Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Itsetehdyt puunuolet???

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 13.05.2005 07:35    Viestin aihe: Itsetehdyt puunuolet??? Vastaa lainaamalla viestiä

Miten saatte puunuolet kestämään ampumista? Minä olen tehnyt niitä männystä muutoman ja kaikki meni poikki muutoman laukauskerran jälkeen. Ja nuolet meina lentää sillain hieman etupää alhaalla eikä ne täten iskeydy suorassa maalitauluun? Liekkö tuossa katkiamisen syy mutta miten sen voi korjata? (Esim. Onko nuolen kärki liian painava?)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 13.05.2005 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oiskohan sulla nokipaikka kohdallaan? Jos nuolet tuntuu lentävän ylös alas väpättäen pitää nokinpaikka laittaa oikealle korkeudelle.
Jos kärjet ovat raskaat, nuoli lentää kuten kuvailit. Lähde liikkeelle vaikka 70-125 grainin kärjillä, 11/32" paksuisella puutikulla ja 3" sulilla. Tikun jäykkyys ja pituus ovat suhteessa jousesi tehoon ja vetopituuteesi. 1" pituudessa on 5 paunaa.

Kertomuksestasi ei selviä millaiseen taustaan ammuskelet. Jos käytössä on esim tavanomainen solumuovitausta, niin siinä pitäisi nuolen kestää satoja kertoja. Jos taasen ammut lautaan tai vastaavaan kovempaan kohteeseen, niin varmasti katkeilevat.
Mänty kuulemma on ihan hyvää kamaa nuoliin kunhan syyt ovat suorat ja jäykkyyttä tarpeeksi.

Toivottavasti tästä oli apua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 13.05.2005 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www3.sympatico.ca/ragiwarmbear/diy/diy.html
Täältä pitäisi löytyä ratkaisu nuolipulmiin.
Suosittelen että hankit alkuun valmiita aihioita, sulkia ja kärkiä. Opettele niillä ensin, saat tietää mikä toimii ja miksi.
Pintakäsittelyyn paras on mielestäni teaköljy, saa rautakaupoista. Liimataan sulat ensin, vedetään pensselillä öljy sulkien väliin ja rätillä muualle. Annetaan kuivua vuorokausi ja siloitetaan 0000 teräsvillalla. Yksi kerros teaköljyä riittää.
Jos petsaa nuolet niin öljyn alle kannattaa laittaa spriipetsiä (=spriitussi), eikä vesiliukoista.
Uretaanilakkakaan ei suojaa kosteudelta sen enempää, nuolet vaan kuivuvat sateen jäljiltä kauemmin.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 15.05.2005 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos puunuolet systemaattisesti katkeilevat, niin kyllä maali taitaa olla turhan kova. Tai sitten syyt menevät varsissa miten sattuu. Olen osunut puunuolilla satoja kertoja kiveenkin ilman että nuoli on katkennut, kärki vain on saanut yhden lommon lisää. Jopa pajun vesa kestää suhteellisen hyvin ja mänty on sitä parempaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 15.05.2005 16:36    Viestin aihe: JAaa... Vastaa lainaamalla viestiä

No mulla on kuivaa mäntyä ja katkiaa kyllä meleko tihiää. Tausta on pehmyitä multasäkkejä. Ei pitäs olla liian kova. Millä aineella käsittelette nuolet ku immee niin nopiastituon kosteuen. Ja tuo nuolen lentorata. Huomasin ettäoli liian painava kärkiä ja kevensin sitä reilusti. Mutta jälleen kun ammuin n.12m:n päässä olevaan maaliin nii nokka vetäsi 10m:n kohalla tiukan kurvin alas. Tuntuu mahottomalta tuommone. Ei kyllä ollu nuolessa sulkia mutta silti. Nuoli oli suorasyistä ja suoraa mäntyä. (Tuosta saattaa nuolien katkiaminen johtua)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.05.2005 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No multasäkki ei kuulosta liian kovalta maalilta ja jos mänty on suorasyistä, niin en keksi mitään hyvää syytä, miksi nuolet katkeilevat. Sulat kyllä kannattaisi laittaa nuoliin. Jousesi on ilmeisesti liian heikko, jos nuolen lentorata putoaa häiritsevästi jo noin lyhyellä matkalla. Tai sitten nuolet ovat poikkeuksellisen massiivisia. Minkälaisia kärkiä käytät? Mistä olet saanut tiedot välineiden valmistukseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 16.05.2005 12:27    Viestin aihe: Vastaus Vastaa lainaamalla viestiä

Mika Nuotion tyylillä valmistan aihion mutta kären olen kehitellyt itse. Kupariputken pätkä ja toiseen päähän teen poron sarvesta pyöriän palikan jonka liimaan epoksilla. Putken toisen pään liimaan aihion päähän joka on putken sisällä. Sitten hion mirkelillä suhtkot teräväksi. Tässä pitää varoa ettei putki kuumu liikaa. Sulukia en siksi oo pistäny kun ei vielä löydy nuita luonnonsulkia. Pittää sulukasadon aikaan kerätä talaven varalleki. Jousen olen tehnyt itse. Samat nuolet lentää kaaressa sen about 150 m. Liekkö sitte liian painavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 16.05.2005 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulostavat melko raskailta. 7 grammaa (noin 125 greiniä) painavat kärjet toimivat tasapainotuksen kannalta hyvin 5 tuumaa pitkien noin 1,5 cm leveiden sulkien kanssa. Vertaa siihen.
_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 16.05.2005 19:49    Viestin aihe: Kysymys Vastaa lainaamalla viestiä

Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten painon vois tarkistaa vaan täytyykö ostaa digitaalivaaka?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arwi



Liittynyt: 26 Elo 2004
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 17.05.2005 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hassulta tuntuu jos nuolesi tuota tahtia katkeilevat.
Itse käytän kanssa mäntyä massatavarana. Eli haen puukaupasta 10mm pyöreää mäntyrimaa ja pätkin siitä sopivanmittasia. Karkealla hiekkapaprulla ja porakonetta apuna käyttäen hion ne noin 9mm riippuen halutusta jäykkyydestä.
Onhan noita poikki mennyt, mutta kärjestä ja todistettavasti ovat osuneet johonkin kovaan.
Minullakin on kupariputkiholkkeja tylppäkärkinä joissain nuolissa ja kyllä ne lentää sinne minne pitääkin.(noin suurinpiirtein huom. ampujan rajoitetut kyvyt).
Sulkia saa jousiliikkestä tilaamalla. Minä en ainakaan tunnustaudu niin primitiiviksi, että keräisin sulatkin luonnosta. Jousi riittää. Täytyyhän sitä päästä joskus ampumaankin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 18.05.2005 19:45    Viestin aihe: Kysymys Vastaa lainaamalla viestiä

Millaista mäntyä käytätte nuolen tekoon? Onko se jo valmiiksi ihan kuiva? Minä tein nuolen sahaamalla suhtkot suorasyisen levyn laijasta kaistaleen ja porasin sen pyöriäksi. Tässä ilmeni että puun syyt irtoilivat kovasti niissä harvoissa kohissa missä ne meni poikki (eli syyt alkoivat lerpattaa). Ja ei tullu hyviä nuolia.

Tuo nuolien katkeaminen on voinut johtua väärästa nokin paikasta koska siitä ilmeisesti johtuu tuo niitten lentäminen rajusti pystyssä.

Oon vasta aloittelia näissä puuhissa. Sori jos tullee välillä vähän tyhmiä kysymyksiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arwi



Liittynyt: 26 Elo 2004
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 18.05.2005 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla aihiot ovat olleet aina "keskuslämmityskuivia", en ole kyllä koskaan sen kummemmin miettinyt nuolten kosteusprosentteja tekovaiheessa.
Oliko siinä nuolentekolaitteessasi terä. Se ei nimittäin oikein sovi männylle. On niin pehmeää, että rupeaa nuoli sälöytymään varrestaan, vaikka minkälaista teräkulmaa kokeilee. Ainakin näin olen itse huomioinut.
Helpointa varmaan on kun, höyläilee sen neliö aihion niin pyöreäksi kuin saa ja sitten ajelee poralla sitä aihioo reikälevyn läpi. Ja pelkästään sellainen levy missä on senkatut reiät vaikka 13mm:stä alaspäin kasiin asti puolenmillin erolla. Näin saa ainakin kohtuullisen hellästi koneistettua mäntyä.
Ja helposti se noin suurinpiirtein malliinsa höylätty aihio tulee poralla ja tarpeeksi karkealla hiekkapaperillakin pyöreäksi.

Paljonko sun jousessa on paunoja? Ja minkälaista halkaisijaa käytät nuolissa?
Mistä kohti ne nuolet katkee. Kärjestä vai keskeltä? Jos ne keskeltä poikki menee, niin kyllä se selitys taitaa olla se, että se nuoli iskeytyy liian vinossa maaliin. Eli se nokin paikka ja sulkien puute.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 19.05.2005 07:37    Viestin aihe: Joo-oo Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksesta.. . Joo, kyllä mulla on terät eli täytynee porata uuet reijät ja kokeilla sitte.. Paunoista ei hajuakaa mutta jos sormituntumalla sanois nii about 40.

Millä aineella käsittelette nuolenne ku tuon männyn syyt laajenee palio ja se imee kosteutta nopeasti varsinki näin kostialla ilimalla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.05.2005 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen joskus käsitellyt mäntyvarsia tervan, mehiläisvahan ja pellavaöljyn seoksella. Joskus olen vain sipaissut rätillä ruokaöljyä tai muuta vastaavaa. Yleensä en suojaa varsia millään aineella.

Olen ollut huomaavinani, ettei suojausaineilla ole merkitystä nuolten kohdalla. En ole koskaan havainnut nuolteni muuttuneen fletkuiksi kosteuden takia. Sateessa ollessa yleensä käy niin, että sulitus kastuu liikaa jossain vaiheessa ja tällöin siirrän nuolen viineen kuivumaan ja otan toisen nuolen tilalle. Viineni on niin syvä, että sulitukset säilyvät siellä kuivina säällä kuin säällä.

Enimmäkseen vältän ampumista liian kostealla kelillä. En mene harjoittelemaankaan heti sateen jälkeen, sillä nuolia ei ole kiva kiskoa irti märästä solumuovitaustasta. Nuolten kohdalla kosteus on ongelma vain jos käyttää sulittamiseen eläinliimaa, mikä ei kestä yhtään kastumista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mannek87



Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 21.05.2005 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun otin reijistä terän pois nii ei onnistu ennää paskan vertaa tuo nuolten teko. Nuolesta lohkiaa vaan suurempia paloja kerralla ja useasti liinki isoja ja nuoli on pilalla. Taitaa olla viisainta ku ostaa kaupasta nuolet ko ei tuo meinaa luonnistua minulla ollenkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arwi



Liittynyt: 26 Elo 2004
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 21.05.2005 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Senkkasitko ne reijät. Pitää se tikku työntää sieltä senkatulta puolelta siihen reikään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 02.06.2005 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen versio oli tälläinen.


ShaftTool.jpg
 Description:
 Filesize:  98.97 KB
 Viewed:  27524 Time(s)

ShaftTool.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 02.06.2005 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieno peli, taisi mennä kehittelyssä jonkin aikaa.
_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 02.06.2005 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanotaan niin että kypsyminen kesti jonkin aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tapani
Vieras





LähetäLähetetty: 28.11.2005 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse käyn ostaan kaupasta 28" eli 70 cm kukkakeppejä 20 kpl pakan ja sitte niinhin teen sulat, nokin ja kärjen ja lähen ampumaan Embarassed
Takaisin alkuun
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 28.11.2005 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

20 nuolta itse tehtynä on jo melko kova homma varsinkin ilman sulituskonetta ja kärkikartioleikkuria. Kukkakepit eivät välttämättä ole riittävän laadukkaita nuoliaihioiksi jolloin hommaa tulee vieläkin enemmän tosin en suosittele ostamaan seetripuuaihioitakaan. Valikoitu mänty tai saarni tai jalava tai pyökki...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 29.11.2005 03:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seetriaihioista en ole löytänyt muuta vikaa kuin että katkeavat turhan helposti. Keveys ja kova vauhti kompensoivat kuitenkin asiaa. Mainitsemisen arvoista on myös helppo suoristettavuus sekä suorana pysyvyys. Tuoksusta lisäpisteitä. Hinta/ laatusuhde hyvä.

Mäntyaihiot ovat myös erinomaisia. Kestävyys on oikein hyvä, painoa vähän seetriä enemmän. Hankalampia suoristaa.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 29.11.2005 18:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmettelen tuosta "hankalaa suoristaa" ? Yritättekö nuolianne täysin suoriksi vai mistä tuo "hankalampaa suoristaa" johtuu ? Kaikki puunuolethan suoristuu samalla menetelmällä ja menetelmiäkin on monia eikä nuolen suoruus tarkoita täydellistä suoruutta alkuunkaan kuten tarkoittaa ehkä hiilikuitu ja alumiininuolilla.

Seetri kyllä haisee miellyttävälle mutta on ei kestä käyttöä ellei ole kunnon tausta ja siksi tulee kalliimmaksi nuoleksi.

Valikoitu mänty on todellakin suosittu ja saa mm http://www.mukkanuoli.net/ Valikoimaton mänty ei kestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 30.11.2005 00:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle nuoli on suora silloin kun se pyörii peukalon ja etusormen kynsien muodostamassa kulmassa tasaisesti hyppimättä.
Asetan peukalon kynnen tyven sivuttain etusormen kynnen kärkeä vasten. Laitan nuolen tai aihion tasapainopisteensä läheltä tämän kulman varaan. Pidän toisen käden peukalolla ja keskarilla nuolen kärjestä tai aihion päästä kiinni ja sneppaan nuolen pyörimään. Vaatii vähän aikaa harjoittelua, mutta kyllä sen oppii jos haluaa.
Jos nuoli ei pyöri paikallaan vaan hyppää lattialle, se on aivan liian käyrä. Jos nuoli pyörii tasaisen sileästi suhisten, sen on sekä tasaisen pyöreä että viivasuora. Jos se taas pyörii hieman rohisten, se on joko hieman käyrä tai sitten pinnaltaan epätasainen.
Vinoon mennyt kärki tai puuttuva sulka tekevät myös pyörimisen tasapainottomaksi.
Jotkut tutkivat nuolen suoruuden pyörittämällä sitä alamäkeä toisen nuolen vartta pitkin, tarkkailevat liikettä ja aistivat värähtelyjä. Tämäkin on ilmeisesti ihan toimiva menetelmä.

Suoristan nuoleni metallikoukulla hankaamalla, se on helppoa ja vaikutukset pysyviä. Koukku litistää puun syitä ja muokkaa ne uuteen muotoon. Paikannan mutkat kulmaraudan pätkässä pyörittämällä.
Mäntyä suoristaessa joutuu tekemään paljon enemmän hommia kuin seetrin kanssa. Kuumailma auttaisi mutta siitäkin on vaan lisää vaivaa.
Jotkut suoristavat nuoliaan ensin hankaamalla mutkakohtaa käsin lämpimäksi ja sitten vastakkaiseen suuntaan vääntämällä. Menetelmä toimii (olen kokeillut), mutta vaikutus ei ikävä kyllä ole kovin pitkäaikainen. Käsin hankaaminen on lähinnä rituaali, lämmön pitäisi olla ainakin 80° c että sillä olisi mitään vaikutusta.
Seetrinuoli saattaa yllättäen katketa sitä väännellessä. Kannattaa melkein kokeilla ensin jollain jämäpätkällä että osaa olla varovainen.

Nuoleni menevät muuten joka kevät ja syksy hieman kieroiksi ilmankosteuden muuttuessa.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 30.11.2005 01:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle nuoli on suora kun kärjen tyvestä ja nokkiin a) ei osu runkoon sivusuunnassa b) ei osu nuolihyllyyn pystysuunnassa.
Oikeakätiselle tehtyä puunuolta ei voi ampua vasenkätinen eikä päinvastoin.

Tasapaino on toinen asia kuin riittävän suora nuoli. Nokin ja kärjen välisen tasapainon voi testata vaikka porakoneella kunhan pitää huolen ettei saa nuolta ottaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 30.11.2005 01:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vinoon mennyt kärki tai puuttuva sulka tekevät myös pyörimisen tasapainottomaksi.

Kuulostaa alumiininuolen suoristamiselta. Tuo mielestäni ei ole ensimmäinen asia mikä pitäisi tarkistaa mutta kuuluu tarkistaa suurinpiirtein vaiheessa kun liimaa kärjen paikalleen. Mikäli on sepän tekemä kärki joutuu tekemään muutakin kuin teroittamaan kärkikartion.

Lainaus:
Jotkut tutkivat nuolen suoruuden pyörittämällä sitä alamäkeä toisen nuolen vartta pitkin, tarkkailevat liikettä ja aistivat värähtelyjä. Tämäkin on ilmeisesti ihan toimiva menetelmä.

Mikäli kyse on aistittavista värähtelyistä on jo liian tarkkaa touhua. Vispaavan nuolen näkee ja tuntee ja viimmeistään huomaa kun nuoli vispaa liikaa ja osuu otsaan mutta ei tuo mitään millimetrihommaa missään nimessä ole.

Ensin kannattaa katsoa kumpaan kaartaako aihio vasemmalle vai oikealle ja kummaltako puolen jousta nuolen ampuu ja valita koverapuoli sisäänpäin ja alaspäin ja mikäli tekee yksinkertaisen nokin kannattaa pitää huoli että vako tulee enemmän tai vähemmän poikkisyin. Nuoli on valmis. Tuo koveruus ei vaikuta niin paljoa nuolen tasapainoon kuin vaikuttaa pitkän kärjen vinous ja aihion suoruus kärjen juuresta eteenpäin ja suoruus sulituksesta taaksepäin. Kuperuus taasen vaikuttaa enemmänkin kuin nuolen pieni epätasapaino ja taasen raskaampi nuoli ei taulukärjellä ei kärsi epätasapainosta kuin kärsii kevyt nuoli metsästyskärjellä joten myös nuolissa pärjää loistavasti kompromisseillä kuten on jousienkin kanssa. Täydellisen suoraa nuolta ei ole olemassakaan ja pienikin poikkeama väärään suuntaa suorassa nuolessa on paljon pahempi kuin enemmänkin kiero nuoli oikeaan suuntaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 30.11.2005 04:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vinoon menneellä kärjellä tarkoitin sellaista jossa on murtuma aivan juuressa. Niitä ei aina meinaa heti huomata.

Nuolen vierittely toista vasten on itseasiassa mielestäni aika epätarkka menetelmä. Ei se kuitenkaan vaikuta osumista paljoa haittaavan.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 30.11.2005 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vinoon menneellä kärjellä tarkoitin sellaista jossa on murtuma aivan juuressa. Niitä ei aina meinaa heti huomata.

Sepän takomaa kärkeä on kyllä vaikea saada murtioimeen mutta liukuhihnatavaran kullä saa ja yleensä sepänkin tekemät kärjet ovat valmiiksi vinoja johonkin suuntaan ja istuttaminen ei kuten kaupan tavaralla istutus.

Lainaus:
Nuolen vierittely toista vasten on itseasiassa mielestäni aika epätarkka menetelmä. Ei se kuitenkaan vaikuta osumista paljoa haittaavan.

Tuo toimii vain muutenkin suorille nuolille mikäli vierittää tasapainopisteestä mutta taasen mikäli käyttää kahden pisteen vierittämistä kärjen juuresta ja nokista niin tuo kertoo mikäli nuoli on nuosta pisteistä ulospäin kiero.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 30.11.2005 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eniten nuolen tasapainoon vaikuttavat uloimmat asiat tasapainopisteestä lukien ja määrämittaisella nuolella kärjen ja nokin välinen alue ei saa koskettaa tai osua jouseen jolloin kahden hyödynnettävän pisteen välinen matka muodostuu suoremmaksi kuin suorinkaan nuoli on. Kun ottaa huomioon että lisäksi tulee tuntea vain välineensä eikä täydelliset välineet niin ollaan tilanteessa jossa voidaan jättää huomiotta nuolen muu kierous kuin kaikkein uloin kierous ja tehdä täysin toimivia nuolia vähemmällä suoristuksella tai ilman täydellisen suoruuden tavoittelua.

Yläkuvassa piirtämäni riittävän suora ja käyttokelvollinen puunuoli. Alakuvassa piirtämäni käyttökelvoton suora nuoli.

Vaikka esimerkki onkin karrikoitu niin kertoo hyvin kokeneelle ettei näennäinen suoruus kerro nuolen todellista käytännöllisestä suoruudesta vielä mitään. Mikäli hankkii nipun suoria puunuolia niin on melko varmaa että sama nuoli ei lennä jousen vasemmalta ja oikealta puolen jousta yhtäläisesti joten nuolet voi tehdä vain joko vasen kätisiksi tai oikeakätisiksi että nuoli olisi lennoltaankin suora. Suorimmin lentävä nuoli ei useinkaan ole suora vaan oikealla tavalla mutkalla.

Tuota ei taasen tähtäinampujat tai ikänsä hiilikuinuolilla ampuvat helpolla niele vaan mieluummin ihmettelevät ääneen mistä johtuu suortenkin nuolten erilainen käynti...



StraightArrow.gif
 Description:
 Filesize:  4.22 KB
 Viewed:  27407 Time(s)

StraightArrow.gif


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MikaNuotio



Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 30.11.2005 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tasapainottoman nuolen synnyttää helpoiten kuten uloimmat aihion osat niin myös raskaimmat osat mm 250 grainin tai raskaampi epäsuora kärki vipottaa jo kummasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 28.05.2006 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisia aihioita tulee koneistamalla.


nuoliaihiot05.jpg
 Description:
 Filesize:  229.45 KB
 Viewed:  25272 Time(s)

nuoliaihiot05.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 19.09.2006 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koivu on muottimateriaalina ihanteellinen. Ei liian pehmeä kolhuolle, eikä liian kova helposti työstettäväksi. Nuoletkin suorasta koivusta näyttäisi onnistuvan helpommin, kuin monesta muusta puulajista.

Männyn laatuerot ovat melko suuria ja vain paras mäntylaatu käy nuoliin, koivusta voisi löytyä helpommin sopivaa. Painoltaan koivunuoli on Saarninuolen, Jalavanuolen luokkaa.

Monesta muoviteipistä saa riittävän joustavat sulat, vaikka modernit muovisulat eivät kädenpäältä ampumiseen sovellukkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 03.10.2006 21:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun on nuolten kanssa on tullut vähän aikaa touhuttua, niin tuossa aikaisemmin piirtämässäni ideassa nuoli toimii lähinnä sulkien kanssa, eikä poikkeamaa saa olla toki paljoa, silti kääntäen päinvastaiseksi tuon idean voi heittää hyvästit sulitetuillekkin nuolille ja ampua täysin suoraan sulittamattomia nuolia sivusta ampuvalla puujousellakin, kuten keskiampuvallakin suoria jäykkiä nuolia.

On kuitenkin muistettava, että kaikki ideat ovat sidoksissa omaan tapaani ampua ja tapoja ampua on yhtä monia ja erilaisia, kuin on vetotapojakin ja enemmänkin.

Myös täysin suoran ja jäykän nuolen voi ampua sivusta suoraan ilman sulkia, ollen kuitenkin hieman jo liian helppoa ja puunuolet eivät ole täysin suoria edes täysin suoriksi suoristettuina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 17.11.2006 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hankaniemi on tääll foorumilla mollaillut koivua nuolipuuna, mutta minusta se on vallan hyvä verrattuna mäntyyn. ammuin juuri sellaisella jousella jossa paunat 80-90 ja osuin betoniseinään, niin nuoli ei näyttänyt mitään haikkouden merkkejä. oli pakko testata tämä toiste ja sama homma. ei murtunut, eikä katkennut. kärkeen tuli vain hieman kolhua. nuolessa ei ollut minkäänlaista kärkeä vaan siitä oli irronnut leikkuri, jolloin siinä oli lankaa ja keskellä oli se lovi.
ainoa haittapuoli on koivun painavuus. minun mäntynuoliammunnat loppuivat siihen kun eräs nuoli katkesi laukaisussa, ja porautui täten jousikäteeni. se ei ollut hauskaa.
pihlajan vesoja on myöskin ollut hyvin hankala saada poikki. sama pätee tuomen vesoihin.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 17.11.2006 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AUTS!!
Katso tarkkaan tästä lähtien että syyt kulkevat nuolessa suoraan eikä viistosti, oli puulaji mikä hyvänsä.
Olen kyllä kuullut että tälläistä on sattunut ennenkin.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.11.2006 00:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kun ne eivät useimmiten kumminkaan mene täysin suoraan muissa kuin itse tehdyissä varsissa, niin on ehdottoman tärkeää tehdä nuoli niin, että varressa näkyvät lustonkärjet osoittavat nuolen alapinnalla jänteeseen kohti. Kun tällainen nuoli katkeaa, ei terävä murtopinta syöksy jousikämmenestä sisään. Yhden väärin päin tehdystä kuusinuolesta irronneen säleen sain vetää peukalonhangasta irti ennenkuin uskoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.11.2006 00:55    Viestin aihe: koivu Vastaa lainaamalla viestiä

Olen saanut uusia käsityksiä koivusta, sillä tein muutamista löytämistäni melko suorista koivun vesoista nuolia ja hyvin ne toimivat, ei mitään valittamista. Jos tällaisella nuolella ja lyhyellä jousella osuu 24 m etäisyydeltä 3D-kaurista vitaaleille, niin ei kannata valittaa puuta huonoksi.

Näin myös jonkun sorvanneen oikein toimivan näköisiä koivuvarsia paksusta puusta. Ne olivat suhteellisen ohuita. Ehkä noista puuliikkeiden 8 mm koivurimoistakin saisi parempia hieman ohentamalla, varsinkin peräpäästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PekuVee



Liittynyt: 01 Syy 2004
Viestejä: 157
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 28.11.2006 12:16    Viestin aihe: Re: koivu Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Olen saanut uusia käsityksiä koivusta, sillä tein muutamista löytämistäni melko suorista koivun vesoista nuolia ja hyvin ne toimivat,................
.............. Ehkä noista puuliikkeiden 8 mm koivurimoistakin saisi parempia hieman ohentamalla, varsinkin peräpäästä.


Minusta koivu materiaalina on hyvä, vahva ja helppo työstää. Vähän raskas. Mutta nuo puukaupan pyöreät rimat ovat valmistusmenetelmästä johtuen aivan mitä sattuu. Niitä ei tehdä sorvaamalla vaan jyrsimällä kahdelta puolen, joten niissä on aina havaittavissa tästä jäänyt sauma. Puun syyt kulkevat sattuman varaisesti, tosin kyllä pituussuuntaan. Oksia ja koloja on mukana täyteen hintaan myytävässä tavarassa. Ainoa keino on valikoida kaupassa hyvin huolellisesti se tavara jonka aikoo hankkia. Kymmenestä rimasta yksi on hyvä. Sekin on aivan ensimmäiseksi hiottava pyöreäksi tai ainakin poistaa se työkalun tekemä sauma. Mutta huolellisella työllä ja kohtuullisella vaivannäöllä näistä koivuisista aihioista tulee pitkäikäisiä ja vahvoja nuolia.



koivurima.jpg
 Description:
 Filesize:  8.05 KB
 Viewed:  22231 Time(s)

koivurima.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 29.11.2006 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koivurimasta tehdyissä nuolissa on mielestäni yksi vika: ne pakkaavat vääntyilemään ja löystymään kosteissa olosuhteissa enemmän kuin mäntyrimasta tehdyt. Olen myös PekuVeen kanssa samoilla linjoilla siinä, että nuoleksi kelpaavia aihoita on kauppojen koivurimoissa sangen vähän. Männystä löytyy huomattavasti helpommin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pss



Liittynyt: 11 Jou 2006
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 13.12.2006 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohon PekuVee:n kommentiin täydyn lisäätä.
Pyörörimaa voidaan tehdä ja tehdäänkin myös jyrsimellä johon syötetään kulmikas rima ja kone "sorvaa" pyöreäksi. Kaikki varmaan riippuu valmistajasta, siis vertailemaan eri puutavara liikkeitä ja tutustumaan myös pieniin puljuihin.
Tällainen kone olisi varmaan kiva lelu monelle harrastajalle, mutta siinäkin on omat vaaransa. Kaverilta paloi kädestä nahat, kun rimaa ulos vetäessä rima pääsi pyörimään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 24.05.2007 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parin kokeilun jälkeen on koivunuoli ollut yksi parhaista, vaikkakaan ei kestävimmistä. Parit kuvat vielä porakonelaitteesta, jossa kiinni juuri koivuaihio.
Nuoliaihioiden paksuudet 9mm luokkaa, ei ole tarvinnut ohentaa. 8mm paksuudessa ei oikein 5/16" kärjet kestä katkeamatta.



aihiokontakaa.jpg
 Description:
 Filesize:  238.37 KB
 Viewed:  20778 Time(s)

aihiokontakaa.jpg



aihiokonedesta.jpg
 Description:
 Filesize:  246.69 KB
 Viewed:  20778 Time(s)

aihiokonedesta.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 24.05.2007 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisää käyriä nuolia on osoittautunut käyttökelvollisiksi. Aikasemmin käyttökelvotonkin.


straightarrow2.gif
 Description:
 Filesize:  4.89 KB
 Viewed:  20777 Time(s)

straightarrow2.gif


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Thomas Gynn



Liittynyt: 23 Tou 2007
Viestejä: 10
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 14.06.2007 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koetin eilen tehdä aihion kuusirimasta. Ensin lohkaisin puukolla sopivan paksuisen neliskanttisen pätkän ohuesta laudasta ja pyöristin alustavasti vuolemalla kulmia. Aihion toinen pää kiinnitettiin poraan ja toinen asetettiin tukevasti paikoillaan olevaan lankkuun, jossa on reikä. Sitten vain 40 karkeuden santapaperia käteen ja pora laulamaan. Lopputasoituksen tein 180 paperilla. Keskenään hanganneet puut aiheuttivat luonnollisesti primitiivisen reaktion ja savu nousi.


nuoliaihio_kuusi.jpg
 Description:
 Filesize:  53.54 KB
 Viewed:  20510 Time(s)

nuoliaihio_kuusi.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com