Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jänteiden nylkyä

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 20.10.2009 00:39    Viestin aihe: Jänteiden nylkyä Vastaa lainaamalla viestiä

Jousihommat jäi tänään vähemmälle kun roudasin pajalle puolensäkillistä hirvenkinttuja. Tai polvesta alaspäin puolikinttuja oikeammin.
Pätkäisevät pirulaiset ne nivelestä...vaan eipä ne jänteetkään sen yli mene vaan kiinnittyvät siihen.

Hommaan pitäisi ihan oikeasti saada hyvät ohjeet miten jänteet kannattaa veistellä irti. Mulla meni tuhottomasti aikaa ennen kun keksin taittaa nilkkanivelen ympäri ja katkoa nivelen sisäosaan kiinnittyvät jänteenpäät. Ahneena halusin tietysti mahdollisimman pitkiä ja veistin kintun auki sorkkia myöden saadakseni viimeisetkin millit talteen.

Jäi fiilis, että ihan tumpula olin. Jotenkin fiksummin nuo jänteet saisi varmasti irroiteltua. Nyt veistelin fileiksi koko kintun ja huomiseksikin jäi vielä siistittävää. Otin vain tilsan irti enkä siivonnut siitä kudoksia veks. Jänteitähän on melko paljon yhdessäkin kintussa vaikka käyttökelpoisimpia taitaa olla suuret kinnerjänteet. Vieläkin kinttuun jäi mielestäni paljon sellaista tavaraa jota voisi hyödyntää vaikka liimankeitossa.

Mulle on tulossa noita kinttuja vielä lisääkin, että hyvät ohjeet olisivat tarpeen...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 20.10.2009 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika samalla tavalla olen jänteet irrottanut. Nilkkanahan nyllky, jänteen vierestä kalvo puhki puukolla ja pitkä veto jalan suuntaisesti. Sitten jänteen päät poikki ja toisen pitkän sivun irtileikkaaminen. Sen jälkeen olen yleensä putsannut jänteet kalvoista ja lihoista. Putsauksessa voi käyttää sahajauhoa ylimääräisen kosteuden poistamiseen, jolloin jänteestä saa paremman otteen ja viimeisten ohuiden kalvokerrosten irtirepiminen helpottuu. Monet kuivaavat jänteet ilman putsausta, mutta itse pidän putsattuina kuivattuja jänteitä parempina.

Aivan hirveätä eforttia en ole laittanut jänteiden pituuden maksimointiin varsinkaan jousen selystysjänteitä hankkiessa. Aikaa tuhrautuu saatuun hyötyyn nähden liikaa. Haarautumakohtien ylimenevistä osista kun ei saa kuin osan talteen, koska suuri osa jänteistä katkeaa haarautumakohdasta niitä repiessä. Jos haluaa pitkiä ompelujänteitä tai sulitusjänteitä, niin sitten kannattaa irroitella niin pitkästi nilkan päältä kuin mahdollista. Olen myös käyttänyt niitä jalan sivussa olevia ohuempia jänteen ruipeloita sulitukseen ja ompeluun. Niitä saa irti pitkinäkin pätkinä ilman suurempaa vaivaa. Kinnerjänteillä ja jalan etuosan paksuimmilla jänteillä olen sitten hoitanut selystyksen.

Eniten hommaa helpottaa terävä puukko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 20.10.2009 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei katkea jänteet yleensä haarautumakohdasta.

Vinkki 1: pamputa puu tai muovivasralla ja metallialasimella
Vinkki 2: Availe jänteitä puukolla pienen pamputuksen jälkeen ja
pamputa loppuun "osina".

Noilla vinkeillä tulee parempaa jännettä. Kokeiltu saksanhirvelle ja oikealle hirvelle (vain 1 jänne tosin).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jtahola



Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 320
Paikkakunta: Lempäälä

LähetäLähetetty: 20.10.2009 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan noi silti aika mittavia, saakohan noista 30 cm nettopituutta ... kaverin kanssa juttelin, käytännön syistä pätkivät nivelistä ja hukkaavat melkein puolet takajalan jänteestä, etujalan jänteen pituudesta ei kaverillakaan tietoa. Pitäis päästä hosuun puukon kanssa heti kaadon jälkeen ennen katkasua.
_________________
-JTAhola-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 20.10.2009 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhtenä murheena huomasin, että nahan nylyssä veistävät jalkojen nahan irti aika krouvilla kädellä ja terä viiltää aika usein myös jänteeseen viillon.

Paha vaan mennä neuvomaan tai määräilemään miten hommansa hoitavat kun itse on ihan parasiittina koko hommassa. Voisihan sitä koittaa sanoa, että jos irroittaisivat nahan vaikka siitä polvesta josta kinttu muutenkin katkaistaan niin säästyisi sekin pätkä ehjänä. Usein myös kossupullo tai pari auttaa etenemään näissä jutuissa Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 20.10.2009 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hmmmm.. Aikaa kuluu jos nysväilee ja nyrhii..
Jalkanahka yläpuolelta auki viillolla ja levitetään toiseltapuolelta auki, ei tarvitse edes koko nahkaa nylkeä, ellei sitten ota luuta talteen. Ylä ja alapuoleta jännekimput irti, thats it. Aikaa kuluu joitain sekuntteja.
Jänteet kuivuvat ihan yhtä hyviksi tupessaan. Nuijimisen ja riipimisen jälkeen tulos on 100%:sesti sama.
Jonkinmoinen kasa on taas kuivina ja teen alati lisää, joten saattaapi olla että riittää myyntiinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
A.Arffman



Liittynyt: 16 Huh 2009
Viestejä: 129
Paikkakunta: Siilinjärvi

LähetäLähetetty: 20.10.2009 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen viiltänyt nahan jänteen kohdalta vaan auki sitten vetänyt jännettä ja samalla viillellyt sen siitä nahasta irti aikaa menee ehkä 2min per jalka. En ole vielä kyllä yhtään yli 35cm jännettä saanut (24 jaalkaa olen tänä syksynä käsitellyt)

Lupasivat hirvimiehet että seuraavalla kerralla vetävät jänteet poikki ylempää jalasta, saa nähä miten pitkiä tulee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 21.10.2009 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ne jänteet siitä mihinkään pitene jos jalat on nyt vedetty nivelestä poikki.
Siihen ne jänteet päättyvät/alkavat. Ei ne kulje samassa pötkössä läpi koko jalan... Niveliin ne kiinnittyvät.
Takajalasta löytyy ylempää kohtuullinen jänne, joka siis alkaa siitä samasta nivelestä kuin mihin koipiluun jänne päättyy ja tuo reisiluun ja koipiluun välistä alkava jänne(kinnerjänne) päättyy takajalan potkalihoihin.
Nyppimällä saa vielä etujalastakin suht surkean jänteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 21.10.2009 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiiätuota...nylkevät hirvenkintun ihan hetkessä ja mulla siihen menee ainakin puolisen tuntia Confused

Veitsi on terävä ja pysyy hyvin kädessä. Välinevika se ei siis ole enkä usko kädentaitojanikaan ihan niin huonoiksi, että syy niissä olisi. Ehkä olen liian varovainen ja veistän kevyellä kädellä. Sama systeemikin vielä on mitä tuossa on kuvailtu. Erona on vain se, että leikkaan nilkkanivelen nivelsiteet poikki ja taitan nivelen auki. Näin saan jänteiden päät katkaistua "sisäpuolelta" juuri siitä missä ne kiinnittyvät niveleen.

Selystys käy hyvin lyhyemmilläkin jänteillä mutta haluan pintakerroksista yhtenäiset. Ison kinnerjänteen alla kulkee muuten nippu pikkujänteitä jotka ovat yhtä pitkiä kuin kinnerjännekin.

Oletko Ilkka avannut nilkkaniveltä? Minusta nivelen läpi kulkee ainakin yksi jänne ja siinä on vain pienet, sivuilla olevat kiinnitykset itse niveleen. Tarkoitan, että siitä saisi pitkän yhtenäisen jänteen kun pääsisi siihen käsiksi jo ylempää.

Eilen meni hermot hommaan ja löin loput kintut muovipussiin ja diilasin pyhäjärven vastarannalle. Nämä kun loppuvat suunnittelen vakavissani, että jospa ostaisin seuraavat...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
toni



Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 1453
Paikkakunta: aurajoki

LähetäLähetetty: 21.10.2009 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elähän ny Ari. Moni täällä kusis hunajaa noiden kinttujen takia.

Mut esm.tämän työmetodin näyttäminen tai työpajaistaminen vois olla hyvä ohjelmanumero vaikka perinnejousi liiton seuran tapahtumassa?

Jos haluaa hifistellä,niin kumirouherukkaset auttaa vetohommissa.
Toisaalta ite pitäisin vaivattomampana sahanpurua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 21.10.2009 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Elähän ny Ari. Moni täällä kusis hunajaa noiden kinttujen takia


Juu. Jänteet ovat kysyttyä tavaraa ja näkee hieman vaivaakin saadakseen kunnollisia. Jokin raja siinä vaivannäössäkin on. Ainakin minulla jonka hermot eivät tahdo kestää nysväämistä ja kuivumisen odottelua. Mun työvauhdillani ei tuottoisuus ole mitenkään ylellistä ja hintaansa nähden ostotavara alkaa vaikuttamaan kiinnostavalta. Rispektiä saa toki enemmän jos työstää ne itse...

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 21.10.2009 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Tiiätuota...nylkevät hirvenkintun ihan hetkessä ja mulla siihen menee ainakin puolisen tuntia Confused

Veitsi on terävä ja pysyy hyvin kädessä. Välinevika se ei siis ole enkä usko kädentaitojanikaan ihan niin huonoiksi, että syy niissä olisi.


jos veitsi on hyvä, niin vika ei voi olla muussa kuin oppimattomuudessa. Hirvimiehet on kumminki nyljeskelly varmaan aika paljon enemmän kuin sinä. Itellä kun oon noita kinttuja nyljeskelly, niin on menny sellanen pari kolme minuuttia. ensimmäisen kohdalla meni kyllä jotain puoli tuntia.

Niinhän se on nai(ma)s hommissaki että kyllä koko riittää, muttei siitä apua ole ilman oikeaa tekniikkaa ja treeniä.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 21.10.2009 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
jos veitsi on hyvä, niin vika ei voi olla muussa kuin oppimattomuudessa. Hirvimiehet on kumminki nyljeskelly varmaan aika paljon enemmän kuin sinä.


Tuo on helppo myöntää todeksi. Enemmän kun noita availisi niin varmasti praktiikkaakin kehittyisi.

Lainaus:
Niinhän se on nai(ma)s hommissaki että kyllä koko riittää, muttei siitä apua ole ilman oikeaa tekniikkaa ja treeniä.


Jaa'ah. Meinaatko, että pari minuuttia riittäisi jos on hyvin treenattu... Very Happy

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 25.10.2009 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin, luonnollisesti tietyissä hommissa aika on kääntäen verrannollinen tulokseen. Joskus muutama minuutti on riittänyt toivottuun tulokseen. nämä ovat kumminkin harvinaisia marginaalitaauksia. Laughing
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 28.10.2009 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Joskus muutama minuutti on riittänyt toivottuun tulokseen. nämä ovat kumminkin harvinaisia marginaalitaauksia.


Meillä kaikki alle tunnin kestävä lasketaan esiämmittelyyn tai vonkaukseen...joiden ero on alkanut hieman hämärtyä noin käsitteinä ja siksi laskenkin ne samaan Very Happy

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 01.11.2009 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi ehkä ihan oman topicin paikka tälle...mutta kun liittyy niin läheisesti samaan.

Eli miten jaloista nyljetyt nahat pitäisi säilyttää jotta niistä saisi myöhemmin vaikka pari nuoliviintä tehtyä?

Nyt olen antanut niiden kuivua ja pakannut nippuun "ylisille". Karkeata suolaa olen nakannut pienen kourallisen aina väliin.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tell



Liittynyt: 14 Huh 2006
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.11.2011 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kokemuksia villisian jänteistä? Voisin saada niitä eräältä tutultani piakkoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 02.11.2011 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koipinahat kannattaa säilyttää ulkovarastossa, ei liian lämpimässä eikä liian kuivassa. Ilmavasti roikkumassa, ei pinossa. Suola parantaa säilyvyyttä.
Jos pääset itse raajomaan, niin katkaise koipinahat tarpeeksi korkealta. Ne pitää leikata ja nylkeä auki ylhäältä nivelen yli jo ennen raajomista. Kun ruhon juuresta ottaa riittävästi taljaa mukaan koipeen, niin voi sitten leikata ylimääräisen taljan pois koivista myöhemmin. Nykyään raajovat yleensä niin, että koipinahka silppuuntuu käyttökelvottomaksi. Oikea katkaiseminen ei myöskään vähennä taljan käyttöarvoa, koska taljan laitaosat ovat kuitenkin sitä parkkinahan reunaa. Jos muu talja aiotaan hyödyntää, niin sitten kannattaa opetella katsomaan se oikea kohta tarkalleen missä koipikarva muuttuu vartalokarvaksi.

_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iivana



Liittynyt: 09 Mar 2009
Viestejä: 715
Paikkakunta: Pohjoinen

LähetäLähetetty: 02.11.2011 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo,lisäisin vielä, että kannattaa sitoa kuivatut nahat neljän koiven nippuihin koparaosasta ja laittaa tällainen nippu aina roikkumaan naulasta orsille. Tietenkin saman eläimen nahat samaan nippuun, niin pysyy nahan paksuus, karvan laatu ja värisävy samana.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com