Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mps989
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 78 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 24.08.2009 22:19 Viestin aihe: nuolen rakentamista |
|
|
Sain tänään kauan odotetun paketin mukkanuolelta. En ole ennen näitä kokeillut, ja kysymyksiä alkoi ilmestyä kuin sieniä sateella.
Miten kierrettävät kärjet kiinnitetään? Näyttäisi siltä, että pitää porata reikä aihioon, mutta suoran reiän poraaminen käsiporalla on epätoivoista touhua.
Valmiiksi ajetut kärkikartiot on hmm... jännän muotoisia. Jos olette tilanneet, tiedätte mitä tarkoitan, en osaa selittää. Onko tuonmallinen kartiomalli pakollinen nuolen hyvin toimivuuden takia (suoruus), vai voiko sen tehdä esim tavallista paksummalla teroittimella?
Kuumaliima on kuulemma hyvää kärjen liimaamiseen. Voiko niitä kärkiä käyttää uudelleen myöhemmin, jos esim nuoli rikkoutuu. Tarkoitan, että kärki on täynnä liimaa, eikä sitä taida saada helposti pois.
Tulipas taas harvinaisen tyhmiä kysytty, mutta toivottavasti joku vastaa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heikki
Liittynyt: 09 Kes 2009 Viestejä: 1178 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 25.08.2009 10:33 Viestin aihe: Re: nuolen rakentamista |
|
|
mps989 kirjoitti: |
Kuumaliima on kuulemma hyvää kärjen liimaamiseen. Voiko niitä kärkiä käyttää uudelleen myöhemmin, jos esim nuoli rikkoutuu. Tarkoitan, että kärki on täynnä liimaa, eikä sitä taida saada helposti pois.
|
Kuumaliimahan sulaa kun sen kuumentaa taas uudelleen (kuumailmapuhaltimella, kynttilällä tms.), jolloin se on helppo valuttaa tai pyyhkäistä pois sieltä minne se on laitettu.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 25.08.2009 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Kierrettäville kärjille on olemassa adapteri,puunuolessa kannattaa yleensä käyttää suoraan kartioon liimattavia kärkiä mutta kyllä se adapterillakin pelaa.
Kuumaliimalla kiinnitetty kärki irtoaa lämmittämällä ja sen voi kyllä kiinnittää uuteen nuoleen...ei muuta kuin lämmittää ja pistää paikoilleen.
Itse kiinnitän leikkurit puunuoleen epoksilla koska se jättää,toisin kuin kuumaliima,enemmän työskentelyaikaa sillä leikkuria jotuu hieman pyörittelemään ja hakemaan oikeaa asentoa,leikkurin täytyy olla ehdottomasti suorassa vain silloin nuoli toimii.
Muutenkin voi joutua kikkailemaan,itselläni on 55# lonkkari jossa käytän 45# nuolia ja joudun lekkuria käyttäessäni lyhentämään niitä tuumalla ennen kuin ne suostuvat lentämään suoraan ja niputtamaan taulunuolten kanssa (taitaa olla spinet täpärällä), mikä on tärkeää sillä ei ole mitään järkeä käyttää samassa jousessa nuolia jotka eivät osu samaan pisteeseen,näyttää toisinaan olevan käytössä mitä kummallisemmin käyttäytyviä jahtinuolia ellei ole säätöjen kanssa sinut.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 25.08.2009 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tulipas taas harvinaisen tyhmiä kysytty, mutta toivottavasti joku vastaa |
Ei tietämättömyys ole tyhmyyttä. Se on tyhmyyttä jos ei ymmärrä kysyä
Kierrekärjistä ei ole muuta kokemusta kuin inserttikärkien osalta. Niissä olen käyttänyt nuolivarteen kiinnitettävää adapteriholkkia. Sellaisen saa itsekin tehtyä jos onnistuu löytämään halk.8/6mm putkea. Teräsputki lisää painoa eikä alumiinikaan ihan painotonta ole mutta sitä minä olen käyttänyt. Insertti putkeen ja mieluummin tippa liimaakin väliin. 6mm sisäreikä kyllä saattaa vaikuttaa passelin kireältä mutta kun nuolta nitkuttaa muutaman kerran irti jostakin, niin se saattaa löystyä. Sorvin kolmileukapakka on passeli kiristää ainakin aluholkin ja insertin liitos ilman liimaakin.
Liimaliitos tosiaan irtoaa lämmöllä. Myös epoksi. Itse olen käyttänyt epoksia kun suhtaudun hieman kriittisesti kuumaliimaan. Sillä tehty liimaus kun on niin helppo sössiä. Epoksi antaa paremmin asetteluaikaa kuten tuossa jo todettiinkin.
Kartiokärkiin tarvitsee työkalun. Taitaja kyllä veistää oikean kartion puukollakin mutta taitajakaan ei saa pyöreyttä täysin oikeaksi. Minä olen tehnyt kartiot varsiin sorvilla. Halpa kynänteroitintyyppinen ratkaisu löytyy esim. Mukkanuolelta. Tavallisessa kynänteroittimessa on erilainen kulma eikä kärki istu tiukasti sillä tehtyyn kartioon. Olikohan se kulma 5 astetta...siis se "virallinen".
Melko paljon olen tehnyt liitoksia myös ihan lieriömäisenä. Eli suora 6mm halk. pätkä varren päähän 8-15mm pituudelta. Omatekokärkiin olen porannut vastaavan 6mm reiän sorvissa. Huonona puolena tässä on 8mm varren ja 6mm ohennuksen olake josta varsi herkästi katkeaa. Kartiossa olaketta ei ole ja siksi pidänkin sitä parempana. Keskitysterällä voi kyllä ajaa viisteen kärjen reunaan ja viistota vuolivarren olakkeen samoin mutta se on aikaavievää ja tarkkaa puuhaa eikä siltikään pese kartiota kestävyydessä.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 25.08.2009 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Suunnittelen tässä värkkääväni smirgelin hiomatukeen vanerisen hiomatuen jolla saa laikan sivua vasten hiottua nuo kartiot, ajan jyrsimellä levynpalaan 11 ja 5 asteen (mistä muuten löytyy läppärin näppäimistöltä tuo asteen merkki) urat joissa sitten voi akkukoneella aihiota pyörittäen ajaa siistit kartiot.
Noilla käsikäyttöisillä en näytä saavan kunnollista kartiota sitten millään.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jtahola
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 320 Paikkakunta: Lempäälä
|
Lähetetty: 25.08.2009 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Mukkanuolelta ostin joskus kärkien lisäksi teroittimen, jolla voi teroittaa 8mm nuoliaihion molemmat päät, kärkeä ja nokkia varten. Edullisemmassa muovisessa (alle 10€) on vaan että sopii vain yhden paksuiselle aihiolle, kalliimpi metallinen on säädettävä. No oon kyllä terottanu ohuempiakin.
Älä ota kovin pehmeetä lötköä kuumaliimaa (mm casco) , ei pidä kovin hyvin. Löysin jostain halpa-hallista "puolikovaa", löytyy silti vielä joustavuutta.
Kun teroitat kärjen, jätä mahdollisimman karkea pinta että liima tarttuu. Itse teen vielä nykyään puukolla "korkkiruuvikierteen" teroitettuun kärkeen jotta pito paranee.
En oo ihan vissi, mutta tuntuu että kuumaliima kestää aika hyvin lämpöä ennenkuin "liimaavuus" katoaa.
Itte teen seuraavasti: kiinnitän kärjen ruuvipenkkiin ja veistelen liiman paloja kärjen sisälle, lämmitän reilusti kärkeä joka puolelta ja ennenkuin tökkään nuolen kärkeen lämmitän myös nuolen kärkikartio-osaa.
Liimaa sen verran että hiukan tursuaa joka puolelta.
Nuoli paikalleen, hetken odotus ja irti ruuvipenkistä ja nuolen lopullinen painaminen kärjen sisään voimalla, puuta vasten kuitenkin varoen ettei nuoli katkea.
Pari tuntia antaa jäähtyä ja kovettua kunnolla.
Harvemmin on enää kärjet irronnu vaikka osuu lautaseinään maalitaulun sijaan.
_________________ -JTAhola- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 25.08.2009 14:11 Viestin aihe: |
|
|
Minä taas lämmitän liimapuikkoa ja hieraisen siitä nuolenkartioon johon sitten painan lämmitetyn kärjen hieman kietäen,hyvin ovat pysyneet,jopa paremmin kuin epoksilla liimatut sillä epoksi ei tahdo pitää kovissa iskuissa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 25.08.2009 19:12 Viestin aihe: |
|
|
Unohtui tuossa inserttikärjistä kirjoittaessani mainita, että ovat käteviä myös siinä, että jengalle sopii ihan yhtä hyvin leikkurikärki kun taulukärkikin.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaitsu
Liittynyt: 21 Hei 2009 Viestejä: 41 Paikkakunta: Pälkäne
|
Lähetetty: 25.08.2009 20:24 Viestin aihe: |
|
|
jtahola kirjoitti: | Itte teen seuraavasti: kiinnitän kärjen ruuvipenkkiin ja veistelen liiman paloja kärjen sisälle, lämmitän reilusti kärkeä joka puolelta ja ennenkuin tökkään nuolen kärkeen lämmitän myös nuolen kärkikartio-osaa.
Liimaa sen verran että hiukan tursuaa joka puolelta.
Nuoli paikalleen, hetken odotus ja irti ruuvipenkistä ja nuolen lopullinen painaminen kärjen sisään voimalla, puuta vasten kuitenkin varoen ettei nuoli katkea.
Pari tuntia antaa jäähtyä ja kovettua kunnolla.
Harvemmin on enää kärjet irronnu vaikka osuu lautaseinään maalitaulun sijaan. |
Tämä konsti toimii. Kokeilin itekkin näin kun en löytänyt liimapistooliani ja piti saada kärjet liimattua. Prosessi oli siis sama kuin jtaholalla, paitsi että pidin kärkeä siirtopihdeissä lämmityksen ja asennuksen ajan. Messinkikärjet tuntuivat olevan melko herkkiä katkeamaan jos asennuksessa käyttää liikaa voimaa, eli katkesivat siis holkin ja umpinaisen kärjen rajasta. Yhden sain poikki asennuksen aikana ja pariin muuhun tuli murtuma. Katkesivat sitten ammuttaessa. Muutenkin tuntuvat olevan heikkoja nuo messinkiset, ainakin nämä jotka tilasin Flybowshopista. Muilla vastaavia kokemuksia?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 25.08.2009 21:39 Viestin aihe: |
|
|
Oletpa käyttänyt hurjasti voimaa,tai sitten kärjet ovat viallisia.
Saisitko laitettua kuvaa niistä?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lehtis
Liittynyt: 11 Huh 2005 Viestejä: 847 Paikkakunta: Riihimäki
|
Lähetetty: 26.08.2009 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Olen käyttänyt ainoastaan messinkisiä kärkiä, joissa kierteet. Ei niitä kyllä ihan helposti saa katki asennettaessa, kun eivät hajoa edes kiveen ammuttaessa, joskus on noinkin käynyt.. . Puu on kyllä ensin pettänyt...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 26.08.2009 12:14 Viestin aihe: |
|
|
Veikkaisin, että kärkiholkin vaippa on tehty liian ohueksi. Törmäsin samaan joskus tehdessäni Lapuan patruunatehtaalle tarkastuslaitetta jossa mitattiin myös vaipan paksuus. Liian ohuella seinämällä olleet saattoivat lähteä vikasuuntaan laukaistessa. Arvauksena, että kärkien reikiä ei tehdä erikseen poraamalla vaan menetelmä on syvävetoa ja messinki kun ei ole parhaita syvävetomateriaaleja niin siinä saattaa olla pieniä hiusmurtumia joita ei silmällä huomaa.
Omissa messinkikärjissäni teen ensin sorvilla 8mm tangon päähän terän, sitten katkaisen määrämittaan ja käännän ympäri. Keskitysterällä poraan niin syvään, että terän reuna viistää tangon reunan teräväksi, tekee reunaan viisteen. Viimeisenä poraan 6mm terällä 10-15mm reiän. Reiän syvyydellä ja terän pituudella säädän kärjen painoa. Seinämävahvuutta jää kiinnitysosalle 1mm eikä yksikään ole hajonnut. Hukkunut niitä on tusinoittain kun ovat katkenneet nuolivarresta ja hiekkapenkkaan ammuttaessa tylstyvät teräskärkiä nopeammin mutta eivät taatusti ruostu.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaitsu
Liittynyt: 21 Hei 2009 Viestejä: 41 Paikkakunta: Pälkäne
|
Lähetetty: 26.08.2009 22:08 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä asia taitaa olla niinkuin Ari arvelit, holkki on tuolta tyvestään todella ohut. Tusinasta kärkiä on enää ehjänä 4 kpl. Eivät tahdo kestää puupölkkyyn (vanha mutta kova kuusipölli) ampumista kymmenestä metristä ja jousenihan on vain 25#... Pitänee antaa Flybowshopille rakentavaa palautetta; pitäisi kait noiden vähän enemmän kestää.Tuo asennusvaiheessa katkennut kärkihän katkesi tosiaan käsissä, luulisi nuolivarren antaneen ensin periksi. Kuvasta näkyy tuo seinämän ohuus:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri
Liittynyt: 31 Maa 2007 Viestejä: 211
|
Lähetetty: 26.08.2009 22:30 Viestin aihe: |
|
|
Kysäseppä messinkikärkiä Sherwood Shopista,nuo on paskoja.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 26.08.2009 23:26 Viestin aihe: |
|
|
Hmm...tuo näyttäisi kyllä automaattisorvista tipahtaneelta ja näyttäisi siltä, että kärjen ohennus on mennyt hieman pitkäksi ja "leikkaa" kiinnitysholkin osuuden lähes poikki. Paskana minäkin tuollaista pitäisin. Postaa kuva kauppaan ja hyvät mölyt päälle. Kyllä noista jonkinlaista palautetta pitää antaa ja hyvässä lykyssä saat uudet kärjetkin bonuksen kera
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
Liittynyt: 25 Lok 2004 Viestejä: 2220 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 27.08.2009 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Olen törmännyt kolmeen erilaiseen kärkityyppiin (jotka kiinnitetään suoraan nuoleen, ilman sovitetta) kiinnityksen osalta: kartio, kierre ja kierrekartio. Kartio lienee se vanhin ja perinteisin. Ja kyllä kartion teko onnistuu helposti ihan puukolla ja hiekkapaperilla, suoraankin kärjen saa. Kierrekärki on kätevä. Vaikka se periaatteessa pysyy paikoillaan ilman liimaakin, niin liima tuo silti varmuutta. Kierrekartio onkin sitten yhdistelmä, jossa on kartio- ja kierrekärkien hyvät ja huonot puolet yhdistetty. Liimana olen käyttänyt kuumaliimaa. Kärjen ja nuolenkärjen kuumennus, kuumaliimapistoolista liimaa kärkeen ja siinä se.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 27.08.2009 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Käyttääköhän kukaan ruodillisia kärkiä? Tarkoitan siis niitä joissa kärjen ruoti tulee nuolivarren sisään ja kiinnitys on yleensä lanka- tai jännepunoksella. Tein itse jokusia leikkurikärkiä ruodillisina mutta en koskaan käyttänyt niitä mihinkään...ja silti olen hukannut ne jonnekin...
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Simo Hankaniemi
Liittynyt: 08 Hei 2004 Viestejä: 4937 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 27.08.2009 23:40 Viestin aihe: |
|
|
Ari Rantala kirjoitti: | Käyttääköhän kukaan ruodillisia kärkiä? Tarkoitan siis niitä joissa kärjen ruoti tulee nuolivarren sisään ja kiinnitys on yleensä lanka- tai jännepunoksella. Tein itse jokusia leikkurikärkiä ruodillisina mutta en koskaan käyttänyt niitä mihinkään...ja silti olen hukannut ne jonnekin... |
Olen käyttänyt ruodillisia leikkureita vuosikymmeniä. Niiden kiinnittämisessä saa olla tarkkana, että kärki tulee suoraan. Pieni epäonnistuminen tässä suhteessa tekee nuolesta virattoman, se ei lennä tarpeeksi suoraan.
Ainoa teollinen putkellinen leikkuri, joka miellyttää minua on Grizzly. Sen mittasuhteet (leveyden suhde pituuteen) muistuttavat preeria-kärkiä. Mutta Grizzly on liian leveä lyhyisiin nuoliin ja muutenkaan ei huvita maksaa niitä hintoja kärjistä, joita käytän kuitenkin vain pienriistaan. Ruodollisten leikkureiden tekeminen itse ei maksa juuri mitään ja kärkiä on mielestäni hauska tehdä.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mps989
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 78 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 30.08.2009 10:25 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia vastauksista
Sain ne tilaamani aihiot sulitettua omatekoisella laitteella. Kampa on pahvista taitettu, jonka molemmin puolin on metallilevy levittämään paineen tasaisesti. Kävin eilen keräämässä vesoja ja kuorin ne. En vain saa niitä suoristettua. Apuja?
Description: |
|
Filesize: |
213.31 KB |
Viewed: |
6051 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
226.21 KB |
Viewed: |
6051 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
169.02 KB |
Viewed: |
6051 Time(s) |
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 30.08.2009 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Taulukärkiä(field point) on kolmea eri kiinnitystä:
* Tapered. Nuoli veistetään/terotetaan kartioksi ja kärki liimataan
* Screw in. Kärki kierretään alumininuolen sisässä olevaan kartioon. Saatavana tapered adapteri puunuolille.
* Screw on. Kärki kierretään aihion ympärille. Vaatii tarkasti oikean paksuisen aihion, en usko käteväksi vesanuolille.
Crimp on. Peltkärki puristetaan nuoen päälle. Käytössä vain halpisnuolissa.
Screw-in adapteri mahdollistaa 300gr kärjet, mutta yleensä näitä käytetäänn leikkurien vaihtamiseen. Tapered kärjissä raskain on 190gr.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mps989
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 78 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 30.08.2009 19:45 Viestin aihe: |
|
|
No nyt selkis miksen saanut nuolia suoristettua. Onnistuu paljon paremmin kun on antanut kuivua yön yli
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Matti Matinpoika
Liittynyt: 07 Hei 2008 Viestejä: 259 Paikkakunta: Lammi
|
Lähetetty: 30.08.2009 21:05 Viestin aihe: |
|
|
mps989 kirjoitti: | No nyt selkis miksen saanut nuolia suoristettua. Onnistuu paljon paremmin kun on antanut kuivua yön yli |
Joo, jostain syystä vesat on 'letkeimmillään' ja helpoin suoristella kun ovat tekeytyneet seuraavan päivään. Heti keräämisen jälkeen tahtovat vain palata alkuperäiseen muotoonsa vaikka miten vääntelee. Liian kuivaksikaan ei passaa päästää, jäykistyvät liikkaa. Kastelemalla taas notkistuvat uudestaan. Liotusta ei välttämättä tarvita, kunhan kastelee pinnan kunnolla ja antaa jonkun aikaa imeytyä niin alkaa taas taipumaan.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Simo Hankaniemi
Liittynyt: 08 Hei 2004 Viestejä: 4937 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 30.08.2009 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Kaikista vesoista ei kannata yrittääkään tehdä nuolia. On syytä olla melko nirso ja nuiva, kun niitä pystystä valikoi. Se säästää vaivaa myöhemmin. Maastossa hyvältäkin näyttävät vesat eivät aina enää tunnu kelvollisilta sen jälkeen, kun ne on kuorittu. Jos vesaa joutuu hyvin paljon suoristelemaan, niin suoristelua joutuu jatkamaan koko nuolen käyttöiän. Vesat ovat siis vähän kuin sukupuolikumppanit, pitää valita sellaisia, joita ei tarvitse paljonkaan suoristella.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapi0
Liittynyt: 26 Kes 2009 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 20.09.2009 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Ari Rantala kirjoitti: | Käyttääköhän kukaan ruodillisia kärkiä? Tarkoitan siis niitä joissa kärjen ruoti tulee nuolivarren sisään ja kiinnitys on yleensä lanka- tai jännepunoksella. Tein itse jokusia leikkurikärkiä ruodillisina mutta en koskaan käyttänyt niitä mihinkään...ja silti olen hukannut ne jonnekin... |
Mie oon tehny muutaman koekappaleen takomalla ja totean entisaikojen kärkisepät melkoisiksi guruiksi. Hauskaahan se oli, mutta lähes täydellinenkin suoritus tuntuu yliluonnolliselta. Pitäisi varmaan kokeilla esim kuparivalua...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
woodcutter
Liittynyt: 10 Syy 2009 Viestejä: 167 Paikkakunta: Muurame
|
Lähetetty: 12.07.2010 19:49 Viestin aihe: |
|
|
Täällä on yksi joka käyttää ruodillisia kärkiä.
Leikkureita on ollut mynnissäkin tuolla markkinapalstalla.
Olen myös tehnyt taulukärkiä ruodillisena ja ne on toimineet hyvin.
Tietty olen sivuuttanut tuon takomisen ja tehnyt kärjet koneiden voimalla.
Kärkiin kun tekee ruodin nuolen levyisenä niin suoraan laitto ei ole mikään ongelma..
Barreloidut nuolet on sitten eri juttu.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
woodcutter
Liittynyt: 10 Syy 2009 Viestejä: 167 Paikkakunta: Muurame
|
Lähetetty: 19.07.2010 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Nonniin,tänään se sitten tapahtui.
Hajos selfnokki ammuttaessa.
Sain valmiiksi lentoonammunta setin ja sitä testaillessa napsahti.
Nuoli poistui takavasemmalle ja sulan siikasia leijui ampumapaikalla
Mitään ei onneks sattunu.
Toinen sakara nokista oli katkennut,just vahvikesidoksen juuresta.
Valmistusvirhe,olin tehnyt sidoksen liian lyhyeksi.
Loppui sentin verran ennenuran pohjaa.
No vahingosta viisastuneena lisäsin sidokset loppuihin setin nuoliin.
Tuli oikeastaan paremman näköiset nuoletkun sidoin erivärisellä langalla ton sentin verran
Setistä sen verran että sulkina on 3" ankansulat leikkaamattomina.
Ankansulkahan ei ole kovin korkeaa jotaan ihan siedettävän näköiset nuolet tuli.
Kärkinä on 222 katkaistut hylsyt kiillotettuna ja lakattuna.
Varret on petsattua mäntyä olikohan kirsikan väristä petsiä.
Kuviakin vois tietty laittaa mutta kameran akut on tyhjät joten nappaan parikuvaa kun on virtaa.
Hyvä maalitaulu noille bluttikärjille on heinäpaali.
Nuolet uppoaa siihen kivasti joten ei tule vaurioita niin helposti kuin ammuttaessa kovempiin taustoihin.
Siis kun nuolet pomppaa takas taulusta niin on nokki ja sulat vaarassa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|