja ennen sulkia kokonaan. Tenupohjaisella petsillä voit värittää, mutta silloinkin olen huomannut, että sulkaliimat vaativat hiukan pitemmän kuivahtamisajan, kuin puhtaalle puulle liimattaessa. Pikaliimoja en ole testannut, mutta rasvassa/vahassa sekään tuskin kestää kunnolla kiinni.

Jos värjäät, se siis kannattaa tehdä ennen sulitusta, tai sitten on oltava vakaa käsi pensselin varressa, sillä tenupetsi kiipeää vikkelästi sulkiin ja näkyyhän se, jos käytät vaaleita sulkia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 04.08.2009 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lakatun varren päälle toimii parhaiten sulkaliima tai geelimäinen pikaliima. Puuliimat eivät tartu imemättömään pintaan.
Öljyjen, vahojen ja rasvojen päälle ei tärtu mikään. Silloin on parasta liimata sulat ennen pintakäsittelyä.

Puuliimat (jopa vettäsietävät) kannattaa mielestäni ehdottomasti varmistaa nyörityksellä sulkien päistä. Ne nimittäin pehmenevät kovasti kostuessaan.

Suosikki pintakäsittelyni on yksi kerros puutarhahuonekaluihin tarkoitettua teak-öljyä. Ensin pienellä pensselillä sulkien väliin, sitten rätillä varteen.
Annetaan kuivua vuorokausi jonka jälkeen vielä sipaistaan 0000-teräsvillalla silkin sileäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 05.08.2009 00:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hetipitiliimaa minä olen käyttänyt ja liimannut koko ruodin matkalta.

Pelkkä päistä liimaaminen tai sitominen aikaansaa mielestäni "lepattava pressu" ilmiön. Sulka ei ohjaa vaan lepattaa miten sattuu ja jarruttaa ihan liikaa. Aiemmin sidoin molemmat päät ja tein vielä harvahkon punonnan välillekin. Nykyään olen laiska ja kun nuolet ovat kulutustavaraa en jaksa tärvätä niihin liikaa aikaani ja sidon vain etupään. Ruodin terävä pää ei raavi kättä eikä jousta ja pysyy nuolen matkassakin ihan hyvin Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Olli



Liittynyt: 07 Tou 2010
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 10.05.2010 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänne samaan topicciin laitan kysymyksen kun en omaa viitsi tehdä näin pienelle kysymykselle. Elikkäs voinko sulittaa nuoli harakoiden/rätsien sulilla?? Vielähän niitä saa ampua 10pv ilman erikoislupia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 10.05.2010 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän pieniähän nuo harakan ja räkättirastaiden sulat on, mutta kyllä siipisulilla voi yrittää, ehkä myös harakan pyrstösulilla. Jos sinulla on mahdollisuus ampua variksia, niin niiden sulat olisivat vähän suurempia.

En ole tätä itse kokeillut, mutta pienillä sulilla voisi kokeilla sulittaa neljällä sulalla kolmen sijasta. Vähän niin kuin fluflunuolet sulitetaan. Voisi tulla ohjausvoimaa ja perään jarrutusta hieman lisää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Olli



Liittynyt: 07 Tou 2010
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 10.05.2010 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä variksia oo näkyny liiemmin maassa. Ammun mieluummin piekkarilla täällä koska kummiskin niin lähellä asutusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekkorre



Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 113
Paikkakunta: Raasepori

LähetäLähetetty: 14.05.2010 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harakan siipisulista saa ehkä maailman kauneimman väriset sulitukset, mutta kestävyyden kannalta paljon parempia sulkia löytyy vaikka millä mitalla. Niin pienillä sulilla kannattaa ehkä kokeilla tavallisen halkaistun ja liimatun sulituksen sijaan primitiivisempiä menetelmiä, joissa sulka kiinnitetään kokonaisena. Ja yksi vaihtoehto on sitoa tavallisia rintahöyheniä sulituksen eteen lisäjarruksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 14.05.2010 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku mainitsi neljän sulan sulituksen olevan kätevämpi siinä suhteessa, ettei tarvitse katsoa, kummin päin nuoli tulee jouseen. Ei sillä ole käytännössä suurta väliä kolmenkaan sulan kanssa, mikä on syynä siihen, että kolme sulkaa on ollut se yleisin ratkaisu. Jos tilanne on nopea, en katso koskaan, kummin päin nuoli on jousessa. Ei katsonut Ishikään ja sama pitää luultavasti paikansa yleisemminkin. Myöskään Hiawatha-ammunnassa ei katsota nuolia, vaan katse on taivaalla, kun yritetään ampua mahdollisimman suuri määrä nuolia ennen ensimmäisen putoamista maahan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 15.05.2010 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uhu hartilla sulat on liimattu pääosan harrastusajasta. Sekä pikaliimalla. Hartti pitää hyvin.
Aluksi kokeilin sulkaliimoja, mutta eipä ne ollut harttia kummempia. Harttia sai kakskytä vuotta sitten paikallisesta kirjakaupastakin. Alumiiniin laitoin pikaliimalla.
Sulkina kaupallista kalkkunaa, tarhattua hanhea (pehmeämpiä kuin luonnon) sekä luonnonsulkana metsoa, teertä ja hanhea.
Kaupallisissa kalkkunoissa olen joskus ohentanut ruotia vielä hiomalla.
Puuhunammuntanuolissa neljä korkeaprofiilista sulkaa toimii paremmin kuin kolme flu-flu sulkaa.
Puuöljyä minäkin olen käyttänyt ja teräsvillalla vetänyt satiiniksi öljyn kuivuttua. Tikkurilan öljyä purkista. Katku on kaamea, mutta kuivuu suhteellisen nopeasti. Vahaa lisännyt pintaan silloin tällöin.
Vahva luonnosulka on hieno, että eipä niitä viitsi käyttää katoaviin käyttönuoliin. Otan kyllä saalislinnuista kaikki sulat ja käyttökelpoiset höyhenet talteen. Osaan höyhenistä on erehtynyt koukkuun sidottuna useampikin erämaapurojen pilkkukylkinen "mörkö".

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
woodcutter



Liittynyt: 10 Syy 2009
Viestejä: 167
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 11.07.2010 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havaitsin hyväksi liimaksi myös Pritt liimapuikon.
Näyttää olevan pesunkestävää .
On sopivan tahmaista joten sulkien kiinnitys on suht helppoa.
Väsäilin "upseerisetin" lopulta valmiiksi tuolla liimalla. 5-10 min kun antaa kuivua niin voi jo seuraavan sulan liimata.
4" kalkkuna shield on ollut yleensä hankala liimata pikaliimalla,mutta tohon liimapuikkoon tykästuin heti.
Motonetistä tuon ostin,tais muutaman euron maksaa.
Taitaa kyllä saada melkein joka tavaratalosta myös.

Nuolet on käsitelty sprii pohjaisella petsillä eikä tuottanut minkäänläisia ongelmia.
Pikaliimalla liimatessa tuo petsi kyllä haittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Joel



Liittynyt: 20 Lok 2009
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 11.07.2010 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sulat ruotiamyöten kokomatkalta titebond- liimalla ja eteen punos. Sulat (3)ovat pääasiassa 5 tuumaa pitkät tai enemmän ja asetettuna hieman kierteelle.
_________________
All in all you're just another brick in the wall
_________________________________________

http://www.facebook.com/BlueEyedSons <- Tietoa ja yhteystiedot bändiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 24.11.2010 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joel kirjoitti:
Sulat ruotiamyöten kokomatkalta titebond- liimalla ja eteen punos. .


Tähän mennessä olen (alu)nuoliin sulat kuumaliimatipalla varmistellut päistä.
Ruma, mutta toimiva ratkaisu, helppo uusia.

Mutta ulkonäön ja käytännöllisyyden vuoksi kiinnostaisi tuo punos.
Ammunta tapahtuu käden päältä, joten sulkien terävän reunan peitto ei liene pahitteeksi sinnekään...Rolling Eyes

Käykö keskipunoslanka? Miten saa punoksen pysymään liukkaassa alumiinissa? Question

Kertaalleen tuollaisen punoksen sulkien etupuolelle tein, pikaliimalla varmistin ja tuloksena jousen kahvasta lähes pala irti, oli sitten liian iso sidos... Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Joel



Liittynyt: 20 Lok 2009
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 24.11.2010 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hioitko ruotien päät tasaiseksi, suht loivaksi "kiilaksi"? Tulee sutjakkaampi.
_________________
All in all you're just another brick in the wall
_________________________________________

http://www.facebook.com/BlueEyedSons <- Tietoa ja yhteystiedot bändiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 24.11.2010 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nuoli haukkaa pokaa, on nuoli liian jäykkä tai sitten jänneväli liian matalalla, jolloin sulitus/nyöritys osuu pokaan ennen jänteeltä irtoamista. Oikeanlainen ohitus ei kuluta juurikaan jousta, kun nuoli sen kuuluisan "jousiampujan paradoxin" vaikutuksesta oikein viriteltynä parina jousen kanssa kiertää luikertaa pokan ohi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 24.11.2010 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joel kirjoitti:
Hioitko ruotien päät tasaiseksi, suht loivaksi "kiilaksi"? Tulee sutjakkaampi.


Tarkentaisin tätä niin, että oikeastaan olisi hyvä hioa se ruoti lähes olemattomiin, ihan paperinohueksi. Sitten vielä liimauksen jälkeen sulan kärjen loivennusta tarpeen mukaan kuten Joel sanoi ja punos päälle. Oma sidontalankani on pellavaista nypläyslankaa, joka on jokseenkin ompelulangan ohuista. Eipä raavi sulat käsiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 25.11.2010 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No enpä minä mitään hionut... Embarassed Suoraan vaan paketista nuoleen olen nuolet kiinnittänyt...

Nuolet hiukan jäykkiä, seuraava nuolisatsi on hiukan pidempää ja tuntuu testien perusteella toimivalta.

Siis tuo jousen vaurio johtui ilmeisesti siitä, että punos oli aivan liian paksu (jänteen keskipunoslankaa) ja lisäksi liimattu kivikovaksi kovettuvalla pikaliimalla, nuolikin oli normaalia lyhyempi versio... Mutta tekemällä oppii, jatketaan harjoituksia...

Pitänee lainata emännän ompelulankoja seuraavaan satsiin... Wink

Mutta vielä, miten sen langan saa pysymään? Keskipunoksen tyyliin jätetään lankaa punoksen alle ja kiristetään? Liimaa päälle?
Pikaliima kovettuu tosiaan kivikovaksi, olisiko parempaa vaihtoehtoa?
Ja millä sitä sulkaa hiotaan? Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 25.11.2010 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hannu kirjoitti:
Mutta vielä, miten sen langan saa pysymään? Keskipunoksen tyyliin jätetään lankaa punoksen alle ja kiristetään? Liimaa päälle?
Pikaliima kovettuu tosiaan kivikovaksi, olisiko parempaa vaihtoehtoa?
Ja millä sitä sulkaa hiotaan? Embarassed


Itse teen niin että liimaan sulan ensin paikoilleen ihan sellaisenaan, sitten viistän ruodin kärjen terävällä veitsellä varteen. Päälle laitan suojaksi joko tipan sulkaliimaa tai sitten nyörityksen.
Käytän nyöritykseen ohutta silkkistä ompelulankaa tai perhosidontalankaa. Silkki venyy ja kiristyy napakasti paikoilleen, perholangasta saa vielä aivan litteän. Tavallinen ompelulankakin toimii.

Sijoitan lankarullan polvieni väliin ja pyöritän nuolta, toisin päin olisi paljon hankalampaa. Kiepautan ensin kolme vastakierrosta langan häntään, pidän päästä kiinni sopivalla kireydellä ja pyöritän lankaa kolme kierrosta näiden yli. Tämän jälkeen alkupää on lukittu ja voin rauhassa jatkaa nuolen pyöritystä, annan kuitenkin mennä vielä jokusen kierroksen ennen kuin katkaisen hännän pois. Noin 5-7 kierrosta ennen loppua sijoitan loppukierrosten alle lenkin hiukan hiukan vahvempaa lankaa. Katkaisen langan rullasta ja vedän pään lenkin läpi, sitten vain kiskon langan pään lenkin avulla kierrosten ali ja kiristän.

Lopuksi suojaan punoksen kulutukselta liimalla tai lakalla. Käytin ennen ohutta pikaliimaa mutta nyttemmin olen siirtynyt kynsilakkaan, tosi kätevä käyttää ja kuivuu erittäin nopeasti.

Ruodin pohjan hiominen käy kätevästi kun kiinnittää sulan ensin sulituslaitteen suoraan klipsiin tai vaikka parin teipillä saranoidun vanerinpalan väliin, sitten vaan hinkkaa hiekkapaperia vasten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 25.11.2010 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kynsilakka on täälläkin todettu erittäin toimivaksi ja nopeaksi nuolten teossa.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Emil Lindfors
Site Admin


Liittynyt: 12 Tam 2007
Viestejä: 93
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.12.2010 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liima kannattaa laittaa punoksen ALLE. Pitää huomattavasti paremmin eikä kulu pois. Levittää vain hieman liimaa nuoleen ja sitoo päälle. Ylimääräiset voi sitten levittää sidoksen päälle, tai pyyhkiä pois.

Aloitan sidoksen yksinkertaisesti pyörittämällä lankaa tiukasti nuolen ympärille niin että langan pää jää sidoksen alle. Siistiä ja helppoa.

Lopetus nokkipäässä on hieman mutkikkaampi, ainakin selittää Smile Kun sidottavaa matkaa on jäljellä noin puoli senttiä, muodostetaan langasta lenkki. Sidontaa jatketaan nyt tällä lenkillä niin, että langan loppupää (siis se joka tulee kerästä) jää sidoksen alle, pää kohti sidoksen alkua. Kun sidoksen lopullinen pituus on saavutettu, lopetus kiristetään. Tämä tehdään vetämällä langan päästä niin että lenkki häviää ja sidos on tiukka. Lopuksi lanka katkaistaan.

Toivottavasti tästä saa jotain selvää. Voisi joskus laittaa kuvia... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 25.01.2011 15:42    Viestin aihe: sulituksesta. Vastaa lainaamalla viestiä

Täällähän on vaikka mitä puhetta sulituksesta, mutta huomasin eilen ihan uuden asian!

Itselleni uuden.

No, lainasin nuoliani ja rikkinäisinä sain takaisin ja yksi hävinnytkin... Tyypillinen lainan antajan ongelma. Lainaaja tuntee pistoksen maksassaan.

No tämä ei ollut se uusi asia, vaan huomasin kummallisen asian korjatessani sulitusta yhteen nuoleen. Nuoli on ostonuoli ja ilmeisesti saman lafkan kuin mistä falcon lasikuitu "pitkäjouset" tulevat. Oli sen setin mukana.
Miten tän kertoisi selkeästi.
Sulkaa perästä päin katsottaessa sulka kaartui luonnostaan vasemmalle. Eli siis normi siipisulka. Mutta sulka oli sulituslaitteella käännetty perästä päin katsottuna oikealle!!!?
Eli sulan perän keskikohta oli "keskellä" nuolta ja kaartui siitä hieman oikealle, vastaan luonnollista kaartumistaan! Katsoin muut saman setin nuolet, kaikki samalla tavalla tehtyjä.
Mitä helvettiä, onko mulla mennyt jotain nuolenteossa perustavan laatuisesti ohi?
Jos sulka on luonnostaan taipuvainen vasemmalle niin olen tietysti laittanut sen siihen samaan suuntaa "hieman vinoon". Eli korostan kierrettä sulan suuntaan. Ihan snadisti. Nyt se oli tehty sulan vastaisesti.
Kokeilin tätä kyllä kerran itsekin, mutta palasin oitis takaisin omaan metodiini.

Kaksi ajatusta.

- Tehtaassa tehdään kaamealla vauhdilla ja ihan sama miten ne menee. Kuhan tehdään.
- Vai tuleeko siihen sulkaan joku "jännite" kun se on omaa "perussuuntaansa" vastaan ja sulka ohjaa näin jännitettynä nuolta paremmin?

Epäilyttävää.

How, toverit. Kertokaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ile



Liittynyt: 23 Kes 2010
Viestejä: 98
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.01.2011 17:38    Viestin aihe: Re: sulituksesta. Vastaa lainaamalla viestiä

J Menna kirjoitti:
- Vai tuleeko siihen sulkaan joku "jännite" kun se on omaa "perussuuntaansa" vastaan ja sulka ohjaa näin jännitettynä nuolta paremmin?


Minähän en mistään mitään tiedä, enkä ymmärrä, mutta jos ajatteleee vaikka kapeaa paperisuikaletta ... jos sitä taivuttaa vain yhteen suuntaan, se ei erityisemmin jäykisty, mutta jos sitä veivaa vähän propelliksi, niin jo ohut paperikin saa hiukkasen jäykkyyttä. Olisiko tästä kymysys?
Itse ajattelisin, että parempi hieman jäykkä sulka nuolessa kuin ihan lerppu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com