Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tähtäystapoja

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 29.05.2009 22:33    Viestin aihe: Tähtäystapoja Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin ihan...hmmm...kokeeksi uutta tähtäystapaa. Aiemmin olen tiirannut nuolivartta pitkin ja koittanut sovittaa nuolen kärjen johonkin järkevään kohtaan mutta nyt otinkin "linjauspisteeksi" jousikäden etusormen rystysen ja hanskassa olevan sauman. Suunta löytyi parin ammuntasetin jälkeen kohtuullisen hyvin mutta korossa on vielä hakemista.

Millaisia kikkakakkosia tähtäyksessä muilla on? En kyllä väitä, että tämä rystysjuttu olisi oma keksintöni enkä edes ole mitenkään vakuuttunut sen pätevyydestä.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 29.05.2009 23:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla ei ole mitään kikkoja. Se on fiilis, joka ratkaisee. Parhaat onnistumiset tulevat aina siten, että on syystä tai toisesta hieman välinpitämätön asenne onnistumisen suhteen, ei mitään odotuksia, eikä varsinkaan ohiampumisen pelkoa. "Katsotaan mitä tapahtuu, kun kokeilen osua tuonne" -ajatus edeltää aina fantastista suoritusta. Kun FLOW iskee päälle, tuntee kuin ampuisi nuolet näkymättömään putkeen, ne eivät voi mennä muualle kuin haluttuun kohtaan. Tätä saisi tapahtua useammin.

Täytyy myöntää, että en yleensä muista keskittyä yhteen pisteeseen. Tuijotan kohdetta kokonaisena hahmona, en näe yksityiskohtia. Pyrin pikemminkin saamaan sisäisen varmuuden siitä, että kohde on "hallussa" ennen laukaisua. Pienikin epäilys yleensä pilaa suorituksen. Täytyy olla absoluuttinen usko ja samalla emotionaalisesti tyhjä olo. Katse ei saa liikkua mihinkään kohteesta, käsien täytyy hoitaa jousi ja nuoli ihan omillaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri



Liittynyt: 31 Maa 2007
Viestejä: 211

LähetäLähetetty: 30.05.2009 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puhtaimmillaan tuo on sitä että nuoli menee sinne mihin katsoo,ja helevetin tarkasti,siitä tullee mahtava fiilis...tai se on jo valmiiksi sitä.
Usein tietää jo ampumaan ruvetessa että tänään osuu,koko homma taitaa perustua siihen ettei yritä liikaa...öhh..siis että pystyy ottamaan homman jotenkin rennosti ja välinpitämättömällä asenteella,niinkuin Simo tuossa jo sanoikin,sitä on kyllä vaikea selittää muille kuin pitkään vaistovehkeillä ampuneelle,on se niin fiilisjuttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka Koivusaari



Liittynyt: 04 Mar 2005
Viestejä: 232

LähetäLähetetty: 01.06.2009 12:15    Viestin aihe: Re: Tähtäystapoja Vastaa lainaamalla viestiä

Keskisormilla.
Linjaan molempien käsien keskisormen takimmaisen nivelen maaliin.
En katso niitä, vaan suuntaan tasapainoaistilla.

Sama tekniikka kuin pistoolilla lonkalta ammuttaessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 02.06.2009 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu. Ei pelitä pitkässä juoksussa toi rystystähtäys. Ensin se vaikutti lupaavalta mutta hajontaa ei saa kasaan. Vanha tyyli palasi nopeasti.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jylli



Liittynyt: 22 Tou 2006
Viestejä: 144
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.06.2009 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy kyllä allekirjoittaa teiän kaikkien kokemukset, niin tutuilta ne kuulostaa!

Mullakin toi tähtäys perustuu enemmän "fiilikseen" kuin mihinkään tähtäyspisteiin. Se on jotain kokonaisvaltaista tähtäämistä koko kropalla. Itse asiassa mulla on vieläkin eräänlainen "epäusko" ja siitä johtuva mania: en jaksa uskoa siihen että heti täyden vedon tehtyäni tarkkuus on automaattisesti hämmästyttävän valmiina kohdillaan, ihan jo eka laakillakin. Vieläkin monta kertaa epäuskoisena ikäänkuin siirrän tähtäystä sivulle ja tuon sen takaisin enemmän tai vähemmän alkuperäiseen kohtaan...

Tähtääminen on siis ainakin mulla jotenkin kokonaisvaltaista hommaa, ei oo ikinä toiminut mulla joku nuolenpään tietty sijainti suhteessa kohteeseen. Sitten kun tulee tuo "flow", se tuntuu melkein yliluonnolliselta. Usein tää tulee ampumisen loppuvaiheissa: alussa vähän jäykkää touhua, sitten alkaa napsua, sitten tulee väsy jonka jälkeen vähän huilii ja aattelee että "vielä yks setti". Usein tää setti onkin starkin, pää on jo tyhjä ja vähän vituttaa surkeat setit Wink . Välillä sitä sitten taas luulee keksineensä jotain uutta ja mullistavaa: laskeekin ankkurin alemmas, tilttaa jousta vähän enemmän kenolleen jne. Toimii kuitenkin yleensä sen viis minuuttia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 03.06.2009 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen varmaankin "vieraantunut" tuosta vaistonvaraisesta ampumisesta liikoja kun mun ammunnastani ei tule hittojakaan ilman jotain kohdistuspistettä. Ja mieluummin vielä niin, että tuo piste on kohteessa ja jokin toinen piste, yleensä nuolen kärki, toimii linjauspisteenä siihen.

Joskus, tosin erittäin harvoin, on kyllä käynyt niinkin, että laukaisu on lähtenyt ikään kuin lonkalta ja osunut silti ihan hiton hyvin...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 04.06.2009 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan Jylliä. Harrastuksen alkuvaiheessa en tiennyt vaistoammunnasta hittojakaan ja yritin tavotella jonkinlaista fita-tyyliä. Sittemmin olen luisunut vaistopuolelle ja osumatarkkuuskin on kyllä parantunut. (Paljon on tietysti vaikuttanut sekin että olen oppinut tekemään nuolista suht samanlaisia keskenään ja vielä jouselle sopivia.)

Jyllin tapaan ammunnan alussa on yleensä lämmittelyvaihe jonka jälkeen osumatarkkuus rutiinin myötä paranee. Ja jos pitempään jaksaa veivata niin väsymyksen johdosta taas tarkkuus heikkenee. Ja täysin vaistolla mennään. Pää tyhjänä kun keskittyy kohteeseen niin parhaiten osuu. Pienen pitovaiheen mäkin vaadin, jos täydestä vedosta heti laukaisee niin ei välttämättä osu niin hyvin. Ja nuolen kärki heiluu missä heiluu, siihen jos alkaa kiinnittämään huomiota niin homma menee puihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 05.06.2009 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy myöntää, että hieman kadehdin tuota taitoa jossa laukaus lähtee "munaskuista" ja osuu. Suunnan minäkin pystyn arvioimaan ilman kummempaa sihtausta mutta oikea korko vaihteleville matkoille ei kyllä onnistu ilman tarkempaa arviointia.

Jos ampuu paljon, niin kaiketi siitä arvioinnistakin (tähtäyksestä) tulee niin pitkälti rutiinia, ettei sitä edes tiedosta. Korko otetaan automaattisesti aiempiin kokemuksiin perustuen. Itse ammun kotipihassa n.22m matkalta eikä mun tarvitse sille matkalle enää mitään arvioita tehdä. Mutta heti kun matka pitenee niin ekat jää suht varmasti alle.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 05.06.2009 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Täytyy myöntää, että hieman kadehdin tuota taitoa jossa laukaus lähtee "munaskuista" ja osuu. Suunnan minäkin pystyn arvioimaan ilman kummempaa sihtausta mutta oikea korko vaihteleville matkoille ei kyllä onnistu ilman tarkempaa arviointia.

Jos ampuu paljon, niin kaiketi siitä arvioinnistakin (tähtäyksestä) tulee niin pitkälti rutiinia, ettei sitä edes tiedosta. Korko otetaan automaattisesti aiempiin kokemuksiin perustuen. Itse ammun kotipihassa n.22m matkalta eikä mun tarvitse sille matkalle enää mitään arvioita tehdä. Mutta heti kun matka pitenee niin ekat jää suht varmasti alle.


No siinäpä se. Pariakymmentä metriä kauempaa ja vielä vaihtelevilta matkoilta ampuessa tuo on minullakin ongelma. Mutta harvemmin tulee enää noilta matkoilta ammuttua, muuten kuin ihan 'kokeilumielelessä'. En nyt muista kuka, mutta joku tällä foorumilla joskus kirjoitti kuvittelevansa nuolen jatkeeksi pitkän kaarevan riman nuolenkärjestä kohteeseen. Tai jotainn vastaavaa. Tuon olen joskus myös kokenut auttavan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
evgevin



Liittynyt: 01 Kes 2009
Viestejä: 419
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 05.06.2009 12:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi yksi kysymys ammuntatekniikasta. Olen vasta aloittelija, joten ammun huonosti... Ongelmana on myös se, että minulle on luonnolisempi pitää jousesta kiinni vasemmalla kädellä. Vedän nuolen oikealla kädellä, joten mun on pakko tähdätä oikealla silmällä. Vasen silmä näkee kuitenkin huomattavasti paremmin...

Mitä minun sitten kannattaa tehdä? Hankiko silmälasit ja pidän vas. silmän kiinni ampumisen aikana vai vaihdanko jousikäden niin, että pidän jousen oik. kädellä ja tähtään vasemmalla silmällä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 05.06.2009 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos vasen silmä on hallitseva ja olet aloittelija (nuori?), niin kannattaa miettiä puolen vaihtoa: poka oikeaan ja jänne vasempaan käteen. Tämä kuulemma onnistuu varsinkin nuorempana melko helposti, kun ei kaikki liikeradat ole vielä selkäytimessä. Jos kumminkin haluat pysyä oikeakätisesti ampuvana, laita lappu vasemman silmän eteen, jolloin joudut käyttämään sihtaamisen oikeaa silmää. Tällöin tietenkin etäisyyksien arviointi heikkenee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
evgevin



Liittynyt: 01 Kes 2009
Viestejä: 419
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 05.06.2009 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksesta. Olen 25v. Harrastan jousiammunta vasta kolme kuukautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 05.06.2009 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehtis kirjoitti:
Jos vasen silmä on hallitseva ja olet aloittelija (nuori?), niin kannattaa miettiä puolen vaihtoa: poka oikeaan ja jänne vasempaan käteen. Tämä kuulemma onnistuu varsinkin nuorempana melko helposti, kun ei kaikki liikeradat ole vielä selkäytimessä. Jos kumminkin haluat pysyä oikeakätisesti ampuvana, laita lappu vasemman silmän eteen, jolloin joudut käyttämään sihtaamisen oikeaa silmää. Tällöin tietenkin etäisyyksien arviointi heikkenee...


Eikös esmes Howard Hill ampunut 'vääränkätisesti', eikä ollenkaan hullummin?
Mäkin ammun edelleen oikeakätisesti vaikka vasen silmä on hallitseva. En nyt ehkä kovin häävisti osu mutta auttavasti kuitenkin. Puolen vaihtoa kannattanee silti yrittää, itellä se ei oikeen tunnu enää luontevalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 05.06.2009 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ja jousi vasurissa mutta hallitseva silmä on oikea. En huomaa mitään eroa ammunko molemmat silmät auki vai vasuri suljettuna. Oikean silmän sulkeminen taas siirtää kohdepistettä rajusti oikealle.

Lehtiksen neuvo on hyvä. Jos voit, niin vaihda handyä. Jos et voi, niin kokeile peittoläppää. Esim. lipparin lippa voi olla jo pelittävä eikä tarvitse kikkailla sen enempää.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
evgevin



Liittynyt: 01 Kes 2009
Viestejä: 419
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 05.06.2009 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos neuvoista. Keskiviikkona kokeilinkin vaihtaa puolta. Pienen harjoituksen jälkeen Ampuminen alkoi tuntua helmommalta. Vasemmalla silmällä tähtäminen on nautinto. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 05.06.2009 16:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Mulla on ja jousi vasurissa mutta hallitseva silmä on oikea. En huomaa mitään eroa ammunko molemmat silmät auki vai vasuri suljettuna. Oikean silmän sulkeminen taas siirtää kohdepistettä rajusti oikealle.


Eikös sillon homma mee just niinkun oikeakätisesti oikeaoppisesti pitääkin? Jos jousi on vasurissa ja oikea silmä hallitseva niin saat silloin just sen hallitsevan silmän lähemmäs nuolta. Mullakin on jousi vasemmassa kädessä mutta kun vasen silmä on hallitseva niin se on sillon kauempana nuolesta. Rolling Eyes Vai oonko ymmärtänyt jotakin väärin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lehtis



Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 847
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 05.06.2009 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se niin on, että jos poka on vasurissa ja oikea hallitsee, niin silloin on tähtäävä silmä linjassa nuolen yläpuolella ja vasen kauempana ja sen katse muodostaa kulman nuolen kanssa. Edullisinta on ampua siten, että nuoli on sillä puolen naamaa, kummalla hallitseva silmä majailee. Näin se vaan on ollut ja tulee olemaan, mutta eihän se sitä estä, etteikö "ristiin" katsova ja tähtääväkin voisi oppia osumaan. Aikaa ja harjoittelua se vaatinee hiukan enemmän, kuin hallitsevan silmän puoleiselta poskelta laukominen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 06.06.2009 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistoolin kanssa tuli joskus leikittya kokeillen tahtaysta milloin mitenkin. Silla vaarallakin silmalla oppii tahtaamaan kun hieman harjoittelee, tietoisesti vaaralla silmalla tahtaaminen vaatii jonkun verran aikaa ja pieni paansarky siita voi aluksi tulla.

TLM

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 11.06.2009 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seurailin kisoissa noiden vanhempien taitajien ammuntaa ja kyllä he tähtäilivät ja arvioivat ammuntamatkaa perin hartaasti ennen suoritusta. Osuivatkin sitten lähes joka nuolella kun minulle tuli melkein enemmän täysiä pummeja kun pisteitä rastilta.

Yhden pikku fibankin huomasivat ammunnassani. Itse en sitä olisi varmaan koskaan huomannut. Ankkuroin jänteen hieman väärään paikkaan. Omasta mielestäni se oli ihan ok mutta vierestä seuraaja huomasi, että jänne/nuolilinja ei olekaan ihan silmäni linjalla vaan aavistuksen siitä oikealla. Siinä oli ihan selkeä syy siihen miksi laukaukseni tuppasivat lähtemään liikaa vasurille.

On muuten pirullinen korjattava kun on tottunut ankkuroimaan eri paikkaan. Ensin kaikki laukaukset lähtivät minne sattui, sitten sain linjan kohdilleen ja nyt hinkaan koron ottoa joka on tietysti sekin hieman erilainen kun ennen. Uskon kuitenkin, että vaiva kannattaa. Nyt jo saan nuoleni nätisti samaan linjaan pystysuunnassa ja kerta kerralta vaakalinjakin alkaa löytymään.

Kerroinkin jo tuolla kisaselostuksessani, että pitkät matkat olivat vaikeita. Itse treenaan normaalisti n.20m matkalta kotipihassa mutta nyt aion ottaa myös pidemmät matkat "ohjelmaan". Kotirannan Heikin opettama rystyskikka koron arvioinnissa pitää ehdottomasti opetella ja sitä ei opi kuin ampumalla pitkiä matkoja.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 11.06.2009 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Tähtääminen" on aivan turhaa, jos välineet ja tekniikka eivät ole kunnossa. Nuolten erilaisuus aiheuttaa oman hajontansa osumakuvioon, samoin ammuntatekniikka ja erityisesti laukaisu. Pitkiltä matkoilta ammuttaessa erilaiset virheet näkyvät hyvin - vaikka kuinka yrittäisin "tähdätä" keskelle taulua, niin nuoli voi mennä ihan mistä vain ohi. Pitäisi siis saada välineet ja tekniikka kuntoon, jotta ammunta olisi jotain muutakin kuin vain osumisen toivomista! Esimerkiksi viimekertainen American Round oli kyllä aikamoista satunnaisammuntaa, välillä tuntui siltä, että on aivan sama, ampuuko silmät auki vai kiinni, kunhan nyt ammuntasuunta on oikea...

Itse ammun mielelläni monta nuolta putkeen, silloin saan hyvän käsityksen osumakuviosta ja -alueesta. Jos nuolet ovat keskenään mahdollisimman samanlaisia, osumakuvio kertoo jo jotain tekniikasta ja mahdollisista virheistä. Jos ammun vain yhden nuolen ja osun siihen mihin halusin, en voi sanoa varmaksi, että oliko osuma tuuria vai taitoa. Sama kymmenellä nuolella peräkkäin on taitoa. Jos taas ammun yhdellä nuolella ohi kohteesta, johtuiko huti tekniikkavirheestä, väärästä tähtäyksestä vai jostain muusta? Minun pitäisi olla täysin varma tekniikastani, siitä, että osaan ampua virheettömästi jokaisen nuolen, jotta voisin päätellä hudin johtuneen esimerkiksi virheellisestä tähtäyksestä tai vaikkapa huonosta nuolesta. Itseoppineena tekniikka on tietysti aina iso kysymysmerkki.

Jousiammunnassa pätee sama kuin missä tahansa lajissa - vasta kun tekniikka on täysin hallinnassa, voi keskittyä itse ampumiseen, itse taiteeseen ja tulkintaan!

Tähtääminen sinänsä on hyvin yksinkertaista. Mikäli tekniikka ja välineet ovat kunnossa, sivuttaisheittoa ei pitäisi olla juuri yhtään, sivusuunnassa nuolta ei siis tarvitse edes tähdätä. Jäljelle jää pystysuunnan säätö, oikean koron löytäminen. Siihen auttaa omien välineiden tunteminen ja harjoittelu!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 11.06.2009 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jousiammunnassa pätee sama kuin missä tahansa lajissa - vasta kun tekniikka on täysin hallinnassa, voi keskittyä itse ampumiseen, itse taiteeseen ja tulkintaan!


Olen kyllä täysin samaa mieltä. Ja siitäkin, että välineiden pitää olla "tasalaatuiset" keskenään. Lähinnä siis nuolien.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 12.06.2009 11:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli päivän viiveellä mieleeni, että oli noilla ammuntaguruillakin jokusia "erilaisia" nuolia. "Tämä lentää hieman oikealle ja pitää tähdätä mustan reunaan".

Tarkoittaa siis sitä, että jos nuolissa on eroja niin ne erot pitää tietää ja muistaa ja ampua sitten sen mukaan.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
woodcutter



Liittynyt: 10 Syy 2009
Viestejä: 167
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 07.07.2010 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen.
Kuinka moni ampuu molemmat silmät auki?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M.Reinikainen
Site Admin


Liittynyt: 16 Hel 2008
Viestejä: 1591
Paikkakunta: Reso

LähetäLähetetty: 08.07.2010 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin kaikki mun tuntemani ukkelit.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 08.07.2010 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

woodcutter kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen.
Kuinka moni ampuu molemmat silmät auki?


Minä. Very Happy

Alkuun ammuskelin toinen silmä kiinni, mutta kun hetken totuttelee, oppii molemmat silmät auki toimimaan.

Paremmin näkee myös ympäristön, jos joku juoksee yllättäin eteen tms vrt. yhdellä silmällä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 08.07.2010 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Molemmat silmät auki tähtäilen. Eipä ole koskaan edes tullut mieleen ampua toinen silmä suljettuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.07.2010 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etäisyyden arviointiin tarvitaan molemmat silmät. Eli ns. stereonäkö. Sen takia petoeläimilläkin on silmät edessä. Kasvissyöjän silmät ovat sivuilla, rehut näkee ilman stereonäköä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 12.07.2010 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran kokeilin ampua toinen silmä kiinni. Lopetin moisen pelleilyn kahteen laukaukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
woodcutter



Liittynyt: 10 Syy 2009
Viestejä: 167
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 12.07.2010 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli aika vaikea päästä eroon tosta yhdellä silmällä tähtäämisesä.
20 vuotta tuli ammuttua kivääreillä ja haulikoilla riistaa.
Mutta nyt sujuu,osumatarkkuuskin parani huomattavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyssymies



Liittynyt: 19 Jou 2008
Viestejä: 808
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 12.07.2010 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ukkivainaa sanoi kiväärillä ampumisestakin, että "tosiampuja ampuu molemmat silmät auki" Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
woodcutter



Liittynyt: 10 Syy 2009
Viestejä: 167
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 12.07.2010 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep,mutta kiikarin kanssa on huono ampua molemmat silmät auki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 13.07.2010 03:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistoolin, kiväärin, haulikon, konepistoolin jne. kanssa touhutessa lähietäisyydeltä pitää molemmat silmät olla ehdottomasti auki. Osuma haetaan ampuma-asennolla eli vaistolla. Tässä ei saa olla polvet lukossa, ja asento on painottunut hieman ampumasuuntaan. Valmiusasennosta esim. pistooli työnnetään kädet suoraan eteen ja ammutaan ilman katseen kohdistamista tähtäimiin. Vaatii harjoittelua, mutta on nopea. Kun ollaan liikkeessä niin kun katse kääntyy, kääntyy asentokin sinne suuntaan. Muuten nopea vaistonvarainen tulenavaus ei maalin tunnistamisen jälkeen onnistu. Kun asento on kunnossa rekyylinhallinnan kannalta pystyy esimerkiksi ampumaan nopean kaksoislaukauksen (laukausten väli sadasosa-kymmensosasekunteja) peräkkäin yhdellä nostolla kymmenestä metristä kämmenen kokoiselle alueelle 9 mm pistoolilla. Stereonäkö on aivan ehdoton vaistommunnassa. Olipa ase mikä tahansa.
Samoin aina samanlainen helposti toistettava asento. Tuli- ja jousiaseilla ampumisessa on paljopn yhteistä, jos tykkää ammunnasta. Tosin jousella ei mene kuulo salakavalasti.

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 13.07.2010 03:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kasvissyöjän silmät ovat sivuilla, rehut näkee ilman stereonäköä.

Mahtavaa! Kiitos Simo! Olenkin aina miettinyt että jotain outoa nuissa hipeissä kuitenkin on... Very Happy Nyt tiedän mistä se johtui...

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 13.07.2010 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kasvissyöjän silmät ovat sivuilla, rehut näkee ilman stereonäköä.


LOL, vaikka tuo pitää paikkansa niin ei se ole syy silmien asentoon, kasvissyöjät ovat saaliita ja ne tarvitsevat mahdollisimman laajan näkökentän petojen havaitsemiseen.

Useimmat kasvinpurijat tunnistavat syötävän kasvin hajusta, hipeistä en mene takuuseen, ne käyttäytyvät ajoittain muutenkin omituisesti. Laughing

TLM

_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 13.07.2010 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös stereonäön etäisyys oli ihmisellä varsin lyhyt, joten jos kahdella silmällä tähtäyksestä tuliaseella(muu kuin pistooli) on hyötyä on se muuta kuin stereo näkön liittyvä etäisyys mittaus.

Elefantillakin on silmät erillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 13.07.2010 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ammutaan kiväärillä kauemmas, niin toisen silmän lihasten rasittaminen vaikuttaa myös toisen silmän väsymiseen.
Parista kympistä osuu puoliautomaattikiväärillä ihan heittämällä A4:seen.
Siinä on vähän sama idea piipulla kuin nuolen varrella vaistoammunnassa. Silmä sen huomaa vaikkei keskittyisikään sillä tahtäämään.

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.08.2010 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nonni, selvispä mullekkin tuo mielessä pyörinyt tähtäämisjuttu. Nääs ittekkin kuin luonnostaan pidän molemmat öögonit auki ja niinpä teen tästä eteenkinpäin sitten. Jotenkin oudoksutti kun jousiammunnnan perusteissa opettivat tihrustamaan myös vaistojousella yksisilmäisenä. Rikoin heti annettua.ohjetta ja vetelin molemma silmät auki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 03.08.2010 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina välillä tulee sellainen fiilis, että olisi hyvä pitää ainakin yksi silmä auki ammuttaessa... Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 03.08.2010 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha kirjoitti:
Jotenkin oudoksutti kun jousiammunnnan perusteissa opettivat tihrustamaan myös vaistojousella yksisilmäisenä.

FITAlaiset kutsuvat harhaanjohtavasti "vaistojouseksi" sellaista systeemiä missä käytetään nuolen kärkeä tähtäimenä ja säädetään korkeutta arvioidulle etäisyydelle ottamalla jänteeltä kiinni ylempää tai alempaa, nuolen nokin pysyessä samalla paikalla (ns. jänteellä kiipeilyä). Se on tähtäinammuntaa ikäänkuin muka ilman tähtäintä.
Ei oikeasti mitään tekemistä vaistoammunnan kanssa, yksisilmäisten hommia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 09.08.2010 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha kirjoitti:
Nonni, selvispä mullekkin tuo mielessä pyörinyt tähtäämisjuttu. Nääs ittekkin kuin luonnostaan pidän molemmat öögonit auki ja niinpä teen tästä eteenkinpäin sitten. Jotenkin oudoksutti kun jousiammunnnan perusteissa opettivat tihrustamaan myös vaistojousella yksisilmäisenä. Rikoin heti annettua.ohjetta ja vetelin molemma silmät auki.


Vaikka härvelillä ammunkin, niin ammun tähtäimilläkin molemmat silmät auki. FITA-puolelta on saatavissa aika paljon erilaista tekniikkatietoa, mutta tähtäämisestä ei kovin paljoa siihen erityisesti keskittyvää materiaalia taida olla, jos vertaa vaikka ruutipuolella tapahtuvaan tutkimukseen. Niinpä kannattaa kuunnella ns. 'tarkalla korvalla' tähtäämiseen liittyviä neuvoja ja arvioida niitä sitten itse tykönään.

Monet ovat oppineet tähtäämään kiikaritähtäimilläkin molemmat silmät auki, osa pystyy tähän jopa kohtuullisen suurilla suurennoksilla. Joka tapauksessa on edullista pitää molemmat silmät auki, jos vain siihen pystyy. 'Väärältä puolelta' homma ei sitten niin helposti onnistukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 11.08.2010 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
FITAlaiset kutsuvat harhaanjohtavasti "vaistojouseksi" sellaista systeemiä missä käytetään nuolen kärkeä tähtäimenä


Kyllä minä käytän nuolta tähtäyksessä. En ihan tarkkana tähtäimenä mutta sivusuunnan määrittämiseen nuolen varren suunnan mukaan. Oikeastaan oikean koron määritykseenkin, sijoitan kärjen jollekin "tietylle" korkeudelle maaliin nähden etäisyyden mukaan. Mitään kummallisempaa etäisyyden määritystä en osaa tehdä vaan vedän ihan oman arvion mukaan. Hommaa helpottaa se, että harjoitellessa tulee ammuttua mitatuilta matkoilta ja tietyt etäisyydet osaa arvioida melko tarkkaan.

"Systeemiampujilla" on ihan omat metkunsa. He eivät arvioi matkaa vaan mittaavat sen jousen, nuolen ja sormenleveyden etc. avulla. Homma perustuu käsittääkseni jonkinlaiseen kolmiomittaukseen ja joku joka osaa sen, voisi selittää tarkemmin miten se tehdään.

Yksi huomio ihan offtopicina...perinnejousessa painan päätäni alemmaksi (silmä nuolen päälle) kun tähtäinjousella ammuttaessa. Vanhan nelipinnisen avotähtäimeni säädetyt korot ovat aivan persiillään ja esim. 60yds matkalla pinnin säätövara ei tahdo riittää alasuunnassa. Jotenkin vaikeaa ampua nykyään pää ylväässä upseeriasennossa.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 12.08.2010 07:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuntaetäisyyden saa mitattua kun tietää paperitaulun koon ja jos käytössä on riittävän tarkka mitta-asteikko, esim 1mm välein piirrettynä. Esim tähtäimen asteikko. Vaistotyyleillä apuvälineet on kiellettyjä jolloin riittävän tarkkaa asteikkoa ei ole käytössä. Silmämitalla pääsee samaan tulokseen.

Vastaavasti sormilla mitataan tähdättäessä nuolen kärjen paikka taulun ylä- tai alapuolella. Tämä mitta perustuu kenttätesteihin. Esimerkkikuvassa mittaan kahdella sormella ja jos katson sormien kärkeä matka on 55 jaardia, toisen nivelen kohdalla on 60 jaardin korko.



IMG_7926_korko.jpg
 Description:
 Filesize:  76.07 KB
 Viewed:  8536 Time(s)

IMG_7926_korko.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 12.08.2010 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samoilla linjoilla Rantalan kanssa. Liekö jonkinlainen split-vision systeemi.
En mitenkään tarkkaan katso tähtäyspistettä, tietyille matkoille, vaan nuoli ja maali heiluu näkökentässä.

Kun tarpeeksi treenaa, niin alkaa jopa etäisyydenarviointi toimimaan; Näet kohteen, jännität jousen ja osut, aivot osaavat laskea tarvittavan kulman alitajuisesti. Smile

Tämä siis vieraassa ympäristössä, kotipihalla samaan maaliin matkat on jo niin juurtuneet, että lähes silmät kiinni tietyltä matkalta osuu ainakin sinnepäin... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jousipata



Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 862
Paikkakunta: hels.. lappi,keskiyläperä

LähetäLähetetty: 19.08.2010 04:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

molemmat silmät mukana tähtäämisessä ammun millä vain ja miten vain.
_________________
tzoinnngggg...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com