Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

6mm nuoliaihioita/rimaa?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 23.05.2008 15:10    Viestin aihe: 6mm nuoliaihioita/rimaa? Vastaa lainaamalla viestiä

Haluaisin saada aika monta kevyttä nuolta tehtyä. Mistä saisi 6mm mäntyrimaa tai 6mm spinetettyjä nuoliaihioita?

Ammun meiluiten noin 35# jousella ja en saa niin kevyttä jousta heittämään 8mm seetrinuolia tarpeeksi kovaa.

Jos jostain löytyisi 6mm nuoliaihioita (ja kärkiä) jotka olisi spinetetty olisi tosi hyvä! En jaksa itse tehdä niin monta nuoliaihioita kuin niitä kulutan.

Tuukalla oli AR kisassa 6mm nuolia ja kärkiä. Mistä olet ostanut?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.05.2008 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuuden millin nuolia ei saa muuten kuin valmisrimaa ostamalla. Valkkaa parhaat päältä (n. 1 / 10 kelpaa), pätki ne vetopituuteen ja spinetä. Sadasta rimanpätkästä saat ehkä 15 nuolen hyvän setin, loput on liian löysiä tai muuten huonoja. Ja silti voi käydä niinkuin minulle, että nuolesta lohkeaa pala laukaisussa ja uppoaa käteen. Taidan höylätä ensi vuoden AR-nuolet itse. Ei yhtään enempää työtä loppujen lopuksi.

Jäykimmät kuusimilliset mäntyrimat toimivat hyvin max. 30-paunaisessa jousessa 20 tuuman vedolla. Jos vetopituutesi on esim. 26 tuumaa, et saa mitenkään kuusimillisistä toimivia nuolia. Sanon tämän jotta säästyisit turhalta työltä.

1/4" field pointeja ei saa Suomesta. Pitää tilata jenkeistä tai Englannista. Three Rivers Archery, Archery Originals jne.

Olen höylännyt kotimaisesta kuusesta 35# / 26" / 8,5mm nuolia, jotka 70 greinin kärjen kanssa painavat 300 greiniä. Pitäisi olla riittävän kevyt 60 jaardin viivalle, vai?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 23.05.2008 17:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti vastauksesta.

Pitäisi sitten opetella höylääminen kunnolla. Olen tehnyt yhden nuoliaihion leppälankusta. Kesti noin 30 min ja aihio ei ole kovin hyvä..
Minulla on sopiva pieni höylä johon yritän kai tehdä jonkun jigin.

300 grainia taitaa olla tarpeeksi kevyt.

Kuusi.. Vaikeaa löytää hyvä tukki jossa ei ole aivan liikaa oksia, tai ovatko oksat vain pinnassa? Eli voiko tavallisesta, erittäin oksaisesta kuusesta tehdä nuolet?

Pitäisi kunnon spinemittarikin rakentaa. Vanha ei toimi kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.05.2008 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Höyläämistä helpottaa jos nuoliaihiot voi ajaa sirkkelillä tarkasti esim. 8x8 mm läpimittaan. Sitten vain pienellä höylällä kulmat pois ja lopuksi hiekkapaperia.

Oksaisesta puusta ei voi tehdä kelvollisia nuolia. Nuoli katkeaa aivan varmasti ampumarasituksessa, jos ei heti niin kohta ja siinä voi tulla pahaa jälkeä jousikäteen. Kuusi ei kestä edes poikkisyisyyttä yhtään eli raaka-aineen pitää olla priimaa ennen kuin kannattaa ryhtyä nuolia höylimään. Monesti tuntuu että hyvien materiaalien hommaaminen on kaikista vaikeinta näissä hommissa. Huonon matskun kanssa saa tapella eikä silti tule hyvää, hyvästä tavarasta tulee hyviä nuolia (ja jousia) melkein itsestään.

Jos haluat, lähetän sinulle postikuluja vastaan 27" x 6" x 1" pätkän samaa puhdasta tyvilankkua mistä olen kuusinuolet tehnyt niin pääset kokeilemaan. Siitä pitäisi saada 12 nuolen kevyt setti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Väiski 480



Liittynyt: 01 Hei 2007
Viestejä: 136
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 23.05.2008 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdotan, että käytät valmiiita 5/16" (8 mm) seetriaihioita. Keskityt mieluummin tekemään nopeampia jousia. Pituuskisassa testasin uutta bambu-bulletwood yhdistelmää, paunoja 35# @ 26,5". Toi heitti taulunuolen ( 350 gr 5/16" 4" sulat) tasan yhtä pitkälle kuin mun toinen hikkori-bulletwood 44#. Toi jälkimmäinen ampu chronoon muistaakseni 155-160 fps, mikä tuntuu riittävän tarkkuusammuntaan.

V.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 23.05.2008 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on halpa sirkkeli kotona, en tiedä miten tarkkaan saan neliörimaa ajettua mutta voinhan yrittää.

Punnitsin äsken seetrinuolisettini. Kaikki painoivat 22 grammaa, 340 grainia.
Mäntynuolet (kisanuoleni) ovat 24 grammaa, 370 grainia.

Kun oppii aihiontekemisen niin yksi aihio ei pitäisi kestää 5 minuuttia enempää? Vielä vähemmän varmaan jigillä.

Nopeita jousia on vaikeaa tehdä Smile Mutta kovasti yritän koko ajan. Porvoosta en ole löytänyt bambua bullettikappaleisiin. Hesasta saattaisi löytyä? Herttoniemen K-Raudassa on muistaakseni ollut?

Mikä on nopean jousen resepti? Kapeat nokit, refleksi? Mun lonkkari 40#@24" ampui kronossa 130-135 fps 22gr nuolilla. Nokit ovat 8mm ja jousi on lämpökäsitelty.

No toivottavasti saan hyviä tuomijousia tehtyä. Mummolassa tuomea on tosi paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Väiski 480



Liittynyt: 01 Hei 2007
Viestejä: 136
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 24.05.2008 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo bambu on Matin mainostamaa Lanternan K-Raudan laatua Very Happy 3,5 € 180 cm pitkästä, kapeasta bambuvarresta. Bulletwoodikin oli halpaa.. Hmm, ehkäpä nopean jousen salaisuus piilee siinä, että vähän joutuu materiaaleista maksamaan. Ei paljoa, mutta sen verran, että niitä käsittelee erityisellä hartaudella? Smile

Nyt menee jo pikkasen ohi nuoli-aiheesta....
En mä oiken tiedä mikä jousesta tekee nopean. Kyl oon itekin yrittäny vanhoja poppakonsteja, kapeat kärjet, vähän massaa, hyvä tilleri etc. Ehkä kokemuksen myötä on ruvennu tekemään yhä kapeampia, lyhyempiä ja äärirajoille vietyjä jousia??? Mut kaikki jouset on yksilöitä, siinä parhaassa on ilmeisesti kaikki vaan loksahtanu paikoilleen. Hiljattain oon ruvennu tykkäämään recurveista, kai ne jotenkin auttaa.

V.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 24.05.2008 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

135 fipsiä on aika vähän 8 gr./# nuolilla. Lyhyellä vedollakin tuollaiset 160 fipsiä olisi ihan realistinen lähtö. Kuinka pitkä lonkkarisi on? Veikkaan että ylipitkä 24 tuuman vedolle. Pitkät, koko matkalta taipuvat jouset ovat yleensä tosi lussuja jos niitä ei myös vedetä pitkälle. Paljon näkee aikuisiakin lonkkariampujia joille vetopituuden puolesta 160-senttinen jousi olisi paljon parempi kuin 180-senttinen. Itse en tekisi 24 tuuman vedon jousesta yhtään yli 145-senttistä. Tähän kapeat kärjet ja hyvin tilleröidyt, kuivat lavat niin nuoli lähtee lujaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 24.05.2008 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jousi on 160 cm pitkä. Ehkä sitä voisi vetää 26"? En käytä sitä enää koska se
on jäänyt pieneksi. Tai jos sitä pystyy vetää 26" niin alan varmaan käyttämään sitä taas. 2" pidemmällä vedolla ehkä jo saisi lähellä 150 fipsiä? Olen kyllä muutaman kerran jo vetänyt sitä 26" mutta en tiedä kestääkö se muutaman kerran enempää..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 26.05.2008 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro, itte oon käyttäny aihioina Natura Garden kukkatikkuja (valmistuttaja Tammer-tukku). Paksuudet 6mm (500mm), 7mm (700 mm), 8 mm (700 ja 900 mm).
Kiinalaista koivua, useammat jonkin verran kieroja ja spinetystä en oo vielä juurikaan tehnyt omille aihioille. Punnasin yhden, 8mm 30" aihion paino 250gr kieppeillä (tai sitten muun vaakavirityksessä vikaa).

Pitäis kyllä tehä kunnon nuolia, toimiiks sellanen "nuolentekolaatikko", jossa neliskanttista nuoliaihiota pyöritellään ja höylätään kulma kerrallaan kunnes 8-kulmainen.

kiinnostaako 6 mm kärkien yhteistilaus ulkomailta, laitoin kyselyä englantiin Archery originaaliin hinnoista kuluineen, ja toisinpäin oon valmis tuleen kimppatilaukseen.

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 26.05.2008 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdotan tähän lisäksi, että käytät bambua. todella ohuena ihan sairaan kestävää kamaa. ja KEVYTTÄ. jos haluat siitä kestävän setin niin joudut kumminkin punomaan nokkivahvikkeet tai tekemään insertit. kärki tulee myös vahvistaa.
Parhaat nuolet joita olen koskaan ampunut olivat ei täysin suoria pihlajan ja tuomen vesoja. ja varmasti muuten menee syyt suoraan.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 26.05.2008 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites olisi 6mm koivu männyt tilalle. Koivun spine olisi kovempi. Myös massaakin on sitten enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 30.07.2008 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jtahola kirjoitti:
Pitäis kyllä tehä kunnon nuolia, toimiiks sellanen "nuolentekolaatikko", jossa neliskanttista nuoliaihiota pyöritellään ja höylätään kulma kerrallaan kunnes 8-kulmainen.

Nuolentekolaatikkokin toimii. Jossain varhasemmassa ketjussa joku oli laittanut kuvan LeeValleyn keppisorvista. Silmiin osu myös jostain ruotsalaisesta työkalukatalookista vielä yksinkertasemman näkönen laite jota mukaillen tein itelleni vähä vastaavan:
Otin tommosen 40x40x60mm mahongin hukkapalan (mikä vaan vähäki kovempi puu kelvannee) porasin keskelle 8,5mm reiän, hoonasin reiän toisen pään kartioksi isolla senkkausterällä. Sitten sahasin palikan päältä pois kolmion mallisen palan siten että kartio on auki liki läpireikää. Muotoilin koloa vielä taltalla siten että sain kiinnitettyä terän kartion kohdalle, vähän samaan tapaan kuin perinteisessä kynänteroittimessa. Terän sain vanhasta alajyrsimen teräpakan irtoterälapusta. HSS:sää kun on niin pysyy hyvin terässä, ja siinä on sopivasti reikäkin että kiinitys onnistuu ruuvilla. Sitten vain 9x9mm neliörimaa porakoneen istukkaan ja survomaan sitä omatekoiseen keppisorviini! Smile
Muutama keppi meni kyllä tärviölle ennen kuin sain terän säädettyä sopivaan kulmaan ja korkeuteen, mutta nyt homma tuntuisi toimivan.
80 sentin kepin tuuppaa palikasta läpi abaut puolessa minuutissa ja aihio on tässä vaiheessa 8.2-8.5mm halkaisijaltaan, ja ehkä vähän tikkuista (joko terän säätöä tai lastun poistoa lienee petrattava, uskon että mahdollista saada ihan sileääkin keppiä!) Tästä hion vielä pois sen verran että saan sileän pinnan ja sopivan jäykkyyden omalle jouselleni.
Jos haluaa eri paksuuksia niin parempi melkein tehä oma mötikkä eri vahvusille aihioille.
En tiä seviääkö mötikän rakenne ja toimintaperiaate ylläolevasta sepustuksesta mutta kun toi digikamera on viä hommaamati enkä oikein tiä kuinka saisin teknisiet kuvat tänne niin en muutakaan voi. Koittakaa kestää! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com