Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kataja

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 29.11.2008 15:04    Viestin aihe: Kataja Vastaa lainaamalla viestiä

Naapurissa lumi kaatoi ison katajan, noin 5 m pitkä ja alhaalta noin 20 cm paksu. Otin puun talteen ja jousiaihioita on ainakin 5 jouseen:

Kaksi tosi hyvää ~15 cm paksuja, melko oksattomia ja suoria aihioita. Ehkä 2 jousta/aihio?

3 pienempää josta yksi on vähän huonompi, toiset melko suoria ja oksattomia.


Mitä nyt olen foorumista löytänyt niin pienemmän taidan ohentaa kirveellä ja otan kuoret pois.

Isommat kiiloilla/moottorisahalla/käsisahalla/sirkkelilllä, en vielä tiedä. Nekin varmaan kannattaisi kuoria?!


Ajattelin kokeilla tehdä ainakin yhden luonnonselkäisen elbin joka seuraa BLBS sääntöjä.

Yhden bambuselätetyn ja yhden raakanahkaselätetyn. Muut palat saa odottaa vintillä kauan.

Sain myös paksuja ja lyhyitä paloja josta voi tehdä vaikka mitä. Yhdestä 20x30 cm palasta yritän tehdä kulhon kiitokseksi.


Sisäkuori on paikoin purppurinpunaista, voi hyvin olla että tämä ei ole Juniperus Communista vaan jotain muuta.

Kuviakin voin laittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 29.11.2008 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä saalis Wink

Kataja on mun kokemuksieni mukaan aika hidas kuivumaan eikä halkeilekaan kovin herkästi. Kannattaa silti sipaista päät liimalla tai ainakin jättää pieni osa päästä kuorimatta. Minä kuorisin ja halkaisisin ne nyt. Muuten kuivuminen ottaa hitosti aikaa.

Kokeilin kiiloilla halkaisua kerran...ja vielä paljon helpompaan puuhun kun kataja, eikä siitä tullut hittojakaan Confused Suosittelen siis vannesahaa Wink

Kataja voi pinnaltaan näyttää oksattomalta mutta kun halkaiset sen niin huomaat, että "sisältä" löytyy muinaisia pikkuoksia. Ehjiä selkälustoja kannattaa siis säästellä eikä tärvätä niitä puristimilla kuten minä tein Embarassed

Mun viimeisestä katajasaaliistani yksi palikka lähti tonne yläsuomeen ja yhdestä on tulossa myös tuollainen yksipuinen perusjousi. Raakatyöstö on jo tehty ja kun kuivuu lisää niin hion tilleriin. Yhdestä aion tehdä koivuselkäisen ja kietoa pintaan tuohta. Yhdestä en vielä tiedä mitä teen.

Kataja on kokemukseni mukaan melko hyvä puu muotoilla kuumalla. Pikkumutkat oikeavat kivutta ja oikaisu yleensä pysyy, rekurvien tekoa en ole vielä kokeillut. Ehkä teen ne tuohon viimeiseen.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 29.11.2008 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti vastauksesta.

Vannesahaa ei ole, viikolla 2 minulla saattaa olla vanneesaha käytössä mutta en tiedä jaksanko odottaa siihen asti.

Yritän varmaan sahata "kerfin" sirkkelillä ja sen avulla halkaista.

Huomenna sitten katon paloja tarkemmin.

Katsokaa huomenna kello 13.00 FST:tä. Olen auttamassa porvoon tuomiokirkon uudelleenavajaisissa. Minut pitäisi nähdä ainakin noin 13.00~13.05 ja ehkä myöhemminkin Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 30.11.2008 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se on ihan kotikatajaa, violetinkirjava sisäkuori on tavallinen ominaisuus eikä muut Suomessa kasvatetut katajalajit kasva viisimetrisiksi puiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 01.12.2008 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vannesahan puuttuessa runko on mahdolista sahata halki myös käsisahalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mazku



Liittynyt: 18 Elo 2007
Viestejä: 510
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 01.12.2008 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti Tuukka.

Joo tiedän että käsisahalla voi myös sahata, mutta en tiedä jaksanko sitä. Eilen haloin billettejä ja ihan hyvin meni. Taidan halkoa myös isommat.

Staaveja on sittenkin vähän enemmän kuin 5, en tiedä miten laskin väärin. Tähän mennessä olen poistanut ulkokuoren kahdestastaavista ja tasoittanut vatsapuolen käsikonehöylällä, yhtä nopeaa kun vannesaha mutta staaveja saadaan vain yksi eikä kaksi.
Kahteen staaviin jätin kuoret vielä selkään. En tiedä vielä jos jätän ne kuivumaan niin vai otanko pois.

Isoin tähän mennessä raakatyöstämäni oli 7 cm paksu, siitä olisi kai voinut saada kaksi jousta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com