Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mukkanuolen nuolet kieltoon!!

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 31.01.2009 14:30    Viestin aihe: Mukkanuolen nuolet kieltoon!! Vastaa lainaamalla viestiä

Valitin jo viime kesänä Mukkanuolten porukalle heidän nuoltensa paskoista kärjistä. He sanoivat että kartion liimaaminen on nopein ja halvin tapa tehdä nuolia, eivätkä he aio muuttaa kärkeä. Mad

Heidän nuolistaan lähtee kärjet irti ampui niillä kuinka pehmeää taustaa hyvänsä! Kohta ollaan tilanteessa että perinneampujia kielletään ampumasta yleisillä halleilla!! Viikko sitten yhdeltä tytöltä jäi 5 kärkeä, meidän pehmeään haltex taustaan ja seuraavana päivänä joku ampui hiilikuitunuolen hänen kärkeensä. Tuloksena hajonnut hiilikuitunuoli.

Jos kukaan ei enää osta heidän nuoliaan ja muistaa aina mainita heille ja asiaa kysyville että MUKKANUOLTEN NUOLIA EI KANNATA OSTAA! niin ehkä he joskus suostuvat uskomaan. Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 31.01.2009 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vika ei ole itse kärjissä vaan liimassa tai liimaustekniikassa.

Itse käytän kuumaliimaa. Jippo on siinä että kärki pitää kuumentaa ja sitä täytyy pitää puristuksessa kunnes liima jäähtyy. Vetkutan kärjen pihtien avulla tiukasti paikoilleen ja painan sitä höyläpenkin reunaa vasten kunnes liima on niin jäähtynyt ettei kärki enää liiku.
Jos kärki on kylmä, niin liima jäähtyy ennen kuin ehtii tarttua, jos ei purista niin sauma jää väljäksi.
Yhtään kärkeä ei minulla ole jäänyt tauluun.

Homma on sen verran hidasta että isommassa nuolitehtaassa tulee varmaan paineita käyttää jotain nopeampaa menetelmää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 31.01.2009 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TJA:n Osmonkallion luolan radalla tämä visio on jo konkretisoitunut.

Tosin syynä ei ole Mukkanuolen irtoavat kärjet vaan "yleispelko" puuvartisia nuolia ja itsetehtyjä kärkiliimauksia kohtaan.

Tein viimekesänä setin kartioreikäisiä kärkiä ja ne ovatkin toistaiseksi ainoat kärjet jotka ovat irtoilleet. Kartioliitos on ehkä helppo ja halpa ja nopeakin mutta ei se mielestäni nuolenkärjessä pelitä.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 31.01.2009 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on samaa kokemusta itse tehdyistä nuolista, jotka olen liimannut kontaktiliimalla. Mukkanuolen nuolissa en ole ongelmaa havainnut.
Tosin niissä on se ongelma että katoavat liian helposti. Embarassed


Kuumaliima on siitäkin hyvä, että kärjet saa irti ja sekä uudelleen kiinni sytkärin voimalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 31.01.2009 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä tuossa on perää. Eräässä yleisöammutuspaikassa oli tynnyrillinen ko. lafkan nuolia, joista kärki irronnut ja hävinnyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 31.01.2009 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan tykännyt tästä kartiomaisesta kolosysteemistä riippumatta siitä, pysyykö kärki varressa vai ei. Minulta irtoaa muutama kärki vuodessa. Kunpa joku valmistaja ottaisi tuotantoon messinkisen puunuolen kärjen, jossa on sylinterimäinen kolo.

Halleilla ratkaisu voisi olla, että puunuolilla ampuville olisi varattu esim. yksi tausta, johon muut eivät ammu. Kärjen irtoamisen mahdollisuutta kun ei voi koskaan täysin varmasti eliminoida. Sinänsä nuolen hajoamisen pitäisi kai olla peliin kuuluva realistinen mahdollisuus, kun on ammuksesta kysymys. Nuolta ei tietääkseni ole koskaan maailmanhistoriassa pidetty kestokulutustavarana. Eipä ole tullut mieleen, että satunnainen hajoaminen voisi olla jollekin ongelma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 01.02.2009 00:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et tarkoittane varren päälle ruuvattavia kärkiä:
http://www.3riversarchery.com/Broadheads+Points+Screw%2DOn++Brass_c57_s109_p0_iGB11%2DX_product.html


Ko firma myi ennen myös varren päälle ruuvattavia teräskärkiä, muttei myy enää. Ostin pari kokeilumielessä. Yhtään ei ole jäänt taustaan.

Teräskärjet ovat hieman paksumpia kuin varret, kuva saattaa olla kartioliitoksellisista versiosta.

Miksi messinkinen. Ne tylsyvät jne helpommin kuin teräksiset?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.02.2009 01:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime kesän saldoa oli myös pari kourallista messinkikärkiä. Painot taisivat olla 6-10g luokkaa. Kierrettä en niihin vääntänyt mutta ei sekään mahdotonta olisi. M6 vakiokierre on vaan niin pirun hienolla (1mm) nousulla, että saa ruuvata ranteensä tärveelle ennen kun se on pohjassa.

Simo muistaakseni osti snadin kasan niitä kärkiä pilkkahinnalla. Miten lienevät pelittäneet?

Hieman työlästä niiden tekeminen tosiaan on eikä niillä varmasti rikastumaan pääse. "Työohjeena" seuraava: Ota pätkä 8mm messinkitankoa, hio tai sorvaa kärki teräväksi, katkaise sopivaan mittaan, käännä pätkä ympäri ja poraa ensin keskitysterällä alkureikä ja poraa sitten n. 10-15mm syvä reikä 6mm terällä, viimeistele pinta viilalla ja hiomakankaalla. Keskitysterällä kannattaa porata niin syvä alkureikä, että reiän reunaviisteestä tulee terävä. Istuu sulavammin nuolivarteen kuin pykäläreunainen.

Pituus/painosuhdetta en muista mutta parilla kokeilulla löytynee sopiva.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 01.02.2009 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Messinkikärki kierteillä pysyy - nimenomaan sylinterimäinen reikä jengoilla. Kestänee ilman liimaakin, kunhan muistaa välillä tarkistaa, ettei ole löystynyt; puu kun tuppaa elämään kosteuden ja lämpötilan mukana. Itse olen käyttänyt kahden tunnin Aralditia noposaan kovettuvan sijaan, niin ehtii useammankin nuolenkärjen kierrellä yhdellä liimasatsin sekoituksella. Ei ole yhtään kärkeä jäänyt taustaan. Kierrätys hajonneista nuolista uusiin ei tosin epoksin käytön kanssa onnistu, mutta eipähän tule sättimisiä rikkoutuneiden hiilareiden omistajiltakaan.

Kerran sain sylinterimäisen reiän sijaan kartiomaisella lävellä ja jengoilla olevia 70 grainin kärkiä. Eivät pysyneet. Liima kyllä piti, mutta puu pehmeämpänä antoi periksi, kun kiskoi tiukasta kuitulevypakasta nuolta irti. Sitten vaan Leathermanilla kaivelua ja kärjen kalastelua...

Kannataisiko nuo kuumaliimatut ostonuolet käsitellä ennen käyttöönottoa kuumentamalla ja painamallä kärki kiinni edellä esitetyllä tavalla...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 01.02.2009 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehtis kirjoitti:
Kannataisiko nuo kuumaliimatut ostonuolet käsitellä ennen käyttöönottoa kuumentamalla ja painamallä kärki kiinni edellä esitetyllä tavalla...?
Ilmeisesti.

Epoksilla liimatun kärjenkin saa muuten irti kuumentamalla. Katkenneen nuolen jämät saa vedettyä pois puuruuvilla. Ennen uutta kiinnitystä täytyy vaan putsata vanhat liimanjämät pois.
Epoksilla liimatessa kannattaa putsata kärki ensin asetonilla että varmasti tarttuu. Kuumaliimalla en ole havainnut tarpeelliseksi, ilmeisesti rasvat palavat pois kuumentamisen yhteydessä.

Kartiomaisten kierrekärkien kanssa ei minulla ole myöskään ollut mitään ongelmia. Niiden niksi on se että niolen vartta ei pidä teroittaa, pieni viiste vaan päähän. Kätevimmin kärjet saa kierrettyä paikoilleen ruuvinvääntimellä. Pöydänreunaan painamalla ja pihdeillä kiertämällä sujuu myös mutta siinä saa sormensa kipeäksi.
Kannattaa tosiaan varsinkin talvikuivilla välillä tarkistaa että ovat riittävän kireällä.
Kierrekärki on siitä kiva että sen voi ruuvata pihdeillä irti koska vaan ja vaihtaa välillä kumiblunttiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.02.2009 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin vain messinkiratakärki miellyttää enemmän kuin teräksinen. Kierteiset ovat olleet ihan ok, paitsi että ne löystyvät, ellei mukana ole myös liimaa. Ainakin minulla ovat löystyneet. Tylsymistä en ole pitänyt ongelmana. 3D-kisoja varten ne kyllä ehkä kannattaisi viilata teräviksi, että purevat paremmin kiinni maaliin, eikä tule kimmokkeita niin helposti.

Ari, en ole vielä käyttänyt tekemiäsi messinkikärkiä. Sattuu olemaan sen verran paljon nuolia, että uusia ei ole juuri tullut tehdyksi. Täytynee kuitenkin tehdä keväämmällä uusi kisanuolisetti, joten jos vaikka niihin laittaisi ne kärjet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 02.02.2009 14:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kummallisia sääntöjä. onhan se selvää, että nuolia hajoaa aina välillä. Itse ainakin luotan monatekoisiin nuoliin paljon paremmin kuin jonkun firman massatuottamiin. itselläni on muutaman kerran irronnut kartiomainen leirrurinkiinnitys. ilmeisesti taulukärkisiä puunuolia tulisi käyttää vain niitten, ketkä "jaksavat" liimata ne itse.
Kun olen ollut metsällä Napapiirin Jousimetsästäjien kanssa, ja ampunut tutun mukkanuolisetillä, jossa oli taulukärjet, niin sanoi samaa, että kannattaa tilata nuolet ja kärjet ERIKSEEN ja liimata itse kunnolla niin pysyy. olen ampunut nyt samoilla nuolilla (mukkanuolen siis) yli puoli vuotta, eikä oo kärjet irtoillu. Nähdään vähän vaivaa siinä kärkien ja varsien kanssa, niin ei tule ongelmia. Mielestäni järjetöntä kieltää puunuolet radalla. Samalla voisivat kieltää perinneammunnan siellä kokonaan. Se ei ole enää perinneammuntaa jos ampuu hiilikuituisilla. Pelkästään jousiammuntaa, eikä siinä mitään kovin erikoista ole mielestäni.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 02.02.2009 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki me kyllä tiedämme, että kun tekee itse nuolet niin kärjet pysyy kiinni. Sitä en kuitenkaan ymmärrä että esim. Mukkanuolella on pokkaa tehdä nuolia, joista he itsekin jo tietävät että ne ovat paskoja.
Panee mietityttämään että jos tavaraa tehdään tuolla moraalilla, niin kestääköhän niiden jousetkaan.
Itse en ainakaan ottaisi yrittäjänä riskiä että maine huonosta laadusta alkaa levitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JKarhu



Liittynyt: 05 Syy 2008
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 03.02.2009 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
TJA:n Osmonkallion luolan radalla tämä visio on jo konkretisoitunut.

Tosin syynä ei ole Mukkanuolen irtoavat kärjet vaan "yleispelko" ...



Hetkinen! Siis onko TJA laittanut puunuoli kiellon Osmonkallioon?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka Koivusaari



Liittynyt: 04 Mar 2005
Viestejä: 232

LähetäLähetetty: 03.02.2009 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä tuli joskus muinoin Riihimäen radalla sanomista.
Ratkaisin ongelman hyvin yksikertaisella ja halvalla tavalla:
Liimasin nuolien päihin 3cm pätkän ohutta messinkiputkea.
Ja siihen kärjeksi noin 12cm pätkän koivurimaa.

Paljas puupää kestää aivan riittävän hyvin paperikuitutaustoihin ammuttaessa. Eikä nuoli tunkeudu messinkiholkkia myöten. Eli irronneenkin kärjen saa paljain käsin irti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 03.02.2009 13:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Hetkinen! Siis onko TJA laittanut puunuoli kiellon Osmonkallioon?


Kiellon "virallisuudesta" ja laajuudesta en tiedä mutta viimesyksyisessä epävirallisessa (ei TJA:n) tapahtumassa minua kiellettiin ampumasta omilla nuolillani. En alkanut tivaamaan syytä enkä perusteluja kun olin yksi tilaisuuden järjestäjistä eikä tuntunut fiksulta alkaa riitelemään isäntien kanssa.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.02.2009 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rasismia!! Sanoisi islamilainen. Luulen, että näiden kieltojen syynä on enemmän antipatia "erilaisia" välineitä kohtaan kuin jäytävä pelko jonkun hiilikuitunuolen rikkoutumisesta kerran viidessä vuodessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 03.02.2009 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TJA:n taustoihin ei puunuolilla saa ampua, kuulin asíasta männäviikolla ihan 'hevosen suusta'. Sinänsä kyllä asian ymmärränkin; puunuolilla ampujia on FITA-puolella vähän, joten oma tausta ei liene perusteltuaelleivät ampujat itse ole aktiivisia. Pitkässä juoksussa puunuolista kärjet irtoavat helpommin ja ongelma voi tulla todelliseksi. Minulle ja monelle muulle nuolet ovat kulutustavaraa, mutta kisamielessä ampuvalle FITA-ampujalle tilanne voi olla toinen. Kaveri on voinut investoida settiin X-10:ä, 30 EUR per kipale, settiin wolframikärkiä, 15-20 EUR per kipale ja kuluttanut 'jokusen' tunnin nuolia virittäessään vaikka nokkia eri asentoihin kiertämällä tms. Siinä vaiheessa yhdenkin nuolen menettäminen siksi, että kaverin puunuolissa ei kärki pysy kiinni voi harmittaa.

Minusta kannattaisi antaa Sieviin asiallista palautetta ja/tai ostaa nuolet ilman kärkiä.

Ei muuten ole kauaa, kun seurojen taustoihin ei saanut ampua kuin 'niippikärjillä'. Onneksi myös kisanuoliin tuli kierreholkillisia vaihtoehtoja ja tästä kiellosta päästiin.

Sinänsä, jos huomaa, että kärjet ei pysy kiinni, niin kannattaa korjata tilanne, eikä ampua yhteiskäytössä oleviin taustoihin 'huonoiksi' tietämillään nuolilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marabushmaster



Liittynyt: 11 Tou 2008
Viestejä: 10
Paikkakunta: Espoo/Korpoström

LähetäLähetetty: 03.02.2009 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovin on kovaa teksti Mukkanuolta vastaan. Sallittakoon myös päinvastaisia kokemuksia. Olen käyttänyt Mukkanuolen nuolia jo 10 vuotta ja tilaan ne aina valmiina, poikkeuksetta olen ollut niihin aina erittäin tyytyväinen. Nykyinen tusinan setti on lähes vuoden vanha ja kaikki nuolet ovat edelleen täydessä iskussa ja kärjet paikoillaan. Jokaisella nuolella on varmasti ammuttu n 100 vetoa ja monenlaisiin pakkoihin ja 3D kuviin, ei yhtään kärkeä ole jäänyt. Viime viikonloppuna pitkästä aikaa ammuin haltex pakkoihin eikä vieläkään ongelmia, jopa tulos oli hyvä.
Aikaisemmin löysin muutamaan kärkien irtoamiseen syyn itsestäni ja nuolieni säilytyksestä. Kotana pidän nuolia pystyssä pahviputkissa jotka ovat tyhjässä kaljakorissa ja tietenkin lattialla. Ko huoneessa on varaava lattialämmitys joka aina öiseen aikaan lämpenee johonkin 40 asteeseen ja sitten taas päivällä jäähtyy, joten kyllähän se kärki tällä hoidolla irtoaa. Vaan eipä enää kun asian oivalsin joitakin vuosia sitten. Säilytän nykyään liimakärkiset puunuoleni muualla ja ongelma on poissa. Joten arvon valittajat tarkistakaa missä nuolianne säilytätte ja miten kyllä se Mukkanuolen liima kestää kun oikein nuolia säilytätte.
Kuralassa muuten ammun aina itsetekemilläni nuolilla joissa on messinkiset kierrekärjet ilman liimaa.
terv. mara busmaster

_________________
Ei elämä ole pelkkää juhlaa joskus se on myös ruusuilla tanssimista
There is nothing important in living, except sailing !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 06.02.2009 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Sinänsä, jos huomaa, että kärjet ei pysy kiinni, niin kannattaa korjata tilanne, eikä ampua yhteiskäytössä oleviin taustoihin 'huonoiksi' tietämillään nuolilla.


Erittäin hyvä ohje.

Toinen hyvä ohje on tuo Maran huomio lämmön vaikutuksesta metallikärjen kiinnipysymiseen lämmössä "elävään" puuhun. Ja kolmas tuo Jurin kikkakakkonen liimauksessa. Lienee aika selvä asia, että kylmään metalliin liiman tartunta ei voi olla kovin hyvä.

En kuitenkaan usko, että tässäkään jutussa olisi savua ilman tulta. Itselläni ei ole kokemuksia Mukkanuolen, eikä kyllä minkään muunkaan myyjän perinnenuolista mutta "hyvä" kokemus puuvarsisista muovisulitetuista ja -nokkisista halpisnuolista joissa ei pysynyt kiinni kummatkaan, ei kärjet eikä nokit. Itse tehdyissä ainakin tietää, että liitos ja liima rimmaavat ja jos ei, niin sen yleensä huomaa ennen kun ehtii tärviin fitaheppujen taustoja.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 06.02.2009 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin no joo, unohdin että on tosiaan FITA-ampujia, jotka ottavat tämän ampumisen ihan tosissaan, eivätkä vain "räiski" vaihtelun ja rentoutumisen vuoksi. Varmaan se harmittaa, jos vaivalla trimmattu nuoli tuhoutuu jonkun puukepillä ampuvan pitkätukan sähläilyn takia. Asia on varmaan verrattavissa siihen, kun joku "asiantuntija" ilmestyy jostakin testaamaan lyhyttä jousta ja yrittää vetää sitä yli lain sallimien rajojen. Kyllähän siinä rauhallisellekin jousentekijälle kasvaa hetkessä kikkeli otsaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 06.02.2009 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran vielä aiheeseen, että en itse ole kokenut ongelmia Mukkanuolen nuolien kanssa. Tosin olen ampunut niillä vain solumuovipakkoihin. Uskon, että asiallinen keskustelu ja kokemusten jako aiheesta valmistajan kanssa on paljon parempi vaihtoehto kuin boikotilla uhkaaminen. Samalla kannattaa siellä seurassa miettiä, josko puunuolilla ampuvat hankkisivat pari 'omaa' taustaa. Meillä homma on ratkaistu niin, että olemme 'alivuokralaisina' FITA-seuran 'takahuoneessa' ja olemme hankkineet oman taustan, johon voi ampua ilman nuolityyppi- tai paunarajoja. Ainoastaan leikkurit ja bluntit on kielletty, niillä kun tuhoaa taustan turhan nopeasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 06.02.2009 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Otin asian puheeksi tällä palstalla, koska asiallinen palaute, vain minun yksin kertomana ei tuonut mitään tulosta tai aikomustakaan asian suhteen. Jos asiasta mainitsee heille useampi henkilö, niin ehkä he muuttavat halvimpien nuoltensa rakentamistapaa.

Asia ei ole meillä Rixussa vielä mennyt boikotin asteelle saakka, koska heillä on meistä muista ihan hyvä käsitys, eikä kaverit muutenkaan "kuumene" helposti.

Itselläni jää meidän taustoihin kierrekärkiä ehkä 2 / vuosi ja laukauksia on kuitenkin tuhansia. Järjestään kun olen kysellyt kavereilta joiden nuolet jää joko mun solumuoviin tai seuran haltexiin, niin nuolet on mukkanuolelta.

Solumuovipakat on mielestäni pahempia kärkien suhteen kuin haltex. Ehkä nämä aloittelijat, jotka ei itse vielä tee nuolia, myös vetävät ne pakasta pyörittäen ja vetkuttaen, mikä lisää kärjen irtoamismahdollisuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 06.02.2009 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman solumuovi- tai muun taustan käyttäminen olisi tietysti aivan aiheellinen vaihtoehto, jos käyttää poikkeavaa välineistöä. Lisäksi ainakin puunuolia käyttäessä kannattaisi valita solumuovia siitä pehmeimmästä päästä. Tällöin nuolien vetäminen taustasta on helpompaa, eivätkä kärjetkään irtoa niin helposti. Ainakin itse inhoan nuolien kiskomista tiukasta solumuovista. Ampumisen nautinto kärsii, jos nuolten vetäminen alkaa maistua työnteolta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 09.02.2009 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Nuolta ei tietääkseni ole koskaan maailmanhistoriassa pidetty kestokulutustavarana.


Vilkaisepa Simo saamelais- ja siperialaisnuolia. Uskomattomalla pieteetillä tehtyjä ammuksia. Esim. haarakärjissä mennään kirkkaasti yli tarpeellisen työnjäljen. Virheetön symmetria, tasainen takopinta, muotoilu ruodonkaulaa myöten vimosen päälle. Ilman smirgeliä, kenttäpajassa tajuton suoritus esineessä, jonka käyttöiästä ei ole takeita. Nuolivarsikin on sitten tiukkasyistä, sormenvahvuista mäntyä, vielä kärjen takaa vahvistettu jotta nuoli ei voi mennä poikki ja kärki hävitä. Olen aivan varma, että pohjoisen pojat etsivät nuolta vaikka päivän ennen kuin luovuttivat, sillä päivässä ei uutta tehty. Mehtänuolen käyttöikä saattoi olla useamman vuoden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni



Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 1453
Paikkakunta: aurajoki

LähetäLähetetty: 09.02.2009 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä oo meikällä asiasta juuri kokemuksia.
Lyhennän ite aihioni ja täten vastaan myös kärjen pysymisestä.

Sikäli kun olen mukkaa hankkinut,niin ne on olleet kohdallani tarpeeni täysin tyydyttäviä nuolia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 09.02.2009 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuukka Kumpulainen kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:
Nuolta ei tietääkseni ole koskaan maailmanhistoriassa pidetty kestokulutustavarana.


Vilkaisepa Simo saamelais- ja siperialaisnuolia. Uskomattomalla pieteetillä tehtyjä ammuksia. Esim. haarakärjissä mennään kirkkaasti yli tarpeellisen työnjäljen. Virheetön symmetria, tasainen takopinta, muotoilu ruodonkaulaa myöten vimosen päälle. Ilman smirgeliä, kenttäpajassa tajuton suoritus esineessä, jonka käyttöiästä ei ole takeita. Nuolivarsikin on sitten tiukkasyistä, sormenvahvuista mäntyä, vielä kärjen takaa vahvistettu jotta nuoli ei voi mennä poikki ja kärki hävitä. Olen aivan varma, että pohjoisen pojat etsivät nuolta vaikka päivän ennen kuin luovuttivat, sillä päivässä ei uutta tehty. Mehtänuolen käyttöikä saattoi olla useamman vuoden.


Saamelaiset ovat tunnettuja taitavasta käsityöstään.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 09.02.2009 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuukka Kumpulainen kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:
Nuolta ei tietääkseni ole koskaan maailmanhistoriassa pidetty kestokulutustavarana.


Vilkaisepa Simo saamelais- ja siperialaisnuolia. Uskomattomalla pieteetillä tehtyjä ammuksia. Esim. haarakärjissä mennään kirkkaasti yli tarpeellisen työnjäljen. Virheetön symmetria, tasainen takopinta, muotoilu ruodonkaulaa myöten vimosen päälle. Ilman smirgeliä, kenttäpajassa tajuton suoritus esineessä, jonka käyttöiästä ei ole takeita. Nuolivarsikin on sitten tiukkasyistä, sormenvahvuista mäntyä, vielä kärjen takaa vahvistettu jotta nuoli ei voi mennä poikki ja kärki hävitä. Olen aivan varma, että pohjoisen pojat etsivät nuolta vaikka päivän ennen kuin luovuttivat, sillä päivässä ei uutta tehty. Mehtänuolen käyttöikä saattoi olla useamman vuoden.


Peuroja ammuttaessa nuolten hävikki on varmaan hyvin vähäistä, varsinkin talvella, kun haavakkoa on helppo seurata ja ohi mennyt nuoli löytyy hangessa olevan reiän takaa. Myös vesilintuja ammuttaessa nuoli löytyy, jos on vesikulkuneuvo käytössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 10.02.2009 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:

Peuroja ammuttaessa nuolten hävikki on varmaan hyvin vähäistä, varsinkin talvella, kun haavakkoa on helppo seurata ja ohi mennyt nuoli löytyy hangessa olevan reiän takaa.


Eipä muuten läheskään aina löydy, vaikka se hangen reikä onkin näkyvissä. Monesti käy niin, että reikä on, mutta kun sen kautta lähtee nuolta kaivamaan, ja sitä ei siellä olekaan, niin ei ole enää reikääkään, vaan vajaa mertin paksuudelta myllättyä lunta, ja ajatus että tässä sen PITÄISI olla, kun reikäkin oli. hangen alla on aika hyvin niitä kimmokkeita, ja nuoli löytyy joskus jopa 20m päästä reijästä. Keväällä ne ehkä löytyy jos talvella mennyt hukkaan.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 10.02.2009 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuukka Kumpulainen kirjoitti:

Vilkaisepa Simo saamelais- ja siperialaisnuolia. Uskomattomalla pieteetillä tehtyjä ammuksia. Esim. haarakärjissä mennään kirkkaasti yli tarpeellisen työnjäljen. Virheetön symmetria, tasainen takopinta, muotoilu ruodonkaulaa myöten vimosen päälle. Ilman smirgeliä, kenttäpajassa tajuton suoritus esineessä, jonka käyttöiästä ei ole takeita. Nuolivarsikin on sitten tiukkasyistä, sormenvahvuista mäntyä, vielä kärjen takaa vahvistettu jotta nuoli ei voi mennä poikki ja kärki hävitä. Olen aivan varma, että pohjoisen pojat etsivät nuolta vaikka päivän ennen kuin luovuttivat, sillä päivässä ei uutta tehty. Mehtänuolen käyttöikä saattoi olla useamman vuoden.


Täällä on aijemminkin ollut puhetta tästä aiheesta ja se taisit olla juurinkin sinä Tuukka, joka mainitsi, että näillä napakaloteilla elettäessä, kun pimeä kausi on pitkä ja nussia ja syödä voi vain rajallisen määrän, niin tekemättömyys purkautuu johonkin muuhun. Esimerkiksi riskut ovat yleensä hyvin loppuun asti tyyliteltyjä, vaikka samantyyliset esineet ovat muuallapäin maailmaa huomattavasti hätäisemmin tehtyjä.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.02.2009 00:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinhän se on. Ja kun aboissa oloissa miehen ei yleensä edellytetty tekevän mitään sellaista, mitä nykyisin sanotaan "kotitöiksi". Mies sai olla rauhassa mies ja keskittyä asehommiin ja muuhun siihen liittyvään. Pitkinä pimeinä talvi-iltoina on lopulta tylsää istua kuuntelemassa kakkapuheita tekemättä mitään. Ei ole merkitystä sillä, vaikka yhden nuolenvarren tai kärjen tekeminen veisi 6-8 tuntia. Aikaa on. Olen itsekin joskus talvileireillä vastaavalla tavalla istunut iltaa tipissä tulen ääressä iltaneljästä puoleen yöhön ja järsinyt tarinoinnin lomassa uutta nuolenvartta ilman merkittäviä paineita tuottavuuden suhteen. Kun subarktisella alueella tuollaisia iltoja riittää lähes 150 vuodessa, niin yksi mies pitää itsensä hyvin nuolissa, vaikka yhden tekeminen veisi kolme iltaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 03.03.2009 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aluksi oli minullakin ongelmia tuon kartiokärjen irtoilun kanssa,mutta kun vaihdoin kuumaliimaan ja tein viilasta työkalun jolla kärjen kartion pinnan saa naarmutettua,niin ongelma katosi.
Lisäksi kannatta kärkikartio puhdistaa esim. asetoonilla tai teollisuusalkoholilla ennen liimausta.
Taitaa nyt olla parivuotta edellisestä kärjen irtoamisesta,lojautin maastoradalla ohi ja kiveen,kärki lensi jonnekkin huuthelkkariin.
Lempijouseni on 55# lonkkari joka heittää käyttämiäni keppejä n.175 fiittiä,jopa kantoihin tällätyt judot pysyvät paikoillaan.
Tuohon omituiseen kaluston kieltoon törmäsin Helsingissä asuessani Tellin radoilla joissa kiellettiin combokärjen käyttäminen sillä verukkeella että ne kuulema tuhoavat taustoja,ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen kun eräs patu tuli selittämään että: -Käytät poika laittomia kärkiä.
Käytinkin siitä lähtien omaa pakkaa ettei seura tarpeettomasti köyhdy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 29.03.2009 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko tuo kuumaliima siis sellaista, jota levitetään liimapistoolilla???
Itsekin juuri tilasin mukkanuolelta nuolia, saa sitten nähdä miten kestää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 29.03.2009 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä on. Liimapatruunan sulatus onnistuu ihan hyvin kynttilänkin avulla, mutta pistooli on kieltämättä oikein kätevä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 29.03.2009 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hannu kirjoitti:
Onko tuo kuumaliima siis sellaista, jota levitetään liimapistoolilla???
Itsekin juuri tilasin mukkanuolelta nuolia, saa sitten nähdä miten kestää...


Hieraisen ensiksi lämmitetystä puikonkärjestä liimaa nuolen kartioon ja lämmitän puhdistetun ja kartiostaan "kraappitun" kärjen kynttilällä tai kuumailmapistoolilla ja pyöräytän sitten kärjen paikoilleen,kannattaa painaa kärkeä kevyesti jotain sopivaa alustaa vasten hetken kunnes kärki on hieman jäähtynyt.

Kärjen pyöräytys siksi että liima leviäisi tasaisesti,liiman määrässä ei kannata liioitella.
Mukkanuolikin myy aivan asiallista kuumaliimaa,kärjet ovat silläkin pysyneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Emil Lindfors
Site Admin


Liittynyt: 12 Tam 2007
Viestejä: 93
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 29.03.2009 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuumaliimaa on kahdenlaista, vahvasti sitovaa ja halpiskamaa. Kannattaa käyttää ensimmäistä, halpisliima ei pidä. Se on yleensä jotenkin rasvamaisen liukasta eikä pidä kärkiä paikallaan kovin hyvin. Paketissa usein mainitaan jos on vahvasti sitovaa. Kokeille vaikka lämmittämällä rosterilusikka kynttilän päällä ja sulata siihen hieman liimaa. Kun se on jäähtynyt niin yritä irroittaa. Jos irtoaa helposti on halpista, jos täytyy puukolla veistellä irti on hyvää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 02.05.2009 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten näistä saa tuon kärjen irti?
Tuli sitten tilattua hiukan liian pitkiä, ja pitäisi lyhentää...
Näissä on siis kierreholkki, eli saa vaihdettua taulu- ja leikkurikärkien välillä...
Kuumennustako, ja millä?
Mitenkäs takaisin kiinnitys, nuoli kun on ilmeisesti lakattu, pitääkö liima lakatulla pinnalla, vai tuleeko sinne kärkiholkin sisään menevään osaan kartio? Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 02.05.2009 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lämmität ja pyöräytät irti,nuoliaihion kärkeen tulee kartio (jonka aste määrää en nyt kirveelläkään muista) jonka saa tehtyä tarkoitukseen valmistetulla työkalulla tai nauha/lautashiomakoneella sopivaa ohjaria käyttäen.
Noita kärkikartion "sorvaus" työkaluja pitäisi löytyä jousiliikkeistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Emil Lindfors
Site Admin


Liittynyt: 12 Tam 2007
Viestejä: 93
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.05.2009 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kartio on 5 astetta. Jousiammuntaliikkeistä saa teroittimia joilla saa sopivan kartio, pirun kalliita vain, jotain 15 €... kannattaa mun mielestä silti pitkän pälle kun ei tarvi puukolla ja hiekkapaperilla nysvätä. Hyvälaatuisella kuumaliimalla saa kiinni ja on siihe varmaan jotain erityislimojakin. Jos niissä on kierre sisäpuolella, niin ei tarvitse liimatakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 02.05.2009 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tuossa kokeilinkin, sytkärillä lämmittämällä lähtee hyvin irti...
Tuollainen kartioteroitin löytyikin Sherwood Shopista muovisena versiona jopa 4,50€... Shocked
Täytynee odotella, että tuo saapuu, ja viskellä siihen asti hiilikuitukepeillä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 03.05.2009 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt tavallista puuliimaa kartiokärkien kiinnitykseen. Hyvin kun putsaa kärjen niin pysyy tälläkin. Hyvin vähän on kärkiä irtoillut, ja mielestäni mukavampaa käyttää kuin kuumaliima. Ja lämmittämällä lähtee näinkin liimattu kärki helposti irti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 18.05.2009 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite huomasin ensimmäisiä kärkiä kuumaliimalla liimatessani, että kun lämmitin vain kärkeä (jonka sisälle olin veistellyt kuumaliimaa) mutta en tajunnut lämmittää myös nuolen kärkeä juuri ennen nuolen painamista kärjen sisään, liima ei ottanutkaan kovin hyvin kiinni.

Tota puuliimaakin vois joskus kokeilla. Kärjet kun tuppaa silti irtoileen kuumaliimalla jos tulee taulusta ohilaukauksia ja osuu lautaseinään, pelkkä kova tärähdys saattaa irrottaa kärjen joka jää seinään ja nuoli on maassa.

_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com